معرفی 20 تا از کاکتوس های بدون تیغ

زمان مطالعه: 15 دقیقه

آیا شما نیز عاشق کاکتوس‌ها هستید، اما از آسیب دیدن توسط تیغ آن‌ها خاطره خوشی در ذهن ندارید؟ این گیاهان زیبا و قوی، دارای انواع مختلفی هستند و طبیعی است که بسیاری از افراد تمایلی به نگهداری از گیاهان دارای تیغ نداشته و به دلایل مختلف مثل داشتن پوست حساس، حضور فرزند کوچک یا حیوانات خانگی ترجیح می‌دهند که از سایر گیاهان یا حداقل انواع کاکتوس های بدون تیغ نگهداری کنند. ازاین‌رو در این مطلب از سرویس فروش گل طبیعی گُل‌سِتان لیستی جامع از 20 تا از کاکتوس های بدون تیغ برای شما آماده کرده‌ایم تا اگر عاشق کاکتوس‌ها هستید و به‌خاطر دلایل یاد شده سراغ خرید کاکتوس و ساکولنت نمی‌روید، فرصت نگهداری از یک کاکتوس جذاب را داشته باشید. با ما همراه باشید.

فهرست کاکتوس های بدون تیغ :

  1. کاکتوس پیوت (Peyote Lophophora williamsii)، اولین گزینه از لیست کاکتوس های بدون تیغ
  2. آستروفیتوم میریوستیگما (Astrophytum myriostigma)
  3. آستروفیتوم آستریاس (Astrophytum asterias)
  4. مامیلاریا آلبیفلورا (Mammillaria albiflora)، از جمله کاکتوس های بدون تیغ کوچک و جمع و جور
  5. مامیلاریا هرناندزی (Mammillaria hernandezii)
  6. مامیلاریا هررا (Mammillaria herrerae)
  7. مامیلاریا هامبولتی (Mammillaria humboldtii)
  8. مامیلاریا لیزیاکانتا (Mammillaria lasiacantha)، یکی از کاکتوس های بدون تیغ با اندازه کوچک و مینیاتوری
  9. مامیلاریا پکتینی فرا (Mammillaria pectinifera)
  10. مامیلاریا پلوموزا یا کاکتوس پَر (Mammillaria plumosa)
  11. مامیلاریا سولیسیویدس (Mammillaria solisioides)
  12. اپونتیا اوریا (Opuntia aurea)، از جمله کاکتوس های بدون تیغ خانواده اپونتیا
  13. پاکی سرئوس مارگیناتوس، سرئوس چرمی یا پایه چرمی (Pachycereus marginatus)
  14. اچینوپسیس سابدنوداتا تافتی (Echinopsis subdenudata “Tufty”)
  15. اچینوسرئوس “جام شاه” (Echinocereus triglochidiatus)
  16. اچینوسرئوس ریجی دیسموس یا رنگین کمان آریزونا (Echinocereus rigidissimus)
  17. اچینوسرئوس ویرکی (Echinocereus viereckii)
  18. ریپسالیس (Rhipsalis cacti)
  19. اپی‌ فیلوم یا کاکتوس ارکیده‌ای (Epiphyllum cacti)
  20. کاکتوس کریسمس (Schlumbergera cacti)، آخرین عضو لیست کاکتوس های بدون تیغ


1. کاکتوس پیوت (Peyote Lophophora williamsii)، اولین گزینه از لیست کاکتوس های بدون تیغ

کاکتوس پیوت، اولین گزینه از کاکتوس های بدون تیغ و گیاهی کره‌ای شکل و بدون تیغ است و در اغلب اوقات، در بخش میانی آن یک فرورفتگی مشاهده می‌شود. نگهداری از این کاکتوس آسان است و به‌لطف داشتن ریشه‌های قوی می‌تواند بدون دردسر به رشد خود ادامه دهد. پیوت شبیه به غذای “دامپلینگ” است، به همین علت گاهی به آن کاکتوس دامپلینگ نیز گفته می‌شود.

