خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روش های موثر برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی

زمان مطالعه: 11 دقیقه

بیشتر گیاهان در محیط زندگی‌شان علاوه بر نور و آب به مقدار قابل قبولی رطوبت هم نیاز دارند. ضمن اینکه بعضی از گیاهانی که زندگی انگلی دارند مثل خزه، سرخس، بروملیادها و ارکیده‌ها نیز آب را از طریق برگ‌هایشان جذب می‌کنند پس داشتن محیط مرطوب‌تر باعث می‌شود که رشد و زیبایی بیشتری داشته باشند. در نتیجه تامین رطوبت برای گیاهان از جمله ارکان نگهداری از گیاهان به‌شمار رفته و برای فراهم کردن شرایطی عالی برای رشد گیاهان‌تان، لازم است رطوبت مورد نیازشان را تامین کنید. ازاین‌رو در این مطلب از وبلاگ فروشگاه گل و گیاه گُل‌سِتان قصد داریم در مورد تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی و روش های موثر برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی را برای شما شرح دهیم. درنتیجه اگر گیاه یا گیاهان رطوبت دوست داشته و برای تامین رطوبت گیاه یا گیاهان خود، چالش دارید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطلب:


مقدمه‌ای بر تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی

اگر دقت کرده باشید در گلخانه‌ها رطوبت هوا از فضای بیرون بیش‌تر است. البته لازم نیست که شما هم دقیقا همان مقدار رطوبت را برای گیاهان‌تان در خانه فراهم کنید چون این کاری تقریبا غیرممکن است و ممکن است وسایل منزل‌تان به‌خاطر رطوبت زیاد هوا آسیب ببینند.

ضمن اینکه در شرایطی که رطوبت هوا زیاد باشد، ممکن است روی وسایل و کف‌پوش‌ها کپک رشد کند پس در این مورد باید حواس‌تان باشد. اما بدانید که حفظ و تامین رطوبت گیاهان در خانه یکی از نکات مهم در نگهداری گیاهان خانگی است. چون وقتی که رطوبت هوا کافی باشد گیاهان‌تان سالم می‌مانند و رشد خوبی خواهند داشت. حالا به این سوالات می‌پردازیم که چگونه رطوبت گیاه را تامین کنیم؟ دستگاه رطوبت ساز برای گل مناسب است؟ دستگاه بخور سرد برای گیاهان آپارتمانی را چه مدت و چگونه استفاده کنیم؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها با ما همراه باشید.

بیشتر مطالعه کنید: 9 راز طلایی از رازهای نگهداری از گیاهان آپارتمانی که نمی‌دانستید

مقدمه ای بر تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی
گیاهان آپارتمانی


2 نکته در مورد تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی

  • اگر در آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می‌کنید، گیاهان‌تان به رطوبت ۳۰ تا ۵۰ درصد در داخل خانه نیاز دارند و چون آب و هوای محل زندگی‌تان مرطوب است تا حد زیاد رطوبت مورد نیاز گیاهان شما تامین خواهد شد، اما اگر در آب و هوای سردتر و خشک‌تر زندگی می‌کنید، لازم است برای تامین رطوبت گیاه یا گیاهان خود اقدام کنید.
  • خواستگاه بسیاری از گیاهان آپارتمانی، جنگل‌های مرطوب است، به‌همین‌خاطر این گیاهان محیط نسبتا گرم (بالای ۷ درجه‌ سانتی‌گراد) و مرطوب (رطوبت ۴۰ تا ۶۰درصد) را دوست دارند که این مقدار خیلی بیش‌تر از رطوبت موجود در بیشتر خانه‌های ماست. مخصوصا در فصل زمستان که بخاری و وسایل گرم‌کننده روشن هستند و هوا را خشک می‌کنند. پس ضروری است که مقدار رطوبت هوا را برای گیاهان‌مان در حد قابل قبولی نگه دارید.


