خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روش نگهداری گیاه آکوبا (Aucuba) و بررسی مشکلات آن

زمان مطالعه: 11 دقیقه

معرفی

برگ بوی ژاپنی یا آکوبا از شرق کوه‌های هیمالیا، چین، ژاپن و کره آمده است. نام این گیاه از شکل ژاپنی آن Aokiba به شکل لاتین آن یعنی Aucuba تغییر یافته است. این گیاه می‌تواند به راحتی در شرایط خشک و در سایه رشد کند، شرایطی که بسیاری از گیاهان دیگر در آن طاقت نمی‌آورند.
آکوبا به صورت درختچه رشد می‌کند و می‌تواند بین 1.5 متر تا 3 متر رشد کند. این گیاه برگ‌هایی طرح‌دار با رنگ سبز، سفید، زرد و طلایی دارد که تا بیست سانت رشد می‌کنند. گل‌های ارغوانی یا قرمز آن در فصل بهار و تابستان شکوفا می‌شود که اگر یک گیاه نر در کنار آن باشد، در پاییز تبدیل به میوه‌ای توت شکل به رنگ قرمز می‌شود.
به طور کلی هر زمان قصد خرید گل آپارتمانی را دارید به این نکته توجه کنید که شرایط عمومی نگهداری گیاه و محلی که شما قرار است از آن نگهداری کنید یکسان باشد.
اکنون با گُل سِتان همراه باشد تا روش نگهداری گیاه آکوبا را بخوانید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

در این مقاله میخوانیم:


معرفی سریع آکوبا

نام علمی: Aucuba
بومی: شرق هیمالیا تا ژاپن
خانواده: ابریشم‌آویزان
فرم زندگی: درختچه، درخت
نام‌های دیگر: برگ بوی ژاپنی، شمشاد ژاپنی


روش نگهداری گیاه آکوبا

این گیاه نیاز به مراقبت زیادی ندارد و می‌تواند شرایط کم نور و کم آب را به خوبی تحمل کند. همچنین بیماری‌ها و آفت‌های خیلی کمی به سراغ این گیاه می‌آیند و گیاهی بسیار مقاوم است. حال با گُل سِتان همراه باشید تا روش نگهداری گیاه آکوبا را بخوانید.

آبیاری

آکوبا هفته‌ای یک بار به آبیاری کامل نیاز دارد تا رطوبت به اندازه کافی به ریشه‌های آن برسد. البته با توجه به شرایط نگهداری این گیاه ممکن است فاصله‌های آبیاری متفاوت باشد.
بهترین زمان برای آبیاری وقتی است که خاک گیاه خشک شده باشد.
این گیاه می‌توان کم‌آبی را به خوبی تحمل کند اما برای سرزنده بودن و رشد عالی نیاز دارد که خاکی مرطوب داشته باشد. بهتر است برای آب دادن به این گیاه از آب سرد استفاده کنید. آب داغ می‌تواند باعث آسیب زدن و بیماری شود.

نور

هرچقدر این گیاه بیشتر در سایه باشد برگ‌هایش رنگ روشن‌تری خواهد داشت. نگران نباشید این گیاه می‌تواند به خوبی حضور در سایه را تحمل کند و البته هرگاه دوباره به آفتاب برگردد برگ‌هایش تیره خواهد شد.
در مجموع این گیاه به نوری متوسط و نیمه سایه نیاز دارد. قرار دادن این گیاه در معرض نور شدید آفتاب حتی در کوتاه مدت باعث سوختن برگ‌های آن خواهد شد.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان

کوددهی

در ادامه روش نگهداری گیاه آکوبا به کوددهی گیاه میپردازیم:
در بهار و پیش از اینکه رشد جدید آکوبا آغاز شود می‌توان به آن کود داد. کودهای اسیدی که برای خرزهره و آزالیا استفاده می‌شود برای این گیاه مناسب است.
کود را به صورت یکنواخت در زیر گیاه و روی خاک پخش کنید و سپس آب دهید تا کود به صورت یک دست به ریشه برسد. مواظب باشید که کود با برگ‌ها یا تنه گیاه تماس پیدا نکند زیرا ممکن است باعث آسیب به آن شود.

