خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روش نگهداری گیاه کالانکوئه (Kalanchoe) و بررسی مشکلات گیاه

زمان مطالعه: 18 دقیقه

معرفی گل کالانکوئه

اگر به دنبال ساکولنتی هستید که گل هم داشته باشد باید شما را با کالانکوئه آشنا کنیم.
کالانکوئه،ساکولنتی محبوب از خانواده گل‌نازیان و گیاهی همیشه سبز است که گل‌های زیبایی دارد و بومی مناطق گرمسیری ماداگاسکار است.
این گیاه در رنگ‌های مختلفی وجود دارد، اغلب آن‌ها رنگ‌های زنده‌ای مانند زرد، صورتی، ارغوانی، نارنجی و قرمز دارند.
در زمستان معمولا گونه‌های سفید این گیاه بیشتر یافت می‌شوند. برگ‌های این گیاه با اندازه بزرگ و رنگ سبزشان نیز بسیار چشم‌گیر هستند.
این گیاه معمولا در اندازه‌های 10 الی 15 سانتی فروخته می‌شود و می‌تواند تا حدود سی سانت رشد کند. اگر در آب دادن به گیاهان تنبل هستید یا فراموش می‌کنید این گیاه برای شما مناسب است.
شاید قبلا یکی از آن‌ها را دیده باشید اما هیچوقت برای خود نخریدید. ما می‌خواهیم شما را تشویق به خریدن این گیاه زیبا کنیم، گیاهی که مانند کاکتوس و ساکولنت ها، نگهداری از آن کار سختی نیست و در اغلب روزهای سال گل می‌دهد.
اگر قصد خرید کاکتوس را دارید، فروشگاه آنلاین گل و گیاه گُل سِتان شرایطی را مهیا کرده تا بتوانید براحتی این گیاهان زیبا را کمتر سه ساعت در محل خود دریافت کنید.
در ادامه با گُل سِتان همراه باشید تا روش نگهداری کالانکوئه را بدانید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

نام: کالانکوئه
خانواده: گل‌نازیان
بومی: ماداگاسکار، جنوب آفریقا
نام علمی: Kalanchoe blossfeldiana

فهرست مطالب این مقاله:

کالانکوئه سفید
کالانکوئه سفید


روش نگهداری گیاه کالانکوئه

نگهداری از کالانکوئه دردسر زیادی ندارد اما به هر حال نکاتی وجود دارد که باید رعایت شود.

نور

گیاه کالانکوئه نیاز به نوری روشن و طبیعی دارد. محلی با نور متوسط یا زیاد برای این گیاه ایده‌آل است به شرطی که بیش از حد در معرض نور مستقیم خورشید نباشد. نور مستقیم شدید و طولانی مدت خورشید می‌تواند باعث سوختن این گیاه شود.
این گیاه را می‌توان در بیرون از خانه نیز نگهداری کرد اما باید مراقب آفتاب شدید بعد از ظهر بود. اگر در منطقه‌ای با آفتاب سوزان زندگی می‌کنید بهتر است این گیاه را برای طولانی مدت در نور مستقیم خورشید قرار ندهید.
از سوی دیگر اگر کالانکوئه نور کمی دریافت کند نمی‌تواند گل‌هایش را شکوفا کند و برگ‌های این گیاه مچاله می‌شود. اگر نمی‌توانید نور کافی را برای این گیاه فراهم کنید بهتر است گیاهی را بخرید که گل‌هایش از قبل شکوفا شده باشد.

آب‌دهی

این گیاه یک ساکولنت است و برگ‌ها و ساقه‌های گوشتی‌ای دارد که می‌تواند آب را در خود ذخیره کند به همین خاطر به آب زیادی نیاز ندارد و نباید این گیاه را بیش از حد خیس کرد.
کالانکوئه زمانی به آب نیاز دارد که خاک آن خشک شده باشد و بعد از آب دادن باید اضافی آن به خوبی تخلیه شود.
در حالت عادی این گیاه هر دو هفته یک بار به آب نیاز دارد. البته این زمان ممکن است بنا بر میزان دما، نور یا سایز گلدان تغییر کند و شما باید آن‌را تشخیص دهید.
گلدان گیاه شما باید سوراخ‌های زهکشی داشته باشد و پلاستیک یا فویلی اطراف آن نباشد تا بتواند آب را تخلیه کند وگرنه باید منتظر پوسیدن ریشه‌های گیاه باشید.

دما

دمای معمول اتاق برای این گیاه خوب است. مانند هر گیاه دیگر، کالانکوئه نیز هرچقدر گرمای بیشتری دریافت کند گل‌هایش زودتر شکوفا می‌شود و البته عمر گل‌هایش کمتر می‌شود.
این گیاه می‌تواند تغییرات دمایی را تحمل کند اما بهترین حالت این است که همیشه در دمای معمول اتاق نگهداری شود.
دمای ایده آل برای این گیاه چیزی بین 13 الی 29 درجه سانتی گراد است.
این گیاه نمی‌تواند هوای خیلی سرد یا یخبندان را تحمل کند و بهتر است در فصول سرد از پنجره دور بماند تا باد سرد به این گیاه آسیب نزند.

کوددهی

در ادامه روش نگهداری گیاه کالانکوئه به کوددهی گیاه میپردازیم:
این گیاه به کود نیاز ندارد ولی می‌توانید در بهار سطح خاک را با کمی کمپوست بپوشانید تا گیاه مواد مغذی لازم را دریافت کند.
اگر حس می‌کنید کالانکوئه شما به کود نیاز دارد بهتر است این‌کار را در بهار یا تابستان و با یک کود متعادل و محلول در آب انجام دهید.
هیچ‌گاه در پاییز یا زمستان به گیاه کود ندهید زیرا گیاه در این فصل در حال استراحت است.
همچنین مراقب کوددهی بیش از حد باشید این کار نه تنها کمکی به گیاه نمی‌کند بلکه باعث تشکیل نمک در خاک می‌شود و به ریشه‌ها آسیب می‌زند و روی برگ‌های گیاه لکه‌های قهوه‌ای پدیدار می‌شود.

خاک

می‌توان برای این گیاه از ترکیب برابر خاک کاکتوس و خاک گلدان استفاده کرد. اضافه کردن کمی کمپوست به این خاک نیز کار خوبی است و به گیاه کمک میکند.
ترکیبی از پوده و پرلیت نیز برای زهکشی این خاک بسیار مناسب است.

آفات

کالانکوئه چندان مورد توجه آفات نیست اما می‌تواند توسط شته یا شپشک آردی تهدید شود.
بهتر است در اولین مشاهده این آفات بر روی گیاه خود آن‌ها را با آب و پارچه‌ای تمیز از روی گیاه پاک کنید.

سمی بودن

این گیاه برای سگ و گربه سمی محسوب می‌شود. جویدن یا بلعیدن کالانکوئه می‌تواند باعث ایجاد استفراغ یا اسهال در حیوان شود و در برخی موارد نادر باعث به هم ریختن ریتم ضربان قلب حیوان خواهد شد.

