آموزش مرحله به مرحله درست کردن یک دسته گل رز زیبا

زمان مطالعه: 10 دقیقه

درست کردن یک دسته گل زیبا شاید در نگاه اول کار سختی به نظر بیاید، اما باور کنید این کار آن‌قدر ساده است که احتمالا دست آخر حسرت بخورید که چرا تا امروز این کار زیبا را امتحان نکرده بودید! خلاصه که در آخر این مطلب شما می‌توانید یک دسته گل رز خوشبو داشته باشید که آن را به عزیزترین خود هدیه دهید یا حتی برای خانه و اتاق خودتان نگه دارید. البته اگر رز در دسترس ندارید نگران نباشید، می‌توانید از گل‌هایی مثل کاملیا یا آلاله یا هر گل شاخه بریده دیگری استفاده کنید. فقط فراموش نکنید که علاوه بر گل‌های زیبا، مقداری برگ هم برای تزیین و شکل دادن به دسته گل خود نیاز دارید که کمک زیادی به زیباتر شدن آن خواهد کرد. اگر مقدمات لازم برای درست کردن یک دسته گل را فراهم کرده‌اید، در ادامه با این مطلب از وبلاگ سرویس سفارش گل آنلاین تهران گُل‌سِتان همراه باشید.

فهرست مطالب:


وسایل مورد نیاز برای درست کردن دسته گل

  • گل‌های رز یا هر گل زیبای دیگری که دوست دارید ( در این دسته گل از رز زرد و رز صورتی و رز واریته آویگنون استفاده شده است)
  • برگ زینتی
  • گلدان یا تنگ
  • غذای گل
  • قیچی باغبانی
  • سیم یا طناب


مراحل درست کردن دسته گل

قبل از شروع ساخت دسته گل گفتنی است که رزها به تنهایی زیبا هستند، اما با درست کردن یک دسته گل رز قرار است زیبایی رزها چند برابر شود. برای همین برگ‌ها می‌توانند کمک زیادی به قشنگ‌تر شدن دسته گل شما کنند. همچنین باعث می‌شوند دسته گل شما طبیعی‌تر به نظر برسد و بتوانید به سبک‌های مختلف گل آرایی کنید. در این گل‌آرایی از برگ‌هایی مثل لاکی بامبو، سرخس سپری، اکالیپتوس و خاس تازه استفاده شده است.

دسته گل استرلیتزیا ( پرنده بهشتی )
874,000 تومان

مرحله اول، فراهم کردن تجهیزات برای ساخت دسته گل

گل‌ها و برگ‌ها و تجهیزات مورد نیاز را روی یک میز کنار دست‌تان قرار دهید.

میز کار برای درست کردن دسته گل

مرحله دوم، برش ساقه‌ها

انتهای ساقه گل‌ها را با قیچی یا کاتر مخصوص گل‌آرایی تیز با احتیاط به‌صورت مورب با زاویه ۴۵ درجه برش بزنید. این کار باعث می‌شود تا شاخه گل بتواند آب بیشتری را به خود جذب کند.همچنین انتهای ساقه به کف گلدان نمی‌چسبد و مانع ورود آب به ساقه نخواهد شد، چراکه اگر ساقه به کف گلدان بچسبد، مانع ورود آب به ساقه خواهد شد.

نکته مهمی که اینجا باید درنظر داشته باشید تیز بودن قیچی یا کاتر است؛ این موضوع از این نظر مورد اهمیت است که باعث می‌شود آوند‌های ساقه بعد از برش سالم بمانند و در نهایت آب و مواد مغذی به‌صورت کامل جذب گل شوند. در مجموع انجام دقیق و صحیح برش ساقه گل باعث می‌شود در انتها دسته گل شما عمر بیشتری داشته و مدت طولانی‌تری تازه و شاداب زندگی کند.

یک گل آرایی زیبا دیگر یاد بگیرید: آموزش مرحله به مرحله گل آرایی در گلدان

برش ساقه‌های گل

مرحله سوم، هرس کردن برگ‌ها از روی ساقه

حال در مرحله سوم ساخت دسته گل برگ‌های روی ساقه را به‌آرامی و به دقت هرس کنید. مخصوصا برگ‌هایی که درون گلدان می‌رود و با آب در تماس است. وجود این برگ‌ها درون آب می‌تواند باعث ایجاد آلودگی و پوسیدگی درون آب شود و گل را بیمار ‌کند . ضمن اینکه باکتری‌های تولید شده در اثر قرار گرفتن برگ‌ها درآب گلدان، باعث سرعت بخشیدن به پلاسیده شدن و از بین رفتن گل خواهند شد.

هرس کردن برگ‌ها از روی ساقه

مرحله چهارم، انتخاب گل اصلی

در مرحله چهارم درست کردن دسته گل رز، گل اصلی یا گلی که می‌خواهید در مرکز دسته گل قرار بگیرد را انتخاب کنید. انتخاب این گل بسیار مهم است زیرا قرار است نقطه توجه دسته گل شما باشد و همه چیز در اطراف آن قرار بگیرند. برای انتخاب گل اصلی بهتر است گلی که از همه جذاب‌تر، بزرگ‌تر و سالم‌تر است را انتخاب کنید.

