خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روش نگهداری سانسوریا نیزه ای (Sansevieria Cylindrica)

زمان مطالعه: 6 دقیقه

سانسوریا نیزه ای

سانسوریا نیزه ای، یک نوع ساکولنت عمودی شکل است، برگهایی قائم دارد که بی شباهت به گیاه بامبو نیستند.
این برگها، بسیار نرم هستند و رنگی مخلوط از سبز و خاکستری دارند. یک برگ جوان از سانسوریا نیزه ای، حدودا 3 سانتی متر است که در طبیعت می‌تواند تا 2 متر رشد کند. اگر در منزل به خوبی از آن مراقبت کنید، یعنی نور و آب کافی را برای آن فراهم کنید، تا بیش از 90 سانتی متر هم رشد می‌کند. در این شرایط می‌توانید منتظر شکوفه‌های ریز صورتی روی نوک این برگها باشید!

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی


اگر در آپارتمان ساکن هستید، می توانید با خرید گل آپارتمانی ، منزل خود را طراوت ببخشید و خرید سانسوریا میتواند یکی از انتخابهای شما باشد.
با گُل سِتان همراه باشید تا روش نگهداری سانسوریا نیزه ای را بدانید.
و در ادامه به سوالات رایج در مورد سانسوریا میپرازیم:

شرایط مراقبت از سانسوریا نیزه ای

شرایط نگهداری

نور

سانسوریا نیزه ای، بیشتر یک ساکولنت است تا سانسوریا. پس بهتر است در مورد نور لازم برای آن کمی حساسیت به خرج دهید.
به نور کافی و فیلتر شده خورشید نیاز دارد، پس بهتر است آن را در نزدیکی یک پنجره پرنور قرار دهید. دقت کنید که نور مستقیم خورشید باعث سوختن و آسیب دادن برگهایش می‌شود.

آبیاری

سانسوریا به بی آبی مقاوم است.
همانطور که در مطلب تعویض خاک و گلدان سانسوریا گفتیم انباشته شدن آب در خاک و اطراف ریشه، باعث پوسیده شدن و از بین رفتن ریشه این گیاه می شود.
وقتی خاک آن کاملا خشک شد، آب کافی به آن بدهید. اجازه بدهید آب تا عمق خاک نفوذ کند و به ریشه برسد. آب باقی مانده در زیر گلدان را خارج کنید تا باعث فاسد شدن ریشه نشود.
اجازه دهید بین هر بار آبیاری خاک کاملا خشک شود. در طول زمستان، آبیاری را به ماهی یکبار کاهش دهید. می‌توانید از روش لمس نیز کمک بگیرید. انگشت خود را در خاک فرو کرده و چند سانتی متر رویی خاک را چک کنید.
نکته اساسی در نگهداری از سانسوریا، این است که آن را بیشتر خشک نگه دارید. آبیاری بیش از حد سریعا او را نابود می‌کند.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

دما و رطوبت

سانسوریا به هوای گرم علاقه مند بوده و از قرار گرفتن در محیطی با دمای کمتر از 10 درجه سانتی گراد رنج می‌برد. این گیاه را در مکانی قرار دهید که از جریان باد دستگاه‌های سرمایشی/ گرمایشی در امان باشد. بازه دمایی بین 21 الی 32 درجه، بهترین دما برای سانسوریا است.

خاک

سانسوریا خاکی متخلخل و دارای زه کشی عالی را ترجیح می‌دهد. آن در خاک‌هایی که میزان شن آنها بالاست نیز رشد بسیار خوبی خواهد داشت. برای سانسوریا خاکی را انتخاب کنید که دارای میزان کمی ذغال سنگ در ترکیبات خود باشد زیرا ذغال سنگ آب را در خود نگه داشته و مانع از انجام شدن درست زه کشی می‌شود. پیشنهاد ما به شما، استفاده از خاک مخصوص کاکتوس، برای سانسوریا است.
و خاک سبک ترکیب شده از ماسه و کوکوپیت و پیت ماس هم برای سانسوریا مناسب است.

کوددهی

در طول فصول رشد، با کود ملایم کاکتوس یا کود مایع متعادل (10-10-10) آن را تقویت کنید. کود مایع را در نصف غلظت خود رقیق کرده و هنگام آبیاری به گیاه اضافه کنید. کوددهی باید در فصل زمستان متوقف شود.
سانسوریا نیزه ای گیاه حساسی است و کود زیاد باعث ریختن برگهایش می‌شود. پس نیازی نیست خیلی به آن کود بدهید.

تکثیر

سانسوریا از طرق بذر و برگ و پاجوش قابل تکثیر هست.

سمی بودن

به دلیل ظاهر جذاب، ممکن است حیوانات بخواهند طعم آن را امتحان کنند!
اگر خورده شود، مشکلات گوارشی در پی خواهد داشت. پس بهتر است دور از دسترس حیوانات قرار دهید.

