خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روش نگهداری ساکولنت اچوریا / ساق عروس(Echeveria) و راه حل مشکلات آن

زمان مطالعه: 21 دقیقه

معرفی اچوریا (گل ساق عروس)

اچوریا که با نام‌های آشوریا و ساق عروس هم شناخته می‌شود یک گونه از حدود 150 گونهٔ ساکولنت از خانواده گل‌نازیان است.
این گیاه، بومی مناطق نیمه بیابانی مکزیک، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی است.
اچوریا تاکنون با گیاهان مختلفی پیوند خورده است به همین خاطر علاوه بر گونه اصلی، صدها گونه پیوند خورده دیگر در رنگ‌ها، شکل‌ها و اندازه‌های مختلف دارد که اغلب آن‌ها گل دارند.
نام این گیاه به افتخار گیاه‌شناس مکزیکی قرن هجدهم، آتاناسیو اچوریا وای گودوی انتخاب شده است.

گل اچوریا یا آشوریا برگ‌هایی به شکل رز دارد که در اطراف ساقه آن به طول 5 الی 15 سانت رشد می‌کند. این برگ‌های گوشتی رنگی سبز آبی دارند که وقتی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند به سمت قرمز متمایل می‌شوند. با این برگ‌ها باید با دقت رفتار کرد زیرا بسیار شکننده هستند. به لطف شکل رز مانند و برگ‌هایی که آب را ذخیره می‌کنند، اچوریا تبدیل به گیاهی محبوب شده است.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

بعضی از انواع اچوریا می‌تواند به اندازه یک بشقاب غذاخوری بزرگ شوند و به خاطر زیبایی خاصی که دارند از آن در گل‌آرایی، باغچه‌های سنگی، طراحی و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود. برخی از گیاهان هم به عنوان گیاه آپارتمانی در فضاهای داخلی نگهداری می شوند و در طراحی فضای سبز مکان های خارجی استفاده می شوند مانند اچوریا و گیاه یشم که اگر علاقه داشته باشید میتوانید مطلب اصول نگهداری گیاه یشم را بخوانید.
اچوریا یک گیاه پلی‌کارپیک است یعنی این گیاه می‌تواند تا قبل از پایان عمرش، چندین بار گل بدهد. گاهی این گیاه در طول زندگی خود پاگیاه نیز تولید می‌کند.
در طول زمستان این گیاه ممکن است تعدادی از برگ‌های خود را از دست بدهد که اتفاقی طبیعی است.
روش نگهداری اچوریا کار آسانی است به همین دلیل باعث شده که اچوریا در لیست‌ های خرید گیاه آپارتمانی نقش مهمی را ایفا کند.
با گُل سِتان همراه باشید تا روش نگهداری ساکولنت اچوریا را بدانید.

فهرست مطالب این مقاله:

  • روش نگهداری ساکولنت اچوریا
  • چگونه اچوریا را وادار به گلدهی کنیم؟
  • آفت و بیماری‌های احتمالی اچوریا
گیاه اچوریا
گل ساق عروس آپارتمانی

روش نگهداری ساکولنت اچوریا (گل قندانی)

آب

اچوریا چه در داخل خانه باشد چه بیرون از خانه، اصلا از خیس بودن زیاد خوشش نمی‌آید، البته از خشک بودن زیاد هم بدش می‌آید.
ساکولنت‌ها بیشتر از چیزی که مردم تصور می‌کنند آب می‌خواهند. در یک خانه با محیطی خشک، خاک گیاه سریع‌تر خشک می‌شود و همین باعث پژمردگی ریشه‌ها می‌شود.
زمانی که به اچوریا آب می‌دهید، آب را بر روی خاک بریزید نه خود گیاه زیرا ریختن آب روی خود گیاه باعث پوسیدگی آن می‌شود. آب دادن را تا جایی ادامه دهید که از زیر گلدان خارج شود. این کار را چند بار تکرار کنید.

برای آب دادن مجدد باید صبر کنید تا خاک کاملا خشک شود. نباید اجازه دهید که گیاه همیشه در خیسی بماند برای همین آبی که از زیر گلدان خارج می‌شود را خالی کنید.
فاصله بین آب‌دهی بستگی به شرایط محیط و دما دارد و اینکه چقدر طول می‌کشد تا خاک خشک شود.

بزرگترین مشکلی که اچوریا در خانه‌ها دارد، اشتباه در آبیاری است. زیاد یا کم آب دادن هر دو باعث ایجاد نشانه‌های یکسان می‌شود. پژمردگی، چروکیدگی و ریختن برگ‌ها نشانه‌های مشکل در آب دادن است.
باید عادت آب‌دهی خود را بشناسید و آن را اصلاح کنید تا نیاز گیاه را تامین کنید.

مطلب مرتبط : روش نگهداری و تکثیر ساکولنت ها

خاک

این گیاه می‌تواند هم در گلدان هم داخل زمین سرزنده باشد.
مانند همه ساکولنت‌ها، اچوریا نیاز به خاکی دارد که به سرعت خشک شود. این مساله کمک می‌کند تا ریشه گیاه در خیسی نماند و پوسیده نشود.
بسیاری از افراد خودشان خاک ترکیبی و مخصوص خود را می‌سازند. اما در هر صورت یک خاک گلدان با کیفیت یا خاک کاکتوس خوب می‌تواند عالی باشد.
به عنوان یک قاعده کلی اگر خاک مرطوب را با انگشت فشار دهید، نباید جای انگشت در آن بماند و حالتی گِل مانند داشته باشد.
اگر می‌خواهید به خاک خود شن اضافه کنید بهتر است شن‌های درشتی باشد که به عبور جریان هوا کمک کند و تخلیه آب را آسان کند.
اگر آچوریای شما چندین سال عمر دارد بهتر است هر چند سال یک‌بار خاک گیاه را با خاک تازه‌ای عوض کنید.

