خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روش نگهداری از کاکتوس فوق‌العاده زیبای سرئوس ولیدوس

زمان مطالعه: 9 دقیقه

سرئوس ولیدوس، یکی از زیباترین کاکتوس‌ها در سراسر دنیاست. ساقه‌های ولیدوس، ترکیبی از دو رنگ سبز و آبی است و می‌تواند گل‌های قرمز رنگ خیره‌کننده‌ای تولید کند. در میان انواع مختلف این کاکتوس، گونه Spiralis بسیار نادر و البته زیباست. اسپیرالیس دارای چند ساقه عمودی و لوله‌ای است و در طول تابستان، گل‌های ظریفی به رنگ سفید-قرمز شکوفا می‌کند. حتی اگر شرایط مساعد باشد، میوه‌های قرمز نیز ظاهر خواهند شد. سرئوس ولیدوس می‌تواند تا ارتفاع 6 متری رشد کرده و گل‌های آن نیز به طول 20 سانتی‌متر برسند! اگر دنبال یک خرید کاکتوس بوده و یک کاکتوس زیبا می‌خواهید، سرئوس ولیدوس را انتخاب کرده و برای یادگیری روش نگهداری کاکتوس سرئوس ولیدوس نیز تا انتها با این مطلب از وبلاگ فروشگاه اینترنتی گل و گیاه گُل‌سِتان همراه باشید. در این مطلب ضمن معرفی روش نگهداری از کاکتوس سرئوس ولیدوس مختصری در مورد این کاکتوس دوست داشتنی نیز برای شما خواهیم گفت.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


مقدمه‌ای بر کاکتوس سرئوس ولیدوس

مثل سایر کاکتوس‌ها، ولیدوس نیز دارای تیغ‌های قهوه‌ای رنگ متعددی است. پس بهتر است هنگام کار کردن با این گیاه، کمی مواظب دست‌های خود باشید. این گیاه برای نخستین بار در آمریکای جنوبی دیده شد و بومی همان منطقه است. در سال 1980، چند گونه متنوع از آن برای فروش به اروپا فرستاده شد و توانست به قیمت بسیار بالایی فروخته شود. اما امروزه، ولیدوس دیگر منحصر به بخش خاصی از کره زمین نیست و تقریبا در تمامی نقاط جهان یافت می‌شود. گونه‌های امروزی، عموما پیوندی و ترکیبی هستند و از آمیزش گرده‌ها حاصل شده‌اند.

با کاکتوس‌های بیشتری آشنا شوید: 130 گونه از انواع کاکتوس با عکس و روش نگهداری

روش نگهداری از کاکتوس سرئوس ولیدوس
کاکتوس سرئوس ولیدوس


مقدمه‌ای بر نگهداری از کاکتوس سرئوس ولیدوس

مثل خیلی از کاکتوس‌ها، ولیدوس نیز به رسیدگی خاصی نیاز ندارد و گیاهی مقاوم است. در طول نگهداری از کاکتوس سرئوس ولیدوس بهتر است قبل از هر بار آبیاری، میزان رطوبت خاک را بسنجید تا به‌خوبی نیاز آن را دریابید. اگر سطح خاک یا لایه زیرین آن مرطوب بود، صبر کنید تا خشک شود.

ایجاد گردش هوای کافی در اطراف ریشه برای ولیدوس بسیار مفید خواهد بود. معمولا هنگام کاشت گیاه، خاک را باید فشرده کنید، اگرچه این کار سبب حفظ ساختار خاک می‌شود، اما جریان یافتن هوا در درون آن نیز بسیار حائز اهمیت است. برای هوادهی به خاک، به یک سیخ چوبی نیاز دارید. سیخ را به داخل خاک فرو کرده و به‌آرامی تعدادی حفره ایجاد کنید. سپس به‌خوبی گیاه را آبیاری کرده و اجازه دهید مقدار اضافی آن از زیر گلدان خارج شود. به‌همین‌سادگی! همچنین نگران آسیب رسیدن به ریشه‌هانیز نباشید، چراکه اگر به‌آرامی و بادقت این کار را انجام دهید، آسیبی به آن‌ها نخواهد رسید. یادتان باشد برای این کاکتوس، یک خاک متخلخل و جریان خوب هوا از سالم بودن ریشه‌های جانبی بسیار مهم‌تر است.


روش نگهداری کاکتوس سرئوس ولیدوس

آبیاری

خاک ولیدوس باید بین دفعات آبیاری کاملا خشک شود. معمولا رایج‌ترین اشتباه در نگهداری از کاکتوس سرئوس ولیدوس آبیاری آن بیش از حد نیاز است. برای پیشگیری از این اتفاق، قبل از آبیاری مطمئن شوید که خاک کاملا خشک شده است. متاسفانه کاکتوس‌های سرئوس مستعد پوسیدگی و فاسد شدن ریشه هستند. بنابراین هرگز نباید خاک مرطوب را آبیاری کنید. در تابستان، خاک سریع‌تر خشک می‌شود و به طبع دفعات آبیاری نیز افزایش خواهد یافت. در این ایام بسیار مواظب باشید تا گیاه را غرقاب نکنید.

