همه آنچه درباره جشن کریسمس باید بدانید

زمان مطالعه: 16 دقیقه

“کریسمس” روزی مقدس برای پیروان دین مسیحیت است. این روز مصادف است با میلاد عیسی مسیح، فردی که به باور مسیحیان پسر خداوند است و در دین اسلام، به‌عنوان پیامبر شناخته می‌شود. کریسمس هر ساله در تاریخ 25 دسامبر (یا 7 ژانویه برای مسیحیان ارتودوکس) گرامی داشته می‌شود. امروزه جسن کریسمس در سراسر جهان برپا می‌شود، فرقی هم نمی‌کند که دین افراد مسیحی باشد یا خیر؛ زیرا ایام کریسمس فرصت خوبی برای دیدار دوستان و خانواده‌هاست و بهانه‌ای است برای با هم بودن. در این میان، کودکان بیش از همه به کریسمس علاقه دارند، چون کریسمس وقت دادن و گرفتن هدیه است! اگر دوست دارید همه چیز را درباره جشن کریسمس بدانید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مطلب از وبلاگ گل فروشی گُل‌سِتان را از دست ندهید.

فهرست مطالب:


تاریخچه کریسمس

سالهاست که کریسمس به‌عنوان جشنی دینی و فرهنگی شناخته می‌شود. پایه این جشن بر گرامیداشت میلاد عیسی مسیح است. به‌عبارتی در قدیم در فرهنگ‌های مختلف، جشن‌های میان زمستانی، معمولا حوالی روزهای انقلاب زمستانی برگزار می‌شده است. پس از مرگ حضرت عیسی نیز جشن‌های مسیحیان عموما بر رستاخیز و به صلیب کشیده شدن ایشان تمرکز داشت، بنابراین جشن عید پاک به بزرگ‌ترین تعطیلات مسیحیان تبدیل شد.

اما سه قرن بعد، هنگامی که کلیسای مسیحیان از قدرت و نفوذ بسیار بیشتری برخوردار شد، رهبران دینی و سیاسی تصمیم گرفتند تا راهی جدید برای محبوب‌سازی جشن‌ها و تعطیلات مسیحی ایجاد کنند، در حالی که جشن عید پاک به قوت خود باقی بماند. در نهایت، ترکیب جشن کریسمس و انقلاب زمستانی بهترین راه حل کلیسا بود! اهمیت این جشن به قدری بالا رفت که پاپ در آن زمان روز 25 دسامبر را به‌عنوان تاریخی قراردادی برای میلاد حضرت عیسی معرفی کرد.

به مرور زمان، با گسترش دین مسیحیت در سراسر جهان، جشن کریسمس نیز به محبوبیت فراوانی رسید. از آن تاریخ به بعد، فرهنگ‌های گوناگون این جشن را بومی‌سازی کرده و به برگزاری آن پرداختند.

بیشتر مطالعه کنید:

تاریخچه کریسمس


تاریخ دقیق جشن کریسمس

هیچکس تاریخ دقیق میلاد عیسی مسیح را نمی‌داند! پس با اینکه هیچ روز و تاریخی در انجیل ذکر نشده، چرا کریسمس در 25 دسامبر جشن گرفته می‌شود؟ در جواب این سوال باید بگوییم که در گذشته، اختلافات فراوانی بر سر تاریخ دقیق کریسمس در میان فرقه‌های مختلف مسیحیت جریان داشت، بااین‌حال اولین تاریخ ثبت شده از جشن کریسمس، به 25 دسامبر سال 336 میلادی باز می‌گردد، هنگامی که امپراطور رومی “کنستانتین” حکمرانی می‌کرد. بنابراین یکی از دلایل برگزاری کریسمس در این تاریخ، به نخستین روز ثبت شده آن در گذشته باز می‌گردد.

اما ماجرا به همینجا ختم نمی‌شود، بنا بر یک باور بسیار قدیمی مسیحی، روزی که به حصرت مریم گفته شد که یک فرزند بسیار ویژه در راه دارد، تاریخ 25 مارچ بوده است. حال 9 ماه پس از این تاریخ برابر است با 25 دسامبر! یعنی باور دارند که احتمالا حضرت مسیح در این روز چشم به جهان گشوده است.