مطلب مرتبط : معرفی 10 کاکتوس مقاوم که در خانه میتوانید پرورش دهید

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
سم اسبی با گلدان مواد آلی
432,000 تومان

هرس کردن

این گیاه را می‌توان برای رشد بهتر یا مرتب شدن ظاهرش هرس کرد.
گل‌ها یا ساقه‌های مرده را باید از این گیاه جدا کرد تا باعث از دست رفتن انرژی گیاه نشود.
همچنین با جدا کردن گل‌های مرده از این گیاه آن را تشویق می‌کنیم که دوباره گل بدهد.
هرس کردن ساقه‌های بسیار بلند این گیاه کمک می‌کند تا از افتادگی و شلختگی آن جلوگیری شود.

تکثیر کالانکوئه

در ادامه روش نگهداری گیاه کالانکوئه باید بگوییم که کالانکوئه را می‌توان از طریق بذر، پاگیاه یا قلمه زدن ساقه تکثیر کرد.
تکثیر این گیاه از طریق بذر کاری غیر معمول است اما تکثیر گیاه از طریق پاگیاه یا قلمه زدن بسیار ساده است.

قلمه زدن یا پاگیاه

بهترین فصل برای تکثیر کالانکوئه بهار یا تابستان است. در این فصول گیاه هیچ گلی ندارد و تمام انرژی‌اش را صرف آماده‌سازی خود می‌کند.

● ساقه‌ای که برای تکثیر انتخاب می‌کنید باید بالغ و سالم باشد و هیچ گلی روی آن نباشد و به اندازه‌ای بلند باشد که حداقل دو برگ روی آن وجود داشته باشد. با یک قیچی یا چاقوی تیز و تمیز کمی بالاتر از گره برگ یا ساقه را ببرید.

● اگر قرار است پاگیاه را برای تکثیر انتخاب کنید دقت کنید که دقیقا محل اتصال گیاه کوچک به گیاه مادر را انتخاب کنید و حداقل روی آن چند برگ وجود داشته باشد.

● ساقه بریده شده را در محلی قرار دهید تا در محل برش آن حالتی شبیه به پینه بستن ایجاد شود. این پینه باعث می‌شود تا ساقه بریده شده از بیماری یا پوسیدگی در امان بماند.
این مرحله ممکن است بین یک تا سه روز طول بکشد و بستگی به ضخامت ساقه بریده شده دارد. بعد از تشکیل پینه بر روی ساقه می‌توانید آن را در یک هورمون ریشه قرار دهید که البته کاری اختیاری است.

● برای گیاه جوان خود خاکی آماده کنید که زهکشی خوبی داشته باشد و به راحتی خشک شود.
قرار نیست خاک این گیاه بیش از حد خیس بماند زیرا باعث پوسیدن آن می‌شود.
اگر گلدان شما به اندازه کافی بزرگ است می‌توانید چند گیاه را کنار هم بکارید اما یادتان نرود که این کالانکوئه‌های جوان روزی بزرگ‌تر می‌شوند و به فضای کافی برای رشد نیاز دارند. اکنون ساقه‌ها را به آرامی و به صورت ایستاده در خاک قرار دهید و جای آن را محکم کنید.

● رطوبت به قلمه‌های جوان کمک می‌کند پس می‌توانید با کمک یک پلاستیک تمیز گلدان را بپوشانید و رطوبت لازم را فراهم کنید و بر روی پلاستیک چند سوراخ ایجاد کنید تا هوای کافی در جریان باشد. گلدان را بهتر است در نزدیکی یک پنجره جنوبی قرار دهید زیرا بهترین نور برای ساکولنت‌ها از این پنجره تامین می‌شود. اجازه ندهید نور به صورت مستقیم به کالانکوئه برسد زیرا باعث سوختن آن می‌شود.

● هر زمان که احساس کردید خاک کاملا خشک است آن را توسط اسپری یا کمی آب نمناک کنید. پس از مدتی که متوجه ریشه دادن ساقه‌ها یا رشد آن شدید می‌توانید تولد کالانکوئه جدید خود را جشن بگیرید و آن را مانند یک گیاه بالغ نگهداری کنید.

کالانکوئه
گلدهی

گل‌دهی

گل‌های این گیاه یکی از دلایلی است آن را تا این حد محبوب کرده است.
این گیاه غالبا در فصلی گل می‌دهد که روزهای کوتاه و شب‌های بلند داشته باشد یعنی بین پاییز تا بهار.
کالانکوئه گیاهی نوردورگی است، یعنی این گیاه می‌تواند طول مدت زمان روز یا شب را تشخیص دهد و طبق آن فصل رشد خود را تنظیم کند. این گیاه به 12 الی 14 ساعت تاریکی کامل نیاز دارد تا بتواند دوباره گل بدهد.
اگر شما این گیاه را در داخل خانه نگه می‌دارید پس حتما این گیاه، تاریکی دلخواه خودش را دریافت نمی‌کند. بهتر است پس از پایان نور روز، این گیاه را برای حداقل 12 ساعت در کمد یا اتاقی کاملا تاریک قرار دهید. این کار را برای 6 الی 8 هفته ادامه دهید. در طول این دوره آب‌دهی را متوقف کنید و زمانی که اولین نشانه‌های رشد شکوفه‌ها بر روی گیاه را دیدید می‌توانید دوباره گیاه را به شرایط نگهداری قبلی برگردانید.

آنتوریوم قرمز در گلدان فلزی استوانه
1,077,000 تومان
آنتوریوم صورتی با گلدان فلزی مخروطی
740,000 تومان
گیاه بنت قنسول با گلدان طوسی
491,000 تومان
آنتوریوم قرمز با گلدان فلزی مخروطی
726,000 تومان
ارکیده سفید زرد با گلدان مواد آلی
1,391,000 تومان


مشکلات گیاه کالانکوئه

پس از شرح روش نگهداری گیاه کالانکوئه در مورد مشکلات و راه حل آنها توضیحاتی میدهیم:
هر گیاهی ممکن است دچار بیماری یا مشکلاتی شود که باعث آسیب به گیاه یا حتی مرگ آن شود، کالانکوئه نیز از این قاعده مستثنی نیست. برگ‌های زرد شده، پژمردگی، قارچ یا رشد عجیب و غریب نشانه‌هایی هستند که می‌گوید گیاه شما بیمار است.
در ادامه مشکلات و بیماری‌هایی را بیان می‌کنیم که ممکن است در نگهداری از کالانکوئه پیش بیاید و با شناخت نشانه‌های می‌توانید گیاه خود را درمان کنید.