نور

اچوریا به نور کامل خورشید نیاز دارد مانند همان‌ شرایطی که در زادگاهش بوده است.
این گیاه نور مستقیم را بیشتر از در سایه بودن دوست دارد اما باید مراقب دو چیز باشید:
● تغییرات شدید نور
● آفتاب شدید تابستان

تغییرات نوری می‌تواند باعث ایجاد استرس در گیاه شود. اگر قرار است گیاه را از داخل خانه، به بیرون منتقل کنید بهتر است ابتدا چند روزی فقط صبح‌ها بیرون باشد و سپس مدت زمان بیرون ماندن را به آهستگی بیشتر کنید تا گیاه عادت کند.
آفتاب شدید و قوی ظهر تابستان نیز می‌تواند باعث آفتاب سوختگی برگ‌ها شود. برگی که بسوزد دیگر ظاهر طبیعی و زیبای خود را ندارد و از آنجایی که اچوریا برگ‌های خود را برای طولانی مدت نگه می‌دارد، این برگ‌های زشت مدت‌ها همراه شما خواهند بود.
اگر آسیب‌دیدگی جدی بود بهتر است برگ را از انتهای آن قطع کنید و اجازه دهید تا دوباره برگ جدیدی رشد کند.

در طول زمستان که گیاه در خانه است بهتر است اچوریا را در نزدیکی نورگیرترین پنجره خود قرار دهید. اگر اچوریا نور کافی را دریافت نکند منبسط می‌شود پس بهتر است گیاه را در نزدیکی یک پنجره جنوبی قرار دهید.

افوربیا قرمز با گلدان مواد آلی
448,000 تومان
سم اسبی با گلدان مواد آلی
432,000 تومان

دما

در تابستان دمایی بین 18 الی 27 درجه سانتی گراد و در زمستان دمایی بین 13 الی 24 درجه سانتی گراد برای اچوریا مناسب است.

شرایط محیطی

اگر منطقه شما زمستان سردی دارد بهتر است از کاشتن این گیاه در داخل خاک بیرون از خانه پرهیز کنید. اچوریا برای محیط پاسیو بسیار عالی است. این گیاه نمی‌تواند هوای سرد و یخبندان را تحمل کند و می‌میرد.
اما اگر در منطقه شما زمستان سردی وجود دارد دلیل نمی‌شود که نتوانید از این گیاه رنگارنگ مراقبت کنید.
شما می‌توانید در فصل سرما این گیاه را به داخل خانه منتقل کنید و هر زمان که خطر سرما برطرف شد دوباره آن را به بیرون ببرید.

کوددهی

اچوریا نیاز ندارد که دائما کود دریافت کند. ساکولنت‌ها می‌توانند بدون وجود مواد مغذیِ زیاد در خاک، به رشد خود ادامه دهند به همین خاطر ممکن است در اثر کوددهی زیاد دچار سوختگی شوند.
برای کود دادن به این گیاه می‌توانید از کودهایی استفاده کنید که به آرامی تجزیه می‌شوند و آن‌ها را در اوایل بهار به خاک اضافه کنید یا از کودهای مایع استفاده کنید به صورتی که دو الی چهار برابر بیشتر از حد معمول رقیق شده باشند.
به خاطر داشته باشید که ساکولنت‌ها بیشتر از اینکه از کوددهی کم آسیب ببینند از کوددهی زیاد آسیب می‌بینند.

گلدان

شما می‌توانید برای گیاه اچوریای خود گلدان‌های مختلفی انتخاب کنید. از یک گلدان کوچک گرفته تا گلدانی بزرگ که از ریشه‌های گیاه بزرگ‌تر باشد و تمام این انتخاب‌ها درست است.
البته بهتر است بدانید که گلدان بزرگ‌تر از گیاه می‌تواند ریسک خیس ماندن خاک را افزایش دهد و باعث پوسیدگی ریشه گیاه شود ولی شما هر گلدانی برای اچوریا انتخاب می‌کنید باید زهکشی مناسبی داشته باشد و آب را به سرعت تخلیه کند. پس بدون نگرانی گلدان دلخواه خود را انتخاب کنید.
ایده‌آل‌ترین گلدان برای اچوریا، گلدانی است که پنج الی ده درصد بزرگ‌تر از سطح گیاه باشد.
به عنوان مثال گیاهی که قطر آن ده سانت است بهتر است در گلدانی کاشته شود که قطر آن یازده سانت یا کمی بزرگ‌تر است.

تعویض گلدان

در ادامه روش نگهداری ساکولنت اچوریا به چگونگی تعویض گلدان میپردازیم.
بهار، زمان بسیار مناسبی برای تعویض گلدان این گیاه است. ابتدا، چند روز گیاه را آبیاری نکنید تا خاک خشک شود. سپس گیاه را به آرامی از خاک خارج کنید. تمام برگ‌های مرده و آسیب دیده را از ساقه جدا کنید.
سپس به سراغ ریشه بروید. باید دقت کافی داشته باشید، زیرا اگر گیاه را با بخش‌های بیمار خود بکارید، در دردسر خواهید افتاد.
آیا ریشه بیش از حد متراکم و فشرده است؟ اگر بله، خاک‌های چسبیده به آن را کاملا کنار زده و با محلول‌های ضدقارچ، آن را تمیز کنید.
گیاه باید در خاکی تازه کاشته شود و گلدان جدید هم تنها به اندازه یک سوم گلدان قبلی بزرگ‌تر باشد. هنگام ریختن خاک، مواظب باشید که ریشه آسیبی نبیند.
برای چند روز، اچوریا را آبیاری نکنید تا در خاک مستقر شود. سپس مانند گذشته، روند رسیدگی را از سر بگیرید.

