همه آنچه درباره نگهداری از گل یوکا فیلی باید بدانید

زمان مطالعه: 16 دقیقه

یوکا فیلی گیاهی خاص و چشمگیر و از جمله گیاهان دکوراسیونی است که فضای خانه شما را به فضای دلنشین و تماشایی مبدل می‌کند. این گیاه اصالتا متعلق به صحراهای آمریکا و مکزیک است، بااین‌حال با شرایط آب‌وهوایی اکثر مناطق ایران سازگار است. نگهداری از گل یوکا فیلی آسان است و برای افراد تازه‌کار انتخابی عالی است. درواقع یوکا فیلی گیاهی جان‌سخت با نیاز به مراقبت کم است و همین مساله آن را تبدیل به انتخابی ایده‌آل برای خانه می‌کند؛ وقتی می‌گوییم جان‌سخت درباره گیاهی صحبت می‌کنیم که سال‌ها سبز است، کم‌آبی را تحمل می‌کند، در برابر آفات مقاوم است، رشد آهسته‌ای دارد و به‌راحتی قابل تکثیر است. با توجه به این تفاسیر می‌توانیم بگوییم که با یک گیاه زیبا، مقاوم و جذاب روبه‌رو هستید؛ پس اگر دوست دارید گیاهی زیبا، مقاوم با نگهداری آسان را داشته باشید، یوکا فیلی را انتخاب کرده و برای یادگیری روش نگهداری گیاه یوکا فیلی نیز ادامه این مطلب از گل فروشی آنلاین گُل‌سِتان را از دست ندهید.

فهرست مطالب:

مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
زامیفولیا بلک 9 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه بلند
1,611,000 تومان
سانسوریا ابلق با گلدان مواد آلی استوانه مشکی
996,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان


مختصری درباره گیاه یوکافیلی

گل یوکا را می‌توانید در شکل‌های مختلفی پیدا کنید؛ از مدل‌های بدون ساقه با برگ‌های زیاد تا مدل‌های تنومند و درخت شکلی با یک یا دسته‌ای برگ در بالا!

یوکا فیلی به‌عنوان یک گیاه آپارتمانی می‌تواند به ارتفاع 30 سانتی‌متر برسد. این عدد برای یوکایی که در باغچه کاشته شده است چندین برابر است. به‌طوری‌که یوکایی که در باغچه کاشته شده است می‌تواند به 4.5 متر هم برسد!
در طول نگهداری از گیاه یوکا فیلی زمانی که گیاه جوان است بدون ساقه بوده و برگ‌های آن به‌صورت نوک تیز رشد می‌کنند، اما زمانی که گیاه به‌اندازه کافی بالغ شد شروع به رشد تنه‌ای چوبی و کلفت می‌کند که چند دسته برگ در بالای خود دارد؛ برگ‌هایی که دیگر مثل قبل تیز و محکم نیستند.

مطلب پیشنهادی: 20 تا از بهترین گیاهان آپارتمانی زود رشد

گیاه یوکا فیلی


روش نگهداری گل یوکا فیلی

نور مورد نیاز برای نگهداری از گل یوکا فیلی

یوکا یکی از جمله گیاهان آپارتمانی است که به‌شدت از دریافت نور زیاد خورشید لذت می‌برد. اگر یوکا را در خانه نگهداری می‌کنید، حوالی یک پنجره نورگیر باید انتخاب اول شما برای آن باشد. فرقی نمی‌کند که میزان نور دریافتی چقدر است، سعی کنید آن را در نقطه‌ای قرار دهید که بیشترین میزان نور خورشید را دریافت کند.

در فصل تابستان نیز می‌توانید یوکا فیلی خود را بیرون از منزل و در زیر نور آفتاب قرار دهید تا به رشد برگهای جدید کمک کنید. منتها در طول نگهداری از گیاه یوکا فیلی درنظر داشته باشید که اگر یوکا فیلی در طولانی مدت در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد، برگ‌هایش می‌سوزد.
درمقابل، نگهداری از گل یوکا فیلی در مکان‌های کم‌نور نیز، سبب کاهش سرعت رشد گیاه می‌شود و این گیاه هرگز نباید در نقاط تاریک قرار بگیرد، چراکه دریافت نور برای حفظ سلامت گیاه ضروری است.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

آبیاری

اگر یوکا در مکانی پرنور قرار دارد، اجازه بدهید یک سوم از سطح خاک خشک شود، سپس گیاه را آبیاری کنید. در صورتی که یوکا نور زیادی دریافت نمی‌کند، باید پس از خشک شدن سه چهارم خاک گیاه را آبیاری کنید. در مدت زمان نگهداری از گل یوکا فیلی بهترین راه برای تشخیص میزان رطوبت خاک چک کردن خاک است، به‌این‌شکل که انگشت خود یا یک سیخ چوبی را در خاک گیاه فرو کرده و میزان رطوبت خاک را بررسی کنید. اگر خاک خشک باشد، وقتی انگشت خود یا سیخ چوبی را از خاک بیرون می‌آورید خشک بوده و هیچ‌گونه خاک به آن نچسبیده است. در این صورت وقت آبیاری یوکا فیلی است. اما در صورتی که خاک مرطوب باشد باید اجازه دهید تا خاک خشک شود.

