معرفی و روش نگهداری گیاه برگ قاشقی (Peperomia)

زمان مطالعه: 22 دقیقه

معرفی

پپرومیا یا برگ قاشقی از گیاهان شگفت‌انگیز آپارتمانی اند که ویژگی‌های مثبت زیادی دارند و همین ویژگی‌ها باعث شده که به یکی از گیاهان ایده‌آل و محبوب آپارتمانی تبدیل شوند.
برگ‌های زیبا که انواع مختلفی دارند، با شرایط نامساعد محیط زندگی تا حد زیادی کنار می‌آیند و می‌توانند یکی از گیاهان ایده‌آل برای شما باشند که دوست دارید گیاه جدیدی را به مجموعه‌ی گیاهان‌تان اضافه کنید.
برگ‌ها‌ی زیبا، براق و سبز رنگ این گیاه باعث شده که برگ قاشقی در تمامی لیست‌ های خرید گل و گیاه آپارتمانی نقش مهمی را ایفا کند.
گیاه برگ قاشقی بومی مناطق استوایی است. و به خاطر برگ‌های زیبا و تقریبا دایره‌ای شکل که شبیه قاشق است، پرورش داده می‌شوند.
گیاه برگ قاشقی گل های جذابی ندارد. اندازه گیاه برگ قاشقی کوچک است و ارتفاع آن در داخل خانه گاها به بیش از ۳۰ سانتی‌متر و نهایتا تا 60 سانتی متر میرسد.

همین کوچک بودن گیاه آن را در دسته گیاهان ایده‌آل برای خانه‌های آپارتمانی و فضاهای کوچک قرار داده. ساقه‌های گیاه قاشقی معمولا ضخیم و محکم است و برگ‌های سفت و گوشتی دارد که این ویژگی‌ها شبیه به ساکولنت‌ها است.
حال با گُل سِتان همراه باشید تا روش نگهداری گیاه برگ قاشقی را بخوانید.

انواع گونه های گیاه برگ قاشقی

انواع گل قاشقی زیبایی خاص خود را دارند. قاشقی گونه‌های بسیار متنوعی دارد که به عنوان گیاه آپارتمانی پرورش داده می‌شوند و در این‌ قسمت قصد داریم محبوب‌ترین گونه‌های قاشقی را معرفی کنیم.

پپرومیا آرگریا (Peperomia argyreia)

این پپرومیا با نام پپرومیا هندوانه‌ای هم معروف است و یکی از گونه‌های بسیار محبوب قاشقی‌هاست که به خاطر نقش‌ و نگارهای زیبای روی برگ‌هایش شناخته شده است.
در واقع این نقش‌ها شبیه به خطوط روی پوست هندوانه اند. این گونه برگ‌های سبز تیره دارد و خطوط نقره‌ای زیبا از مرکز برگ به سمت لبه‌های آن ادامه پیدا کرده است. هر برگ با ساقه‌ی کوچک قرمز به ساقه‌ی اصلی وصل شده‌است.

پپرومیا کاپراتا (Peperomia caperata)

نام دیگر این گونه، Emerald Ripple Peperomia است که برگ‌هایش قرمز، سبز یا بنفش خیلی تیره است. روی برگ‌هایش چروک‌ دارد و این چروک‌ها حالت خاصی به آن داده است که انگار برگ‌ها چین‌خورده اند.
این گونه از انواع قاشقی‌های فشرده و کوچک است که می‌توانید از آن در تراریوم استفاده کنید یا به راحتی در پشت پنجره بگذارید. پپرومیا کاپراتا یکی از زیباترین انواع قاشقی است که به گیاه‌دوستان بسیار پیشنهاد می‌شود.

پپرومیا ابتوسیفولیا (Peperomia obtusifolia)

نام دیگر این گونه baby rubber plant یا pepper face است. این گیاه برگ‌های همیشه‌سبز و چندساله دارد که رو به بالا رشد می‌کنند. برگ‌هایش به رنگ سبز پررنگ، بیضی‌شکل، گوشتی و ضخیم است و بلندی آن به حدود ۶۰ سانتی‌متر میرسد. این گونه هم از گونه‌های محبوب قاشقی است.

