4 روش موثر برای نجات گیاه از دست رفته شما

زمان مطالعه: 15 دقیقه

اگر پس از یک روز پرمشغله به خانه آمدید و دیدید که گیاه زیبا و محبوبتان در حال از دست رفتن است جای نگرانی وجود ندارد، احتمالا هنوز فرصت برای بازیابی و سرحال شدن آن وجود دارد. بیایید اینطور شروع کنیم که فکر می‌کنید برای دادن جانی دوباره به گیاهتان چه کاری باید انجام دهید؟ به آن آب بدهید؟ خیر! متاسفانه بیشتر مردم فکر می‌کنند که با اضافه کردن آب به گیاهان پژمرده می‌توانند آن ها را سرحال و سالم کنند، اما واقعا اینطور نیست و گاهی اضافه کردن آب حتی به میزان کم سبب حادتر شدن مشکل خواهد شد. پس راه حل چیست؟ یادگیری روش های احیا کردن گیاهان آپارتمانی و نجات گیاه مورد نظرتان! با یادگیری روش های نجات گیاهان آپارتمانی آن‌ها را براساس اصول و قواعد مجددا به چرخه زندگی‌شان باز خواهید گرداند. به این منظور ما در این مقاله به شرح 4 روش موثر برای احیا و نجات گیاه یا گیاهان شما پرداخته‌ایم. اگر دوست دارید به روشی درست گیاه از دست رفته خود را نجات دهید، تا پایان این مطلب از فروشگاه گل و گیاه گُل‌سِتان همراه باشید.

فهرست مطالب:


مقدمه‌ای بر 4 روش موثر نجات گیاه آپارتمانی شما

سلامت گیاهان و گلهای آپارتمانی عموما به‌خاطر افراط یا تفریط در تامین نور، مواد مغذی، آبیاری به خطر می‌افتد، البته که نمی‌توان حمله آفت‌ها را نیز نادیده گرفت. در نتیجه ساده‌ترین راه اصلاح عادت‌هایتان در طول مراقبت از گیاهان است. برای مثال اگر به گیاهان خود بیش‌ازحد آب می‌دهید. ساده‌ترین روش برای نجات گیاه تان اصلاح عادت آبیاری است. اصلاح عادت‌های مراقبت از گیاه آپارتمانی تان روشی عالی و اغلب کارآمد است، اما تشخیص اینکه که گیاه شما به خاطر کدام مورد از مواردی که گفتیم دچار مشکل شده است از همه مهم‌تر است، چراکه اگر درست تشخیص داده نشود، اقدامات شما سیکل معکوس داشته و به‌جای بهبود و نجات گیاه تان آن را به سمت مرگ می‌کشاند. به همین منظور ما در 4 روش احیا کردن گیاهان آپارتمانی که هر کدام بر اساس یکی از چهار موردی که سلامت گیاهان را به خطر می‌اندازد است، روش تشخیص را نیز برای شما شرح داده‌ایم.

بیشتر مطالعه کنید: روش نگهداری عمومی گیاهان آپارتمانی

چند گیاه و گلدان در کنارهم


اقداماتی که قبل از هر کاری باید انجام دهید

  • به ریشه‌ها توجه کنید: در درجه اول باید به ریشه ها توجه کنید. ریشه گیاه باید زنده باشد تا شانسی برای ادامه حیاتش داشته باشد. اگر ریشه سفیدرنگ بود و هنوز نشانی از رنگ سبز در آن دیده می‌شد، یعنی جای امیدواری هست.
  • برگ‌های مرده را جدا کنید: بعد از ریشه‌ها باید سراغ برگ‌ها بروید و برگ‌های مرده را جدا کنید. اگر ریشه آسیب زیادی دیده است، توصیه می‌کنیم کمی هم از شاخ و برگ گیاه کم کنید. این کار باعث می‌شود که ریشه بخش‌های کمتری از گیاه را تغذیه کرده و درنتیجه سریع‌‌تر و بهتر احیا شود.
  • ساقه‌های مرده را جدا کنید: اقدام آخری که باید انجام دهید این است که بخش‌های مرده ساقه را تا جایی که به ساقه‌های سبز برسید ببرید. نگران نباشید، به‌زودی ساقه‌های جدید و سالم از محل برش رشد خواهند کرد.

اکنون گیاه شما آماده است تا دوباره سلامت شود. حال در ادامه به روش های احیا گیاه خواهیم پرداخت.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان


4 روش موثر برای احیا کردن و نجات گیاهان آپارتمانی

روش اول؛ نجات گیاهی که به‌خاطر آبیاری آسیب دیده است

اگر گیاه شما از آبیاری شدن بیش‌ازحد یا آبیاری کم آسیب دیده حتما یادتان باشد از اضافه کردن کود یا غذای مخصوص گیاهان به آن تا زمانی که کاملا سالم نشده خودداری کنید. از آنجا که در این شرایط ریشه‌ها بسیار حساسند و برای درمان به زمان کافی احتیاج دارند این گیاهان را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید و تا زمان بهبود ریشه‌‌ها، فقط مقدار بسیار کمی آب به آن‌ها بدهید. گیاه شما زمانی سالم شده که برگ‌ها دوباره مثل سابق سبزرنگ شده باشند و خاک رطوبت متعادلی داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: نکاتی که باید درباره آبیاری گیاه آپارتمانی خود بدانید

نشانه‌ها و راه نجات گیاه آپارتمانی که بر اثر آبیاری آسیب دیده است

آب دادن بیش از حد

  • نشانه‌ها: قهوه‌ای و پلاسیده شدن برگ‌ها، خاک خیس و بیش از حد مرطوب
  • راه حل: گیاه را دور از نور مستقیم خورشید نگه داری کنید و آب خیلی کمی به آن بدهید. اگر می‌توانید خاک آن را هم عوض کنید.

کم آبی

  • نشانه‌ها: خشک و قهوه‌ای شدن یا پژمرده شدن برگ‌ها، خاک خشک و سفت
  • راه حل: به اندازه کافی به گیاه خود آب بدهید. آن را در هوای مرطوب تری قرار دهید و از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.
اینفوگرافیک نجات گیاهی که به‌خاطر آبیاری آسیب دیده است

روش دوم؛ نجات گیاهی که به‌خاطر شرایط نوری آسیب دیده است

هر گیاهی رفتار و میزان مقاومت متفاوتی در برابر نور خورشید دارد. بعضی گیاهان نیازمند حضور در نور مستقیم خورشید هستند در حالی که گیاهان دیگر نمی‌توانند این حجم از نور مستقیم را تحمل کنند و آسیب می‌بینند. گاهی تغییرات ناگهانی در محیط گیاه، مثل انتقال آن به اتاق دیگر، می تواند گیاه شما را شوک زده کند. برای جلوگیری از این موضوع، باید میزان نور مورد نیاز گیاه خود را بدانید و با توجه به آن مکان مناسبی در منزل برایش پیدا کنید.

مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان

نشانه‌ها و راه احیا کردن گیاهی که بر اثر آبیاری آسیب دیده است

نور زیاد خورشید

  • نشانه‌ها: سفید یا تیره شدن بخش‌هایی از گیاه، خشک شدن برگ‌ها
  • راه حل: گیاه را به مکان کم نور تر و مرطوب تری ببرید. به اندازه کافی به آن بدهید و برگ هایش را مرتبا هرس کنید.

نور کم خورشید

  • نشانه‌ها: کوچک و رنگ پریده شدن برگ ها، ضعیف شدن ساقه و کند شدن رشد گیاه.
  • راه حل: گیاه را به مکان پرنورتری ببرید و گرد و غبار روی برگ‌ها را مرتبا تمیز کنید. شیشه پنجره را تمیز کنید و برای انعکاس بیشتر نور، به خاک آن ماسه‌های رنگی اضافه کنید.
اینفورگرافیک نشانه ها و راه احیا کردن گیاهی که بر اثر آبیاری آسیب دیده است

روش سوم؛ نجات گیاهی که به‌خاطر آفت‌ها آسیب دیده است

گیاهان مکان بسیار مناسبی برای حمله آفت ها، موجودات ریز و حشرات موذی هستند. البته خیلی جای نگرانی نیست. چون خوشبختانه به راحتی میتوان بسیاری از آن ها را از بین برد. مثلا میتوانید در اطراف گیاه خود، گیاهان مخصوصی که حشرات را دور میکنند قرار دهید. احتمالا برایتان سوال پیش آمده که نشانه های حضور این حشرات در گیاه شما چیست؟ علایم مختلفی وجود دارد. مثل برگ های تغییرشکل داده شده و یا بی رنگ شده که نشان می دهند موجودات موذی در حال جویدن برگ و مکیدن شیره گیاه هستند. همچنین رشد غیر طبیعی بخش هایی از گیاه هم حاصل پنهان شدن این آفات و یا تخم حشرات در داخل گیاه شماست.

مطلب مرتبط: همه چیز درباره انواع آفت گیاهان از تشخیص تا درمان

نشانه‌ها و راه نجات گیاهی که به‌خاطر هجوم آفات آسیب دیده است

  • نشانه‌ها: تغییر حالت و رنگ برگ‌ها، وجود حفره و سوراخ بر سطح برگ، تا شدن و یا لوله شدن برگ‌ها، سفید شدن برگ و رشد غیرطبیعی برگ‌ها
  • راه حل: اکثر حشرات و موجودات موذی با اسپری کردن یک محلول رقیق آب و صابون از بین می‌روند.
اینفورگرافیک نشانه‌ها و راه نجات گیاهان آپارتمانی که به‌خاطر هجوم آفات آسیب دیده است

روش چهارم؛ نجات گیاهی که به‌خاطر کمبود مواد مغذی آسیب دیده است

گیاهان دائما در حال برداشت مواد مغذی و مورد نیاز خود از خاک هستند، درنتیجه پس از مدتی خاک آن‌ها از مواد ضروری خالی شده و اگر این کمبود را با اضافه کردن خاک یا کود غنی از مواد مغذی جایگزین نکنید، رشد گیاه دچار مشکل شده و گیاه بیمار می‌شود. اگر از مناسب بودن میزان آب، نور، و عدم حضور آفات مطمئن شده‌اید و هنوز مشکل گیاهتان حل نشده است به احتمال زیاد مشکل از کمبود مواد مغذی است. این مشکل هنگامی رخ می‌دهد که شما به خاک گیاه خود، کود یا محلول تغذیه‌کننده اضافه نکرده‌اید. شما می‌توانید به‌راحتی غذای گیاه خود را با استفاده از مواد موجود در منزل درست کرده و نیاز آن به موادمغذی را کاملا برطرف کنید. به‌این‌منظور پیشنهاد می‌کنیم مطلب روش تهیه کود خانگی برای گل و گیاه را در وبلاگ گُل‌‌سِتان مطالعه کنید.

نشانه‌ها و راه نجات گیاهان آپارتمانی که به‌خاطر هجوم آفات آسیب دیده‌اند

  • نشانه‌ها: ضعیف یا خشک شدن ساقه، تغییر رنگ یا حالت برگ ها، توقف و یا کاهش رشد گیاه
  • راه حل: خاک گیاه را عوض کنید و آن را به گلدان بزرگ‌تری منتقل کنید تا ریشه‌ها فضای کافی برای رشد داشته باشند. اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید، به همان خاک قبلی مقداری کود (غذای گیاه) اضافه کنید.
اینفوگرافیک نجات گیاهی که به‌خاطر کمبود مواد مغذی آسیب دیده است


حرف آخر

برای نجات و احیا کردن گیاه خود درنظر داشته باشید که مدت زمان زیادی طول می کشد تا گیاهتان مثل روز اول، سالم و سرحال شود. شاید از چند هفته تا چند ماه! بنابراین طی این مدت، شما باید شرایط مناسبی برای آن ها فراهم کرده و با صبوری و آرامش از آن‌ها مراقبت کنید. وقتی که دوباره سالم شدند، مرتبا وضعیت آب، نور و خاک آنها را چک کنید و اجازه ندهید که دوباره مشکلی برایشان پیش بیاید. گیاهان هم مثلهمه موجودات به محبت نیاز دارند. با آن ها با مهربانی رفتار کنید، در برابر تغییرات آن‌ها حساس باشید و با عشق و علاقه به آنها رسیدگی کنید تا بتوانید همیشه آن ها را زیبا و سالم ببینید و از حضورشان لذت ببرید.

مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,000,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
آگلونما با گلدان مواد آلی
787,000 تومان
سانسوریا ابلق با گلدان مواد آلی استوانه مشکی
996,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان

این نکته نیز ناگفته نماند که گاهی حضور یک گیاه جدید مثل دوست و همراهی برای گیاه شماست که به آن کمک می‌کند در مسیر بازیابی سلامتش تنها نباشد. در نتیجه از انجام اینکار نیز غافل نشوید. ما در تیم گلستان، گیاهان مناسب برای نگهداری در منزل و محیط های داخلی را معرفی کرده ایم. می توانید با مطالعه آن مطالب مناسب ترین گیاه برای هر نقطه از منزل خود را پیدا کنید و اگر هر سوالی در مورد روش نگهداری آن ها داشتید، از ما بپرسید.

به‌عنوان حرف آخر نیز گفتنی است که اگر راه حل‌هایی که تا اینجای مطلب به آن‌ها اشاره کردیم امتحان کردید ولی احساس می‌کنید که دیگر راهی برای احیای گیاهتان وجود ندارد، اگرچه ناراحت کننده است، اما شاید بهتر باشدکه گیاه مرده خود را کمپوست کنید تا حداقل بتوانید با استفاده از آن به گیاهان بعدی خود کمک کنید.

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه درباره 4 روش نجات گیاه آپارتمانی لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق مشاوره آنلاین گل و گیاه گُل‌سِتان استفاده نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در تهران گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.


