20 تا از بهترین گیاهان آپارتمانی زود رشد که خانه شما را زیبا می‌کنند

زمان مطالعه: 22 دقیقه

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که به یک گوشه خالی در خانه یا محل کار خود نگاه کرده‌ و حس کنید که یک گیاه آپارتمانی زیبا برای آنجا لازم است! اما اگر زمان کافی برای بزرگ شدن گیاه نداشته باشید، آن وقت تکلیف چه می‌شود؟ جواب مشخص است باید به سراغ گیاهان زود رشد یا سریع الرشد بروید؛ خوشبختانه، گیاهان آپارتمانی مختلفی وجود دارند که رشد سریعی داشته و می‌توانند با برگ‌های سبز و حتی گل‌های زیبای خود هر محیطی را سرزنده و شاداب کنند، به ویژه گیاهان برگریز. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که گیاهی که بیشترین تطابق را با ویژگی‌های محیطی منزل شما دارد انتخاب کرده و به قدر نیاز به آن رسیدگی کنید. درواقع گیاهان آپارتمانی زود رشد و گل‌هایی که رشد زیادی دارند، راهی سریع و عالی برای تغییر جو محیط هستند و می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان، تمام ویژگی‌های یک گیاه قدیمی و بزرگ را برای افراد فراهم کنند. اگر جزو افراد ناشکیبا هستید و نمی‌توانید خیلی صبر کنید، این مطلب برای شماست! در این مطلب از وبلاگ فروشگاه گل وگیاه گُل‌سِتان نکاتی در مورد افزایش سرعت رشد گیاهان آپارتمانی به شما گفته و سپس به معرفی 20 گیاه از گیاهان آپارتمانی زود رشد یا به اصلاح سریع الرشد خواهیم پرداخت تا با مطالعه و کسب اطلاعات در مورد آن‌‌ها بتوانید بهترین گیاه را با توجه به ویژگی‌های محیطی منزل خود انتخاب کنید.

فهرست مطالب:


چگونه سرعت رشد گیاه آپارتمانی را افزایش دهیم؟

قبل از معرفی گیاهان آپارتمانی زود رشد بد نیست به یکی از پرتکرار ترین سوالات شما درباره پرورش و نگهداری گیاهان آپارتمانی پاسخ دهیم.

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که حتی اگر یک گیاه به‌طور طبیعی سرعت رشد بالایی داشته باشد، الزاما به این معنی نیست که در هر شرایطی می‌تواند این ویژگی را محقق کند. در واقع، چند نکته اساسی وجود دارد که بهتر است آن‌ها را رعایت کنید، به‌این‌شکل مطمئن می‌شوید که همه چیز برای رشد سریع گیاه فراهم است:

  • گیاه را در معرض دریافت نور کافی قرار دهید: در برخورد با نور مستقیم خورشید احتیاط کنید، زیرا بسیاری از گیاهان این نور را نمی‌پسندند. در مورد نور مورد نیاز گیاهان آپارتمانی این اعداد را به خاطر بسپارید: نور کامل خورشید به معنای دریافت غیرمستقیم نور خورشید به‌مدت 6 ساعت یا بیشتر در روز است، سایه نسبی بین 6 الی 3 ساعت و سایه کامل معادل کمتر از 3 ساعت است.
  • از مناسب بودن تهویه و گردش هوا در اطراف گیاه، اطمینان حاصل کنید: برای بسیاری از گیاهان آپارتمانی، چند هفته یا یک ماه قرار گرفتن در خارج از خانه (در فصل گرما) ایده خوبی است.
  • کوددهی: گیاه را به‌طور پیوسته با کود مناسب تقویت کنید.
  • فضای ریشه: به‌طور مرتب وضعیت ریشه‌ها را بررسی کرده و چک کنید که بیش‌ازحد فشرده نشده باشند.
گیاهان آپارتمانی


مواردی که برای افزایش سرعت رشد گیاه باید از انجام آنها خودداری کنید

در مقابل توصیه‌های بالا، فاکتورهایی وجود دارند که می‌توانند از سرعت رشد گیاه بکاهند.

  • آبیاری بیش‌ازحد، یکی از اصلی‌ترین و رایج‌ترین دلایل ابتلای گیاه به بیماری‌های مختلف است که نتیجه آن کاهش سرعت رشد و در بیشتر مواقع نابودی گیاه شما خواهد بود. درمقابل آبیاری کمتر از میزان مورد نیاز نیز، می‌تواند سرعت رشد گیاه را کاهش دهد.
  • کوچک بودن گلدان نیز از دیگر دلایل اصلی توقف رشد گیاه است. درنتیجه همواره گیاه و ریشه‌ها را بررسی نموده و در ضورت لزوم گلدان را تعویض کنید. شعاع گلدان بعدی باید 25 درصد بیشتر از گلدان فعلی باشد.
  • انواع شوک‌ها که شامل کاهش یا افزایش ناگهانی دما، تعویض گلدان و تعویض خاک می‌شود نیز، به‌راحتی می‌تواند مانع رشد گیاه شود.

علاوه‌براینکه برخی گیاهان سریع الرشد یا زود رشد هستند و ذاتا سریع رشد می‌کنند، دانستن نکات بالا نیز خود در سرعت رشد گیاهان شما تاثیرگذار خواهد بود، پس آن‌ها را حتما به‌خاطر بسپارید.