چگونه بفهمید که گیاهان‌تان به چه مقدار رطوبت نیاز دارند؟‌

به‌طورکلی بیشتر گیاهان خانگی در هوای خیلی خشک و بدون رطوبت آسیب می‌بینند. ازاین‌رو باید نسبت به تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی حساس باشید. برای اینکه بدانید گیاه شما چقدر به رطوبت نیاز دارد، توجه به برگ‌های گیاه‌تان کمک زیادی به شما می‌کند؛ به‌طوری‌که گیاهانی که برگ‌های ضخیم و گوشتی دارند، مقاومت بیشتری نسبت به خشکی هوا خواهند داشت و به همان نسبت گیاهان با برگ‌های نازک و ظریف کم‌ترین مقاومت را نسبت به خشکی و کمبود رطوبت دارند.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان


نشانه‌های کمبود رطوبت هوا

  • نوک یا لبه‌ی برگ‌های گیاه زرد یا قهوه‌ای می‌شود.
  • گیاه پژمرده می‌شود.
  • برگ‌های گیاه زرد می‌شوند.
  • شاخه و برگ‌ گیاهان خشک و نازک می‌شوند.
  • نوک برگ‌ها به‌سمت داخل پیچ می‌خورد.
  • برگ‌های جدید گیاه به‌درستی رشد نمی‌کنند و بد شکل می‌شوند.
  • غنچه‌های گیاه قبل از باز شدن خشک می‌شوند و می‌افتند.
خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان


نشانه‌های رطوبت بیش ‌از اندازه‌ی هوا

  • کپک خاکستری یا سفیدرنگ روی ساقه‌ها‌، گل‌ها و برگ‌های گیاه می‌نشیند.
  • برگ و ساقه‌های گیاه نرم و کمی زردرنگ شده و پوسیده می‌شوند.
  • در رطوبت خیلی زیاد، لکه‌های سیاه روی برگ‌ها به وجود می‌آید.

اگر گیاه‌تان دچار علائم بالا شد بهتر است هرچه سریع‌تر به آن رسیدگی کنید و اجازه ندهید که علایم بیماری یا مشکل بیشتر شود.

علاوه‌بر نشانه‌ها دو ابزار کاربردی نیز وجود دارد که می‌توانید برای تشخیص رطوبت گیاه استفاده کنید، یکی رطوبت‌سنج یا نم سنج است که رطوبت هوای اطراف گیاه را تشخیص می‌دهد و دیگری رطوبت‌سنج مخصوص خاک است که میزان آب داخل خاک گلدان را اندازه‌گیری می‌کند.

مطلب پیشنهادی: 6 دلیل از دلایل مرگ گیاهان آپارتمانی که حتما باید آن‌ها را بدانید

دستگاه رطوبت سنج برای سنجش رطوبت گیاهان
دستگاه رطوبت سنج


روش‌های تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی

روش‌های زیادی برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی در فضای بسته مثل خانه وجود دارد. ما مفیدترین آن‌ها را انتخاب کرده‌ایم که متناسب با شرایط منزل‌ و بودجه‌ی مدنظرتان می‌توانید روش‌های مناسب را انتخاب کنید و گیاه خود را همیشه شاداب نگه دارید.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان

1.  برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی خود، آن‌ها را آب‌پاشی یا غبارپاشی کنید

یکی از راه های تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی غبارپاشی یا مه‌پاشی گیاه تان است. برای تامین رطوبت گیاه آپارتمانی خود از روش غبارپاشی با استفاده از یک اسپری آب‌پاش، اطراف گیاه خود را آب‌پاشی کرده و رطوبت هوای اطراف گیاه خود را بالا ببرید. تاثیر این کار موقتی است. در واقع بسته به نوع گیاه و مقدار خشکی محیط، باید چند بار در روز این کار را تکرار کنید تا یک محیط مرطوب واقعی برای گیاه‌تان درست کنید.

نکته‌ مهمی که در این باره باید درنظر داشته باشید این است که یادتان باشد هیچ‌وقت روی گیاهانی که برگ‌های پرزدار دارند، آب اسپری نکنید. گیاهانی مثل بنفشه‌ی آفریقایی، برگ‌بیدی بنفش، گیاه پیچان‌بر یا استرپتوکارپوس از جمله گیاهانی هستند که نباید روی برگ‌هایشان آب بپاشید. چون پرز روی برگ‌ها آب را در خودش نگه‌ می‌دارد و باعث ایجاد بیماری و لکه روی برگ‌های آن‌ها می‌شود. بنابراین باید بدانید که چه گیاهانی را نباید غبار پاشی کرد.

