خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

معرفی و روش نگهداری گیاه آگلونما نقره ای (Aglaonema Silver Bay)

زمان مطالعه: 8 دقیقه

معرفی آگلونما نقره ای

آگلونما نقره ای، یا گیاه همیشه سبز چینی، متعلق به جنوب شرقی آسیاست. جایی که آگلونما، زیر نور تابان خورشید و در سایه درختان بزرگ استوایی آفتاب می‌گرفت و رشد می‌کرد. اما این گیاه زیبا در سال 1800 میلادی به انگلستان برده شد و به سرعت به یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی تبدیل شد. سایز کوچک و روش نگهداری کم دردسر آن باعث شده که آگلونما انتخاب بسیار مناسبی برای افراد تازه کار باشد. آگلونما نقره ای تقریبا به هیج مراقبت خاصی نیاز ندارد! تنها کمی نور و آب برای این گیاه محبوب کافی است. فقط کمی به آن توجه کنید و برایش زمان بگذارید، به سرعت با برگ‌های زیبای نقره ای رنگ خود، شکوه و زیبایی را به چشمان شما هدیه می‌دهد.
باید بدانید آن به گیاه شانس معروف است! باورها بر این است که این گیاه برای صاحب خود شانس می‌آورد. نام مستعار آگلونما گیاه شانس است.
با گُل سِتان همراه باشید تا روش نگهداری گیاه آگلونما نقره ای را بدانید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

روش نگهداری از آگلونما نقره ای

اگر در نگهداری از گیاهان مبتدی هستید، بهتر است از این گیاه شروع کنید. چرا که روش نگهداری گیاه آگلونما نقره ای آسان است و از همین جهت یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی برای افراد مبتدی به‌حساب می‌آید.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع نگهداری گیاهان آپارتمانی

گیاه آگلونمای نقره ای

آبیاری

هنگامی که چندسانتی‌متر رویی خاک خشک شد، گیاه را آبیاری کنید. اگر گیاه برای مدت طولانی در خاکی خیس قرار بگیرد، برگ‌های آن زرد شده و شروع به ریزش می‌کنند.
خیس بودن بیش از حد خاک در نهایت سبب پوسیدگی ریشه خواهد شد. حدودا هفته‌ای یک الی دو بار آبیاری برای آگلونما کافی است. فراموش نکنید که باید در زمستان آبیاری را کاهش دهید.

اگر گیاه کمی حالت پژمردگی پیدا کرد، احتمالا الگوی صحیحی برای آبیاری آن در پیش نگرفته‌اید. پس در این صورت حتما خاک را مرتبا چک کنید و در صورت خشک شدن آن را سریعا آبیاری کنید. به طور کلی، هر چه یک گیاه بیشتر در معرض نور خورشید باشد به آبیاری بیشتری نیاز دارد و برعکس.

فراموش نکنید که چون آگلونما متعلق به مناطق گرمسیری است، به رطوبت علاقه فراوانی دارد. پس اگر محیط خشکی دارید، باید رطوبت هوا را افزایش دهید.

میزان نور

این گیاه به نوری کامل ولی غیر مستقیم نیاز دارد. مراقب باشید که هیچوقت این گیاه را در نور مستقیم خورشید قرار ندهید زیرا ممکن است دچار سوختگی برگ‌ها شود. اگر خانه یا محل کار شما نور زیادی را دریافت نمی‌کند نگران نباشید، نکته‌ای که نگهداری از آگلونما را بسیار آسان‌تر کرده، این است که به خوبی در نور زیاد، متوسط و حتی کم نیز دوام می‌آورد. البته تا زمانی که نور به صورت غیرمستقیم به آن بتابد!

پس با هر میزان نور ورودی در منزل خود می‌توانید میزبان خوبی برای آگلونما باشید. می‌توانید آن را در نزدیکی یک پنجره نورگیری قرار دهید که با یک پرده نازک پوشیده شده است.
وجود فیلتری مانند پرده برای مکان‌هایی که خیلی نورگیر هستند ضروری نیست.
مرتبا آن را بچرخانید تا با دریافت میزان یکسان نور، تمام بخش‌هایش رشد برابری داشته باشند.

