به سادگی آب خوردن ساخت یک باغچه دیواری را یاد بگیرید

زمان مطالعه: 7 دقیقه

امروزه ساخت باغچه های دیواری تبدیل به کاری معمول و محبوب شده و بیشتر طراحان داخلی و بسیاری از علاقه‌مندان به گیاهان اقدام به ساخت باغچه های دیواری می‌کنند. این روزها نیز با وجود معماری‌های امروزی که فصای کمی در اختیار افراد قرار دارد بسیار مهم و حائز اهمیت است؛ چراکه این مدل باغچه‌ها فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند و در واقع فضای هدر رفته هوایی را پر می‌کنند. باغچه‌های عمودی را می‌توانید در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف اجرا کنید. اجرای این مدل باغچه‌ها به مهارت یا ابزار عجیبی نیاز ندارد، فقط کافیست کمی حوصله به‌خرج بدهید و صبوری کنید. البته که می‌توانید سراغ نمونه‌های آماده هم بروید اما خب طبیعتا باید مبلغ بیشتری را هزینه کنید و قطعا جذابیت و لذت‌بخش بودن یک باغچه دیواری که خودتان درست کنید بیشتر است. ازاین‌رو در مطلب از فروشگاه اینترنتی گل و گیاه با آموزش درست کردن باغچه دیواری در 5 مرحله همراه شما خواهیم بود. برای درست کردن یک باغچه دیواری زیبا با گُل‌سِتان همراه باشید.

لیست مطالب:


چیزهای که برای ساخت باغچه گلدانی به آن نیاز خواهید داشت

  • قیچی
  • دریل برقی
  • منگنه
  • جاکفشی، جا جورابی آویزی، کیف‌های آویزی مخصوص گیاهان یا شلف‌های دیواری با عمق زیاد
  • گلدان پلاستیکی
  • خاک گلدان
  • قلاب دیواری
  • و البته گیاهانی که می‌خواهید


مراحل درست کردن باغچه دیواری

۱. انتخاب محل مناسب برای قرار دادن باغچه دیواری

در اولین قدم و قبل از شروع ساخت باغچه دیواری باید ببینید اصلا می‌خواهید این باغچه دیواری را کجای خانه یا محل کار خود قرار دهید. دیواری که انتخاب می‌کنید باید تحمل وزن گیاهان شما را داشته باشد. بستگی به نیاز خود شما قرار است یک یا چند گیاه را از این دیوار آویزان کنید که هر کدام گلدان و خاک دارند. پس خیلی سبک نخواهند بود. علاوه‌بر آن محلی که انتخاب می‌کنید باید شرایط طبیعی نگهداری از گیاه شما را داشته باشد. چیزهایی مثل نور کافی، دمای مناسب و محافظت در برابر باد یا سوز سرما چیزهایی است که باید به آن توجه کنید.

بیشتر مطالعه کنید: ۹ ایده جذاب برای ساخت باغچه آویزی

باغچه دیواری

۲. عایق بندی

در مرحله دوم از ساخت باغچه دیواری باید عملیات آب‌بندی را انجام دهید. مثلا اگر قرار از جاجورابی پارچه‌ای استفاده می‌کنید جایی که قرار است آن را بچسبانید با پلاستیک پوشانده و سپس جاجورابی را روی آن نصب کنید یا مثلا اگر قرار است جاکفشی را به‌عنوان باغچه استفاده کنید، خود جاکفشی را و دیوار را آب‌بندی کنید، در مجموع بسته به چیزی که قرار است به‌عنوان باغچه استفاده شود، آن را آب‌بندی کنید و مطمئن شوید که آب اضافی از آن عبور نمی‌کند، چراکه این آب اضافی می‌تواند به دیوار پشتی خود یا کف خانه آسیب بزند. هر قسمت را با یک پلاستیک خوب و با کیفیت عایق‌بندی کنید تا مطمئن شوید دیگر راه خروجی وجود ندارد.