پس از آبیاری نیز کمی صبر کنید تا آب اضافه گلدان وارد زیرگلدانی شده و سپس آب زیر گلدانی را دور بریزید. یادتان باشد که در طول نگهداری از گیاه یوکا فیلی هرگز اجازه ندهید زیر گلدانی یوکا فیلی خیس بماند و سریعا آب اضافه جمع شده در زیرگلدانی را تخلیه کنید؛ چراکه آب اضافی سبب پوسیدگی ریشه خواهد شد.

در مجموع در مورد آبیاری یوکا فیلی دقت کرده و آن را به‌اندازه آبیاری کنید. چراکه‌ آبیاری کمتر یا بیشتر از میزان مورد نیاز گیاه هر دو باعث آسیب به آن می‌شوند؛ به‌خصوص آبیاری بیش‌ازحد که نتیجه آن پژمرده شدن برگ‌ها یا فاسد شدن تنه اصلی گیاه است و همه اینها می‌تواند به ازبین‌رفتن گیاه شما منجر شود.

مطلب مرتبط: نکاتی که باید درباره آبیاری گیاه آپارتمانی خود بدانید

آبیاری گل یوکا فیلی

هرس کردن یوکا فیلی

در طول نگهداری از گل یوکا فیلی این گیاه به هرس کردن نیاز ندارد. فقط لازم است برگ‌های مرده و آسیب دیده آن را جدا کنید. با جدا کردن برگ‌های آسیب دیده و مرده، کمک می‌کنید تا یوکا تمام انرژی خود را روی رشد برگ‌های جدید متمرکز کند.
برای انجام این کار بهتر است از قیچی کمک نگرفته و با کمک دست برگ‌ها را جدا کنید. اگر هم از قیچی استفاده کردید، حتما قیچی شما استریل شده باشد تا بیماری به گیاه شما منتقل نشود.

دما و رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از گیاه یوکا فیلی

در مورد رطوبت مورد نیاز برای نگهداری گل یوکا فیلی باید بگوییم که چون یوکا گیاهی بیابانی است و در شرایط خشک و بدون رطوبت هم مقاومت می‌کند، با رطوبت معمول داخل خانه (چیزی حدود 40%) هم مشکلی ندارد. بنابراین در مورد رطوبت نیازی به انجام کار خاصی ندارید، مگر اینکه هوای خانه شما بیش‌ازحد خشک باشد. در این صورت باید با روش های تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی رطوبت محیط نگهداری از یوکا فیلی را افزایش دهید.

اما در مورد دمای مورد نیاز برای نگهداری گل یوکا فیلی باید بگوییم که این گیاه می‌تواند بازه گسترده‌ای از دماهای مختلف را تحمل کند، اما بهترین دما برای آن دمای معمول اتاق (18 الی 24 درجه) است. ضمن اینکه کاهش دمای هوا در زمستان نیز برای آن خوشایند است، البته نباید این کاهش دما به زیر 7 درجه سانتی‌گراد برسد.

گل زیبای یوکا فیلی از نمای نزدیک

خاک مناسب برای نگهداری از گل یوکا فیلی

این گیاه به خاکی با کیفیت بسیار بالا نیاز ندارد؛ درواقع یوکا به خاکی متعادل با زهکشی عالی نیاز دارد. ازاین‌رو اگر بعد از خرید گیاه یوکا فیلی خود متوجه شدید زهکشی آن به‌خوبی صورت نمی‌گیرد، با اضافه کردن مقداری شن و ماسه به خاک آن را تقویت کنید.

علاوه‌بر زهکشی عالی، خاک گیاه باید به قدری سنگین باشد که بتواند یوکا را نگه دارد و گیاه کج نشود. بنابراین در انتخاب خاک مناسب برای نگهداری از گیاه یوکا فیلی باید حسابی دقت به‌خرج دهید، چراکه قرار گرفتن یوکا در خاک خیس، سبب پوسیدگی یا ابتلای ریشه به عفونتهای قارچی خواهد شد.

باتوجه به آنچه گفتیم خاک مناسب برای نگهداری گل یوکا فیلی خاک لوم است؛ خاکی که مخلوطی از شن رس و مواد آلی است.

بیشتر مطالعه کنید: 17 تا از بهترین گیاهان پوششی برای باغچه

آنتوریوم قرمز در گلدان فلزی استوانه
1,077,000 تومان
آنتوریوم صورتی با گلدان فلزی استوانه
1,086,000 تومان
آنتوریوم صورتی با گلدان فلزی مخروطی
756,000 تومان
گیاه بنت قنسول با گلدان طوسی
491,000 تومان
گیاه بنت قنسول با گلدان مشکی
500,000 تومان

کوددهی

کوددهی به یوکا فیلی باید فقط در طول فصول رشد آن انجام شود. به‌این‌منظور از یک کود متعادل استفاده کرده و طبق دستور اصلی نوشته شده روی کود عمل کنید. دقت کنید که بیش‌ازحد به گیاه کود نداده و موقع آبیاری به گیاه کود بدهید، درغیراینصورت باعث تجمع نمک در خاک یوکا فیلی خود شده و در نهایت باعث سوختن ریشه‌ها و از بین رفتن آن خواهید شد.