مشکلات دما

این گیاه به شدت نسبت به سرما حساس است. دمای بسیار پایین ممکن است باعث شود گل‌ها یا برگ‌های این گیاه نرم و آسیب دیده شود. البته دمای بسیار بالا نیز باعث پژمردگی برگ‌ها خواهد شد.
بهترین بازه دما برای نگهداری کالانکوئه چیزی بین 13 الی 26 درجه است. این گیاه حتی اگر در مدت کوتاهی در دمای 5 درجه باشد می‌تواند باعث مرگ آن شود.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

مشکلات اتیلن

این گیاه به شدت نسبت به گاز اتیلن حساس است.
این گاز چیست؟ همان چیزی که در سیگار، اگزوز ماشین‌ها و بعضی میوه‌ها پیدا می‌شود.
این گاز باعث می‌شود تا گل‌های کالانکوئه بمیرد یا نتواند شکوفا شود همچنین اتیلن باعث می‌شود تا برگ‌های این گیاه زرد شود و بریزد.

مشکلات نور

کالانکوئه به شدت نور دوست است نور ناکافی می‌تواند برگ‌ها را زشت کند.
گیاه کالانکوئه خود را در محیطی نورگیر و با نور غیر مستقیم قرار دهید. در صورتی که این گیاه نور مستقیم زیادی دریافت کند برگ‌هایش می‌سوزد.

مشکلات آب‌دهی

آب دادن زیاد به این گیاه می‌تواند به آن آسیب بزند. هیچ‌گاه آب را مستقیما به برگ‌ها ندهید زیرا باعث ایجاد قارچ یا باکتری می‌شود.
کالانکوئه زمانی به آب نیاز دارد که خاک آن خشک شده باشد و آب دادن باید تا حدی باشد که خاک مرطوب شود و اضافی آن خارج شود.

مشکلات ریشه

پوسیدگی ریشه یکی از مشکلات ریشه است که دلیل آن آب دادن زیاد یا خشک نشدن کافی خاک به دلیل زهکشی نامناسب است.
پیتیوم و گیاه‌کش بیماری‌هایی است که با آب دادن زیاد در طولانی مدت، گیاه را مبتلا می‌کنند. زهکشی مناسب خاک و آب دهی به اندازه می‌تواند باعث جلوگیری از این مشکل شود.

کمبود روی

از نشانه‌های کمبود روی در کالانکوئه زرد شدن رگ‌برگ‌های گیاه و پیچ خوردگی برگ‌ها است.
کمبود روی مخصوصا در کالانکوئه باعث می‌شود که گیاه، ساقه‌ای صاف با برگ‌های زیاد تولید کند. برای جلوگیری از کمبود روی در گیاه باید pH خاک را حدود 6 الای 6.5 نگه داشت و یا ترکیبی مساوی از پوده و پرلیت را به خاک اضافه کرد.


علت زرد شدن برگ‌های کالانکوئه چیست؟

• آبیاری غلط

اغلب دارندگان کالانکوئه، فراموش می‌کنند که کالانکوئه یک ساکولنت است.
آبیاری مکرر، زیاد و از بالا سبب آسیب رسیدن به این گیاه می‌شود. اگرچه آن در اغلب اوقات می‌تواند این شرایط را تحمل کند، اما بهتر است این چنین با آن رفتار نکنید. کالانکوئه ترجیح می‌دهد در اغلب اوقات خشکی را تجربه کند. خاکش باید بین هر بار آبیاری به خوبی خشک شود.

• پوسیدگی ریشه

پوسیدگی ریشه زمانی رخ می‌دهد که کالانکوئه در آب غوطه ور باشد. قرار گرفتن در خاک کاملا خیس در اثر آبیاری بیش از حد یا عدم زه کشی صحیح خاک، اصلی‌ترین دلایل پوسیده شدن ریشه هستند.
اگر گیاه برای مدت طولانی تحت استرس خیسی قرار بگیرد، قارچ‌های مضری مانند پیتیوم و گیاه کش ظاهر شده و سلامت گیاه را تحت تاثیر قرار خواهند داد. عوارض متفاوت است، مانند زرد شدن و پژمردگی برگ‌ها یا مرگ گیاه.

اگر مشکل گیاه آبیاری بیش از حد و پوسیدگی ریشه بود، باید آن را از گلدان خارج کنید. به آرامی خاک‌های چسبیده به توپ ریشه را پاک کرده و سعی کنید آسیبی به آن وارد نکنید.
حال باید به سراغ تمام بخش‌های ریشه بروید. آیا بخشی تغییر رنگ داده است؟ یا بخشی بوی نامطبوعی دارد؟ تمام قسمت‌های غیرطبیعی را به کمک یک قیچی تیز ببرید، تا ریشه فقط دارای قسمت‌های سالم باشد. حال آن را در خاکی جدید با زه کشی مناسب بکارید.
پیشگیری، بهترین اقدام است. پس بهتر است قبل از وقوع پوسیدگی، روند آبیاری را اصلاح کرده، گیاه را در خاکی با زه کشی عالی بکارید و گیاه را از بالا آبیاری نکنید.

• کمبود روی

کالانکوئه مستعد کمبود روی است، بخصوص اگر در خاکی با مقادیر بالای فسفر کاشته شود.
علائم این کمبود، زرد شدن برگ‌ها در میانه رگه‌ها، پژمردگی و یا پیچ خوردن آنهاست. ناکافی بودن میزان زینک می‌تواند سبب صاف و بلند شدن بیش از حد برگ‌ها در کالانکوئه شود، اتفاقی که به آن “شیفتگی” می‌گوییم. برای کاهش ریسک این اتفاق، ph خاک او را بین 6 الی 6.5 حفظ کرده و از مقادیر برابر زغال سنگ و پرلیت در خاک استفاده کنید.

• حشرات موذی

بعضی از انواع حشرات می‌توانند سبب زرد شدن برگ‌های این گیاه شوند. برای مثال، شپشک آردی از برگ‌های این گیاه تغذیه می‌کند. این حشره ظریف، طولی بین 2 الی 16 سانتی‌ متر داشته و به شکل قطعات ریز پارچه به نظر می‌رسد.
آنها می‌توانند به زرد شدن و حتی ریزش برگ‌های کالانکوئه منجر شوند. شپشک آردی با استفاده از دهان سوراخ کننده خود، بافت داخلی برگ را سوراخ کرده و از آن طریق شیره درونی را می‌مکد، و بدین شکل گیاه را تضعیف می‌کند.


چرا برگ‌های کالانکوئه قهوه‌ای می‌شوند؟

با اینکه کالانکوئه به مراقبت ویژه‌ای نیاز ندارد، اما گاهی ممکن است دچار بیماری شود. ظهور لکه‌های قهوه‌ای رنگ بر روی برگ‌ها، یکی از این مشکلات به شمار می‌آید. این لکه‌های قهوه‌ای را باید در دو دسته بررسی کنیم:
لکه‌های زرد-قهوه‌ای متغیر تا قهوه‌ای تیره
لکه‌های قرمز-قهوه‌ای.
لکه‌های گروه اول در اثر یک شرایط فیزیکی خاص به نام ادم رخ می‌دهد. اما گروه دوم، در اثر وجود آفتی به نام شپشک نرم تن قهوه‌ای ظاهر می‌شوند.

