با 16 تا از جذاب ترین کاکتوس های گوشتی آشنا شوید

زمان مطالعه: 10 دقیقه

کاکتوس‌ها گیاهانی دوست داشتنی و خاص هستند که مراقبت کمی می‌خواهند و مناسب کسانی هستند که فرصت زیادی برای نگهداری از گیاهان ندارند. بیشتر گونه‌های کاکتوس گوشتی هستند. یعنی تنه یا ساقه‌هایی گوشتی و ضخیم دارند که وظیفه ذخیره آب را انجام می‌دهند. کاکتوس های گوشتی در واقع آب را در تنه یا ساقه گوشتی خود ذخیره می‌کند تا بتواند در طول زمان از آن استفاده کند. اگر عاشق کاکتوس هستید و قصد خرید کاکتوس دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با سرویس سفارش گل در تهران یعنی گُل‌سِتان همراه باشید. در این مطلب به معرفی 16 تا از کاکتوس های گوشتی جذاب خواهیم پرداخت.

فهرست کاکتوس های گوشتی :


1. کاکتوس پرخار (Echinopsis)، از جمله کاکتوس های گوشی با تنه‌ای کوتاه و ضخیم

کاکتوس پرخار گونه‌ای از کاکتوس های گوشتی است که تنه‌ای کوتاه و ضخیم دارد و می‌تواند حجم زیادی از آب را درون خود ذخیره کنند. این گیاه بیش از صد نوع مختلف دارد که همگی آن‌ها به خاطر اندازه بزرگ، تنه گوشتی و گل‌های زیبایی که دارند شناخته شده و محبوب هستند. کاکتوس پرخار بومی آمریکای جنوبی است و می‌تواند به‌عنوان یک گیاه خانگی بدون دردسر در کنار شما زندگی کند.

بیشتر مطالعه کنید: آشنایی با ساکولنت ها و کاکتوس های مقاوم برای پرورش در خانه

کاکتوس پرخار


2. کاکتوس ستون پنبه‌ای (Austrocylindropuntia vestita)

کاکتوس ستون پنبه‌ای گیاهی با تنه‌ای استوانه‌ای و گوشتی است که روی آن کرک‌هایی سفید رنگ و نرم می‌روید. این کرک‌ها در واقع همان برگ‌ها یا خارهای گیاه هستند که به‌این صورت تکامل پیدا کرده‌اند. به خاطر شکل این کرک‌ها به این گیاه کاکتوس پیرمرد هم می‌گویند.

افوربیا قرمز با گلدان مواد آلی
448,000 تومان
سم اسبی با گلدان مواد آلی
432,000 تومان

این گیاه می‌تواند گل‌های بزرگ و قرمز رنگ در بالای تنه خود شکوفا کند که در کنار رنگ سفید خارها بسیار جذاب و دیدنی می‌شوند.

کاکتوس پنبه ای


3. اسکوباریا میسورینسیس (Escobaria missouriensis)، کاکتوس گوشتی کوچک با گل های جذاب

اگر به‌دنبال کاکتوسی کوچک با گلی جذاب هستید اسکوباریا میسورینسیس انتخاب خوبی است. این گیاه جز کاکتوس های گوشتی است که تنه‌ای گوشتی و کوچک دارد و در بالای آن گلی براق با رنگ‌های چشمگیر می‌روید. گاهی یک گل و گاهی بیشتر از یک گل از یک گیاه شکوفا می‌شوند که ممکن است حتی از اندازه خود گیاه هم بزرگتر باشند. گل‌هایی با گلبرگ‌هایی براق و درخشان که در مرکز رنگی متفاوت دارند. جالب است بدانید در غرب به این گیاه دم روباه میزوری هم می‌گویند.

مطلب پیشنهادی: همه آنچه درباره آبیاری کاکتوس باید بدانید

کاکتوس اسکوباریا میسورینسیس


4. کاکتوس میوه بلوطی (Ariocarpus)، از جمله کاکتوس های گوشتی با ظاهری خاص و جذاب

یکی دیگر از کاکتوس های گوشتی که به خاطر شکل خاصی که دارد در یونان باستان به میوه بلوط شهرت پیدا کرده و همین اسم را تا امروز با خود به همراه دارد، کاکتوس میوه بلوطی است. این گیاه تنه‌ای گوشتی و ضخیم دارد که در صورت نگهداری درست گلی زیبا شکوفا می‌کند. تنه استوانه‌ای این گیاه از تکه‌هایی مثلثی شکل تشکیل شده که باعث خاص بودن آن می‌شود. سرعت رشد این گیاه بسیار کم است و برای محیط‌هایی با فضای کم انتخابی عالی است.