سوالات متداول شما در مورد روش های موثر برای نجات گیاه

چرا ریشه گیاه از زیر گلدان خارج شده است؟

خوشبختانه این اتفاق جدی نیست و خطری برای گیاه به‌همراه ندارد. خروج ریشه از زیر گلدان یا آمدن آن به سطح خاک یعنی وقت آن رسیده است که گیاه را به گلدان بزرگ‌تری منتقل کنید. برای اینکار گیاه را به‌آرامی و با دقت از گلدان فعلی خود خارج کرده و ریشه‌های آن را بررسی کنید. اگر ریشه در حال شکل دادن اشکال دایره‌ای در سطح زیرین خود بود یا در زیر گلدان دیگر خاکی باقی نمانده بود، بدون درنگ آن را در گلدان بزرگ‌تر بکارید.

چگونه پژمردگی برگ‌ها را برطرف کنیم؟

اگر برگ‌های گیاه شما پژمرده شده‌اند، ابتدا باید رطوبت خاک را بررسی کنید. به‌این‌منظور بند اول انگشت خود را در خاک فرو کنید؛ اگر خاک خشک بود، پس گیاه به آب نیاز دارد، اما اگر مرطوب بود، شاید ریشه‌های گیاه پوسیده و فاسد شده‌اند. این اتفاق، یک بیماری قارچی است که در اثر آبیاری بیش‌ازحد ریشه را درگیر می‌کند. نشانه‌های دیگر شامل زرد شدن برگ‌ها یا از بین رفتن ناگهانی بخشی از گیاه و ضعیف شدن جایگاه آن در خاک، این احتمالات را تقویت می‌کنند. دراین‌باره برای حصول اطمینان گیاه را از گلدان خارج کرده و به ریشه نگاهی بیاندازید. یادتان باشد ریشه سالم، سفید یا قهوه‌ای روشن است. پس اگر هنگام لمس کردن، اجزای مختلف ریشه از هم جدا شدند، خیس هستند و به قهوه‌ای تیره متمایل‌اند، یعنی گیاه دچار پوسیدگی ریشه شده است. برای حل مشکل بخش‌های آسیب دیده را شست‌وشو داده و از گیاه جدا کنید؛ بهتر است مقداری از برگ‌های اضافه را نیز هرس کنید تا تعادل کافی در گیاه ایجاد شود.
اگر پس از حذف بخش‌های بیمار، ریشه به قدر کافی باقی ماند، آن را در یک مخلوط ضدقارچ مثل محلول هیدروژن پروکسید 3 درصد فرو کرده و سپس آن را مجددا داخل گلدان بکارید. برای اینکار حتما از گلدان تمیز و خاک تازه استفاده کنید. بعد از کاشت مجدد نیز گیاه را به‌خوبی آبیاری کنید، اما برای آبیاری‌های آینده، صبر کنید که سطح خاک خشک شود. اگر به‌هردلیلی از گلدان قبلی استفاده می‌کنید، حتما آن را قبل از استفاده مجدد به‌خوبی شست‌وشو دهید.
اما اگر پس از بررسی ریشه سالم بود، گیاه شما از کمبود رطوبت رنج می‌برد، برای حل این مشکل با استفاده از دستگاه مرطوب‌کننده هوا یا قرار دادن گلدان روی سینی آب و سنگریزه، رطوبت محیط را افزایش دهید. همچنین فراموش نکنید که گیاه نباید در نزدیکی دستگاه‌های گرمایشی/سرمایشی و جریان باد قرار بگیرد. ضمن اینکه قرار دادن گلدان گیاه در نزدیکی در نیز اصلا برای آن مناسب نیست.

پس از آبیاری، تمام آب از زیر گلدان خارج می‌شود علت چیست؟

دو دلیل احتمالی برای این مشکل وجود دارد؛ یا ریشه بیش‌ازحد رشد کرده و فشرده شده یا خاک آبگریز شده است. برای بررسی دقیق‌تر به‌آرامی گیاه را از گلدان خارج کنید و نگاهی به آن بیاندازید. اگر ریشه کاملا فشرده شده است، وقت آن است که گیاه را در گلدان بزرگ‌تری بکارید، اما اگر هنوز مقدار زیادی از خاک باقی‌مانده و ریشه فضای کافی دارد، احتمالا خاک آبگریز شده است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که خاک گلدان یا خاک‌ رسی، برای مدت طولانی خشک باقی‌مانده باشد. نشانه این اتفاق، باقی ماندن آب در سطح خاک و جذب نشدن آن است. برای حل این مشکل، گلدان را در یک سطل پر از آب قرار دهید. می‌توانید آن را در مخلوط ضعیفی از عصاره جلبک نیز قرار دهید. راه دیگر، آبیاری گیاه با یک مخلوط مرطوب‌کننده است؛ مخلوط مرطوب‌کننده سطح تماس آب و خاک را بهبود بخشیده و سبب جذب بهتر آب می‌شود. اغلب این مخلوط‌ها، صنعتی هستند، اما می‌توانید با مخلوط کردن یک ساشه (کیسه‌های کوچک یکبار مصرف که برای بسته‌بندی سس یا پودر از آن‌ها استفاده می‌شود) آگارآگار در 5 لیتر آب، مخلوط خانگی خود را بسازید.

چرا نوک یا لبه برگ‌های گیاهان خانگی قهوه‌ای می‌شود؟

اگر به‌تازگی به گیاه کود داده‌اید، این اتفاق می‌تواند نشانه کوددهی بیش‌از مقدار مورد نیاز گیاه باشد. البته که آب‌های رسوب‌زدایی شده نیز به‌دلیل دارا بودن مقدار زیادی از سدیم و پتاسیم می‌توانند این مشکل را ایجاد کنند.
علت دیگر، هوای خشک است. بسیاری از گیاهان آپارتمانی متعلق به مناطق بارانی هستند، پس به میزان بالایی از رطوبت هوا نیاز دارند؛ بدون رطوبت، برگ‌ها قهوه‌ای خواهند شد، حتی اگر ریشه آب را به‌خوبی به خود جذب کند. درنتیجه هر چند وقت یکبار، مقداری آب به برگ‌های گیاهان خانگی خود اسپری کنید. همچنین برای حذف غبار نیز آن‌ها را با یک دستمال مرطوب، تمیز کنید. یادتان باشد گیاهانی که برگ‌های مویی دارند مثل بنفشه آفریقایی و بگونیا قرمز از خیس شدن برگ‌های خود فراری‌اند. پس به جای اسپری کردن آب به چنین گیاهانی، آن‌ها را به صورت گروهی با سایر گیاهان بکارید یا گلدان را روی یک سینی حاوی آب و سنگریزه قرار دهید. همچنین می‌توانید گیاه را به محلی رطوبتی مثل آشپزخانه یا حمام منتقل کنید؛ البته به‌شرطی که نور کافی در آن‌ها وجود داشته باشد.

غنچه‌ گل دچار ریزش و پژمردگی شده است چرا؟

این مشکل، در اثر کمبود رطوبت رخ می‌دهد. برای حل آن، از میزان رطوبت مورد نیاز گیاه خود مطلع شده و رطوبت مورد نیاز آن را برایش فراهم کنید.

چرا رنگ برگ های گیاه های من تغییر کرده است؟

اگر دما، نور، رطوبت، آبیاری و وضعیت زهکشی خاک مناسب است ولی هنوز گیاه ظاهری رنگ پریده دارد، احتمالا مشکل کمبود عناصر ضروری است. برای درمان سریع این مشکل، مخلوط ضعیفی از کود مایع به خاک اضافه کنید. در زمستان همین مقدار کم کافی است، اما در ماه‌های گرم باید الگوی کوددهی را متناسب با نیازهای گیاه خود انجام دهید. البته حواستان به نور هم باشد؛ چراکه گیاهانی که به‌صورت ناگهانی دراز شده‌اند و در جست‌وجوی نور هستند نیز می‌توانند رنگ‌پریدگی برگ‌ها تجربه کنند.

علت ظاهر شدن نقاط سیاه یا قهوه‌ای با حاشیه زرد رنگ چیست؟

بیماری‌های قارچی و باکتریایی مختلفی می‌توانند عامل این مشکل باشند. چنین مشکلی می‌تواند بسیار دردسر ساز شود، زیرا این بیماری بین گیاهان نزدیک به هم منتشر شده و ناگهان همه آنها را درگیر می‌کند. پس به محض مشاهده چنین علائمی، گیاه بیمار را از سایر گیاهان جدا کنید و در مکان دیگری به نگهداری از آن برسید. سپس برگ‌های بیمار را جدا کرده و آن‌ها را در سطل آشغال نه کمپوست بریزید. در ادامه با سنگ‌های سبک سطح خاک را مالچ پاشی کنید تا اسپورهای قارچی موجود در خاک، به برگ‌های سالم حمله نکنند. همچنین از مناسب بودن جریان هوا در اطراف و میان برگ‌های گیاه، اطمینان حاصل کنید. به‌این‌منظور گیاهان را با فاصله از هم قرار دهید. در نهایت نیز مواظب باشید در حین آبیاری برگ‌ها را خیس نکنید.

چرا لکه‌های قهوه‌ای و سوخته مانند در سطح برگ‌ها ایجاد شده است؟

اگر این لکه‌ها در محل تابش نور بر سطح برگ ایجاد شده‌اند، پس مشکل آفتاب سوختگی است. برای حل این مشکل به‌سادگی گیاه را جابه‌جا کرده و آن را از تابش مستقیم نور خورشید دور کنید. بعد از مدتی مشکل برطرف خواهد شد. در مورد نور یادتان باشد که آفتاب در اواخر تابستان و اوایل پاییز، هنوز شدید است، پس می‌تواند بیشتر نفوذ کرده و معادلات نوری را بهم بریزد. درنتیجه دراین ایام به این موضوع توجه داشته باشید تا گیاه دچار سوختگی نشود؛ به‌ویژه اگر آن را در نزدیکی پنجره نورگیر شمالی یا غربی قرار داده‌اید.

چگونه تفاوت خفتگی و مرگ گیاه را تشخیص دهیم؟

شاید تشخیص مرگ گیاه ساده به نظر برسد، اما اینطور نیست! گیاهان دچار حمله قلبی و… نمی‌شوند، پس کمی دقت نیاز است. اگر گیاه شما تمامی برگ‌های خود را از دست داده یا برگ‌های آن کاملا قهوه‌ای شده‌اند، نگران نشوید! بهترین راه برای اطمینان از مرگ گیاه، چک کردن ساقه است. درصورتی‌که ساقه سفت و محکم باشد و داخل آن نیز یک نوار سبز مشاهده شود، گیاه زنده است؛ اما اگر ساقه نرم و شل شده است، ریشه را بررسی کنید. ریشه نیز باید انعطاف‌پذیر اما محکم باشد. اگر هم ریشه و هم ساقه‌ها نرم و شل هستند، گیاه مرده است. در غیراینصورت، احتمالا به دوران خفتگی وارد شده است. درنتیجه اگر یکی از ریشه یا ساقه سالم بود، از طریق قلمه‌زنی بخش سالم گیاه را مجددا داخل یک گلدان مناسب بکارید.

چگونه بفهمیم که گیاه در شرایط مناسبی نیست؟

احتمالا پس از مدتی نگهداری کردن از گیاهان، متوجه شده‌اید که آنها دقیق و قابل پیش‌بینی نیستند. درست مانند والدینی که مواظب نوزاد خود هستند باید تغییرات گیاه را بررسی کنید و به‌خوبی به آن توجه کنید. در این راه، نشانه‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند. این موارد شامل موارد زیر می‌شوند که عموما نشان می‌دهند گیاه دچار یک مشکل شده است:
– پژمردگی برگ‌ها
– خاک گیاه آب را نگه نمی‌دارد
– زرد شدن برگ‌ها
– آمدن ریشه به سطح خاک یا خارج شدن آن از حفرات زهکشی موجود در زیر گلدان
– قهوه‌ای شدن نوک یا لبه برگ‌ها
– غنچه گل قبل از باز شدن می‌افتد یا پس از باز شدن سریعا پژمرده می‌شود
– ظهور لکه‌های قهوه‌ای و سوخته مانند در سطح برگ
– ریزش برگ‌ها
– نقاط سیاه رنگ روی سطح برگ یا نقاط قهوه‌ای که با یک نوار زرد احاطه شده‌اند
– و تغییر رنگ برگ

افزایش عمر گلروش نگهداری گیاهگل محل کارگیاه
نظرات (۲۹۵)
ثبت نظر
  • سیمین

    معذرت میخوام گل میخکم درعرض ۲۴ساعت خشک شده من نمیدونم بایدچیکارکنم میشه راهنماییم کنید

    • کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان

      در پاسخ به سیمین.
      سلام. گل میخیک گلدانی؟ احتملا از بی ابی خشک شده ویا از ساقه شکسته است.