مطلب پیشنهادی: 9 نکته مهم درباره آبیاری کاکتوس

همچنین در طول ماه‌های زمستان، دفعات آبیاری را کاهش دهید، شاید لازم باشد ماهی یکبار به ولیدوس آب بدهید. اگر در طول نگهداری از کاکتوس سرئوس ولیدوس متوجه نرم و سیاه شدن ریشه‌ها شدید، درنظر داشته باشید که این نشانه آبیاری بیش‌از‌حد است. در صورت وقوع این مشکل، بخش‌های آسیب دیده ریشه را جدا کرده و گیاه را مجدد در خاک تازه بکارید.

عکس کاکتوس سرئوس ولیدوس
کاکتوس سرئوس ولیدوس با گلدان

نور مناسب برای نگهداری از کاکتوس سرئوس ولیدوس

سرئوس ولیدوس به نور کامل و شدید خورشید نیازمند است. بنابراین قبل از کاشت آن در باغچه، مطمئن شوید که نقطه انتخابی در تمام طول سال نور خورشید دریافت می‌کند. نور کامل تا جزئی خورشید برای رشد این گیاه ضروری است.

اما اگر ولیدوس شما گلدانی است، باید آن را مرتبا بچرخانید تا نور خورشید به‌طور مساوی به تمام بخش‌های آن بتابد. پیشنهاد می‌کنیم سطح ساقه و برگ‌های ولیدوس را به وسیله یک دستمال نرم و تمیز غبارروبی کنید. این کار کمک می‌کند تا گیاه نور خورشید را بیشتر جذب کرده و عمل فتوسنتز را موثرتر انجام دهد.

افوربیا قرمز با گلدان مواد آلی
448,000 تومان
سم اسبی با گلدان مواد آلی
432,000 تومان

دمای مورد نیاز برای نگهداری کاکتوس سرئوس ولیدوس

این نوع کاکتوس، عاشق مناطق گرم است. اگر در آب و هوای سرد و کم نور زندگی می‌کنید، بهتر است از کاشت ولیدوس در باغچه صرف نظر کرده و آن را به داخل خانه منتقل کنید. تا زمانی که نور خورشید به این گیاه بتابد، رشد ادامه خواهد داشت.

خاک مناسب و تعویض گلدان

برای نگهداری از کاکتوس سرئوس ولیدوس می‌توانید از همان خاک مخصوص کاکتوس و ساکولنت استفاده کنید. این خاک باید غنی، ارگانیک و دارای قدرت بالایی در زهکشی باشد. اگر سرئوس ولیدوس را در گلدان کاشته‌اید، تعویض خاک آن امری ضروری خواهد بود. ازاین‌رو پیشنهاد می‌کنیم این کار را هر 2 الی 3 سال یکبار انجام دهید. برخلاف بسیاری از گیاهان آپارتمانی دیگر، کاکتوس ترجیح می‌دهد برای مدتی از فشردگی ریشه‌های خود لذت ببرد! ازاین‌رو می‌توانید کمی دیرتر از سایر گیاهان به سراغ تعویض گلدان آن بروید.

برای تعویض گلدان کاکتوس سرئوس ولیدوس گلدانی را انتخاب کنید که حدودا 5 الی 10 سانتی متر بزرگ‌تر از گلدان فعلی باشد. یادتان باشد که گلدان‌های بزرگتر از این ابعاد، می‌توانند منجربه از بین رفتن سیستم ریشه‌ای آن شوند. اگر ترجیح می‌دهید که اندازه فعلی ولیدوس را حفظ کنید، نیازی نیست گلدان را عوض کنید. فقط خاک را تازه کرده و مقداری از ریشه و برگ‌ها را هرس کنید.

بهار یا تابستان، بهترین فصل برای تعویض گلدان این گیاه است؛ زیرا ولیدوس در این بازه قوی و نیرومند می‌شود. این کار را هنگامی انجام دهید که خاک خشک شده است، به‌این‌شکل خارج کردن گیاه از گلدان سخت و سنگین نخواهد بود. پس از تعویض گلدان، تا یک هفته از آبیاری گیاه خودداری کنید؛ زیرا آبیاری در این بازه می‌تواند با وارد کردن یک شوک به گیاه، ریشه را تضعیف کرده و آن را مستعد غرقاب شدن کند. پس از چند روز، همه چیز به حالت طبیعی باز خواهد گشت و روال نگهداری کاکتوس سرئوس ولیدوس به شکل قبلی باز خواهد گشت.