هرس کردن

در ادامه روش نگهداری گیاه آکوبا به هرس کردن گیاه میپردازیم:
گیاه آکوبا را می‌توان در بهار هرس کرد تا جلوی رشد بیش از حد آن گرفته شود. البته این گیاه رشد بسیار آرامی دارد و به همین خاطر نیاز زیادی به هرس کردن ندارد اما بهتر است شاخه‌های مرده یا آسیب دیده را از گیاه جدا کرد. هرس کردن بیش از حد ممکن است به گیاه آسیب بزند.

سمی بودن

آکوبا در صورت خورده شدن باعث آسیب به دستگاه گوارشی می‌شود بنابراین بهتر است این گیاه را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
مطلب مرتبط: راهنمای گیاهان سمی و غیر سمی برای حیوانات خانگی

قلمه زدن آکوبا
قلمه زدن

تکثیر

گیاه آکوبا را می‌توان از طریق قلمه زدن به راحتی تکثیر کرد.
در هر زمان از سال می‌توان این کار را انجام داد اما برای گرفتن یک نتیجه مطلوب، بهتر است از شاخه‌های تازه رشد کرده در بهار یا شاخه‌های نیمه رشد کرده در تابستان استفاده کرد.

برای قلمه زدن آکوبا:
1-یک شاخه ده سانتی از گیاه را در اوایل صبح ببرید. در این زمان هنوز خورشید به شاخه‌ها برخورد نکرده و آن‌ها را خشک نکرده است.

2-به محض اینکه شاخه را بریدید آن را در آب یا محیط رشد (خاک مناسب) قرار دهید. اگر نمی‌توانید این کار را به سرعت انجام دهید ساقه را در یک کاغذ مرطوب بپیچید و درون پلاستیک در یخچال بگذارید.

3-نوک ساقه‌های بریده شده را در زیر آب نگه دارید و با چاقویی تیز ببرید تا هوای محبوس شده در آن خارج شود. همچنین برگ‌های پایینی را از ساقه جدا کنید تا برگی زیر آب نماند.

4-آب، محیط ایده‌آل برای ریشه دادن قلمه‌های آکوبا نیست زیرا ریشه‌ها نمی‌توانند اکسیژن لازم را دریافت کنند. ریشه‌ای که در آب تشکیل می‌شود کوچک و ضعیف است اما اگر مجبور به این کار هستید به محض مشاهده اولین نشانه‌های ریشه باید آن‌را از آب خارج کرده و در خاک بکارید.

5-بهترین محیط برای رشد قلمه‌ها، خاکی ترکیبی است. ریشه‌ها در این محیط قوی‌تر و سالم‌تر هستند و به راحتی پوسیده نمی‌شوند.

6-ترکیبی مساوی از شن، ورمیکولیت و پوده بهترین محیط برای رشد قلمه‌ها است همچنین می‌توانید به جای ساخت خاک ترکیبی از خاک‌های مناسب آماده استفاده کنید.

7-خاک را مرطوب کنید، برگ‌های نیمه پایینی ساقه را جدا کنید و برگ‌های باقی مانده را نصف کنید زیرا ریشه‌های جوان و تازه این ساقه نمی‌تواند آب مورد نیاز تمام این برگ‌های بزرگ را تامین کند. نیمه پایینی را در خاک قرار دهید و مواظب باشید که برگ‌ها با خاک تماس نداشته باشند.

8-گلدان را در پلاستیک قرار دهید و بالای آن را با گره محکم کنید. اگر خاک به اندازه کافی مرطوب باشد دیگر تا زمانی که در پلاستیک است نیاز به آب دادن مجدد نیست اما اگر حس کردید برگ‌ها نشانه‌های کم آبی بروز می‌دهند دوباره خاک را کمی مرطوب کنید و دوباره پلاستیک را ببندید.

9-گلدان را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید و پس از مدتی با کشیدن آرام ساقه به سمت بالا مطمئن شوید که گیاه ریشه داده است. اگر گیاه کمی مقاومت کند یعنی ریشه‌های جدید به وجود آمدند.

10-به محض اینکه متوجه شدید قلمه‌های آکوبا ریشه داده است آن را به گلدانی با خاک جدید منتقل کنید و در کنار پنجره‌ای نورگیر قرار دهید.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان


مشکلات گیاه

آکوبا گیاهی کم دردسر است و نباید درباره این گیاه خیلی نگران بیماری یا آفت بود. اما بهتر است همین مشکلات نادر نیز شناخته شود تا در صورت بروز بتوان با آن مبارزه کرد.