      • امیر علی

        من شمعدانی. دارم
        ساقه اصلیش هم داره خشک میشه
        برگاش زرد شده
        چیکار کنم

        • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          ابتدا باید دلیل زرد و خشک شدن گیاهتون رو پیدا کرد
          آبیاری نامناسب، نور مستقیم و سوزاننده و یا کمبود نور، وجود آفات و بیماری و… میتونه دلیل زرد و خشک شدن گیاه شما باشه
          در درجه اول برگ های زرد شده رو جدا کنید
          اگر خشک شدن ساقه از نزدیک ریشه شروع شده ممکن هست دچار بیماری قارچی شده باشه و باید از یک قارچکش مثل کاپتان طبق دستور روی بسته ی اون استفاده کنید

    • ناشناس

      من تراریوم دارم خراب شده چی کار کنم

      • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

        دوست گُل‌سِتانی سلام
        تراریوم شما از نوع باز هست و یا بسته؟
        و اینکه کمی از روش نگهداریتون توضیح بدین
        ممنون

        • سید مسلم

          سلام .خسته نباشید جناب مهندس
          مطبقی دارم حدود ۸ ماه دارم ،برگاش نرم نیست مقدار بر گلهای سوزنی ان حالت خشکی زده،
          رشدش بسیارررر کم هست .چه کارکنم

          • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

            دوست گُل‌سِتانی سلام
            کمبود رطوبت و نور باعث خشکی برگ ها میشه
            البته نور به هیچ وجه نباید مستقیم به گیاه بخورد چون در این صورت بازهم در برگها ایجاد سوختگی و خشکی می کند

      • زینب

        من یک توت فرنگی دارم و خوش شده ولی یکمش رنگ سبز داره چه کار کنم تا دوبار خوب شه ابشم یک روز در میون مبدنش

        • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          ممکن هست گیاه دچار کم آبی و یا آفت شده باشد.
          سطح برگ ها و خاک رو چک کنید که آفت و حشره نداشته باشد
          قسمت های خشک شده رو جدا کنید و گیاه رو در یک مکان پر نور قرار بدین و هر روز آبیاری کنید

  • شهرزاد

    من یه سگ دارم که غذاشو داخل گلدان بنجامینم خاک میکنه وگلمون خشک شده الان واسه درمانش باید چه کار کنم لطفا راه حل بدید ممنونم

    • مسئول سفارشات و موجودی

      سلام.احتمالا سگ شما ریشه های گیاه را زخمی کرده است بررسی کنید و مانع ان شوید/

      • امیر

        سلام من اینرو جدا می پرسم هر قلمه رازقی می کارم از بالا سیاه میشه نمی دونم چرا واین سیاهی تا پایین میاد

      • پریسا

        سلام
        من گلدون اگلونما رو قبل از عید تعویض کردم
        احتمالا به ریشه اسیب زدم ، چون از اون به بعد برگاش دونه دونه زرد شدن و خشک شدن
        از شاید ۱۵ تا بزگش الان ۴ تا مونده
        ابیاری وجاشو برای نور خورشید هم تغییر دادم،ولی تاثیر نداشت
        میخواستم بدونم احیا میشه؟
        چه کار کنم؟

        • کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان

          با سلام . آبیاری زیاد. نور متوسط در صورت سالم بودن میتواند به رشد گیاه کمک کند.

        • Shiazi

          با سلام
          گل ارکیده ای دارم که متاسفانه تمام گل هایش ریخته و ساقه هایش در حال خشک شدن هست چه کنم تا مجددا تازه و سر سبز بشود ؟
          با تشکر

          • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

            سلام وقتتون بخیر
            گیاه ارکیده پس از گل دادن به رطوبت محیطی زیاد نیاز دارد
            افزایش رطوبت محیطی با اسپری اب روی برگها صبح ها
            ابیاری کمتر و خروجی اب از ته گلدان
            کود تقویتی ۳بیست استفاده کنیئ
            نور متوسط و زیاد پشت پنجره

      • ناشناس

        من یک گل دارم که گلم خراب شده
        خشک شده نمیدونم باید چه کارکنم
        میشه لطفاً کمکم کنید ممنونم

        • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

          سلام وقت بخیر
          لطف بفرمایید عکسی از گل/گیاه خود برای ما در واتساپ شماره زیر ارسال کنید
          ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱

  • رسول

    باسلام.گیاه برگ انجیری من حدودصدها۱هزارپازده بودوچون دیگرخاکی نبودمجبورشدم ریشه راشسته وخاک راعوض کنم.اکنون گیاهم بعداز۳روزبی حال وپژمرده شده

    • مسئول سفارشات و موجودی

      سلام. از خاک سبک و عاری از افات برای این گیاه استفاده کنید ورطوبت محیطی رازیاد کنید

  • زینت

    عالی بود

    • مسئول سفارشات و موجودی

      سپاس

    • ناشناس

      سلام گلهای من بعد عوض کردن خاکشان خراب شده اند چکار کنم

  • ناشناس

    سلام گل های من ریشه خراب میشن

    • مسئول سفارشات و موجودی

      سلام نوع گیاه مهم هست ولی در کل خراب شدن ریشه گباه بستگی به ابیاری زیاد و عدم زهکش گلدان و بیماری قارچی دارد.

    • ارمین

      گیاه من خیلی چرب است

      • کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان

        سلام . عکس یا نوع گیاه را بفرستید

  • اسماعیل

    سلام
    چند بیست روز پیش نهال گل رز ومحمدی در باغچه کاشتیم ، نهالها جوانه زدن اما یک روز باران بهاری زد وروز بعد از باران جوانها خشک شدن ، حالا ساقه آنها سبز است اما دیگر جوانه نزدن. این نشانه ی چیست؟ آیا دوباره جوانه می زنند یا خیر
    باتشکر

    • مسئول سفارشات و موجودی

      سلام.احتمالا درختچه رز محمدی را درست نکاشته اید و ریشه های اب بیرون از خاک هست ویا زمانی ریشه ها هوا خرده است وبعد کاشته اید ابیاری زیاد و رطوبت محیطی زیاد دوباره جوانه میزند.

  • نازنین

    بسیار عالی

    • مسئول سفارشات و موجودی

      سلامت باشید

      • هادی عفتی

        سلام گریه امده تو باغچه کنار گل رز خراب کاری کرده وگل رز برگ و ساقش قهوه ای وسیاه وخشک شدن باید چکا کنم

  • امیر

    سلام یاس رازقی عمامه ای دارم یه سال از قلمه زدنش می گذره برگ داشت به مرور برگ هاش ریخته متوجه شدم کنه عنکبوتی گرفته با اسپری اب چند وقت استفاده کردم الان از اون همه شاخه که پر برگ داشت فقط یه شاخه مونده که سبز هستش با فصل بهار چند برگ ریز در اورده بقیه شاخه ها بدون برگ هستش چی کار کنم دوباره جون بگیره ممنون

    • کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان

      سلام. احتمالا بیماری قارچی دارد از قارچکش های گیاهی مانند مانکوزب دو گرم دریک لیتر اب حل کرده و استفاده کنید اسپری روی برگها و ساقه.

      • فرشته

        سلام خواهشاً بهم بگین چطور میتونم ساقه ی شکسته ی گیاه رو درست کنم

        • ویدا رضایی

          سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
          لطفا از گیاه خود برای ما داخل واتس اپ عکس ارسال کنید
          ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱ ممنون از شما

  • nahid

    سلام خسته نباشید من دوماهه یک کالانکوا خریدم مشکلی نداشت تا اینکه به تازگی برگهاش زرد شدن نور ابیاری و دمای محیطم مناسبه اگه میشه راهنمایی کنید:(((((((

    • اکبری

      سلام خیلی ممنون مطلبتون جامع و مفید بود، سوالی داشتم، یه کاکتوس برگ گوشتی و یک گیاهم که گویا سرخس هست دائم شاخه هاشون به سمت پایی خم میشه، نه به دلیل پلاسیدگی، یعنی به پایین رشد می کنه، دلیلش چیه؟ از اول این جوری نبودن

      • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

        سلام . تنظیم نور مناسب برای کاکتوس ضروری است .
        همچنین گیاه کاکتوس به ابیاری کمی نیاز دارد .
        برای گیاه سرخس هم می توانید رطوبت محیطی را با اسپری کردن اب روی گیاه فراهم کنید

  • نیلوفر

    سلام حدود دو هفته پیش گل رز آبشاری در باغچه کاشتیم که تعداد زیادی غنچه داشت که بعد از کاشت هم غنچه باز شدن و سرحال به نظر میومد اما بل د این بارش های باران پژمرده شده و خیلی بیحاله آیا راهی برای احیاش هست؟؟

    • کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان

      سلام. احتمالا درست کاشته نشده و ورشه های ان هوا خرده و خشک شده است. ریشه ها را چک کرده و بروی ان خاک بریزید و ابیاری زیاد انجام دهید.

  • فرانک صاحبی

    سرخس من خشک شده و برگ جدید در نمیاره
    باید بندازمش دور ؟ریشه هاشو دوتا کردم ک دوتا گلدون داشته باشم ولی خراب شد

    • کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان

      سلام. گیاه سرخس نیاز به رطوبت محیطی زیاد دارد.

  • ناشناس

    سلام افوربیای من فکرکنم ازریشه خراب شده و کلا دیگه گیاهم گوشتی نیست و پوک شده بیحال نرم وکمی زرد رنگ الان من باید چکارکنم تادوباره سالم بشه ایا راهی هست خیلی ناراحتم

  • ناشناس

    سلام گل افوربیای من فکرکنم ازریشه خراب شده ودیگه مث قبل گوشتی نیست رنگش کمی زردوبیحال شده ریشه اش هم سفید نیست وکمی هم پوسیدگی به خودگیاه رسیده ایا امیدی هست دوباره بهبودپیداکنه وخوب بشه خیلی ناراحتم توروخداکمکم کنید

  • هادی عفتی

    سلام گربت امده تو باغچه کنار گل روز دسشویی کرده برگهاش و ساقش قهوه ای وسیاه وخشک شدن باید چکا کنم تا تازه شه ممنون

  • هادی عفتی

    سلام گربه امده تو باغچه کنار گل روز خراب کاری کرده وگل روز برگ و ساقش قهوه ای وسیاه وخشک شدن باید چکا کنم تا تازه شه ممنون میشم

    • کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان

      سلام.اجتمالا حیوان ریشه های رز را ضخمی کرده و گیاه دچار مشکل شده است. دور ریشه ها خاک بریزید و ابیاری زیاد انجام دهید.

    • ناشناس

      ارتباطی با گربه یا مدفوع گربه نداره. گربه ها اتفاقا به دلیل فراری دادن و از بین بردن حشرات و حیواناتی مثل موشها برای باغچه و گیاهان مفید هم هستند. علت اصلی خشک شدن گیاه رو پیدا کنید.

  • سحر

    گل فیتونیا من یه روز بعد از تعویض گلدان به شدت بیحال شده..خاکش رو مرطوب نگه داشتم…میشه راهنمایی کنید چی کار کنم..ممنون..

    • کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان

      با سلام . فتونیا به انتقال از گلدان حساس است . آبیاری زیاد و رطوبت محیطی را بیشتر کنید . گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید .

  • م

    با سلام
    من گل کاعدی گرفتم در عرص یکهفته گل و برگ هاش ریخته الان هم نزدیک دو ماه میشه که نه برگ داره نه گل ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان

      با سلام . احتمالا میزان آبیاری کم بوده است . آبیاری منظم و خاک اطراف ریشه ها را را نیز چک کنید .

  • مریم

    سلام.گلهای زرد توی باغچه چند ساله که می روید البته هرسال بذر گل را می کاریم اما یکساله اطراف برگ و ساقه اون ساقه های زردرنگ چسبیده به گیاه هست که کم کم باعث زرد شدن گیاه میشه باید چکار کنیم

    • کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان

      با سلام . نوع یا عکس گیاه را ارسال کید .

  • مهناز شایگان

    سلام وقت بخیر.من ی فیکوس آفریقایی دو ماه پیش خریدم.ابتدا یکی از برگهاش از راس ترک داشت دقیقا از کنار رگبرگ میانی بعد کنارش هم قهوه ای بود.بعد ی مدت برگهای دیگه روشون به صورت لکه های کوچیک زرد کمرنگ شدو بعد تغییر رنگ دادن به قهوه ای…ی مدت گذشت و فکر کردم قارچه، مانکوزب زدم ولی کمتر نشد دوتا برگ جدید داد ک به سرعت رشد کرد و کشیده و دراز هم شد..دو برگ جدید دیگه داد ک رأسش قهوای سوخته شد ویکی از اونا افتاد..حالا دقیق نمیدونم مشکل گل من چیه و چه چیز خاکش کمه..ممنون میشم راهنماییم کنید

  • سارا همتی

    سلام وقت بخیر
    گلهای من در اثر اشعه یو وی برگهاشون ریخت/فقط ۹ ساعت زیر نور بودن
    راهنمایی میفرمایید لطفا؟

    • کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان

      سلام . نوع گیاه یا عکس های آنها را ارسال کنید.

  • بهار

    سلام حالتون خوبه راستش من یه گل دارم ک سالم بود بعد یه ذره دستم بهش خورد ریشه از خاکش کمی جدا شد و من نفهمیدم تا این که برگاش خشک شد و الان خاکشو عوض کردم و دوباره گذاشتم اما سبز نمیشه ریشه های سالم و زیادیم داره بعد حالت گل محمدی داره.اون وقت هم ک سالم بود ی تیکه ش رو ازش کندم ک دوباره بزارم اما با وجود اینکه برگاش سبز و سالمه اما ریشه نمیزنه و دو تا بودن یکیشون رو انقدر ریشه نزد تو خاک گذاشتم ک خشک شد اما اون یکی الان یه ماهه تو آبه سالمه ولی ریشه نزده

    • کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان

      با سلام . عکس گیاه را داخل واتس آپ شرکت ارسال بفرمایید.

  • ناشناس

    سلام گل میخک گلدانی که پارسال خریدم ولی الان که بهار شده خشک شده حتی ساقهاش پودر میشه بنظرتون اگه خاکش رو عوض کنم خوب میشه با اینکه ابیاریش هم کردم ولی خشکه

    • کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان

      با سلام . اگر ساقه ی آن خشک شده است گیاه شما زنده نمی شود.