همچنین یادتان باشد که برای اسپری آب از آب باران، آب مقطر یا جوشانده استفاده کنید که رسوب نداشته باشد. بهتر است در هنگام اسپری کردن آب روی گیاه، آن را در سینک ظرف‌شویی، حمام یا فضای باز در سایه بگذارید تا قطرات ریز آب باعث خرابی کفپوش و وسایل چوبی منزل‌تان نشود.

بیشتر مطالعه کنید: دلایل پژمردگی گیاه بعد از تعویض گلدان و راه حل آن‌ها

2. آب و هوای جنگل را شبیه‌سازی کنید!

یکی دیگر از روش‌های تامین رطوبت گیاه یا گیاهان آپارتمانی تان قرار دادن آن‌ها درکنار یکدیگر است. گیاهانی که کنار هم قرار می‌گیرند، رشد بهتر و شادابی بیش‌تری نسبت به گیاهان تنها دارند.

براین‌اساس می‌توانید گیاهان خود را کنار هم بگذارید تا رطوبت‌شان را حفظ کنند. روش دوم این است که اگر برایتان امکان دارد یا فضای بزرگی دارید، یک ظرف آب یا آب‌پاش کوچک پر از آب در وسط بگذارید و گلدان‌هایتان را دورش بچینید.

عکس گیاهان آپارتمانی در کنار هم
شبیه سازی آب و هوای جنگل با قرار دادن گیاهان در کنار هم

3. جزیره درست کنید!

یکی از آسان‌ترین روش‌های تامین رطوبت گلخانه خانگی ساخت جزیره است. برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی خود می‌توانید یک جزیره درست کرده و تا مدت زیادی رطوبت گیاهان زیبایتان را تامین کنید. کافی است مقداری شن و سنگریزه‌ی تمیز را در سینی یا زیرگلدانی بزرگی بریزید طوری که کف آن را بپوشاند. سپس مقداری آب به آن اضافه کنید. در نهایت نیز گلدان‌ها را روی سنگریزه‌ها قرار دهید.

فقط یادتان باشد به‌اندازه‌ای آب در ظرف بریزید که آب از سنگریزه‌ها بالا نیاید و با کف گلدان در تماس نباشد، چراکه اگر کف گلدان با آب به‌صورت مستقیم تماس داشته باشد، گیاه‌تان به‌مرور زمان از بین می‌رود.

 شن و سنگریزه گلدان را بالای سطح آب نگه‌ می‌دارند تا ریشه‌های گیاه به‌طور مداوم با رطوبت تماس نداشته‌باشند. با گذشت زمان و بخارشدن آب از سینی، رطوبت مورد نیاز گیاه‌تان تامین می‌شود. هروقت که مقدار آب آن کم شد به آن آب اضافه کنید. گذاشتن ظرف آب کنار گلدان نیز تاثیر زیادی در تامین رطوبت دارد. قبل از اقدام به این کار باید بدانید که چه گیاهانی نیاز به جزیره دارند چون برخی از گیاهان با ساخت جزیره برای آنها از بین می‌روند.

مطلب پیشنهادی: 4 روش موثر برای نجات گیاه از دست رفته شما

4. از دستگاه بخور برای تامین رطوبت گیاه یا گیاهان آپارتمانی خود استفاده کنید

دستگاه بخور برای گل و گیاه کاربرد فراوانی دارد. دستگاه بخور سرد برای گیاهان یکی از بهترین و آسان‌ترین راه‌های تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی در درازمدت است. دستگاه بخور و رطوبت‌ساز علاوه‌بر گیاهان، برای سلامتی پوست و دستگاه تنفسی خودتان نیز بسیار مناسب است و میزان رطوبت داخل خانه را مخصوصا در فصل‌های زمستان و تابستان افزایش می‌دهد.

دستگاه بخور برای گیاهان رطوبت‌دوست مثل کالاتیا، مارانتا، گیاه هوازی یا تیلاندزیا، سرخس و خزه بسیار عالی است. شاید بپرسید دستگاه بخور سرد را در چه فاصله ای قرار دهیم؟ اگر برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی خود نگران آسیب زدن رطوبت به وسایل منزل‌تان هستید، دستگاه بخور را در جای بلندی بگذارید و آن را مستقیما روی زمین قرارندهید.