در مجموع می‌توان گفت که علت گرامیداشتن جشن کریسمس در تاریخ 25 دسامبر، از دلایل دینی و جغرافیایی برخواسته است.

مطلب پیشنهادی: آیا می‌دانید معنی هر رنگ از رنگ های گل رز چیست؟

بچه ها و کریسمس


واژه کریسمس به چه معناست؟

نام کریسمس از ترکیب دو کلمه انگلیسی Christ’s Mass تشکیل شده است. این کلمه به رسم کهن کاتولیک‌ها در برگزاری یک جشن بزرگ به منظور گرامیداشت میلاد عیسی مسیح اشاره دارد.

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,506,000 تومان 2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان


کریسمس ایو چیست؟

“کریسمس ایو” به شب قبل از جشن کریسمس (24 دسامبر) گفته می‌شود. بدون شک، کریسمس ایو یکی از بهترین شب‌ها در طول سال است! جشن گرفتن میلاد مسیح در شب قبل از کریسمس، از سنت‌های یهودیان گرفته شده است. در این سنت به‌خصوص، جشن از ساعت 6 بعدازظهر روز قبل آغاز می‌شود. کریسمس ایو در بسیاری از کشورها مثل کانادا، انگلیس و آمریکا برپا شده و جز سنت‌هاشان است. معمولا کارمندان و کارگران در این روز تعطیل هستند تا به خریدهای لحظه آخری خود بپردازند! افراد در این روز به هیاهوی آماده‌سازی تزئینات و هدایای کریسمسی خود پایان می‌دهند و برای آغاز تعطیلات و جشن روز کریسمس آماده خواهند شد. بسیاری نیز شام خانوادگی مفصلی را در کریسمس ایو تدارک می‌بینند و لحظات شادی را در کنار یکدیگر رقم می‌زنند.

در این روز، کودکان جوراب‌های مخصوص خود را از شومینه آویزان می‌کنند تا بابانوئل در روز کریسمس برای آنها هدایایی قرار دهد. در مناطق مذهبی‌تر نیز گروه‌های سرود خوانی کریسمس خانه به خانه می‌روند و این سرودهای شادی بخش را در شهر طنین‌انداز می‌کنند. بسیاری از کلیساها نیز برنامه‌های مذهبی خود را در روز کریسمس ایو برپا می‌کنند و تا نیمه شب نیز به این کار مشغول هستند.

بیشتر مطالعه کنید: همه آنچه درباره انتخاب هدیه مناسب باید درنظر داشته باشید

کریسمس و هدیه های آن


درخت کریسمس

درخت کریسمس، یک درخت همیشه سبز (غالبا کاج یا صنوبر) است که با لامپ‌ها و سایر لوازم تزئینی، آراسته شده است. این درخت می‌تواند تازه قطع شده باشد و حتی مصنوعی باشد! امروزه درخت کریسمس بخش اصلی تزئینات کریسمسی به‌شمار می‌آید و بسیاری از خانواده‌ها هدایای خود را در زیر این درخت قرار می‌دهند.

بیشتر مطالعه کنید: بهترین گیاهان و گل های کریسمس

استفاده از درخت، حلقه گل و گیاهان مشابه در این شب، به حیات جاودان اشاره دارد و به قرن‌ها قبل باز می‌گردد، اما درخت کریسمس مدرن که امروزه از آن استفاده می‌شود، از غرب آلمان ریشه گرفته است. آلمانی‌ها از درخت کاج و صنوبر به‌عنوان نمادی از درخت سیب آدم و حوا استفاده می‌کردند. آن‌ها در تاریخ 24 دسامبر، چنین درختی را با لوازم زینتی تزئین می‌کردند تا یاد آدم و حوا را نیز گرامی بدارند.

 ستاره، شمع و کوکی از تزئینات اشافه شده به این درخت هستند تا نمادی از عیسی مسیح نیز به آن اضافه کنند. این درخت در قرن نوزدهم توسط همسر آلمانی ملکه ویکتوریا به انگلیس معرفی شد. درخت کریسمس ویکتوریایی با هدایای کوچک، شمع‌ها، آبنبات و روبان‌های قرمز و سبز تزئین شده بود. با اینکه درخت کریسمس در قرن هفدهم توسط آلمانی‌ها به آمریکای شمالی برده شده بود، اما اوج محبوبیت آن در سراسر دنیا به قرن نوزدهم باز می‌گردد. به تدریج محبوبیت این درخت در کشورهای دیگر افزایش یافت و در همان ایام به دنیای شرق نیز معرفی شد.