آسیب ادم خفیف بوده و محدود به همان ناحیه است، اما شپشک نرم تن قهوه‌ای در صورت عدم درمان به موقع، حتی می‌تواند گیاه را به سمت نابودی ببرد.

• لکه‌های ناشی از اِدم

ادم به علت آبیاری بیش از حد یا کوددهی بسیار کم ایجاد می‌شود. در این مشکل، بعضی از سلول‌های گیاه، آب زیادی جذب کرده، می‌ترکند و به این ترتیب از بین می‌روند.
لکه‌های ناشی از ادم ظرا تا زمانی که با ناخن نخراشید، از بین نمی‌روند. آنها غالبا در سطح زیرین برگ ایجاد شده و تا زمانی که آنجا را چک نکنید، متوجه حظورشان نخواهید شد. اما نگران نباشید، ادم نمی‌تواند گیاه را بکشد.
درمان ادم:
برای مقابله با ادم، بهتر است کالانکوئه را از رطوبت و خیسی دور نگه دارید. اگر آن را در گلدان کاشته‌اید، گیاه را به مکان خشک‌تری برده و آبیاری را دقیقا در سطح خاک انجام دهید. حفظ کردن کالانکوئه کاشته شده در باغچه از رطوبت هوا، غیرممکن است؛ اما فراموش نکنید: لکه ادم خطرناک نیست، فقط زشت است! اگر فکر می‌کنید کمبود منابع مغذی مشکل گیاه شماست، در اطراف ریشه، یک کود گرانوله 10-16-10 بریزید. برای هر 30 سانتی مربع، یک قاشق غذاخوری از کود کافی است. دستور العمل را از روی بخش توضیحات نوشته شده بر روی جلد چک کنید. هر کودی شیوه مخصوصی برای مصرف دارد.

• شپشک نرم تن قهوه‌ای

بعضی از لکه‌های قهوه‌ای رنگ ایجاد شده بر کالانکوئه، ممکن است در اثر این آفت ایجاد شده باشد. این حشرات حدودا نیم سانتی متر بوده، بیضی شکل هستند و در رنگ قرمز تیره-قهوه‌ای یافت می‌شوند. اگر به لکه ضربه زدید و حرکت کرد، آن حشره است.
این حشره از شیره موجود در برگ‌ها تغذیه کرده و مایعی لزج به نام عسلک تولید می‌کند.
عسلک، شیرین و کشسان است و سطح برگ‌ها را می‌پوشاند. این پوشش ایجاد شده، محیط را برای رشد کپک‌ها و قارچ‌ها فراهم کرده و بدین شکل گیاه را به دردسر می‌اندازد. در واقع، این اصلی‌ترین آسیب شپشک نرم تن قهوه‌ای برای گیاه است.
کنترل شپشک نرم تن قهوه‌ای:
این حشره را می‌توانید از طریق برداشتن و شستن از سطح گیاه حذف کنید.
برای شستن، طبق این دستور عمل کنید:
نصف قاشق غذاخوری صابون مایع را در یک لیتر آب کرده، یک دستمال نرم را به آن آغشته کنید. سپس با دقت و ملایمت، برگ‌های بیمار را شست و شو دهید. اگر برگی بیش از حد دارای این آفات بود، توصیه می‌کنیم آن را از گیاه جدا کنید.
اگر این روش کارساز نبود، یک دوم الی یک و یک چهارم قاشق چای خوری از آفت کش بیفنترین (bifenthrin) را در حدود 4 لیتر آب حل کرده و در آب پاش اسپری‌ای مخصوص باغبانی بریزید. با این محلول، تمام برگ‌های کالانکوئه را به خوبی اسپری کنید. فراموش نکنید که قبل از استفاده از این ماده شیمایی، شلوار بلند، پیراهن آستین بلند، کفش ضخیم، جوراب و دستکش ضخیم بپوشید. مواظب باشید سایر گیاهان را آغشته نکرده و محل حضور زنبورها را با آن آلوده نکنید.


علل اصلی ریزش برگ‌های کالانکوئه چیست؟

همه ما دوست داریم همواره کالانکوئه خود را با برگ‌هایی سبز و زیبا ببینیم. اما ریزش، اتفاقی ناخوشایند است که ممکن است گریبان‌گیر گیاه ما نیز بشود. این اتفاق، معمولا به دلایل زیر رخ می‌دهد:

• خم شدن تنه

اگر نور خورشید به مقدار کافی به گیاه نرسد، آن به سمت منبع نور متمایل می‌شود. این خم شدگی، گاهی منجر به ریزش برگ‌ها خواهد شد. در این شرایط، برگ‌های بخش پایینی تنه اصلی، شروع به زرد شدن کرده و پس از مدتی می‌ریزند.

• پس از پایان گلدهی

پس از به اتمام رسیدن روند گلدهی، ممکن است رشد گیاه به کلی متوقف شده و برگ‌های خود را از دست بدهد. ظهور این علائم، یعنی انرژی گیاه به پایان رسیده است. گیاه باید سریعا به خاکی غنی منتقل شده یا کود مناسب دریافت کند.

• سرد شدن هوا

با رسیدن فصل سرما، دستگاه‌های گرمایشی نیز در منازل برپا می‌شوند. اگر گیاه در نزدیکی منبع گرما قرار بگیرد، دچار ریزش برگ‌ها خواهد شد. معمولا کالانکوئه را در لبه پنجره قرار می‌دهیم، جایی که اغلب در بالای شوفاژ و بخاری واقع شده است. در چنین فضایی، هوا بسیار خشک است. جز در مواقع خاص، بهتر است با فرا رسیدن پاییز گیاه را به مکانی با دمای کمتر ببرید. بهترین دما برای کالانکوئه در فصل زمستان، 13 الی 15 درجه سانتی گراد است. در این حالت، این گیاه زیبا با سرما تطبیق یافته و ریزش برگ‌ها به حداقل خواهد رسید. نکته مثبت پاییز و زمستان این است که رطوبت هوا دیگر بالا نیست، وگرنه باید همواره نگران کپک و سفیدک می‌بودید!

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه درباره روش نگهداری گیاه کالانکوئه، مشکلات و آفات کالانکوئه، تکثیر و گلدهی در خانه یا محل کار لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با تلفن گیاه پزشکی گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی و گل کاری گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
در صورت فاسد شدن ریشه کالانکوئه چه اقدامی باید کرد؟

کالانکوئه به خاکی با زه کشی عالی نیاز داشته و از قرار گرفتن در معرض رطوبت زیاد، آسیب می‌بیند. یکی از اولین عوارض آبیاری بیش از حد، پوسیدگی و فاسد شدن ریشه است. اگر بخش پایینی تنه (نزدیک به خاک) سیاه و لزج مانند شد، یعنی ریشه دچار مشکل شده است.
نجات دادن گیاهی با ریشه فاسد شده، کمی سخت است. مهم‌ترین مسئله، عکس العمل به موقع شماست. به محض اینکه احساس کردید ممکن است گیاه به این مشکل مبتلا شده باشد، باید آبیاری را متوقف کرده و اجازه دهید خاک کاملا خشک شود. اگر کالانکوئه را در گلدان کاشته‌اید، آن را خارج کرده و در گلدانی جدید بکارید. از خاکی تازه و با زه کشی عالی استفاده کرده و این بار از کافی بودن تعداد حفرات زه کشی گلدان اطمینان حاصل کنید. قبل از کاشت ریشه در خاک جدید، بخش‌های بیمار آن را به کمک یک قیچی تیز جدا کنید.