پس آگلونما در نور خیلی کم هم دوام می‌آورد. اما بهتر است آن را در معرض نور غیر مستقیم ولی کافی خورشید قرار دهید.آگلونما یکی از گیاهان مقاوم به سایه است.
پیشنهاد میکنیم مطلب گیاهان آپارتمانی مقاوم به نور کم و سایه را نیز مطالعه کنید.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

رطوبت

این گیاه می‌تواند در محیط‌هایی با رطوبت کم زنده بماند اما برای یک رشد خوب و سرزنده بودن نیاز به رطوبت بالا دارد. می‌توانید برای تامین رطوبت این گیاه از دستگاه بخور، ریختن آب در سینی زیر گلدان (به شرطی که با گلدان در تماس نباشد)، قرار دادن چندین گیاه در کنار یکدیگر یا قرار دادن آگلونما نقره‌ای در محیط‌های مرطوب خانه مانند آشپزخانه اقدام کنید.
سعی کنید هیچوقت این گیاه را در کنار وسایل گرمایشی قرار ندهید زیرا این وسایل باعث خشکی محیط اطراف خود می‌شوند.

کود دهی

اگر چه آگلونما نقره ای به تقویت خاصی نیاز ندارد. اما توصیه می‌کنیم برای بهبود کیفیت رشد، سالی یکی دو بار به آن کود اضافه کنید.
منظور از کود چندمنظوره مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید. بهار و تابستان ایام خوبی برای کوددهی به آگلونما هستند.

خاک

تا زمانی که خاک عمل زه‌کشی را به درستی انجام می‌دهد، نیازی نیست از ترکیبات مختلفی برای قوی کردن آن استفاده کنید. برای بهبود زه‌کشی، حدود دو مشت پرلیت به ترکیب خاک اضافه کنید.

هرس کردن

در ادامه روش نگهداری گیاه آگلونما باید بگوییم، آگلونما به هرس کردن نیازی ندارد، البته تا زمانی که برگهای آن زرد شده باشند. این برگها و سایر برگهای ضعیف را از گیاه جدا کنید، بخصوص برگهایی که در بخش پایینی ساقه هستند.

به طور کلی، هر زمان که تصمیم گرفتید گیاهی را هرس کنید از چاقو و یا قیچی کاملا تمیز استفاده کرده و آن را در هر مرحله از کار ضدعفونی کنید. البته همانطور که گفتیم آگلونما نیازی به هرس شدن با ابزار ندارد. فقط صبر کنید تا برگهای ضعیف و در حال مرگ به مرحله‌ای برسند که به راحتی بتوانید آنها را با دست از گیاه جدا کنید.

تعویض گلدان

به طور متوسط، آگلونما باید هر یکی دو سال به گلدانی جدید منتقل شود. در این هنگام گلدانی بزرگتر انتخاب کرده و آن را با خاک تازه پر کنید. دقت کنید که گلدان دارای حفرات زه‌کشی متعددی باشد. البته گاهی نیازی به تعویض گلدان نیست. اگر گیاه خیلی بزرگ نشده بود، فقط کافی است خاک قدیمی را با خاکی تازه و غنی از مواد معدنی جایگزین کنید.

گیاه آگلونمای نقره ای با گلدان خاص

تکثیر

بهترین روش برای تکثیر این گیاه قلمه زدن ساقه است. برای این کار می‌توانید از ساقه‌های تازه رشد کرده یا حتی ساقه‌های پیرتر استفاده کنید. ساقه‌ای را انتخاب کنید که حداقل پنج برگ بر روی آن باشد و با یک قیچی تمیز آن را از روی گیاه ببرید. سپس قلمه را درون خاک گلدان یا کوکوپیت بکارید و به آن آب بدهید.

روش دیگر تکثیر آگلونما تقسیم ریشه میباشد، بخشی از گیاه را انتخاب کنید که سیستم ریشه مستقلی نسبت به سایر گیاه دارد. سپس آن را با احتیاط از سایر بخش‌های ریشه جدا کنید.

ریشه‌ آگلونما حساس است، پس برای این کار از یک چاقوی تیز و تمیز کمک بگیرید. تلاش کنید تا می‌توانید بدون آسیب بیشترین بخش ممکن را از ریشه جدا کنید. بخش جدا شده را در گلدانی با خاک مناسب بکارید، به خوبی آبیاری کنید و در معرض دریافت نور غیرمستقیم خورشید قرار دهید.