درخت کریسمس


بابا نوئل

بابا نوئل، که با نام سانتا کلاس یا پدر کریسمس نیز شناخته می‌شود، یک شخصیت افسانه‌ای در فرهنگ مسیحیت شرقی است. این افسانه باور دارد که بابا نوئل در شب جشن کریسمس برای بچه‌ها هدیه می‌آورد. این هدیه بسته به خوب یا شیطان بودن بچه‌ها، از اسباب بازی، آبنبات و زغال سنگ تشکیل می‌شود! بابا نوئل این کار را با کمک دستیاران خود به نام “الف‌ها” در کارگاه خود در قطب شمال انجام می‌دهد و اسباب بازی‌ها را در آنجا تولید می‌کند. سپس با کمک گوزن‌های پرنده‌ای که سورتمه او را در هوا می‌کشند، خانه به خانه ر فته و هدایای کودکان را برای آن‌ها قرار می‌دهد.

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,506,000 تومان 2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان
ولن ۲
1,408,000 تومان
رز جاودان زرینه
704,000 تومان 604,000 تومان

شخصیت امروزی بابا نوئل، برگرفته از باورهای سنتی پیرامون “سنت نیکلاس”، چهره انگلیسی پدر کریسمس است.

بابا نوئل به‌طورکلی به‌عنوان مردی خوش تیپ، چاق، با ریش سفید، اغلب با عینک گرد، کت قرمز با یقه خزدار سفید، کمربند و چکمه چرمی نشان می‌دهند. بابا نوئل همیشه یک کیسه بزرگ به‌همراه دارد که پر از هدیه برای بچه‌هاست. او همواره خندان است و صدای خنده آن نیز شبیه به “هو هو هو” است!

بیشتر مطالعه کنید: 45 ایده فوق العاده برای خلق روز دختری متفاوت برای دختر زندگی‌تان

زبابانوئل


آداب محبوب در ایام جشن کریسمس

1. تماشای فیلم‌های کریسمسی

 فیلم‌هایی با تم کریسمس، از محبوب‌ترین و پربازدیدترین فیلم‌های جهان هستند. خانواده‌ها عاشق تماشای این نوع فیلم‌ها در کنار همدیگر هستند و در روزهای تعطیلات جشن کریسمس، زمان زیادی را صرف این کار می‌کنند.

تماشای فیلم های کریسمسی در کنار هم

2. خواندن سرودهای مناسب جشن کریسمس

“طنین‌اندازی یک صدای پر از لذت!”

خواندن سرودهای کریسمسی یکی از لذت بخش‌ترین تفریحات برای بسیاری از افراد است. شاید به نظر ساده و یا حتی کسل کننده بیاید، اما کافی است یک بار سرود خوانی را با عزیزانتان امتحان کنید.

3. تزئین کردن خانه و هر چیز دیگر!

تزئین کردن خانه، حیاط، نمای بیرونی منزل، محل کار، ماشین و حتی اتاق خواب راهی عالی برای آوردن شادی به روزهای سرد زمستانی است. بسیاری از مردم در این ایام وسایل و منازل خود را تزئین می‌کنند تا علاوه بر خود، روحیه همسایه‌ها و دوستان را نیز بالا ببرند.

عکسی از یک تزیین زیبا برای کریسمس

5. استفاده از چراغ‌های تزئینی

لامپ‌های ریسه‌ای بخشی ضروری در تزئینات جشن کریسمس هستند. می‌توانید آن‌ها را از درخت کریسمس، روی شومینه، دیوار خانه و حتی ماشین‌های خود آویزان کنید! تا به این شکل حتی شب‌ها نیز غرق در نور باشند.

6. آویزان کردن حلقه گل روی درب خانه

آویزان کردن یک حلقه گل همیشه سبز روی درب خانه، به حیات جاودانی اشاره دارد. همچنین راه خوبی برای زیباتر کردن خانه برای جشن‌ها و دورهمی‌های کریسمسی است.