اگر به تصویر پیوت نگاه کنید، متوجه کوچک بودن اندازه آن می‌شوید. گل‌های پیوت نیز کوچک هستند و به رنگ زیبای صورتی رشد می‌کنند. این گل‌ها، از بخش مرکزی کاکتوس جوانه می‌زنند.

پیوت، عاشق هوای گرم و نور درخشان خورشید است، اما باید آن را از نور شدید و مستقیم خورشید دور نگهدارید. در زمستان نیز، با رسیدن دما به پایین‌تر از 10 درجه سانتی‌گراد، گیاه باید به داخل خانه منتقل شود. اگر قصد نگهداری از این گیاه را دارید، یادتان باشد که زمستان، فصل خفتگی این کاکتوس است. بنابراین در این فصل، آن را هر 5 الی 6 هفته یکبار کمی آبیاری کرده و در محیطی خشک و خنک قرار دهید.

به‌عنوان آخرین نکته در مورد این کاکتوس نیز درنظر داشته باشید که این کاکاتوس به‌دلیل دارا بودن ترکیبات شیمیایی سمی، بهتر است دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار بگیرد.

بیشتر مطالعه کنید: راهنمای جامع نگهداری از کاکتوس ریپسالیس

کاکتوس پیوت


2. آستروفیتوم میریوستیگما (Astrophytum myriostigma)

یکی دیگر از اعضای لیست کاکتوس های زیبای بدون تیغ آستروفیتوم میریوستیگما است. واژه میریوستیگما به معنی “خال دار” است و بی‌دلیل نیز به این کاکتوس نسبت داده نشده است، به‌طوری‌که اگر به سطح این کاکتوس نگاه کنید، می‌بینید که نقطه‌های سفید بسیاری آن را تزئین کرده‌اند و در واقع این کلمه به این دلیل در کنار اسم این کاکتوس آمده استو.

افوربیا قرمز با گلدان مواد آلی
448,000 تومان
سم اسبی با گلدان مواد آلی
432,000 تومان

آستروفیتوم ریشه‌های خیلی قوی نداشته و تکثیر آن کمی دشوار است، اما کماکان می‌تواند رشدی قابل قبول داشته باشد، به همین دلیل حتما آن را در خاکی سبک و دارای زهکشی مناسب بکارید و تنها زمانی میریوستیگما را آبیاری کنید که خاک آن خشک شده باشد.

وقتی ارتفاع این کاکتوس به 8 سانتی‌متر برسد، گلدهی را آغاز خواهد کرد. گل‌های میریوستیگما به رنگ زرد هستند و عطری شیرین دارند.

این کاکتوس عاشق نور خورشید است، اما بیشتر ترجیح می‌دهد که در سایه قرار بگیرد. میریوستیگما نیز در فصل زمستان، خفتگی را تجربه می‌کند گیاهی تقریبا مقاوم در برابر سرماست.

آستروفیتوم میریوستیگما


3. آستروفیتوم آستریاس (Astrophytum asterias)

آستروفیتوم “آستریاس”، یک کاکتوس بدون تیغ زیبا و با اندازه‌ای کوچک است. این کاکتوس ظاهری جذاب دارد و شکل آن شبیه به یک توپ است. رنگ آستریاس سبز- خاکستری است و وجود نقطه‌های سفید ریز در سطوح منحنی شکل آن، سبب شده تا به انتخابی عالی برای هر گلدانی تبدیل شود.

گل‌های کاکتوس آستروفیتوم آستریاس نرم بوده و به رنگ زرد هستند. این گل‌ها می‌توانند به پهنای 6 سانتی‌متری نیز برسند.

اگر قصد نگهداری از این کاکتوس بدون تیغ را دارید، درنظر یادتان باشد که آستریاس را به مقدار معتدل آبیاری کرده و خاکی با زهکشی عالی برای آن انتخاب کنید. در فصل زمستان نیز، اجازه دهید گیاه دوران خفتگی را سپری کند.