بیشتر مطالعه کنید: آیا می‌دانید معنی هر رنگ از رنگ های گل رز چیست؟

میزی پر از گل رز

مرحله پنجم، قرار دادن سایر گل‌ها در کنار گل اصلی برای درست کردن دسته گل

گل‌ها و برگ‌های دیگر را در اطراف گل‌های مرکزی بگذارید. سعی کنید قد و ارتفاع هر گل را ب‌طور مناسب در کنار یکدیگر تنظیم کنید، سپس تمام گل‌ها و برگ‌ها را با مشت محکم نگه دارید تا همگی ثابت باشند.

جالب است بدانید روش‌های مختلفی برای قرار دادن گل‌ها در کنار یکدیگر جهت درست کردن دسته گل وجود دارند که هر کدام سبک متفاوتی را خلق می‌کنند، اما متداول ترین و مورد پسندترین روش از گذشته تا به امروز قرار گرفتن گل‌ها به صورت اسپیرال یا چرخشی در کنار یکدیگر است که برای اجرای درست آن تکنیک‌های خاصی را باید بدانید. در این روش حتی بدون بستن دسته گل با متریال‌هایی مثل کنف و روبان هم دسته گل شما باز نخواهد شد. در آینده دراین‌باره مطلبی برای شما آماده خواهیم کرد.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با حقیقت ها و رازهای گل رز

قرار دادن سایر گل‌ها در کنار گل اصلی

مرحله ششم، بستن گل‌ها

تمام گل‌ها و برگ‌ها را با کمک نخ کنفی، سیم، چسب نواری پهن و روبان محکم کنید. فقط مراقب باشید سیم یا طناب را بیش‌ازحد محکم گره نزنید تا ساقه‌ها له نشوند. له شدن ساقه‌ها باعث می‌شود عمر گل‌ها و برگ‌ها کمتر شود. همچنین ممکن است دسته گل شما از کمر بشکند و کج شود.

ولن ۲
1,408,000 تومان
خانواده تدی
660,000 تومان
باکس میکی لاو
1,307,000 تومان
باکس دلبند
494,000 تومان

در مورد انجام این مرحله درنظر داشته باشید که احتمال له شدن شاخه‌ها با سیم بیشتر است؛ ازاین‌رو با وجود اینکه با استفاده از سیم دسته گل مستحکمی خواهید داشت، توصیه می‌کنیم از آن استفاده نکنید. بد نیست بدانید استفاده از سیم در گلفروشی‌ها نیز با وجود به صرفه بودن از لحاظ هزینه، مدت‌هاست که منسوخ شده است.

بیشتر مطالعه کنید: مفهوم، تاریخچه و انواع گل رز

بستن گل‌ها

قدم هفتم، برش انتهای ساقه‌ها برای یکسان کردن آن‌ها

انتهای ساقه‌ها را با قیچی مرتب کنید و سعی کنید تمام ساقه‌ها در یک راستا قرار بگیرند؛ چراکه اگر ساقه‌ها کوتاه و بلند باشند در استفاده از گلدان بلند، ساقه‌ها به‌خوبی در کف گلدان قرار نمی‌گیرند و ممکن است حتی برخی ساقه‌ها به آب نیز دسترسی نداشته باشند. ضمن اینکه نامرتب بودن ساقه‌های متمایل شدن دسته گل به یک سمت را به‌همراه داشته و می‌تواند باعث افتادن گلدان نیز شود.

در اینجا در تکمیل نکته 2 مرحله قبل درست کردن دسته گل جالب است بدانید یکی دیگر از مزایای دسته گلی که با روش اسپیرال پیچیده شده این است که در این مرحله بعد از مرتب کردن ساقه‌ها، می‌توانید دسته گل را ایستاده روی سطح صاف بدون تکیه گاه قرار دهید، به‌این‌معنا که اگر دسته گل را در یک گلدان استوانه‌ای با ارتفاع کوتاه قرار دهید، جلوه‌ای مدرن و بسیار زیبا به دسته گل خود خواهید داد.

برش انتهای ساقه‌ها برای یکسان کردن آن‌ها

مرحله هشتم، قرار دادن دسته گل داخل گلدان آب

گلدان یا تنگ خود را تا دو سوم با آب پر کرده و مقداری غذای گل نیز به آب اضافه کنید؛ غذا کمک می‌کند گل‌ها عمر بیشتری داشته، برای مدت بیشتری در کنار شما بمانند و در نهایت خانه شما برای مدت بیشتر زیبا بماند.

اگربه غذای مخصوص گل شاخه بریده دسترسی ندارید می‌توانید مقدار کمی (حدود یک قاشق غذاخوری) مایع سفید کننده به آب گلدان اضافه کنید. مایع سفید کننده از رشد باکتری‌های مضر داخل آب جلوگیری می‌کند و مدت بیشتری دسته گلی سالم و شاداب خواهید داشت.