رز جاودان مهرسا
674,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
باکس بهگل
1,168,000 تومان
زامیفولیا بلک 6 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه
1,146,000 تومان
پاچیرا پنج تنه ارتفاع50
746,000 تومان

اگر قصد خرید دستگاه بخور برای تامین رطوبت گیاه آپارتمانی خود را دارید، برای انتخاب و خرید دستگاه چند نکته زیر را در نظر بگیرید:

  • دستگاه بخور یا رطوبت‌ساز با سایز مناسب را انتخاب کنید. معمولا فروشندگان، دستگاه‌های بخور را متناسب با بزرگی فضایی که قرار است دستگاه در آن مورد استفاده قرار بگیرد، طبقه‌بندی می‌کنند. پس حواستان به این نکته باشد. مطمئنا یک دستگاه بخور رومیزی نمی‌تواند جوابگوی یک سالن بزرگ صدمتری باشد.
  • هنگام خرید دستگاه رطوبت ساز برای گیاهان ، مدلی را انتخاب کنید که به‌راحتی تمیز شود و قطعات قابل شست‌وشوی آن، به‌راحتی جدا شوند.
  • میزان صدا و نور دستگاه را درنظر داشته باشید. اگر دستگاه را در فضای مشترک یا اتاق خواب می‌گذارید و در هنگام شب استفاده می‌کنید، این نکته مهم را باید درنظر داشته باشید. واقعیت این است که صدای دستگاه بخور برای خیلی از افراد ناراحت‌کننده است. هم‌چنین خیلی از مدل‌های دستگاه‌های بخور دارای لامپ هستند که نمی‌شود آن را خاموش کرد. اگر نداشتن نور برایتان مهم است از انواع بدون لامپ یا با محفظه‌ی پوشیده انتخاب کنید یا اینکه دور مخزن را با چسب سیاه‌رنگ بپوشانید.
استفاده از دستگاه برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی
دستگاه بخور برای تامین رطوبت گیاه

5. برای تامین رطوبت گیاهان یا گیاه آپارتمانی خود را به حمام ببرید!

در طول فصل زمستان به‌صورت هفتگی ‌گیاهان را بشویید. گیاهان شما نه‌تنها از این رطوبت لذت می‌برند بلکه تمیز و براق هم می‌شوند. برای شستن گیاهان حتما از آب ولرم به مدت ۳۰ ثانیه استفاده کنید. این روش تاثیر زیادی در رشد و سلامتی گیاهان‌تان دارد. در واقع حمام از مرطوب‌ترین جاهای خانه است و بخاری که از دوش آب گرم و وان آب داغ بلند می‌شود، محیط طبیعی را برای گیاهان به وجود می‌آورد.

اگر هم حمام خانه‌تان نور و فضای کافی دارد، برای تامین رطوبت گیاه آپارتمانی رطوبت دوست خود، آن را به داخل حمام ببرید.

بیشتر مطالعه کنید: 8 روش کاربردی که به تقویت گیاهان آپارتمانی شما کمک می‌کنند

6. محیطی شبیه به تراریوم برای گیاهان‌تان درست کنید

تراریوم‌ یا باغ شیشه‌ای ظرفی نیمه‌باز یا دربسته است که گیاهان مینیاتوری، خاص و اغلب رطوبت‌دوست در داخل آن رشد می‌کنند. درواقع حباب شیشه‌ای که تیلاندسیا یا گیاه هوازی را داخل آن می‌گذارید، فقط به‌دلیل زیبایی و جذاب‌تر شدن گیاه نیست، بلکه محیط بسته‌ای را برای نگه‌داشتن رطوبت گیاه ایجاد می‌کند.

از همین موضوع می‌توانید استفاده کرده و برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی خود، محیطی شبیه تراریوم را به‌سادگی و با استفاده از یک کیسه پلاستیکی درست کنید. به‌این‌شکل  که گلدان را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید، طوری‌که پلاستیک با شاخ و برگ گیاه در تماس نباشد.

