همه چیز درباره روش نگهداری سینگونیوم صورتی

زمان مطالعه: 9 دقیقه

تقریبا هر موقع صحبت از گیاهان آپارتمانی می‌شود، رنگ سبز اولین چیزی است که در ذهن شنونده نقش می‌بندد، اما سینگونیوم صورتی از این قاعده مستثنی است. گیاهی زیبا با برگ‌هایی صورتی رنگ که همین مساله باعث خاص بودن آن شده است. برگ‌های جذاب و طرح‌دار این گیاه چشمی هر بیننده‌ای را به خود خیره کرده و حس خوبی را به بیننده القا می‌کند. این گیاه، همیشه سبز یا بهتر است بگوییم همیشه صورتی سرعت رشد تقریبا زیادی دارد و گیاهی گل‌دار به‌شمار می‌رود، اما بسیار کم پیش می‌آید که بتواند درون خانه گل بدهد. در واقع بیشتر جذابیت این گیاه به برگ‌های خوش‌رنگ و زیبای آن است. نگهداری از سینگونیوم صورتی کار سختی نیست و توجه به چند نکته اساسی باعث می‌شود تا گیاهی شاداب و جذاب داشته باشید. با توجه به ویژگی‌های سینگونیوم صورتی اگر دنبال یک گیاه آپارتمانی خاص برای خانه خود هستید، ما نگهداری سینگونیوم صورتی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای یادگیری روش نگهداری آن نیز کافیست تا پایان این مطلب با گلفروشی گُل‌سِتان همراه باشید.

فهرست مطالب:


مشخصات کلی سینگونیوم صورتی

  • نام علمی: Syngonium podophyllum
  • خانواده: گل شیپوریان
  • بومی: بولیویا، برزیل، اکوادور و مکزیک


روش نگهداری سینگونیوم صورتی

دانستن نیازهای این گیاه و مراقبت صحیح از آن باعث می‌شود تا همیشه گیاهی خوب و سر حال داشته باشید. در ادامه با هم نیازهای این گیاه را مرور خواهیم کرد.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
994,000 تومان
مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,900,000 تومان
لوتوس سه تایی
709,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
712,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,451,000 تومان

آبیاری

یکی از مهم‌ترین مسائل در نگهداری از سینگونیم صورتی آبیاری صحیح است. به‌طورکلی پیشنهاد می‌شود که در طول فصل رشد و رویش این گیاه یک آبیاری متوسط و مرتب انجام شود. در طول زمستان نیز باید میزان آبیاری کم‌تر شود تا گیاه آسیب نبیند. خوشبختانه این گیاه نسبت به کم‌آبی مقاومت بیشتری دارد و می‌تواند روزها بدون آب زنده بماند، اما اگر این خشکی طولانی مدت شود برگ‌های پایینی شروع به خشک شدن و در نهایت قهوه‌ای شدن می‌کنند.

برای آبیاری سینگونیم صورتی بهتر است از آب تصفیه شده یا آب باران استفاده کنید؛ استفاده از آبی که جوشانده شده و سرد نیز ایده خوبی است. دلیل استفاده از آب تصفیه شده این است که آب لوله‌کشی حاوی املاحی است که می‌تواند به گیاه آسیب بزند. در طول نگهداری از سینگونیم صورتی قبل از هر بار آبیاری، خاک گیاه را چک کنید و هر زمان سطح بالایی خاک خشک شده بود به آن آب بدهید. ضمن اینکه آبیاری را نیز کامل انجام دهید تا تمام خاک خیس شود و آب به همه ریشه‌ها برسد.

مطلب مرتبط: نکاتی که باید درباره آبیاری گیاه آپارتمانی خود بدانید

آبیاری سینگونیوم صورتی

نور مورد نیاز

این گیاه به محیطی با نور متوسط تا زیاد ولی غیرمستقیم نیاز دارد. البته گونه‌های مختلف آن ممکن است نیازهای متفاوتی داشته باشند و برخی از آن‌ها در نور خیلی کم هم زنده بمانند، مثلا گیاهی که برگ‌های خیلی تیره داشته باشد می‌تواند در نور کم هم خوشحال باشد، اما در مجموع انواع سینگونیم صورتی که برگ‌های صورتی روشن، سفید یا زرد دارند نور بیشتری می‌خواهند.  ضمن اینکه نور شدید و مستقیم می‌تواند باعث سوختن برگ‌های گیاه شود و رنگ آن را از بین ببرد.

سینگونیوم صورتی

دمای مناسب برای نگهداری سینگونیم صورتی

دمای مناسب برای نگهداری سینگونیوم صورتی همان دمای معمولی اتاق است. دمای استاندارد و معمولی اتاق باعث می‌شود گیاه رشد خوبی داشته باشد و بتواند برگ‌های جذاب و زیبا داشته باشد. بااین‌حال اگر بازه دمایی مد نظر شماست، درنظر داشته باشید که دمایی بین 16 الی 22 درجه سانتی‌گراد برای این گیاه کفایت می‌کند. ضمن اینکه هوای سرد می‌تواند باعث توقف رشد گیاه شود و گرمای بیش‌از‌حد نیز باعث می‌شود تا برگ‌های گیاه شروع به ریزش کند.