سیاه شدن برگ

آکوبا ( شمشاد ژاپنی) به دلیل مقاوتش نسبت به خشکی و سایه توصیه میشود. با این حال آکوبا به طور مثال در حالی که ریشه های آن بیش از اندازه در سرما مرطوب بمانند دچار استرس میشود و باعث سیاه شدن برگهای آن میشود.

دلایل

علت اصلی سیاه شدن برگ ها استرس وارد شده به ریشه ها بر اثر غرقابی شدن بیش از حد ریشه در هوای خنک و زمستان میتواند باشد و دلایل دیگر که شامل بیماری های ریشه میباشد.

کنترل

داروی شیمیایی برای کنترل و یا جلوگیری از سیاه شدن برگ های آکوبا موجود نیست. در صورت ایجاد، راه های زیر پیشنهاد میشود:
در گیاه بیمار شده تمامی شاخه و برگ های درگیر شده را قطع کنید.
از یک کود عمومی که باعث رشد بیشتر گیاه میشود برای تشویق به رشد بیشتر گیاه در بهار استفاده کنید.

برای پیشگیری از سیاه شدن برگ های آکوبا مراحل زیر را انجام دهید

برای پیشگیری از سیاه شدن برگ‌های آکوبا، بهتر است این اقدامات را فراموش نکنید:

  • از کاشتن گیاه در بسترهایی که ممکن است دچار آب گرفتگی شوند خودداری کنید.
  • بافت و زه کشی خاک‌های رسی و سنگین را با اضافه کردن الیاف طبیعی مانند کمپوست باغبانی، تقویت کنید.
  • در مناطق مرطوب و باران‌زا، کاشت گیاه در زمینی وسیع، صاف و با ارتفاع 20 سانتی متر بالاتر، می‌تواند کمک کننده باشد.
  • مالچ پاشی با استفاده از الیاف طبیعی نیز بسیار مفید است. مواظب باشید مالچ به ساقه و پایه گیاه (محل خروج آن از خاک) برخورد نکند.

درصورت مشاهده برگ‌های سیاه در آکوبا باید چه اقدامی انجام داد؟

متاسفانه ممکن است در سطح برگ‌های آکوبا، شاهد لکه‌های مرطوب سیاه رنگ باشیم. این اتفاق ارتباطی با حضور حشرات و آفات مختلف ندارد. پس نیازی نیست از حشره کش یا سم‌های مشابه استفاده کنید.
سیاه شدن برگ‌های این گیاه، معمولا به علت وارد شدن اضطراب به ریشه رخ می‌دهد.
عواملی مانند مقادیر بالای رطوبت خاک در فصول سرد و بارانی، بیماری‌های ریشه و … .
ماده شیمیایی برای مقابله یا حتی پیشگیری از این مشکل وجود ندارد. پس اگر شاهد این لکه‌ها بودید، باید خودتان دست به کار شوید:

  • در گیاهانی که به خوبی در خاک مستقر شده‌اند و گیاهان بالغ، تمام برگ‌ها و جوانه‌های درگیر را جدا کنید.
  • در فصل بهار، با افزودن کود چندمنظوره به خاک، گیاه را برای داشتن رشد بیشتر و جایگزینی برگ‌های از دست رفته تشویق کنید. کود را درست دور پایه گیاه بریزید.

سوختگی

بزرگترین مشکلی که آکوبا ممکن است دچارش شود سوختن برگ‌های آن است که به دلیل نور شدید خورشید رخ می‌دهد. با قرار دادن گیاه در جای مناسب این مشکل برطرف می‌شود.

علت زرد شدن و ریزش برگ‌های آکوبا

علل مختلفی برای رخ دادن این اتفاق مطرح است؛ اما اصلی‌ترین آنها آبیاری بیش از حد است. بعد از آبیاری، دریافت بیش از حد نور خورشید در مرتبه بعدی قرار دارد.