مطلب پیشنهادی: راهنمای جامع نگهداری از کاکتوس زیبای کریسمس

کاکتوس آستروفیتوم آستریاس


4. مامیلاریا آلبیفلورا (Mammillaria albiflora)، از جمله کاکتوس های بدون تیغ کوچک و جمع و جور

مامیلاریا آلبیفلورا، کاکتوس کوچکی است که قطر آن تنها به 2.5 سانتی متر می‌رسد! این کاکتوس گل‌های کوچک سفید رنگی تولید می‌کند که مرکز آنها به رنگ زرد آراسته شده است. آلبیفلورا نور کامل خورشید و آبیاری معتدل را ترجیح می‌دهد و وقتی دما به کمتر از 10 درجه سانتی گراد می‌رسد، باید حتما در داخل خانه نگهداری شود. ضمن اینکه در طول نگهداری از آن باید شرایط لازم جهت سپری کردن خفتگی را نیز برای آن فراهم کنید.

کاکتوس مامیلاریا آلبیفلورا


5. مامیلاریا هرناندزی (Mammillaria hernandezii)

مامیلاریا هرناندزی، یک کاکتوس کوچک و توپی شکل است. اگر این کاکتوس را از نزدیک دیده باشید، حتما متوجه زائده‌های تیغ مانند آن شده‌اید و احتمالا با خود بگویید که این کاکتوس جز کاکتوس های بدون تیغ نیست، اما باید درنظر داشته باشید که زائده‌های تیغ مانند این کاکتوس جنسی پشمی داشته و تیغ به‌حساب نمی‌آیند.

هرناندزی علاوه‌براینکه جز کاکتوس های بدون تیغ است، جز کاکتوس های گلدار نیز به‌شمار رفته و گل‌های زیبایی به‌رنگ صورتی شکوفا می‌کند. 

هرناندزی در فصل تابستان، به مقدار بسیار زیادی نور خورشید نیاز دارد و حتی می‌تواند نور مستقیم را نیز تحمل کند! بنابراین در این فصل، حتما این کاکتوس را در خارج از خانه یا کنار یک پنجره نورگیر قرار دهید.

در تابستان، به‌خوبی این کاکتوس را آبیاری کنید. به‌این‌منظور تقریبا هر 10 الی 14 روز به آن آب داده و اجازه دهید تا خاک قبل از هر بار آبیاری کمی خشک شود. همچنین با کاهش دما به زیر 13 درجه سانتی‌گراد نیز، کاکتوس را به داخل خانه منتقل کنید.

با گیاهان آپارتمانی بیشتری آشنا شوید: معرفی 22 تا از گیاهان سایه دوست و مقاوم به نور کم

مامیلاریا هرناندزی


6. مامیلاریا هررا (Mammillaria herrerae)

مامیلاریا هررا، یکی از کاکتوس‌های توپی شکل کوچک است که توسط زائده‌های بسیار ریز پوشیده شده است. این خارهای ریز، به سمت داخل کاکتوس هستند و بیرون نمی‌زنند. به همین دلیل، می‌توانیم آن را نیز جز کاکتوس های بدون تیغ تلقی کنیم.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

کاکتوس هررا گل‌هایی صورتی رنگ تولید می‌کند که قطری حدود 2.5 سانتی متر دارند. این کاکتوس عاشق دریافت مقدار زیادی نور خورشید است و از سرما فراری است. ازاین‌رو اگر آن را در خارج از خانه قرار می‌دهید، با افت دما به زیر 13 درجه سانتی‌گراد حتما آن را به داخل منتقل کنید.

مامیلاریا هررا


7. مامیلاریا هامبولتی (Mammillaria humboldtii)

هامبولتی، یک کاکتوس گرد جذاب است که توسط زائده‌های نرم فراوانی پوشیده شده است؛ زائده‌های نرم سفید رنگی که زیبایی خاصی به توپ کاکتوس داده‌اند.

کاکتوس هامبولتی نیز مثل سایر کاکتوس های بدون تیغ که تا به اینجا معرفی کردیم، گل داده و گل بسیار زیبایی به‌رنگ صورتی تولید می‌کند. این کاکتوس، نور درخشان خورشید را دوست دارد، اما نباید در تمام طول روز تحت نور کامل خورشید قرار بگیرد. برای نگهداری از این گیاه مکانی را آن در نظر بگیرید که کمی سایه نیز برای آن فراهم باشد. در آبیاری آن نیز دقت کنید و همیشه اجازه دهید خاک مامیلاریا هامبولتی خشک شود و سپس به آن آب بدهید.