چگونه کالانکوئه را برای گلدهی تشویق کنیم؟

برای این کار، باید گیاه یک دوره استراحت را طی کند. کاهش میزان نور از اصلی‌ترین شرایط لازم است.
برای تشویق گیاه برای گلدهی در حالت عادی، بدین شکل عمل کنید:
پس از پایان عمر گلهای گیاه، آنها را جدا کنید. بدین شکل گیاه انرژی خود را برای رشد بخش‌های جدید صرف خواهد کرد.
در طول تابستان، از مناسب بودن زه کشی خاک مطمئن شده و آن را در مکانی پرنور قرار دهید. رطوبت هوا و خاک را نیز در اندازه متعادل نگه دارید.
با رسیدن پاییز، آبیاری را کاهش داده و اگر گیاه را در خارج از خانه قرار داده‌اید، به داخل منتقل کنید. گیاه در طول پاییز و زمستان، نور کمتری را دریافت خواهد کرد، شرایطی که به تشکیل گل‌های جدید کمک می‌کند.
در اواخر زمستان (یا دقیقا در زمان شروع گلدهی)، کود 10-10-0 به گیاه بدهید. این کار سبب می‌شود تا گلدهی تقویت شده و سلامت گیاه حفظ شود.
اما اگر می‌خواهید گیاه را برای گلدهی در زمان ویژه‌ای ترقیب کنید، مانند ایام کریسمس، باید برنامه دیگری را پیش ببرید:
آبیاری را به حداقل رسانده و از 6 هفته قبل از موعد مقرر، گیاه را برای 14 ساعت بدون نور خورشید حفظ کنید. می‌توانید آن را برای 14 ساعت در کمد، کابینت و یا زیر یک جعبه قرار دهید و 10 ساعت دیگر، به مکان نورانی باز گردانید.
هدف این است که گیاه 14 ساعت در تاریکی مطلق قرار بگیرد. گیاه را گرم و دور از دستگاه‌های گرمایشی/ سرمایشی نگه دارید. ما قصد داریم آن را به دوران خفتگی ببریم، پس در این 6 هفته کوددهی و آبیاری را متوقف کنید.
به محض اینکه شکوفه‌ها را دیدید، گیاه را به مکانی روشن‌تر برده و آبیاری را طبق روال قبلی از سر بگیرید. در بهار به گیاه کود بدهید و شکوفه‌های قدیمی را از آن جدا کنید.

در نگهداری از کالانکوئه، چه مشکلاتی ممکن است برای گیاه ایجاد شود؟

نگهداری نامناسب از هر گیاهی، منجر به ایجاد مشکلاتی برای آن می‌شود. پس از خرید گیاه، باید به روش‌ نگهداری آن به خوبی مسلط شوید و سعی کنید بهترین شرایط را برای آن فراهم کنید. اما گاهی علی رغم پایدار بودن شرایط محیطی، گیاه دچار تغییراتی می‌شود:
اگر برگ‌ها دچار ریزش مداوم شدند، یعنی گیاه به مقدار کافی عناصر ضروری دریافت نمی‌کند، و یا خاک برای آن مناسب نیست. در این مورد باید به گیاه کود بدهید.
اگر برگ‌های بخش پایینی گیاه شروع به ریزش کرده و برگ‌های بالایی زرد شدند، یعنی کالانکوئه نور کافی دریافت نمی‌کند. در این شرایط، مکان گیاه را تغییر داده و آن را به پنجره‌ای نورگیر (ترجیحا شرقی یا جنوبی) نزدیک‌تر کنید.
اگر با وجود سالم به نظر رسیدن برگ‌ها، گلدهی به تاخیر افتاده است، یعنی در کوددهی زیاده‌روی کرده‌اید. در صورت رخ دادن چنین مشکلی، سریعا کوددهی را متوقف کرده و برای مدتی این کار را انجام ندهید. در صورت لزوم کوددهی، میزان مصرفی را کاهش دهید.
اگر لکه‌های سیاه رنگ بر سطح برگ‌ها نمایان شدند، یعنی قارچ‌های انگلی به کالانکوئه شما حمله کرده‌اند. این اتفاق ممکن است در صورت پایین بودن دما، یا آبیاری بیش از حد خاک قبل از خشک شدن رخ دهد. در این مورد، باید خاک گیاه را تعویض کرده و برگ‌های بیمار را از آن جدا کنید. آبیاری باید کاهش پیدا کند. اگر هوای اتاق خنک است، می‌توانید گیاه را بر لبه پنجره‌‌هایی قرار دهید که در بالای رادیاتور قرار دارند.
ظهور کپک خاکستری، در اثر نامناسب بودن دما و رطوبت محیط رخ می‌دهد. اگر هوا بسیار مرطوب و سرد باشد، چنین کپکی ایجاد خواهد شد. در این حالت، گیاه را به مکان دیگری ببرید و نگران نباشید، زیرا خودش برطرف خواهد شد.
سفیدک، از دیگر عوارض برگی است که در اثر گرمای بیش از حد گیاه می‌تواند سلامت گیاه را به خطر بیاندازد.

۷۳ نظرات
  1. مهتاب می گوید

    سلام من گیاه کالانکوئه دارم گیاهم خوب بود و گل زیادی میداد الان بعد از چند ماه تازه ساقه پایینی گیاه سیاه شده میخواستم ببینم علت چیه؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید
      سم مانکوزب تهبه کنید و یک قاشق چایخوری را در یک لیتر اب حل کنید و ۲ بار در هفته روی برگ های گیاه این محلول رو اسپری کنید

  2. عف می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    من کالانکوئه دارم و الان دو هفته ای هست که گلبرگاش داره کمرنگ میشه و ساقه ها هم یکم رو به پایین متمایل شدن… ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ار آنجایی که این گیاه نوردوست است کمبود نور یکی از دلایل اصلی خم شدن ساقه و کمرنگ شدن گلبرگ ها است.
      همچنین آبیاری زیاد نیز ممکن است باعث پوسیدگی و خم شدن گیاه شود
      توجه داشته باشد که این گیاه نسبت به سرما حساس است بنابراین در زمستان مراقبت های لازم را برای آن انجام دهید.