پیشنهاد ما این است که برای گیاهان حساس و رطوبت‌دوست مثل سرخس تراریوم درست کنید. یک درپوش شیشه‌ای متناسب با اندازه‌ی گیاه و گلدان بخرید و روی آن بگذارید. درپوش شیشه‌ای از بخارکردن آب جلوگیری می‌کند و محیطی مرطوب و عالی برای گیاه‌تان درست می‌کند. علاوه بر درپوش می‌توانید با خلاقیت خودتان از آکواریوم‌های استفاده نشده یا بطری‌های شیشه‌ای بزرگ هم استفاده کنید.

درست کردن محیط گلخانه ای برای گیاه
محیط گلخانه ای با پلاستیک


نکات پایانی برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی

  • برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی خود علاوه‌بر روش‌های بالا، آن‌ها را در جاهای مرطوب‌تر خانه گذاشته و از نقاط گرم منزل دور نگه دارید. آشپزخانه، حمام و دستشویی و اتاق شست‌وشوی لباس معمولا رطوبت بیش‌تری نسبت به بقیه‌ی اتاق‌های منزل دارند. بنابراین اگر این مکان‌ها در خانه شما نور مناسب دارند، می‌توانید گیاهان خود را در این مکان‌ها نگهداری کنید.
  • گیاهان را در فصل زمستان نزدیک بخاری، شوفاژ، شومینه و منابع گرمازا نگذارید. گرما نه‌تنها باعث از بین رفتن گیاه می‌شود، بلکه این نقاط از خشک‌ترین نقاط خانه هستند و باعث می‌شوند که گیاهان شما رطوبت‌شان را به‌سرعت از دست بدهد.
  • اگر سیستم گرمایشی منزل‌تان گرمایش از کف است، در فصل زمستان گیاهان را مستقیما روی کف زمین نگذارید. چراکه گرما باعث آسیب رساندن به آن‌ها می‌شود. برای جلوگیری از این آسیب گرمای کف خانه به گیاهان‌تان، بهتر است از میز یا سکوی کوتاه برای گذاشتن گلدان‌ها استفاده کنید.
  • گیاهان را نزدیک در ورودی یا راهرو و پنجره‌ای که همیشه باز می‌شود نگذارید، چون جریان هوا به‌سرعت رطوبت خاک و گیاه را از بین می‌برد.

مطلب پیشنهادی: همه آنچه درباره تکثیر گیاهان آپارتمانی و روش های آن باید بدانید

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش‌های تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره اینترنتی گیاه پزشکی گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در منزل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
پتوس ابلق در گلدان آویز
517,000 تومان
۵۹ نظرات
  1. علیرضا می گوید

    به نظر من بسیار کامل و جامع بود مخصوصا که منزل من از گرمایش کف استفاده می کنه و من اینو نفهمیده بودم
    شاد و پیروز باشید

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      ممنون از همراهی شما خوشحالیم مطالب برای شما مفید بوده .

      1. ناشناس می گوید

        بله خیلی

  2. Meysam می گوید

    دمتون گرم.خیلی کامل و کاربردی در عین حال ساده.ممنون

  3. ندا می گوید

    سلام میزان رطوبت خونه برای جلوگیری ازپوسیدگیه شکوفه وبرگ گلهای اپارتمانی بطوراستاندارد باید چنددرصد باشه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      به طور معمول برای رشد مطلوب گیاهان آپارتمانی به حدود ۵۰-۶۰ درصد رطوبت نیاز هست و به همون نسبت هم برای اینکه پوسیدگی ایجاد نشود باید تهویه مناسب داشته باشید

  4. منیژه پزشکی می گوید

    خیلی عالی بود واقعانکات جالب در مورد مرطوب بودن گیاهان که فرموده بودیدممنون وسپاسگزارم

  5. Katayoon می گوید

    برای گیاهان باید از دستگاه بخور سرد استفاده بشه یا بخور گرم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      از دستگاه بخور سرد

      1. مینا می گوید

        سلام من دستگاه بخور گرم دارم
        اگه استفاده کنم بدتره؟

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          از دستگاه بخور سرد برای گیاهان استفاده می کنند