سمی بودن آگلونما نقره ای

به عنوان آخرین نکته در روش نگهداری از گیاه آگلونمای نقره ای به سمی بودن یا نبودن آن می‌پردازیم. گیاه آگلونما نقره ای کمی سمی است. بنابراین آن را از دسترس کودک یا حیوانات خانگی خود دور نگه دارید تا مبادا به خوردن آن تمایل پیدا کنند.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری گیاه آگلونما نقره ای لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره گیاه پزشکی گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در تهران گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

سوالات رایج در مورد گیاه آگلونما نقره ای

چرا برگ‌های آگلونما نقره‌ای فر می‌خورد؟

یکی از مهم‌ترین دلایلی فر خوردن برگ‌های این گیاه کمبود رطوبت در محیط یا استرس‌های دمایی است. آگلونما گیاهی رطوبت دوست است و در صورتی که رطوبت مورد نیازش تامین نشود یا دمای محیط طوری باشد که رطوبت زیادی را از دست بدهد، شروع به پیچ دادن و فر دادن برگ‌هایش می‌کند تا سطح برگ‌ها را کاهش دهد و رطوبت کمتری را از دست بدهد.
دلایلی دیگری مانند آبیاری نامناسب، کوددهی زیاد، نور بیش از حد، آفات و حتی کیفیت نامناسب آب نیز می‌توانند باعث فر خوردن برگ‌های آگلونما شود.

چرا برگ‌های آگلونما نقره‌ای می‌ریزد؟

ریزش برگ‌های آگلونما نقره‌ای می‌تواند نشانه از نور کم یا آبیاری اشتباه باشد. زمانی که نور کافی به گیاه نرسد، برگ‌های گیاه پژمرده و ضعیف می‌شوند که در نتیجه شروع به ریزش می‌کنند.
آبیاری بیش از حد نیز نی‌تواند باعث پوسیدن ریشه‌های گیاه و در نتیجه عدم توانایی گیاه در حفظ برگ‌هایش شود. در این حالت برگ‌ها شروع به زرد و قهوه‌ای شدن برگ‌هایش می‌کند.

چرا برگ‌های آگلونما نقره‌ای زرد می‌شود؟

دلایل مختلفی برای زرد شدن برگ‌های این گیاه وجود دارد اما باید بدانید اگر برگ‌های پایینی گیاه زرد می‌شوند و می‌ریزند جای نگرانی نیست. این روند رشد طبیعی گیاه است و برگ‌های پیر گیاه که در قسمت پایینی قرار دارند عمر خود را کرده و از بین می‌روند. اما زرد شدن برگ‌های سایر قسمت‌های می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکل در گیاه باشد، مشکلاتی مانند آبیاری کم یا زیاد و آفات می‌تواند برگ‌های گیاه را زرد کند.

چرا برگ‌های آگلونما نقره‌ای قهوه‌ای می‌شود؟

قهوه‌ای شدن برگ‌های این گیاه نشانه‌ای از رطوبت کم در محیط است. همانطور که گفتیم آگلونما نقره‌ای رطوبت را دوست دارد و در صورتی که رطوبت کافی را دریافت نکند برگ‌های آن از لبه شروع به قهوه‌ای شدن می‌کند که در طولانی مدت به تمام برگ سرایت می‌کند.

چطور آگلونما را پر پشت کنیم؟

برای پرپشت کردن این گیاه می‌توانید برگ‌های تازه جوانه زده را از روی گیاه هرس کنید. برای این کار ساقه‌ای که برگ جوان بر روی آن قرار دارد را محکم بگیرید و برگ را از قسمت پایه به آرامی جدا کنید. با این کار باید بتوانید تمام برگ را از روی گیاه جدا کنید و گیاه از قسمت هرس شده شروع به رشد بیشتر و قوی‌تر می‌کند. بهتر است هیچوقت از قیچی یا چاقو استفاده نکنید.

۲۲ نظرات
  1. افرا می گوید

    سلام ممنون از اطلاعاتتون گل آگلونما رو میشه از ساقه برید داخل آب گذاشت تا ریشه بزنه ؟؟؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      بله ساقه خوب را جدا کرده و در اب نگهداری کنید تا ریشه بزند

  2. بیات می گوید

    اطلاعات شما عالی بود فقط سوالی که دارم در رو وپشت برگ گل آگلوما سپیدک هایی میزنه مثل شته چی کار کنیم ممنون ازشما

    1. ویدا رضایی می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      احتمالا افت شپشک پنبه ای است . اسپری آب و شستن برگ ها می تواند این افت را کنترل کند

  3. فاطمه می گوید

    سلام وقت بخیر
    ببخشید ی سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید تشکر
    من آگلونما دارم ۴،۵ روزی ی بار بهش اب میدم هر بار هم اب بهش میدم روبرگ هاش هم آب اسپری میکنم پشت پنجره هم گذاشتم افتاب بهش میخوره اما برگ هاش بی حالن احساس میکنم اصلا رشدی هم نداره،نمیدونم چیکار کنم ک خوب بشه خاکش و گلدونش هم عوض کردی تقویتی ریشه کود سه بیست هم بهش دادم فایده نداشت.