معرفی گیاهان آپارتمانی زود رشد یا سریع الرشد

1. فیلودندرون زانادو، از جمله گیاهان آپارتمانی زود رشد کلاسیک و دکوراسیونی

فیلودندرون زانادو (یا فیلودندرون برگ بریده) یک گیاه آپارتمانی زود رشد کلاسیک است. ظاهر این گیاه به‌لطف داشتن برگ‌های سبز تیره و چرمی بسیار زیباست. این گیاه با برگ‌های درخشان و تکه‌ای خودش، به‌ خوبی می‌تواند محیط خانه یا محل کار شما را شاداب نگه دارد. رنگ این برگ‌های این گیاه زمردی مانند است و در میان بخش‌های مختلف برگ‌های آن، رده‌های ویژه‌ای به چشم می‌خورد. برگ‌های فیلودندرون زانادو می‌توانند به طول 40 سانتی‌متر و پهنای 30 سانتی‌متر برسند!

فیلودندرون زانادو یک گیاه دکوراتیو است و ساقه عمودی و برگ‌های خمیده و قوس‌دار آن باعث شده تا برای قرارگیری در گلدان‌های بزرگ و محیط‌های خالی بسیار مناسب باشد.

بیشتر مطالعه کنید: با 9 تا از محبوب ترین انواع گل رز رونده آشنا شوید

فیلودندرون زانادو

مختصری درباره فیلودندرون زانادو و شرایط نگهداری آن

  • نور مورد نیاز: نور روشن اما غیرمستقیم خورشید
  • اندازه: ارتفاع و پهنای 60 الی 120 سانتی‌متر
  • نوع خاک: خاک گلدان غنی، متخلخل و دارای زهکشی قوی، Ph آن نیز باید بین 5.6 الی 7.5 باشد.
  • آبیاری: خاک را مرطوب نگه داشته، اما برای آبیاری مجدد اجازه دهید 5 سانتی‌متر رویی آن خشک شود.
  • سمی بودن یا نبودن گیاه: این گیاه برای انسان‌ها و حیوانات سمی است.

2. گیاه ژینورا یا شب تاب

ژینورا (شب تاب/ گینورا/ مخمل) دارای رنگ بنفش تیره است و رنگ آن آنقدر درخشان و جذاب است که گاهی غیرطبیعی و مثل گل‌های مصنوعی به‌نظر می‌رسد! این گل آنچنان زیباست که چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود خواهد کرد. پس برای هیجان زده کردن مهمانان خود آماده باشید!

ژینورا برگ‌هایی با لبه‌های طرح‌دار دارد که با زیباترین رنگ بنفش که در بخش میانی خود با رنگ سبز تیره تزئین شده‌اند، در واقع برگ‌های این گیاه مرکز توجه هستند و بلافاصله این گیاه را به مرکز توجه در هر محیطی تبدیل می‌کنند.

بافت برگ ژینوا شبیه مخمل است، پس اگر دنبال گیاهان آپارتمانی زود رشد یا سریع الرشد هستید و دوست دارید گیاهی با بافت و جنس متفاوت داشته باشید، ژینورا مناسب شماست.

در صورت انتخاب ژینوا به‌عنوان یک گیاه آپارتمانی زود رشد درنظر داشته باشید که این گیاه علی رغم زیبایی فراوان، آبیاری کمی چالش برانگیزی دارد و باید در خصوص آبیاری آن دقت کافی داشته باشید که، به‌طوری‌که به اندازه کافی نه بیشتر نه کمتر به آن آب بدهید، زیرا مستعد ابتلا به پوسیدگی ریشه است و ممکن است گل تولید کند. شاید بپرسید مگر تولید گل یک فرآیند ناخوشایند است؟ متاسفانه بله! گل‌های ژینوا عطر خوبی ندارند، پس به محض ظاهر شدن آنها را بچینید.

مختصری درباره شرایط نگهداری گیاه ژینورا

  • نور مورد نیاز: دور از نور مستقیم خورشید؛ آن را در مکانی با سایه نسبی قرار دهید.
  • اندازه: ارتفاع 30 الی 60 سانتی‌متر، پهنای 60 الی 120 سانتی‌متر
  • نوع خاک: کمپوست گلدانی یا خاک ماسه‌ای باکیفیت، به همراه پرلیت برای بهبود زهکشی؛ زیرا ژینوا به زهکشی بسیار قوی نیاز دارد. Ph خاک نیز باید خنثی باشد.
  • آبیاری: خاک را مرطوب نگه دارید، اما همیشه قبل از آبیاری مجدد اجازه دهید 25 درصد از خاک خشک شود.
گیاه ژینورا

3. دیفن باخیا، یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی زود رشد پهن برگ

چرمی‌ترین، براق‌ترین و زیباترین رنگ سبز تیره‌ای که می‌توانید متصور شوید را می‌توانید در دیفن باخیا ببینید؛ دیفن باخیا از جمله گیاهان پهن برگ و سریع الرشد است و به‌خاطر ظاهر فوق‌العاده زیبای خود به یکی از گیاهان آپارتمانی زود رشد بسیار محبوب تبدیل شده است. این محبوبیت شاید به این دلیل است که این گیاه بافت و رنگ‌آمیزی بی‌نظیری داشته و ظاهر آن شبیه به گیاهان مصنوعی و پلاستیکی است.