  6. نرگس می گوید

    چند روز پیش فکر میکردم اگر خواستم برم مسافرت گلدونامو بذارم تو حمام. امروز که این مطلبو خوندم خیلی خوشحال شدم. خیالم راحت شد. راهکاراتون عالیه. متشکرم

  7. محمد کاظمی می گوید

    من مطلب رو خوندم برای اینکه متوجه بشم چه نوع دستگاه بخوری مناسب برای گل هست بخور سرد یا گرم به دستگاه بخور سرد اشاره شد ولی نه به طور قطع میخوام بدونم دستگاه بخور گرم هم برای گیاه مفید هست؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      دستگاه بخور سرد برای گیاهان استفاده میشه

  8. الهام می گوید

    سلام . من در بوشهر زندگی میکنم و اینجا کلا رطوبت هوا زیاده. مدتی بود که روزانه ۱ ساعت پنجره رو برای گیاهام باز میکردم تا هوای مرطوب و گرم بیاد توی خونه . اما چندین نفر گفتن که با این کار که هوا گرم و بعد با کولر سرد میشه برای گیاه شوکه کننده ست.یعنی من اینکار رو نکنم؟ نیازی ندارن هوای سالم بیرون گاهی بهشون برسه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بهتر هست دمای هوای گیاهان آپارتمانی متعادل باشه و زیاد تغییر نکنه چون گیاه دچار تنش دمایی میشه

  9. محمد صباغ می گوید

    سلام ، برای تامین رطوبت از بخور سرد استفاده ککزم یا بخور گرم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      برای تامین رطوبت گیاهان از دستگاه بخور سرد استفاده کنید

  10. ساجده می گوید

    سلام روزی چند ساعت دستگاه بخور سرد استفاده کنیم ?محیط ما خشک هست

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      مدت زمان روشن بودن دستگاه بخور سرد بستگی به میزان توان دستگاه شما و گیاه مورد نظر دارد
      با توجه به اینکه محیط شما خشک هست از ۲ تا ۴ ساعت می تونه متغیر باشه.

  11. محمدرضا سعید می گوید

    سلام مطالب عالی بودن ممنون فقط اینکه برای جه گیاهانی میشه استفاده کرد و اینکه در جه حدفاصل با گیاه باید باشه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اگر منظورتون غبارپاشی و یا استفاده از دستگاه بخور هست، با یک فاصله ۲۰-۳۰ سانتی متری از گیاه غبارپاشی کنید و یا دستگاه بخور سرد رو قرار بدین

  12. مریم می گوید

    خیلی ممنونم
    سوالم اینه که برای گیاه موز داخل آپارتمان،فقط تابستون و زمستون باید رطوبت ایجاد کنم؟یعنی بهارو پاییز نمیخواد؟ساکن تهرانم و موزم رو پشت پنجره ی جنوبی میذارم ،همون قسمت میتونم غبارپاشی یا از بخور استفاده کنم؟یااینکه باید جای گیاه رو تغییر بدم؟
    و اینکه هرروز باید براشون رطوبت ایجاد کرد ،؟یعنی هرروز چندساعت دستگاه بخور روشن کنم؟

    ببخشید گیاه موز من قدش به نیم متر میرسه و داخل برگهاش رگه های شرابی یا مشکی داره،اسم گونه ی موز من چی هستش؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com

  13. سیدنی می گوید

    سلام، برای گیاه آنتوریوم در روز چند ساعت دستگاه بخور روشن باشه کافیه و دیگه خیالم از بابتش راحت باشه؟ و اینکه من شیراز زندگی میکنم آب و هواش مرطوب نیست ولی نمیدونم چقدر خشکه. الان با گوشیم نگاه کردم دیدم میزان رطوبت بیرون سی درصده.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      روزی ۴ ساعت براش روشن باشه خوبه. دو ساعت صبح و دو ساعت عصر

  14. Rezvan می گوید

    سلام ببخشید چند روز سک بار باید بخور سرد روشن کنیم؟تهران زندگی میکنیم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بستگی به گیاهان شما داره
      گیاهانی مثل دیفن و یا باباآدم هر روز و روزی ۵-۸ ساعت باید براشون دستگاه روشن باشه