هرس کردن

اچوریا نیازی با هرس کردن ندارد تنها کاری که باید بکنید برداشتن برگ‌های مرده و ریخته شده از پای گلدان است. برداشتن این برگ‌های مرده کمک می‌کند تا گیاه سالم بماند و دچار بیماری نشود.

تکثیر

تکثیر اچوریا بسیار ساده است. این گیاه می‌تواند از طریق
پاگیاه
بر
قلمه زدن ساقه
بذ
تکثیر شود. در ادامه میخوانیم:

1-پاگیاه

اچوریا اغلب می‌تواند خودش را از طریق پاگیاه تکثیر کند. کافی است این پاگیاه کوچک را از پایین گیاه اصلی جدا کنید و در خاک جدیدی بکارید و پرورش دهید.

2-برگ

اچوریا می‌تواند به راحتی از طریق قلمه زدن برگ‌هایش تکثیر شود.
کافی است برگ اچوریا را از قسمت ساقه با پیچاندن جدا کنید و اجازه دهید حداقل برای یک روز در معرض هوا باشد تا شیره داخل آن خشک شود و سپس برگ را از جایی که بریده شده در خاکی مرطوب بکارید.
این گیاه را نباید با پلاستیک پوشاند زیرا باعث گندیدن ریشه‌ها می‌شود.
برای اطمینان بهتر است حداقل دو برگ را جدا کنید و در یک گلدان با زهکشی خوب بکارید و از آن مراقبت کنید تا یک آچوریای جدید داشته باشید.

3-قلمه زدن ساقه

قلمه زدن ساقه کاری آسان، اما روشی غیر معمول برای گیاهی است که به صورت متراکم و نزدیک به زمین رشد می‌کند.

4-بذر

وقتی قرار است اچوریا از طریق بذر تکثیر شود مهم‌ترین چیزی که باید به آن توجه کنیم تازه بودن بذرها است. هر چقدر بذرها تازه‌تر باشد احتمال بیشتری وجود دارد که جوانه بزند.
بهترین زمان برای تهیه بذر اچوریا در بهار یا تابستان است.
معمولا بعد از گذشت دو الی سه هفته بذرها شروع به جوانه زدن می‌کند و بین 18 ماه الی 3 سال طول می‌کشد تا بالغ شوند.

مطلب مرتبط : روش نگهداری حرفه ای از کاکتوس

چگونه اچوریا را وادار به گلدهی کنیم؟

پس از شرح کامل روش نگهداری ساکولنت اچوریا به عواملی که باعث گلدهی این گیاه میشود میپردازیم:
قبل از اینکه بخواهیم شرایط لازم را شرح دهیم، باید یک نکته مهم را مطرح کنیم؛ نکته‌ای که در اغلب اوقات مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد. یک فاکتور بسیار مهم در گلدهی ساکولنت‌ها “سن” آنهاست.
بهتر است هنگامی برای گلدهی اچوریای خود تلاش کنید که به طور متوسط 6-4 سال از عمر آن گذشته باشد. در واقع پس از این سال‌ها، روند گلدهی در ساکولنت شما آغاز خواهد شد. اگر خیلی خوش شانس باشید، شاید بتوانید یک اچوریای گل‌دار را از بیرون بخرید!

1- دما

به طور نرمال، اچوریای شما در هوای گرم رشد بسیار خوبی خواهد داشت. اما اگر می‌خواهید آن را به سمت گلدهی تحریک کنید، باید به میزان گرمای آن توجه بیشتری داشته باشید. ساکولنت‌ها برای گلدهی، به دمای بالایی نیاز دارند؛ پس باید اقداماتی در این راستا انجام دهید. می‌توانید از لامپ‌های حرارتی استفاده کرده و یا در فصل تابستان، آن را به آرامی به خارج از خانه منتقل کنید. فراموش نکنید که بردن اچوریا به مکانی گرم‌تر و نورانی‌تر، باید در طی چندین هفته رخ دهد، نه ناگهانی.
اگر در مناطق کویری زندگی می‌کنید، باید در فصل زمستان آن را به مکانی خنک ببرید، زیرا اچوریا باید وارد دوران خفتگی شود. بدین شکل افزایش ناگهانی دمای هوا در تابستان که بعد از دوران خفتگی رخ می‌دهد، بهتر می‌تواند آن را تحریک کند.

2- نور

اچوریا برای گلدهی، به میزان بالایی از نور خورشید نیاز دارد تا بتواند عمل فتوسنتز را بیشتر انجام دهد. فتوسنتز، غذای کافی برای گیاه فراهم می‌کند و کمک می‌کند تا آن با قدرت بیشتری گلدهی را آغار کند. اگر می‌خواهید اچوریا را به گلدهی وادار کنید، بهتر است آن را در نزدیکی یک پنجره نورگیر شرقی یا جنوبی قرار دهید. اگر مکان نورگیری در منزل ندارید، می‌توانید از لامپ‌های مخصوص رشد گیاهان نیز کمک بگیرید.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

3- آبیاری اچوریا

باید کاملا آبیاری شود، به طوری که تمام بخش‌های خاک خیس شده و مقدار اضافی از زیر گلدان خارج شود. در طول فصول رشد، شاید لازم باشد هفته‌ای یکبار آن را آبیاری کنید. همانطور که گفتیم آبیاری را انجام دهید، اما برای دفعه بعد تا خشک شدن سطح رویی خاک صبر کنید. آبیاری سطحی، نه تنها کمکی به آن نکرده، بلکه آن را دچار مشکل کم آبی می‌کند.