اگر به برگ‌های دیفن باخیا دقت کنید، یک خط سبز روشن در مرکز برگ‌ها را مشاهده می‌کنید. این خط روشن، توجهات را از انتهای برگ‌ها به نوک آنها معطوف کرده و در طول این ساختار بزرگ و جذاب پیش می‌رود. همچنین رگه‌های روشن دیگری نیز وجود دارند که کمی تیرگی برگ را تعدیل کرده و ترکیب چشم‌نوازی ایجاد می‌کنند. در مجموع باید بگوییم که دیفن باخیا یک گیاه آپارتمانی زود رشد یا سریع الرشد بسیار طبیعی، جذاب و خیره کننده است.

مطلب مرتبط: معرفی و روش نگهداری گیاه دیفن باخیا

مختصری درباره شرایط نگهداری گیاه دیفن باخیا

  • نور مورد نیاز: مقدار زیادی از نور فیلتر شده اما قطعا بدون دریافت نور مستقیم خورشید. نور مستقیم منجر به آسیب دیدن برگ‌ها خواهد شد.
  • اندازه: این گیاه می‌تواند به طول 1.5 متر و پهنای 90 سانتی‌متر برسد.
  • نوع خاک: خاک مناسب این گیاهف کمپوست گلدانی باکیفیت با PH کمی اسیدی و مقدار زیادی از مواد طبیعی (مثل برگ) است. زهکشی خاک نیز باید با پرلیت و پومیس تقویت شود.
  • آبیاری: این گیاه به آبیاری مرتب نیاز داشته و باید زمانی که خاک آن رو به خشکی می‌رود، مجددا آبیاری شود.
دیفن باخیا

4. گندمی

با گیاه گندمی (عنکبوتی)، ظرافت را به محیط هدیه دهید. این گیاه از گیاهان آپارتمانی زود رشد یا سریع الرشد با برگ‌های بلند و نوک تیز خود که انگار همگی از یک مرکز واحد خارج می‌شوند، مثل آبشاری در دل خانه است و می‌تواند ظاهر متفاوتی از یک گیاه آپارتمانی را در محیط تعریف کند. گندمی برای قرار گیری روی قفسه، طبقات و حتی در سبدهای آویزی نیز بسیار مناسب است.

برگ‌های بلند و تیغه مانند گندمی به رنگ سبز- زرد روشن هستند و در لبه به رنگ کرم متمایل می‌شوند. اگر اهل توجه به جزئیات هستید، شک نکنید برگ‌ها گیاه آپارتمانی زود رشد گندمی شما را راضی خواهند کرد!

مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان

مختصری درباره شرایط نگهداری گیاه گندمی

  • نور مورد نیاز: مقدار زیاد نور روشن اما غیرمستقیم خورشید. این گیاه می‌تواند در سایه نیز رشد کند، اما در این شرایط حالت شلوغ و درهم خود را از دست خواهد داد.
  • اندازه: گندمی به ارتفاع و پهنای 30 سانتی متر می‌رسد.
  • نوع خاک: خاک گلدان معمولی یا ترکیب ذغال سنگ و خاک رس برای گندمی مناسب است. زهکشی خاک باید قوی بوده و ph آن نیز در محدود 6 الی 7 باشد.
  • آبیاری: هنگامی که سطح خاک کمی خشک شد، گیاه را آبیاری کنید.
گندمی

5. برگ بیدی، یکی از گیاهان آپارتمانی زود رشد عالی برای پرورش در خانه و محیط کار

برگ بیدی سرعت رشد بسیار بالایی داشته و اصلا اهل ناز و عشوه نیست! این گیاه آپارتمانی زود رشد یا سریع الرشد یک گزینه عالی برای نگهداری در خانه و محل کار است. در حقیقت، شاخه‌های بلند و رونده این گیاه از گیاهان آپارتمانی زود رشد به‌همراه برگ‌های قوس‌دار خود با زیباترین رنگ‌ها تزئین شده‌اند تا چشم هر رهگذری را به خود جلب کنند: کرم، سبز، ارغوانی و بنفش!

جالب است بدانید رنگ‌بندی برگ بیدی بسته به میزان نور متفاوت است، اما در هر شرایطی هنوز هم جزو زیباترین گیاه آپارتمانی خواهد بود. ضمن اینکه این گیاه را می‌توانید در گلدان‌های کم عمق و سبدهای آویزی نیز بکارید.