  • م

    ممنون خیلی خوب بود توضیحاتتون
    کاش میشد عکس گلهامون رو هم بذاریم تا پاسخ بهتری بگیریم.
    گل ساناز من برگها زرد و نقطه نقطه داره میشه وگلهاش خشک شده.
    بعد تا کی گل داره ساناز

  • مجتبی

    سلام کاج مطبق دارم سرما خورده تمام برگ هاش داره خشک میشه چکار باید کرد برای احیاء دوبار ان ممنون اگه راهنمایی کنید

  • مهیار

    سلام
    گل رز هلندی خریدم با ساقه و گل های بزرگ اما بعد کاشت جوانه هاش خشک میشن یا در بهترین حالت ممکن یه ساقه نازک با گل کوچکی میده برای ضخیم شدن ساقه و بزرگ شدن گلش چیکار کنم؟

  • عسل

    سلام
    من گل پیچک کاشتم با ریشه رو زمین کاشتم یک هفته شد که کاشتم برگ گلم خشک شده ولی بازم آب میدم ولی امروزناراحت شدم که خشک شده میشه راهنمایی کنیدچیکارکنم؟؟

  • ندا میرزایی

    سلام،چرا گل های من همش یه جوری میشن طراوت ندارن با اینکه خیلی حواسم بهشونه

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام لطفا از طریق whatsapp عکس های مربوطه را ارسال بفرمایید

  • مریم

    سلام گیاه های من آفت زیادی زده بود خاک همشون وعوض کردم ریشه هاش پوسید قسمت پوسیده رو جدا کردم خاک سبک وبهتری گذاشتم الان بهشون کود بدم یا بزارم ریشه جدید بزنه؟

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام
      ریشه های جدید معمولا ۳ هفته بعد تولید می شود لذا بعد از سپری شدن این مدت کود تقویتی بدهید

  • الموند

    سلام و عرض ادب امیدوارم خوش و سرحال باشید
    یه سوال داشتم من یه سه -چهارتا گوجه فرنگی زده بودم تو گلدان تا بزرگتر شود و بکارم دیروز یه خورده کود سفید(اوره) ریختم پاش الان دارن از پایین ب بالا برگاش قهوه ای و پلاسیده میشن کاری میشه براش کرد ؟ممنون میشم راهنماییم کنید

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام
      شاید از کود دامی نپوسیده استفاده کرده اید و لطفا آبیاری را زیادتر انجام دهید

  • ویدا

    گل‌قاشقی‌من‌‌یک‌روزه‌برگاش‌ریخت‌نمک‌منیزیم‌کمی‌بهش‌داده‌بودم‌نمیدونم‌واسه‌همینه‌که‌اینجور‌شد‌ار‌اون‌گل‌قاشقیهایی‌بود‌که‌گل‌نمیدند

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام
      اگر مقدار و اندازه آن را رعایت نکرده باشید میتواند علت این باشد

  • مریم

    سلام من گل کاغذی گرفتم گلدان عوض کردم الان پژمرده شد

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام لطفا از طریق whatsapp عکس های مربوطه را ارسال بفرمایید

  • نظر ی

    سلام من گل صدپر داخل باغچه دارم که غنچه میکند وخشک میشود علتش چیست ممنون

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام لطفا از طریق whatsapp عکس های مربوطه را ارسال بفرمایید

    • سام حسینی

      سلام عرض ادب من گل یاس دارم وقتی که خریدم خیلی برک داشت الان هم بر کاش ریختن بردم تو هوای باز هنوز هم رشت نکرده راهنمای کنید ممنون میشم

      • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

        دوست گُل‌سِتانی سلام
        این گیاه یک گیاه بیرون خانه ای است که نیاز نوری بالایی دارد. بنابراین در بهار و تابستان حتما آن را بهبیرون از خانه منتقل کنید.
        از دلایل دیگر ریزش برگ آن می تواند آبیاری کم یا بیش از حد باشد. حتما زمانی آبیاری را انجام دهید که سطح خاک خشک شده است

  • دیوید آوانسیان

    با سلام و خسته نباشید به اساتید محترم سوال اول درخت ارغوان داخل گلدان در بالکن دارم که رشد خوبی هم داشت اما یهویی چند روزی میشه که برگهاش پژمرده میشه و میریزه علتش چیه؟ سوال دوم یه درخت کاج توی گلدان در بالکن دارم حدود ۴ ساله که بعد از سمپاشی به علت قارچ برای گلهای دیگه یه دفعه خشک شده دلیلش چی میتونه باشه و سوال سوم یه بنجامین سبز ۱ ساله داخل خونه دارم خوب رشد میکنه ولی برگای ریز و بی رنگ و رویی داره اگه این سوالاتم رو لطف کنید جواب بدین خیلی خیلی خوشحال میشم ممنونم از زحمات شبانه روزی شما بزرگان.

  • محمد صادق

    سلام یک کل یاس سفید دارم اما برگاش سیاه میشه می‌ریزه خاکشم عوض کردم به پایش قهوه ریختم

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام
      کود های تقویتی گیاهی به گل یاس بدهید

      • MinA

        سلام من گیاه کاج مطبق دارم و برگهاش به سمت پایین روانه شده چیکار کنم و حالت خشک داره . نور خورشید کم رسیده و انگار اب کمتری بهش دادم

        • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

          سلام.
          در فصل های گرم که رطوبت محیط آپارتمان بسیار کم هست شما میتوانید با اسپری کردن آب بر روی برگهای گیاه ، رطوبت محیطی را افزایش دهید.
          همچنین میزان آبیاری گیاه نیز باید هر هفته یک نوبت انجام پذیرد.

  • ز

    سلام
    ساقه آفتابگردان١٠ سانت شده و شلنگ آبیارى بهش خورد و از ساقه شکست
    زنده میمونه؟
    چیکار کنم چیزیش نشه؟

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام
      اگر برگ دارد آبیاری بفرمایید همچنین نیز جوانه جانبی میزند

  • بهار

    سلام من یک کاکتوس دارم که پشت پنجره به صورتى که آفتاب به اون بخوره قرارش داده بودم ولى به مرور زمان کاکتوس من برگ هاش خشک شد و الان ساقه اون لکه هاى قهوه اى داره
    من باید براى درمان گیاهم چه کارى انجام بدم؟؟

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام
      به احتمال زیاد به گیاه آب کمی داده اید و این گیاه نیاز به آبیاری بیشتر و رطوبت محیطی دارد

  • ناشناس

    سلام.من یک روز گیاه گندمی رو در حیاط زیر نور خورشید گذاشتم،اما فرداش سه چهار تا از برگ هاش پژمرده و قهوه ای شدن.حالا برگهای پژمرده رو چیکار کنم؟باید جدا کنم یا بذارم خودشون کلا خشک بشن؟

  • Latifeh

    سلام.من چند روزی میشه ک گل خریدم ولی تو همین مدت کم گلا خود ب خود ریختن و غنچه هاش پژمرده شدن افتاب بهشون میخوره اما ن زیاد.اب هم ب مقداری ک خاکش مرطوب باشه دادم بهش اما دلیل اینکه گلا ریختنو ی سریشون پژمرده شدنو نمیدونم لطفا راهنماییم کنین ممنون

  • اکرم

    سلام گل رز پا کوتاه دارم از شمال برام آوردنش اول سرحال و قبراق بود اول جلو پنجره گذاشتمش که نور بهش بخوره بعدش برگاش زرد شد آوردنش تو بالکن که سایه هستش نور کمی داره خوبم باش دادم ولی کم کم بعضی از گلهاش خشک شد راه حلی وجود داره که سرحال شه لطفا راهنمایی کنین

  • صدف

    سلام سبزی های شاهی و تربچه من تو گلدان پژمرده شدن و بعضی برگ ها زرد تو بالکن نگه میدارم چیکار کنم دوباره زنده شن

  • مرضیه

    سلام روز بخیر … من یه درختچه بتجامین دارم که ۴ سالی هست با من همراه و بزرگ شدهد… به تازگی یعنی اوایل فرودین گدانش و عوض کردم ….
    متاسفانه رو به پژمردگی است .. برگهاش حالت جمع شدگی پیدا کرده و ریزش داره .. خوشحال میشم که راهنماییم بفرمایید.

  • مهدی

    سلام من امروز یه نهال توت خریدم می خواستم منتقلش کنم از گلدان به باغچه خاک از گلدان ریخت و نهال جدا شد بعد همون خاک رو ریختم تو باغجه و نهال رو گزاشتم توش بعد چند ساعت برگ ها پژمرده شدن چیکار کنم

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام وقت بخیر
      نیاز به آبیاری زیاد و رطوبت محیطی دارد دقت بفرمایید خاک اطراف ریشه را چک بفرمایید که کم نباشد

  • سارینا

    سلام خسته نباشید
    من دیفن دارم ولی برگ باز نمیکنه خیلی خیلی دیر به دیر برگ باز میکنه چیکار کنم

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام خیلی ممنون سلامت باشید
      گیاه دیفن نیاز به رطوبت محیطی زیادی دارد همچنین کود تقویتی مناسب به گیاه بدهید

  • آوا

    سلام خسته نباشید
    ببشخید من یه گیاه گوش فیل دارم که بر اثر برخورد یک چیز برگش شکسته
    خواستم ببینم ضرری نداره و باید چیکار کنم

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام اگر گیاه برگ های دیگری دارد مشکلی برای گیاه وجود ندارد

  • چارلي

    برای کاکتوس میشه کاری کرد?

  • امیر

    سلام خدمت شما دکتر عزیز
    گل من نوک برگ هاش به حالت سوخته در میاد و این خشکی کم کم بیشتر میشه تا کل برگ رو بگیره
    خودم احتمال میدم بخاطر کود بیش از اندازه اس چون هم ریز مغذی دادم هم پتاس هم کود ۲۰۲۰۲۰
    یه علامت دیگه ام که داره روی برگ ها لکه های سفید و زرد میزنه بعد یکی دو روز شروع به خشک شدن برگ میکنه
    خشکی برگ ها ام نوک برگ و کناره هاشه
    واقعا دیوونه شدم به هر دری زدم ک درست بشه
    روزی سه ساعت جلوی نور افتابه
    بقیه اش تو سایه ولی دمای شهر ما همیشه بالاس و گرمه راه کار بدید لطفا
    گل من ام شاهدانه اس
    لطفا کمکم کنید

  • الفپ

    سلام من با بی احتیاطی گلدان حسن یوسف رو عوض کردم و خاک دور ریشه ها کنده شدو ریشه ها هوا خوردن و الان انگار گیاه دچار شوک شده و برگ و ساقه ها بیحال و افتاده هستند
    آیا به شرایط قبلی بر میگرده و دوباره شاداب میشه ؟ راه حلی هست؟

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام وقت بخیر
      گیاه را در عمق بیشتر بکارید و خاک اطراف ریشه را چک بفرمایید و نیاز به آبیاری و رطوبت محیطی بیشتر دارد
      موفق باشید

  • بهزاد

    سلام،،واقعا مطلب خوبی و آموزنده ای بود.گل کاغذی رو دو روز پیش در طول ۳پلاستیکی سیاه خریدم،ولی چون میخواستم جلوی نور مستقیم آفتاب نگهداریش کنم برای جلوگیری از خشکی ریشه در سطل سیاه، گلدونش رو با سفالی سایز ۷ عوض کردم ولی در این فرایند متاسفانه بخشی از ریشه از بین رفت…الان با توجه به آفتاب دوست بودن این گل و شرایط ریشه ای جدید، بنظرتون جلوی آفتاب نگهش دارم یا نه،،،،،هورمون ریشه زایی رقیق بهش بدم ،، کود گلدهی رقیق رو از کی بهش بدم،،،،،واقعا ممنون می شم راهنمایی کنید

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام . ممنون از نظر لطفتون
      چون گیاه جوان است ، ریشه های زیادی برای رشد کردن ندارد. لذا از قراردادن آن در جلوی آفتاب شدید خودداری نمایید. بنابراین میزان نور متوسط برای این گیاه مناسب میباشد.

  • Tehrani

    سلام من یه فیکوسم یکروکارپا دارم که دو روزه خشک شده, میشه راهنماییم کنید تا احیاش کنم, و روش درست نگهداریشم بهم بگید ممنونم

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام
      لطفا عکس گیاه را داخل واتس آپ شرکت ارسال نمایید.
      ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱
      با تشکر
      گل ستان

  • دنیا

    سلام. من در گلدان گیاه بنجامین م گل دیگه ای کاشتم (فتونیا) و بنجامینم زرد و پژمرده شده، آیا ممکنه از همجواری با گیاه دیگه توی یه گلدون باشه یا دلایل دیگه ای داره؟

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام
      امکان دارد از همجواری بین این دو گیاه باشد. همچنین گیاه بنجامین نیاز به رطوبت محیطی زیاد دارد .

    • ناشناس

      سلام من گل محمدی تازه قلمه زده بودم در گلدان دو هفته بعد برگ داد حالش خوب بود بعد یک دفعه برگ ها خشک شدن و ریختن حالا چه کار کنم کود حیوانی پوسیده شده ریختم

      • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

        دوست گُل‌سِتانی سلام
        شرایط نگهداری شما برای تشخیص علت دقیق تر خیلی مهم هست ولی یکی از دلایل اصلی اون میتونه خشکی هوا باشد.
        دور قلمه ها حتما یک کیسه شفاف بکشید تا رطوبت قلمه ها تامین بشه

  • جواد شجاعی

    سلام امروز صبح دیدم گلبرگ های گلم پژمرده شده و کلا همه برگهاش اویزون شده. پریشب که دیده بودمش هیچ مشکلی نداشت. نمیدونم کسی لگدش کرده یا مشکل دیگه ای داره. میتونید راهنماییم کنید که اگه لگد شده باشه راهی هست تا بتونم خوبش کنم؟؟؟ خیلی نگرانشم.

