خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روش نگهداری گیاه اکالیپتوس (EucalyptusGunnii) و خواص آن

زمان مطالعه: 8 دقیقه

معرفی اکالیپتوس

گیاه اکالیپتوس از خانواده اکالیپتیان است و در قاره استرالیا میروید.
چوب اکالیپتوس بسیار محکم است و در برابر پوسیدگی مقاومت بالایی دارد.
جالب است بدانید اکالیپتوس، غذای محبوب کوالاهای استرالیایی است!
این درخت در طبیعت استرالیا به وفور یافت می‌شود. بیشترین قسمت مورد استفاده اکالیپتوس، برگهای آن است ، برگ‌های خشک شده‌ی این گیاه زیبا در ساختن کاردستی‌های تزیینی بسیار پرکاربرد هستند.
روغنی که از برگ اکالیپتوس گرفته می‌شود نیز یکی از اصلی‌ترین روغن‌های درمانی به شمار می‌رود. خبر خوب این است که می‌توانید اکالیپتوس را هم در گلدان و هم در باغچه بکارید و از دیدن آن لذت ببرید.
به طور کلی هر زمان قصد خرید گیاه آپارتمانی را دارید به این نکته توجه کنید که شرایط عمومی نگهداری گیاه و محلی که شما قرار است از آن نگهداری کنید یکسان باشد.
اکنون با گُل‌سِتان همراه باشید تا روش نگهداری گیاه اکالیپتوس و خواص آن را بدانید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

خواص اکالیپتوس

احساس می‌کنید کمی بیمار هستید؟ اکالیپتوس می‌تواند به شما کمک کند.
برگ اکالیپتوس برای مصارف مختلف پزشکی و درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند،خاصیت ضد میکروبی دارند و در درمان سرفه و گلو درد موثرند و حتی به عنوان کرم ضددرد هم عمل می‌کنند.

فقط کافی است تعدادی از برگهای آن را بردارید و کمی آب جوش بر روی آن‌ها بریزید، بخار آن را تنفس کنید تا ضمن آرام بخشی، شاهد باز شدن سینوس های خود هم باشید.
از اکالیپتوس میتوان برای خوشبو کردن محیط نیز استفاده کرد.
اگر تمایل دارید با انواع گیاه آپارتمانی آشنا شوید مطلب اسامی گیاهان آپارتمانی با عکس را مطالعه کنید.

شرایط مراقبت از اکالیپتوس
عکس گیاه اکالیپتوس

شیوه نگهداری

نور

نگهداری از گیاه اکالیپتوس بسیار ساده است. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که آن را در یک مکان پرنور قرار دهید. تا نور مستقیم کافی به گیاه برسد. در مکان سایه و کم نور گیاه مقاومت خود را از دست می‌دهد.
در صورت نگهداری گیاه اکالیپتوس آپارتمانی، گل اکالیپتوس را نزدیک یک پنجره نورگیر قرار دهید. وجود یک پرده نازک می‌تواند برای آن مانند فیلتر عمل کرده و به خوبی از آسیب دیدن توسط اشعه‌های مستقیم خورشید جلوگیری کند.

خاک و کوددهی

گیاه اکالیپتوس خیلی به خاک حساس نیست، اما خب بهتر است خاک زه کشی شده را برای گیاه انتخاب کنید. و از مخلوط خاک برگ و معمولی استفاده کنید.
راز زه‌کشی خوب، استفاده از خاک سست و متخلخل است. چنین خاکی هم ریشه را تقویت کرده و هم رطوبت را بدون نیاز به ذخیره کردن آب حفظ می‌کند.
گیاه اوکالیپتوس که در باغچه کاشته شده، نیازی به کود ندارد. دلیل این امر، شرایط محیطی خواستگاه آن، یعنی استرالیا و تازمانیاست.

در آنجا، درخت اکالیپتوس در خاک‌های بسیار کم‌عمق رشد می‌کند. همین باعث شده تا این گیاه با شرایط طبیعی خود تطبیق پیدا کرده و به رشد کردن در خاک‌هایی با کمترین میزان مواد معدنی عادت کند. اما ماجرا برای اکالیپتوسی که در گلدان است متفاوت است. اکالیپتوس گلدانی به کوددهی ملایم ( نصف میزان توصیه شده دستور کود) نیاز دارد.

دو نوع کود را می‌توانید برای اکالیپتوس انتخاب کنید :
کودهایی که به آرامی مواد معدنی خود را آزاد می‌کنند
کودهای محلول در آب

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

آبیاری

میزان آبیاری یک گیاه اکالیپتوس به موارد مختلفی بستگی دارد، مانند نوع خاص آن گیاه، شرایط آب و هوایی محیطی، نوع خاک و زه‌کشی و میزان بارندگی.
میانگین بارندگی در نقاط مختلف دنیا متفاوت است و ممکن است از 2 سانتی‌متر تا 200 سانتی‌متر در سال تغییر کند!