مطلب پیشنهادی: راهنمای 12 بخشی درباره خرید گل و گیاه

مختصری درباره شرایط نگهداری گیاه برگ بیدی

  • نور مورد نیاز: نور زیاد اما غیرمستقیم خورشید، سایه نسبی نیز برای این گیاه مطلوب است.
  • اندازه: ارتفاع و پهنای 30 الی 60 سانتی‌متر.
  • نوع خاک: برگ بیدی به نوع خاک حساسیت چندانی نداشته و تنها چیزی که برایش مهم است، زهکشی عالی خاک است. Ph خاک نیز باید بین 6 الی 8 باشد.
  • آبیاری: برگ بیدی در برابر خشکی مقاوم است و به آب بسیار کمی نیاز دارد، ازاین‌رو قبل از هر بار آبیاری باید اجازه دهید تا تمام بخش‌های خاک خشک شوند. همچنین یادتان باشد که زیرگلدانی آن نیز هرگز نباید خیس باشد.
گل برگ بیدی

6. سرخس مارچوبه

نام دیگر این گیاه، سرخس تزئینی یا گیاه شویدی است. این گیاه با بافت توری مانند بی‌نظیر خود دارای رشدی سریع بوده و بسیار ظریف است. برگ‌های سرخس مارچوبه مثل پروانه‌هایی هستند که در هوای خانه یا محل کار شما به پرواز درآمده و بر ساقه‌های ظریف گیاه تکیه می‌کنند!

جالب است بدانید برگ‌های پرمانند سرخس مارچوبه ممکن است بر دیواره گلدان خود نیز نقش ببندند، در این حالت پوششی ابریشمی شکل و سبز رنگ در گلدان گیاه شما ایجاد می‌شود.

مختصری درباره شرایط نگهداری گیاه سرخس مارچوبه

  • نور مورد نیاز: نور نسبتا زیاد، اما غیرمستقیم خورشید. دراین‌باره درنظر داشته باشید که اگر نور بیش‌ازحد قوی باشد، برگ‌ها دچار سوختگی می‌شوند؛ درمقابل اگر نور خیلی کم هم باشد، برگ‌ها زرد رنگ خواهند شد. بنابراین در انتخاب محل قرار گیری سرخس مارچوبه دقت کنید.
  • اندازه: ارتفاع این گیاه بین 120 الی 150 سانتی‌متر و پهنای آن حدود 60 الی 90 سانتی‌متر می‌شود. جالب است بدانید اگر از این گیاه خوب نگهداری کنید، می‌تواند تا ارتفاع 3 متر نیز رشد کند!
  • نوع خاک: سرخس مارچوبه به کمپوست گلدانی غنی با زهکشی قوی نیاز دارد. همچنین بهتر است خاک کمی اسیدی و ph نیز بین 5.6 الی 7.8 باشد.
  • آبیاری: وقتی که 2.5 سانتی متر رویی خاک خشک شد، گیاه را به خوبی آبیاری کنید،‌ اما هرگز اجازه ندهید که همواره در خاک خیس قرار بگیرد. همچنین میزان آبیاری را نیز در زمستان کاهش دهید.
سرخس مارچوبه

7. کوردیلین یا فروتکوزا

نام دیگر این گیاه، “تی هاوایی” است. کوردیلین مثل یک نخل با برگ‌های پهن و بلند به‌نظر می‌رسد، به‌طوری‌که برگ‌های آن به‌صورت دایره‌وار در اطراف تنه اصلی رشد کرده و بافتی بسیار نرم، براق و درخشان دارند. هر برگ از این گیاه می‌تواند به طول 60 سانتی‌متر برسد! اگر به‌خوبی به برگ‌ها نگاه کنید، یک رگه زیبا را در میانه آن‌ها مشاهده خواهید کرد که بر جذابیت این گیاه اضافه کرده است.

رنگ کوردیلین بسیار جذاب است؛ یک سبز زمردی تیره که می‌تواند به بنفش تبدیل شود! این گیاه از گیاهان آپارتمانی زود رشد یا سریع الرشد جز گیاهان گلدار است. به‌طوری‌که گل‌های آن به‌رنگ صورتی و بنفش بوده و میوه آن نیز قرمز، گرد و براق است.

بیشتر مطالعه کنید: 19 تا از گیاهان بی خطر که هیچ مشکلی برای حیوانات خانگی شما ایجاد نمی‌کنند

مختصری درباره شرایط نگهداری گیاه کوردیلین

  • نور مورد نیاز: این گیاه به نور زیاد خورشید نیاز دارد، اما باید همواره دور از نور مستقیم نگهداری شود، زیرا نور مستقیم منجر به سوختگی برگ‌های آن خواهد شد.
  • اندازه: در محیط داخلی، نهایت ارتفاع کوردیلین 120 سانتی‌متر و پهنای آن 90 سانتی‌متر خواهد، اما در طبیعت می‌تواند تا 4 متر نیز رشد کند.
  • نوع خاک: خاک گلدان مناسب با زهکشی عالی خاک مورد نیاز این گیاه است. برای دستیابی به چنین خاکی، می‌توانید دو سوم ذغال سنگ (پیت) را با یک سوم ماسه ترکیب کنید. همچنین PH خاک نیز باید بین 6 الی 6.5 باشد.
  • آبیاری: تنها زمانی گیاه را آبیاری کنید که سطح رویی خاک خشک شده باشد. در فصل زمستان نیز آبیاری را کمتر کنید.
کوردیلین یا فروتکوزا

8. بامبو یا دراسنا سندریانا، یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی زود رشد آپارتمانی

این گیاه آپارتمانی زود رشد با نام “بامبوی خوش قدم” یا “بامبوی شانس” نیز شناخته می‌شود. درواقع، این گیاه یک بامبوی واقعی نیست و از نظر گیاه‌شناسی در خانواده بامبوها جای نمی‌گیرد، اما از خویشاوندان گیاه اژدهاست و به‌علت ظاهر خود چنین نامی گرفته است. این روزها بامبو به یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی بدل شده و می‌توانید آن را به‌سادگی در یک گلدان شیشه‌ای و تنها در مقداری آب پرورش دهید!