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      با سلام و عرض ادب
      در صورت امکان اسم گیاه و عکس آن را داخل واتس آپ شرکت ارسال نمایید.
      با تشکر
      ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱

  • ناشناس

    سلام ببخشید گل بهاره من یه دفعه برگاش داره خشک میشه.چیکارش کنم؟

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام
      لطفا عکس گیاه را داخل واتس آپ شرکت ارسال نمایید
      باتشکر
      ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱

  • فاطمه

    سلام ببخشید گل بهاره من یدفعه داره برگاش پژمرده و خشک میشه.چیکارش کنم؟

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام
      خواهشا نام گل بهاره مورد نظر را ذکر بفرمایید؟
      با تشکر

  • محمد امین

    درخت توت ۵ساله را شکاندند آیا بازهم رشد میکند یا کلا خشک میشود؟
    برای خشک نشدنش اقدامی لازم است یا نه؟چ کنیم؟

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام
      اگر تنه درخت توت سالم و به ریشه آسیبی نرسیده باشد ، مجددا رشد خواهد کرد.

  • amin

    سلام . همه ی نشانه های (کم ابی ، ابیاری زیاد ، نور زیاد ، نور کم و افت) شبیه هم هستند و من اصلا نمیتونم مشخص کنم گیاهم چه مشکلی داره :((

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام
      لطفا عکس گیاه مورد نظر رو داخل واتس آپ شرکت ارسال نمایید.
      ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱
      گل ستان
      با تشکر

  • زهرا

    سلام ممنون از جوابدهی شما وسایت بسیار خوبتون
    من گل کرتون رو به دلیل پرشدن ریشه تعویض کردم وبه سه گل تبدیل کردم.همه ساقه ها ریشه دارن ولی یک ساقه ریشه کمتری داره وبرگ هاش حالت پژمرده داره مثل وقتی که به گل اب داده نمیشه.ابدهی کامل بعد از تعویض انجام شده.خواستم بدونم بزارم تو اب که ریشه بیشتر بشه یا همین جوری باشه؟

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام
      شما میتوانید گیاه کم ریشه را در آب یا ماسه شسته شده با حفظ رطوبت محیطی ریشه دار نمایید.

  • ناشناس

    سلام گل قاشقی من به دلیل تابیدن مستقیم نور خورشید چند تا از برگ هاش خشک شده و بعضی از برگ هاش چروک شده ( هنوز نصف برگ هاش سالمه )
    لطفا بگید چیکار کنم تا گیاه به حالت عادی خودش برگرده ؟

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام.
      از بابت نور اینکه گیاه قاشقی نور متوسط میخواهد.
      همچنین با افزایش رطوبت محیطی و آبیاری با یک برنامه منظم میتوانید شرایط گیاه را به حالت اولیه بازگردانید.

  • شهریار

    درخت زردآلو و گردو چند ساله را از یک خانه ویلایی به حیاط منزل خود منتقل کرده و الان برگ ها خشک شده اند آیا ممکن است دوباره جون بگیرد

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام
      احیای مجدد درختهای مدنظر بوسیله آبیاری زیاد و ایجاد یک محیط با رطوبت بالا امکان پذیر خواهد بود . همچنین اسپری نمودن روی برگها و شاخه های آن میتواند جوانه های آن را زنده کرده و باعث ایجاد برگ های جدید شوند.

  • سارا کرمی

    سلام،من گلدان بنجامین دارم که بعد خرید خزان کرد و خشک شد،شرایط هم کاملا فراهم،کود دهی هم انجام میدم،ریشه سالمه و شاخه ها سبزن،اما جوانه ها خشک میشن همون اول،چیکار کنم؟

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام
      با رعایت برخی نکات از قبیل :
      افزایش رطوبت محیطی با اسپری کردن و غبار پاشی زیاد آب
      نور متوسط
      چک کردن زهکش گلدان
      میتونید به سلامت گیاه کمک کنید.

  • مریم

    سلام من چند گل کوچک کاشتم بعد از یک ماه کلها پژمرده از ریشه بیرون اوردم مقداری از ساقه که داخل خاک بوده خالی شدفقط پوسته اون موند دلیلش چیه باتشکر

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام
      لطفا عکس گیاه مورد نظر رو داخل واتس آپ شرکت ارسال نمایید
      با تشکر
      ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱

      • Fateme

        Moteshakeram” mitonam moshgele golamo onvan konam

        • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          بله حتما بفرمایید

  • سحر

    سلام وقت به خیر
    من پیچ تلگرافی دارم ..یک هفته اس خریدمش و پشت پنجره اتاقم ک سایه کامل هست قرار دادم ولی روز به روز پژمرده تر میشد حتی نمیذاشتم خاکش خشک بشه مرتب اب میدادم
    بعد بردمش جایی ک نیم سایه است و دیگه حالش خیلی بد شد ..باید چیکار کنم؟

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام وقتتون بخیر
      برای بهبود وضعیت پیج تلگرافی لازم است گیاه را در معرض نور ( آفتاب) زیاد قرار دهید.

  • منصوره

    سلام. یک ماهه یک گل فیکوس خریدم. زمان تعویض گلدون دیدم داخل خاکش پر از کرمه و کامل خاکش رو عوض کردم ولی بعد از تعویض خاک همه برگها آویزون شده و دیگه ریشه ها آب رو جذب نمیکنن. چیکار میتونم بکنم؟

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام
      شما میتوانید با آبیاری منظم گیاه و ایجاد رطوبت محیطی با اسپری کردن آب بر روی برگها ، وضعیت گیاه را بهبود ببخشید

  • amir

    من یه گل دارم رشد زیادی نمیکنه لطفاً یه راحلی بگید

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام
      لطفا عکس گیاه را داخل واتس آپ شرکت ارسال نمایید
      با تشکر
      ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱
      گل ستان

  • الهام

    با سلام. یک ماه پیش کاج نوئل کوچیک خریدم. هفته ای یک بار بهش اب میدادم و حالش خوب بود البته تو این مدت یه بار بهش کود دادم و چند وقت بعد از اون دیدم داره خشک میشه. نمیدونم چیکارش کنم . لطفا راهنمایی کنید

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام
      وقت بخیر
      گرمای هوای تابستان برای کاج نوئل مناسب نیست.
      بنابراین شما باید رطوبت محیط گیاه را با اسپری کردن آب بر روی برگها افزایش دهید .

  • دانش

    سلام.
    بسیار ممنون از ارائه اطلاعات ارزشمندتون.
    در چه مواردی میتوان از دو یا چند نوع کود ترکیبی استفاده نمود مثلا با ظرفیت ۱ درب کود مایع برای یک لیتر.
    نصف درب از کود گلدهی و نصف درب از کود مولتی استفاده کرد
    و یا مصرف همزمان کود با سم یا افت کش
    اشکالی دارد یا خیر
    ممنون از پاسخ

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام . اختلاط کودهای های متفاوت برای گیاهان و رعایت دز مصرفی برای گیاهان مشکلی ایجاد نکند.

  • دانش

    همیشه این سوال را داشتم
    چطور در گل و گیاه فروشی ها تا حد خیلی زیاد رشد گیاهان سریع است
    جدا از نکات نگهداری شامل رطوبت و فضای مناسب ایا از روش خاصی و یا کودهای ویژه ایی استفاده میکنند که اینچنین رشد بسیار خوبی دارند؟
    خلاصه کلام رمز و راز گل و گیاه فروشان چیست؟
    با تشکر

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام . انجام ابیاری منظم و فراهم کردن رطوبت محیطی برای گیاه کمک زیادی به رشد گیاهان میکند

  • فرهاد

    همیشه این سوال را داشتم
    چطور در گل و گیاه فروشی ها تا حد خیلی زیاد رشد گیاهان سریع است
    جدا از نکات نگهداری شامل رطوبت و فضای مناسب ایا از روش خاصی و یا کودهای ویژه ایی استفاده میکنند که اینچنین رشد بسیار خوبی دارند؟
    خلاصه کلام رمز و راز گل و گیاه فروشان چیست؟
    با تشکر

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام. ابیاری منظم و فراهم کردن رطوبت محیطی گیاه کمک زیاد به رشد گیاهان میکنند

  • ناشناس

    سلام وقت بخیر من گیاه قهوه داشتم
    گلدونشو عوض کردم یکی دو هفته خوب بود ولی الان برگاش قهوه ای شده داره میریزه و خشک میشه باید چیکار کنم ممنون

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام وقتتون بخیر
      افزایش رطوبت محیطی با اسپری اب فراوان روی برگ ها و همچنین تنظیم نور لرای گیاه و ابیاری منظم و کمتر و خروج اب از ته گلدان میتونن به گیاه شما کمک کنن

  • ساحل

    سلام وقت بخیر
    من تعدادی گل خریدم و اوردم خونه گلدوناشو عوض کردم و خاک گل خریدم و ریختم روی گل ها
    ینی کاشتمشون تو گلدون جدید با خاک جدید و بهشون اب دادم

    الان بعد ۳ چهار روز زرد همشون دارن زرد میشن و پلاسیده شدن
    چکار کنم؟

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام . گیاه شما نیاز به ابیاری بیشتر دارد . باید گیاه را به میزانی آبیاری کنید که نصف ان از گلدان خارج شود .
      همچنین افزایش رطوبت محیطی به وسیله ی اسپری آب روی برگ ها برای گیاه شما مناسب است.

  • ساحل

    سلام وقت بخیر
    من تعدادی گل خریدم و اوردم خونه گلدوناشو عوض کردم و خاک گل خریدم و ریختم روی گل ها
    ینی کاشتمشون تو گلدون جدید با خاک جدید و بهشون اب دادم

    الان بعد ۳ چهار روز همشون دارن زرد میشن و پلاسیده شدن
    چکار کنم؟

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام وقتتون بخیر لطفا از گیاهتون برای ما در واتساپ بفرستید ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱

  • زهرا

    سلام من گیاه شفلر داشتم چندسال بود رشدش متوقف شده بود اومدم ازقسمت ریشه جداش کردم به دوتا شیفلر حالا برگهاش زرد وپژمرده شدن وروبه پایین اند برگها ازقسمتی که به ساقه وصلن پلاسیده وخراب میشن یکی بعدریختن برگهاش ساقه شم خشک شد باید چکارکنم لااقل ریشه ازبین نره ودوباره رشد کنه وچه مدت زمان میبره دوباره سبز بشه ممنون

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام وقتتون بخیر لطفا از گیاهتون برای ما در واتساپ بفرستید ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱ وسوالتون رو مطرح کنید

  • توت فرنگی

    سلام بوته توت فرنگی با همه ابیاری که داشتم الان برگ های ان خشک شده فقط یا برگ دارد بوته کوچکی است که ۶ ماه است کاشتم برای احیا بوته نمیدانم چکار کنم جند بار کود دادم یک بار کود ۱۲۱۲۳۶ دادم و الان هم کود جلبک دریایی اکادین دادم کلا بوته ام خراب شد و از بین رفت راهنمایی می فرمائید

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام دوست عزیز
      ابیاری منظم و زیاد به بوته توت فرنگی توصیه میشود
      اگر در گلدان هست زهکشی گلدان را چک کنید و فعلا کود ندهید
      کود جلبک خوب هست اگر با دستورالعمل درست استفاده شود

  • فریبا

    سلام بنجامین من کرم وکنه سفید زده هزارپا خاک عوض کردم دوتا شاخه جدا بود یکی بی حاله ولی یکی سرحال آیا گلم سرحال میشه دیگه چکار کنم ؟ ممنون از شما

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام دوست عزیز
      ابیاری منظم و خروجی اب از ته گلدان توصیه میشود
      همچنین افزایش رطوبت محیطی و اسپری اب فراوان روی برگ ها

  • مژگان

    سلام بونسای من داره پژمرده میشه گلدانشو تازه عوض کردم چیکار باید کنم تا دوباره خوب شه

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام وقت بخیر .برای گیاه بنسای رطوبت محیطی با اسپری کردن اب روی برگ ها باید انجام شود. و مقدار ابیاری باید به اندازه ای باشد که نصف ان از انتهای گلدان خارج شود

  • امیرمحمد

    سلام خسته نباشید ببخشید من یک گیاه شفلرا دارم خاکش حشره گرفته بود خاکشو عوض کردم فک کنم به ریشش هوا رسیده گیاهم بی حال شده چکار کنم ممنون

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام وقتتون بخیر
      افزایش رطوبت محیطی با اسپری اب روی برگها- ابیاری کمتر وروجی اب از ته گلدان -مراقبت ویژه برای گیاه

  • مهسا

    سلام من ی گلدان فیکوس دارم متاسفانه در اثر بی احتیاطی دو سه ساعت زیر نور مستقیم آفتاب موند و تمام برگهاش پژمرده و آویزان شد چطور میتونم این گلدان فیکوس رو احیا کنم؟

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام وقت بخیر. گیاه را به مکانی با نور مناسب منتقل کنید .
      گیاه شما نیاز به ابیاری بیشتر دارد بطوری که نصف ان از انتهای گلدان خارج شود . همچنین رطوبت محیطی را با اسپری کردن اب روی برگ های گیاه افزایش دهید

  • امیر

    سلام من یه گل یاس دارم تو خاک کاشتم ابیاری هم به موقع میشه و نور کافی هم داره ولی هر سه هفته یه یه ساقه جدید به وجود میاد گل میده ولی چهار روز بعد اینکه گل داد هم اون گلا خشک میشه هم برگاش

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام وقتتون بخیر
      نور به اندازه کافی برای گیاه تامین کنید
      ابیاری منظم و خروجی اب از ته گلدان فراموش نشود
      همچنین از کود های تقویتی حتما استفاده بفرمایید

  • رادین

    باسلام.محلول شیشه پاک کن داخل گلدان گندمی ریخته شده چیکار کنم گلم داره زرد میشه

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      وقت بخیر .
      گیاه را به طور منظم ابیاری کنید به شکلی که نصف اب از انتهای گلدان خارج شود . رطوبت محیطی را با اسپری اب روی برگ ها افزایش دهید .