4. تزئین درخت کریسمس

سنت قطع کردن یک درخت همیشه سبز، برپا کردن آن در داخل خانه و تزئین نمودن آن به قرن شانزدهم در کشور آلمان باز می‌گردد. پس از این زمان، این کار به جالب‌ترین و ضروری‌ترین بخش جشن کریسمس در سراسر جهان تبدیل شد. تاجایی که برخی افراد از درخت‌های مصنوعی استفاده می‌کنند تا لذت تزئین کردن درخت کریسمس را تجربه کنند.

عکسی از یک درخت کریسمس تزیین شده

8. تهیه یک میز شام جذاب و خوشمزه

یک جشن کریسمس شاد و دلربا بدون میز شام خوشمزه تکمیل نمی‌شود! برای داشتن یک میز غذای کریسمسی، از رومیزی‌هایی با حال و هوای کریسمس استفاده کرده و سعی کنید تا سایر المان‌های کریسمس مثل گوزن، آب نبات، برف و …را روی میز قرار دهید.

9. خوردن غذاهای محبوب جشن کریسمس

کریسمس نیز مانند سایر جشن‌های تاریخی و فرهنگی دارای لیست غذایی مخصوص به خود است. البته هر خانواده‌ای می‌تواند غذاهای محبوب خود را تهیه کرده و از خوردن آنها در کنار یکدیگر لذت ببرد، اما بد نیست نگاهی به دو تنقلات معروف کریسمسی بیاندازیم:

7. هدیه دادن

راه‌های مختلفی برای نشان دادن عشق و علاقه خود به دوستان و خانواده وجود دارد، و دادن هدیه یکی از بهترین روش‌هاست! به‌همین دلیل است که کودکان علاقه خاصی به جشن کریسمس دارند، زیرا در این روز هدایایی را از بزرگ‌ترها دریافت می‌کنند که شاید مدت‌ها در آرزوی آن بوده‌اند! گفته می‌شود که سنت دادن و دریافت هدیه در کریسمس، به 3 مردی باز می‌گردد که برای میلاد عیسی مسیح هدیه بردند.

یک هدیه مخصوص کریسمس

11. آبنبات قیچی

این شیرینی‌های جذاب سبز، قرمز و سفید راه راه هم در میز خوراکی‌ها و هم برای تزئینات کریسمسی به وفور استفاده می‌شوند. آبنبات قیچی‌های سبز- قرمز- سفید را می‌توانید فقط در ایام کریسمس پیدا کنید، چوت عموما در ایام کریسمس برای فروش عرضه می‌شوند.

10. کوکی‌های کریسمسی

جشن کریسمس یادآور عطر و بوی کوکی و کلوچه است. می‌توانید خودتان در منزل کوکی بپزید یا به‌صورت آماده آن‌ها را خریداری کنید. معمولا این نوع کوکی‌ها دارای چیپس شکلات هستند و با توجه به سلیقه و ذائقه افراد پخته می‌شوند.

کوکی های کریسمسی


حقایق جالب در مورد جشن کریسمس

  • هیچکسی از کاج‌ها و برگ‌های ریخته شده بر روی زمین خوشش نمی‌آید! دو سوم از آمریکایی‌ها درخت کریسمس خواهند داشت، اما 82 درصد آن‌ها از درخت کریسمس مصنوعی استفاده خواهند کرد!
  • کریسمس، اوج پشت گوش انداختن کارهاست! بیش از 60 درصد آمریکایی‌ها هدایای کریسمسی خود را یک هفته (یا کمتر) مانده به کریسمس خریداری می‌کنند.
  • افراد عاشق آبنبات و شکلات‌های کریسمسی هستند. هر سال در چهار هفته مانده به کریسمس، حدود 2 میلیارد آب نبات به فروش می‌رسد. جالب است بدایند طولانی‌ترین آبنبات ساخته شده برای جشن کریسمس طولی برابر با 15.5 متر دارد!
  • سرودهای کریسمسی هیچ مرزی را نمی‌شناسند و حتی فضا هم پخش شده‌اند! به‌طوری‌که “جینگل بلز” اولین آهنگی است که در فضا پخش شده است. (در طول پرواز فضای ناسا در تاریخ دسامبر 1965)

مطلب پیشنهادی: حقیت ها و رازهای گل رز که احتمالا تاکنون نمی‌دانستید!