جالب است بدانید بامبو قرن‌هاست که به‌عنوان گیاه آپارتمانی در کشورهای آسیایی از جمله ایران نگهداری می‌شود، زیرا اعتقاد بر این است که این گیاه برای صاحب خود و اهل خانه شانس می‌آورد. حتی اگر به این موضوع اعتقاد نداشته باشید، نمی‌توانید ظاهر تاثیر گذار و شرقی آن را انکار کنید! در واقع، این گیاه دارای ساقه‌های بزرگ سبز رنگ است (مثل یک بامبوی واقعی) که دسته‌هایی از برگ‌های سبز و درخشان را روی خود می‌رویاند.

رنگ این گیاه سبز روشن است و می‌توانید ساقه‌های آن را مجبور کنید تا به‌صورت گرد و پیچ‌دار رشد کنند، به‌این‌شکل جذابیت آن بیش از پیش خواهد شد! البته باید درنظر داشته باشید که اینکار یک کار تخصصی است و چنانچه تخصص کافی نداشته باشید، گیاه شما از بین خوهد رفت.

آنتوریوم قرمز در گلدان فلزی استوانه
1,077,000 تومان
آنتوریوم صورتی با گلدان فلزی استوانه
1,086,000 تومان
آنتوریوم صورتی با گلدان فلزی مخروطی
756,000 تومان
گیاه بنت قنسول با گلدان طوسی
491,000 تومان
گیاه بنت قنسول با گلدان مشکی
500,000 تومان

مختصری درباره شرایط نگهداری گیاه دراسنا سندریانا

  • نور مورد نیاز: بامبو یا دراسنا سندریانا به نور زیاد، اما غیرمستقیم نیاز دارد.
  • اندازه: بیش از 150 سانتی‌متر
  • نوع خاک: این گیاه می‌تواند در آب رشد کند، اما باید این آب را همیشه عوض کرده و آن را تمیز نگه دارید. اگر می‌خواهید بامبو را در خاک بکارید، خاک انتخابی باید ضمن غنی بودن، گردش هوای بسیار خوبی را در داخل خود فراهم کند.PH  خاک نیز باید در محدود 6 الی 7 قرار بگیرد.
  • آبیاری: اگر دراسنا سندریانا را در آب نگهداری می‌کنید، آب آن را باید به‌صورت مداوم تعویض کنید. در صورت نگهداری در خاک نیز باید مرتبا گیاه را آبیاری کرده و اجازه ندهید که خاک خشک شود.
بامبو یا دراسنا سندریانا

9. آگلونما

با کمک آگلونما، محیط خود را به بهترین نحو تازه کرده و از برگ‌های بیضی مانند آن که در دو رنگ مختلف رشد می‌کنند و به سمت پایین خمیده می‌شوند لذت ببرید! آگلونما یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی زود رشد یا سریع الرشد و بسیار محبوب است؛ برگ‌های این گیاه به‌رنگ سبز روشن هستند و با رگه‌های سبز تیره تزئین شده‌اند. گونه‌های مختلف این گیاه رنگ‌های دیگری نیز دارند، برای مثال نوع “سرنا” مرکزی صورتی رنگ داشته که با رگه‌های بنفش همراه شده است.

مطلب پیشنهادی: با 10 مورد از دلایل رایج زرد شدن برگ های آگلونما آشنا شوید

مختصری درباره شرایط نگهداری گیاه آگلونما

  • نور مورد نیاز: آگلونما به نور زیاد و غیرمستقیم خورشید نیاز دارد و مثل بسیاری دیگر از گیاهان آپارتمانی، برگ‌های این گیاه نیز در صورت تماس با نور مستقیم دچار سوختگی خواهند شد.
  • اندازه: ارتفاع و پهنای حداکثری آن 120 سانتی متر است.
  • نوع خاک: خاک گلدان معمولی، دارای زهکشی قوی و PH بین 5.6 الی 6.5 یک خاک مناسب برای نگهداری از آگلونماست.
  • آبیاری: آگلونما به خاکی مرطوب نیاز داشته و نباید اجازه دهید که خاک آن کاملا خشک شود، بنابراین هر موقع خاک آن رو به خشکی رفت، به آن آب بدهید. گفتنی است خاک مرطوب را با خاک غرقاب اشتباه نگرفته و این گیاه را بیش‌ازحد آبیاری نکنید، چون در این صورت ریشه‌های گیاه شما دچار پوسیدگی خواهند شد. در فصل زمستان نیز میزان آبیاری را کاهش دهید.
آگلونما

10. سروپژیا وودی

اگر برای محیط زندگی خود به‌دنبال یک گیاه آپارتمانی زود رشد یا سریع الرشد با گلدان آویزی هستید، سروپژیا را از دست ندهید. این گیاه آپارتمانی نیمه ساکولنت، دارای شاخه‌هایی بلند و رونده است. برگ‌های قلبی شکل و براق آن نیز آینه تمام و کمال زیبایی، ظرافت، رنگ و رومانس هستند!

