همه چیز درباره روش نگهداری گیاه پتوس یا پوتوس

زمان مطالعه: 15 دقیقه

پتوس یا پوتوس یک گیاه رونده آپارتمانی محبوب است که با برگ‌ها‌ی زیبا، براق و سبز رنگ خود همیشه در صدر لیست‌های خرید گیاهان آپارتمانی و ویترین گلفروشی‌هاست. نگهداری از گیاه پتوس یا پوتوس آسان است و در شرایط نگهداری مختلف می‌تواند به‌راحتی به زندگی خود ادامه دهد. اگر حداقل شرایط را برای این گیاه فراهم کنید، شک نکنید که پس از چند سال یکی از دیوارهای خانه‌تان تماما سبز پوش شده و در قلمرو این گیاه قرار خواهد گرفت. با توجه به ویژگی‌های پتوس اگر دوست دارید، دورتادور خانه‌تان را با یک گیاه رونده سرسبز و تماشایی کنید، ما نگهداری پتوس یا پوتوس را به شما پیشنهاد کرده و برای یادگیری روش نگهداری آن نیز دعوت می‌کنیم در ادامه با فروشگاه گل وگیاه گُل‌سِتان همراه باشید.

فهرست مطالب:


انواع پتوس یا پوتوس

پوتوس ابلق (Satin Pothos)

رد زیبای نقره‌ای رنگ روی برگ‌های گیاه پوتوس ابلق، آن را به یک گیاه خاص و زیبا تبدیل کرده است. این پوتوس رونده انتخاب بسیار مناسبی برای قفسه‌ها و آویزان کردن گیاه از سقف است. پوتوس ابلق جز گیاهان تصفیه کننده هوا ست و هوای اتاق را از آلاینده‌هایی مثل فرمالدهید و کربن مونوکسید پاک می‌کند.

پتوس ابلق

پوتوس طلایی (Devil’s ivy)

پوتوس طلایی بدون شک یکی از برجسته‌ترین گیاهان آپارتمانی است. برگ‌های سبز این گیاه که به زیبایی با رنگ زرد و طلایی آمیخته شده، علاوه بخشیدن ظاهری شیک و کم نظیر به گیاه، به آن توانایی هماهنگ شدن با محیط را نیز می‌دهد؛ به نحوی که تقریبا در هر محیطی رشد کرده و فضا را از زیبایی خود لبریز می‌کند. نام دیگر این گیاه، پیچک شیطانی است! چون این نوع خاص از پوتوس می‌تواند حتی در مناطق بسیار تاریک و بدون اینکه توسط کسی دیده شود هم رشد کند، اما خب بهتر است آن را در جایی بگذارید که نه او اذیت شود و نه شما!

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

به‌عنوان نکته آخر در مورد پوتوس طلایی نیز گفتنی است که این گیاه نیز مثل پوتوس ابلق گیاهی رونده است و می‌توانید از آن برای پوشاندن دیوار خانه، پنجره یا نگهداری در قفسه‌ استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: با فرق بین گیاهان پتوس و فیلودندرون بیشتر آشنا شوید

پتوس طلایی


روش نگهداری گیاه پتوس یا پوتوس

نور مورد نیاز برای نگهداری از گیاه پوتوس یا پتوس

پوتوس به نور زیاد ولی غیرمستقیم خورشید نیاز دارد، ولی در نور کم و متوسط هم می‌تواند به رشد خود ادامه دهد، اما مسئله‌ای که در مورد آن باید درنظر داشته باشید این است که نور کم باعث کم شدن سرعت رشد آن می‌شود. مزیت نگهداری از پتوس یا پوتوس در این است که این گیاه با نور لامپ‌های فلوئورسنت نیز رشد کرده و این موضوع، گیاه را از اکثر گیاهان آپارتمانی (که صرفا با نور خورشید رشد می‌کنند) متمایز می‌کند.

در طول نگهاری از گیاه پتوس یا پوتوس بهتر است هر چند وقت یک بار گیاه خود را بچرخانید. به طوری که تمام بخش های آن به طور برابر نور خورشید را دریافت کنند. این کار باعث بهبود روند فتوسنتز گیاه شده و در رشد بهتر آن تاثیر به‌سزایی دارد.

پتوس آویزی

آبیاری

اولین نکته‌ای که در نگهداری از گیاه پتوس یا پوتوس باید درنظر داشته باشید این است که بیش‌از حد آن را آبیاری نکنید، چون آبیاری بیش‌از حد باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه شما خواهد شد. نکته بعدی در مورد آبیاری پتوس، زمان آبیاری آن است، هیچ موقع طبق یک برنامه زمانی ثابت به گیاه آب ندهید، در عوض هر چند روز یکبار خاک گیاه را با فرو کردن انگشت‌تان داخل خاک چک کرده و در صورتی که رطوبت خاک رو به خشکی بود، آن را آبیاری کنید.

به‌عنوان نکته آخر در مورد آبیاری گیاه پتوس نیز به مقدار آبی که به گیاه خود می‌دهید توجه داشته باشید، به‌طوری‌که مقدار آب باید به اندازه‌ای باشد که گل خاک موجود در گلدان را آبیاری کرده و اضافه آن از سوراخ زیر گلدان خارج شود. درغیراینصورت بخشی از گلدان آبیاری نشده و آب به همه ریشه‌های گیاه نمی‌رسد.