آبیاری و زه کشی نامناسب

آکوبا به خاکی ارگانیک و اسیدی نیاز دارد. این خاک باید در عین دارا بودن زه کشی مناسب، در نهایت مرطوب باقی بماند. درست مانند اسفنجی که از آب خالی شده است اما کمی رطوبت را در خود حفظ کرده است.
زرد شدن و ریزش برگ‌ها ممکن است نشانه‌ی آبیاری بیش از حد یا نامناسب بودن زه کشی باشد، بخصوص اگر این تغییرات از بخش پایینی گیاه آغاز شود. اگر این روند در حال رخ دادن در بخش‌های بالایی و نوک گیاه است، به احتمال قوی مشکل به آبیاری کم مربوط می‌شود.

زیاد بودن نور خورشید

ممکن است ریزش و زرد شدن برگ‌ها در نتیجه‌ی دریافت بیش از حد نور یا آفتاب سوختگی نیز رخ دهد. آکوبا می‌تواند سایه را به خوبی تحمل کرده و در نور فیلتر شده خورشید رشدی بی‌نظیر داشته باشد. حتی کمی نور صبحگاهی خورشید برای برطرف کردن نیازهای آن کافی است!

بسته به اینکه گیاه در چه ساعتی از نور تحت اشعه‌های مستقیم خورشید قرار می‌گیرد،ممکن است شرایط برای آن بسیار دشوار شود.
اگر آکوبای شما در حوالی ظهر یا بعدازظهر در معرض نور مستقیم است، بهتر است مکانش را عوض کنید. آفتاب در این ساعات در شدیدترین حالت خود قرار داشته و ممکن است عارضه سوختگی را برای آکوبا ایجاد کند.

بیماری

این گیاه به ندرت دچار بیماری می‌شود اما ممکن است گاهی بیماری‌های قارچی مانند فیلوستیکتا یا فوموپسیس به سراغ گیاه بیاید. همچنین این گیاه اگر در خاکی خیس و با زهکشی نامناسب بماند مستعد ابتلا به پوسیدگی ریشه است.

مطلب پیشنهادی: آفت گیاهان از تشخیص تا درمان

آفت

گیاه آکوبا نسبت به حشرات مقاومت بالایی درد اما ممکن است شپشک‌ها به آن حمله کنند. شپک‌ها از خود شیره‌ای بر جا می‌گذارند که باعث تشکیل کپک سیاه می‌شود.
در صورتی که جمعیت شپشک‌ها زیاد نشده باشد می‌توان به راحتی آن‌ها را با ناخن از روی برگ‌ها جدا کرد اما اگر جمعیت آن‌ها زیاد باشد باید با اسپری‌های حشره‌کش مخصوص یا روغن نیم این حشرات را از بین برد. بهتر است این کار را در اوایل بهار انجام دهید زیرا ممکن است این حشرات با تغذیه از گیاه برای خود یک سپر محافظ درست کنند که دیگر نتوان با آن‌ها مبارزه کرد.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری گیاه آکوبا معطر لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره گیاه پزشکی گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات گل و گیاه در منزل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

سوالات متداول

بهترین فصل برای هرس کردن آکوبا کدام است؟

به علت رشد آرام این گیاه، او به ندرت به هرس کردن نیاز پیدا می‌کند. اگرچه این هرس کردن در دفعات کم رخ می‌دهد، اما واکنش گیاه به حفظ اندازه و زیباسازی ظاهری خود فوق العاده است!
آکوبا از جمله گیاهان همیشه سبز است. بنابراین اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را از هرس کردن بگیرید، باید این کار را در اوایل فصل بهار انجام دهید. سبک کردن ملایم شاخه‌ها و یا حذف ساقه‌ها و بخش‌های چوبی مرده می‌تواند در هر موقعیتی از سال انجام شود؛ اما هرس کردن کلی گیاه به نحوی که ظاهر و اندازه آن تغییر یابد، باید در آغاز بهار و قبل از شروع رشد جوانه‌ها صورت بگیرد.
بهتر است کمی قبل از هرس کردن، کوددهی را برای مدتی متوقف کنید. زیرا بدین طریق سرعت رشد و ظهور بخش‌های جوان را کاهش داده و از احتمال حذف اشتباهی آنها در طی هرس کردن جلوگیری خواهید کرد.