4- کوددهی اچوریا

برای گل دهی، به مقدار زیادی غذا نیاز دارد! در واقع باید عناصر کافی برای تولید گل‌ها و دانه‌های خود را داشته باشد. کوددهی، می‌تواند تمام این نیازها را به بهترین نحو برطرف کند.
کوددهی را در بهار آغاز کرده و با رسیدن پاییز، متوقف کنید. در این کار افراط نکنید، ماهی 2-1 یکبار کوددهی برای آن کافی است. برای تقویت گل‌ها، بهتر است از کودهای غنی در فسفر (10-50-10) استفاده کنید.

آفت و بیماری‌های احتمالی اچوریا

بزرگترین مساله‌ای که اچوریا ممکن است با آن مواجه شود آب‌دهی بیش از حد است.
شپشک‌ها هم می‌توانند گاهی مشکلاتی ایجاد کنند.
برگ‌های مرده را هرچه سریع‌تر از پای گیاه بردارید زیرا ممکن است باعث تجمع آفت یا قارچ شود و به گیاه صدمه بزند. در ادامه علل زرد شدن، سیاه شدن و قهوه ای شدن ساکولنت اچوریا را با راه حل درمان ان شرح میدهیم:

علل زرد شدن برگ های ساکولنت اچوریا

اچوریا نیز مانند سایر ساکولنت‌ها، آب را در برگ‌ها و ساقه‌های ضخیم خود ذخیره می‌کند. آن به طور طبیعی گیاهی سبزرنگ است، پس اگر متوجه زرد شدن تدریجی برگ‌ها شدید، سریعا مشکل را تشخیص داده و سعی کنید آن را برطرف کنید. بدین شکل از رسیدن آسیب‌های جدی به گیاه جلوگیری می‌کنید.

1-خاک و آبیاری

آبیاری بیش از حد، رایج‌ترین و اصلی‌ترین علت زرد شدن برگ‌های اچوریاست. اگر خاک پیوسته خیس باشد، منجر به پوسیدن ریشه گیاه خواهد شد. بنابراین گیاه دیگر قادر نخواهد بود که آب و عناصر ضروری خود را از خاک دریافت کند.
این ناتوانی فتوسنتز (عمل تولید انرژی) را در برگ‌ها و بخش‌های هوایی گیاه مختل می‌کند. اگر فتوسنتز رخ ندهد و یا با اشکال همراه باشد، کلروفیل (سبزینه) نیز تولید نشده و در نتیجه رنگ سبز گیاه به مرور از بین خواهد رفت.
اگر در چنین شرایطی گیاه را درمان نکنید، این رطوبت اضافی سبب ریزش برگ‌ها یا فاسد شدن آنها خواهد شد. این مجموعه وقایع، در نهایت گیاه را از بین می‌برد و آن را به سمت مرگ می‌کشاند. همه این‌ها را گفتیم تا بگوییم خاک و آبیاری، از حیاتی‌ترین فاکتورها برای ساکولنت اچوریا هستند.

قبل از اینکه اچوریا را آبیاری کنید، ابتدا میزان رطوبت خاک را با نوک انگشت خود بسنجید. اگر مرطوب بود، هرگز آن را آبیاری نکنید. فراموش نکنید که ساکولنت‌ها به لطف ذخایر آبی خود می‌توانند از پس کم آبی بربیایند، اما نمی‌توانند آبیاری بیش از حد را تحمل کنند.

اگر اچوریا تنها تعداد کمی برگ زرد شده داشت، مشکل خود به خود با قطع کردن آبیاری برطرف خواهد شد. روند سابق آبیاری را متوقف کنید و تا خشک شدن خاک شکیبا باشید.
تنها هنگامی اچوریا را آبیاری کنید که حداقل 5 سانتی متر رویی خاک خشک شده باشد.

گاهی اوقات این زرد شدن با ریزش برگ‌ها نیز همراه است. در این شرایط، باید خاک آن را تعویض کرده و گیاه را مجدد بکارید.
با دقت اچوریا را از خاک خارج کرده و خاک اطراف ریشه را نیز به آرامی تمیز کنید. حال گیاه را در خاکی تازه بکارید. خاک مخصوص ساکولنت و کاکتوس، برای اچوریا کاملا مناسب است. می‌توانید با ترکیب کردن 2 قسمت خاک گلدان، 1 قسمت پرلیت یا ورمیکولیت و 1 قسمت سنگریزه یا شن نیز ترکیب خوبی برای آن بسازید.
گیاه را در گلدانی با حفرات زه کشی کافی بکارید. گلدان‌های سرامیکی آبکاری نشده، برای اچوریا بهتر هستند زیرا اجازه می‌دهند خاک سریعا خشک شود و رطوبت را در خود نگه ندارد. و فراموش نکنید هنگام آبیاری نیز، حتما زیرگلدانی را از آب اضافی خالی کنید.

2-کمبود عناصر ضروری

کمبود عناصر ضروری برای رشد، می‌تواند دلیل زرد شدن برگ‌های اچوریا باشد. این اتفاق در عرض چند روز رخ نمی‌دهد، بلکه چندین سال زمان لازم است تا نمایان شود. اچوریا می‌تواند برای مدت طولانی در یک خاک بماند، تا قبل از اینکه لازم شود خاک آن را عوض کرده یا با استفاده از کود، عناصر از دست رفته را جبران کنید.
خاک مخصوص ساکولنت، از قبل با کود و کمپوست ترکیب شده است. گیاه می‌تواند برای مدتی از همان عناصر موجود در خاک مصرف کند و نیازهای خود را پاسخ دهد. اما بالاخره این عناصر روزی به پایان می‌رسند و باید جایگزین شوند. اگر گیاه به رشد خود بدون این عناصر ادامه دهد، برگ‌ها تغییر رنگ داده و زرد می‌شوند. حتی ممکن است از حالت طبیعی خارج شده و برگ‌ها کامل شکل نگیرند.

