10 تا از کاکتوس های بزرگ که می‌توانید در خانه نگهداری کنید

زمان مطالعه: 8 دقیقه

کاکتوس‌ها گیاهانی بی دردسر هستند که نیازهای مراقبتی کمی دارند. این دسته از گیاهان خانگی بسیار جذاب و دوست داشتنی هستند و در سایز‌ها و شکل‌های مختلفی پیدا می‌شوند. وجود یک کاکتوس بزرگ در داخل فضای خانه شما می‌تواند تاثیر به‌سزایی در طراحی خانه داشته باشد و تبدیل به نقطه قوت طراحی خانه شما شود. اما از آنجایی که کاکتوس‌ها سرعت رشد کمی دارند بهتر است گیاهی را انتخاب کنید که به اندازه کافی بالغ شده باشد و مجبور نباشید تا سال‌ها منتظر بمانید به اندازه دلخواه شما برسد. برخی از کاکتوس‌ها ممکن است برای رسیدن به بلوغ حدود 150 سال نیاز داشته باشند و مسلما شما نمی‌توانید این مدت را صبر کنید. ازاین‌رو تصمیم گرفتیم در این مطلب از وبلاگ گُل‌سِتان 10 تا از کاکتوس های بزرگ زیبا که مناسب نگهداری در خانه هستند را به شما معرفی کرده و مختصری درباره روش نگهداری کاکتو‌س‌ها به‌طورکلی و البته جداگانه برای هر کاکتوس به شما بگوییم. اگر دنبال خرید یک یا چند کاکتوس بزرگ برای خانه‌تان هستید، این مطلب از وبلاگ فروشگاه گُل و گیاه گُل‌سِتان را از دست ندهید.

فهرست مطالب:


مختصری درباره روش نگهداری از کاکتوس

نگهداری از کاکتوس ها از بزرگ آن‌ها گرفته تا کوچک‌ترین‌شان همان‌قدر که آسان است می‌تواند سخت هم باشد مخصوصا که اگر شما شخصی باشید که عاشق مراقبت از گیاهان باشید و دوست داشته باشید هر لحظه به آن‌ها رسیدگی کنید. این گیاهان از آبیاری و توجه بیش از حد (مانند کوددهی زیاد) خوششان نمی‌آید. یادتان باشد ما درباره کاکتوس‌ها حرف می‌زنیم، گیاهانی که گاهی می‌توانند برای ماه‌ها بدون آب زندگی کنند. این گیاهان هرچقدر آب کمتری دریافت کنند خوشحال‌تر هستند.

اگر می‌خواهید کاکتوس شما حال خوبی داشته باشد بهتر است روزانه حداقل شش ساعت نور مستقیم خورشید را برای او تامین کنید. برای تامین این نور می‌توانید گلدان کاکتوس خود را در بالکن گذاشته یا آن را کنار پنجره جنوبی خانه‌تان قرار دهید.

بیشتر مطالعه کنید: 130 گونه از انواع کاکتوس با عکس و روش نگهداری (فهرست الفبایی کاکتوس)


معرفی 10 کاکتوس بزرگ مخصوص نگهداری در خانه

۱. کاکتوس سیاه گیله آبی، اولین کاکتوس از کاتوس های بزرگ لیست

این کاکتوس گیاهی با سرعت رشد زیاد است که در ابتدا به‌صورت یک تنه می‌روید، اما هرچقدر بزرگ‌تر می‌شود 3 شاخه می‌شود. این گیاه می‌تواند تا حدود 5 متر رشد کند، اما تا وقتی که جوان است به‌اندازه یک بوته می‌ماند.

افوربیا قرمز با گلدان مواد آلی
448,000 تومان
سم اسبی با گلدان مواد آلی
432,000 تومان

اگر می‌خواهید این کاکتوس را در خانه نگهداری کنید مطمئن شوید که خاکی سنگی با زهکشی عالی دارد و حداقل شش ساعت نور مستقیم خورشید را در روز دریافت می‌کند.