یک خانواده شاد در کریسمس


رنگ‌های کریسمسی

نام کریسمس، تداعی‌گر نور و رنگ در شب‌های سرد زمستانی است. در این میان دو رنگ سبز و قرمز از شناخته‌ شده‌ترین رنگ‌های کریسمسی هستند؛ به گونه‌ای که به محض مشاهده آن‌ها در کنار هم، سریعا به یاد کریسمس می‌افتید.

بسیاری از تعطیلات و مناسبت‌ها، رنگ خاصی را به خود اختصاص داده‌اند. علت این است که رنگ‌ها قابلیت بالایی در خاطره‌سازی ذهنی دارند و می‌توانند سیگنال‌های ویژه‌ای را به مغز بفرستند. همچنین بازار اقتصاد نیز از وجود این رنگ‌ها سود می‌‎برد: رنگ‌های ویژه به تولیدکنندگان کمک می‌کنند تا در این ایام، محصولات خود را با رنگ‌های مربوطه تولید کنند. درنتیجه این هماهنگی و ارتباط، به فروش بیشتر آن‌ها منجر می‌شود.

برای مثال، شاید شما یک حلقه گل بسیار زیبا دارید، اما خرید یک حلقه گل جدید که با رنگ‌های سبز و قرمز تزئین شده است، حال و هوای کریسمس را بیشتر به شما القا می‌کند؛ این همان اثر رنگ بر مغز است.

ولن ۲
1,408,000 تومان
خانواده تدی
660,000 تومان
باکس میکی لاو
1,307,000 تومان
باکس دلبند
494,000 تومان

اما چرا رنگ قرمز و سبز برای جشن کریسمس

‌‌انتخاب این دو رنگ، به قرن‌ها پیش باز می‌گردد. مردم باستانی “سلتیک” گیاهان قرمز و سبز رنگ را مقدس می‌دانستند، زیرا باور داشتند که گیاهان همیشه سبز دارای این دو رنگ، زمین را در طول مرگ خود در فصل زمستان زیبا و جذاب نگه می‌دارند. آن‌ها از گیاهانی با این رنگ‌ها به‌عنوان نماد محافظت و چشم‌اندازی مثبت در آینده در جشن‌های زمستانی خود استفاده می‌کردند. پس از این زمان بود که رنگ قرمز و سبز، به‌عنوان رنگ‌های دینی به آئین پرستش مسیحیت وارد شد.

بیشتر مطالعه کنید: معنی رنگ های گل رز

شاید انتخاب این دو رنگ به کمبود رنگدانه‌ها در آن زمان نیز مربوط باشد، اما به‌هرحال در طی زمان دو رنگ سبز و قرمز پیوند نزدیکی با میلاد مسیح و ایام کریسمس برقرار کردند. در ادامه در مورد معنای رنگ قرمز و سبز در جشن کریسمس برایتان خواهیم گفت.

علاوه بر این رنگ‌ها، رنگ‌های دیگری نیز در تزئینات کریسمسی به چشم می‌خورند. دوست دارید بدانید معنای هر کدام چیست؟

قرمز

قرمز پررنگ نماد خون عیسی مسیح است، فردی که تمام جشن کریسمس و داستان‌های آن به میلاد او وابسته است. این رنگ همچنین به رنگ لباس بابانوئل نیز اشاره دارد. به‌طورکلی، قرمز برای بیان عشق، شجاعت و محبت در تزئینات کریسمسی فراوان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کریسمس با تم قرمز

سبز

گیاهان همیشه سبز به‌عنوان نمادی برای عمر جاودانی عیسی مسیح استفاده می‌شوند. در زمان‌های گذشته، این گیاهان یادآورهای قدرتمندی برای بیدار شدن زمین از خواب بودند و حس حیات دوباره را به افراد منتقل می‌کردند. رنگ سبز اغلب بیانگر پول، خوش شانسی و سلامتی در آستانه سال نو است.