پپرومیا اسکاندنس (Peperomia scandens)

نام‌های دیگر این گیاه، Cupid Peperomia و False-Philodendron Peperomia است. سرعت رشد آن کم است و به صورت رونده رشد می‌کند.
برگ‌هایش قلبی‌شکل و به رنگ سبز روشن است که خط زرد کم‌رنگ یا سفیدرنگی دور آن کشیده شده است. بهتر است آن را به صورت آویز در سبد بگذارید یا این‌که همه‌ی ساقه‌ها را به یک طرف گلدان خم کنید.

انواع گل قاشقی پپرومیا

پپرومیا نیوالیس (Peperomia nivalis)

این گونه یکی از انواع مینیاتوری و رونده‌ی قاشقی است که برگ‌های گوشتی و ضخیم به رنگ سبز روشن دارد. این برگ‌ها به شکل جالبی از وسط تا شده‌اند. این ویژگی جالب در میان چند گونه‌ی دیگر از قاشقی‌ها مثل Peperomia graveolens وجود دارد که زیر برگ قرمز است و برگ‌ها به سمت بالا تاشده‌اند.

مطلب مرتبط : روش نگهداری گیاه پول چینی

روش نگهداری گیاه قاشقی

آبیاری

در شروع روش نگهداری گیاه برگ قاشقی باید در باره آبیاری آن بگوییم.
گیاهان پپرومیا نیاز به آبیاری نامنظم دارند. یعنی بدون در نظر گرفتن زمان، هر وقت که روی خاک گلدان خشک شده بود، به آن به طور کامل آب بدهید و آن را سیراب کنید.
معمولا افراد در آبیاری گیاه قاشقی دچار مشکل می‌شوند.

در واقع آبیاری بیش از اندازه رایج‌ترین دلیل از بین رفتن گیاهان قاشقی در داخل منزل است. بیش‌تر ما دوست داریم به گیاهان‌مان لطف بیش از اندازه داشته باشیم! و آب زیادی پای گلدان‌هایشان بریزیم.
نشانه‌های آبیاری بیش از حد در پپرومیا، پوسیدگی ساقه‌ها، نرمی و زردشدن برگ‌ها، سنگین شدن گلدان و خاک گلی و آب‌دار است.

نور

پپرومیا بهترین رشدش را در نور زیاد و غیرمستقیم دارد. در واقع پشت پنجره‌های رو به شرق یا جنوب خانه در تمام فصل‌های سال برای این گیاه بسیار مناسب است. تنها نکته‌ای که باید حواستان به آن باشد این است که در مقابل نور مستقیم و شدید خورشید مخصوصا در فصل تابستان قرار نگیرد، چون باعث سوختن برگ‌ها می‌شود.

اگر گیاه قاشقی را در جایی کم ‌نور بگذارید، ساقه‌هایش بلند و کشیده می‌شود چون به دنبال نور کافی می‌گردد.
اگر چنین اتفاقی افتاد به راحتی ساقه‌های بلند و اضافی‌اش را بچینید تا ظاهر کوچک‌ش را حفظ کند و سپس آن را به جای پرنورتری انتقال بدهید.

رطوبت

با وجود این‌که گیاه قاشقی به نیاز داشتن رطوبت زیاد در هوا معروف است، اما باید بگوییم که این نکته در مورد بیش‌تر گونه‌های قاشقی درست نیست.
بسیاری از انواع قاشقی برگ‌هایی شبیه به ساکولنت‌ها دارند و می‌توانند میزان رطوبت هوای کم و آبیاری نامنظم را هم تحمل کنند. بنابراین اگر رطوبت هوای محل زندگی‌تان کم است، این گیاه برای شما بسیار مناسب است.

همان‌طور که گفتیم میزان رطوبت مورد نیاز انواع قاشقی با هم متفاوت است و بهترین راهنمایی این است که به برگ‌ها نگاه کنید، هرچه ضخامت برگ‌ها بیش‌تر باشد،‌ میزان رطوبت هوای کم‌تری نیاز دارد.

خاک

در ادامه مبحث روش نگهداری گل قاشقی به بررسی خاک می‌پردازیم. برای گیاه قاشقی‌تان از خاکی استفاده کنید که زهکشی بالایی داشته باشد. مقدار مساوی پیت‌ماس و پرلیت یا ماسه‌ی درشت برای این گیاه مناسب است.