مطلب پیشنهادی: 32 ایده جذاب برای درست کردن گلدان آویزی

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
994,000 تومان
مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,900,000 تومان
لوتوس سه تایی
709,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
712,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,451,000 تومان

۳. انتخاب گیاه مناسب برای ساخت باغچه دیواری

انتخاب گیاه مناسب برای درست کردن باغچه دیواری یکی از مهم‌ترین عوامل در موفقیت شماست. در بهترین حالت برای ساخت باغچه دیواری باید گیاهانی را انتخاب کنید که شرایط نگهداری تقریبا یکسانی داشته باشند. یعنی به یک مقدار نور بخواهند، آبیاری یکسانی داشته باشند و دمای محیط برای همه آن‌ها معقول باشد. به‌عنوان مثال نباید گیاهانی مثل کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها که محیطی خشک و نور زیاد دوست دارند را در کنار گیاهانی رطوبت دوست مثل سرخس و ارکیده قرار بدهید. همچنین باید گیاهانی را انتخاب کنید که مکان انتخابی شما را دوست داشته باشند، به‌عبارتی اگر باغچه عمودی شما در محلی با نور کم و سایه قرار دارد پس گیاهی را انتخاب کنید که این شرایط را بپسندد وگرنه زنده نخواهد ماند.

دراین‌باره باید بگوییم که آویزان کردن گیاهانی مثل پوتوس، فیلودندرون و پیچک معمولا موفقیت‌آمیز و معقول‌تر است. این گیاهان ساقه‌های بلند و آویزان دارند که می‌توانند پس زمینه خود را بپوشانند و به عنوان مثال جا کفشی شما دیده نشود.

یک باغچه دیواری متفاوت

۴. آماده سازی گیاهان

در این باغچه دیواری که قرار است بسازید سیستم آبیاری خودکار وجود ندارد. بنابراین اگر بتوانید گیاهان را برای آبیاری خارج کرده و مجددا به باغچه برگردانید عالی می‌شود. با این کار هم دیوار آسیب نمی‌بیند و هم باغچه شما عمر بیشتری خواهد داشت.

بیشتر مطالعه کنید: از ساخت یک باغچه در بالکن تا ایده پردازی و معرفی گیاهان مناسب برای بالکن

اگر قصد انجام چنین کاری را دارید، برای این کار کافی است هر گیاه را به یک گلدان سبک پلاستیکی منتقل کنید. فقط باید مطمئن شوید که گلدان‌های شما درون هر قسمت جا شوند و بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از آن نباشند. همچنین قبل از اینکه گلدان‌ها را درون هر قسمت از باغچه دیواری بگذارید به آن‌ها آب داده و اجازه دهید آب اصافی خارج شود. خارج شدن آب اضافی نکته مهمی است، به‌طوری‌که اگر گلدان را بلافاصله به باغچه منتقل کنید آب اضافی درون هر بخش جمع می‌شود و از آنجایی که قبلا آن را عایق‌بندی کرده‌اید در هر قسمت دریاچه‌ای از آب خواهید داشت.

یک نکته مهم: خروج آب اضافی را بعد از هر بار آب دادن به گیاهان نیز مد نظر داشته باشید.

رز جاودان مهرسا
674,000 تومان
مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,900,000 تومان
باکس بهگل
1,792,000 تومان
باکس آگرین
1,123,000 تومان
زامیفولیا بلک 6 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه
1,240,000 تومان

۵. سر هم کردن باغچه دیواری و اتمام پروژه ساخت باغچه دیواری

وقتی که گلدان‌های خود را آماده کردید و به آن‌ها آب دادید موقع انجام آخرین مرحله ساخت باغچه دیواری یعنی زمان سر هم کردن باغچه عمودی است. برای انجام این مرحله ابتدا باغچه را با دست روی دیوار نگه دارید تا مطمئن شوید که فضای کافی وجود دارد و سپس جای مناسب برای نصب آن را علامت بزنید. سپس با کمک دریل برقی قلاب محکمی را در جایی که علامت زده‌اید نصب کنید.