اکسسوری های کریسمس با رنگ سبز

سفید

هیچ چیزی مثل یک پتوی نرم و سفید مناسب ایام کریسمس نیست! رنگ سفید به جشن‌های انقلاب زمستانی باستانی نیز اشاره دارد. این رنگ نماد خلوص و پیروزی خوبی بر بدی‌ها یا همان دو مفهوم قابل ستایش در ایام کریسمس است.

طلایی

رنگ طلایی برای یادآور شدن خورشید استفاده می‌شود، درست مثل اینکه روزهای سرد زمستانی کریسمس به نور درخشان خورشید منتهی خواهد شد. رنگ طلایی بیانگر ثروت، خوش بینی و درخشش است.

توپ طلایی کریسمس

بنفش

شاید رنگ بنفش در صدر لیست رنگ‌های کریسمسی نباشد، اما رنگ اصلی “جشن ظهور” است. بنفش نماد وفاداری، اشرافیت و کمی جادوگری است!


نمادهای کریسمس

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا افراد درخت کریسمس خود را با وسایل پرزرق و برق تزئین می‌کنند یا چرا آبنبات به یکی از اصلی‌ترین نمادهای جشن کریسمس تبدیل شده است؟ با اینکه ممکن است بسیاری از این موارد، سلیقه‌ای به نظر برسد، اما مفهوم خاصی در آنها نهفته است:

ستاره‌های جشن کریسمس

ستاره کریسمس، نماد ستاره بیت لحم است. ستاره‌ای که بر اساس داستان‌های انجیل، سه مغ را به سوی عیسی مسیح نوزاد هدایت کرده است. همچنین این ستاره نشانه‌ای بهشتی از رسالت است و به امیدی درخشان برای آینده اشاره دارد.

ستاره کریسمس

شمع‌ها در جشن کریسمس

شمع نیز به‌عنوان آینه نور ستارگان، به ستاره‌ بیت لحم اشاره دارد. قبل از اختراع لامپ‌های الکتریکی درخت کریسمس، خانواده‌ها برای روشن نگه داشتن درخت از شمع استفاده می‌کردند.

شمع های کریسمس

آبنبات

این خوراکی خوشمزه به شکل عصای چوپان اشاره دارد. عیسی مسیح که اغلب با نام چوپان خوب نیز بیان می‌شود، در ایام جشن کریسمس متولد شده است. تولد او راهی بوده تا خداوند بره‌های گم شده را به زمین‌های خود باز گرداند. نوارهای قرمز به خون و از خود گذشتگی عیسی مسیح و رنگ سفید نیز به خلوص او اشاره دارند.

معشوق
583,000 تومان

هدایای تزئین شده با پاپیون

مردانی که هدایای خود را برای میلاد عیسی مسیح به محل میلاد او بردند، الهام بخشان فرهنگ هدیه دادن در ایام کریسمس هستند. طبق داستان‌های انجیل، سه مرد به نام‌های کاسپار، ملکیور و بالتازار هدایای خود را که شامل طلا، کند و مر (نوعی صمغ) بوده برای عیسی تازه متولد شده بردند.

روبان پیچیده شده دور یک هدیه نیز نماد نزدیکی و گره خوردن افراد با یکدیگر است؛ انسان‌ها باید ارتباطی بسیار نزدیک با یکدیگر داشته باشند و به اتحادی شکست ناپذیر برسند.

یک هدیه برای جشن کریسمس با پاپیون

حلقه‌های گل

حلقه گل، نمادی دایره‌ای شکل و پایان ناپذیر از عشق جاودانی و تولد دوباره است. گیاه خاس به نامیرا بودن و گیاه سدر به استقامت اشاره دارد. امروزه، حلقه گل نشانگر سخاوت‌مندی، بخشش و دور هم جمع شدن خانواده‌هاست.

زنگوله جشن کریسمس

زنگوله‌ها در تعطیلات جشن کریسمس به صدا در می‌آیند تا فرا رسیدن فصل تازه را اعلام کرده و مژده میلاد عیسی مسیح را به گوش همه برسانند. استفاده از زنگوله‌ها به جشن‌های زمستانی پاگانی یا همان بت پرستی برمی‌گردد، آنها از زنگوله برای خارج کردن روح‌های شیطانی استفاده می‌کردند.

