روش نگهداری از گیاه برگ مخملی و زیبای سنکیو بال فرشته

زمان مطالعه: 9 دقیقه

سنکیو بال فرشته یک ساکولنت زیبا با برگ‌های خاص نقره‌ای-سفید است؛ برگ‌هایی که می‌درخشند و جلوه محیط را تغییر می‌دهند. ویژگی جالب این گیاه این است که پس از بلوغ، به گیاهی مقاوم در برابر خشکی تبدیل شده و در هر دو حالت بیرونی و آپارتمانی، رشد خوبی خواهد داشت. البته در مناطق سردسیر، گیاه باید زمستان را در داخل خانه سپری کند. گل‌های سنکیو از نظر زیباشناسی، چشمگیر نیستند و در صورت تمایل می‌توانید آنها را جدا کنید تا رشد برگ‌ها تقویت شود. اگر قصد خرید گل و گیاه داشته و سنکیو بال فرشته را به‌عنوان یک گیاه خانگی انتخاب کرده‌اید تا پایان این مطلب با گُل‌سِتان همراه شده و از صفر تا صد روش نگهداری از سنکیو را یاد بگیرید.

قبل از هر چیز گفتنی است که سنکیو بال فرشته جز گیاهان آپارتمانی ارزان است. بنابراین اگر قصد خرید گل و گیاه ارزان داشته یا به‌تازگی می‌خواهید پرورش و نگهداری از گیاهان آپارتمانی را شروع کنید و تصمیم ندارید هزینه چندانی برای خرید گل و گیاه آپارتمانی کنید، این گیاه یک انتخاب مناسب برای شماست؛ چراکه هم قیمت چندان نداشته و هم نگهداری نسبتا آسانی دارد. ضمن اینکه اگر قصد خرید اینترنتی گل و گیاه آپارتمانی ارزان دارید نیز می‌توانید رو گُل‌سِتان به‌این‌منظور حساب کرده و بین گل و گیاه‌های آپارتمانی ارزان گُل‌سِتان یکی را انتخاب و در کمترین زمان ممکن با بالاترین کیفیت درب منزل‌تان تحویل بگیرید.

فهرست مطالب:


مشخصات کلی گیاه سنکیو بال فرشته

  • نام رایج: سنکیو بال فرشته
  • نام لاتین: Senecio candicans “Angel Wings”
  • نوع: درختچه همیشه سبز
  • خانواده: کاسنیان
  • PH خاک: 5.5 الی 7.5 ( اسیدی تا خنثی )
  • نور: نور کامل تا سایه نسبی
  • حداقل دمای قابل تحمل: دربرابر زمستان مقاوم و تا دمای -15 درجه را تحمل می‌کند.
  • خاک: سبک – دارای زهکشی مناسب
  • آبیاری: آب بسیار کم
  • بهترین زمان برای کاشت: اواخر اسفند تا میانه فروردین
  • گل دهی: گل زرد در تابستان
  • کوددهی: کود حلال در آب- ماهیانه در طول فصل رشد به گیاه اضافه شود
  • آفات و بیماری‌ها: بیماری‌های کمی سنکیو را تهدید می‌کند- مواظب حلزون‌ها باشید
  • تکثیر: قلمه، کاشت دانه یا تقسیم کردن
  • هرس کردن: در اوایل بهار
گیاه سنکیو بال فرشته


نگاهی کوتاه به ساکولنت سنکیو بال فرشته

سنکیو بال فرشته جز ساکولنت‌ها و از جمله گیاهان آپارتمانی و همیشه سبز از خانواده کاسنیان است. برگ‌های مخملی و رنگبندی متفاوت گیاه کنار ترکیب گرد و متراکم برگ‌ها به سنکیو زیبایی خاصی بخشیده و در نوع خود تماشایی کرده است. بافت مخملی گیاه، حاصل موهای متراکم و کوتاهی است که سطح برگ‌ها را پوشانده‌اند. اگر به لبه برگ‌های گیاه خوب نگاه کنید، دندانه‌های نرمی را مشاهده خواهید کرد که لمس آن‌ها می‌تواند برایتان لذت‌بخش باشد. سنکیو بال فرشته تا ارتفاع 40 سانتی‌متر رشد کرده و در پهنا نیز نهایتا به همین اندازه می‌رسد. هر برگ از گیاه نهایتا به طولی برابر 17 و پهنایی برابر 12 سانتی‌متر خواهد رسید. این گیاه گیاهی گلدار است و گل‌هایی زردرنگ متراکم می‌دهد، اما عموما به‌عنوان گیاهی برگدار پرورش داده می‌شود، به‌عبارت دیگر گل‌ها نقطه تمرکزی در این گیاه به‌شمار نمی‌روند و حتی برخی از افراد گل‌های آن را برای رشد بهتر برگ‌ها از آن جدا خواهند کرد. به‌عنوان نکته آخر در بخش معرفی گیاه نیز گفتنی است که این گیاه، ضد گوزن است!