      1. مائده می گوید

        سلام روزتون بخیر.من آگلونما شفلرا پتوس سانسوریا وزاموفیلیا دارم
        همه به بخور نیاز دارن؟ اگه دستگاه تهیه کنم مشکلی براهیچکدوم پیش نمیاد؟ آخه اگلونما و شفلرا دارن زرد میشن

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          زامیفولیا و سانسوریا نیاز زیادی به رطوبت بالا ندارند، پتوس هم رطوبت نسبی و متوسطی نیاز داره ولی برای باقی گیاهانتون بله حتما لازم هست
          آگلونما و شفلرا به رطوبت بالا نیاز دارند

  15. شهاب می گوید

    سلام خدمت گل دوستان عزیز دوست عزیز من متوجه نشدم بخور گرم برای گل مناسب تر است یا سرد ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      برای گیاهان از بخور سرد استفاده میشه

  16. فاطمه می گوید

    سلام من یه نخل ماداگاسکار خریدم برگاش نصفش الان ریخته و سربرگاش خشک و قهوه ای شده بعضیاهم زردشدن چیکارش کنم حالش خوب بشه؟یه دستگاه بخور گرم دارم واسش خوبه ؟؟ممنون اگع راهنملییم کنین

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      نخل ماداگاسکار به نور فیلتر شده و رطوبت بالا نیاز داره و در نبود این دو برگ هاش دچار ریزش میشه
      قهوه ای شدن برگ ها هم می تونه به دلیل نوعی بیماری قارچی، کمبود مواد غذایی و خشکی هوا باشد
      بهتر هست دو مرحله با فاصله هر ۷روز گیاه رو با قارچکش مانکوزب سمپاشی کنید و برای گیاه حتما جزیره تشکیل بدین
      و نکته مهم اینکه برای گیاهان از دستگاه بخور سرد استفاده میشه.

  17. ماهان می گوید

    سلام من سمنان زندگی می کنمو یک گل بنسای فیکوس دارم روزی چند ساعت باید براشون بخور سرد روشن کنم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      روزانه حدودا ۲ ساعت روشن کردن بخور سرد برای بونسای فیکوس مناسب هست

  18. محمد می گوید

    سلام و عرض ادب ،من داخل زیرزمین خونه که البته نور نسبتا متوسطی داره قلمه زامیفولیا نگه داری میکنم وتو این فصل بخاری ر‌وشن کردم تا دما رو حفظ کنم میخواستم بدونم ١-باید همه دروپنجره هارو ببندم؟ و اینکه ٢- اگر ظرف آب کنار ویا روی بخاری بزارم درسته واسه تامین رطوبت؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      شرایط محیطی لازم برای قلمه ها محیطی با رطوبت بالا، نور متوسط و تهویه مناسب هستش
      بنابراین بله برای تامین رطوبت می تونید ظرف آب روی بخاری قرار بدین و یا دور قلمه ها رو با پلاستیک شفاف(که روی اون سوراخ برای تهویه وجود داره) بپوشانید
      در این فصل چون هوا سرد هست لازم نیست که مدام در و پنجره ها باز باشه ولی حتما لازمه هرازچندگاهی دری رو باز کنید تا محیط تهویه خوبی داشته باشه و رطوبت بالا باعث ایجاد بیماری نشه
      و نکته آخر اینکه گرمای زیاد و یا نزدیکی به وسایل گرمایشی هم برای قلمه ها خوب نیست

  19. مهرشاد می گوید

    سلام شما پیج اینستاگرام هم دارید؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله: golsetan@

  20. Mohsen می گوید

    روز بخیر
    من تو خونه سمت پنجره جنوبی حدود ۲۰ تا گلدون گل کنار هم گذاشتم . یه دستگاه بخور هم بارتفاع دو و نیم متری وسط گلا گذاشتم .‌میخوام بدونم دستگاه اگه مدام روشن بمونه مشکلی واسه گلا پیش میاد؟ با توجه باینکه بعضی روزها با وجود این دستگاه ، رطوبت بیشتر از ۳۵ هم نمیشه .

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بهتره هست به ازای یک ساعت و نیم روشن بودن دستگاه، نیم ساعت خاموش باشد تا رطوبت بالا برای گیاهان ایجاد بیماری نکند.