وقتی از محکم بودن قلاب مطمئن شدید و باغچه خود را از آن آویزان کردید زمان انتقال گیاهان به آن است. برای چیدن گیاهان پیشنهاد می‌کنیم کمی وقت بگذارید و با جابه‌جا کردن گلدان‌ها به یک طرح مناسب و دلخواه برسید. اکنون دیگر باغچه دیواری شما آماده است. تنها کاری که باید بکنید آن است که مراقبت‌های معمول را از گیاه انجام دهید و مطمئن شوید که نور و آب کافی را دریافت می‌کنند.

مثلا اگر گیاهان مثل پوتوس و سرخس را انتخاب کرده‌اید که رطوبت زیاد را دوست دارند هرازچندگاهی با اسپری به آن‌ها آب بپاشید تا رطوبت آن‌ها تامین شود. همچنین اگر حس می‌کنید که گیاهان شما نور کافی را دریافت نمی‌کنند می‌توانید از چراغ‌های مخصوص در کنار آن‌ها استفاده کنید.

با درست کردن باغچه گلدانی اول و مراقبت از آن بعد از مدتی حرفه‌ای شده و می‌توانید چندین باغچه دیواری داشته باشید که هر کدام یک مجموعه و کلکسیون خاص از گیاهان متفاوت با نیازهای خاص خود باشند که در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

باغچه دیواری با گلدان

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم ساخت باغچه دیواری تراریوم را در 5 مرحله برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره تخصصی گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات کاشت و کوددهی و همچنین خدمات باغبانی روفگاردن گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.


سوالات پرتکرار شما درباره ساخت باغچه دیواری

چطور یک باغچه دیواری بسازیم؟

یک جا کفشی آویزی، دریل، پلاستیک و گیاهانی که دوست دارید همه چیزهایی هستند که برای ساخت باغچه دیواری به آن‌ها نیاز دارید. اگرهم حوصله و دانش فنی بیشتری دارید می‌توانید از تخته‌های چوبی استفاده کنید و یک باغچه دیواری طبقه‌ای بسازید.

برای خیس نشدن دیوار پشت باغچه دیواری چه کار کنیم؟

می‌توانید تمام پشت باغچه خود را با پلاستیک ضخیم و سالم بپوشانید تا نم به دیوار نرسد. ضمن اینکه می‌توانید برای آبیاری گیاه خود را از باغچه دیواری خود بیرون آورده و پس از اتمام آبیاری دوباره به آنجا منتقل کنید.

چه گیاهانی برای باغچه دیواری مناسب است؟

معمولا گیاهانی که شاخ و برگ‌های آویزان و بلند دارند در این باغچه‌ها زیباتر دیده می‌شوند. گیاهانی مثل پیچک، فیلودندرون و سایر گیاهان شبیه به آن‌ها. همچنین بهتر است گیاهانی را انتخاب کنید که نور و محیطی تقریبا یکسان را دوست داشته باشند، چراکه مسلما نمی‌شود گیاهی که آفتاب کامل و مستقیم دوست دارد را کنار گیاهی که سایه دوست است قرار داد.

چطور گیاهان را در باغچه دیواری قرار دهیم؟

اگر از روش بالا باغچه خود را ساختید دو راه برای قرار دادن گیاهان دارید. یکی اینکه در هر قسمت خاک بریزید و گیاه را درون آن بکارید. دیگری هم اینکه گلدانی کوچک مناسب اندازه هر قسمت تهیه کنید و گیاه را با آن گلدان جایگذاری کنید. ما روش دوم را توصیه می‌کنیم. این کار باعث می‌شود عمر باغچه دیواری شما بیشتر شود، آبیاری گیاهان آن راحت‌تر باشد و از همه مهم‌تر آب اضافه به باغچه شما صدمه نزند. دست آخر هم اینکه هر زمان بخواهید می‌توانید باغچه خود را به جای جدیدی منتقل کنید.

نظرات (۰)
ثبت نظر