کاکتوس میوه بلوطی


5. کاکتوس اختری (Ariocarpus fissuratus)

این کاکتوس از کاکتوس های گوشتی یکی از انواع کاکتوس میوه بلوطی است، اما شکل خاص و منحصربه فرد این گیاه ارزش آن را دارد تا جداگانه به آن بپردازیم. کاکتوس اختری تنه‌ای گرد و طبقه مانند دارد که از مثلث‌های تقریبا بزرگی تشکیل شده است. آرایش خاص این مثلث‌ها در کنار یکدیگر ممکن است شما را به یاد گل کوکب بیندازد. کاکتوس اختری بومی استرالیاست و می‌تواند نمایی استثنایی به هر خانه‌ای اضافه کند.

بیشتر مطالعه کنید: راهنمای جامع نگهداری از کاکتوس ریپسالیس

کاکتوس اختری


6. کاکتوس ستونچه درفشی (Austrocylindropuntia subulata)

کاکتوس ستونچه درفشی در غرب به سوزن حوا مشهور است و می‌تواند تا 4 متر هم رشد کند. این کاکتوس تنه‌ای استوانه‌ای دارد که در بالا به چند شاخه کوچک‌تر تقسیم می‌شود و مثل یک درفش است.

ست اداری بلوط
578,000 تومان
تراریوم دایموند
826,000 تومان
تراریوم بونسای جینسینگ بسته
653,000 تومان
تراریوم بونسای دارک
670,000 تومان

ستونچه درفشی به محیطی گرم با نور مستقیم آفتاب نیاز دارد تا بتواند گل‌های نارنجی-صورتی خود را شکوفا کند و زیبایی خود را به رخ بکشد.

کاکتوس ستونچه درفشی


7. کاکتوس کلاه اسقفی (Astrophytum myriostigma)، از جمله کاکتوس های گوشتی کوتاه قد

یکی دیگر از کاکتوس های گوشتی با ظاهری خاص کاکتوس کلاه اسقفی است. گیاهی قد کوتاه با ظاهری خاص که درست شبیه کلاه اسقف‌هاست. این گیاه بدون تیغ است و معمولا از 3 الی 7 ستون در کنار یکدیگر تشکیل شده که در مرکز به یکدیگر چسبیده‌اند. هرچقدر این گیاه بالغ‌تر شود شکل خاص آن کمتر می‌شود و بیشتر به شکل استوانه در می‌آید. یکی از زیبایی‌های این گیاه توانایی گل‌دهی آن است؛ به‌طوری‌که در فصل گلدهی گلی زیبا و سفید رنگ در بالای آن شکوفا می‌شود.

مطلب پیشنهادی: 15 گیاه از گیاهان گران قیمت

کاکتوس کلاه اسقفی


8. کاکتوس آشیانه پرنده (Mammillaria Longimamma)

کاکتوس آشیانه پرنده یک کاکتوس گوشتی و قد کوتاه است که تنه‌هایی گوشتی دارد. در بالای این تنه‌ها تعدادی خار با آرایشی شبیه به گل قرار دارند؛ خارهایی مرتب و زیبا که علاوه‌بر آرایشی گل شکل خود، توانایی شکوفایی گل‌هایی زرد رنگ نیز دارند. شکل ظاهری این گیاه مثل یک نیلوفر آبی است و ساقه‌ها با آرایشی مانند گلبرگ‌های نیلوفر آبی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

کاکتوس آشیانه پرنده


9. کاکتوس بشکه آبی (Ferocactus glaucescens)

یکی از کاکتوس های توپی و گرد که تنه‌ای گوشتی و متمرکز دارد کاکتوس بشکه آبی است. این گیاه از ستون‌هایی نیم دایره‌ای تشکیل شده که در مرکز به یکدیگر می‌رسند؛ ستون‌هایی که روی هر کدام خارهایی بلند و زرد رنگ قرار دارد. در فصل تابستان کاکتوس بشکه آبی گلی زرد رنگ می‌دهد که در ترکیب با رنگ آبی ملایم این گیاه واقعا زیبا می‌شود.