خاک مناسب برای نگهداری کاکتوس سرئوس ولیدوس و تعویض گلدان
کاکتوس سرئوس ولیدوس از نمای نزدیک

کوددهی

بهترین زمان برای کوددهی ولیدوس، بهار تا اوایل پاییز است. یک کود چندمنظوره مناسب گیاهان آپارتمانی برای این گیاه مناسب خواهد بود. برای دستور رقیق‌سازی و نحوه مصرف کود، طبق توضیحات نوشته شده روی بسته‌بندی آن عمل کنید. می‌توانید ماهی 1 الی 2 بار به کاکتوس خود کود بدهید.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

درنظر داشته باشید خاک‌های صنعتی، معمولا دارای عناصر ضروری کافی در درون خود هستند، ازاین‌رو کاکتوس شما نیاز چندانی به کود نخواهد داشت. همچنین یادتان باشد اگر هنگام کاشت گیاه در گلدان، مقداری کود هوشمند با رهایش آرام را به خاک اضافه کنید، کاکتوس تا 6 ماه آتی نیازی به کود نخواهد داشت.

مطلب مرتبط: روش تهیه کود خانگی برای گل و گیاه

ولن ۲
1,408,000 تومان
خانواده تدی
660,000 تومان
باکس میکی لاو
1,307,000 تومان
باکس دلبند
494,000 تومان

تکثیر کردن کاکتوس سرئوس ولیدوس

تکثیر کاکتوس سرئوس ولیدوس از دو طریق ممکن است:

1. تکثیر از طریق قلمه زدن در طول نگهداری از کاکتوس سرئوس ولیدوس

این روش فوق‌العاده آسان برای تکثیر کاکتوس سرئوس ولیدوس است. برای تکثیر به این روش با استفاده از یک چاقو/ قیچی تمیز، یک برگ را از گیاه مادر جدا کنید. سپس چند روز صبر کنید تا محل برش نسبتا ترمیم شود. بعد از گذشت چند روز در گلدانی کوچک، خاکی با زهکشی مناسب ریخته و آن را کمی مرطوب کنید. درنهایت برگ را در آن بکارید و هنگام خشک شدن خاک، سریعا آن را آبیاری کنید.

2. کاشت دانه

رشد این نوع کاکتوس کمی آرام است، به‌همین دلیل تکثیر آن را از طریق دانه پیشنهاد نمی‌کنیم. اما اگر قصد تکثیر کاکتوس سرئوس ولیدوس از این طریق را دارید، باید بگوییم که انجام این کار نیز دشوار نیست. کافیست دانه‌ها را در خاکی با زهکشی مناسب بکارید. می‌توانید این کار را در باغچه انجام دهید، اما اگر در منطقه سردسیر زندگی می‌کنید، پیشنهاد ما کاشت دانه در گلدان و محیط داخلی خانه است.

آفات و بیماری‌ها در طول نگهداری از کاکتوس سرئوس ولیدوس

شپشک، رایج‌ترین آفتی است که به سرئوس ولیدوس حمله می‌کند. این آفت، یک حشره کوچک و مسطح است. شپشک عموما به بخش‌های گوشتی گیاه چسبیده و در همان نقطه ثابت باقی می‌ماند. اگر برآمدگی‌های کوچکی در سطح کاکتوس خود مشاهده کردید که به‌راحتی با دستمال برداشته می‌شوند، احتمالا شپشک است.

خوشبختانه راحت شدن از شر این آفت و درمان گیاه بسیار آسان است. به‌این‌منظور ابتدا تمامی شپشک‌ها را از گیاه جدا کنید. سپس محلولی از صابون حشره‌کش یا روغن چریش با آب بسازید. پس از آن یک مسواک نرم، دستمال کاغذی یا گوش پاک کن را داخل محلول فرو کرده و سطوح آلوده به شپشک را با آن تمیز کنید. در نهایت، مقداری از همین محلول را بر کل گیاه و سطح خاک اسپری کنید و اجازه دهید گیاه استراحت کند. پس از 7 روز همین روند را تکرار کرده و تا زمانی که دیگر هیچ شپشکی را مشاهده نکنید این کار را ادامه دهید. حتما دقت کنید که این کار باید در زمانی که نور خورشید نیست انجام شود،چراکه تابیدن نور خورشید بر محلول حشره‌کش سبب سوختن بخش‌های گوشتی گیاه خواهد شد.

مشکل بعدی کاکتوس سرئوس ولیدوس، پوسیدگی ریشه است. این اتفاق در اثر آبیاری بیش‌از‌حد رخ می‌دهد. برای جلوگیری از این مشکل بهترین کار این است که اجازه دهید خاک کاملا خشک شود و سپس گیاه را آبیاری کنید. مشکل آبیاری بیش‌ازحد خودش را با قهوه‌ای شدن پایه گیاه، پژمردگی و کاهش استقامت آن نشان خواهد داد.

آخرین مشکل آبیاری کمتر از حد لازم است و به ندرت رخ می‌دهد. اگر نوک و لبه برگ‌های ولیدوس شما قهوه‌ای شده است، یعنی باید بیشتر به آن آب برسانید. خشکی و شکننده شدن تنه و ساقه‌ها نیز از دیگر نشانه‌های تشنگی است. حتی در این شرایط نیز باید از آبیاری بی‌رویه پرهیز کنید، چراکه غرقاب شدن تهدیدی بزرگ برای ولیدوس شما خواهد بود.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری کاکتوس سرئوس ولیدوس لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره تخصصی گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی و گلکاری در منزل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.