  • نور مورد نیاز: حداقل 6 ساعت نور مستقیم خورشید
  • آبیاری: یک آبیاری بسیار کم، هر زمان خاک گیاه کاملا خشک شد یک آبیاری ملایم را برایش تامین کنید.
کاکتوس سیاه گیله آبی

۲. کاکتوس ساگوارا

این کاکتوس گیاهی ستونی شکل و یکی از کاکتوس‌های مهم در صحرای سونوران هستند. ساگوارا رشد بسیار آهسته‌ای دارد، اما می‌توانند در طبیعت تا حدود 18 متر رشد کنند. نگهداری از این گیاه در داخل خانه امکان‌پذیر است، اما اگر می‌خواهید در نگهداری این گیاه موفق باشید بهتر است کاکتوسی را انتخاب کنید که به انداره کافی رشد کرده و بیش‌از‌حد جوان نباشد.

  • نور مورد نیاز: نور مستقیم خورشید
  • آبیاری: بسیار کم، هر زمان خاک گیاه کاملا خشک شد به آن آب بدهید.
کاکتوس ساگوارا

۳. کاکتوس لوفوسریوس، کاکتوس بزرگ با رنگ سبز آبی

کاکتوسی با رنگی سبز آبی که در زمان بلوغ می‌تواند تا 6 متر رشد کند. خوشبختانه این گیاه سرعت رشد زیادتری دارد و شما می‌توانید در ابتدا گیاهی کوچک را بگیرید و مراحل رشد آن را ببینید تا به اندازه دلخواه شما برسد.

  • نور مورد نیاز: نور مستقیم خورشید
  • آبیاری: بسیار کم، هر زمان خاک گیاه کاملا خشک شد به آن آب بدهید.
کاکتوس لوفوسریوس

۴. کاکتوس بالش مادر زن

این گیاه که به‌صورت گرد و توپی رشد کرده و می‌تواند تا یک متر ارتفاع و عرض داشته باشد. شاید این کاکتوس به اندازه بقیه اعضای این لیست بزرگ نباشد، اما یکی از بزرگ‌ترین کاکتوس‌های توپی است. کاکتوس بالش مادر زن رشد آهسته‌ای دارد بنابراین بهتر است اندازه بالغ شده این کاکتوس بزرگ را بخرید تا مجبور نباشید سال‌ها برای بزرگ شدنش صبر کنید.

مطلب پیشنهادی: 9 راز طلایی از رازهای نگهداری از گیاهان آپارتمانی که نمی‌دانستید

  • نور مورد نیاز: نور مستقیم خورشید
  • آبیاری: بسیار کم، هر زمان خاک گیاه کاملا خشک شد به آن آب بدهید.
کاکتوس بالش مادر زن

۵. کاکتوس فرفیون اینگس

در واقع این گیاه یک ساکولنت است نه یک کاکتوس، اما یکی از گیاهان کاکتوس شکل بزرگ و محبوب خانگی است که لیاقت حضور در این لیست را دارد. اگر خانه شما چندان نورگیر نیست، این گیاه مناسب شماست، زیرا می‌تواند درنور غیرمستقیم نیز سرزنده مانده و رشد خوبی داشته باشد.

  • نور مورد نیاز: نور زیاد و غیرمستقیم یا نور مستقیم خورشید
  • آبیاری: بسیار کم، هر زمان خاک گیاه کاملا خشک شد به آن آب بدهید.
کاکتوس فرفیون اینگس

۶. کاکتوس راکتی، از جمله کاکتوس های بزرگ و محبوب

این گیاه که با نام کاکتوس انجیر تیغی نیز شناخته می‌شود یکی از کاکتوس‌های محبوب برای نگهداری در داخل خانه است. انجیر تیغی معمولا در اندازه‌ای کوچک و حدود 15 سانتی‌متر فروخته شده و می‌تواند تا 30 سانتی‌متر نیز بزرگ شود. مثل اکثر کاکتوس های بزرگ این لیست، این کاکتوس نیز به محلی نیاز دارد که نور زیادی دریافت کند و حداقل 6 ساعت نور مستقیم خورشید داشته باشد.