  3. فتحی می گوید

    من تازگیا همین گل راخریدم. ابیاری هم هفته ای یباره. نورشم بنظرم خوبه . ولی چن روزه رنگ گلاش که صورتیه داره کمرنگ میشه، بنظرتون علتش چی میتونه باشه.؟
    درضمن بعضی ازگلاشم خشک شدن. ممنون میشم جواب بدید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      با توجه به اینکه این گیاه نور دوست است نور آن باید تقریبا زیاد ولی غیر مستقیم باشد.
      آبیاری باید زمانی باشد که سطح خاک خشک شده.
      برگها و گلها را به دقت چک کنید که آفت نداشته باشند.

  4. فتحی می گوید

    من تازگیا این گل راخریداری کردم. ولی بعد چن مدت رنگ گلهاش که صورتیه کمرنگ شده. وهمینطور بعضی ازگلاش خشک شدن. علتش چیه.؟ لطفا جواب بدهید ممنون

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      عمر گل های کالانکوئه زیاد نیست
      بعد از مدتی گلها پژمرده میشوند لذا بهتر است انهارا از ساقه جدا کنید و ابیاری منظم انجام دهید

      1. فتحی می گوید

        خیلی ممنون از پاسخگوییتون.
        دوباره چه مدت طول میکشه تاگل بده؟

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          زمان گلدهی کالانکوئه اواخر پاییز تا بهار است.
          چون این گیاه یک گیاه روز کوتاه است، برای گلدهی در فصل استراحت خودش نیاز به روزی حداقل ۱۲-۱۴ ساعت تاریکی دارد که حداقل ۶ هفته طول میکشد و بعد از آن به گلدهی می رود.

      2. فتحی می گوید

        سلام. روز بخیر. اگه از ساقه جداکنم آیا باز گل خاهد داد.؟ من هفته ای یکبار آبیاری میکنم آیا درسته؟

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          بله در صورتی که ۶-۸ هفته دوره ی تارکی آن در پاییز پر شود و شرایط رشدی مهیا باشد، سال بعد مجدد به گلدهی خواهد رفت
          آبیاری باید زمانی باشد که سطح خاک خشک شده است

    2. Deniz می گوید

      آیا نور لامپ میتواند جایگزین نور خورشید برای گیاه کالانکوئه باشد؟!

      1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

        دوست گُل‌سِتانی سلام
        نور لامپ های معمولی خیر نمی تواند مگر لامپ های رشدی مخصوص گیاهان

  5. فتحی می گوید

    سلام ممنون بابت پاسخگوییتون.
    درطول هفته چن بار آبیاریش کنم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      با توجه به اینکه این گیاه یک گیاه گوشتی است، نیاز به آبیاری کمی دارد بنابراین زمانی که سطح خاک خشک شد اقدام به آبیاری بفرمایید

  6. نوکر شهدا می گوید

    سلام این گیاه همیشه گل دارد یا فصلی است؟!

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      کالانکوئه یک گیاه همیشه سبز است ولی گلدهی آن فصلی است
      اواخر پاییز و بهار فصل گلدهی آن است

  7. سهیلا می گوید

    باسلام و خسته نباشید .من این گلو چند روزه گرفتم ولی حس میکنم‌برگاش قهوه ای شده دلیلش چیه؟ممنون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      قهوه ای شدن برگ کالانکوئه معمولا به دلیل آبیاری بیش از حد، سرما، خشکی هوا و وجود برخی آفات رخ میدهد.
      برای اطمینان از خروج آب احتما کف گلدان را چک کنید که سوراخ زهکش داشته باشد.
      ممکن از قسمت قهوه ای ناشی از وجود شپشک نرم تن قهوه ای است. اگر به لکه ضربه زدید و حرکت کرد، آن حشره شپشک نرم تن قهوه ای است.برای درمان نصف قاشق غذاخوری صابون مایع را در یک لیتر آب کرده، یک دستمال نرم را به آن آغشته کنید، سپس با دقت و ملایمت، برگ‌های بیمار را شست و شو دهید. اگر برگی بیش از حد دارای این آفات بود، توصیه می‌کنیم آن را از گیاه جدا کنید.

  8. فصیحی می گوید

    سلام
    من گیاهمو ۳ هفته پیش خریدم گلهاش تقریبا باز بود و قشنگ
    به مرور برگهاش زرد شد و ریخت حالا گلهاش خم شده و بی جون شده.با اینکه دم پنجره هست و نور کافی داره و هفته ای دوبار آب بهش میدم و آب کاملا از گلدون خارج میشه.
    علت بی جون شدن گل و برگها چی هست؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      نور مستقیم و بیش از حد از می تونه یکی از دلایل زرد شدن برگ های گیاهتون باشه.
      نور باید فیلتر شده و غیر مستقیم به گیاه بتتابد

  9. علیرضا می گوید

    سلام من سه هفته ای میشه که این گیاه رو خریدم و همون موقع خاکش رو عوض کردم و خیلی اندک هم کود با خاک جدید مخلوط کردم ، حالا برگهاش زرد و قهوه ای میشن و در نهایت خشک میشن و میریزن ، چکار کنم!!!

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گیاهی که تازه خریداری میشه نباید سریع خاکش عوض شود، چرا که ابتدا باید مدتی بتواند خودش را با شرایط محیطی جدید وفق دهد سپس خاکش عوض شود.
      ممکن است هنگام عوض کردن خاک به ریشه آسیب وارد شده باشد.
      شرایط محیطی مناسب مثل آبیاری کافی، نور زیاد و غیر مستقیم و رطوبت را برای گیاهتون فراهم کنید تا دوباره جون بگیرد.
      در فصل رشدی بهار و تابستان هم می توانید از کودهای تقویتی استفاده کنید

  10. سارا قبادی می گوید

    سلام وقت شما بخیر ممنون بابت این مطلب مفید یه چندتا سوال داشتم میخواستم بدونم که گل های من پژمرده شدن و من ساقه ها رو تا وسط بریدم ولی خشک شدن ولی از اون طرف برگ های زیادی داده الان برای گلدهیش باید چیکار کنم؟
    و اینکه الان من باید گل رو توی تاریکی مطلق بذارم؟ ممنون میشم اگه جواب بدین چون درباره این گل خیلی سوالات دارم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      برای گلدهی مجدد به مدت ۶-۹ هفته کالانکوئه را هر روز به مدت ۱۴ ساعت در تاریکی قرار بدین تا دوره ی استراحت گیاه تکمیل شود.
      بعد از این مدت، با فراهم بودن شرایط محیطی گیاه مجدد به گل خواهد رفت

  11. فاطمه می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید.
    من این گل را به تازگی تهیه کردم؛ اتاقم پنجره نداره آیا نور لامپ کفایت میکنه؟
    راجع به حساسیت این گیاه به گاز اتیلن، آیا گیاهان گیلاس زینتی و فلفل زینتی این گاز را دارن؟ اگر دارند نباید هردوی آنهارا در یک اتاق نگهداری کرد؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      این گیاه به نور زیادی نیاز دارد و نور لامپ معمولی اتاق پاسخگوی این نیاز نیست.
      بهتر است گیلاس زینتی و فلفل را از کالانکوئه دور نگه دارید