گل یوکا فیلی

تکثیر گل یوکا فیلی

یوکا فیلی را می‌توانید از 4 طریق تکثیر کنید:

  • از طریق ریزوم
  • از طریق پاگیاه
  • از طریق تنه‌جوش
  • از طریق قلمه زدن

بهترین زمان برای تکثیر یوکا نیز فصل پاییز است. بنابراین اگر قصد تکثیر یوکا فیلی خود را دارید، در فصل پاییز اقدام کنید.

مطلب مرتبط: همه آنچه درباره تکثیر گیاهان آپارتمانی و روش های آن باید بدانید

1. تکثیر یوکا فیلی از طریق ریزوم

در طول نگهداری از گل یوکا فیلی برای تکثیر آن از طریق ریزوم، باید ریزوم یا همان زمین‌ساقه‌های گیاه را از زیر خاک بیرون آورید و جدا کنید. سپس آن‌ها را به گلدانی جدید منتقل کنید و در نور خورشید قرار دهید. پس از مدتی این ریزوم‌ها ریشه می‌دهند و شما یک یوکای جدید خواهید داشت.

چندین گیاه یوکا فیلی در محیط بیرونی خانه

2. تکثیر یوکا فیلی از طریق پاگیاه

یوکا می‌تواند در کنار گیاه اصلی، پاگیاه نیز تولید کند. پاگیاه، گیاهی کوچک‌تر از گیاه اصلی است که در کنار گیاه مادر و از همان ریشه می‌روید. زمانی که پاگیاه یوکا سبز است به این معنی است که دیگر بالغ شده و می‌تواند مستقل شود. شما می‌توانید این گیاه تازه بالغ شده را به‌آرامی از گیاه مادر جدا کنید و به گلدان جدید منتقل کنید.

3. تکثیر یوکا فیلی از طریق تنه‌جوش

یوکا فیلی روی ساقه‌های خود اندام دیگری هم تولید می‌کند به نام تنه‌جوش.تنه‌جوش‌ها را نیز می‌توانید به‌آسانی از روی ساقه جدا کرده و در گلدانی جدید بکارید.

گل یوکا فیلی از نمای نزدیک

4. تکثیر یوکا فیلی از طریق قلمه زدن

در طول نگهداری از گیاه یوکا فیلی برای تکثیر آن از طریق قلمه زدن، کافی است یک قلمه بالغ از گیاه جدا کرده و آن برای مدتی داخل آب قرار دهید. پس از مدتی قلمه ریشه خواهد زد. وقتی ریشه‌ها به اندازه کافی رشد کردند، وقت انتقال گیاه به گلدانی جدید فرارسیده است.


تعویض گلدان در طول نگهداری از یوکا فیلی

یوکا فیلی دوست دارد در گلدانی کوچک باشد و ریشه‌هایش متراکم شود. ازاین‌رو بهتر است آن را در گلدانی نسبتا کوچک نگهداری کرده و سالی یا هر دو سال یک‌بار گلدان آن  را تعویض کنید. برای تعویض گلدان در فصل بهار اقدام کرده و به‌این‌منظور گلدانی با یک سایز بزرگ‌تر تهیه کنید.

گفتنی است پس از گذشت چند سال از نگهداری گیاه یوکا فیلی ، گیاه شما سنگین شده و اکثر وزن آن در بخش بالایی متمرکز می‌شود. ازاین‌رو موقع خرید گلدان باید برای آن گلدانی سنگین خریداری کنید تا با وزن گیاه هماهنگ شده و مانع از برعکس شدن آن در اثر تکانه شود.

مطلب پیشنهادی: آموزش گام به گام تعویض گلدان گیاه

گل یوکاه فیلی با گلدان


سمی بودن یا نبود گیاه یوکا فیلی

یوکا فیلی جز گیاهان آپارتمانی سمی و حاوی ماده خطرناک و سمی “ساپونین” است. ازاین‌رو خورده شدن آن توسط کودک یا حیوانات خانگی شما می‌تواند منجر به مسمومیت شود.


مشکلات گیاه یوکا فیلی و راه حل آن‌ها

در طول نگهداری از گل یوکا فیلی درنظر داشته باشید که اولین قدم، نگاهی نزدیک به گیاه است تا بتوان مشکل را تشخیص داده و راه حلی برای آن پیدا کنید. اکثر مواقع این مشکل با انجام کمی تغییر به‌راحتی برطرف شده و یوکا سلامت خود را دوباره به دست می‌آورد.

1. آبیاری بیش‌ازحد

یوکا فیلی گیاهی است که کم آبی را به‌خوبی تحمل می‌کند، اما از آب دادن زیاد بیزار است. به زبان ساده یوکا از آن چیزی که شما فکر می‌کنید کمتر آب نیاز دارد.