مطلب پیشنهادی: 17 تا از بهترین گیاهان پوششی برای باغچه

مامیلاریا هامبولتی


8. مامیلاریا لیزیاکانتا (Mammillaria lasiacantha)، یکی از کاکتوس های بدون تیغ با اندازه کوچک و مینیاتوری

مامیلاریا لیزیاکانتا، یکی دیگر از انواع کاکتوس توپی شکل بدون تیغ است. این کاکتوس نیز مثل مامیلاریا آلبیفلورا بسیار کوچک است و نهایتا به پهنای 2.5 سانتی‌متری خواهد رسید. در فصل تابستان، دریافت مقدار زیاد نور خورشید و آبیاری کافی از اصلی‌ترین نیازهای این کاکتوس است.

گل لیزیاکانتا سفید رنگ است و در مرکز خود، با رنگ قرمز تزئین شده است. اگر قصد نگهداری از این کاکتوس در بیرون از خانه را داشته یا در حال حاضر از آن در بیرون خانه نگهداری می‌کنید، یادتان باشد که با افت دما (زیر 10 درجه سانتی گراد)، آن را به داخل خانه منتقل کنید.

کاکتوس مامیلاریا لیزیاکانتا


9. مامیلاریا پکتینی فرا (Mammillaria pectinifera)

مامیلاریا پکتینی فرا، کاکتوسی توپی شکل و کوچک است که داخل زائده‌هایی نرم پوشیده شده است. این کاکتوس زیبا می‌تواند گل‌های جذابی به رنگ صورتی روشن تولید کند که عموما در میانه تابستان شکوفه می‌زنند.

اگرچه پکتینی فرا عاشق نور خورشید است، اما آن را حتما دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. با کاهش دما نیز (کمتر از 10 درجه) کاکتوس را به محیط داخلی خانه برگردانده و اجازه دهید دوران خفتگی زمستانی خود را به‌خوبی طی کند.

با تکنیک‌های نگهداری گیاهان بیشتر آشنا شوید: روش های موثر برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی

مامیلاریا پکتینی فرا


10. مامیلاریا پلوموزا یا کاکتوس پَر (Mammillaria plumosa)

کاکتوس مامیاریا پلوموزا که با نام کاکتوس پَر نیز شناخته می‌شود، یک کاکتوس بدون تیغ توپی شکل خوشه‌ای است. ساقه‌های این کاکتوس می‌توانند به پهنای 8 سانتی‌متر برسند و پس از تشکیل تمامی خوشه‌ها، اندازه‌ای نسبتا بزرگ پیدا کنند.

رز جاودان مهرسا
674,000 تومان
مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,000,000 تومان
زامیفولیا بلک 6 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه
1,146,000 تومان
پاچیرا پنج تنه ارتفاع50
746,000 تومان
فیکوس لیراتا دو شاخه در گلدان مواد آلی استوانه
955,000 تومان

این کاکتوس می‌تواند نور کامل خورشید را تحمل کند، پس بهتر است در فصل تابستان آن را روی لبه یک پنجره نورگیر قرار دهید. فقط باید مواظب باشید که پلوموزا را بیش‌از حد آبیاری نکنید، چون به پوسیدگی ریشه‌ها آن منجر خواهد شد، در نتیجه برای جلوگیری از این مشکل همیشه قبل از آبیاری آن میزان رطوبت خاک را سنجیده و اگر خاک خشک شده بود برای آبدهی اقدام کنید.

کاکتوس پلوموزا نیز جز کاکتوس های گلدار به‌شمار رفته و رنگ گل‌های آن زرد یا سفید است. چنانچه این کاکتوس را بیرون از خانه نگهداری کنید باید با کاهش دما (کمتر از 10 درجه سانتی گراد) آن را به داخل خانه آورده و در فصل زمستان نیز، شرایط را برای سپری کردن دوران خفتگی آن فراهم کنید.