زنگوله های طلایی کریسمسی

دارواش

دارواش گیاهی با حیات انگلی است. یعنی روی درختی که به آن متصل است زندگی می‌کند و بدون آن درخت، قادر به ادامه زندگی خود نخواهد بود. این گیاه از دیرباز نشانه عشق بوده است. عده‌ای باور دارند که دروئیدها (طبقه ثروتمند باستانی) از این گیاه برای درمان همه دردها استفاده می‌کردند. داستان‌هایی نیز ادعا دارند که دارواش می‌تواند باروری را افزایش دهد.

بابانوئل

بابا نوئل نماد خوش شانسی و عشق است. سانتا کلاس یا همان “بابا نوئل”، خانه به خانه می‌رفت تا هدایای خود را به افراد برساند و عشق خود را مانند یک ناجی به کودکان نشان دهد. لباس بابا نوئل به رنگ قرمز است.

اکشن فیگور بابانوئل


هدایای کریسمسی

یکی از اصلی‌ترین دلایل هدیه دادن در جشن کریسمس، به داستان انجیل در خصوص هدایای سه مغ برای میلاد عیسی مسیح باز می‌گردد. در سراسر دنیا، افراد در این روز به دوستان و خانواده خود هدیه می‌دهند. کودکان نیز باور دارند که فردی به عنوان بابا نوئل برای آن‌ها هدیه خواهد آورد. این باور از کشور آلمان سرچشمه گرفته و در طی زمان به سایر کشورها و فرهنگ‌ها نیز رسیده است.

هدایای کریسمس در مکان‌های مختلفی قرار داده می‌شوند! در اغلب بخش‌های اروپا، هدایا در کفش‌های کودکان گذاشته می‌شوند. در ایتالیا، انگلیس و آمریکا هدایای کودکان در داخل جوراب (که عموما از شومینه آویزان شده‌اند) قرار داده می‌شوند. هدایای بزرگسالان نیز در زیر درخت کریسمس جای می‌گیرد. این هدیه‌ها در صبح روز کریسمس، هنگامی که تمام اعضای خانواده در کنار هم جمع هستند، باز می‌شوند. نوع هدیه به انتخاب افراد باز می‌گردد و قانون خاصی برای آن وجود ندارد. طبق آمار، پول یا کارت هدیه محبوب‌ترین هدیه است! پس از آن محصولات آرایشی، کتاب، گل و لباس در رتبه‌های بعدی هستند.

مطلب مرتبط: بهترین هدیه های کریسمس کدام‌اند؟

هدیه های کریسمس


جشن کریسمس در ایران

کریسمس در ایران توسط ایرانیان مسیحی گرامی داشته می‌شود. بسیاری از مسیحیان ایران، افراد ارمنی- ایرانی هستند که این آیین مسیحی را در کشور خود برپا می‌کنند. با اینکه اسلام دین رسمی کشور ایران است، اما حدود 300 الی 370 هزار نفر از هموطنان ما مسیحی هستند. آن‌ها باور دارند که حضرت مسیح نجات‌بخش جهان است و پدر او خداست. بیشترین جمعیت مسیحیان ایران در تهران، ارومیه، تبریز و اصفهان زندگی می‌کنند.

امروزه جشن کریسمس در ایران تنها به مسیحیان محدود نمی‌شود، بلکه بسیاری از ایرانیان دارای ادیان دیگر نیز این جشن زیبا را در منازل خود برپا می‌کنند. فروش درخت کریسمس و سایر نمادهای این ایام نیز به طور گسترده در مناطق مختلف شهری انجام شده و دیگر تنها به محله مسیحیان محدود نمی‌شود. کلیساهای مختلف، میزبان مسیحیان عزیز هستند و حتی گاهی به‌عنوان مراسمی دیدنی برای سایر افراد به اجرای برنامه می‌پردازند. اگر دوست دارید شاهد حال و هوای کریسمس در تهران باشید، سری به خیابان مجیدیه بزنید!

کریسمس در ایران

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم همه گفته ها و ناگفته های جشن کریسمس را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره گیاه پزشکی گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات طراحی فضای سبز گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
نظرات (۱)
ثبت نظر
  • ...

    عالی بود واقعا خیلی چیز های جدید از مطلب مفیدتون یاد گرفتم ممنونم از سایت خوبتون