توصیه‌ی ما این است که هر دو تا سه سال یک بار خاک آن را عوض کنید. چون منافذ بین ذرات خاک به مرور زمان بسته می‌شود و مواد مغذی‌اش را از دست می‌دهد. به همین خاطر اگر گیاه خاک تازه و مغذی دریافت کند، سالم تر خواهد بود و بهتر رشد می‌کند.

تعویض گلدان

بیشتر گیاهان قاشقی می‌توانند چندین سال در گلدان‌ اولیه‌شان زندگی کنند و نیازی به تعویض گلدان ندارند و معمولا در گلدان کوچک رشد بهتری دارند. پس خیال‌تان از بابت گلدانش راحت باشد و فقط در صورتی نیاز به عوض‌کردن گلدان دارد که اندازه‌ی کوچک گلدان آسیب زیادی به آن وارد کند. گلدان می‌تواند یک سایز از گلدان قبلی بزرگ‌تر باشد.

روش تعویض گلدان قاشقی

همان‌طور که گفتیم با وجود تنوع زیاد قاشقی، همه‌ی آن‌ها کوچک با رشد کم هستند. رشد عرضی آن‌ها حدود ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر است و فقط هرچند وقت یک بار نیاز به عوض کردن گلدان دارند.

مخلوط مناسب خاک را از قبل آماده کنید. گلدان جدید را بیاورید و نصف آن را با خاک تازه پرکنید. حالا به آرامی گیاه را از گلدان قبلی بیرون بیاورید. برای راحت شدن کار می‌توانید گلدان را کمی وارونه کنید تا گیاه بیرون بیاید.

حالا با دقت و تا جای ممکن، خاک قبلی را از اطراف ریشه‌ها جدا کنید. گیاه را در گلدان جدید بگذارید و باقی‌مانده‌ی خاک جدید را دور گیاه بریزید. خاک را کمی با دست فشار دهید تا گیاه در جایش محکم بایستد اما زیاد فشار نیاورید که خاک زیاده از حد فشرده شود. در پایان گلدان را به طور کامل آبیاری کنید.

کود

در طول فصل رشد یعنی بهار و تابستان، ماهی یک بار به آن کود بدهید و گلدانش را با خاکی پر کنید که زهکشی کامل داشته باشد یعنی آب اضافی را در خودش نگه ندارد.

انواع گونه‌های قاشقی به کود خیلی کمی نیاز دارند و اگر زیاده از حد به آن‌ها کود بدهید بیش‌تر دچار مشکل می‌شوید تا زمانی که خیلی کم کود بدهید یا اصلا کود ندهید.

ما کود محلول در آب ۱۰-۱۰-۱۰‌ را به شما پیشنهاد می‌کنیم که یک مرتبه در ماه در طول فصل‌های بهار و تابستان به این گیاه بدهید.

کوددهی بیش از اندازه باعث آسیب به گیاه می‌شود و تعادل مواد غذایی موجود در خاک را از بین می‌برد. پس دقت کنید که تا حد ممکن به مقدار خیلی کم به گیاه کود بدهید.

هرس کردن

برای هرس‌کردن قاشقی نیازی نیست دقت و حساسیت زیادی به خرج دهید چون قاشقی از گیاهانی است که به راحتی با هرس کردن کنار می‌آید. پس نگران نباشید. یکی از دلایل محبوبیت گیاه قاشقی همین ظاهر ظریف و فشرده‌ی آن است. برای همین به راحتی آن را هرس می‌کنیم و شکل‌های زیبا به آن می‌دهیم.

به جز موارد زیبایی، بهتر است به طور مرتب هرگونه ساقه یا برگ خشکیده یا آسیب دیده را از گیاه جدا کنید. هر زمان که برگی با علایم بیماری را در گیاه دیدید، آن را بچینید و علت آن مشکل را بررسی و رفع کنید.

چون بی توجهی به بیماری یا آفت گیاه باعث می‌شود که آفت یا بیماری سراسر گیاه را بگیرد و دیگر جای بهبودی نگذارد. از طرفی ممکن است به گیاهان و گلدان‌های اطرافش هم سرایت کند.