یوکا فیلی که آب زیادی گرفته باشد برگ‌هایش زرد، ریشه‌هایش پوسیده و بدنه آن اسفنجی می‌شود. باگر زود متوجه این موضوع شدید، کافی است میزان آب‌دهی را کم کنید و اجازه دهید خاک گیاه خشک شود، اما اگر دیرتر متوجه شدید و ریشه‌ها آسیب دیده باشند باید ریشه‌های پوسیده را از گیاه جدا کرده و گلدان گیاه را عوض کنید.  سپس سیکل آبیاری گیاه را اصلاح کرده و زمانی به یوکا آب بدهید که خاک آن کاملا خشک شده باشد.

گل یوکا فیلی از نزدیک

2. شوک گرمایی یا سرمایی

یکی از خصوصیات جالب یوکا تحمل دماهای مختلف است. اگر تمام شرایط نگهداری گیاه یوکا فیلی عالی باشد این گیاه می‌تواند دمایی بین 7 تا 30 درجه را تحمل کند، اما خارج از این بازه دمایی دردسرها آغاز می‌شود. در این زمان برگ‌های گیاه شروع به تغییر شکل کرده یا روی آن‌های لکه ایجاد می‌شود. اگر متوجه چنین مشکلاتی در برگ‌های یوکا فیلی خود شدید، آن را به محیطی با دمای مناسب منتقل کنید.

3. نور کم یا زیاد

شاید تعجب کنید اما اولین نشانه یوکایی که نور کمی دریافت می‌کند، سبزتر شدن برگ‌هایش است. گیاه در نور کم سعی می‌کند کلروفیل بیشتری تولید کند تا بتواند نور بیشتری جذب کند، اما پس مدت کوتاهی برگ‌ها زرد شده و شروع به ریزش می‌کنند.
راه حل این مشکل بسیار ساده است، گیاه را به محلی با نور بیشتر منتقل کنید تا گیاه پس از مدت کوتاهی خود را بازیابی کند. منتها نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر محیط خیلی کم نور بوده است، یکباره گیاه را به محیطی پرنور منتقل نکرده و کم‌کم شرایط نوری آن را بهبود داده و زیاد کنید.

گل یوکا فیلی با گلدان

4. کوددهی کم یا بیش از حد

در مدت زمان نگهداری از گل یوکا فیلی اکثر مواقع، این کوددهی بیش از حد است که به گیاه آسیب می‌زند، زیرا یوکا یک الگوی رشد آهسته داشته و نیاز به کود زیادی ندارد. کوددهی زیاد باعث ایجاد لبه‌های قهوه‌ای روی برگ‌های گیاه، رشد آهسته‌تر، ریزش برگ و زرد شدن برگ‌های زیرین یا عدم رشد آن‌ها می‌شود.

اگر فکر می‌کنید به گیاه خود بیش‌ازحد کود داده‌اید گلدان آن را به سینک ظرفشویی منتقل کنید و خاک گیاه را شستشو دهید تا نمک اضافه خاک شسته شود. به‌این‌منظور شیر آب را باز کرده کرده و گلدان را زیر آب قرار دهید، طوری‌که آب به‌آرامی و مستقیما روی خاک ریخته شود. حال چند دقیقه‌ای گلدان را زیر آب نگه دارید تا نمک اضافه خاک شسته شده و از زیر گلدان خارج شد.
همچنین یادتان باشد که در این حالت هرگز گلدان گیاه را عوض نکنید، زیرا گیاه به اندازه کافی شوکه شده و تحمل شوک بیشتری ندارد.

بیشتر مطالعه کنید: با 12 مورد از مشکلات گیاهان خانگی بیشتر آشنا شوید

5. بیماری ریشه و برگ

شرایط نگهداری بد باعث ایجاد مشکلاتی در ریشه یا برگ‌های یوکا فیلی می‌شود. این شرایط شامل آب‌دهی بیش‌ازحد، رطوبت بالا به‌مدت طولانی و خاکی آلوده است. علاوه‌بر موارد یاد شده گیاه‌کش نیز بیماری دیگری است که ممکن است گیاه به آن مبتلا شده و باعث آسیب به پوسته، ریشه یا تاج گیاه شود.

یوکایی که به گیاه‌کش مبتلا شود پژمرده و بی‌رنگ می‌شود و دیگر نمی‌شود برای نجاتش کاری کرد. گاهی برگ‌های گیاه نیز دچار قارچ می‌شوند که باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای یا زرد روی برگ‌ها می‌شود. اگر میزان ابتلا کم باشد مشکلی نیست، اما اگر میزان ابتلا بیشتر شود باید با قارچ‌کش‌های صنعتی با آن مبارزه کنید.

گل یوکا فیلی در محیط داخلی خانه

6. شوک جابجایی

در طول نگهداری از گیاه یوکا فیلی زمانی که آن را از گلدان قدیمی خود به گلدانی جدید منتقل می‌کنید، ممکن است باعث شوک به گیاه شوید. این شوک می‌تواند به مرگ گیاه منجر شده یا تغییراتی در رشد گیاه رخ دهد. در این حالت ممکن است برخی از ریشه‌های گیاه بمیرند و نتوانند نیاز گیاه را تامین کنند یا ممکن است گیاه پژمرده شده و رشد خود را متوقف کند؛ ازاین‌رو در مدت زمان نگهداری از گل یوکا فیلی موقع انتقال و تعویض گلدان، اینکار را با دقت و به‌آرامی انجام دهید و گلدانی را انتخاب کنید که نهایتا یک سایز بزرگ‌تر از گیاه شما باشد.

مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,000,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان
مانسترا متوسط با گلدان مواد آلی استوانه
922,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان


آفت‌ها در طول نگهداری از یوکا فیلی

یوکا گیاهی است که در برابر آفت مقاومت بالایی دارد و آفات کمی هستند که یوکا را هدف قرار می‌دهند؛ ازاین‌رو احتمال اینکه آفتی به گیاه شما حمله کند بسیار کم است، اما صفر نیست پس بهتر است این آفات را بشناسیم.

مطلب پیشنهادی: همه چیز درباره انواع آفت گیاهان از تشخیص تا درمان

1. حشرات

اکثر آفت‌هایی که به یوکا حمله می‌کنند، برگ‌ها را هدف قرار می‌دهند. این دسته از آفت‌ها شپشک‌های معمولی، نرم و زره‌دار، شپشک‌های آردی و ریشک‌بال‌ها هستند که می‌توانند به برگ‌های گیاه بچسبند، شیره آن را بکشند و باعث آسیب به گیاه شوند.

شپشک‌های نرم مثل توده‌ای بی‌رنگ و کوچک به گیاه می‌چسبند. شپشک‌های زره‌دار نیز به‌همین‌صورت به گیاه می‌چسبند، اما برای خود پوششی سخت درست می‌کنند. شپشک‌های آردی نیز به‌صورت دسته‌جمعی به برگ می‌چسبند و ظاهری آرد مانند یا پارچه مانند دارند.

ریشک‌بال‌ها اما به‌شدت کوچک و به‌راحتی دیده نمی‌شوند، ولی از خود مدفوع به جا می‌گذارند. البته که شپشک‌های نرم و شپشک‌های آردی نیز از خود مایعی چسب‌ناک به جا می‌گذارند که باعث ایجاد کپک سیاه می‌شود.

این حشرات باعث می‌شوند تا گیاه خمیده و پژمرده شود. همچنین باعث زرد شدن و ریزش برگ‌های آن نیز می‌شوند.
اگر در طول نگهداری از گیاه یوکا فیلی یکی از آفت‌‌های نام‌برده به گیاه شما حمله کرد باید خیلی سریع آن‌ها را ریشه‌کن کنید، چراکه جمعیت این آفات کنترل نشود، جلوی رشد گیاه را گرفته و در طولانی مدت باعث مرگ کامل گیاه شما می‌شود.

پیشنهاد ما در گُل‌سِتان به شما این است که در طول نگهداری از یوکا فیلی مرتبا آن را بررسی کنید تا چنانچه گیاه شما به آفتی مبتلا شد، سریعا متوجه آن شوید.

در طول ابتلای گیاه‌تان به آفت، اگر جمعیت این حشرات کم است می‌توانید به راحتی با اسپری کردن آب و دستمال تمیز آن‌ها را از بین ببرید، اما اگر میزان درگیری بیشتر است باید به سراغ صابون‌های آفت‌کش یا روغن باغبانی بروید.

یوکا فیلی

2. سوسکچه

یوکا فیلی یک طرفدار بزرگ دارد و آن آفتی نیست جز سوسکچه یوکا که با نام علمی (Scyphophorus yuccae) شناخته می‌شود. این سوسکچه که بدنی تیره و خرطومی دراز دارد، فقط به یوکا حمله می‌کند.
سوسکچه‌ها از زمانی که لارو هستند به گیاه حمله می‌کنند و به‌سراغ ساقه آن می‌روند، در این زمان ممکن است باعث خم شدن گیاه شود. زمانی هم که این سوسکچه‌ها بالغ شدند به سراغ برگ‌های یوکا فیلی رفته و آن‌ها را سوراخ می‌کنند.

بدتراز همه اینکه عوامل بیماری‌زایی از طریق ضعف‌هایی که این سوسکچه در یوکا فیلی ایجاد می‌کنند وارد خاک و بدنه گیاه می‌شوند و همین مساله باعث مرگ گیاه خواهد شد.

تنها راه مبارزه با این سوسکچه‌ها پیشگیری از ورود آن‌هاست؛ باید گیاه را همیشه در شرایط خوبی نگه دارید و مدام آن را بررسی کنید، چون اگر این سوسکچه‌ها به یوکا حمله کنند دیگر کاری از دست شما بر نمی‌آید.

بیشتر مطالعه کنید: معرفی 19 تا از بهترین انواع گلهای آویز آپارتمانی

چندین گیاه یوکا فیلی در کنار هم

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه درباره روش نگهداری گیاه یوکا فیلی در خانه یا محل کار لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق مشاوره تخصصی آنلاین گیاه پزشکی گُل‌سِتان استفاده نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در محل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

ضمن اینکه در ادامه نیز به سوالات پرتکرار شما در مورد نگهداری از گیاه یوکا فیلی پاسخ داده‌ایم و می‌توانید پاسخ برخی از سوالات خود را از آن‌ها دریافت کنید.