مطلب مرتبط: روش آبیاری و نور مناسب گیاه آپارتمانی

گل آپارتمانی محبوب پوتوس

کوددهی

پتوس نیز مثل بیشتر گیاهان آپارتمانی به کود نیاز داشته و برای بهبود رشد آن، بهتر است در بهار و تابستان، هر دو هفته یک بار به آن کود مایع اضافه کنید. فقط یادتان باشد که کوددهی را همراه با آبیاری انجام دهید تا کود باعث سوختن ریشه‌های گیاه و از بین رفتن آن نشود. همچنین سعی کنید کود را بیش‌از حد توصیه شده روی بسته‌بندی رقیق کنید تا احتمال سوختی ریشه گیاه کمتر شود.

مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,000,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
آگلونما با گلدان مواد آلی
787,000 تومان
سانسوریا ابلق با گلدان مواد آلی استوانه مشکی
996,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان

در طول نگهداری از گیاه پوتوس یا پتوس برای کوددهی به آن درنظر داشته باشید که پاییز و زمستان زمان مناسبی برای اینکار نیست، زیرا در این ایام گیاه در حال استراحت و فراغت از رشد است. همچنین یادتان باشد که بیش‌ازحد اندازه به گیاه کود ندهید، زیرا منجر به تجمع نمک‌ها در خاک می‌شود و به مرور زمان ریشه را می‌سوزاند.

به‌عنوان آخرین نکته در مورد کوددهی نیز یادتان باشد زمانی به گیاه کود بدهید که در موقعیتی پرتنش نیست، به‌عنوان مثال گیاهی که کاملا خشک شده یا در آب غرق شده است نباید کوددهی شود، چون کوددهی به‌جای بهتر کردن شرایط باعث بدتر شدن آن می‌شود.

بیشتر مطالعه کنید: انواع کود‌های مناسب رشد گیاهان

پتوس ابلق از نمای نزدیک


بررسی سمی بودن یا نبودن پتوس

پتوس جز گیاهان سمی به‌شمار می‌رود، ازاین‌رو در طول نگهداری از پتوس یا پوتوس آن را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی خود دور نگه دارید، چون اگر این گیاه خورده شود باعث مسمومیت کودک یا حیوان خانگی شما خواهد شد.

چندین گیاه پتوس روی دیوار


روش تکثیر پوتوس

در طول نگهداری از گیاه پوتوس یا پتوس بهترین روش برای تکثیر آن روش قلمه زدن است. برای تهیه قلمه پوتوس و تکثیر آن حدود 10 الی 15 سانتی‌ متر از ساقه را انتخاب کنید و درست تا زیر گره ببرید. در حالت ایده آل این قلمه باید دارای حداقل 4 برگ و 2 گره باشد. سپس آن را به داخل خاک یا آب منتقل کنید و منتظر بماند تا رشد جدید حاصل شود.

تکثیر پوتوس می‌تواند هم در آب و هم در خاک صورت بگیرد، اما به‌محض اینکه فرایند ریشه‌دهی آغاز شد، تغییر دادن بستر رشد بسیار سخت خواهد بود، ازاین‌رو اگر قلمه را در آب گذاشتید بگذارید گیاه تا زمانی که بزرگ می‌شود در آب بماند، بعد آن را به خاک منتقل کنید.

مطلب مرتبط: روش تکثیر گیاهان آپارتمانی

پوتوس ابلق با گلدان سفید


نگهداری از گیاه پتوس یا پوتوس در آب

پوتوس جز گیاهان گرمسیری است و می‌تواند در آب نیز ریشه بدهد و رشد خوبی داشته باشد. تمام وسایلی که برای این کار نیاز دارید یک گلدان شیشه‌ای ارزان، کمی آب و کود مایع است. اگر قصد نگهداری از گیاه پوتوس یا پتوس در آب را دارید، گام‌های زیر را طی کنید:

  • برای شروع باید یک گلدان تمیز و شفاف را انتخاب کنید؛ حتی شیشه‌های مربا نیز برای این کار مناسب هستند. گلدان شفاف به شما کمک می‌کند تا به راحتی تغییرات ریشه را مشاهده کنید.
  • داخل ظرف را با آب تمیز پر کنید. به‌این‌منظور آب لوله کشی معمولا مناسب است، زیرا اغلب گیاهان می‌توانند به‌خوبی در آن رشد کنند، اما اگر آب لوله کشی در منطقه شما حاوی مقادیر بالایی از کلر است، بهتر است آن را در یک ظرف رو باز بریزید و اجازه دهید تا یک شب باقی بماند. به‌این‌شکل کلرهای آن خارج خواهند شد. ضمن اینکه این کار را قبل از هر بار آبیاری به هر گیاهی نیز باید انجام دهید.
  • قبل از قرار دادن قلمه در آب، چند قطره کود به آب اضافه کنید. هر نوعی از کود مایع برای پوتوس مناسب است.
  • حال قلمه خود را در آب مستقر کنید. فقط مطمئن شوید که بخش‌های بریده شده آن کاملا با آب احاطه شده‌اند. پس از گذشت چند هفته، ریشه‌های دوست داشتنی را روی قلمه‌ها مشاهده خواهید کرد. در این زمان، ریشه‌ها بلندتر شده و قلمه آماده پروراندن پوتوسی جدید است.
  • هر 2 الی 3 هفته یکبار، آب گلدان گیاه را تعویض کنید، چون آب به مرور زمان اکسیژن خود را از دست می‌دهد و کمبود اکسیژن در آب نیز می‌تواند باعث اختلال در رشد گیاه شود.
  • در ادامه همواره ریشه‌های گیاه را بررسی کنید تا خارج از آب نباشند و هر 4 الی 6 هفته یکبار به گیاه کود بدهید. فقط یادتان باشد سکود را در یک چهارم قدرت توصیه شده رقیق کنید. مثلا اگر به‌طور استاندارد باید 2 میلی‌لیتر کود را در 1 لیتر آب حل کنید، به‌جای 1 لیتر 4 لیتر آب استفاده کنید.
  • در نهایت نیز درنظر داشته باشید که ممکن است بعد از مدتی گلدان پتوس محل رشد جلبک‌ها شود و احتمالا بخواهید برای از بین بردن جلبک‌ها از مواد شیمیایی مخصوص استفاده کنید، اما باید درنظر داشته باشید که این مواد باعث آسیب دیدن پتوس شما خواهند شد. ازاین‌رو در طول نگهداری از پتوس یا پوتوس در آب بهتر است برای ازبین بردن جلبک‌ها از یک مسواک قدیمی یا پارچه کوچک استفاده کرده و جلبک‌های گلدان را با ساییدن از بین ببرید. می‌توانید گلدان را نیز کاملا بشویید. در این حالت گیاه را به گلدانی دیگر که با آب تازه پر شده است منتقل کنید و گلدان اصلی را به‌خوبی تمیز کنید. سپس گیاه را به گلدان خود بازگردانید.
گیاه پتوس یا پوتوس در آب


دلایل زرد شدن برگ‌ها در طول نگهداری گیاه پوتوس یا پتوس

1. کمبود مواد مغذی یا کوددهی بیش‌از حد

همه گیاهان برای داشتن رشدی بهتر به کود نیاز دارند، پوتوس نیز از این قاعده مستثنا نیست، اما گاهی در طول نگهداری از گیاه پوتوس یا پتوس ممکن است تصمیم بگیرید که به پوتوس کودی ندهید، به‌خصوص اگر آن را در خاکی مناسب کاشته باشید. به هر حال، اگر متوجه زرد شدن برگ‌های پوتوس خود شده‌اید، احتمالا بیش‌از حد یا خیلی کم به گیاه کود داده‌اید.

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,506,000 تومان 2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان

برای تشخیص بهتر این موضوع درنظر داشته باشید که اگر پوتوس خود را در گلدانی با خاک معمولی کاشته‌اید، خاک نمی‌تواند تمام مواد مغذی برای رشد آن را فراهم کند و گیاه برای داشتن رشدی سالم، حتما به کود نیاز خواهد داشت. بهترین حرکت این است که موقع رشد گیاه هر سه ماه یکبار به آن کود بدهید!

مطلب پیشنهادی: با 12 مورد از مشکلات گیاهان خانگی بیشتر آشنا شوید

برگ های زرد گیاه پتوس

2. نور بیش‌از حد نیاز یکی از عوامل زردی برگ‌ها در طول نگهداری از گیاه پتوس یا پوتوس

همان‌طور که می‌دانید پوتوس گیاهی آپارتمانی است و مثل همه گیاهان آپارتمانی دیگر، به میزان معتدلی از نور نیاز دارد، ازاین‌رو. اگر نور مستقیم و زیاد خورشید به آن بتابد، برگ‌هایش شروع به زرد شدن کرده یا نشانه‌هایی از سوختگی را بروز خواهند داد.

گیاه زیبا و محبوب پتوس با گلدانی زیبا

3. هوای خیلی گرم یا سرد

پوتوس می‌تواند در محیطی با دمای بین 21 الی 32 درجه سانتی‌گراد رشد کرده و کمترین دمای قابل تحمل برای آن، 10 درجه سانتی‌گراد است. باتوجه به این موضوع در طول نگهداری از گیاه پتوس قرار دادن آن در خارج از خانه می‌تواند به قرارگیری آن در معرض هوای بیش‌از حد سرد یا گرم (بسته به فصل) و در نتیجه زرد شدن برگ‌های آن منجر شود.

پوتوس ابلق از نمای بالا

4. رطوبت بیش‌از حد

این اتفاق از نتایج آبیاری بیش‌از اندازه است که می‌تواند سبب زرد شدن برگ‌ها یا پوسیدگی ریشه شود. ازاین‌رو اگر در طول نگهداری از گیاه پوتوس به‌طور مداوم آن را د آبیاری کنید، خاک همواره خیس خواهند ماند و سبب فاسد شدن کل گیاه خواهد شد. نتیجه این موضوع نیز به جمع شدن غذا، فلوئید و عناصر معدنی در برگ‌ها و تضعیف آن‌ها و در نهایت زرد شدن آن‌ها منجر خواهد شد. در نتیجه اگر آبیاری را اصلاح نکنید، خشک شدن و ریزش برگ‌ها گیاه‌ و در نهایت از بین رفتن آن پیش روی شماست.