  21. حمید رضا می گوید

    سلام خیلی ممنون از اطلاعات مفید شما
    من گل چاچیرا دارم و شنیدم اب نباید به ساقه هاش زیاد بخوره و ممکنه باعث پوسیدگی ساقه شود برای این گیاه بهترین روشی که میشود رطوبت اضافه کرد چی هست ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      آبیاری باید از چهارطرف گلدان به صورتی باشه که آب فقط داخل خاک ریخته بشه
      برای تامین رطوبت هوا هم می توانید از غبارپاشی روی برگ ها و یا دستگاه بخور سرد استفاده کنید.

  22. پوریا می گوید

    سلام خسته نباشید
    سیستم گرمایش منزل جدید من گرمایش از کف گل های چون بونسای ژاپنی -بونسای افرار- بامبو- انتریوم -برگ انجیری ابلق-واسپاتی فیلوم وچندتا کاکتوس دارم
    ایا سیستم گرمایش از کف به این گلها اسیبی وارد میکند یا نه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اگر دمای گرمایش بالا باشد بله می تواند باعث تنش در گیاه شود
      بهتر هست برای گلدان ها پایه تهیه کنید.

  23. مرتضی می گوید

    دوست عزیز سلام و تشکر.میدونم فرمودین دستگاه بخار سرد .ولی ی سوال اگه دستگاه بخور گرم کوچک برای فضای حدود سه متر در ۳متر استفاده بشه با تهویه مناسب اتفاقی میوفته؟؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      حتما باید از دستگاه بخور سرد استفاده کنید.

  24. بازی اتاق فرار می گوید

    ممنون از پاسخگویی سریعتون

  25. علی می گوید

    سلام و عرض ادب.
    من یک کاج مطبق دارم. برای دستگاه بخور سرد هم خریدم. روزی چند ساعت باید روشن باشه کنارش؟ ممنون میشم پاسخ بدین.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      از آنجایی که کاج مطبق رشد بهتری در محیط های مرطوب دارد بهتر هست روزانه حداقل ۲ ساعت دستگاه بخور سرد برای گیاه روشن باشد.

  26. محمد صادق فتحی می گوید

    سلام وقت بخیر…
    میخواستم بدونم برای نگهداری انواع بن سای از کدام روش بهتره استفاده کنیم ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      غبارپاشی روزانه برگ های گیاه روش خوبی هست ولی اگر دستگاه بخور سرد داشته باشین خیلی بهتر هست.

  27. محمد صادق فتحی می گوید

    سلام ممنون بابت پاسختون…..
    و اینکه دستگاه بخور سرد دارم
    چطور باید برای گیاه ازش استفاده کنم
    یعنی اینکه روی برگ های گیاه بلشع بخور ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      دستگاه بخور سرد باید در فاصله ۵۰-۳۰ سانتی متری از گیاه قرار داشته باشد.

  28. محمد صادق فتحی می گوید

    سلام وقت بخیر……
    دستگاه بخور سرد رو باید روی برگ ها بزارم تا دور و بر گیاه باشه ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      دستگاه بخور سرد باید در فاصله ۵۰-۳۰ سانتی متری از گیاه باشد.

  29. سعیده می گوید

    سلام من یه سوال دارم از خدمتتون ممنون میشم راهنمایی کنید. چندتا گل خریدم که گلفروش برای خاک همه گلها کوکوپیت ریخت! از همین خاک های سبکی که دونه های سفید داره. گل ها شامل سانسوریا، اگلونما، پتوس، گل سنگ، نخل ماداگاسکار، گندمی، حسن یوسف، کالیسیا، دراسنا. البته دیروز دیدم روی خاک دراسنا یه چیزی شبیه به کپک زده بود که خاکو زیرو کردم یکم هوا بکشه. ایا خاک کوکوپیت برای این گیاهانی که عرض کردم مشکلی نداره؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      خاک کوکوپیت به تنهایی برای گیاهان شما مناسب نیست ولی اگر این خاک در ترکیب با خاک های دیگر مثل خاک باغچه و کوکوپیت هم باشد برای گیاهان شما مناسب تر هست.
      در صورت استریل نبودن و آلوده بودن خاک بهتر هست اون رو با قارچکش ضدعفونی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.