به میزان بارندگی در یک صحرای گرم و خشک فکر کنید، بدیهی است اکالیپتوسی که متعلق به چنین شرایطی است به آبیاری زیادی نیاز نداشته و خودش را با کم‌آبی تطبیق می‌دهد.
از طرف دیگر، گیاهی که در جنگلهای پرباران استوایی رشد کرده نیز به آبیاری مداوم نیاز دارد. چنین گیاهی باید همواره در هوایی مرطوب با خاکی خیس نگهداری شود.

اکالیپتوس در نقاط مختلفی رشد می‌کند، یعنی هر گونه خاصی از آن متعلق به مکان خاصی از این دنیای پهناور است. پس قبل از هر چیز، باید نوع خاص اکالیپتوس خود را شناسایی کرده و سپس مطابق با خواستگاه اصلی، آن را آبیاری کنید.

اگر در محیطی گرم و مرطوب زندگی می‌کنید و تصمیم دارید از یک اکالیپتوس صحرایی نگهداری کنید، متاسفانه باید بگوییم این کار نشدنی است. می‌توان گیاهان را زیاد آبیاری کرد، اما نمی‌توان رطوبت هوا را کم کرد و شرایط اقلیمی را برای آنها تغییر داد. پس بهتر است همیشه گیاهانی را انتخاب کنید که تطابق بیشتری با محیط شما دارند.

به طور کلی، اکالیپتوسی که در گلدان کاشته شده است سریع‌تر خشک می‌شود. برای آبیاری اکالیپتوس، ابتدا به خوبی خاک را خیس کنید، تا جایی که آب از صافی از زیر گلدان خارج شود. سپس چند روز صبر کنید تا خاک خشک شود و سپس گیاه را آبیاری کنید.

هرس کردن گلدان اکالیپتوس

بهار زمان هرس کردن اکالیپتوس‌هاست. با هرس کردن می‌توانید همواره اندازه گلدان اکالیپتوس را کنترل کنید، شکل زیبای آن را حفظ کرده و با این کار آن را تقویت کنید. شاخه‌های مرده و شکسته شده را از گیاه جدا کنید و چند سانتی متر از بخش های بالایی گیاه را با قیچی مخصوص ببرید تا باعث تحریک رشد آن شود.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری گیاه اکالیپتوس‌ لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره آنلاین گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات گل و گیاه در منزل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

سوالات پرتکرار شما درباره روش نگهداری گیاه اکالیپتوس

آیا اکالیپتوس سمی است؟

 متاسفانه پوسته‌های ساقه و تنه این درخت صرف نظر از نوع آن، سمی هستند. همچنین مثل بسیاری از گیاهان دیگر روغن آن نیز به هر نوعی که استفاده شود از جمله استفاده روی پوست، پخش در هوا یا خوردن برای حیوانات خانگی سمی است.

چرا درخت اکالیپتوس گیاهی بد هستند؟

این گیاه مواد مغذی و رطوبت خاک را از بین می‌برد و به‌دلیل خواص خاصی که دارد از رشد گیاه دیگر در زیر ریشه‌هایش جلوگیری می‌کند. به دلیل این عوارض جانبی، اکالیپتوس اغلب با عنوان “تروریست اکولوژیکی” یاد می‌شود. ضمن اینکه رشد این گیاه در مناطقی که بادهای شدید در آنجا می‌ورزد می‌تواند خطرناک باشد، چراکه شاخه و تنه این درخت به‌راحتی توسط باد شکسته شده و می‌تواند برای محیط اطراف و حتی افرادی که در زیر درخت در حال حرکت هستند خطرناک باشد. علاوه‌براین در صورتی که باد خیلی شدید باشد، امکان از جا در آمدن درخت به‌صورت‌کامل همراه با ریشه نیز وجود دارد.

اکالیپتوس تا چه ارتفاعی رشد می‌کند؟

اکالیپتوس یک درخت است که می‌تواند تا ارتفاع ۳۵ متری و به حالت گرد از سطح زمین رشد کند.

بهترین مکان برای کاشتن اکالیپتوس کجاست؟

بهتر است اکالیپتوس را در خاکی که زهکشی خوی و موقعیت آفتاب‌گیر مناسبی دارد بکارید .ضمن اینکه محل نگهداری از اکالیپتوس باید جایی باشد که از سرما و باد خشک در امان بماند. اگر اکالیپتوس شما جوان است باید درنظر داشته باشید که نوع جوان این گیاه نیازی به هرس کردن ندارد؛ در واقع هر چقدر در رشد اکالیپتوس دخالت کمتری انجام شود، اکالیپتوس شما ریشه‌هایی قوی‌تر خواهد داشت.