تکثیر

در ادامه روش نگهداری گیاه برگ قاشقی درباره تکثیر این گیاه سخن میگوییم که خوشبختانه تکثیر گیاه قاشقی بسیار آسان است و می‌توانید تعداد آن‌ها را بیشتر کنید و به دوستان و اقوام‌تان هدیه بدهید.
دو روش اصلی برای تکثیر قاشقی وجود دارد:
قلمه‌زدن با برگ
قلمه‌زدن با ساقه

روشی که شما انتخاب می‌کنید، بستگی به ترجیح شما نسبت به شرایط و امکانات‌تان و گونه‌ی گیاهی‌تان دارد.
نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که گونه‌های قاشقی دورنگ یا ابلق با قلمه از ساقه بهتر تکثیر می‌شوند چون با این روش رنگ‌های ابلق برگ‌ها در گیاه جدید بهتر حفظ می‌شود.

1-تکثیر قاشقی با قلمه‌گیری از برگ‌ها

ظرفی که می‌خواهید گیاهان جدید را در آن بکارید، آماده کنید و خاک آن را مقدار مساوی کمپوست مخصوص گلدان و پرلیت درنظر بگیرید.
یادتان باشد که گلدان یا ظرف و تمام وسایلی که با آن کار می‌کنید، کاملا تمیز و خشک باشند. اگر امکانش را دارید، آن‌ها را استریل کنید. چون بیماری‌های قارچی بزرگ‌ترین معضلی هستند که باعث تکثیرنشدن قاشقی می‌شوند.

یک برگ سالم از گیاه مادر را با چاقو یا قیچی باغبانی تیز و تمیز جدا کنید. می‌توانید آن را از پایین برگ و نزدیک ساقه ببرید یا کمی از ساقه هم همراه آن باشد.
شما می‌توانید از تمام برگ‌ برای تکثیر استفاده کنید اما پیشنهاد ما این است که هر برگ را به صورت عرضی به دو قسمت تقسیم کنید.

قسمت بریده‌شده‌ی برگ‌ها را داخل پودر ریشه‌زا بگذارید. پودر ریشه‌زا باعث می‌شود که ریشه‌های جدید سریع‌تر رشد کنند.
حالا با قاشق یا چاقو حفره‌ی کوچکی به عمق ۱ تا ۲ سانتی‌متر در خاک درست کنید و برگ را از قسمت بریده‌شده داخل خاک بکارید. حالا خاک اطراف برگ را با انگشت فشار دهید تا برگ در جای خودش محکم بایستد.

گلدان را کاملا آبیاری کنید. حالا روی گلدان یا ظرف را با کیسه‌ی پلاستیکی بپوشانید و گلدان را در جایی با دمای معمولی داخل خانه و در جای با نور غیرمستقیم و زیاد بگذارید.
هر چند روز یک بار به مدت چند ساعت پلاستیک روی گلدان را بردارید تا رطوبت اضافی خاک تبخیر شود و بیماری قارچی برای گیاه ایجاد نشود.

بعد از چند روز اولین چیزی که خواهید دید، ریشه‌های کوچکی است که از قسمت بریده‌شده‌ی برگ رشد می‌کنند. بعد از آن جوانه‌ی جدید رشد می‌کند و به دنبال آن برگ‌ها و ساقه‌ها مشخص می‌شوند.

وقتی که گیاهان جدید به خوبی رشد کردند و چند برگ جدید به وجود آوردند، می‌توانید آن‌ها را در گلدان‌های جداگانه بکارید.
برای انتقال گیاهان جدید به گلدان‌‌ها خیلی عجله نکنید. چون گیاه قاشقی ریشه‌ی کم‌عمقی دارد و در کنار گیاهان جدید دیگر به ندرت احساس تنگ بودن جا خواهد داشت.