آیا می‌توان آکوبا را در آب قلمه زد؟

آب، بستر ایده‌آلی برای ریشه زنی ساقه (قلمه) آکوبا به شمار نمی‌رود، زیرا در این حالت ریشه‌های جدید قادر به دریافت اکسیژن کافی نخواهند بود. اغلب ساقه‌هایی که در آب جوانه می‌زنند، ریشه‌هایی کوچک و ضعیف ایجاد می‌کنند. اما اگر به هر دلیلی تصمیم به امتحان کردن این روش برای آکوبا دارید، توصیه می‌کنیم به محض رسیدن اندازه ریشه‌ها به 2.5 سانتی متر، سریعا آنها را به خاک منتقل کنید.
قلمه انتخابی باید به تازگی از گیاه جدا شده باشد. قبل از قرار دادن آن در ظرف آب نهایی، آن را در آب نگه داشته و نوک (بخش بریدگی) آن را مجدد ببرید. این کار تمام حفرات هوای باقی مانده در ساقه را که حین جدا شدن از گیاه در آن به وجود آمده است از بین خواهد برد. این مرحله بسیار مهم است، آن را فراموش نکنید.
برای انجام این کار بهتر است به جای قیچی یا تیغ، از یک چاقوی بسیار تیز استفاده کنید. برگ‌های بخش پایینی ساقه را نیز جدا کنید، طوری که هیچ برگی در داخل آب وارد نشود.

آیا می‌توان آکوبا را در اتاق کودک یا در ارتباط حیوانات خانگی قرار داد؟

تمام بخش‌های آکوبا دارای میزان کمی سمیت بوده و هم برای انسان‌ها و هم حیوانات خانگی دردسر ساز است. البته این سمیت تنها در صورت خورده شدن ایجاد مشکل می‌کند. پس در حالت عادی لمس و تماس با او عوارضی ایجاد نخواهد کرد. اگرچه همواره توصیه می‌کنیم اگر دارای پوست حساسی هستید، بهتر است حین کار کردن با تمامی گیاهان از دستکش استفاده کنید تا از بروز حساسیت‌های احتمالی جلوگیری شود.
البته جای نگرانی نیست، زیرا طعم میوه‌ها و بخش‌های مختلف این گیاه بسیار بسیار تلخ است؛ طوری که خورده شدن آن توسط کودکان بعید به نظر می‌رسد! نوعی پرنده می‌تواند از میوه او تغذیه کند، اما ما خیر!

۵۵ نظرات
  1. عاطفه می گوید

    سلام وقت بخیر
    یک هفته ای میشه گیاه اکوبا خریدم اوایل رو برگهاش ازنزدیک اسپری آب انجام میدادم که برگهای جوانش و قدیمش زرد میشد وشل میشده و میریخته..الان چندروزیه ابپاشی انجام ندادم.چیکارکنم‌که برگهاش رشد کنه و دیگه نریزه

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گل ستان وقتتون بخیر
      ابیاری منظم و خروجی اب از ته گلدان و همچنین تنظیم نور برای این گیاه توصیه میشود

    2. گیدا می گوید

      سلام ببخشید گیاه اکوبای من برگهاش آفت زده و آفتش سفته جوری ک ناخون بکشی کنده میشه و اصلا به شکل حشره نیست. باید چیکار کنم

      1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

        دوست گُل‌سِتانی سلام
        آفت روی برگ است یا پشت برگ و چه رنگی است؟

  2. سعید شهبازی می گوید

    سلام، بنده بعد از خرید گیاه آکوبا و انتقال به منزل (آپارتمان ) متوجه شدم این گیاه برای داخل آپارتمان مناسب نیست و باید در معرض هوای آزاد باشه. لطفا در این مورد راهنمایی بفرمایید.
    متشکرم

    1. غزال شاه مرادی می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      گیاه اکوبا گیاه هوای باز یا بیرونی هست ( بهتر است خارحج محیطی اپارتمان و در فضای باز باشد ) به اصطلاح outdoor plant
      این گیاه نیاز به تهویه ی مناسب دارد
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  3. ناشناس می گوید

    سلام مدتیه گیاه اکوبای من برگاش سیاه میشه ومیریزه لطفا بگید چکار کنم

    1. ویدا رضایی می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      گیاه اکوبا گیاهی بیرونی است
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  4. گیتی پژوه می گوید

    سلام گیاه اکوبای من دو تا از برگهاش از پاین خشک شده و بقیه برگها سبز هستند ولی اویزان شدن چکار باید بکنم .ممنونم