آیا می‌توان اکالیپتوس را کوچک نگه‌ داشت؟

اگر می‌خواهید رشد این گیاه را کنترل کنید و آن را کوچک نگه دارید باید به‌صورت مرتب و دقیق آن را هرس کنید. اکالیپتوس را می‌توانید تا اندازه یک درختچه هرس کنید و گیاه شما مشکلی با آن ندارد. ضمن اینکه می‌توانید برگ‌های هرس شده آن را نیز به‌جهت استفاده‌های دارویی برای استفاده شخصی یا حتی برای فروش به دیگران استفاده کنید.

آیا نگهداری از اکالیپتوس سخت است؟

نگهداری از اکالیپتوس وقتی که اکالیپتوس شما هنوز جوان است چندان سخت نیست؛ گیاه بسیار سریع رشد کرده و بزرگ می‌شود، اما در بلوغ باید کمی بیشتر به آن توجه کنید. بنابراین اگر قصد نگهداری از این گیاه را دارید بهتر است با یک درخت جوان شروع کنید.

نحوه آبیاری درخت اکالیپتوس به چه صورت است؟

درختان جوان در طول ماه‌های خشک به ۳ تا ۶ لیتر آب در هر نوبت آبیاری احتیاج دارند که این نوبت‌های آبیاری می‌تواند حدودا هفته‌ای یک‌بار باشد، اما اگر گیاه شما در خاک‌های شنی و در زیر آفتاب کامل باشد فاصله بین آبیاری‌ها کمتر شده و تقریبا گیاه شما هر روز نیاز به آبیاری خواهد داشت.

آیا می‌توان اکالیپتوس را با قلمه زدن تکثیر کرد؟

بله، به‌این‌منظور قلمه‌های گیاه باید حداقل یک برگ جوانه زده داشته باشند تا بتوانید به‌کمک آن‌ها اکالیپتوس خود را تکثیر کنید. برای تکثیر اکالیپتوس خود از طریق قلمه زدن باید یک گلدان را با پرلیت پر کرده، هورمون ریشه را روی خاک گیاه بریزید و در نهایت نیز قلمه‌ها را داخل گلدان بکارید و روی گلدان را بپوشانید. این گیاه برای ریشه دادن نیاز به محیطی دارد که دمایی بین 25 الی 32 درجه سانتی‌گراد داشته باشد.

چرا برگ‌های اکالیپتوس ترد و شکننده می‌شوند؟

این موضوع چند دلیل دارد؛ اول اینکه گیاه شما ممکن است در تطبیق با خانه جدید یا گلدان جدیدش دچار مشکل شده باشد. درباره مورد دوم نیز باید بگوییم که این گیاه ممکن است هنگام انتقال مقداری از ریشه خود را از دست بدهد و همین مسئله باعث شده باشد تا جذب آب برای گیاه دشوار شده و گیاه را خشک نشان دهد. مورد آخر به نور مورد نیاز اکالیپتوس برمی‌گردد، به‌طوری‌که اکالیپتوس برای شادابی و داشتن برگ‌های سالم به نور کامل و مستقیم خورشید نیاز دارد و اگر چنین نباشد احتمال بروز مشکل برای آن وجود خواهد داشت.

آیا می‌توان شاخه بریده اکالیپتوس را در آب ریشه‌دار کرد؟

بله، برای این کار نیمه پایینی شاخه بریده شده را به مدت 5 تا 10 ثانیه در آب فرو کنید. سپس شاخه بریده شده را تکان دهید تا شیره داخل برگ از آن خارج شود. در ادامه قلمه را در یک ظرف آب مناسب قرار دهید و در نهایت نیز برای سرعت بخشیدن به این پروسه از هورمون ریشه استفاده کنید. دراین‌باره فقط سعی کنید قلمه‌ها را به یکدیگر نچسبانید و آن‌ها را با فاصله حداقل ۸ سانتی‌متر از یکدیگر قرار دهید.

چه چیزی درخت اکالیپتوس را از بین می‌برد؟

اگر دراطراف گیاه خود از محلول‌های صنعتی برای کنترل علف هرز استفاده می‌کنید باید بدانید، که این محلول‌ها حاوی گلیفوزات یا تریکلوپیر با غلظت 50 درصد هستند که باعث از بین رفتن گیاه می‌شوند. بنابراین به این نکته توجه داشته و همچنین هیچگاه ساقه‌های گیاه را در بهار یا اوایل تابستان که شیره در ساقه بالا می‌رود هرس نکنید، چراکه این کار نیز باعث نابودی اکالیپتوس شما خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.