بیشتر مطالعه کنید: 10 تا از کاکتوس های بزرگ که می‌توانید در خانه نگهداری کنید

کاکتوس بشکه آبی


10. پیوت (Lophophora williamsii)، یکی از کاکتوس های گوشتی بدون خار

پیوت یکی از کاکتوس های گوشتی و بدون خار بومی مکزیک است. این گیاه با ظاهر عجیب خود خاصیت روان گردانی دارد. جالب است بدانید در گذشته از این گیاه برای مراسم مذهبی استفاده می‌شد، زیرا تصور می‌شد عوامل روان گردانی این گیاه در واقع باعث ایجاد حس شهود و ماورایی می‌شود.

زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
زامیفولیا بلک 9 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه بلند
1,611,000 تومان
دراسنا کامپکت با گلدان مواد آلی
523,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان

این کاکتوس می‌تواند تک گلی در بالای خود شکوفا کند که در نهایت تبدیل به میوه گیاه می‌شود؛  میوه‌ای که حاوی بذر گیاه است و برای تکثیر این کاکتوس از آن استفاده می‌کنند.

کاکتوس پیوت


11. کاکتوس جام شاه (Echinocereus Triglochidiatus)

کاکتوس جام شاه کاکتوسی گوشتی و بوته‌ای شکل با خارهای کرکی شکل و سفید و کوتاه است. این گیاه در تابستان گل‌هایی قرمز رنگ می‌دهد که مثل رز قرمز هستند. ترکیب این گل‌های جذاب با سفیدی خارها و سبزی تنه گیاه باعث می‌شود این کاکتوس بسیار چشم‌گیر و جذاب باشد.

مطلب پیشنهادی: جامع‌ترین روش نگهداری کاکتوس

کاکتوس جام شاه


12. کاکتوس توت فرنگی سبز (Echinocereus Enneacanthus)، از جمله کاکتوس های گوشتی با گل‌های جذاب

اگر به دنبال یک کاکتوس گوشتی هستید که گل‌هایی جذاب داشته باشد کاکتوس توت فرنگی سبز انتخاب خوبی است. این گیاه با تنه گوشتی و خاردار خود گل‌هایی بنفش و صورتی شکوفا می‌کند که شاید در هیچ گیاه دیگری نبینید. این کاکتوس برای گل‌دهی نیاز به محیطی گرم و نور کامل خورشید دارد تا بتواند انرژی لازم را کسب کند.

کاکتوس توت فرنگی سبز


13. کاکتوس دکمه‌ای (Epithelantha Micromeris)

کاکتوس توت فرنگی سبز کاکتوسی کاملا گرد و پر از خارهای ریز سفید و طوسی است. تراکم خارهای این گیاه انقدر زیاد است که از دور تنه سبز این گیاه قابل تشخیص نیست و کاملا به رنگ خاکستری دیده می‌شود. این کاکتوس حدود 5 سانتی‌متر قد کشیده، به قطر 2 الی 4 سانتی‌متر می‌رسد و گل‌هایی قرمز صورتی شکوفا می‌کند که مثل تاج در بالای سرش قرار می‌گیرد. در نهایت نیز این گل‌ها تبدیل به میوه‌ای استوانه‌ای شکل و قرمز می‌شوند که خوراکی بوده و حاوی بذر گیاه هستند.

بیشتر مطالعه کنید: روش نگهداری گیاه آلوئه ورا و سولات پرتکرار شما درباره آن

کاکتوس دکمه ای


14. کاکتوس دم موشی (Aporocactus Flagelliformis)

اگر به دنبال یک کاکتوس گوشتی هستید که بتوانید در سبد‌های آویز نگهداری کنید کاکتوس دم موشی انتخابی عالی است. این گیاه با ساقه‌هایی گوشتی و استوانه‌ای هرچقدر بیشتر رشد کند بیشتر آویزان می‌شود و مثل آبشاری از کاکتوس به پایین سرازیر می‌شود.

سانسوریا ابلق کراواتی پر غلاف ارتفاع45
502,000 تومان
قاشقی بلک در گلدان فلزی
433,000 تومان
پتوس ابلق در گلدان آویز
517,000 تومان
گیاه سانسوریا سبز پرغلاف
459,000 تومان
گیاه آگلونما متوسط
512,000 تومان

اگر این ساقه‌های سبز تیره، آویزان و خاردار برای جذاب بودن کافی نیست می‌توانید تا تابستان صبر کنید که گل‌های سرخابی آن شکوفا شود و دیگر هیچکس نتواند چشم از آن بردارد.