یک راه حل سریع، کاشت مجدد گیاه در خاکی تازه است. اگر چندین سال است که گلدان و خاک اچوریا را تعویض نکرده‌اید، از این فرصت استفاده کرده و اکنون این کار را انجام دهید. خاکی با زه کشی مناسب و مخصوص ساکولنت انتخاب کنید.

روش دیگر، استفاده از کود است. یک کود مناسب، می‌تواند به سرعت تمامی نیازهای اچوریا را برطرف کند. یک کود متعادل یا کود مخصوص ساکولنت و کاکتوس را انتخاب کنید. ساکولنت‌ها به مقدار زیاد کود نیاز ندارند، پس بهتر است مقدار توصیه شده را در نصف قدرت آن رقیق کنید.
در طول فصول رشد، یک هفته در میان به اچوریا کود بدهید.

3-میزان نور

اگر خاک اچوریای شما برای ساکولنت‌ها مناسب است، به خوبی عملیات زه کشی را انجام می‌دهد و آبیاری مشکل آن نیست، احتمالا علت زرد شدن برگ‌ها میزان نور است.
اچوریا می‌تواند مقادیر بسیار بالای نور خورشید را نیز تحمل کند، اما اگر در تمام طول روز در معرض تابش مستقیم خورشید قرار بگیرد، رنگ پریده شده و ظاهری زرد رنگ پیدا خواهد کرد. بردن گیاه به مکانی که بتواند نور کافی خورشید را به طور غیرمستقیم در آنجا دریافت کند، مشکل را حل خواهد کرد.

4-آفات

گاهی اوقات علت زرد شدن برگ‌های اچوریا، به حضور آفات و حشرات مربوط می‌شود. برای مثال، شپشک آردی (که یک لایه سفید رنگ نازک بر سطح برگ‌ها ایجاد می‌کند) یا کنه تار عنکبوتی (حشرات ریزی که با تغذیه خود از برگ‌ها، لکه‌هایی زرد بر سطح آنها بر جای می‌گذارند) می‌توانند دلیل اصلی زرد شدن برگ‌های این گیاه باشند. اسپری کردن مخلوط آب و صابون یا محلول‌های آماده حشره کش، این آفات را از بین خواهد برد.

علل قهوه ای شدن برگ های اچوریا

1-نور و حرارت

اصلی‌ترین علت قهوه‌ای شدن برگ‌های ساکولنت‌ها، آفتاب سوختگی یا آسیب‌های ناشی از آفتاب است.
اگر به تازگی اچوریا را به مکانی نورانی منتقل کرده، و یا اخیرا آن را در کنار دستگاه‌های گرمایشی یا جریان باد گرم قرار داده‌اید و حالا شاهد لکه‌های قهوه‌ای رنگ در سطح آن هستید، یعنی گیاه آفتاب سوخته شده و از حرارت آسیب دیده است.

با اینکه از جنبه بصری، این لکه‌ها زیبا نیستند؛ اما خوشبختانه خطری برای سلامت گیاه ایجاد نخواهند کرد. متاسفانه این نقاط قهوه‌ای رنگ، دائمی هستند و از سطح برگ‌ها محو نخواهند شد، ولی جای نگرانی نیست. زیرا در نهایت برگ‌ها می‌ریزند و برگ‌های جدید، جای آنها را پر خواهند کرد. این بار، بدون هیچ لکه‌ ناخوشایندی!
گیاهان جوان یا تازه کاشته شده، بیشتر از گیاهان بالغ در معرض آسیب‌های نوری هستند.
برای حل این مشکل، اچوریا را به مکانی سایه‌تر منتقل کنید. می‌توانید هنگام ظهور اولین نشانه‌های آفتاب سوختگی، سریعا مقداری سایه برای آن فراهم کنید.
اگر قصد دارید اچوریا را در مکانی بسیار نورانی قرار دهید، باید این کار را به مرور زمان انجام دهید. برای مثال اچوریایی که تا دیروز در یک اتاق با نورگیر معمولی بوده است، نباید ناگهانی به حیاط و بالکن برده شود. باید به آرامی به میزان بیشتر نور عادت کند تا دچار سوختگی و واکنش‌های این چنینی نشود.

فراموش نکنید که حتی یک اچوریای بالغ که کاملابه دریافت نور کامل خورشید نیز عادت کرده است، می‌تواند در روزهای بسیار گرم تابستان در معرض سوختگی قرار بگیرد.
برای جلوگیری از بروز این اتفاق، می‌توانید از پیش بینی‌های هواشناسی کمک بگیرید. اگر متوجه شدید که در روزهای آتی، موج عظیم گرما در پیش خواهد بود، مقداری سایه برای گیاهان خود فراهم کنید. برای مثال می‌توانید یک سایه بان، چتر بزرگ یا حتی کارتون مقوایی در حوالی آنها بگذارید تا نور در تمام طول روز به آنها نتابد.
هرگز اچوریای تازه تکثیر شده، ریشه نزده و جوان را در خارج از خانه و تحت نور کامل خورشید قرار ندهید. آنها دچار سوختگی نمی‌شوند، بلکه مانند سیب زمینی، سوخاری و ترد خواهند شد!!