حرف پایانی

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری سانسوریا نیزه ای لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره گیاه پزشکی آنلاین گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات طراحی فضای سبز گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
سانسوریا ابلق با گلدان مواد آلی استوانه مشکی
996,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان
سانسوریا ابلق کراواتی پر غلاف ارتفاع45
502,000 تومان
سانسوریا ابلق پرغلاف در گلدان مواد آلی
1,007,000 تومان

سوالات پرتکرار شما در مورد سانسوریا نیزه ای

چگونه باعث افزایش پاجوش‌های سانسوریا شویم؟

افزایش پاجوش و جوانه‌های کوچک سانسوریا، به میزان رشد گیاه بستگی دارد. هرچه شرایط محیطی برای گیاه فراهم‌تر باشد، رشد بخش‌های جوان نیز بیشتر خواهد بود.
جهت تحریک سانسوریا برای تولید جوانه‌های بیشتر، می‌توانید قبل از آغاز فصل بهار به گیاه کود بدهید. یک کود ملایم مخصوص کاکتوس برای آن مناسب است.
پیشنهاد ما کود 10-10-10 است. کود را به نصف قدرت توصیه شده رقیق کنید و سپس به گیاه بدهید. پس از آن، می‌توانید برای داشتن رشدی بیشتر هر دو ماه یکبار کوددهی را تکرار کنید.
فراموش نکنید که فصول سرما زمان فراغت گیاه از رشد فعال است، پس کوددهی یا تعویض گلدان سانسوریا در این زمان بی‌فایده بوده و ممکن است آسیبی سنگین به گیاه وارد کند.
نوع خاک نیز مسئله‌ی دیگری است که باید به آن توجه داشت. یک ترکیب بدون خاک را برای سانسوریا انتخاب کنید، این ترکیب باید شامل شن، ماسه، خزه زغال سنگ، ورمیکولیت و یا پرمیت در اندازه‌های برابر باشد.
هر 4-3 سال یکبار سانسوریا را به گلدانی بزرگتر منتقل کنید. سعی کنید همیشه دما را بالای 18 درجه سانتی گراد نگه دارید؛ سانسوریا علاقه‌ای به سرما ندارد.

علت رشد نکردن سانسوریا چیست؟

اگر گیاه را در طول پاییز و زمستان خریداری کرده‌اید، آرام بودن سرعت رشد سانسوریا کاملا طبیعی است. ماه‌های فصول سرد مصادف با ایام خفتگی گیاه هستند؛ در نتیجه رشد بخش‌های جدید در این مدت کاملا متوقف شده و یا به کندی صورت می‌گیرد. اما اگر در فصل بهار و تابستان هستید اما با میزان رشد گیاه به مشکل برخورده‌اید، باید شرایط محیطی را مجدد بررسی کنید. فراموش نکنید که سانسوریا باید دور از تابش مستقیم نور خورشید واقع شود. نور کم نیز سبب کاهش سرعت گیاه می‌شود. سانسوریا نباید در خاکی خیس و غرقاب قرار بگیرد و به آبیاری زیاد نیازی ندارد. دمای بسیار بالا یا بسیار پایین نیز برای آن مطلوب نیست. معمولا مشکلات رشد سانسوریا به نامناسب بودن میزان آب مربوط می‌شود. پس لازم است با دقت بیشتری گیاه را آبیاری کنید.

سانسوریا به چه میزان نور نیاز دارد؟

سانسوریا میزان متوسطی از نور را ترجیح می‌دهد. بهترین مکان برای آن، نقطه‌ای با فاصله از یک پنجره نورگیر غربی یا جنوبی است. اما جای نگرانی نیست، چون به خوبی در مناطق کم نور و پر نور نیز رشد خواهد کرد!
در مناطق کم نور، انواعی از سانسوریا که دارای برگهایی تیره‌تر هستند، عملکرد بهتری خواهند داشت. پس برای چنین مناطقی، سانسوریایی مانند trifasciata یا Hanhii jade را انتخاب کنید. سانسوریای روشن‌تر تطبیق پذیری کمتری با شرایط کم نور داشته و ممکن است طرح برگ خود را تا حدودی در نور خیلی کم از دست بدهد.
فقط مواظب باشید که سانسوریا را همیشه دور از تابش مستقیم خورشید نگهدارید، خورشید سوزان سریعا سبب سوختگی برگهای او خواهد شد. سعی کنید او را حدود 3 متر دورتر از پنجره قرار دهید.

چرا سانسوریا پاجوش نمی زند؟

پاجوش نزدن گیاه، به مناسب نبودن شرایط رشد آن بازمی‌گردد.
بهتر است برای سانسوریا از گلدان‌های سفالی استفاده کنید؛ این نوع گلدان‌ها به دلیل بافت متخلخل خود زه کشی آب را بهتر انجام داده و در نتیجه از خیس شدن خاک جلوگیری می‌کنند.
سانسوریا باید در بستری عاری از خاک رشد کند، زیرا بسیار مستعد پوسیدگی در اثر رطوبت بیش از حد است. پوسیدگی سبب از بین رفتن یا تضعیف ریشه شده و در نهایت گیاه رشد جدیدی نخواهد داشت.
بهتر است به اندازه گلدان نیز توجه کنید. ریشه‌های سانسوریا کم عمق هستند؛ به همین علت نباید در گلدانی بیش از حد بزرگ کاشته شوند. پاجوش زدن هنگام فشردگی ریشه رخ می‌دهد، پس گلدانی را انتخاب کنید که درست اندازه توپ ریشه گیاه باشد.
سانسوریا گیاهی گرمسیری است، بنابراین سرما سبب اختلال در چرخه رشد آن می‌شود. اجازه ندهید دمایی کمتر از 18 درجه را تحمل کند. سانسوریا گیاهی پیچیده نیست و تمام مشکلات آن با توجه کردن به آبیاری، نور و دما برطرف خواهد شد.

1 نظر
  1. جاوید می گوید

    عالی بود ممنون از راهنمای تون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.