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      گیاه اکوبا به رطوبت محیطی زیادی نیاز دارد
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  5. فریبا حسنی می گوید

    سلام گیاه آکوبا من یک ساله رشد نمیکنه و الان نزدیک چندماهه که برگاش زرد میشه و میریزه . و امروز هم دیدم روی ساقه و برگاش حالت تار عنکبوت سفیدک زده. از چیه ؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح،با اسپری آب روی برگهای گیاهتان میتوانید سفیدک هارو کنترل کنید

  6. ناشناس می گوید

    سلام وقت بخیر گل آکوبادارم یکماهی میشه برگهاش زرد شدومیریزه بااینکه جوانه میزنه ازبالاجوانه هایکی یکی دارن خشک میشه چکارکنم

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      گیاه اکوبا یک گیاه بیرونی هست
      برای گیاهتان تهویه بیشتری فراهم کنید و ابیاری را بضورت منظم انجام دهید

      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

      1. فرشته ترابی می گوید

        سلام
        مطلب بالای صفحه نوشته آکوبا در سایه هم رشد خوبی داره ولی شما میگید در معرض نور خورشید قرارش بدیم؟

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          کامنت اصلاح شد. آکوبا در سایه رشد می کند و مشکلی از این بابت ندارد

  7. مهدی می گوید

    سلام
    گیاه آکوبا رو چند روزی میشه که خریدم
    رو بعضی از برگهای وسط گیاه سوختگی دیده میشه (که بعضا سوراخ شدن) این دلیلی بر وجود بیماری گیاه است یا شرایط نگداری نا مناسب
    باتشکر از سایت خوبتون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بهتر است آکوبا بیرون از منزل از آن نگهداری کرد.
      یکی از دلایل سوختگی نور زیاد و مستقیم هست.

  8. فرشته ترابی می گوید

    سلام آکوبا رو اگر خارج از فضای خونه بذاریم و روش پلاستیک بکشیم ک فضای گلخونه ای ایجاد بشه. خراب میشه یا خوبه؟
    چون داخل خونه نور خورشید بهش نمیخوره و کاملا سایه س

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      آکوبا نیاز نوری کمی دارد و در نور کم تا متوسط هم رشد خوبی دارد

  9. فاطمه می گوید

    سلام خسته نباشین.۲هفته ای میشه ی شاخه آکوبا قلمه زدم ساقش خ پژمرده شده و همون۲برگ هم ک داره خشک شده درصورتی ک خاکش رطوبت داره.نمیگیره دیگه یا باید صبر کنم هنوز؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      برای ریشه دهی حتما باید شرایط مناسب و شبه گلخانه ای را برای قلمه‌هایتان فراهم کنید.
      از نکات مهم، فراهم کردن رطوبت است.دور قلمه هایتان را با کیسه شفاف بپوشانید
      خاک همواره مرطوب باشد و قلمه ها را در یک مکان تقریبا گرم قرار دهید که نور آفتاب به صورت غیر مستقیم و کم به آن میتابد

  10. طاها می گوید

    سلام وقت بخیر من اکوبا خریدم وبه خانه اوردم چندروز بعد برگهایش زرد شدند وریختند وپایینش خالی شده و قشنگیش را از دست داده خواهش میکنم راهنمایی کنیدلطف میکنید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ریزش و زرد شدن برگ های آکوبا به دلایل زیادی بستگی دارد که بیشتر آن به شرایط نگهداری شما مربوط میشود
      دلیل اول میتونه به دلیل وارد شدن تنش جابه‌جایی باشه.آکوبا حساس هست به جابه‌جایی و به همین دلیل یکی از دلایل زرد شدن و رریزش برگها میتونه این عامل باشه.
      در درجه بعدی نور و آبیاری زیاد هم باعث زرد شدن برگ های آکوبا میشود.
      برای سرحال شدن گیاهتون پیشنهاد میکنم گیاه را در یک مکان ثابت در یک مکان سایه-روشن قرار دهید و با آبپاشی هر روز گیاه و یا تشکیل جزیره رطوبت گیاه را فراهم کنید