  • ناشناس

    سلام /من ی سه تا گل شفلرا دارم هر سه برگهاش از پاین بدونه اینکه زرد ی قهوهای بشه همینطو سبز هستند مریزه متشکرم از اینکه راهنمای کنید

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام وقت بخیر .
      گیاه شفلرا حساس به بیماری های گیاهی است. ابیاری کمتر انجام شود به شکلی که نصف ان از انتهای گلدان خارج شود

  • یکتا

    سلام من ۲تا اووکادو ۱ساله دارم و گلونشو ۲ماه پیش عوض کردم و بردم توی اتاق پر نورتر بعد متوجه شدم یکی از انها بیحال و شروع کرد از پایین برگ هاش خشک شدن و اون یکی خوب بود بردم جایی کم نور تر و ابیاری و رطوبت خوبی دادم ریشه هاش نپوسیدس و سالمه ولی بعد متوجه وجود موجودات ریزی در خاک شدم و یکسری محلول ها ریختم تا اگه افت هست از بین بره و همچنین پشه ها و الان ۲تاش خیلی وضعیت بدی داره و داره خشک میشه میشه کمکم کنید مشکلش چیه من امروز از خاک در اوردم و داخل اب گذاشتم

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام دوست عزیز گل ستان وقتتون بخیر
      لطف بفرمایید به شماره زیر عکس ارسال کنید
      ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱

  • محمدمهدی

    سلام .من دو ماه پیش یک بن سای کاج نانا از تهران خریدم و خب در محل نگهداری هم نور خوبی بهش میتابه و هم مکانش خنک هست و طبق این که گیاه به آب هر ۷ روز یک بار نیاز داره طبق خشک شدن خاکش من ۷ روز یک بار آب میدم و غبارپاشی میکنم.ولی الان دو هفتس داره برگاش سبز خشکی میشه. الان تقریبا ۶۰ درصدش سبز خشکی شده. چک کردم افتم نزده.از روز اولم گلدان عوض نکردم که به ریشه آسیب بزنم. باید چیکار کنم احیا بشه. ممنونم

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      بن سای نانا یک گیاه بیرونی هست ( بهتر است خارج از فضای داخلی اپارتمان نگهداری شود)
      این گیاه نیاز به نور افتاب (نور زیاد) دارد
      همچنین بن سای نانا باید در فضایی نگهداری شود که تهویه ی هوا برای ان مناسب باشد

  • متین

    سلام من گیاه کریسمس دارم یهو صبح پاشدم دیدم پژمرده شده کاملا
    خوب که بررسی کردم دیدم شته های سفید ریز زده بود بهش حشره کش زیادی زدم و اندازه یه قاشق قارچکش رو با آب قاطی کردم ریختم پاش چون احساس کردم ریشه شم قارچ زده در ضمن همه ی برگ های پژمرده ش هم چیدم فقط برگای سبز کوچیک سالمش موند
    آیا کارم اشتباه بوده؟ امیدی هست خوب بشه؟
    چه کار دیگه ای باید بکنم راهنماییم کنین خیلی ناراحتم

    • غزال شاه مرادی

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      مواردی که انجام دادید خوب هست برای گیاهتان
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  • ابوالفضل

    سلام و وقت بخیر
    من یه کاج مطبق دارم که برگهاش بخاطر سرما یه کم افتادگی پیدا کرده ولی الان جاشو عوض کردم و آوردم داخل اتاق ، نور غیر مستقیم و نسبتا خوبی هم بهش میتابه اما سوالم این هست که برای صاف شدن برگها میتونم با پلاستیک شفاف رو به بالا ببندمش؟ یا امکان داره بخاطر نرسیدن هوای آزاد خراب بشه؟ اگر لطف کنید و کامل و شفاف بهم توضیح بدید بنده نوازی کردید. پیشاپیش بینهایت متشکرم

    • ویدا رضایی

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید. و مراقب باشید دمای زیر ۵ درجه سانتی گراد برای کاج مطبق خطرناک است

  • فتاحی

    سلام
    من یه گل دارم که حالت گل های قاشقی هست اما دورتا دورش خار داره حالا بعداز مدتی گل های ان از بین رفته و شاخش خشک شده و و یکی شونم پژمرده شده میشه راهنماییم کنید لطفاً

    • مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      برای راهنمایی بهتر لطفا عکس گیاه را داخل واتس اپ ارسال کنید.
      ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱
      ممنون از شما.

  • هليا

    سلام خسته نباشید
    حدود دو سه هفته ست یه سرخس برام هدیه رسیده.روى اپن گذاشتم و نور بیرون نداره.اما لامپ هالوژن بالاى اون رو روزى ٨ ساعت روشن میذارم.یک روز درمیون هم بهش آب میدم.اما متاسفانه یه کم برگ میریزه و بعضى از برگ ها از نوک مقدارى زرد شده.دلیلش چیه؟ ممنون میشم راهنمایى کنید

    • مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید
      نور بیشتری برای گیاهتان فراهم کنید
      همچنین برای گیاهتان تشتک ایجاد کنید
      از لامپ هایLED طیف خورشیدی نیز میتوانید استفاده کنید

  • میثم

    سلام خسته نباشید ….من یک هفته پیش یک گلدان گل حسن یوسف داشتم گلدانشو عوض کردم دو سه روز اول خوب بود سر حال بود اما الان دیگه پژمرده شده خشک شده هرچی هم بهش میرسم خراب شده چیکار کنم ؟ ؟! چند ماهم زحمت کشیدم لطفا راهنماییم کنید
    با تشکر

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل سِتانی سلام
      با توجه به توضیحات شما، به احتمال زیاد ریشه گیاه در حین تعویض گلدان آسیب دیده.
      از آبیاری بیش از حد پرهیز کنید و توجه داشته باشد که نور مستقیم و زیاد برای حسن یوسف مضر است.
      شرایط نگهداری این گیاه را از سایت گُل ستان به دقت مطالعه کنید.
      و در آخر برای گرفتن نتیجه مطلوب، صبور باشد.

  • مژگان

    سلام خسته نباشید گل بونسای من بهش حرارت گاز خورده و یه قسمتش سوخته و هنوز برگ در نیاورده چیکار کنم تا دوباره برگاش رشد کنه؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      متاسفانه قسمتی از گیاه شما که سوخته امکان رویش مجدد برگ را ندارد.

  • حامد

    سلام چنتا گل پامچال داشتم ک پشت پنجره نگه شون میداشتم چن روز بهشون اب ندادم گلها و برگاشون کاملا خشک شدن برای اینکه دوباره خوب شن چیکار کنم

    • مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  • هادی

    سلام گیاه من بنجامین ابلق هست یک ماهی میشه که به طور کامل خشک شده.برای احیاش چه کاری ازم برمیاد؟

    • مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      گیاه شما اگر کامل خشک شده امکان احیا ندارد

  • بهروز

    با سلام گیاه بابا ادم درحال دراودن برگ جدید بود خوشگ شد علت چیست باتشکر ازشما

  • گم نام زهرا

    سلام من ی ماه است که گل حسن یوسف خریدم الان کلا برکتش می‌ریزه و پژمرده شده نمی دونم چرا اینجوری شده لطفاً ی راه حل بدید

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      با توجه به اینکه حسن یوسف نیاز به نور زیاد و غیر مستقیم و نیز رطوبت بالا دارد، یکی از دلایل ریزش و پژمرده شدن برگهای آن می تواند همین دو مورد باشد.
      رطوبت مورد نیاز این گیاه را می توانید از طریق تشکیل جزیره و یا بخور سرد مهیا کنید.

  • عادل اکبری نیا

    سلام ممکنه جوابم رو بدید
    من باغچه ای دارم که درخت شاه توت و گل رز کاشتم متاسفانه کود اهن برای باغچه ریختم که
    که گیاهان در حال خشک شدن هست چجوری میتونم کمک‌ کنم که از بین نرن ممنون میشم جواب بدین

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      چند نوبت آبشویی با آّب انجام دهید تا کودهای اضافی شسته شوند

  • امیر

    با سلام
    ۱گل بامبو من زرد شده تو آب نگه داری میکنم ازش
    میخواستم بدونم چرا تغییر رنگ داده و چه کاری کنم؟
    ۲چجوری گل رزخیلی پژمرده رو سر حال کنم ؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      نور کم و یا خیلی زیاد یکی از دلایل زرد شدن بامبو است.همچنین استفاده بیش از حد از کودها میتواند باعث زرد شدن بامبو شود.
      ابتدا گل ها و قسمتهای پژمرده را جدا کنید و سپس گلدان را به مکانی منتقل کنید که رطوبت بالایی دارد همچنین آبیاری زیاد انجام دهید.
      اگر پژمردگی ناشی از بیماری و یا پوسیدگی ریشه باشد متاسفانه گیاخ از بین میرود.

  • مرتضی

    با سلام
    من خاک درخت بنجامین چند ساله رو عوض کردم و گذاشتم یه گلدان بزرگتر، متاسفانه موقع عوض کردن مواظب ریشه هاش نبودم و احتمالا آسیب جدی دیدن، الان بعد دو هفته برگ هاش زرد شده.
    راه حلی برای نجات بنجامین وجود داره؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گیاه بنجامین از جمله گیاهان حساس به جابه جایی هست و در صورت وارد شدن شوک ریزش برگ پیدا می کند.
      در درجه اول نیازهای اولیه گیاه مثل نور زیاد و غیر مستقیم، آبیاری زمانی که خاک خشک شد و داشتن زهکش گلدان را مد نظر قرار دهید.
      در نظر داشته باشد زمانی که به ریشه آسیب رسیده، باید از آبیاری زیاد پرهیز کرد.

  • نگین

    سلام من یه نخل ماداگاسکار یه شفلرا و یه کورتون داشتم هر سه تاشون برگهاشون زرد شدم و ریختن البته کورتنه شپشک زده بود ولی اون دو تای دیگه سالم بودن نمیدونم باید چه کارشون کنم دارن خراب میشن برگریزیشو ار از برگ های قدیمی شروع شد .خونه ی من هم نسبتا کم نور هست .خاکشونم عوض کردم تاثیر نداشت میشه راهنماییم کنید .
    البته خاکشونو که عوض کردم الان یه هفته هست خاکشون خشک نمیشه هچنان خیسه
    میشه راهنماییم کنید کدوم مورد رو باید تغییر بدم

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      هر سه گیاهی که نام بردین به نور زیا احتیاج دارند مخصوصا کروتون.
      اگر دیر به دیر خاک گلدون خشک میشه حتما کف گلدون هاتون رو چک کنید که سوراخ داشته باشند و آب در داخل گلدان انباشته نشود و ایجاد بیماری نکند.
      حتما گیاه آلوده را ازگیاهان دیگر جدا کنید چرا که باعث آلوده شدن بقیه گیاهان شما می شود.
      برای از بین بردن شپشک ها ابتدا با یک گوش پاکن آغشته به الکل قسمت های آلوده را پاک کرده و اگر کارساز نبود از سموم کنفیدور یا دیازینون استفاده کنید

  • ریحانه

    سلام وقتتون بخیر من یک هفته هست دو تا فیکوس خریدم و الان داره برگهاش زرد میشه باید چیکار کنم که روند زرد شدنش متوقف بشه؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      فیکوس انواع مختلفی دارد شما کدوم مدل رو خریداری کردین؟ فیکوس الاستیکا ؟ فیکوس بنجامین ؟….

  • علی

    ببخشید من ی فلفل زینتی دارم هر ۳ روز به یبار هم بهش آب میدادم ولی امروز نگاهرکردم دیدم تموم برگهاش پژمرده شده بعد دیدم قسمتی که برگ رو به شاخه میرسونه خشک شده بعد تمام برگ هاش ریخت باید الان چیکار کنم

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      فلفل زینتی از گیاهان بومی مناطق گرم هست بنابراین مکان نگهداری اون باید گرم و دارای نور کافی باشد
      بنابراین ریزش برگ های گیاه شما ممکن است به دلیل هوای سرد باشد.
      گیاه را به محلی با نور زیاد و گرم منتقل کنید و سعس کنید که رطوبت این گیاه رو از طریق اسپری کردن آب یا تشکیل جزیره تامین کنید تا گیاهتون دوباره جون بگیره

  • احمد

    سلام اسپری سرکه قرمز و صابون درست کردم و روی برگ گل محمدی پاشیدم تا شته ها از بین برن ولی برگ گل و جوانه ها درحال خشک شدن هستند.آیا گل آسیب دیده؟ چیکار کنم تا احیا بشه؟ ممنون

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      سرکه کمی اسیدی بوده و اگر مقابل نور خورشید هم این کا را کرده باشید باعث سوختن جوانه ها و برگ شده
      گیاه را با آب بشورید تا اثر این محلولی که اسپری کردین از بین برود.
      بهتر است برای شته از محلول آب و صابون استفاده کنید

  • حانیه

    سلام روزتون بخیر…گل نماتانتوسم رو کمتر یکماهه خریدم که گلدونو عوض کردم بعدش…الان حدود یک هفته س گلم داره از ساقه خشک میشه و کج میشه و برگ هاش قهوه ای و نرم و میریزه…جاشم خیلی عوض کردم که شاید بهتر شه بردم تو نور پنجره شمالی توی نور پنجره جنوبی توی جای سرد ولی بازم همونطوریه ممنون میشم راهنماییم کنید

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      زمانی که گلدان تازه خریداری میشه بهتر است تا مدتی که گیاه به مکان جدیدش عادت کند، گلدان آن عوض نشود.
      نکته بعدی اینکه مکان نگهداری گیاه و شرایط دمایی آن باید ثابت باشد در غیر این صورت، مکرر به گیاه تنش وارد می شود.
      این گیاه نیاز به نور زیاد و غیر مستقیم و یک تهویه خوب دارد.
      یکی از دلایل نرم شدن برگ ها میتونه از آبیاری و رطوبت خیلی زیاد در کنار نبود تهویه مناسب باشه پس آبیاری فقط زمانی انجام شود که سطح خاک خشک شده.
      حتما چک کنید که کف گلدون سوراخ برای خروج آب وجود داشته باشد.