مامیلاریا پلوموزا یا کاکتوس پر


11. مامیلاریا سولیسیویدس (Mammillaria solisioides)

این کاکتوس زیبا از لیست کاکتوس های بدون تیغ با شکل توپی مانند خود می‌تواند به پهنای 8 سانتی‌متر برسد. گل‌های این کاکتوس زرد رنگ هستند و زیبایی خاص خود را دارند.

مامیلاریا سولیسیویدس عاشق نور خورشید است و اگر قصد نگهداری از آن را دارید، باید آن را در محیطی نورگیر قرار دارد. همچین در آبیاری این گیاه نیز، باید دقت کافی داشته باشید؛ زیرا از رطوبت و یا غرقاب شدن متنفر است. در نهایت نیز اگر از آن در بیرون از خانه نگهداری می‌کنید، باید درنظر داشته باشید که موقع کاهش دما (زیر 10 درجه) باید آن را به داخل خانه منتقل کنید.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با 20 تا از بهترین گیاهان آپارتمانی زود رشد

مامیلاریا سولیسیویدس


12. اپونتیا اوریا (Opuntia aurea)، از جمله کاکتوس های بدون تیغ خانواده اوپنتیا

کاکتوس اوریا، گونه‌ای زیبا از سری کاکتوس های بدون تیغ و از خانواده اپونتیاست. برگ‌های این کاکتوس به شکل صفحاتی پهن هستند که هیچ‌گونه تیغی روی سطح آن‌ها وجود ندارد. این کاکتوس زیبا می‌تواند گل‌های جذابی به رنگ‌های زرد، صورتی و بنفش نیز تولید و حسابی خودنمایی کند.

اپونتیا اوریا یک کاکتوس بدون تیغ عالی برای کاشتن در باغچه یا قرار دادن در فضای خارجی منازل است، چون این گیاه می‌تواند نور کامل خورشید را به‌خوبی تحمل کرده و با یک آبیاری معتدل، رشدی عالی داشته باشد.


13. پاکی سرئوس مارگیناتوس، سرئوس چرمی یا پایه چرمی (Pachycereus marginatus)

پاکی سرئوس مارگیناتوس یک کاکتوس بدون تیغ بلند و خیره کننده است. این کاکتوس برای کاشتن در باغچه مناسب است و جالب است بدانید که می‌تواند به ارتفاعی بین 3 الی 5 متر نیز برسد!

بیشتر مطالعه کنید: همه چیز درباره تاثیر موسیقی بر گیاهان

پاکی سرئوس مارگیناتوس، سرئوس چرمی یا پایه چرمی


14. اچینوپسیس سابدنوداتا تافتی (Echinopsis subdenudata “Tufty”)

این کاکتوس نیز جز کاکتوس های بدون تیغ است و شکلی شبیه به یک توپ دارد. البته که سطح آن خالی و صاف نبوده و به جای تیغ، پرزهایی سفید رنگ از جنس پشم پنبه‌ای در سطح آن دیده می‌شود.

ست اداری بلوط
578,000 تومان
تراریوم دایموند
826,000 تومان
تراریوم بونسای جینسینگ بسته
653,000 تومان
تراریوم بونسای دارک
670,000 تومان

این کاکتوس زیبا، گل‌هایی “شبانه” تولید می‌کند که فقط شب‌ها باز شده و زیبایی کاکتوس را چندبرابر می‌کنند.

اچینوپسیس سابدنوداتا تافتی


15. اچینوسرئوس یا جام شاه (Echinocereus triglochidiatus)

این گونه از کاکتوس ها در اغلب اوقات بدون تیغ هستند؛ البته گاهی ممکن است تعداد بسیار کمی تیغ در آنها دیده شود، اما به‌دلیل کم بودن تعداد تیغ‌ها، از وجود آنها چشم پوشی کرده و می‌توانیم کاکتوس جام شاه را نیز جزو کاکتوس های بدون تیغ در نظر بگیریم.

این کاکتوس، گل‌هایی قرمز رنگ تولید کرده و برای این منظور در فصل تابستان، به دریافت نور کامل خورشید نیاز دارد. در خصوص آبیاری آن نیز باید بگوییم که لازم است در مورد آبیاری کاکتوس پیش رو دقت بیشتری به خرج دهید، همچنین مطمئن شوید که زهکشی خاک به‌خوبی انجام شده و خاک نیز قبل از هر وعده آبدهی، خشک شده است.