  11. Noori می گوید

    سلام .
    چرا تو متن نوشتین حتی افتاب کم هم برگاشو میسوزونه و با یه مدت کم نور صبحگاهی نیازش برطرف میشه ولی در پاسخ به سوالات نوشتین حتما پشت پنجره نیاز به نور و افتاب داره و یه گیاه بیرونیه اصلا متن و پاسخ به سوالاتتون هماهنگ نیست من تازه این گیاه و خریدم و برگاش داره زرد میشه با اینه هم نورش عالیه و جایی قرار داره که افتاب نخوره اسپری اب و… رعایت میشه.
    ممنون میشم جواب بدید.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      این گیاه نیاز به مکانی سایه با نور کم دارد و نور زیاد باعث زرد شدن برگ های آن میشود

  12. مژگان می گوید

    سلام. برام گیاه آکوبا هدیه دادن .من شرایط نگهداری خیلی نمی دونم .فقط خوندم سایه پرست هست ولی شما نوشتید به نور نیاز داره .میشه بیشتر توضیح بدید و اینکه میشه در حیاط در شمال کاشت

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      آکوبا در سایه رشد می کند ولی وجود کمی نور هم که غیر مستقیم به آن بتابد و غیر مستقیم باشد مشکلی برای گیاه ایجاد نمی کند

  13. negar می گوید

    سلام دوست عزیز امروز من گیاه اکوبارو خریدم برای توی اپارتمان،به نظرتون برای اپارتمان مشکلی نداره ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      آکوبا بیشتر یک گیاه بیرونی است ولی در صورت فراهم بودن شرایط، داخل خانه هم می توان از آن نگهداری کرد

  14. علیرضا محمدیان می گوید

    با سلام .یک هفته ای هست من گلدون اکوبا رو عوض کردم و بعد از تعویض کم کم داره پژمرده و زرد و خشک میشه . دلیلش چیه ؟ لطفا راهنمایی بفرمایید .ممنون و سپاس

  15. leila می گوید

    سلام وقتتون بخیر اکوبای من رشد خوبی داشت اما مدتیه برگاش خشک و سیاه میشه بهم گفتن قارچی شده دیازنون استفاده کردم وبرگای درگیر رو جدا کردم ابیاریش هم کمتر کردم اما بعد از دو سه روز باز برگاش دچار همون مشکل میشن ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      حتما چک کنید که کف گلدون سوراخ داشته باشد
      نکته بعدی اینکه گیاه اگر جلوی باد کولر هست حتما جای آن عوض شود چرا که سرما و خشکی هوا از دلایل دیگر سیاه شدن برگ آکوبا هست

  16. سعید می گوید

    سلام میخواه گلدانموعوض کنم نمیدونم چه خاکی مناسب گیاه آکولا است

    خاک مناسب اکولاچیست

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      خاک با زهکش بالا برای مثال مخلوطی از رس + ماسه + خاک برگ

  17. سینا می گوید

    سلام، من یک ماهی هستش که یک اکوبا خریدم و گلدون اون رو عوض کردم، اما بعد از یک ماه یکباره همه برگها پژمرده شدن و داره خشک میشه، دلیلش چی می تونه باشه، آیا میشه براش کاری کرد؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com

  18. مریم می گوید

    باسلام و خسته نباشید
    من مدت یک ماه هست که آکوبا خریدم، الان دو سه روز هست که برگ ها همه شل و آویزان شده و خیلی هاش داره زرد میشه و میریزه، جاش رو تغییر نداده بودم یک الی دو متری پنجره هست، آبیاری تقریبا سه روز یکبار بود، الان به سرعت پژمرده شده چه کاری میتونم انجام بدم احیا بشه؟ممنونم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      در درجه اول بدونبد که آکوبا یک گیاه بیرونی هست و داخل بالکن ها و یا تراس رشد بهتری دارد
      نکته بعدی اگر برگ ها شل و آویزان شدن ممکن هست به دلیل آبیاری زیاد باشد. آبیاری حتما زمانی انجام بشه که حداقل نصف خاک گلدان خشک شده باشد.