بیشتر مطالعه کنید: 7 علت رایج پژمردگی گیاهان آپارتمانی و راه حل آن‌ها

سینگونیم صورتی با گلدان

رطوبت مورد نیاز برای نگهداری سینگونیم صورتی

رطوبت یکی از عوامل مهم در نگهداری از سینگونیوم صورتی است. سینگونیم صورتی که رطوبت کافی را دریافت نکند رشد خوبی هم نخواهد داشت. درباره رطوبت مورد نیاز برای نگهداری سینگونیم صورتی درنظر داشته باشید که این گیاه ترجیح می‌دهد در محیطی با رطوبت 40 الی 50 درصد زندگی کند، به‌همین‌خاطر معمولا نگهداری از این گیاه در بیرون از خانه سخت‌تر می‌شود، چون داخل خانه معمولا رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از سینگونیم صورتی فراهم است و اگر فراهم نباشد هم تامین آن آسان است.

رز جاودان مهرسا
674,000 تومان
مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,900,000 تومان
زامیفولیا بلک 6 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه
1,240,000 تومان
فیکوس لیراتا دو شاخه در گلدان مواد آلی استوانه
955,000 تومان
دسته گل موگه
788,000 تومان 738,000 تومان

برای تامین رطوبت مورد نیاز برای نگهداری سینگونیم صورتی می‌توانید از دستگاه بخور استفاده کرده یا سری به مطلب روش های تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی بزنید و از روش‌هایی که در این مطلب گفته شده برای تامین رطوبت سینگونیم صورتی خود استفاده کنید.

سینگونیم صورتی از نمای بالا

خاک مناسب برای نگهداری از سینگونیم صورتی

بهترین خاک برای نگهداری از سینگونیوم صورتی خاکی است که تقریبا اسیدی و سطح PH آن چیزی بین 5.5 الی 6.5 باشد. همچنین بهتر است این خاک زهکشی خیلی خوبی داشته و حاوی مواد مغذی کافی باشد. به‌این‌منظور ترکیبی از خاک گلدان، پرلیت و پیت ماس بهترین ترکیب برای این گیاه است. این ترکیب یادآور محل اصلی زندگی سینگونیوم صورتی برای گیاه است و مواد مغذی کافی را برای آن فراهم می‌کند.

درنظر داشته باشید یک خاک سنگین و متراک باعث می‌شود تا آب با سرعت کمتری تخلیه شود و در نتیجه رشد گیاه متوقف شود و ریشه‌های آن آسیب ببیند.

مطلب پیشنهادی: آموزش گام به گام تعویض گلدان گیاه

گل سینگونیوم صورتی

کوددهی

سینگونیوم صورتی در مجموع نیاز به کوددهی خاصی ندارد، اما در صورت نیاز می‌توانید برای کوددهی به آن از یک کود آرام تجزیه شونده مخصوص گیاهان خانگی استفاده کنید. حتی بهتر است این کود را دو برابر بیشتر رقیق کنید و ماهی یک‌بار در طول فصل رشد به گیاه بدهید.

درنظر داشته باشید در پاییز و زمستان این گیاه دیگر نیازی به کوددهی ندارد، زیرا در حال استراحت است. بنابراین باید در این فصل‌ها کوددهی را متوقف کنید. برای کوددهی به سینگونیوم صورتی کودهای محلول در آب بهترین نوع کود هستند. ضمن اینکه کوددهی نیز باید همراه با آبیاری یا بعد از آن انجام شود. چون درغیراینصورت کوددهی باعث سوختن ریشه‌ها و ازبین‌رفتن آن‌ها می‌شود.

مطلب مرتبط: انواع کود‌های مناسب رشد گیاهان آپارتمانی

گیاه آپارتمانی سینگونیوم صورتی از نمای بالا


سمی بودن یا نبودن سینگونیوم صورتی

سینگونیوم صورتی جز گیاهان سمی به‌شمار رفته و حاوی کلسیم اگزالات است که خوردن آن باعث آسیب‌های دهانی، تهوع و یا آسیب به دستگاه گوارش می‌شود. در صورتی که سینگونیوم صورتی توسط کودکان یا حیوانات خانگی خورده شود می‌تواند باعث بروز آسیب‌های جدی شود.


هرس کردن

یکی از مسائل مهم در نگهداری سینگونیوم صورتی هرس کردن آن است. این موضوع نه‌تنها باعث می‌شود گیاه شکل و ظاهری بهتر داشته باشد، بلکه به سلامت و پرپشت شدن آن هم کمک می‌کند.