بیشتر مطالعه کنید: با 10 مورد از دلایل رایج زرد شدن برگ های آگلونما آشنا شوید

پتوس یا پوتوس آویزی

5. آبیاری نامناسب

بدون شک پوتوس نیز مثل هر گیاه دیگری به آب نیاز دارد، اما مسئله زیاد یا کم بودن آن است. اگر برگ‌ها زرد شدند، باید الگوی آبیاری خود را بررسی کنید. اگر ریشه گیاه دچار پوسیدگی نبود و شما نیز گیاه را خیلی آبیاری نمی‌کردید، احتمالا مشکل آبیاری کم‌تر از میزان مورد نیاز است. نقطه مقابل آن نیز وجود دارد و آبیاری بیش‌از حد نیز می‌تواند منجر به زردی برگ‌ها شود؛ چون آبیاری بیش‌از حد گیاه سبب آسیب دیدن ریشه‌های آن شده و این امر باعث می‌شود تا ریشه نتواند به‌درستی عناصر مغذی و مایعات موجود در خاک را به بخش‌های مختلف گیاه برساند و در نهایت زرد شدن برگ‌ها را به دنبال خواهد داشت.

پتوس یا پوتوس با گلدان سفید

6. کنه تار عنکبوتی

کنه تار عنکبوتی یک مقصر دیگر برای زرد شدن برگ‌ها در طول نگهداری از گیاه پوتوس یا پتوس است. کنه تار عنکبوتی برای اکثر گیاهان تهدیدی جدی به‌شمار می‌رود و بدترین نکته در مورد آن‌ها این است که بسیار کوچک هستند و به راحتی دیده نمی‌شوند. به‌خصوص اگر فقط یک نگاه اجمالی به گیاه بیاندازید و خیلی با دقت به آن نگاه نکنید.

رز جاودان مهرسا
674,000 تومان
مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,000,000 تومان
زامیفولیا بلک 6 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه
1,146,000 تومان
پاچیرا پنج تنه ارتفاع50
746,000 تومان
فیکوس لیراتا دو شاخه در گلدان مواد آلی استوانه
955,000 تومان

اگر گیاه پوتوس مورد هجوم این کنه‌ها قرار بگیرد، برگ‌هایش زرد، زبر و تکه‌تکه خواهند شد. اگر چنین اتفاقی برای پتوس شما افتاد آب ولرم را به همه بخش‌های گیاه اسپری کنید تا از شر آن‌ها خلاص شوید. سپس، محلول آب و صابون را نیز به گیاه اسپری کنید و هر دو هفته یکبار این کار را انجام دهید.

مطلب پیشنهادی: دلایل زرد شدن برگ‌های مونسترا یا گیاه برگ انجیری

پتوس با گلدان حصیری

7. عفونت قارچی

این مورد نیز در اثر آبیاری بیش‌از حد گیاه رخ می‌دهد، اگر در طول نگهداری گیاه پتوس قبل از خشک شدن خاک گلدان آن را آبیاری کنید، خاک همواره خیس خواهند ماند و به‌این‌شکل صورت بستری ایده‌آل برای رشد قارچ‌ها شکل خواهد گرفت. بیماری قارچی می‌تواند گیاه را از دریافت مواد و عناصر ضروری محروم کند، اتفاقی که در نهایت ممکن است سبب پوسیدگی ریشه شود. در این شرایط برگ‌ها ضمن زرد شدن ممکن است کاملا پژمرده شوند.

علاوه‌بر آبیاری اسپری کردن همیشگی آب به گیاه نیز می‌تواند قارچ‌ها را به‌سمت گیاه جذب کند و زرد و پژمرده شدن برگ‌ها را برای آن به‌دنبال داشته باشید.

به‌عنوان نکته آخر در مورد زرد شدن برگ‌ها در طول نگهداری از گیاه پوتوس یا پتوس نیز باید درنظر داشته باشید که زرد شدن برگ‌ها همیشه نشانه بدی نیست چون مثل هر گیاه آپارتمانی دیگری، برگ‌های قدیمی‌تر پوتوس نیز ممکن است زرد شده یا دچار ریزش شوند. این اتفاق برای فراهم شدن فضای بیشتر برای رشد برگ‌های جوان صورت می‌گیرد. بنابراین اگر متوجه زرد شدن برگ‌های پوتوس شدید، نگران نشوید. به‌ویژه اگر تمام موارد بالا را بررسی کردید و متوجه شدید که همه چیز مرتب است.

به‌عبارت دقیق گیاه را بررسی کنید و ببینید آیا برگ‌های زرد به بخش پایینی گیاه نزدیک‌تراند؟ اگر چنین بود، کاملا طبیعی است و لازم نیست اقدامی کنید، چون زرد شدن برگ‌های پیر در اغلب گیاهان رایج است.

بیشتر مطالعه کنید: صفر تا صد روش نگهداری از گل شاه پسند و مشکلات رایج آن

گیاه پتوس یا پوتوس با گلدان

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه درباره گیاه پتوس یا پوتوس و نگهداری آن در خانه یا محل کار لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق مشاوره گیاه پزشکی گُل‌سِتان استفاده نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات گل در منزل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

ضمن اینکه در ادامه نیز برخی از سوالات پرتکرار شما در مورد نگهداری از گیاه پوتوس یا پتوس را آماده کرده‌ایم و می‌توانید جواب برخی از سوالات خود را از بین آن‌ها پیدا کنید.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان


سوالات پرتکرار شما در مورد روش نگهداری گیاه پوتوس یا پتوس

آیا پتوس جز گیاهان سمی است؟

بله، پتوس جز گیاهان سمی به‌شمار می‌رود، ازاین‌رو در طول نگهداری از پتوس یا پوتوس آن را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی خود دور نگه دارید، چون اگر این گیاه خورده شود باعث مسمومیت کودک یا حیوان خانگی شما خواهد شد.