2-تکثیر قاشقی با قلمه‌گیری از ساقه

بهتر است که فرآیند قلمه‌گیری را در فصل بهار انجام بدهید تا گیاهچه‌های جدید به راحتی و با سرعت رشد کنند. در ادامه‌ی مطلب با فرآیند قلمه‌گیری از ساقه‌ی قاشقی به صورت مرحله به مرحله آشنا می‌شویم:‌

مراحل قلمه گیری از ساقه هم مثل قلمه زدن برگ است.
ساقه‌ی سالمی از گیاه را جدا کنید که حداقل ۶ برگ روی آن داشته باشد.
برگ‌های پایینی ساقه را جدا کنید.
ساقه‌ را تا عمق زیادی در پودر ریشه‌زایی فرو ببرید.
حالا سوراخ کوچکی در خاک ایجاد کنید.
قلمه را در خاک گذاشته و خاک اطراف آن را فشار دهید تا قلمه در جای خودش محکم شود.
گلدان را به طور کامل آبیاری کنید.
بقیه‌ی مراحل باقی مانده کاملا شبیه به قلمه زدن برگ‌هاست که بالاتر به آن اشاره کردیم.

آفات و بیماری ها

لازم است که به لکه‌های سیاه و قهوه‌ای روی برگ‌ها توجه کنید و به سرعت به دنبال درمان آن باشید. چون احتمالا گیاه شما به بیماری‌های لکه‌ای برگ‌ها مثل Cercospora، Phyllosticta یا Rhizoctonia مبتلا شده است.
درمان آن، جداسازی فوری گیاه از گیاهان دیگر و جداکردن قسمت‌های آلوده‌ی آن است. یادتان باشد که برای جداکردن شاخ و برگ‌های لکه‌دار از قیچی استریل و ضدعفونی شده استفاده کنید.

قاشقی گیاهی نسبتا مقاوم به حشرات و آفت‌هاست، با این حال می‌تواند به راحتی مورد حمله‌ی حشراتی مثل پشه‌ی سیاه، مایت و شپشک آردآلود قرار بگیرد.

پشه‌ی سیاه، حشرات سیاه کوچکی‌اند که احتمالا تا به حال آن‌ها را روی خاک گلدان مشاهده کرده‌اید. اما جالب است که پشه‌های بالغ آسیب چندانی به گیاه وارد نمی‌کنند و لاروهای این حشره به گیاه آسیب می‌زنند که از ریشه‌ی آن تغذیه می‌کنند.
با کم‌کردن مقدار آبیاری و پوشاندن روی خاک گلدان با شن می‌توانید به کنترل این حشرات کمک کنید. یک راه خوب دیگر پاشیدن پودر دارچین روی خاک گلدان است که نتیجه‌ای بسیار عالی دارد.

شپشک آردآلود توده‌های سفیدرنگی را روی قسمت‌های پایینی برگ‌ها و ریشه ایجاد می‌کند و کپک‌ها هم معمولا در کنار این شپشک‌ها به وجود می‌آیند. گیاهانی که به این آفت‌ها آلوده شده باشند، وضعیت رشد عادی‌شان را نخواهند داشت. برای مبارزه با این آفت‌ها می‌توانید از اسپری یا حشره‌کش ارگانیک یا روغن چریش استفاده کنید.

مایت‌ها حشرات بسیار کوچکی‌اند که ممکن است مدت زیادی از دید شما دور بمانند مگر این‌که آسیب زیادی به گیاه وارد کنند و بعد از آن متوجه شوید. مایت‌ها قسمت‌هایی از برگ‌ها را خشک می‌کنند و مانع رشد طبیعی جوانه‌های جدید می‌شوند. برای کنترل این حشرات، لازم است که به تمامی قسمت‌های گیاه حشره‌کش ارگانیک بپاشید.

سمی بودن

خوشبختانه این گیاه زیبا برای انسان‌ها و حیوانات سمی نیست، البته ما می‌دانیم که این گیاه مزه‌ی خوبی ندارد و لازم نیست نگران این موضوع باشید که حیوان خانگی‌تان برگ‌های این گیاه را جدا می‌کند و می‌خورد.

هم‌چنین اگر کودک نوپا دارید، نیازی به نگرانی و مراقبت خاص نیست. می‌توانید گلدان‌تان را در جای دلخواه بگذارید و نگران بیماری یا مسمومیت فرزندتان باشید.

شرایط نگهداری گل قاشقی

سوالات متداول درباره مشکلات گیاه قاشقی

در ادامه روش نگهداری گیاه برگ قاشقی به تعدادی از سوالات پر تکرار درباره گیاه برگ قاشقی پاسخ میدهیم.