2-آبیاری

دلیل دیگری نیز برای قهوه‌ای شدن اچوریا وجود دارد و برگ‌های اچوریا ممکن است در صورت کم آبی نیز قهوه‌ای شود.
جالب است بدانید کم آبی و آفتاب سوختگی، در اغلب موارد همراه با هم رخ می‌دهند. دلیل هم ساده است، ساکولنت کم آب، ذخایر خود را از دست داده است. پس برگ‌های آن دیگر ضخیم نیستند و در داخل خود آبی ندارند. در این صورت ضعیف می‌شوند و به علت نازک شدن، به راحتی توسط میزان بالای نور دچار سوختگی می‌شوند
در حالی که یک ساکولنت بدون مشکل، همواره ذخایر آبی خود را در برگ‌ها حفظ کرده و به علت ضخامت آنها، می‌تواند مقاومت بیشتری در برابر زیادی نور و گرما از خود نشان دهد.
برای حل این مشکل، باید گیاه را آبیاری کنید! خوشخبتانه مشکل کم آبی، به راحتی برطرف می‌شود. معمولا اچوریا پس از دریافت مقدار کافی آب، سریعا خود را بازیابی کرده و مجدد باطراوت خواهد شد. گیاه را به خوبی آبیاری کنید، اجازه بدهید آب به ریشه‌ها برسد تا بتوانند آن را جذب کنند.

اگر گیاه را در مقادیر بالا آبیاری کنید و اجازه دهید خاک آن بین هر وعده آبدهی خشک شود، بسیار بهتر از آن است که هر چند روز یکبار، کمی به آن آب برسانید.
اچوریا عاشق دریافت آب زیاد است، اما در عین حال تمایل دارد قبل از آبیاری مجدد، خشکی خاک را تجربه کند. بهترین روش تشخیص زمان صحیح آبیاری، چک کردن خاک است. اگر احساس خشکی کردید، وقت آبیاری فرا رسیده است.

علل سیاه شدن برگ های اچوریا

1-آبیاری

سیاه شدن برگ‌های ساکولنت اچوریا، در اغلب موارد نشانه‌ی آبیاری بیش از حد است. اگر این اتفاق بیفتد، یعنی ریشه گیاه پوسیده شده و در حال انتقال این پوسیدگی به سمت بالای گیاه است. معمولا چنین برگ‌هایی نرم و لزج هستند.

2-خاک

گاهی اوقات، سیاه شدن برگ‌های اچوریا، می‌تواند نشانه نامناسب بودن خاک نیز باشد. این ساکولنت به خاکی با زه کشی عالی نیاز دارد تا از پوسیده شدن در امان باشد.
اگر اچوریا در خاک نامناسب کاشته شده و هم چنین تحت آبیاری بیش از حد بوده است، این شرایط برای گیاه کاملا زیان آور است. در این صورت باید سریعا اقدامات لازم را انجام دهید تا بتوانید گیاه را از مرگ نجات دهید.

اچوریای در حال پوسیدگی را از خاک خارج کنید. اگر به موقع رسیده باشید، امیدی هست که بتوانید گیاه را نگه دارید. تمام بخش‌های سیاه، نرم و پوسیده‌ی ریشه را ببرید. تا حد امکان این کار را انجام دهید، تا جایی که هیچ بخش آسیب دیده‌ای در توپ ریشه باقی نمانده باشد.
معمولا بخش بالایی گیاه را می‌توان حفظ کرد، زیرا پوسیدگی ابتدا در بخش پایینی و مرکزی گیاه رخ می‌دهد.
تمام بخش‌های سبزرنگ گیاه را نگه دارید و قسمت‌های سیاه و آسیب دیده را جدا کنید. پس باید برگ‌های سیاه را نیز ببرید. گیاه باقی مانده باید کاملا سبز و سالم باشد. اجازه دهید گیاه برای چند روزی در همان حالت بماند تا خشک شود. سپس مجدد می‌توانید آن را در گلدانی با خاک تازه بکارید. این بار اشتباه گذشته را تکرار نکنید و حتما خاکی با زه کشی مناسب تهیه کنید. می‌توانید با اضافه کردن مقداری پرلیت و سنگریزه، زه کشی خاک را تقویت کنید. خاک قبلی را نیز دور بریزید.
گیاه در ظرف چند هفته ریشه خواهد زد و مجدد سلامت خود را باز خواهد یافت.

گاهی اوقات، راهی ندارید جز اینکه فقط چند برگ سبزرنگ را نگه دارید، زیرا ممکن است تمام بخش‌های اچوریا آلوده شده باشد. این هم خوب است! می‌توانید برگ‌ها را به سادگی بر روی خاک قرار دهید، آنها ریشه می‌زنند و چندین اچوریای کوچک زیبا ایجاد می‌کنند.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با انواع ساکولنت‌ها، روش نگهداری و روش تکثیر

علل ریزش برگ های ساکولنت اچوریا

اچوریا نیز مانند سایر ساکولنت‌ها، برگ‌های قدیمی خود را می‌ریزاند. در حقیقت، این اتفاق کاملا طبیعی و بخشی از چرخه زندگی آنهاست. برگ‌های قدیمی را از خود جدا می‌کند تا برگ‌های جدید، جای آنها را بگیرند. بنابراین، جای نگرانی نیست.
اما اگر اچوریای شما به شکل غیرطبیعی در حال ریزش است، یک مشکلی برای آن ایجاد شده است:

1-ریزش برگ‌ها در اثر کم آبی

می‌دانید اچوریا یک ساکولنت است. به علت خواستگاه و زیست بوم اصلی آن، تطابق بسیار بالایی با خشکی و کم آبی دارد. هنگامی که اچوریا در چنین شرایطی قرار بگیرد، از آب‌های ذخیره‌ای خودش استفاده خواهد کرد. اما اگر خشکی به مدت طولانی ادامه پیدا کند، گیاه شروع به ریختن برگ‌های خود می‌کند. در واقع، می‌خواهد با این کار آب و انرژی را حفظ کرده و برای بقا تلاش کند. این یک مکانیسم دفاعی است که ساکولنت‌ها از خود نشان می‌دهند. چنین ریزشی، از برگ‌های پایینی آغاز می‌شود.
روش درمان:
گیاه را به خوبی آبیاری کنید. اچوریا بلافاصله ظاهر خود را باز خواهد یافت و به محض دریافت آب کافی، ریزش برگ‌ها را متوقف خواهد کرد. پس از مدتی، برگ‌های جدید در اطراف ساقه شروع به رشد می‌کنند و جای برگ‌های ریخته شده را پر خواهند کرد.