  • بهار

    سلام من گلدون کاج مطبق رو عوض کردم بیشتر طبقات خشک شدن و طبقات سبزش هم پژمرده شدن میشه راهنمایی کنید

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      کاج مطبق از جمله گیاهانی است که به رطوبت و نور زیاد نیاز احتیاج ندارد و نبود رطوبت و نور کافی باعث زرد شدن برگهای آن میشود

  • افشین محبوب

    سلام . من گل فیکوس دارم که به اشتباه کودی که باید اسپری میشد رو برگش رو ریختم پای خاک الان تمام برگاش ریخته و از بالا در حال خشک شدن هستش راه نجاتی داره

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      خاک را با آب به دفعات آبشویی کنید

  • خسرو

    داخل گلدان آلستر ماده پاک کننده ریختم چه باید کرد؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      آبشویی با آب زیاد آن هم به دفعات تا ماده شیمیایی از خاک شسته شود

  • زهرا

    باسلام برگ گل افوربیای من همش خشک شده و میریزه ساقه هاش هم انگار تو خالی شدند قبلا حالت گوشتی داشتند در پنجره شمال غرب قرار داره لطفا راهنمایی کنید ممنون

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ریزش برگ افوربیا معمولا در زمستان اتفاق میوفتد و امری عادی است ولی شرایط نگهداری شما در تداوم این ریزش بی تاثیر نیست
      افوربیا به نور زیادی نیاز دارد.نبود نور مناسب و آبیاری نامناسب باعث پوک شدن ساقه میشه.
      ریشه و طوقه را چک کنید که پوسیده نباشد.اگر اثار پوسیدگی در آن مشاهده کردین ممکن است الوده به قارچ شده باشد که در این صورت از یک قارچکش طبق دستور روی بسته آن استفاده کنید.

  • سحر

    سلام آگلونما برفی دارم از وقتی گلدونشو عوض کردن برگاش پژمرده شده علتش چیه ممنونم

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ممکن است هنگام عوض کردن گلدان باشد به ریشه آسیب رسیده باشد
      گیاه رو در یک مکان پرنور با نور غیر مستقیم و رطوبت بالا قرار بدین و فقط زمانی گیاه رو آب بدین که سطح خاک خشک شده باشد

  • فتوحی

    سلام علیکم
    گل رز رونده را در گلدانی کاشتم بعد از چند روز گل غنچه کرد اما بعد از چند روز بعد برگه های شاخه های غنچه کرده از پایین بی حال و زرد شد ودر حال حاضر برگه های دیگر در حال پلاسیده شدن و بی حال شدن است دلیل ان چیست .
    خاک گلدان با کود گاو و گوسفندی آماده شده است و بعد از چند روز کود ریشه زایی و کود تقویتی به گیاه داده ایم . ممنون

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      کوددهی زیاد از حد برای گیاه مضر است و اینکه کودهای حیوانی باید کامل پوسیده شده باشند در غیر این صورت ممکن است عامل ایجاد بیماری در گیاه باشند
      قسمت طوقه و ریشه را بررسی کنید که اگر سیاه بود یعنی بوته ی رز شما آلود به عوامل قارچی شده و باید از قارچکش استفاده کنید
      همچنین روی ساقه ها را هم چک کنید، ممکن است آلوده به شته شده باشد

  • لاله

    باسلام .یک درختچه پیوندی مورد خریداری کرده ام .با کوچکترین تکانی کلی برگ ریزش داره .چکار باید کنم؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      دلایل زیادی ممکن است داشته باشد مثل سرمازدگی و تنش دمایی و اینکه سطح خاک و برگ ها را چک کنید که حشره یا علائم خاصی از وجود حشره خاصی نباشد
      بعضی از کمبود ها مثل کمبود آهن و فسفر هم میتونه باعث ریزش بشه که باید حتما عکس گیاه چک شود.

  • راد

    با سلام و خسته نباشید ،من یک بونسای کاج نوئل ابی داشتم که مدت ۷ روز رفتم مسافرت و کاجم رو گذاشتم داخل بالکن،بعد از برگشتن دیدم کاجم کامل خشک شده ولی زیرش چندتا برگ قهوه ای سوخته شده میشه راهنمایی کنید چطور نجاتش بدم خیلی ناراحتم

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بونسای به رطوبت زیادی احتیاج دارد و نباید جلوی نور مستقیم خورشید باشد. احتمالا کمبود رطوبت، نور مستقیم باعث ریزش برگهاش شده.
      بونسای ها معمولا برای نگهداری داخل آپارتمان ها طراحی شده اند بنابراین بونسای کاج نوئل خودتون رو به داخل ساختمان منتقل کنید و رطوبت اطراف گیاه رو با تشکیل جزیره و یا استفاده از یک دستگاه بخور سرد افزایش بدین
      گیاه رو در مکانی قرار بدین که نور مستقیم به اون نخوره و میتونید هر ماه تا آخر تابستان از یک کود سه بیست برای تقویت گیاه استفاده کنید

  • فریبا

    سلام وقت بخیر
    برای من یه شاخه ریشه دارشده از پیچ امین الدوله آوردن که هنگام انتقال دادنش از گلدان به داخل باغچه متوجه شدم ریشه از خاک بیرون مونده بود و متاسفانه روبه خشکی رفته، بااین حال کاشتمش، باتوجه به اینکه ریشه هوا خورده آیا داخل باغچه میگیره خودشو یا نه؟ چکاری برای احیاش میتونم انجام بدم لطفا راهنماییم کنید، ممنونتون میشم

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      قسمتی از ریشه که بیرون مونده اگر سیاه شده باشد دیگر امکان بازیابیش وجود ندارد
      بنابراین بهتر هست که اون قسمت ریشه جدا شود و برای تقویت ریشه هر ماه تا آخر تابستان از یک کود فسفات بالا استفاده کنید

  • S

    سلام
    من گل محمدی دارم ولی برگشاش خشک شدن و میریزن
    البته روش پر از حشرات ریز سبز رنگ هست ممکنه به خاطر اون باشه
    برای از بین بردن اونا باید چیکار کنم

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      احتمالا گیاه شما آلوده به شته شده.
      در ابتدا با فشار آب سعی کنید شته ها را از روی گیاه بشویید اگر حضور آفت ادامه دار بود از یک سم مثل دیازینون یا کنفیدور طبق دستور روی بسته استفاده کنید

  • ناهید امیرخانی

    سلام من سه عدد گلدان گل کاغذی در اوایل فروردین خریدم وهیچ برگ و جوانه ای نداشت الان هم پس از یکماه هنوز هیچ تغییری نکرده و فروشنده نیز اظهار میدارد که بزودی جوانه میزند و هنوز وقت جوانه نرسیده و گیاه مانند چوب خشک با خار است ،این گیاهان کی جوانه میزنند و سبز میشوند

  • پیام

    با سلام من دو تا گل دارم در دو محل مختلف یکیش هسنی یوسف و اون یکی رو اسمشو نمیدونم برگها و ساقه اش حالت گوشتی داره( آبکیه) هر دو این گلها بعد از یه مدت از محل ساقه نزدیک خاک خشک میشن میشه راهنمایی بفرمایید؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com

  • سارا

    سلام. من یه گلدان بنجامین دارم . قبل از فید هرس کردیم و گلدان رو هم عوض کردیم. دوتا شاخه بزرگ داره . الان متاسفانه یکیش خشک شده و اون یکی هم برگهای کمه. نسبت به گلدان که اول خریدم شده یک سوم . لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم .

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بنجامین به تنش های محیطی مثل جابه جایی و تعویض گلدان و حتی هرس به شدت حساس هست و دچار ریزش برگ می شود
      رطوبت اطراف گیاه رو افزایش بدین و از یک کود پتاس بالا طبق دستور روی بسته ی اون استفاده کنید

  • سارا

    سه تا گلدان رز هم خریدم . محمدی و سرخ و یکیش هم گلهای سفید داره . دو هفته پیش خریدم . گلهای خوبی داد. الان همشون خشک شدن . برگهاش هم زرد. آبیاری هم سه روز یکبار انجام میدم . لطفا راهنمایی کنید . ممنون

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      درخچه های رز بهتر است هر روز آبیاری شوند و خاک همواره مرطوب باشه
      خشکی، کمبود مواد غذایی و کمبود نور باعث خشک شدن این گیاهان میشه

  • ساناز

    سلام . عذر میخوام من بنجامین ابلغ دارم حدود ۶ ماه سه ماه پیش برگ هاش شروع به ریزش کرد گلدون رو عوض کردیم اما شرایط بدتر شد در حدی که الا همه برگ هاش ریخته کلا و شاخه هاش خشک شد . شاخه های خشک رو قطع کردیم اما الان نمیدونم باید چیکار کنم که درست بشه البته یک ماه پیش متوجه شدم پشت برگه ها یه چیز های سفیدی هست که سم گرفتم زدم اما تاثیری نداشت الان فقط سه تا شاخه ازش مونده میشه کاری کرد ؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اگر گیاه دچار آفت شده حتما باید خاک و برگ هاش سمپاشی شوند
      گیاه بنجامین به تنش های محیطی اعم از تعویض گلدان بسیار حساس هست و به شدت ریزش برگ پیدا می کنید
      بعد از انجام سمپاشیِ خاک شرایط محیطی متعادل رو برای بنجامین مهیا کنید، اگر ریشه ها هنوز سالم باشند گیاه دوباره برگ خواهد داد

  • سمیرا

    سلام من یک یاس امین الدوله خریدم کاشتم تو باغچه ولی برگاش ک درمیاد هنوز بزرگ نشده سیاه میشن و میریزن باید چکار کنم؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      آبیاری بیش از حد، کودهی زیاد و آبپاشی روی برگ ها جلوی نور از دلایل سیاه شدن برگ یاس امین الدوله شما هست

  • امیر

    سلام کاج مطبق دارم که ار اواخر تابستان پارسال شروع به زرد شدن و ریختن برگهای پایین شد گلدان را عوض کردم از اب پاش استفاده میکنم و کود ۲۰۲۰ و اهن هم ماهی یگبار استفاده میکنم و ابیاری منظم هم ترتیب دادم الان برگهای بالایی هم دارن همین مشکل پیدا میکنن درضمن دوبار هم سم کرم کش بهش دادم دیگه نمیدونم مشکل از کجاست لطفا راهنماییم کنید با سپاس فراوان

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      کمبود رطوبت و نور مستقیم باعث خشک شدن برگ ها میشه
      رطوبت رو افزایش بدین و گیاه رو دور از نور مستقیم قرار دهید
      گیاه رو از نظر وجو آفت چک کنید

      • Samj

        سلام وقت بخیر
        من برای جلوگیری از شته بر روی سبزی ها سرکه پاشیدم اما اونها خشک و پژمرده شدن
        چکار کنم دوباره رشد کنند
        آیا امیدی هست؟!

        • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          اسپری کردن سرکه به تنهایی به دلیل خاصیت اسیدی و سوزانندگی این ماده زیاده توصیه نمی شود
          بخش های خشک شده رو جدا کنید، اگر به ریشه ها آسیب نرسیده باشد در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب دوباره رشد خواهند کرد

  • N

    سلام و خسته نباشید. من یک گردو در گلدان کاشتم و الان حدو دوسالش اما پارسال مجبور شدیم که شاخه ها و برگ هاش بزنیم. این ماه جونه ی تازه ای زده بود اما خیلی کند رشد می کرد و امروز دیدم که برگ های جونه اش خشک شده.

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      باید شرایط رشدی گیاه بررسی بشه. ممکن هست گیاه تحت تنش آبی قرار گرفته باشه و یا دچار آفت شده باشه.
      کود دهی و تغذیه گیاه هم می تونه تاثیر گذار باشه

  • مینا

    با سلام.
    من دودفعست پتوس ریشه دار میکنم حدودا دوماه. ولی بعد از کاشت برگا پژمرده و وارفته میشن و کم کم ازبین میرن.چیکار کنم تا دیر نشده احیاش کنم پتوسما.ممنون میشم زود راهنماییم کنین

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      زمانی که طول ریشه های گیاهانی که در آب ریشه دار میکنید به طول حدود ۲-۳ سانتی متر رسید بهتر هست به خاک منتقل بشه در غیر این صورت بعد از انتقال به خاک دچار پژمردگی میشه

  • Taranom

    سلام برای احیای پتوس بعد ازقلمه گیری و ریشه دادن و کاشت چیکار کنم؟؟؟برگها پژمرده و بیحال شدن

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اگر قلمه ها رو در خاک کاشتید ممکن هست علت پژمردگی گیاهتون از آب دادن زیاد باشه
      کف گلدان رو حتما چک کنید که زهکش داشته باشه و آبیاری زمانی باشه که خاک خشک شده

  • اعظم

    سلام و روزبخیر
    من یک گیاه دراسنا دارم که حدود ۸ ماه تو آب نگه داشتمش که ریشه زد و ریشه هاش هم قوی شد و در آب که بود برگ جدید هم داد و حالش خوب بود. هفته پیش که در خاک گذاشتمش،دقیقا از روز بعدش برگهاش کاملا به پایین خمیده شده و با اینکه در همون مکان قبلی در همون نور هست و بهش آب هم میدم ولی هنوز درست نشده. لطف میکنید راهنمایی کنید که چیکار باید کنم؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گیاهانی که در آب ریشه دار می شوند بعد از اینکه طول ریشه اونها به حدود ۲-۳ سانتی متر رسید بهتر هست که به خاک منتقل شوند.
      در غیر اینصورت اگر مدت زمان زیادی در آب باشند و بعد به خاک منتقل بشوند امکان پژمردگی گیاه وجود داره
      در حال حاضر زمانی که خاک خشک میشه حتما آبیاری رو انجام بدین و بعد از حدود سه الی چهار هفته بعد از انتقال به خاک از کود هیومیک اسید برای تقویت ریشه استفاده کنید

  • ..