رنگ برگ‌های سروپژیا سبز نقره‌ای با رگه‌های کرم است، بااین‌حال در نور زیاد و غیرمستقیم خورشید ممکن است رنگ آن‌ها زرد شده و رگه‌هایی از صورتی- ارغوانی نیز در سطح آن‌ها پدیدار شود!

مختصری درباره شرایط نگهداری گیاه سروپژیا وودی

  • نور مورد نیاز: سروژیا به نور زیاد اما غیرمستقیم و فیلترشده نیاز دارد.
  • اندازه: شاخه‌های این گیاه می‌توانند تا حدود 30 سانتی‌متر رشد کنند.
  • نوع خاک: این گیاه به خاکی سبک با زهکشی قوی نیاز دارد و خاک گلدان به‌همراه یک واحد ماسه برای آن مناسب خواهد بود. این گیاه خاک کمی اسیدی تا خنثی را ترجیح می‌دهد و PH  خاک آن باید بین 6.1 الی 6.5 باشد.
  • آبیاری: برای آبیاریسروپژیا وقتی خاک آن کاملا خشک شد، آن را به‌خوبی آبیاری کنید و هرگز اجازه ندهید آب اضافی در زیرگلدانی آن باقی بماند.
سروپژیا وودی

11. پرسیاوشان

پرسیاوشان یک گیاه آپارتمانی زود رشد است که نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی زود رشد یا سریع الرشد که معرفی کردیم، رشد بیشتری دارد. درواقع یک گیاه فوق زود رشد است! ظاهر پرسیاوشان قوس‌دار و جالب است و برگ‌ها و برگچه‌های آن به‌رنگ سبز روشن هستند.

بیشتر مطالعه کنید: با 10 تا از بهترین گیاهان مناسب اتاق خواب بیشتر آشنا شوید

مختصری درباره شرایط نگهداری گیاه پرسیاوشان

  • نور مورد نیاز: پرسیاوشان برای گوشه‌های تاریک مناسب است، زیرا به سایه کامل علاقه داشته و نمی‌تواند نور زیاد مستقیم را تحمل کند. بنابراین محیطی با نور کم و غیرمستقیم را برای نگهداری از آن درنظر بگیرید.
  • اندازه: این گیاه بهارتفاعی بین 30 الی 60 سانتی‌متر می‌رسد.
  • نوع خاک: پرسیاوشان با بیشتر خاک‌ها تطبیق‌پذیر است، بااین‌حال خاک گلدان متخلخل با زهکشی قوی برای آن بهتر است. PH خاک آن نیز باید بین 4 الی 8 باشد!
  • آبیاری: وقتی که سطح خاک خشک شد، گیاه را آبیاری کنید و هرگز اجازه ندهید پرسیاوشان در خاکی خیس و غرقاب شده زندگی کند.
پرسیاوشان

12. فیکوس بنجامین، یکی از خوش نقش و نگارترین گیاهان آپارتمانی زود رشد

هرگز نمی‌توان از آیکونیک‌ترین گیاه آپارتمانی جهان یا به‌عبارتی خوش نقش و نگارترین چشم پوشی کرد! بنجامین، یک گیاه که نه، بلکه یک درخت کوچک زود رشد است که می‌تواند هر فضای خالی در محل کار، راهرو، اتاق و خانه را با برگ‌های درخشان و سبز براق خود پر کند! سال‌هاست که این گیاه ظریف با شاخه‌های خمیده خود، به‌عنوان یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی شناخته می‌شود.

با یک الگوی رشد دایره‌ای مانند که آن را برای قرار گیری در گلدان‌های کوچک نیز مناسب کرده است، جای تعجب ندارد که بگوییم بنجامین یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی زود رشد این لیست است.

رز جاودان مهرسا
674,000 تومان
مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,000,000 تومان
زامیفولیا بلک 6 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه
1,146,000 تومان
پاچیرا پنج تنه ارتفاع50
746,000 تومان
فیکوس لیراتا دو شاخه در گلدان مواد آلی استوانه
955,000 تومان

مختصری درباره شرایط نگهداری فیکوس بنجامین

  • نور مورد نیاز: این درخت کوچک به نور زیاد، اما غیرمستقیم خورشید نیاز دارد.
  • اندازه: در محیط داخلی، این گیاه نهایتا به ارتفاع 2 متر و پهنای 120 سانتی متر خواهد رسید، اما در طبیعت اصلی خود می‌تواند تا 20 متر نیز رشد کند!
  • نوع خاک: یک خاک گلدان خوب با زهکشی مناسب، متخلخل و غنی تمام چیزی است که بنجامین برای رشد خود به آن نیاز دارد. PH خاک آن نیز باید بین 6 الی 6.5 باشد.
  • آبیاری: فیکوس بنجامین خود را باید زمانی آبیاری کنید که سطح خاک خشک شده باشد.
گیاه آپارتمانی فیکوس بنجامین

13. پپرومیا هندوانه‌ای

اگر به‌دنبال یک مجسمه زنده برای میز کار و قهوه یا روی قفسه‌ها هستید، پپرومیا هندوانه‌ای با برگ‌های گرد و بزرگ خود می‌تواند این نقش را به خوبی برای شما ایفا کند! برگ‌های این گیاه از دو رنگ سبز روشن و سبز تیره تشکیل شده‌اند و به حالت مارپیچی در درون هم قرار گرفته‌اند. همین موضوع باعث شده تا این گیاه به یک اثر هنری زنده تبدیل شود!