چرا گیاه قاشقی من پژمرده شده است؟

دلیل اصلی پژمردگی گیاهان قاشقی آبیاری بیش از اندازه و آبیاری کم‌تر از اندازه‌ی معمول است. خیلی‌ها تصور می‌کنند آبیاری کم‌ دلیل اصلی پژمردگی گیاه است اما جالب است بدانید که علت اصلی آن آبیاری بیش از حد است و گیاه در هر دو حالت آب کافی دریافت نمی کند.

گیاهی که آبی کم‌تر از اندازه‌ی معمول دریافت کند، معمولا برگ‌های چروک، خشک، نازک و پژمرده‌ دارد و ممکن است نوک برگ‌ها هم خشک شود.
در این زمان، اگر مقداری از خاک گلدان را بین دو انگشت‌تان بگذارید، می‌بینید که کاملا خشک است و اگر انگشت‌تان را درخاک گلدان فشار دهید، می‌بینید که تا عمق زیادی از خاک خشک است. به زبان ساده ریشه‌ی گیاه به آب دسترسی ندارد و راه حل آن همان آب‌دادن کامل گیاه و دقت به میزان رطوبت خاک است.

در مواقعی که به گیاه بیش از اندازه آب بدهید، مشکل جدی‌تر خواهد بود چون آبیاری بیش از اندازه باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن آن می‌شود. اگر ریشه از بین برود، گیاه نمی‌تواند آب فراوان موجود در خاک را جذب کند. در این حالت اگر خاک را با انگشت لمس کنید، به وضوح مقدار آب زیادی را در آن حس خواهید کرد. اگر گیاه شما دچار این مشکل شده است، به سرعت به آن رسیدگی کنید و گرنه ممکن است نتوانید به راحتی گیاه‌تان را دوباره احیا کنید.

در صورتی که مشکل گیاه‌تان شدید نیست، فقط کافی است که از آب دادن به گیاه‌تان خودداری کنید و اجازه دهید که با گذشت زمان خاکش خشک شود. هر برگ و ساقه‌ای که آسیب شدید دیده، از گیاه جدا کنید و دور بریزید و سعی کنید که از این به بعد میزان آبیاری را کم‌تر کنید.
اگر گیاه‌تان به شدت پژمرده شده است، لازم است که خاک و گلدانش را عوض کنید. اول هرگونه برگ و ساقه‌ی پژمرده‌ی گیاه را ببرید. سپس گیاه را به آرامی از گلدان بیرون آورده و سعی کنید تا جای ممکن خاک خیس و چسبنده را از ریشه‌ی گیاه جدا کنید.

وقتی که ریشه‌ها را مشاهده کردید، ببینید که چند درصدشان سالم هستند و چقدر پوسیده شده و آسیب دیده‌اند. همه‌ی ریشه‌های خراب را با قیچی ضدعفونی شده جدا کنید تا پوسیدگی ریشه بیش‌تر از این نشود.
وقتی همه‌ی ریشه‌های خراب را جدا کردید، گیاه را در گلدان جدید با خاک تازه که از مقدار مساوی کمپوست گلدانی و پرلیت است، پر کنید. وقتی که گیاه را در گلدان کاشتید، مقدار خیلی کمی آب به آن بدهید و حداقل یک هفته بین آبیاری امروز تا بعدی فاصله بیندازید.

از این به بعد لازم است که با دقت بیش‌تری به گلدان‌تان آب بدهید. می‌توانید هر چند روز یک‌بار انگشتتان را در خاک گلدان فرو کنید و زمانی آن را آب بدهید که سه تا پنج سانتی‌متر از روی خاک خشک شده باشد. با این روش به احتمال زیاد گیاه‌تان دوباره زنده و سرحال می‌شود.

علت زردشدن برگ‌های گیاه قاشقی چیست؟

دلایل مختلفی برای زردشدن برگ‌های قاشقی وجود دارد مثل آبیاری نامناسب و نور زیاد. گاهی اوقات هم گیاه به جابه‌جایی یا تغییر دمای محیط واکنش نشان می‌دهد و برگ‌هایش زرد می‌شوند.