    سلام وقت بخیر من یه آلوورا دارم انقدر آب پاش بوده الان ریشه اش خراب شده نرم و سیاه شده و برگ های آلورا هم قهوه‌ای و بی رنگ شدن اومدم ریشه اش رو تا جایی که خراب بوده جدا کردم و توی آب گذاشتم دوباره درست میشه؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      می تونید از قسمت های سالم گیاه در آب و یا خاک سبک برای ریشه دار کردن و تکثیر گیاه استفاده کنید

  • Mahsa

    سلام. من گل بنت القنسول سفارش دادم ولی توی بار متاسفانه شکست اما دوباره بهش رسیدم تا اینکه دوباره جونه زد حتی ۴ تایی هم برگ دراورد اما بعد از مدتی برگ هاش خشک شدن و کاملا اون جونه ایی که از قسمت چوبِ شکسته رشد کرده بود ، خشک شد.
    دلیل اش چی می تونه باشه؟
    هفته ای دو بار ابیاری می کنم و گلدان رو در قسمت جنوبی خونه گذاشت ام که نور هم بهش بخوره اما هیچ تغییری نکرده تاحالا، اصلا جونه نزده دیگه.

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اگر گیاه در معرض نور شدید هست حتما یک فاصله ۱ متری از پنجره رو براش در نظر بگیرید
      نکته بعدی اینکه بنت قنسول نیاز رطوبتی دارد بنابراین برای گیاه جزیره تشکیل بدین و یا از دستگاه بخور سرد استفاده کنید تا برگ ها دچار خشکی نشوند

  • اشکان

    سلام من یه بنسای کاج نانا دارم
    که متوجه شدم بذکاش شاداب نیستن چک کردم تنه اش نرم شده و برگای پایین دارن خشک میشن
    آبیاری رو هر وقت خاک خشک می شد انجام دادم
    غبارپاشی هم می کردم
    در محلی با نور خوب غیر مستقیم هم هست
    الان باید چی کار کنم

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ممکن هست ریشه های گیاه دچار پوسیدگی و بیماری قارچی شده باشد که به بافت گیاه هم منتقل شده است
      از یک قارچکش سیستمیک مثل کاربندازیم برای سمپاشی ریشه و قسمت آسیب دیده تنه استفاده کنید

  • سجاد رنجبری

    سلام گل قلب ارغوانی دارم که امروز نمی دانم چرا ساقه اش به رنگ تیره شده باید چیکارکنم

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      احتمال میدم که آبیاریتون زیاد بوده و یا گلدان زهکش مناسب نداشته و گیاه دچار بیماری قارچی شده
      از یک قارچکش برای سمپاشی گیاه استفاده کنید و اگر تعداد ساقه های درگیر شده کم هست اون ها رو هرس کنید

  • بهمن

    سلام و عرض ادب
    و تشکر از توضیحات مفیدتون
    یه یاسامین الدوله داخل گلدون و توی بالکن جنوبی دارم، خیلی حالش خوب بود، چند روزه برگ های سبزش به شدت داره میریزه، یسری برگها هم خشک شدن، تعداد کمی از برگها لکه های قهوه و زرد دارن. از بابت آبیاری، خاک گلدون رو چک میکنم و به موقع و به اندازه آب میدم… ممنون میشم دلایل احتمالی رو بفرمایید. با تشکر

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ریزش برگ های سبز ممکن هست به دلیل بیماری قارچی باشه
      بهتر هست فعلا دو مرحله با یک قارچکش مثل مانکوزب گیاه رو سمپاشی کنید(سمپاشی بهتر هست صبح زود باشه)

  • ایلیا

    سلام
    درخت لیموترش رو جابجا کردم الان داره خشک میشه و برگها خشک شدن. چیکار کنم احیا شه ؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      به احتمال زیاد به ریشه گیاه آسیب رسیده و ریشه هوا خورده
      از کود آمینو اسید فعلا تا دو ماه هر دو هفته برای تقویت ریشه گیاه استفاده کنید

  • الهه

    سلام، من به اشتباه روی گلم محلول شیشه پاک کن اسپری کردم میخواستم ببینم مشکلی برای گلم پیش میاد؟باید چکار کنم؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      حتما گیاهتون رو با آب بشورید تا این محلول از روی گیاه شسته بشه

  • مهدیه

    گل داوودیه سفید من پژمرده و شل شده رنگش هم زرد شده بعضیاش باید چیکار کنم لطفا کمکم کنید🙏

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      با داشتن اطلاعات اندک از شرایط نگهداری شما نمی تونم دقیق راهنماییتون کنم
      لطفا بفرمایید که در هفته چند بار آبیاری می کنید؟
      نور گیاه به چه اندازه هست؟
      گیاه داخل منزل نگهداری میشه یا بیرون؟
      کف گلدان سوراخ هست؟

  • سیامک

    با عرض سلام
    امیدوارم حالتون خوب باشه،
    بنده سیامک ثنایی هستم و به یک مشکل بزرگ در مورد یکی از بنسای های قدیمی ام برخورده ام، بخاطر اینکه حال این گیاه خیلی بده و کلا رشد گیاه با قدمت تقریبی ۳۰ ساله متوقف شده، و اگر بخوام همه چیز رو تایپ کنم و عکس بفرستم، کار بسیار دشواری خواهد بود، احیانا جنابعالی شماره واتساپ دارید؟ و اگر شماره رو در پیجتون قرار نمیدین،
    میتونم خواهش کنم قبول زحمت بفرمائید در واتساپ با شماره من تماس بگیرید تا بنده مساله رو با شما مطرح کنم،
    بزرگواری شما هست اگر این لطف رو در حق بنده بفرمائید.
    ۰۹۱۲۴۱۵۱۳۵۸

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com

  • فاطمه شریفی

    گیا آگلونما دارم تو نور مستقیم بوده و برگاش نازک و بی آب شدن چیکار کنم احیا بشه؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      همراه گل‌سِتانی سلام
      گیاه رو در یک مکان با نور غیر مستقیم نگهداری کنید، براش جزیره تشکیل بدین و ماهی یکبار از کود جلبک دریایی استفاده کنید.
      هفته یکبار و اگر خاک خیلی خشک بود هفته ای دوبار گیاه رو آبیاری کنید.

  • محمد صادق فتحی

    سلام وقت بخیر …..
    من یک گل قاشقی دارم که پژمرده شده برگ هاش میریزه خیلی ضعیفه باید چیکار کنم میشه را حل برای این گل رو بگین!

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      ریزش و ضعیف شدن گیاه شما دلایل متعددی می تواند داشته باشد از جمله : بیماری و یا کمبود مواد غذایی
      اگر ریشه ها سالم هست و علائمی از بیماری و یا آفت روی گیاه نیست با کود های میکرو هر دو هفته برگ های گیاه رو محلولپاشی و هر ماه با کود جلبک دریایی خاک رو آبیاری کنید.

  • آراد

    سلام گیاه پرپینی من ساقه خیلی شل شده بزور نگهش داشتمش چیکار کنم اما ریشه سالمه

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      همراه گل‌سِتانی سلام
      به احتمال زیاد آبیاریتون زیاد بوده، باید ساقه های خیلی نرم و شل رو جدا کنید و ترجیحا ۳-۲ مرحله با یک قارچکش گیاه رو آبیاری کنید.
      دقت کنید که گیاه در معرض آفتاب مستقیم نباشد.

  • هادی حدادی

    سلام خسته نباشید یک گلدون رزماری دارم داره خشک میشه ممنون می شوم راهنمای کنیم

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      همراه گل‌سِتانی سلام
      مهمترین نکته ای که در نگهداری از رزماری باید دقت کرد این هست که این گیاه یک گیاه بیرونی هست که نیاز به نور زیادی هم دارد بنابراین کمبود نور از دلایل اصلی خشکی گیاه هست و دلیل بعدی اون می تواند آبیاری نامناسب باشد که باید چک شود.

  • ویلا ظروفچی

    سلام من هرچه رزماری قلمه می زنم خشک می شود،لطفا بفرمایید علت چیست

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      چند نکته هست که در هنگام قلمه زدن رزماری باید به آن توجه کرد:
      ۱- طول قلمه ها بین ۸-۵ سانتی متری باشد و بهتر هست بلند تر نباشند.
      ۲- حتما برگ های انتهایی رو که قرار هست داخل خاک و یا آب برود رو از روی ساقه جدا کنید.
      ۳- از هورمون ریشه زایی برای تسریع فرایند ریشه دار شدن قلمه استفاده کنید.
      ۴- بهتر هست دور قلمه ها رو با یک پلاستیک شفاف سوراخ دار بپوشانید تا رطوبت قلمه ها تامین شود
      ۵- آبیاریتون نباید خیلی زیاد و یا خیلی کم باشد؛ هر زمان که بستر گیاه خشک بود مرطوب شود

  • سارا

    سلام وقت بخیر پیتوس من ساقه های بلندی داره به تازگش طراوت و تردی رو از دست داره و خشک شده برگ هاشم لول شده فکر میکنم که بی ابه چطور میتونم نجاتش بدم

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      همراه گل‌سِتانی سلام
      اگر ساقه پوتوس شما بلند و گلدان کوچک هست به احتمال زیاد گیاه کمبود مواد غذایی دارد که بهتر هست از کودهای کامل برای رفع این کمبود استفاده کنید.
      آبیاری پوتوس در این فصل هفته ای ۲-۱ بار هست که حتما قبل از آبیاری باید از خشک بودن خاک اطمینان حاصل کنید.

  • المیرا

    سلام وقت بخیربرگای بابا ادم و پاچیرام دارن زرد میشن وضعیت اب و نور و کوددهی خوبه نمیدونم برای احیای سریع چیکار کنم؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      همراه گل‌سِتانی سلام
      با توجه به توضیحات شما ممکن هست گیاه درگیر آفت شده باشد که در این صورت نیاز به بررسی دقیق تر هست.
      وارد لینک زیر بشین و بعد از ثبت نام عکس گیاه و آفتی که روش هست رو بفرستید تا دقیق تر راهنماییتون کنیم:
      https://dr.golsetan.com

  • نرگس

    باسلام
    من گل یوکا داشتم ، بعد از مدتی یکی یکی شاخه هاش خشک شد . تنه اونو خارج کردم بعد دیدم که داخل خاکش و داخل تنه اش حشرات ریزی بود. تنه رو گذاشتم داخل اب بعد از چند روز بوی بدی میده وزیر پوستش شل شده .
    لطفا راهنماییم کنید

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      با توجه به توضیحات شما گیاه درگیر آفت هست که باید به صورت دقیق بررسی شود تا بتوان نظر کارشناسی داد.
      لطفا وارد لینک زیر بشین و بعد از ثبت نام، عکس گیاه و آفت رو ارسال بفرمایید تا همکاران دقیق تر راهنماییتون کنند:
      http://www.dr.golsetan.com

  • فاطمه

    سلام یک گلدان بنجامین خریدم ولی خاک گلدان سفت شده و در حال ریزش برگ است چطور خاکش رو عوض کنم از فروشنده پرسیدم میگه ایرادی ندارد خاکش سفت هست لطفاً راهنمایی کنید

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      گیاه بنجامین، گیاه بسیار حساسی نسبت به تنش های محیطی هست و جابه جایی و تعویض خاک باعث وارد کردن تنش به گیاه و به تبع آن باعث ریزش برگ ها می شود.
      چون گیاه تازه خریداری شده بهتر هست خاک گیاه رو فعلا عوض نکنید؛ اگر خاک سنگین هست می توانید با یک چنگک به آرامی و با دقت قسمت رویی خاک رو شخم بزنید تا نرم شود و قسمتی از این خاک رو با خاک مکمل برند گرین سی پر کنید.

  • َIda

    سلام گل بگونیا رکسه من شاخه هاش شل و افتاده شده خاکش از بابت رطوبت معمولیه و مشکلش از اب نیست . به اندازه ی کافی هم کود و مواد مغذی داره احتمال میدم مشکلش از نور افتاب باشه ولی چون گفتن نباید افتاب مستقیم بهش بخوره دور از افتاب نگهش داشتم
    چیکار کنم بازم مثل اولش سرحال بشه؟ و اینکه چقدر طول میکشه ؟
    خیلی نگرانشم :(((

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      گیاه بگونیا رکس نیاز رطوبتی و نوری بالایی دارد بنابراین سعی کنید گیاه رو در یک مکان پر نور با نور غیر مستقیم نگهداری کنید، هر زمان که خاک گیاه خشک بود گیاه آبیاری بشه و حتما برای گیاه جزیره تشکیل بدین.

  • گفت

    سلام خسته نباشید ممنون از سایت خوب شما
    من گل حسن یوسف دارم من یک روز دیدم هشره روی برگ و ساقه گل رفت امد میکن متوجه شودم که این هشره ها اسمش شپشک هست من با مواد زد افت استفاده کردم و با گوش پاکن ور داشتم شون ولی خیلی اسیب دید من وقتی ریشه دیدم سالم بود ولی همه برگ ها ریخته باید چکار کنم هیچ برگی باقی نمونده

  • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

    دوست گُل‌سِتانی سلام
    اگر گیاه الان آفت خاصی ندارد و دوره درمانش تمام شده می توانید از کود های نیتروژن بالا برای برگدهی مجدد گیاه استفاده کنید
    همچنین می توانید از قسمت های سالم ساقه قلمه بزنید