کاکتوس دم موشی


15. کاکتوس ساگوارو (Carnegiea gigantea)

اگر وقتی اسم کاکتوس‌ها می‌آید یاد کارتون‌های قدیمی می‌افتید احتمالا دارید یکی از ساگواروها را تجسم می‌کنید. کاکتوس های گوشتی و گیاهانی قد بلند با طول عمر طولانی که در شرایط مناسب می‌توانند تا 250 سال عمر کنند. ساگواروها گیاه با توجه به ابعاد و جثه‌ای که دارند چندان مناسب نگهداری در خانه نیستند و بهتر است در بیرون از خانه از آن‌ها نگهداری شود.

به‌عنوان نکته آخر در مورد این گیاهان نیز گفتنی است که این گیاهان عظیم‌الجثه می‌توانند گل‌هایی کرم-نارنجی شکوفا کنند؛ گل‌هایی که در ترکیب با اندازه بزرگ این دسته از کاکتوس، آن‌ها را بسیار جذاب و دیدنی می‌کنند.

مطلب پیشنهادی: روش نگهداری از کاکتوس فوق‌العاده زیبای سرئوس ولیدوس

کاکتوس ساگوارو


16. کاکتوس گلوله برفی (Mammillaria Candida)، آخرین عضو لیست کاکتوس های گوشتی با ظاهری خاص و اندازه‌ای کوچک

کاکتوس گلوله برفی یکی دیگر از کاکتوس های گوشتی است که ظاهری خاص و اندازه‌ای کوچک دارد. این گیاه در ابتدا به شکل کروی رشد می‌کند، اما هرچقدر بالغ‌تر شود بیشتر استوانه‌ای می‌شود. در نهایت اندازه، این گیاه به 15 سانتی‌متر عرض و 30 سانتی‌متر ارتفاع می‌رسد.

تمام سطح این گیاه پر از خارهای سفید رنگ و ستاره‌ای شکلی است که آن را شبیه یک توپ برفی می‌کند. این کاکتوس نیز مثل سایر کاکتوس های گوشتی که در این مطلب به معرفی آن‌ها پرداختیم، توانایی گل‌دهی دارد و می‌تواند گل‌‎هایی صورتی یا سفید رنگ را شکوفا کند.

کاکتوس گلوله برفی

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم تعدادی از معروف‌ترین کاکتوس‌های گوشتی را به شما معرفی کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره تخصصی گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید ابتدا از قیمت خدمات باغبانی گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) اطلاع حاصل کرده و سپس از این خدمات تخصصی استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,506,000 تومان 2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان


سوالات پرتکرار شما درباره کاکتوس های گوشتی

به کدام کاکتوس‌ها، کاکتوس های گوشتی می‌گویند؟

برخی از انواع کاکتوس‌ها ساقه‌ها و تنه‌هایی ضخیم و گوشتی دارند که می‌توانند آب را درون خود ذخیره کنند. این تنه‌ها و ساقه‌ها معمولا با دریافت آب کمی حجیم‌تر شده و پس از مصرف کوچک‌تر می‌شوند.

چرا کاکتوس‌ها گل می‌دهند؟

برخی از انواع این گیاهان برای تکثیر خود به گل‌دهی نیاز دارند تا بتوانند گرده و یا بذر خود را توسط حیوانات، حشرات و یا باد منتشر کنند و تولید مثل کنند.

چطور به کاکتوس های گوشتی آب بدهیم؟

معمولا این نوع از کاکتوس‌ها به آبیاری کمتری نیاز دارند، زیرا این گیاهان آب را درون خود ذخیره می‌کنند. ازاین‌رو باید زمانی به آن‌ها آب بدهید که خاک آن‌ها خشک شده باشد؛ در طول نگهداری از کاکتوس‌ها گوشتی درنظر داشته باشید که آبیاری بیش‌ازحد به این نوع گیاهان باعث می‌شود تنه یا ساقه گیاه دچار پوسیدگی شده، نرم شود و در نهایت از بین برود.

نظرات (۰)
ثبت نظر