2-ریزش برگ‌ها در اثر آبیاری بیش از حد

آبیاری بیش از حد نیز دلیل دیگری برای ریزش برگ‌های ساکولنت اچوریاست. معمولا اولین نشانه‌ی گیاه غرقاب، تغییر رنگ برگ‌هاست. این تغییر ممکن است در راستای زرد شدن، روشن‌تر شدن، محو شدن و یا لزج شدن باشد.
حال اگر گیاه غرقاب شده نور کافی خورشید را دریافت نکند، این ریزش تشدید خواهد شد. در این شرایط، ریزش برگ‌ها بسیار آرام رخ می‌دهد.
روش درمان:
آبیاری را متوقف کرده و گیاه را در معرض نور بیشتری قرار دهید. اجازه دهید خاک بین دفعات آبیاری خشک شود. پس تا زمان خشک شدن چند سانتی متر رویی خاک، از آبیاری مجدد خودداری کنید. اگر خاک مناسب نیست و نمی‌تواند زه کشی را به درستی انجام دهد، گیاه را از آن خارج کرده و اجازه دهید چند روزی در همان حالت بماند تا خشک شود. سپس آن را در خاکی غنی و دارای زه کشی مناسب بکارید.

سمی بودن

اچوریا برای انسان و حیوانات خانگی غیر سمی است اما بهتر است خورده نشود.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری ساکولنت اچوریا لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره تخصصی گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از سرویس باغبانی گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

سوالات رایج درمورد گیاه ساکولنت اچوریا

علل زرد شدن برگ های اچوریا چیست؟

خاک و آبیاری
آبیاری بیش از حد، رایج‌ترین و اصلی‌ترین علت زرد شدن برگ‌های اچوریاست.
قبل از اینکه اچوریا را آبیاری کنید، ابتدا میزان رطوبت خاک را با نوک انگشت خود بسنجید. اگر مرطوب بود، هرگز آن را آبیاری نکنید.
کمبود عناصر غذایی
کمبود عناصر ضروری برای رشد، می‌تواند دلیل زرد شدن برگ‌های اچوریا باشد
یک راه حل سریع، کاشت مجدد گیاه در خاکی تازه است. اگر چندین سال است که گلدان و خاک اچوریا را تعویض نکرده‌اید، از این فرصت استفاده کرده و اکنون این کار را انجام دهید. خاکی با زه کشی مناسب و مخصوص ساکولنت انتخاب کنید.
میزان نور
اگر خاک اچوریای شما برای ساکولنت‌ها مناسب است، به خوبی عملیات زه کشی را انجام می‌دهد و آبیاری مشکل آن نیست، احتمالا علت زرد شدن برگ‌ها میزان نور است.
اچوریا می‌تواند مقادیر بسیار بالای نور خورشید را نیز تحمل کند، اما اگر در تمام طول روز در معرض تابش مستقیم خورشید قرار بگیرد، رنگ پریده شده و ظاهری زرد رنگ پیدا خواهد کرد. بردن گیاه به مکانی که بتواند نور کافی خورشید را به طور غیرمستقیم در آنجا دریافت کند، مشکل را حل خواهد کرد.

چگونه گلدان اچوریا را تعویض کنیم؟

بهار، زمان بسیار مناسبی برای تعویض گلدان این گیاه است. ابتدا، چند روز گیاه را آبیاری نکنید تا خاک خشک شود. سپس گیاه را به آرامی از خاک خارج کنید. تمام برگ‌های مرده و آسیب دیده را از ساقه جدا کنید.
سپس به سراغ ریشه بروید. باید دقت کافی داشته باشید، زیرا اگر گیاه را با بخش‌های بیمار خود بکارید، در دردسر خواهید افتاد.
آیا ریشه بیش از حد متراکم و فشرده است؟ اگر بله، خاک‌های چسبیده به آن را کاملا کنار زده و با محلول‌های ضدقارچ، آن را تمیز کنید.
گیاه باید در خاکی تازه کاشته شود و گلدان جدید هم تنها به اندازه یک سوم گلدان قبلی بزرگ‌تر باشد. هنگام ریختن خاک، مواظب باشید که ریشه آسیبی نبیند.
برای چند روز، اچوریا را آبیاری نکنید تا در خاک مستقر شود. سپس مانند گذشته، روند رسیدگی را از سر بگیرید.