  19. شاهورانی می گوید

    سلام من یک هفتس که گیاه اکوبا خریردم وبه من گفتن داخل اپارتمانیست واحتیاج به نور پشت پنجره دارد ولی شما میگید بیرونیه وداخل تراس بهتر رشد میکنه الان من چیکار کنم بزارمش بیرون یا داخل باشه هوای گرم بیرونو میتونه تحمل کنه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله گیاه آکوبا در تراس و بالکن ها رشد بهتری خواهد داشت
      ولی نور نباید مستقیم و شدید باشه

  20. ناشناس می گوید

    سلام
    زمستون هم تو هوای آزاد باشه ؟ سرمارو تحمل میکنه ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله مشکلی نیست گیاه آکوبا سرما را به خوبی می تواند تحمل کند

      1. علی می گوید

        سلام‌من قلمه زدم تو آب گذاشتم که ریشه بزنه مشکلی نداره ؟؟؟؟؟؟

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          بله قلمه های آکوبا در آب هم ریشه‌دار میشوند ولی در یک خاک سبک ریشه دهی بهتری خواهند داشت

  21. ناشناس می گوید

    سلام من گل آکوبا قبل از عید خریدم گلدان وخاک عوض کردم اما برگهاش سیاه میشه ومیریزه دوباره از خاک بیرون آوردم ریشه داره له میشه چکار کنم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      به احتمال زیاد آبیاریتون زیاد بوده و ریشه ها دچار پوسیدگی شده
      ریشه های سیاه شده رو جدا کنید و دور بریزید و با یک قارچکش مثل کاربندازیم ریشه هارو سمپاشی کنید و مجدد بکارید

  22. هدیه می گوید

    گیاه منم بعد از حدود ۲ ماه برگهاش زرد شد و ریخت الان ۵-۶ برگ براش مونده اگه اونو بیرون از خونه ببرم هم نورشزیادتره و هم خیلی گرم تره تو تابستون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گیاه آکوبا یک گیاه بیرونی هست و خارج از خانه در یک مکان سایه روشن رشد بهتری خواهد داشت
      و نکته دیگه اینکه آبیاری و نور گیاه نباید خیلی زیاد باشه و همین امر از دلایل اصلی زرد شدن و ریزش برگ آکوبا هست

  23. فنایی می گوید

    ببا سلام من حدود دو ماه گیاه اکوبا را خریدم ،در فضای بیرون گذاشتم هوا ونور خوبی داره اما از بالای گیاه هیچ برگی اضافه نشده فقط چند تا برگ کوچیک از پایین گلدون رشد کرده ، به نظر شما مشکلی داره ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      در درجه اول بدونیو که گیاه آکوبا در سایه-روشن رشد بهتریخواهد داشت و نور زیاد و مستقیم برای گیاه مناسب نیست
      نکته بعدی اینکه در کل گیاه آکوبا رشد آرامی دارد ولی برای بهبود شرایط رشدی می تونید از کودهای اسیدی استفاده کنید و اوایل بهار هر سال گیاه رو هرس سر زنی کنید

  24. علیزاده می گوید

    سلام ممنون از مطالب مفیدتون من گلدون گل آکوبام رو عوض کردم یکم بزرگتر از قبلی و خاک آماده گلفروشی بهش اضافه کردم به همرا خیلی کم خاک رس الان بعد ۳هفته برگهاش از بالا زرد میشه میریزه البته روزی چند ساعت جلو نور خورشید میزاشتم چون از جایی که گل رو تهیه کرده بودم میگفت بخاطر خال هایی که برگ ها دارن نور رو دوست داره

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      در درجه اول باید بدونید که آکوبا یک گیاه بیرونی هست
      آکوبا نیاز به نور مستقیم نداره بنابراین گیاه رو در یک مکان با نور فیلتر شده قرار بدین تا گیاه دچار برگ سوزی نشه
      دو هفته بعد از تعویض خاک سه مرحله با فاصله هر ۷ روز کود هیومیک اسید به گیاه بدین و حتما به تهویه محیطی خیلی توجه کنید چرا که همون طور که گفتم آکوبا یک گیاه بیرونی هست

  25. نورا می گوید

    سلام وقت بخیر من یک هفته ای هست آکوبا خریدم ولی بعد ۳روز دیدم تمام برگ هایش رو به برعکس شده انگار که شل شده و بخواد که بریزه مشکل از کجاست

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      شرایط نگهداری شما باید بررسی شود. ممکن هست که در این چند روز آبیاریتون زیاد بوده باشه و یا گیاه در معرض نور شدید و مستقیم بوده باشه.
      برای دریافت نظر کارشناسی دقیق وارد لینک زیر بشین و عکس گیاه رو برای کارشناس ارسال کنید:
      dr.golsetan.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.