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,506,000 تومان 2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان


سوالات پرتکرار شما در مورد نگهداری از گیاه یوکا فیلی

چرا برگ‌های یوکا فیلی قهوه‌ای می‌شود؟

گاهی این اتفاق چرخه طبیعی عمر یوکا فیلی است، به‌طوری‌که برگ‌های پیرتر شروع به قهوه‌ای شدن از سمت لبه‌ها می‌کنند و پس از مدتی می‌ریزند. شما می‌توانید از این برگ‌ها به عنوان کود یا مالچ برای تقویت گیاه استفاده کنید، اما گاهی دلایل دیگر مثل نور کم، کمبود فضا برای ریشه گیاه و آب‌دهی نامناسب باعث قهوه‌ای شدن برگ‌های یوکا فیلی می‌شوند. دراین‌صورت باید مشکل را سریعا شناسایی کرده و نسبت به رفع آن اقدام کنید.

چرا برگ یوکا فیلی زرد می‌شود؟

اگر برگ‌های گل یوکا فیلی بیش از حد در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند شروع به زرد شدن می‌کنند. ضمن اینکه رطوبت نامناسب خاک می‌تواند عامل زرد شدن برگ‌های این گیاه باشد، اما اصلی‌ترین دلیل زرد شدن برگ‌های یوکا فیلی آب‌دهی بیش‌ازحد و پوسیدن ریشه‌های آن است، چراکه این گیاه به آب زیادی نیاز ندارد و آب‌دهی بیش‌ازحد به آن آسیب می‌زند.

چرا یوکا فیلی خمیده می‌شود؟

سه دلیل عمده که باعث خم شدن یوکا فیلی می‌شود که شامل پوسیدگی ریشه، خشکی و شوک است. در این باره باید بدانید که آب‌دهی بیش‌ازحد باعث متراکم شدن خاک، عدم جریان هوا و در نتیجه پوسیدگی ریشه گیاه می‌شود. در این زمان گیاه نمی‌تواند انرژی لازم را از خاک و آب‌دهی جذب کند و در نهایت خمیده، زرد و دچار ریزش برگ می‌شود. کم آبی نیز به شکل جالبی نشانه‌های مشترکی با آب‌دهی زیاد دارد، زیرا گیاه کماکان نمی‌تواند انرژی لازم را جذب کند و همین موضوع باعث زرد شدن، پژمردگی و خم شدن یوکا فیلی می‌شود. درنهایت شوک‌هایی که به گیاه وارد می‌شود مثل شوک انتقال به گلدان یا محیطی تازه و شوک‌های گرمایی یا سرمایی نیز هر کدام می‌توانند یوکا فیلی را خمیده و کج کند.

آیا یوکا فیلی گل می‌دهد؟

این گیاه زیبا زمانی که به بلوغ می‌رسد توانایی گل دهی دارد. به‌طورمعمول گلدهی یوکا فیلی هر چند سال یک‌بار رخ می‌دهد، اما اگر خوش‌شانس باشید این گل‌دهی در هر فصل تکرار می‌شود، این گل‌ها برای چند هفته روی گیاه باقی می‌مانند و بعد از آن می‌میرند. بهتر است بعد از پایان عمر گل‌ها آن‌ها را از روی شاخه هرس کنید تا گیاه بتواند به رشد سالم‌تر خود ادامه دهد و همچنین در آینده نیز مجددا گل بدهد.

چه کنیم تا یوکا فیلی گل بدهد؟

کمبود نور می‌تواند یکی از دلایل اصلی برای عدم گل‌دهی در یوکا فیلی باشد. بنابراین فراهم کردن نور کافی برای رشد یوکا فیلی، عاملی موثر در گلدهی آن است. علاوه‌براین کوددهی منظم و هرس گل‌های مرده نیز می‌تواند کمک زیادی به سلامت، رشد و گل‌دهی در گیاه بکند. در نهایت کودهایی که فسفر بیشتری دارند و اضافه کردن کنجاله استخوان به خاک هم کمک زیادی به گلدهی گیاه یوکا فیلی خواهد کرد.

نظرات (۳۷)
ثبت نظر
  • ناشناس

    با سلام. میشه این گیاه رو بیرون از منزل(کوچه) که آفتابگیر هست کاشت؟

    • مسئول سفارشات و موجودی

      سلام.گیاه یوکا دونوع دارد نوع باغچه ای که در فضای سبز میکارند و نوع داخلی یا اپارتمانی ان که بیشتر در داخل نگه داری میشود.

    • حمیدرضا

      اره من گاشتم تو باغچه بیرون فقط تابستون آبیاری فراموش نشه اگر آب کم باشه برگای بالایی آفتاب سوخته میشه

    • ترانه

      سلام گیاه برگاش همشون سیاه شده انگار که سوخته باشه ولی اصلا در نور مستقیم نبوده توی زیر گلدانی هم کرم های خیلی ریز سفید دیدم.چی کار کنم که سالم شه؟

      • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

        دوست گُل‌سِتانی سلام
        سیاه شدن برگ یوکاتون احتمالا به دلیل آبیاری زیاد هست. آبیاری فقط زمانی انجام بشه که خاک خشک شده
        نکته بعدی اینکه گیاه جلوی باد سرد کولر نباشه
        برای کرم ها اگر داخل خاک هستند از سم سوین استفاده کنید

  • منیره

    این گل من رو برگاش دانه سیاه زده چیکا کنم؟

    • کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان

      سلام. نقطه های سیاه ویا قهوه ای نوعی بیماری قارچی هست و با استفاده از سموم قارچکش مانند مانکوزب دو گرم در یک لیتر اب و اسپری روی برگها مشکل ان برطرف میشود.