بیشتر مطالعه کنید: با 23 تا از گیاهان مناسب آشپزخانه آشنا شده و قلب خانه خود را با طراوت کنید

  • نور مورد نیاز: نور مستقیم خورشید
  • آبیاری: بسیار کم، هر زمان خاک گیاه کاملا خشک شد به آن آب بدهید.
کاکتوس راکتی

۷. کاکتوس لوله‌ای

کاکتوس لوله‌ای به‌خاطر ظاهر لوله‌ای شکلی که دارد به این نام خوانده می‌شود. این کاکتوس به پوست سبز و لبه‌های دندانه‌داری که روی آن تیغ‌های ریزی دارد شناخته می‌شود. این گیاه می‌تواند تا حدود 5 متر قد بکشد و حدود 3 متر گسترش پیدا کند، بااین‌حال اگر قصد خرید و نگهداری آن در خانه‌تان را دارید،نگران باشید زیرا سرغت رشد این کاکتوس بسیار آهسته است.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
  • نور مورد نیاز: نور مستقیم خورشید
  • آبیاری: بسیار کم، هر زمان خاک گیاه کاملا خشک شد به آن آب بدهید.
کاکتوس لوله‌ای

۸. کاکتوس خرطومی

کاکتوس خرطومی از لیست کاکتوس های بزرگ که با نام کاردون غول مکزیکی هم شناخته می‌شود بلندقدترین کاکتوس در دنیاست و می‌تواند تا حدود 20 متر ارتفاع در حالی که حدود یک متر قطر دارد، داشته باشد. عظمت این گیاه باعث نمی‌شود که یکی از گیاهان محبوب خانگی نباشد زیرا هم ظاهر فوق‌العاده جذابی دارد و هم نگهداری از آن بسیار آسان است. سرعت رشد این گیاه بسیار آهسته است و ترجیح می‌دهد در محیطی صحرایی زندگی کند. برای نگهداری از این گیاه باید نورگیرترین محل خانه را انتخاب کنید و تا جایی که می‌توانید آب کمی به آن بدهید.

بیشتر مطالعه کنید: 30 ایده جذاب و متفاوت برای درست کردن باغچه گلدانی

  • نور مورد نیاز: نور مستقیم خورشید
  • آبیاری: بسیار کم، هر زمان خاک گیاه کاملا خشک شد به آن آب بدهید.
کاکتوس خرطومی

۹. کاکتوس گرد آتشین، از جمله کاکتوس های بزرگ که توپی رشد می‌کند

کاکتوس گرد آتشین یکی دیگر از کاکتوس های بزرگ است که به‌صورت توپی رشد می‌کند. مشخصه این کاکتوس تیغ‌هایی در لبه آن است که با تیغ‌هایی سرخ احاطه شده‌اند. مثل بسیاری از کاکتوس‌های دیگر این گیاه نیز سرعت رشد کمی دارد، بنابراین اگر به‌دنبال گیاهی هستید که بتوانید اندازه آن را مدیریت کنید و نگران فضا برای نگهداری از آن نباشید، این کاکتوس برای شما مناسب است.

  • نور مورد نیاز: نور مستقیم خورشید
  • آبیاری: بسیار کم، هر زمان خاک گیاه کاملا خشک شد به آن آب بدهید.
کاکتوس گرد آتشین

۱۰. کاکتوس درختی آبی

کاکتوس درختی آبی به‌خاطر رنگ فوق‌العاده خود یکی از گیاهان محبوب خانگی است و در هر فروشگاهی پیدا می‌شود. بدنه گوشتی و I شکل این گیاه با خارهایی زرد رنگ تزئین شده است و می‌تواند تا حدود 10 متر رشد کند. هرچه‌قدر این کاکتوس بالغ‌تر می‌شود شروع به چند شاخه شدن و رشد از کناره‌ها می‌کند. این گیاه رشد تقریبا سریعی دارد و به نور زیاد، کوددهی منظم و آبیاری کم نیاز دارد تا بتواند سرزنده و شاداب بماند.

  • نور مورد نیاز: نور زیاد و غیر مستقیم یا نور مستقیم خورشید
  • آبیاری: بسیار کم، هر زمان خاک گیاه کاملا خشک شد به آن آب بدهید.
کاکتوس درختی آبی

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم 10 تا از کاکتوس های بزرگ که می‌توانید در خانه نگهداری کنید را به شما معرفی کرده و همه آنچه در مورد آن‌ها لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره گیاه پزشکی گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از سرویس باغبانی گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
زامیفولیا بلک 9 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه بلند
1,611,000 تومان
سانسوریا ابلق با گلدان مواد آلی استوانه مشکی
996,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان
نظرات (۰)
ثبت نظر