آیا اچوریا گل می‌دهد؟

بله! بیشتر ما، ساکولنت‌ها را به علت داشتن برگ‌های سبز و ضخیم آنها دوست داریم. اما اچوریا قابلیت بیشتری هم دارد! او می‌تواند گل‌های بسیار زیبایی ایجاد کند.
گل‌ اچوریا، بر روی یک ساقه بلند و قوسی شکل رشد می‌کند و معمولا ظاهری زنگوله مانند یا بیضی دارد. بسته به نوع بخصوص اچوریا، گل‌دهی ممکن است در تابستان یا حتی اوایل پاییز رخ دهد. اصلی‌ترین محرک گلدهی، میزان و شدت نور ورودی است. طول روز و شب نیز کمی در این پروسه موثر است. دمای هوا را هم فراموش نکنید!
در خواستگاه طبیعی اچوریا (مکزیک و آمریکای جنوبی)، او پاسخ خاصی به تغییرات شب و روز از خود بروز نمی‌دهد؛ زیرا در آن مناطق طول شب و روز نزدیک به 12 ساعت بوده و تقریبا برابر است. شکوفه‌های این ساکولنت، به صورت متوالی ظاهر می‌شوند و به چند هفته برای تکمیل کردن چرخه رشد خود نیاز دارند. رشد آنها از پایین‌ترین و نزدیک‌ترین بخش به گیاه آغاز می‌شود، تقریبا دو هفته بعد نیز گل‌های جذاب و خاص او نمایان خواهند شد! عمر این گل‌ها معمولا طولانی است.
به طور کلی، گل اچوریا صورتی، هلویی یا نارنجی است. اما گاهی ممکن است سفید یا زرد نیز باشند. بعضی از گونه‌های او نیز گل قرمزرنگ دارند. یک راه ساده برای تشخیص گونه‌های شبیه به هم، همین تفاوت رنگ گل‌های آن‌هاست.
به علاوه، ترکیب گل برگ‌ها و برگچه‌های آنها نیز نوع خاص گل را آشکار می‌کند.
حشرات، این گل را بسیار دوست دارند؛ پس اگر دانه می‌خواهید، از آنها استقبال کنید!

۱۷ نظرات
  1. محمدعلی می گوید

    علت بنفش شدن برگهای ساکولنت چیست ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بنفش شدن ساکولنت شما می تونه به دلیل آبیاری زیاد و یا سرمای هوا باشد

  2. Artemis می گوید

    ببخشید علت خشک شدن نوک برگ هاش چیه؟ و اینکه بعضی از برگها چروک شدن 😕

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      چروک شدن برگ های ساکولنت در اکثر مواقع به دلیل خشکی هوا و آبیاری نامناسب هست
      برای ساکولنت هاتون اگر در منزل نگهداری می شوند جزیره تشکیل بدین و آبیاریشون هم هر ۱۰ روز یکبار باشه

  3. زاغری می گوید

    سلام ببخشید دمای نگهداری این گیاه چجوری است

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      دمای معمولی اتاق برای اچوریا مناسب هست
      بهترین دما برای نگهداری این گیاه دمایی بین ۲۹-۲۵ درجه سانتیگراد هست

  4. Artemis می گوید

    سلام ببخشید باریک شدن برگ ها دلیلش چیه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      دلایل متعددی دارد از جمله: خشکی هوا، آبیاری نامناسب و نور مستقیم که باید بررسی شود و با توجه به آن اقدامات لازمه رو انجام داد.

  5. زینب می گوید

    سلام وقت بخیر اچواریای من برگهای ریز داره وپرشاخه بوده ولی متاسفانه متوجه شدم شاخه هااز پایین خشک می شوند علتش چیه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      خشک شدن برگ های گیاه اچوریا شما دلایل متعددی دارد که در درجه اول بهتر هست شرایط نگهداری گیاه شما بررسی شود.
      یکی از دلایل آن می تواند بیمار شدن گیاه و یا خشکی بیش از حد محیط شما باشد.

      وارد لینک زیر بشین و بعد از ثبت نام، عکس گیاه رو ارسال بفرمایید تا دقیق تر راهنماییتون کنیم:
      https://dr.golsetan.com

  6. یاسمن می گوید

    سلام خوب هستین ؟ اچوریای من سه تا جونه زیر برگاش داش وقتی خریدمش
    ولی الان بعد از ۳ ماه برگای روییش چروک و خشک شدن و ریختن فقط جونه هاش سالم موندن چرا اینجوری شد و چه کاری باید بکنم تا نجاتش بدم ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      نور خیلی زیاد و مستقیم، خشکی هوا و آبیاری روی گیاه از دلایل اصلی چروکیده شدن و از بین رفتن این گیاه است.
      اچوریای خودتان رو به یک مکان با نور متوسط منتقل کنید، اگر هوای محیط خیلی خشک هست برای گیاه در یک زیرگلدانی مجزا جزیره تشکیل دهید و آبیاری رو فقط داخل خاک گیاه انجام دهید.

      1. یاسمن می گوید

        همین کارو کردم
        کنار کتمپیوترمم اول بود بعد بردم گذاشتم کنار پنجره ولی با فاصله از اولم زیرشو سوراخ کردم و زیر گلدونی گذاشتم و اما میترسم اخه ۲ تا دیگه از برگاش افتاد
        راستی یادم رفت بگم رگه های سیاهم رو بعضی از گلبرگاش هس

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          همراه گل‌سِتانی سلام
          اگر قسمت های سیاه رنگ روی برگ های گیاه دیده می شود بهتر هست که دو تا سه مرحله گیاه رو با قارچکش مانکوزب سمپاشی کنید چراکه احتمال وجود بیماری قارچی وجود دارد.

  7. یاسمن می گوید

    سلام خوب هستین ؟ اچوریای من سه تا جونه زیر برگاش داش وقتی خریدمش ولی الان بعد از ۳ ماه برگای روییش چروک و خشک شدن و ریختن فقط جونه هاش سالم موندن چرا اینجوری شد و چه کاری باید بکنم تا نجاتش بدم ؟

  8. محمد مهدی می گوید

    سلام ببخشید چه کود برای گل مناسب است لطفاً نام کود مورد نیاز هم بگویید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      نوع کود بستگی به نیاز و کمبود گیاه دارد ولی به صورت کلی برای ساکولنت و کاکتوس ها از کود های مخصوص کاکتوس و ساکولنت استفاده می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.