چه کودی برای پوتوس مناسب است؟

یک کود مایع 20-20-20 به‌این‌منظور انتخابی مناسب است.

چرا برگ‌های پوتوس زرد می‌شوند؟

علت زرد شدن برگ‌های پوتوس معمولا افراط در آبیاری یا کمبود آبیاری است. البته که میزان نور دریافتی گیاه نیز می‌تواند باعث تغییر رنگ‌ برگ‌ها شود، ازاین‌رو اگر برگ‌های پوتوس شما سبز کم رنگ هستند گل را به محیط پر نورتری منتقل کنید، در مقابل اگر برگ‌ها رنگ پریده هستند شدت نور زیاد است و باید گل را به محیطی با شدت نور کمتر انتقال دهید.

چرا ساقه‌ها و برگ‌های گیاه خشک شده یا می‌ریزند؟

این مشکل به احتمال زیاد به‌خاطر خشکی بیش‌از حد خاک گیاه است.

وجود زخم های سفید رنگ روی پتوس نشانه چیست؟

وجود زخم های سفید رنگ روی گیاه یعنی پوتوس دچار آفت شده است، از سم های آفت کش استفاده کنید.

چرا نقاط قهوه‌ای روی برگ‌های پتوس ظاهر می‌شود؟

نقاط قهوه‌ای روی برگ‌ها یعنی آبیاری گیاه زیاد بوده است، برای حل این مشکل باید آبیاری گیاه را اصلاح کرده و فقط زمانی به آن آب بدهید که خاک گیاه خشک شده یا رو به خشکی باشد.

چرا برگ‌های پتوس چین و چروک دارند؟

اگر برگ‌های پتوس چین و چروک‌دار می‌شوند یعنی هوا خیلی سرداست، برای حل مشکل گیاه را به محل گرم‌تری منتقل کنید.

چه کار کنیم گه گیاه پوتوس خشک نشود؟

اگر پوتوس شما دچار ریزش برگ شده یا در حال پژمرده شدن است؛ به احتمال زیاد خاک آن خشک شده است. کافی نبودن آبیاری از اصلی‌ترین دلایل این اتفاق است. راه پیشگیری کاملا ساده است، کافی است هر چند روز یکبار انگشت خود را تا چند سانتی‌متری داخل خاک فرو کرده و خاک را بررسی کنید، اگر خاک خشک شده یا رو به خشکی بود، گیاه را آبیاری کنید. علاوه‌براین چک کردن وزن گلدان نیز روش خوبی است، اگر گلدان خیلی سبک بود و به‌راحتی بلند می‌شد، یعنی گیاه آب کافی ندارد. البته این روش نیازمند این است که وزن گلدان را وقتی که آن را به‌خوبی آبیاری کرده‌اید نیز چک کنید تا به‌راحتی بتوانید سبک بودن بیش‌از حد آن را نیز متوجه شوید. ناگفته نماند گاهی اوقات با وجود آبیاری صحیح نیز پوتوس خیلی خشک می‌شود. در چنین شرایطی علت این است که زهکشی بسیار سریع صورت می‌گیرد و گیاه فرصتی برای جذب آب ندارد. در این شرایط بهتر است گیاه را برای چند ساعت در آب قرار دهید تا به‌‎خوبی سیراب شده و آب مورد نیاز را از پایین جذب کند.

نظرات (۷۱)
ثبت نظر
  • z.mousavi

    ممنون واقعامطالب مفیدبود

    • خانم طلوع

      توضیحات خیلی کم بود
      با وجود این شرایط پتوس من رشد خوبی ندارم
      وسربرگهاش می سوزه

      • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

        سلام . می توانید با سپری کردن اب روی برگ ها رطوبت گیاه را فراهم کنید.
        و همچنین گیاه را به میزانی ابیاری کنید که نصف آن از گلدان خارج شود.

      • ناشناس

        خیلی خوب بود ممنونم.

      • فهیمه

        برا منم همین طور شده، سر برگاش میسوزه نمیدونم چیکار کنم

        • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          زرد شدن نوک برگ های پوتوس عمدتا به دلیل تابش نور زیاد، غیر مستقیم و نیز خشکی هوا هست.

  • پری

    سلام خدمت شما.با تشکر از سایت خیلی خیلی خوبتون.خواستم بدونم آبا پوتوس بدون خاک و در شرایطی ک ریشش کاملا توی آب باشه رشد میکنه؟؟

    • مسئول سفارشات و موجودی

      سلام. گیاه پتوس در اب بخوبی رشد میکند ولی مقداری کود های کامل به مقدار یک در هزار در اب ان استفاده کنید.

  • تبسم

    سلام گل پتوسم داره برگاش زرد میشن وبرگای ک تازه دارن بازمیشن سوخته وزردن چکار کنم خیلی ناراحتم زیر. نور مستقیم آفتاب نیست داخل پذیرایی هست نورش مناسبه ابیاریشم سه چهار روز آب میدم

    • مسئول سفارشات و موجودی

      سلام.پتوس گباهی مقاوم هست رطوبت محیطی رابیشتر کنید و از سم قارچکش مانکوزب یک گرم در یک لیتر اب بروی برگه اسپری کنید.