بهترین زمان برای هرس کردن این گیاه بهار است، زیرا گیاه در حال رشد است و قدرت تحمل بیشتری دارد. بعد از هرس کردن گیاه از محل‌های هرس شده رشد جدید آغاز می‌شود، ازاین‌رو بهتر است هرس کردن را از نزدیکی گره ساقه انجام دهید. 

عکس سینگونیوم صورتی با گلدان


تکثیر سینگونیوم صورتی

بهترین روش برای تکثیر سینگونیوم صورتی قلمه زدن گیاه در آب است. برای این کار کافی است ساقه‌ای سالم از گیاه را انتخاب کنید که حداقل 3 الی 4 برگ داشته باشد. معمولا بهتر است ساقه‌ای انتخاب شود که به پایه و ریشه گیاه نزدیک‌تر باشد. سپس قلمه گرفته شده را در ظرف آب قرار دهید تا بعد از چند روز شاهد ریشه دادن آن باشید. در نهایت نیز بعد از ریشه دادن قلمه آن را در گلدانی جدید با خاکی تازه و در محلی با نور متوسط ولی غیرمستقیم بکارید.

مطلب پیشنهادی: همه چیز درباره تکثیر گیاهان آپارتمانی

دو سینگونیوم صورتی زیبا در کنار هم


آفات سینگونیوم صورتی

این گیاه تقریبا نسبت به آفت‌های مختلف مقاوم است، بنابراین اگر نشانه‌ای از آفت در این گیاه دیدید احتمالا مشکلی جدی در نگهداری از گیاه رخ داده است. کنه عنکبوتی و شپشک آردی از معمول‌ترین آفاتی هستند که در طول نگهداری سینگونیوم صورتی به آن حمله می‌کنند و شیره گیاه را می‌نوشند. اگر در طول نگهداری سینگونیوم صورتی گیاه شما به آفات دچار شد، برای مبارزه با آن‌ها از آفت‌کش‌های صنعتی استفاده کنید. البته که بهتر است قبل از هر اقدامی برگ‌های مبتلا شده را هرس کنید.

بیشتر مطالعه کنید: همه چیز درباره انواع آفت گیاهان از تشخیص تا درمان

مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,900,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
712,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,451,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
855,000 تومان
سم اسبی با گلدان مواد آلی
472,000 تومان


بیماری‌ها در طول نگهداری از سینگونیوم صورتی

یکی از معمول‌ترین بیماری‌های سینگونیوم صورتی پوسیدگی ریشه است. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که به گیاه آب زیادی بدهید یا خاک آن زهکشی خوبی نداشته باشد. چون خاک خیس علاوه بر پوسیدگی ریشه می‌تواند محیط مناسبی برای شروع بیماری‌های قارچی دیگر نیز باشد.

سینگونیوم صورتی با گلدان نارنجی

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد نگهداری سینگونیوم صورتی لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره آنلاین گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات گل در منزل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

گلدان رز جاودان
3,851,000 تومان 3,699,000 تومان
رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,506,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان


سوالات پرتکرار شما درباره روش نگهداری سینگونیوم صورتی

چرا برگ‌های سینگونیوم صورتی می‌ریزند؟

یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق کم آبی و خشک شدن بیش‌ازحد خاک است. گیاهی که آب کافی دریافت نکند شروع به فدا کردن برگ‌های پیرتر می‌کند تا بتواند انرژی را برای برگ‌های جوان‌تر حفظ کند. این اتفاق معمولا با قهوه‌ای شدن برگ‌ها آغاز می‌شود و در نهایت به ریختن آن‌ها ختم خواهد شد.

چرا برگ‌های سینگونیوم صورتی، سبز می‌شود؟

دلیل این اتفاق کوددهی بیش‌ازحد به گیاه است. کوددهی زیاد باعث می‌شود برگ‌های گیاه تغییر رنگ داده و سبز شوند.

چرا برگ‌های سینگونیوم صورتی قهوه‌ای می‌شود؟

دلیل این اتفاق یکی کم آبی بیش‌ازحد و دیگری نور بیش‌ازحد خورشید است. نور بیش‌ازحد و مستقیم باعث سوختن برگ‌ها می‌شود که خودش را با قهوه‌ای شدن پشت برگ‌ها نمایان می‌کند. کم آبی نیز رفته‌رفته باعث قهوه‌ای شدن برگ‌های گیاه خواهد شد.

آیا سینگونیوم صورتی سمی است؟

بله، این گیاه جز گیاهان سمی به‌شمار رفته و حاوی کلسیم اگزالات است که خوردن آن باعث آسیب‌های دهانی، تهوع و یا آسیب به دستگاه گوارش می‌شود. در صورتی که سینگونیوم صورتی توسط کودکان یا حیوانات خانگی خورده شود می‌تواند باعث بروز آسیب‌های جدی شود.

نظرات (۰)
ثبت نظر