ساکولنت سنکیو بال فرشته

اما بعد از معرفی سنکیو نوبت به روش نگهداری از این ساکولنت زیبا می‌رسد.


روش نگهداری از ساکولنت سنکیو بال فرشته

نور و دمای مورد نیاز برای نگهداری از سنکیو

سنکیو بال فرشته عاشق قرار گرفتن در نور کامل است، اما در عین حال دوست دارد کمی سایه نیز داشته باشد. پس برای فراهم کردن نور مناسب برای این گیاه آن را در مکانی نورانی و خنک که بخشی از روز سایه باشد قرار دهید. همچنین هر چند وقت یکبار، گلدان را بچرخانید تا نور به صورت مساوی به تمامی بخش‌های گیاه بتابد. در مورد دما نیز باید گفت که دمای ایده‌آل برای سنکیو بال فرشته در طول روز 21 الی 27 درجه سانتی‌گراد و در طول شب 13 الی 18 درجه سانتی‌گراد است.

سنکیو بال فرشته

آبیاری و کوددهی

در ماه‌های نخست زندگی، سنکیو به آبیاری مداوم نیاز دارد، اما پس از اینکه به‌قدر کافی رشد کرد و از دوران نوپایی خارج شد، فقط در ماه‌های خشک سال به آبیاری پیوسته نیاز خواهد داشت. برای آبیاری سنکیو اجازه دهید خاک گیاه بین دفعات آبیاری خشک شود تا ازاین‌طریق مانع از غرقاب شدن آن شده و آسیبی به ریشه‌های آن وارد نشود.

مطلب پیشنهادی: نکاتی که باید درباره آبیاری گیاه آپارتمانی خود بدانید

در مورد کوددهی نیز باید در طول فصل رشد، هر ماه به سنکیو کود بدهید؛ به‌این‌منظور کودی را انتخاب کنید که حلال در آب بوده و دارای مقادیر متوسطی از نیتروژن باشد (به طور ایده‌آل بین 150ppm تا 200ppm)

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

خاک مناسب برای نگهداری از سنکیو بال فرشته

خاک مناسب این گیاه یک خاک خنثی تا اسیدی است و PH خاک آن باید بین 5.5 تا 7.5 باشد. در مورد خاک گیاه باید گفت که ترجیح سنکیو بر خاک ماسه‌ای و دارای زهکشی مناسب است، بااین‌حال از خاک گلدان و گچ نیز می‌توانید برای این گیاه استفاده کنید.

گیاه سنکیو

رسیدگی و هرس کردن

وقتی سنکیو از نظر ابعادی بزرگ شده و قد آن بلند می‌شود، شروع به خم شدن می‌کند، ازاین‌رو برای اینکه گیاه از جلوه نیفتد لازم است آن را هرس کنید. برای هرس کردن گیاه در طول بهار اقدام کرده و گیاه را تا یک ساقه محکم کوتاه کنید.

در مورد رسیدگی و مراقبت‌های بیشتر از گیاه درنظر داشته باشید که در فصول سرد مناطق پرباران، باید حتما سنکیو را در گلدان بکارید و در زمستان، یک محافظ برای او تعبیه کنید. درست است که سنکیو گیاه مقاوم به سرماست، اما از خاک سرد و خیس نیز بیزار است. پس مواظب باشید باران زمستانی آن را خیس نکند و اگر خاک در طول زمستان خیس باقی می‌ماند، آن را با مالچ کافی بپوشانید.

همچنین یادتان باشد که حفظ رطوبت کافی، گردش مناسب هوا و دنبال کردن یک برنامه مراقبتی صحیح برای زنده ماندن سنکیو امری ضروری است.

به‌عنوان نکته آخر در مورد این بخش از روش نگهداری از گیاه سنکیو نیز درنظر داشته باشید که سنکیوهای جوان به آبیاری بیشتری نیاز دارند، اما پس از اینکه در خاک مستقر شدند، خودشان می‌توانند از خودشان مراقبت کنند!

سنکیو بال فرشته از نمای نزدیک

تکثیر کردن

تکثیر سنکیو با روش قلمه زدن، کاشت دانه یا تقسیم کردن صورت می‌گیرد. درباره روش های تکثیر سنکیو باید درنظر داشته باشید که قلمه زدن و تقسیم کردن، روش‌های سریع‌تری برای تکثیر سنکیو هستند. بااین‌حال اگر از روش کاشت دانه قصد تکثیر این گیاه را دارید، هنگامی که سنکیو را از طریق کاشت دانه می‌رویانید، به‌ویژه طی روند جوانه زنی باید هوا را گرم نگه داشته و همواره دانه‌ها را مرطوب کنید.