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید
      همچنین می توانید از کودهای تقویتی ۳ بست استفاده کنید

    2. من می گوید

      عزیزم برای منم خیلی طول کشید که توی خاک در بیاد و اون حالت بی‌حالی به برگ هاس دست بزن اگه یکم نرمی احساس کردی مشکلی ندارن ولی اگه خشک بود مشکل از خاکه

  4. mehdi porrahdar مهدی پورراهدار می گوید

    بسیار عالی ومفید بود
    ممنون از مطالب خوبتون

  5. سمیه می گوید

    سلام وقتتون بخیر یک گلدان بزرگ آگلونما بهم هدیه دادند. بعضی برگ هایش رو به پایین و لول شده هستند و شاداب نیست. چیکار میتونم کنم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      آگلونما از جمله گیاهانی هست که به نور زیاد البته به صورت غیر مستقیم و رطوبت نیاز دارد
      برای شاداب شدن حتما آگلونما را در یک مکان پر نور قرار بدین
      از دلایل لول شدن برگهاش میتونه کمبود رطوبت باشه.برای تامین رطوبت می توانید جزیره تشکیل بدین و یا از یک دستگاه بخور سرد استفاده کنید

  6. الهام می گوید

    سلام خداقوت اگلونمای من برگهاش مثل سوختگی میشه هم از کنار برگ هم وسط برگها میشه راهنمایی کنین ممنون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      در ابتدا پشت و روی برگ ها را از نظر وجود هر آفت و حشره ای به خوبی بررسی کنید
      از دلایل دیگر سوختگی برگ آگلونما میتونه کمبود رطوبت و تابش مستقیم نور خورشید باشد
      الان که در فصل رشد هستیم میتونید هر ماه از کودهای تغذیه ای سه بیست که حاوی عناصر ریز مغذی هم هستند برای تقویت آگلونما استفاده کنید

  7. مرتضی می گوید

    گل من وقتی برگ تازه باز میکنه یک یا دو برگ قدیمی رو زرد میکنه علتش چیه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      دلایل متفاوتی داره ممکنه خاکتون کمبود مواد غذایی داشته باشه، کف گلدان سوراخ نباشد و یا کمبود نور

  8. سهرابی می گوید

    سلام گلدان من به تازگی گل داده این گل راباید نگه داشت یاجداکرد؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      جدا کنید بهتر هست

  9. محدثه می گوید

    سلام‌.گیاه بحرینی دارم.از پایین برگاش زرد شده.چیکارش کنم.هفته یباربهش اب میدم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      منظورتون از گیاه بحرینی چه گیاهی دقیقا ؟

  10. استقامت می گوید

    سلام اگلونما دارم نوک برگهاش زرد میشه همه مطالبی که گفتید مثل رطوبت آب غذاوغیره رعایت میکنم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      زرد شدن نوک برگ بیشتر به دلیل آبیاری غیر اصولی هست(آبیاری کم یا خیلی زیاد) بنابراین هر زمان که خاک خشک بود گیاه رو آبیاری کنید
      ریشه های گیاه رو حتی الامکان چک کنید چون دلیل بعدی می تونه بیماری قارچی و پوسیدگی ریشه باشه که برگ هارو به تدریج زرد می کنه

  11. افشار می گوید

    سلام
    من حدود یک ماه پیش آگلونما هدیه گرفتم
    هفته ای یکبار آبیاری میکنم و زیر نور مهتابی و در فضای آشپزخانه گذاشتم
    اما چندین برگ زرد شد و چند برگ هم از سر خشک شدن
    اگه امکان داره راهنمایی کنید
    ممنون از شما ♥️

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      نور مهتابی تاثیری در رشد بهینه گیاه ندارد بنابراین اگر نور طبیعی ندارین از لامپ های رشدی گیاه استفاده کنید.
      زرد شدن برگ می تونه به دلیل نبود نور کافی و یکی از دلایل خشک شدن برگ ها هم می تونه به دلیل خشکی هوا باشد بنابراین بهتر هست برای گیاه جزیره تشکیل بدین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.