  12. شادی می گوید

    من این گلو پارسال خریده بودم خیلی پر بود و گلهای زیبایی هم داشت، آوردمش خونه و گذاشتمش تو حال، ولی بعد یه مدت گلهاش خشک شد و ریخت و ساقه هاشم شروع کرد به چوب شدن، دیگه نا امید شده بودم از خوب شدنش، ساقه هاشو جدا کردم و تو گلدون های کوچیکتر کاشتم، ولی تا الان ک یکسال میگذره رشدشون کنده و به صورت طولی بلند نمیشه بیشتر جوونه های کوچیک کوچیک میزنه، من دوست دارم دوباره مثل اول شون پرگل بشن، عکس شونو میذارم ببینید، کلا میخواستم بگم گل خیلی حساسیه، درضمن دچار شته هم شدن، آیا میشه گلهارو تو ظرف محلول شته کش بذارم به جای اسپری کردن؟ برای اینکه شته ها زودتر از بین برن؟
    لطفا هرچی ک لازمه برای اینکه این کلا دوباره شاداب بشن بهم بگین، ممنون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      شرایط محیطی شما در رشد مناسب این گیاه خیلی تاثیرگذار است.
      کالانکوئه به نور زیاد و غیر مستقیم نیاز دارد و باید از سرما و خشکی هوا دور باشه.
      برای گلدهی مجدد شرایط بالا را فراهم کنید به اضافه ی اینکه گیاه به یک دوره ی ۶-۹ هفته ای تاریکی هم نیاز دارد به این صورت که روزانه ۱۴ ساعت در تاریکی باشد.
      برای شته باید محلول رو اسپری کنید

  13. هستی می گوید

    سلام من این گل را دارم
    انتهای تعداد کمی از برگ ها خشک و قهوه ای شده و گل دهیش به حداقل رسیده
    باید چیکار کنم دوباره گل دهیش شروع شه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      شرایط رشدی شما بسیار مهم است.خشکی و قهوه ای شدن، میتونه از خشکی هوا، آبیاری بیش از حد و و وجود آفات روی برگ باشد
      برای گلدهی مجدد نیاز به یک دوره ی ۶-۹ هفته تاریکی است

  14. زهرا می گوید

    سلام وقت بخیر
    علت اینکه ساقه های گیاه صاف و با برگ کم رشد میکنن چیه؟
    و اینکه برگهای پایین تر دچار افتادگی شدن؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      کمبود نور و آبیاری زیاد می تونه از دلایل این دو مشکل شما باشه
      آبیاری زمانی باشد که سطح خاک خشک شده .

  15. الناز می گوید

    سلام من یک گلدان کوچک از گا کالانکوئه دارم اما مدتی هست که گل ها رو به پایین افتاده شدن و سربالا نیستن یک برگ از پایین ترین قسمت گل سرش زرد شده و دو تا از گل ها تقریبا خشک شدن مشکل از کجاست ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      احتمالا آبیاریتون زیاد هست. کف گلدون هم چک کنید که حتما سوراخ زهکش برای خروج آب وجود داشته باشد
      دلیل دیگه میتونه وجود آفان روی برگ و یا داخل خاکتون باشه پس حتما برگ ها و خاک رو چک کنید

  16. نگار می گوید

    سلام مدتی هست که ساقه های گیاه سیاه شده ودر حال خشک شده است ، آبیاری را حدود ٢ هفته یکبار انجام میدم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      آبیاریتون باید زمانی باشه که سطح خاک خشک شده.
      سیاه شدن ساقه میتونه به دلیل رطوبت بسیار بالا و یا نبود زهکش در کف گلدان باشد بنابراین چک کنید که کف گلدون حتما سوراخ باشه و اگر سیاه شدن ادامه دار بود از یک قارچکش طبق دستور روی بسته ی آن استفاده شود

  17. الهام می گوید

    سلام، من دو الی سه هفته ای هست که این گل رو خریدم از نحوه آبیاری اون بی اطلاع بودم اما فراموش کارم و گاهی بعد از چند روز خشکی اون رو آب میدادم حالا که گلها ریخته برگها زرد شدن و میریزند، اما از پایین ساقه کلی برگ جدید و تازه در اومده باید برگ های زرد رو جدا کنم،؟ ساقه گل لخت میشه مشکلی پیش نمیاد؟ تنها اشتباهی که کردم اینه که گلدان زهکشی خوبی نداره و خاک خیلی دیر خشک میشه در این چند هفته بهش آسیب نرسیده؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      وجود زهکش کف گلدان برای گیاهان بسیار مهم هست و نبود و یا بسته بودن اون میتونه به مرور باعث پوسیده شدن ریشه بشه
      در درجه اول سوراخ کف گلدون باز شود و در مرحله بعد تقریبا هر ده روز تا دو هفته یکبار گیاه رو آبیاری کنید
      برگ های زرد رو جدا کنید و از یک کود ۱۰-۵۲-۱۰ برای تقویت ریشه هر دوهته تا سه ماه استفاده کنید

  18. یا امیرالمومنین می گوید

    سلام.من یه کالانکوئه از دو سه سال پیش دارم.تا چند هفته پیش خیلی خوب و سرحال بود ولی الان برگهاش لوله شده و رو ی برگهاش یه چیزهای خیلی خیلی ریزی مثل شته خیلی ریز اومده‌.علت لوله شدن برگ ها و اومدن این موجودات رو برگهاش چیه؟باید چی کار کنم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      وجود آفتی که ذکر کردین، آفتاب مستقیم و کمبود رطوبت از دلایل لوله شدن برگ گیاه شما هست
      برای آفت ذکر شده از سم دیازینون طبق دستور روی بسته آن استفاده کنید

  19. مینا می گوید

    سلام من این گل رو دارم مدتیه میبینم رو ساقه هاش ریشه میزنه علتش چیه مشکلی داره؟ و اینکه شپشک هم زده ولی زیاد نیست چون من مرتب پاکشون میکنم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      حتما با استفاده از یک حشره‌کش مناسب شپشک ها رو درمان کنید چرا که به مرور گیاه رو ضعیف می کنه

  20. عسل می گوید

    سلام، من یک ماه پیش خریدم خیلی گل داشت و سالم بود
    چهار پنج روزه که یکم گلاش خم شدن به سمت پایین و خشک میشن، من اونایی که خشک شده بودنو کندم و اینکه حتی جوونه ام زده بود که گل بده ولی اوناام انگار دیگه خشک شدن جون ندارن شکوفه بدن گلدونمم زه کشه خوبی داره و ابیاریم هفته ای دو یا سه بار، زیره پنجره جایی که نور غیر مستقیم بهش بخوره و سایه آفتاب هستش گذاشتم هوای اتاقم که تو این فصل کولر روشنه خیلی سرد یا گرم نیست خیلی نگرانشم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گیاهتون نباید جلوی باد کولر باشه. از اونجایی که گیاه برگهای تقریبا گوشتی دارد آبیاری باید زمانی باشه که حداقل نصف خاک گلدان خشک شده و آبیاری زیاد برای گیاه مضر هست.
      و نکته بعدی اینکه کالانکوئه نور متوسط تا زیادی احتیاج داره
      همه دلایل بالا میتونه در خشک شدن و ریزش گل های گیاه شما تاثیرگذار باشد