اما در مورد قلمه زدن و تقسیم باید درنظر داشته باشید که قلمه یا تقسیم را هنگامی انجام دهید که گیاه در مراحل اولیه رشد است، زمان دقیق انجام اینکار معمولا در اوایل بهار یا پاییز است. پس از تقسیم یا قلمه زدن گیاه را در خاکی با زه کشی عالی و غنی کاشته و یادتان باشد اگر در مناطق معتدل زندگی می‌کنید، موقع زمستان مراقب تغییرات دما باشید.

مطلب پیشنهادی: همه آنچه درباره تکثیر گیاهان آپارتمانی و روش های آن باید بدانید

گیاه سنکیو بال فرشته با گلدان

آفات و بیماری‌ها در طول نگهداری از سنکیو بال فرشته

معمولا آفات و بیماری‌های کمی به سنکیو بال فرشته حمله می‌کنند. باوجوداین همواره سنکیو را از لحاظ حضور حلزون‌ها بررسی کنید و گیاه را تحت نظر بگیرید تا در صورت مشاهده هرگونه تغییر، سریعا آفت یا بیماری موردنظر را تشخیص داده و آن را درمان کنید.

گیاه سنکیو بال فرشته از نمای نزدیک


محل‌های مناسب برای نگهداری از سنکیو بال فرشته

بعد از معرفی و شرح روش نگهداری سنکیو بال فرشته در پایان بد نیست به جاهایی که می‌توانید سنکیو را در آنجاها نگهداری کنید نیز اشاره‌ای داشته باشیم. دراین‌باره گفتنی است که سنکیو هم در محیط داخل خانه هم در بیرون از خانه قابل نگهداری است. به‌این‌منظور آن را می‌توانید در گلدان کاشته و با سایر گیاهان آپارتمانی خود ترکیب کنید. بافت و رنگ خاص سنکیو، نه تنها آن را به‌خوبی با گیاهان آپارتمانی بلکه با سایر گیاهان برگ ریز و سالیانه موجود در باغچه نیز ترکیب خواهد کرد. ضمن اینکه می‌توانید سنکیو را به‌صورت تکی در بالکن، پاسیو، میز کار یا تزئینات داخلی نیز به کار ببرید.

سنکیو بال فرشته در کنار سایر گیاهان

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری از ساکولنت زیبای سنکیو بال فرشته لازم است بدانید را به شما معرفی کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق تماس با گیاه پزشک گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدماتی مانند طراحی دیوار سبز و سایر خدمات باغبانی گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان


سوالات پرتکرار شما در مورد روش نگهداری سنکیو بال فرشته

چرا برگ‌های سنکیو بال فرشته نرم و شل می‌شود؟

مهم‌ترین دلیل این اتفاق آبیاری بیش‌ازحد است. این گیاه یک ساکولنت است و می‌تواند آب را در برگ‌های خود ذخیره کند. ازاین‌رو آبیاری بیش‌ازحد باعث تجمیع بیش‌ازحد آب در برگ‌ها می‌شود که نتیجه این امر به نرمی برگ‌های سنکیو منجر خواهد شد.

چرا برگ‌های بال فرشته جمع می‌شوند؟

مهم‌ترین دلیل این اتفاق آبیاری کم و خشک شدن گیاه است. این گیاه برای حفظ طراوت و ایستادگی خود به آب نیاز دارد. درواقع برگ‌ها و ساقه‌های این گیاه صاف بودن خود را با ذخیره آب درون خود ممکن می‌کنند. به‌همین دلیل آبیاری کم باعث کاهش حجم ذخیره آب و درنتیجه خم شدن آن می‌شود.

آیا سنکیو سمی است؟

بله، این گیاه حاوی ماده لینالول است که سمی محسوب می‌شود. درست است که میزان سمی بودن این گیاه کم است و فقط در صورت زیاد خورده شدن می‌تواند باعث بیماری‌های گوارشی شود، اما در هر صورت بهتر است حیوانات خانگی یا کودکان خود را از این گیاه دور نگه دارید.

چقدر به سنکیو بال فرشته آب بدهیم؟

این گیاه از خانواده ساکولنت‌هاست و می‌تواند آب را درون برگ‌ها و ساقه‌های خود ذخیره کند. بنابراین نیاز زیادی به آبیاری ندارد. برای آبیاری مجدد سنکیو باید اجازه دهید که خاک گیاه در بین نوبت‌های آبیاری تقریبا خشک شود. ضمن اینکه باید حتما از خاک و گلدانی استفاده کنید که زهکشی خوبی داشته باشد. جالب است بدانید این گیاه کم آبی را به آبیاری زیاد ترجیح می‌دهد. بنابراین همیشه حواستان به این موضوع باشد و آن را بیش‌ازحد آبیاری نکنید

نظرات (۴)
ثبت نظر
  • مریم کاظمی

    خیلی عالی

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      خواهش میکنم ممنون از شما

  • رضا سعیدی

    واقعا مفید بود ممنون

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      خواهش میکنم ممنون از شما