  • صبا

    باسلام… درمنزل دوگلدان پتوس دارم اما رشد مناسبی ندارند از لحاظ نور ،ابدهی ،شرایط مطلوبی فراهم کردم اما رشد نمیکنن …لطفا راهنمایی کنید .تشکر

    • مسئول سفارشات و موجودی

      سلام.اگر شرایط خوب هست به ان کود های کامل مانند کود ۳ بیست یک در هزار بدهید و محرک های رشد

  • راضیه

    سلام گل پوتوسم برگ هاش زرد میشه باید چیکار کنم و همینطور آبدهی چند روزی یک بار انجام بدم؟

    • کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان

      با سلام . گیاه پتوس را باید هفته ای یکبار آبیاری کنید و در محیطی با رطوبت بالا قرار دهید .

    • هادی

      سلام وقت بخیر
      بعضی برگای این گل، در اثر سهل انگاری توی افتاب کمی سوخت و زرد شد .
      سوالم اینه چ کنم که سرحال و شاداب بشه ؟؟
      ممنون میشم

      • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

        سلام
        اولین نکته این که گیاه را از محل نور شدید خورشید دور نمایید.
        سپس با افزایش رطوبت محیطی و تنظیم میزان آبیاری به شاداب شدن گیاه کمک نمایید.
        موفق باشید

  • محمد

    بسیار لذت بردم از اینکه به علاقمندان گل و گیاه راهنمایی میکنید و متشکرم ، گلهای زیادی تو خونه دارم ودرفرصتی دیگر اسامی آنها را برایتان میفرستم که نوع ومقدار کودشان را راهنمایی فرمایید ، با تشکر

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام لطفا از طریق whatsapp عکس های مربوطه را ارسال بفرمایید

  • هانیه

    سلام وقت بخیر گیاه پتوس خونمون کم کم برگاش داره زرد میشه و برگاش حالت بیحالی دارن چرا؟

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام حیلی ممنون وقت شماهم بخیر
      احتمالا کود تقویتی لازم دارد همچنین رطوبت محیطی را بیشتر کنید
      موفق باشید

      • ناشناس

        برکای پتوس من کوچکه نور هم خوبه و آبیاری هم بمقدار مناسبه باید چکار کنم ؟

        • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

          سلام وقتتون بخیر
          افزایش رطوبت محیطی
          به همراه اسپری اب روی برگها
          کود های تقویتی استفاده کنید

  • آسیه

    سایت تون بسیااار عاااالی ست

  • مهر آئین

    من نپوسم رو خاکش رو عوض کردیم الان ضعیف شده برگاش زرد میشه و دیگه شادابی قبلا رو نداره در ضمن جلو کولر گازی هستش و انگار جون نداره
    چکار کنم با تشکر از شما

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام و عرض ادب
      راه های تقویت گیاه مورد نظر ، استفاده از آبیاری منظم و قراردان گیاه در محیطی با رطوبت بالا می باشد.
      همچنین استفاده از کود های تقویتی نیز میتواند به این امر کمک نماید.
      نکته قابل توجه در این امر قرار ندادن گیاه در محیطی با هوای سرد کولر می باشد.
      با تشکر

      • فاطمه

        سلام خسته نباشیدپتوس من پشه کرده ابم کم میدم دلیلش چیه چیکار کنم از بین برن

        • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

          سلام دوست عزیز
          اگر پشه ها سیاه کوچک هستند مشکلی برای گیاه ندارند ولی اگر سفید رنگ هستند افت مگس سفید گلخانه ای هست و باید از سموم کشاورزی استفاده کنید برای کنترل افت ها

  • هانیه

    سلام وقت بخیر من دوروز پیش که به گیاه پتوس اب دادم یه کرمای کوچولوی سفید رنگ دیدم الانم پتوسمون بی حال و برگهاش داره زرد میشه چیکار کنم؟؟این بی حالی به خاطر وجود افتهاس؟؟

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام .
      احتمالا مشکل گیاه به خاطر آفتهاست . با سموم رفع افت از قبیل سوین میتوانید آفت را کنترل نمایید.

  • علی

    سلام چیکار کنم پتوسم رشدش زیاد بشه

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام وقتتون بخیر دوست عزیز
      افزایش رطوبت محیطی با اسپری اب فراوان بر روی برگ های گیاه به همراه کود های تقویتی میتونن به رشد گیاه شما کمک کنند

  • سارا

    برگ های پوتوس من زرد شده و میریزه . الان ابتدای ساقه ی گیاه کاملا لخت شده . لطفا راهنمایی کنید . هر راه حلی هست لطفا بفرمایید .

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام . گیاه را به میزانی ابیاری کنید که نصف ان از گلدان خارج شود .
      همچنین می توانید رطوبت گیاه را با اسپری کردن اب روی برگ ها فراهم کنید.

      • ناشناس

        خیلی خوب بود ممنونم.

  • ...

    سلام
    تو بعضی از سایت ها گفته بود با سر شاخه زنی پتوس گیاه حالت بوته ای پیدا می کنه حالت بوته ای یعنی چی یعنی مثلا شاخه شاخه میشه؟

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام دوست عزیز گل ستان وقتتون بخیر
      بوته ای یعنی شاخه ای رونده رو حذف میکنید و گیاه تراکم بیشتری خواهد داشت

  • ‌‌‌‌‌.