مطلب پیشنهادی: 4 روش موثر برای نجات گیاه از دست رفته شما

مختصری درباره شرایط نگهداری پپرومیا هندوانه‌ای

  • نور مورد نیاز: این گیاه به محیطی نورانی، اما دور از نور مسقتیم خورشید نیاز دارد.
  • اندازه: ارتفاع و پهنای پپرومیا هندوانه‌ای نهایتا 30 سانتی‌متر خواهد بود.
  • نوع خاک: خاک گلدانی با زهکشی قوی یک خاک مناسب برای پپرومیا هنداونه‌ای است. علاوه‌بر زهکشی قوی، PH خاک نیز باید بین 6 الی 7 باشد. شما می‌توانید با ترکیب کردن 2 واحد پیت ماس و یک واحد پرلیت به ترکیبی ایده‌آل برای این گیاه برسید.
  • آبیاری: هنگامی که سطح خاک خشک شد، پپرومیا هندوانه‌ای را به‌خوبی آبیاری کنید و از غرقاب کردن آن بپرهیزید. در زمستان نیز میزان آبیاری گیاه را کاهش دهید.
پپرومیا هندوانه ای

14. پوتوس طلایی، از جمله گیاهان آپارتمانی زود رشد محبوب با نگهداری آسان

خانواده پوتوس و پوتوس طلایی یکی از زود رشدترین گیاهان آپارتمانی و درعین‌حال محبوب‌ترین آن‌ها هستند. پوتوس طلایی به رسیدگی کمی نیاز داشته و بسیاری از افراد آن را حتی در گلدان شیشه‌ای نیز پرورش می‌دهند!

شاخه‌های رونده این پوتوس با برگ‌های پهن و گرد خود، برای آویزان شدن از قفسه‌ها بسیار مناسب هستند. برگ‌های پوتوس طلایی از دو رنگ سبز و زرد تشکیل شده‌اند و این رنگبندی ممکن است با میزان نور و فصل تغییر کند.

مختصری درباره شرایط نگهداری پوتوس طلایی

  • نور مورد نیاز: این گیاه به نور متوسط تا زیاد، اما غیر مستقیم خورشید نیاز دارد. در این باره درنظر داشته باشید که نور بیش‌ازحد می‌تواند برگ‌های پوتوس را به‌کلی از بین ببرد.
  • اندازه: شاخه‌های پوتوس می‌توانند به ارتفاع 1.8 الی 3 متر برسند.
  • نوع خاک: خاک گلدان معمولی با زهکشی مناسب برای پوتوس طلایی مناسب بوده و PH ترجیحی آن نیز بین 6.1 الی 6.5 است.
  • آبیاری: برای آبیاری پوتوس طلایی باید همیشه اجازه دهید خاک کاملا خشک شود و سپس آن را آبیاری کنید. چراکه آبیاری بیش‌ازحد سبب پوسیدگی برگ‌های این گیاه خواهد شد.
پوتوس طلایی

15. گیاه یشم

تعداد ساکولنت‌های زود رشد انگشت شمار است و یشم جزو یکی از همین ساکولنت‌هاست! برگ‌های ضخیم و گوشتی یشم روی ساقه‌ چوبی خود جلوه‌ای بی‌نظیر دارند. خوبی گیاه یشم در بین گیاهان آپارتمانی زود رشد یا سریع الرشد در این است که پس از بالغ شدن، به یک درخت مینیاتوری تبدیل شده و طول عمر زیادی خواهد داشت. یشم می‌تواند تا 120 الی 150 سانتی متر رشد کند و جالب است بدانید که از جمله گیاهان خوش یمن نیز به‌شمار می‌رود!

مطلب مرتبط: نکات کلی درباره نگهداری از گیاه یشم

گیاه یشم با گلدان سفالی

16. آلوئه ورا

آلوئه ورا به‌دلیل داشتن یک ژل عالی با خواص درمانی در درون خود، گیاهی با کابرد پزشکی و درمانی است. ساقه‌های گوشتی و ضخیم این گیاه از مرکز به سمت بیرون رشد کرده و لبه آن‌ها نیز دندانه‌دار است. آلوئه ورا با اینکه جز ساکولنت‌هاست و طبیعتا باید رشد کمی داشته باشد. اگر زیر نور مستقیم خورشید کاشته شود رشد سریعی داشته و یک گیاه آپارتمانی زود رشد یا به اصطلاح سریع الرشد به‌حساب می‌آید.

آلوئه ورا

17. سانسوریا، مقاوم‌ترین عضو لیست گیاهان آپارتمانی زود رشد

اگر قرار بود لیستی از مقاوم‌ترین گیاهان بنویسیم، سانسوریا در صدر لیست می‌بود؛ چراکه این گیاه می‌تواند هرگونه بی‌توجهی و اهمال کاری در رسیدگی به خود را تحمل کرده و با بخشندگی تمام به رشد خود ادامه دهد. البته این به این معنی نیست که اگر این گیاه را خریداری کردید به آن بی‌توجهی کنید، چون در واقع اینکار کم‌کم به نابودی گیاه منجر می‌شود.

سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
سانسوریا ابلق با گلدان مواد آلی استوانه مشکی
996,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان
سانسوریا ابلق کراواتی پر غلاف ارتفاع45
502,000 تومان
سانسوریا ابلق پرغلاف در گلدان مواد آلی
1,007,000 تومان

سانسوریا نیز جز گیاهان آپارتمانی زود رشد در خانواده ساکولنت‌هاست که اگر شرایط نگهداری خوب و باب میلش را برایش فراهم کنید، رشد سریعی خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی: آموزش تصویری تعویض خاک و گلدان سانسوریا

سانسوریا

18. پیچک یا عشقه

رشد پیچک بسیار سریع است و می‌تواند خلی آپارتمان شما را به یک جنگل تبدیل کند! فقط در طول نگهداری از این گیاه آپارتمانی زود رشد باید از غرقاب کردن آن خودداری کنید. چراکه هیچ گونه از پیچک تمایلی ندارد که در خاک خیس زندگی کند. همچنین بهتر است هوای اطراف این گیاه مرطوب باشد.

با اینکه ترجیح پیچک بر دریافت نور زیاد و غیرمستقیم خورشید است، اما اگر در مکانی کم نور زندگی می‌کنید، باز هم مشکلی نیست و این گیاه می‌تواند به رشد خود ادامه دهد، منتها خاصیت زود رشدی آن کمی تحت تاثیر قرار گرفته و با سرعت کمتری رشد می‌کند.

پیچک یا عشقه

19. هویا، از جمله گیاهان آپارتمانی زود رشد گرمسیری

هویا یک گیاه آپارتمانی زود رشد گرمسیری و متعلق به هند، چین، ویتنام و اندونزی است. هویا گیاهی است که معمولا روی قفسه‌ها و میزها دیده می‌شود، اما جز گیاهان آویزی نیز به‌شمار رفته و می‌توانید آن را به‌صورت آویزی نیز نگهداری کنید. اگر به‌خوبی به این گیاه رسیدگی کنید، آن هویا سریع خواهد بود.

به‌این‌منظور کافیست هویا را در محیطی نورانی، اما با نور غیرمستقیم خورشید نگهداری کرده و هر چند روز یکبار گلدان آن را بچرخانید تا نور غیرمستقیم خورشید به تمامی نقاط آن برسد.

همچنین درنظر داشته باشید که این گیاه از آب زیاد خوشش نمی‌آید، درنتیجه زمانی که بخشی از خاک آن خشک شد به آن آب بدهید. در نهایت نیز اگر محیط بیش‌ازحد خشک است، هفته‌ای چند بار هوای اطراف هویا را با یک اسپری آب مرطوب کنید.

بیشتر مطالعه کنید: با 16 تا از گل های مناسب فصل بهار که به خانه شما زیبایی می‌دهند بیشتر آشنا شوید

هویا

20. اسپاتی فیلوم، آخرین گیاه لیست گیاهان آپارتمانی زود رشد

اسپاتی فیلوم، آخرین گیاه از لیست گیاهان آپارتمانی زود رشد است. این گیاه زیبا که شبیه سوسن است، یک سوسن واقعی نیست و به خانواده گل شیپوریان تعلق دارد. اسپاتی فیلوم می‌تواند تا 1 متر رشد کرده و یک گیاه آپارتمانی متفاوت و خاص در خانه شما باشد. رنگ برگ‌های این گیاه سبز تیره است که در تضاد با گل‌های سفید رنگش، جاذبه بسیار خوبی را در محل کار و منزل شما ایجاد می‌کند.

حال، دوباره به همان گوشه خالی که در ابتدای مطلب در مورد آن صحبت کردیم نگاهی بیاندازید… آیا می‌توانید یکی از گیاهان لیست را برای آنجا انتخاب کنید؟ یک گیاه آپارتمانی زود رشد (مثل گیاهانی که در لیست مطرح کردیم) می‌تواند زندگی و طراوت را حتی به کم‌دیدترین نقاط محیط بیاورد. پس حال که بهترین گیاهان آپارتمانی زود رشد را شناختید، یکی از آنها را برای خود تهیه کنید. به‌این‌منظور می‌توانید روی گُل‌‍‌سِتان نیز حساب کرده و با کارشناسان ما مشورت کنید.

اسپاتی فیلوم با گلدان

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم 20 تا از بهترین گیاهان آپارتمانی زود رشد که خانه شما را زیبا می‌کنند را به شما معرفی کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق مشاوره آنلاین گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی و کاشت در محل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

سانسوریا ابلق کراواتی پر غلاف ارتفاع45
502,000 تومان
قاشقی بلک در گلدان فلزی
433,000 تومان
پتوس ابلق در گلدان آویز
517,000 تومان
گیاه سانسوریا سبز پرغلاف
459,000 تومان
گیاه آگلونما متوسط
512,000 تومان
نظرات (۲)
ثبت نظر
  • بازی اتاق فرار

    من یه گل بامبو دارم که بعد از گذشت چند سال هنوز رشد آنچنانی نداشته با اینکه میبینیم واسه دوستام خیلی بزرگ شده دلیلش چیه

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      همراه گل‌سِتانی سلام
      از کوده ای مخصوص بامبو برای تقویت گیاه استفاده کنید.