یکی از رایج‌ترین دلایل زردشدن برگ‌های قاشقی، نور بیش از اندازه است. با وجود این‌که قاشقی به نور کامل و غیرمستقیم نیاز دارد، اما در نور زیاد به مدت طولانی و مستقیم آسیب می‌بیند. گیاه قاشقی در محیط اصلی زندگی‌اش در جنگل‌های استوایی و زیر انبوهی از درختان بلند رشد می‌کند. در نتیجه، نور مستقیم زیادی به آن برخورد نمی‌کند و علاوه بر آن محیط‌های گرم هم دوست دارد.

زردشدن برگ‌ها در اثر نور زیاد ممکن است به شکل‌های مختلفی خودش را نشان بدهد. مثلا رنگ برگ‌ها به صورت یک‌دست زرد می‌شود. گاهی اوقات هم لکه‌های سوختگی روی برگ‌ها به وجود می‌آید مخصوصا در نوک برگ‌ها و لبه‌های آن.

در زمان بروز این مشکل، اگر مشاهده کردید که گلدان در طول روز، نور مستقیم وزیادی را دریافت می‌کند یا پشت پنجره‌ی رو به جنوب قرار دارد، کافی است گلدان را در جایی با نور غیرمستقیم و ضعیف‌تر بگذارید.

همان‌طور که گفتیم دلیل مهم دیگر زردشدن برگ‌ها آبیاری بیش از اندازه است که مهم‌ترین علت از بین رفتن این گیاه محسوب می‌شود. در قسمت قبلی به طور کامل در این مورد صحبت کردیم و می‌توانید با استفاده از راهنمایی‌های موجود در آن، متوجه شوید که مقدار آبیاری شما مناسب است یا نه.

چرا نوک برگ‌های گیاه قاشقی پیچ می‌خورد؟

این مشکل خیلی کم پیش می‌آید اما ممکن است توسط حشرات یا به علت کمبود مواد مغذی ایجاد شود.
اول گیاه‌تان را به طور کامل از نظر وجود حشره مخصوصا شپشک آردآلود بررسی کنید. این حشره نقطه‌های سفید پنبه‌ای شکل را زیر برگ‌ها یا روی ساقه‌های گیاه تولید می‌کند. اگر حشره‌ای را مشاهده کردید، برای از بین بردنش باید از حشره‌کش یا سم مخصوص آن استفاده کنید.

اگر ساقه و برگ‌ها سالم به نظر می‌رسند و حشره‌ای را مشاهده نکردید، باید گیاه را از نظرکوددهی و مواد مغذی بررسی کنید. کمبود کلسیم یکی از دلایل اصلی فرخوردن نوک برگ‌های قاشقی است و ممکن است در اثر آبیاری زیاد و خاک اسیدی گلدان به وجود بیاید. اسید موجود در خاک مقدار کلسیم را کم می‌کند و مانع جذب آن توسط گیاه می‌شود.
هم‌چنین وجود نیتروژن و فسفر زیاد هم باعث می‌شود که گیاه قاشقی شما نتواند کلسیم را جذب کند و در نتیجه نوکربرگ‌هایش پیچ بخورد.

در هنگام خرید برگ قاشقی به چه نکاتی توجه کنیم؟

در زمان انتخاب گل قاشقی باید اطمینان حاصل کنید که گیاهی کاملا سالم را به خانه می‌برید. در این‌جا چند نکته را مطرح کرده‌ایم که بهتر است در زمان خرید برگ قاشقی از گل‌فروشی‌ها در نظر بگیرید:

در درجه‌ی اول سعی کنید از گل‌فروشی معتبر و خوش‌نامی خرید کنید. گیاه قاشقی تا حدی به سرما حساس است، بنابراین حمل و نقل و نگهداری گیاه در شرایط نامناسب باعث آسیب جدی به گیاه می‌شود.

اگر گیاهی به تازگی در معرض شرایط نامساعد قرار گرفته‌ است، علایم آن را به سرعت نشان نمی‌دهد و مدتی بعد از خرید نشانه‌های خرابی را در آن خواهد دید. پس انتخاب یک گل‌فروشی معتبر ضروری است و گل فروشی آنلاین گل ستان شرایطی را مهیا کرده تا با خرید آنلاین گیاه تازه ترین گل و گیاهان را تقدیم شما کند.

برای انتخاب گیاه در نظر داشته باشید برگ ها پارگی یا سوختگی نداشته باشد و از انتخاب برگهای پژمرده و زرد و لکه دار پرهیز کنید و حتما بررسی کنید روی برگها آفت نداشته نباشد.