  21. ایسل می گوید

    ب کالانکویه میشه کودسه بیس داد

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      برای تقویت گیاه بله می توانید از کود سه بیست استفاده کنید

  22. علی مهدوی یار می گوید

    کالانکوئه من انگار شپش گرفته!!! چه کنم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام روزتون بخیر
      شپش منظورتون شپشک هست؟ چه علائمی روی برگ ها هست؟

      1. علی مهدوی یار می گوید

        چندماه پیش برگها جمع شدن،من گفتم عادیه، تا اینکه دیدم برگا قهوه‌ای سوخته شده، الان دیدم تار عنکبوت بسته و روی ساقه نزدیک به گلها یه سری موجود ریز و قهوه‌ای_مشکی هست،اینا چین؟ شپشکن یا کنن؟

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          بله به احتمال زیاد کنه هست و باید از سموم کنه کش طبق دستور روی بسته استفاده کنید

  23. علیرضا می گوید

    سلام وقت بخیر
    من ۳ هفته میشه که کالانکوئه خریدم ۱تا ۲ هفته اول خیلی خوب بود گلهاش نارنجی پر رنگ بود الان چند روزی هست که رنگ گل هاش کم رنگ شده و بعضی از گل هاش پژمرده و خشک شده چکار باید انجام بدم.
    و این که فصل ریزش گل ها کی هست ؟
    ممنون میشم کمک کنید.🙏🙏

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      نکته مهم در نگهداری کالانکوئه داشتن نور متوسط هست چراکه نور زیاد و نور کم هر دو برای گیاه مضر هست و باعث بیماری و یا سوختن برگ ها میشه
      نکته بعدی این هست که نباید کالانکوئه رو زیاد آبیاری کرد، نهایتا هر ۱۰-۱۴ روز یکبار آبیاری برای این گیاه کافیه و آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه و بیماری قارچی میشه
      گیاه کالانکوئه حدود از اوایل مهر وارد خواب میشه و همین امر باعث ریزش گلهاش هست، در این مدت بهتر هست روزی ۱۲ ساعت به گیاه تاریکی بدین

      1. علیرضا می گوید

        ممنون از کمکی که کردید
        سپاسگزارم🙏🙏

      2. علیرضا می گوید

        خیلی ممنون از کمکی که کردید
        سپاسگزارم🙏🙏

  24. افسانه می گوید

    سلام وقت شما بخیر . کالانکوئه من روی ساقه هاش ریشه های زیادی زده ! دلیلش چی میتونه باشه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ریشه های هوایی روی ساقه کالانکوئه طبیعی هست و مشکلی نیست

  25. Gavahiyan می گوید

    سلام وقت شما بخیر
    من چند ساله گل کالانکوئه رو کنار پنجره شمالی گذاشتم و الان ساقه هاش ۹۰ سانت شده و چون خیلی بلند شده به پنجره تکیه داده، ولی تا حالا گل نداده، امروز ساقه هاش از بس سنگین شده افتادن، آیا باید هرسش کنم یا تا بهار صبر کنم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اگر شرایط منزل مناسب هست(از نظر دمایی و رطوبتی) و یا گلخانه دارید می تونید از ساقه های گیاه قلمه بگیرید و ریشه دار کنید
      برای اینکه گیاه کالانکوئه وارد فاز گلدهی بشه بهتر هست حدود ۸ هفته روزی ۱۲ ساعت تاریکی داشته باشد
      علاوه بر کوتاه کردن طول روز برای این گیاه، از کود های پتاس بالا هم می تواند برای تحریک گیاه به گلدهی هم استفاده کرد

  26. حنا می گوید

    عالی بود ممنون

  27. درسا می گوید

    سلام، ببخشید گیاه من نور غیر مستقیم و خوبی دریافت میکنه و آبیاری رو هم بعد از خشک شدن سطح خاک انجام میدم و کلی برگ جدید داده و داره رشد میکنه، الان نیمه های آذر هست میخواستم بدونم اشکالی نداره اگه الان مجبور به گلدهیش بکنم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      شروع فصل گلدهی کالانکوئه از پاییز تا زمستان هستش بنابراین خیر مشکلی نیست

  28. پونه می گوید

    سلام کالانکوئه من ساقه اش به صورت طولی رشد میکنه و همچنین برگهاش کوچیکه. الان هم که در ماه آذر هستیم گل داده ولی گلهاش به صورت غنچه می مونه و خشک میشه و باز نمیشه.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      برای گیاه جزیره تشکیل بدین، کالانکوئه رو در یک مکان پرنور با نور غیر مستقیم نگهداری کنید و هر دو هفته از کود ۱۲:۱۲:۳۶ استفاده کنید.

  29. امیر حسین می گوید

    سلام گل کالانگوعه من گل هاش کمرنگ شده از صورتی پرنگ شده صورتی کمرنگ چیکار کنم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      به احتمال زیاد نورتون کم هست
      گیاه رو در یک مکان پرنور با دمای محیطی متعادل حدودا ۲۶-۲۵ درجه نگهداری کنید.

  30. شیما می گوید

    سلام من این گیاه رو تازه خریدم ، پر از غنچه و گله ولی گلبرگ هاش یه مقدار قهوه ای هست، برگ‌ها و ساقه ها کاملا سالم هستند . چه کاری می تونم انجام بدم که حالش خوب بشه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      با توجه به اطلاعاتی که در اختیار من گذاشتین، به نظر میاد گیاه دچار سرمازدگی شده است.
      گیاه رو در یک مکان با دمای متعادل نگهداری کنید و هفته ای یکبار گیاه رو کامل سیراب کنید.

  31. اسما می گوید

    با سلام کالانکوئه من تقریبا یک سال میشود که گل نمیدهد و فقط بزرگ مشود و برگ جدید میدهد که برگ های ان کوچک هستن و به اندازه قبلا نیستن

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      ندادن گل در گیاه شما می تواند به دلیل نور نامناسب، کمبود عناصر غذایی در گیاه و یا نبود دمای مناسب باشد.
      یک دوره گیاه رو تحت تنش آبی قرار بدین(به فرض مثال اگر هفته ای یکبار گیاه رو آبیاری می کردین سعی کنید حداقل تا دو هفته گیاه رو آبیاری نکنید)، تا آخر اسفند سعی کنید که گیاه حداقل روزی ۸ ساعت در تاریکی باشد و از اول فروردین هر دو هفته از کود پتاس بالا استفاده کنید.

  32. منم می گوید

    سلام آیا روی گل آب اسپری کنم و اینکه نور غیر مستقیم چیه دقیقا

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      برای تامین رطوبت گیاه کلانکوئه بهتر هست جزیره تشکیل بدین و به هیچ وجه رو گل های گیاه آب اسپری نکنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.