مرحله نهم، درست کردن تعادل گلدان دسته گل و پایان کار

اکنون زمان آن است که دسته گل خود را درون گلدان قرار دهید و از زیبایی آن لذت ببرید. منتها ممکن است گلدان شما تعادل خوبی نداشته باشد و دسته گل شما خراب و آب گلدان نیز روی زمین بریزد. اگر چنین بود و گلدان شما تعادل نداشت می‌توانید کمی سنگریزه به کف گلدان اضافه کنید تا گلدان سنگین‌تر شده و بتواند وزن دسته گل را تحمل کند.

درست کردن تعادل گلدان دسته گل و پایان کار

چند نکته در مورد درست کردن دسته که باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

  • نکته ۱: اگر می‌خواهید گل شما برای مدت طولانی زنده بماند هر دو سه روز یک‌بار آب گلدان را تعویض کنید. ماندن بیش‌ازحد آب در گلدان می‌تواند باعث تولید لجن و باکتری شود.
  • نکته ۲ : برای اینکه گل‌ها بتوانند جذب آب را ادامه دهند، باید هر دو روز یک بار انتهای ساقه هایشان را به همان روشی که در قدم دوم توضیح دادیم کوتاه و مرتب کنید و دوباره آن را در آب تازه قرار دهید.
  • نکته ۳ : از قرار دادن دسته گل در آب خیلی سرد خودداری کنید. اولین بار برای آب دادن به دسته گل‌تان بهتر است ابتدا ساقه‌ها را چند ساعت در آب ولرم و سپس در آب های با دمای کمتر قرار بگیرند. انجام صحیح این روند باعث جلوگیری از شوک به گل، کاهش جذب آب و کوتاه شدن عمر گل‌ها در طول مدت نگهداری آن‌ها می‌شود.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم روش درست کردن یک دسته گل زیبا را به‌صورت کامل برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با دکتر گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در منزل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,506,000 تومان 2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان


سوالات پرتکرار شما درباره درست کردن دسته گل رز

چطور ساقه گل‌های شاخه بریده را کوتاه کنیم؟

اگر می‌خواهید ساقه گل‌های خود را برای ساخت یک دسته گل زیبا کوتاه کنید که دچار آسیب نشوند بهتر است این کار را زیر آب انجام دهید. این کار باعث می‌شود سیستم آوند گیاه آسیب نبیند و گیاه بتواند آبرسانی را انجام دهد. همچنین طول عمر بیشتری نیز داشته باشد.

چطور عمر گل‌های شاخه بریده را بیشتر کنیم؟

برای این کار هر 1 الی 2 روز یک بار آب گلدان را تعویض کنید. این کار باعث می‌شود تا باکتری یا قارچ درون آب تشکیل نشود. برای محکم کاری می‌توانید مقدار کمی مایع سفیدکننده نیز در آب گیاه بریزید تا باکتری‌های مضر آن کشته شوند.

روش صحیح برش ساقه گل‌های شاخه بریده چیست؟

در اولین قدم باید یک قیچی یا چاقوی تیز و استریل شده انتخاب کنید. ابزار کند باعث می‌شود تا ساقه گیاه له شود و سیستم آبرسانی آن آسیب ببیند. آلودگی نیز باعث ایجاد باکتری و بیماری می‌شود. بعد از انتخاب ابزار برش باید ساقه را به‌صورت مورب و 45 درجه برش بزنید تا زمانی که در گلدان قرار می‌گیرد به کف آن نچسبد و کار آبرسانی قطع نشود.

بهترین تکنیک ساخت یک دسته گل زیبا چیست؟

تکنیک‌های مختلفی برای ساخت دسته گل وجود دارد. برخی از این تکنیک‌ها شامل اسپیرال، آبشاری، سازه‌ای و توپی است، اما یکی از محبوب‌ترین تکنیک‌ها اسپیرال یا چرخشی است که در آن تمام گل‌ها به‌خوبی دیده می‌شوند و ظاهری زیبا دارند.

چطور گل‌های یک دسته گل را به همدیگر ببندیم و محکم کنیم؟

در گذشته این کار را با سیم آهنی انجام می‌دادند. هنوز هم در برخی موارد از این ابزار استفاده می‌شود، اما می‌توانید به جای سیم از چسب نواری استفاده کنید. این کار باعث می‌شود ساقه گیاه له نشده و همچنین شیء تیز و برنده در دسته گل شما وجود نداشته باشد.

از چه برگی برای درست کردن دسته گل استفاده کنیم؟

برگ‌های تزیینی و زیبای مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها در ساخت دسته گل استفاده کنید. از جمله این برگ‌ها می‌توان برگ گیاه برگ عبایی، نخل مرداب، سیکاس، لیندا و آرالیا را نام برد. این برگ‌ها باعث زیباتر شدن کار شما، پوشاندن ساقه‌های گل‌ها و طبیعی‌تر شدن آن‌ها می‌شود.

نظرات (۰)
ثبت نظر