  • ناشناس

    سلام گلدان یوکا مو حدود دوهفته هست خریدم پشت پنجره هست حدود دومتر فاصله اما پرده رو کنار نمیدم پای گلدان خشک میشه بعد اب میدمش گلدانش از نوع گلدان هایی هست که ته گلدان نخ داره وجای ابش از گلدان جدا میشه مشکل نگهداری اگه دارم لطفا راهنمایی کنید واینکه تنه یوکا بزرگ میشه یا نه کلا چقدر این گیاه قراره بزرگ شه

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام
      گیاه یوکا در منزل نیاز به آبیاری کمتری دارد و در فصل گرم هر هفته آبیاری و خروجی آب را نیز چک بفرمایید

  • سعید

    لطفا لطفا لطفا راهنمایی کنید گلم داره از بین می ره برگاش از بغل دارن میسوزم لکه های قهوه روش افتاده حالم گرفتس خواهش میکنم

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام.
      گیاه یوکا به نور مناسب و رطوبت محیطی نیاز دارد. چنانچه لکه های قهوه ای روی برگها بیشتر شد، میتوانید از سموم قارچکش مانندکانکوزب به نسبت ۲ در هزار اسپری نمایید.
      موفق باشید

  • احمد

    سلام و وقت بخیر گیاه یوکا ی من رنگ برگاش از اون سبز بودن و طراوتش کم شده و به سبز کم رنگ فسفری تبدیل شده و از قسمت اتصال برگ ها به تنه تمامی برگ های کوچک کناری به سرعت زرد میشن و خشک، چندتای اول رو کندم اما به مدت ۱ یا ۲ هفته داره بیشتر میشه! (سطح خاک که خشک میشه آب میدم تقریبا ۱۰ روز ۱بار و ۲ ۳ روز ۱بار اسپری میکنم و پشت پنجره ی نور گیره ،آفتاب خور نیست )

    لطفا راهنمایی کنید

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام وقت بخیر.
      نور گیاه را بیشتر کنید . و رطوبت محیطی گیاه را با اسپری کردن اب روی برگ ها افزایش دهید .همچنین خروجی اب را از ته گلدان چک کنید که اب اضافه خارج شود

  • آرزو

    سلام گل یوکام برگاش سیخ بالا نمی مونه برگاش همش می یوفته ورنگ برگش سبز پررنگ شده می شه راهنماییم کنید

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام وقتتون بخیر ابیاری کمتر و هفته ای یک نوبت خروج اب از ته گلدان -تنظیم نور بیشتر برای گیاه-افزایش رطوبت محیطی با اسپری اب روی برگ ها

  • حسن زاده

    سلام, ایا یوکایی که از شروع خاک برگ داره تبدیل به گیاه تنه دار میشه؟
    و ایا بودن گیاه در تراس شمالی مخصوصا در تابستان که افتاب زیاد و طولانی داره درسته و همچنین در زمستان (در شرایط اب و هوایی تهران)

    • ویدا رضایی

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      گیاه یوکا وقتی مسن می شود تنه ی ان قطور می شود و تبدیل به تنه ی درختی می شود .
      نگه داری یوکا در تراس مشکلی ندارد مگر خطر سرما زدگی باشد

  • حسن زاده

    همچنین ایا انتقال گیاه به داخل خونه با توجه به اینکه حدود ۸ ماه در تراس بوده درسته ؟

    • ویدا رضایی

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      گیاه یوکا یک گیاه بیرونی است و افتاب و نور زیاد لازم دارد
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  • احمد

    با سلام و خداقوت و تشکر از راهنمایی با حوصله شما
    گیاه یوکای من فاصله ۲متری از پنجره شمالی داره.گلدان سفالی بلند نیم متری داره و هفته ای یکبار آبیاریش میکنم و تنه چوبی نیم متری داره. دوتا مشکل داره:
    ۱.اینکه برگها به مرور لول می شن و به نسبت برگهای تیز و نسبتا کوتاه اولیه، بلند تر و دچار افتادگی میشن،چیکار کنم که شاداب و سفت و تیز بشن.
    ۲.اینکه روی بعضی برگها گهگاهی غبار خاصی به اندازه یک بند انگشت میشینه که با دست پاک میشه،اما اگه روی گیاه بمونه روی برگ لکه میفته.چطوری برای همیشه از بین ببرمشون؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گیاه یوکا به نور زیادی نیاز دارد و در نور کم و آبیاری نامناسب برگ ها حالت افتاده و پژمرده پیدا می کنند
      لوله شدن میتونه ناشی از خشکی بیش از حد هوا هم باشد.
      قسمت های سفید رنگ ممکن است ناشی از آفت، عامل قارچی و یا غبار باشد. برای راهنمایی دقیق تر در واتساپ عکس قسمت سفید رنگ را ارسال کنید
      ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱

  • رها

    درود ،یوکای من بزرگ است حدود ۲/۵ متر جدیداو در داخل آپلرتمان جلوی پنجره نگهداری میشود ، جدیدا برگهای پایینی کاملا زرد شده و اکثر برگها نوک سوخته پیدا کردند حدود یک ماه پیش در تابستان در طول دو هفته آبیاری زیادی شده، اما بعد از آن منتظر بودم تا کاملا خاکش خشک بشه. ،نمیدونم در طول اون دوهفته به ریشه آسیب زده شده یا خیر ، به علت بزرگی درخت امکان تعویض خاک و گلدان را ندارم ، تنه های باریک و بلندش خم شدند ، ممنون میشم راهنمای کنید یا اگر یوکای من بیمار شد حالش خوب بشه سپاسگزارم

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      با توجه به اطلاعاتی که شما در اختیار من قرار دادین بله احتمال پوسیدگی ریشه و بیماری در یوکای شما هست
      بهتره فعلا سه مرحله با فاصله هر ۷ روز گیاه رو با قارچکش بنومیل سمپاشی کنید و سم رو داخل خاکش هم بریزید حتما
      هر از چند گاهی گلدان رو بچرخونید تا همه قسمت های گیاه به یک اندازه نور ببینه
      مهمترین نکته در نگهداری یوکا نور زیاد، تهویه بالا و آبیاری اصولی هست که باید رعایت بشه

  • محسن

    سلام
    من یک واحد ۸۰ متری دارم ک جلوش ۴۰ متر تراس داره و به عنوان دفتر کار ک فقط ۶ مترش استفاده میکنم ک میز چیدم و رفت و امادی وجور نداره.میخواستم راهنمایی کنید برای پرورش گل ب صورت اقتصادی و فروش حاصل
    ممنون

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com

  • رسول

    سلام و عرض ادب
    گیله یوکای من روی برگهاش نقطه های مشکی داخل بافت خود برگ ایجاد شده.باید چکار کنم و مشکلش چیه؟؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com

  • اسماعیلی

    سلام گلدان یوکای من ۴۵ سانت هست خود گیاه یوکام هم حدود ۴۵ سانت چقدر باید بهش اب بدم که اب از زیر گدان خارج بشه؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      مقدار دقیق رو بنده نمی تونم بهتون بگم، شما باید انقدری آب بریزید که حداقل چند قطره از کف گلدان خارج بشه و در این زمان هست که گیاه سیراب شده و آب اضافه رو خارج می کنه

  • رویا

    سلام. من گیاه یوکا دارم که برگهای جدیدش سبز کم رنگ شدن علتش چیه؟ همچنین برگهای کوچیک پایین تناه خشک شدن و ریختن.

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      در درجه اول باید پشت و روی برگ ها رو از نظر وجود آفات و علائم بیماری چک کنید.
      اگر روی برگ ها علائمی مثل سفیدک های پودری و یا آفات دیگری وجود داشت، از قارچکش و یا حشره کش استفاده کنید
      نکته بعدی کمبود نور هست که در گیاه یوکا باعث کمرنگ شدن رنگ برگ ها می شود بنابراین گیاه رو در پرنور ترین مکان منزل نگهداری کنید

  • سعید

    سلام
    باتشکر از زحمات شما

    آیا زمانی که میخواهیم گل یوکا آبیاری کنیم، باید تنه گل (که تنومند هست) هم آبیاری کنیم یا اینکه باید خشک باشد،
    ممنون

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      خیر در هنگام آبیاری، آب فقط داخل خاک ریخته بشه.

  • افشین

    سلام ، وقت بخیر
    یوکایی که ما داریم روی بعضی از برگهاش انگار پرز گرفته و سفیدک زده، و همینطور بعضی برگاش شل شدن، قارچ کش هم به طور منظم بهش میدیم ، اما درست نمیشه ، ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      همراه گل‌سِتانی سلام
      به احتمال زیاد گیاه درگیر سفیدک سطحی هست. بهتر هست نوع قارچکشتون رو عوض کنید و حداقل سه مرحله با فاصله هر ۵ روز گیاه و خاکش رو به طور کامل و دقیق سمپاشی کنید.

  • دلنیا

    سلام وقتتون به خیر گل یوکای من دچار پوسیدگی ریشه شده و گلدانشم خیلی بزرگ الان حدود یک و نیم لیتر اب بهش دادم اما هنوز از زهکشیش بیرون نیومده که بخوام زیر گلدانی رو خالی کنم واسه جلوگیری از رطوبت چیکار کنم گلم خیلی بی حال شده

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      همراه گل‌سِتانی سلام
      ممکن هست زهکش کف گلدان مسدود شده باشد و همین دلیلی هست بر پوسیدگی ریشه گیاه.
      بهتر هست زهکش کف گلدان رو چک کنید و اگر مسدود بود بازش کنید.