    سلام آیا پتوس سریع ترین گیاه رونده هست یا نه و اگر نیست سریع ترین گیاه رونده چیه

    • ویدا رضایی

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      بله همچنین گیاه پاپیتال نیز از گیاهان بالا رونده است

  • ‌‌‌‌‌...

    سلام تکثیر گیاه به روش تقسیم بوته چه فرقی با پاجوش زدن داره یا هر دوتاش یکیه

    • مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      برای گیاه پتوس تقریبا هر ۲ روش یکی هست و این گیاه را میتوانید تکثیر کنید

      • alien

        سلام. امروز صبح از خواب بیدار شدم و متوجه وجود رشد ی تعداد قابل توجه ی قارچ در گیاه پتوسم‌شدم.قارچ ها حالت شبیه به گوش پاکن هستند. باید چ کنم ؟

        • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          لطفا به واتساپ گُل‌سِتان عکس گیاهتون رو بفرستین تا دقیق‌تر راهنماییتون کنیم
          ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱

  • V.m

    سلام وقتتون بخیر
    رطوبت محیط رو چطور میتونیم فراهم کنیم؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ۱-اسپری کردن آب البته زمانی که نور مستقیم به آن نمی تابد چون برخورد نور خورشید با قطرات آب ممکن است باعث سوختگی برگ شود
      ۲-تشکیل جزیره به این صورت که زیر گلدانی را از سنگریزه پر کنید و داخل آن آب ریخته سپس گلدان را روی آن قرار دهید. در این روش توجه کنید که گلدان با آب داخل زیر گلدانی در تماس نباشد و سنگریزه ها باعث فاصله شوند.
      ۳- استفاده از دسنگاه بخور سرد

  • ناشناس

    سلام وقتتون بخیرمن اول ماه رمضان گل وتوآب گذاشتم تاریشه زدبعدهم اونو کاشتم وقتی توآب بودقشنگ رشدمیکردولی الان که توخاک کاشتم هیچ رشدی نداره ۲یا۳روزمونده بودعیدفطرتوخاک کاشتم ولی رشدنداره

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گیاهانی که در آب ریشه دار میشند بعد از اینکه طول ریشه به حدود ۲-۳ سانتی متر رسید حتما باید به خاک منتقل بشند در غیر اینصورت اگر مدت طولانی در خاک باشند و بعد به خاک منتقل بشند دچار تنش و یا پژمردگی میشوند
      از کود هیومیک اسید طبق دستور روی بسته برای تقویت ریشه گیاهتون استفاده کنید

  • تاجیک

    سلام من گل پتوسم سربرگاش بعضی ها زرد شدوبعضی هاهم قهوی شده چیکار باید کنم میشه لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      زرد شدن نوک برگ پوتوس دلایل متعددی دارد از جمله: گرما و خشکی هوا، آبیاری کم یا زیاد، پوسیدگی ریشه و بیماری قارچی و یا کمبود مواد غذایی خاک باشد
      ریشه ها رو چک کنید، اگر سیاه و پوسیده بود حتما قسمت های پوسیده رو جدا کنید و از یک قارچکش استفاده کنید. رطوبت اطراف گیاه رو زیاد کنید و یک نور متعادل برای گیاه مهیا کنید.
      اگر مدت زمان زیادی هست که از کود خاصی برای گیاه استفاده نکردین حتما از یک کود مثل سه بیست برای تقویت گیاه استفاده کنید

  • امیر

    سلام من گیاه پوتوس خودم رو به صورت قلمه های تک برگی تکثیر کردم و تو آب ریشه زایی کردن و یک برگ جدید هم سبز شد بعد انتقال دادم به گلدان با خاک مناسب . الان برگ های بزرگ قدیمی دارن زرد میشن عادیه این اتفاق ؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گیاهانی که در آب ریشه دار می شوند بعد از اینکه طول ریشه اونها به حدود ۴-۳ سانتی متر رسید بهتر هست که به خاک منتقل شوند
      در غیر اینصورت اگر مدت زمان زیادی در آب باشند و بعد به خاک منتقل بشوند امکان پژمردگی گیاه وجود داره
      از کود های ضدتنش برای تقویت گیاه استفاده کنید و توجه کنید که محیط نگهداری گیاه بیش از حد گرم و یا سرد نباشد
      البته که عوامل دیگر هم مثل: آبیاری زیاد، نور کم و یا خیلی شدید، کمبود مواد غذایی و … هم می توانند در زرد شدن برگ گیاه شما دخیل باشند بنابراین شرایط نگهداری گیاه رو به دقت بررسی کنید.

  • زهرا

    خیلی عالی بود.
    ممنون
    ان‌شاءالله سلامت باشید

  • آرین

    سلام خسته نباشید ، ممنونم بابت توضیحاتتون ، من امروز یه پتوس گرفتم که همه شاخه های روندش رو بریدن و برگ ها هم زخم هستن و بعضی از قسمت های برگ های بالایی کامل خشک شده ، خیلی ممنون میشم راهنمایی بفرمایید ،

    شاد و پیروز باشید ⁦❤️⁩🌹

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      چون گیاه رو تازه خریداری کردین کار خاصی لازم نیست انجام بدین فقط برگ های خشک رو جدا کنید و دور بریزید و حدودا از یک ماه آینده به گیاه کود هیومیک اسید بدین.