مثل اکثر کاکتوس‌ها، این کاکتوس نیز به دوران خفتگی زمستانه خود نیازمند است و می‌تواند سرمای هوا را نیز تا حدودی تحمل کند. پس اگر هوا سردتر از 5- درجه سانتی‌گراد نبود، می‌توانید آن را کماکان در خارج از خانه نگهداری کنید.

مطلب پیشنهادی: 6 دلیل از دلایل مرگ گیاهان آپارتمانی که حتما باید آن‌ها را بدانید

اچینوسرئوس یا جام شاه


16. اچینوسرئوس ریجی دیسموس یا رنگین کمان آریزونا (Echinocereus rigidissimus)

اچینوسرئوس ریجی دیسموس یک کاکتوس جذاب است که شکلی کُره‌ای مانند دارد. این کاکتوس می‌تواند تا ارتفاع 30 سانتی‌متر رشد کرده و معمولا پاجوش تولید نمی‌کند. این کاکتوس از آنجایی جز کاکتوس های بدون تیغ به‌حساب می‌آید که تیغ‌های آن به سمت داخل پیچ خورده‌اند، بنابراین خطری برای پوست نداشته و می‌توانید با خیال آسوده آن را برای نگهداری از خانه‌تان انتخاب کنید.

نام دیگر این کاکتوس، کاکتوس “رنگین کمان” است. علت این نامگذاری به ظاهر کاکتوس باز می‌گردد: اگر به تصویر این کاکتوس دقت کنید، مشاهده می‌کنید که تیغ‌های کاکتوس غالبا به رنگ بنفش هستند و به صورتی کمرنگ متمایل می‌شوند.

گل‌های این کاکتوس نیز صورتی- بنفش هستند و در فصل تابستان پدیدار می‌شوند. کاکتوس رنگین کمان عاشق نور درخشان خورشید است و می‌تواند نور کامل را به‌خوبی تحمل کند، اما با کاهش دما (کمتر از 10 درجه) باید حتما آن را به داخل خانه منتقل کنید.

اچینوسرئوس ریجی دیسموس یا رنگین کمان آریزونا


17. اچینوسرئوس ویرکی (Echinocereus viereckii)

با اینکه کاکتوس ویرکی دارای تعداد کمی تیغ است، اما تعداد آنها قابل توجه نیست و می‌توان آن را جز کاکتوس های بدون تیغ دانست. ساقه‌های این کاکتوس رنگ سبز روشن دارند و نسبت به سایر اعضای هم‌خانواده خود، روشن‌ترند. شکل آنها به‌صورت توپی است، اما با گذشت زمان به لوله‌ای و استوانه‌ای تغییر می‌کند.

اچینوسرئوس ویرکی به ارتفاعی بین 18 تا 20 سانتی‌متر رسیده و گل‌های بزرگ بنفش رنگی تولید می‌کند؛ گل‌هایی که می‌توانند به قطر 10 سانتی‌متر نیز برسند.

اگر قصد نگهداری از این کاکتوس را دارید در فصول رشد، هر دو هفته یکبار آن را آبیاری کرده و با رسیدن ایام خفتگی (زمستان)، این کار را هر 5 الی 6 هفته یکبار انجام دهید. اگر قصد نگهداری از این کاکتوس را دارید، یک نقطه نورانی برای قرار گیری این کاکتوس مناسب است.

بیشتر مطالعه کنید: معرفی 11 تا از بهترین گیاهان آپارتمانی مناسب خانه شما

اچینوسرئوس ویرکی


18. ریپسالیس (Rhipsalis cacti)، از جمله کاکتوس های بدون تیغ گرمسیری

ریپسالیس، گونه‌ای کاکتوس‌های گرمسیری است. اغلب کاکتوس‌های خانواده ریپسالیس، ظاهر سنتی کاکتوس را نداشته و عموما فاقد تیغ هستند. حدود 43 گونه کاکتوس مختلف در خانواده ریپسالیس جای دارند که بیشتر آن‌ها فاقد تیغ‌اند. تقریبا تمامی ریپسالیس‌ها، ساقه‌ای باریک برای آویزان شدن دارند. رنگ گل‌های آن‌ها نیز سفید است و در طول روز، شکوفه می‌دهند.

مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,000,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان
مانسترا متوسط با گلدان مواد آلی استوانه
922,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان

از آنجایی که ریپسالیس یک گیاه هوازی یا اپیفیت است؛ یعنی بر روی سایر گیاهان و درختان رشد می‌کند، به صورت همزمان به نور و سایه نیازمند است. ضمن اینکه دمای بیش‌از 25 درجه سانتی‌گراد نیز می‌تواند به آن آسیب بزند، به ویژه در خارج از خانه.

اگر قصد نگهداری از این کاکتوس دارید، درنظر داشته باشید که اگرچه ریپسالیس می‌تواند نور درخشان و مستقیم خورشید را تحمل کند، اما نباید در گرم‌ترین ساعات روز تحت این اشعه‌ها قرار بگیرد.

آبیاری کاکتوس ریپسالیس نیز باید با دقت انجام شود، به‌طوری‌که باید تنها زمانی کاکتوس را آبیاری کنید که خاک آن خشک شده باشد، چون مثل انوعه کاکتوس ها این کاکتوس نیز، از خاک خیس و مرطوب لذتی نمی‌برد. در طول نگهداری از کاکتوس‌های خانواده ریپسالی، در در نظردار داشته باشید که کمی کود در فصل تابستان می‌تواند برای این گیاه مفید باشد. ضمن اینکه اگر قصد نگهداری از این گیاه را دارید، باید همواره این آن را در محیطی گرم حفظ کرده و به محض کاهش دما (کمتر از 10 درجه) سریعا آن را به داخل خانه منتقل کنید.

کاکتوس ریپسالیس


19. اپی‌ فیلوم یا کاکتوس ارکیده‌ای (Epiphyllum cacti)

اپی فیلوم، گونه‌ای از کاکتوس‌های اپیفیتیک است که ظاهر سنتی و معمول سایر کاکتوس‌ها را نداشته و فاقد تیغ است. این نوع از کاکتوس های بدون تیغ، به طور آزادانه به تولید شاخه پرداخته و می‌توانند گل و میوه تولید کنند.

اپی فیلوم، گل‌های ظریف و معطری تولید می‌کند که در شب شکوفه می‌دهند. رنگ این گل‌ها سفید بوه و جزو گل‌های بزرگ به‌شمار می‌روند (پهنای 20 سانتی متر).

اگر قصد نگهداری از اپی فیلوم را دارید، در نظر داشته باشید که این گیاه به هوای گرم (دمای بالای 15 درجه سانتی گراد) و آبیاری کافی نیاز دارد.

با مشکلات گیاهان خانگی بیشتر آشنا شوید: با 12 مورد از مشکلات گیاهان خانگی بیشتر آشنا شوید

اپی‌ فیلوم یا کاکتوس ارکیده ای


20. کاکتوس کریسمس (Schlumbergera cacti)، آخرین عضو لیست کاکتوس های بدون تیغ

کاکتوس کریسمس یا کاکتوس تعطیلات، گونه‌ای متشکل از 3 الی 9 کاکتوس مختلف است. این کاکتوس نیز جز کاکتوس های بدون تیغ به‌شمار رفته و خطری برای محیط اطراف خود ایجاد نمی‌کنند.

کاکتوس کریسمس به نور کامل خورشید علاقه‌ای نداشته و در مقابل تمایل دارد تا نور به صورت فیلتر شده به آن بتابد. از آنجایی که زمان گلدهی این گیاه به ایام پایانی سال میلادی می‌رسد، نام آن نیز به همین دلیل “کریسمس” گذاشته شده است.

کاکتوس کریسمس

حرف پایانی

در این مطلب سعی کردیم لیستی جامع از کاکتوس های بدون تیغ را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با گیاه پزشکی آنلاین گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات گل و گیاه در محل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,506,000 تومان 2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان
نظرات (۰)
ثبت نظر