  • آرین

    و اینکه اگه شاخه های رونده رو بریده باشن باز هم شاخه رونده تولید می‌کنه ؟؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      به صد درصد

  • مرضیه

    سلام.
    فرمودید برای حفظ رطوبت گیاه برگ ها اسپری بشه.
    سوالم اینه :
    آیا می تونم از دستگاه بخور سرد برای گلخونه م استفاده کنم؟
    و مدت زمانش چقد باشه؟ منظورم اینه که هر روز به مدت یک ساعت آیا کافیه یا بیشتر؟
    ممنون می شم راهنماییم کنید.
    با تشکر.

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      همراه گل‌سِتانی سلام
      بله استفاده از دستگاه بخور سرد خیلی بهتر از اسپری کردن آب هست.
      مدت زمان استفاده از دستگاه بخور بستگی به حجم و وسعت گلخانه شما و توان دستگاه بخور دارد و نمیشود یک نسخه کلی داد.

  • SA

    سلام
    من گیاه پوتوسم تو گلدون اب کنار پنجره با نور خیلی کم گذاشتم سه تا از برگاش زرد شدن باید چه کار کنم؟؟
    ممنون

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      همراه گل‌سِتانی سلام
      برگ های زرد رو جدا کنید، حتما هر سه روز آب گلدان رو عوض کنید و هفته ای یکبار کامل گلدان رو بشورید.
      زرد شدن تعداد کمی برگ طبیعی هست و مشکلی نیست.

  • Alireza

    با عرض سلام و درود فراوان خدمت دوستان خوب گُل سِتان
    طبق گفته های شما، واسه گرفتن قلمه در شرایط ایده آل ۱۰ آلی ۱۵ سانت که دارای ۴برگ و ۲ گره باشه کافیه
    سوالم اینه که اگر اندازه قلمه به حدود ۴۰ سانت برسه، چه اتفاقی می افته؟؟؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      همراه گل‌سِتانی سلام
      چون قلمه ریشه ای برای جذب آب و مواد غذایی ندارد، طویل بودن قلمه نه تنها تاثیری در رشد ندارد بلکه ممکن هست باعث ایجاد بیماری، گندیدگی و از بین رفتن کامل قلمه بشود.

  • سینا

    سلام گلم زیاد جلو آفتاب بوده ابم زیاددادم پژمرده شده چیکار کنم

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      همراه گل‌سِتانی سلام
      در درجه اول باید ریشه گیاه رو بررسی کنید. اگر ریشه پوسیده و یا بیمار باشد بهتر هست ریشه های خراب رو جدا کنید و ریشه و قسمت های سالم گیاه رو با قارچکش سمپاشی کنید.
      نور پوتوس نباید شدید و مستقیم باشه.

  • بابک

    سلام وقت شما بخیر باشه
    گل پتوس من خیلی بزرگ شده و رشد بسیار خوبی داره ، ولی مشکلی که دارم اینه خیلی از قسمت های گیاه برگ های قدیمی ریخته و در نیومده و ساقه خالی از برگ هست الان یکی از ساقه هاش که حدود ۹ تا ۱۰ متر هست ، ۲ متر وسط خالی از برگ هست کاری میشه کرد که دوباره برگ بده

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      همراه گل‌سِتانی سلام
      بله مجدد برگ خواهد داد.
      از کود جلبک دریایی استفاده کنید.هم آبیاری بشه و هم روی ساقه ها اسپری بشه.

  • فاطمه

    سلام، گل پتوس من زرد شده و بیشتر برگاشم رو به سیاهیه،و کم کم داره برگاش می‌ریزه برای آبیاریش هم از آب یخ استفاده میکنم ، ولی جاییه که نور خیلی کمی بهش میرسه،ممنون میشم راهنماییم کنید

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      همراه گل‌سِتانی سلام
      برای آبیاری حتما از آب هم دمای محیط استفاده کنید چرا که آب سرد در جذب یکسری از عناصر غذایی از خاک تداخل ایجاد می کند.
      گیاه باید نور متوسطی دریافت کند بنابراین مکان نگهداری گیاه بهتر هست جابه جا شود.
      با توجه به توضیحات شما به نظر میاد که گیاه کمبود مواد غذایی دارد بنابراین از کود سه بیست و هیومیک اسید برای تقویت گیاه استفاده کنید.

  • Ne

    سلام
    بنده یک سری موجودات سفید رنگ بر روی برگ های تازه و کوچک گلم دیدم طبیعی هست یا خیر؟ نیاز به سم یا کود خاصی داره؟ ممنون میشم اگر جواب بدید

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      همراه گل‌سِتانی سلام
      اگر مطمئن هستین که این موجودات آفت هستن باید در مرحله اول آفات رو به صورت فیزیکی از روی گیاه جدا کنید و در مرحله بعدی از سموم حشره کش استفاده کنید.

  • پروانه🦋

    واقعا ممنون من تازگی ها یک پتوس گرفتم میخواستم ببینم چند وقت ی بار باید آبیاریش کنم؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      همراه گل‌سِتانی سلام
      هفته ای یک تا دوبار آبیاری برای گیاه پوتوس کافی هست.