بهتر است هنگام خرید از کارمندان و فروشندگان گل‌فروشی یا گلخانه در مورد روش نگهداری گیاه و اینکه چه مراقبت هایی روی گیاه صورت گرفته سوال کنید. تا پس از انتقال گیاه به خانه بتوانید همان مراقبت ها را انجام دهید.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

آیا برگ قاشقی از خانواده‌ی ساکولنت‌هاست؟

بسیاری از گونه‌های برگ قاشقی ویژگی‌های ساکولنت‌ها را هم دارند. یعنی امکاناتی برای ذخیره‌ی آب و کاهش هدر رفت آب دارند و همین امکانات به آن‌ها کمک می‌کند که با آبیاری نامنظم و آب و هوای خشک سازگاری داشته باشند.

واقعیت این است که ساکولنت‌ها دسته‌ی کاملا مشخصی از گیاهان نیستند و ممکن است بعضی ویژگی‌هایشان با بقیه‌ی گیاهان هم‌پوشانی داشته باشند.

چندین گیاه وجود دارند که به طور کاملا مشخص ساکولنت محسوب می‌شوند و بعضی از گیاهان مثل پپرومیا ویژگی‌های مشترکی با ساکولنت‌ها دارند.

بعضی از گونه‌های پپرومیا که شباهت زیادی به ساکولنت‌ها دارند، پپرومیا دلابریفورمیس Peperomia dolabriformis، پپرومیا روتوندیفولیا Peperomia rotundifolia و پپرومیا گراوئولنس Peperomia graveolens است.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم هر آنچه در مورد روش نگهداری گیاه برگ قاشقی، تکثیر و مشکلات آن لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره مشکلات گیاهان گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می‌توانید از خدمات باغبانی تهران گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

علت زرد شدن برگهای گیاه برگ قاشقی چیست؟

دلایل مختلفی برای زرد شدن برگهای این گیاه مطرح است. مانند آبیاری نامناسب، نور بیش از حد خورشید یا پاسخی به تغییر ناگهانی مکان و دما.
ایجاد فاصله زیاد بین آبیاری و خشک شدن کامل گیاه، به گیاه استرس وارد کرده و سبب زرد شدن برگهای آن می‌شود.
یک دلیل اساسی برای زرد شدن برگهای برگ قاشقی، دریافت بیش از حد نورخورشید است. این گیاه برای رشد به نور کافی و غیرمستقیم خورشید نیاز دارد، اما نسبت به نور مستقیم و خیلی زیاد واکنش خوبی نخواهد داشت. آنها در طبیعت اصلی خود، زیر سایه گیاهان گرمسیری و نیمه گرمسیری زندگی می‌کنند، یعنی خیلی تحت تابش مستقیم نیستند. اما در عین حال به مناطق گرم علاقه مند هستند. پس نور خورشید برای آنها ضروری اما مشروط به غیرمستقیم بودن است.
دلیل دیگر نیز بسیار مهم و محتمل است آبیاری بیش از حد!
همانطور که می‌دانید بزرگترین چالش در نگهداری برگ قاشقی، آبیاری صحیح آن است. اگر عوارض آبیاری زیاد فقط به زرد شدن برگها محدود بود، این برگها را جدا کرده و آبیاری را برای چند روز متوقف کنید. سپس آن را با مقدار کمتری از سر بگیرید. اما اگر ریشه‌ نیز درگیر شده باشد، باید خاک و گلدان را به کلی تعویض کرده و گیاه را مجدد بکارید.

علت ریزش برگهای گیاه برگ قاشقی چیست؟

ریزش برگها هم می‌تواند نشانه‌ای از الگوی صحیح رشد آن باشد و هم هشداری بابت پیش آمدن مشکلات برای گیاه.
همزمان که گیاه برگهای جدید و جوان ایجاد می‌کند، برگ‌های قدیمی‌تر را می‌ریزد تا بتواند تمام انرژی و تمرکز خود را بر این برگهای جدید متمرکز کند. در این مورد، برگهای بخش پایینی گیاه دچار ریزش می‌شوند. این اتفاق کاملا طبیعی است و هیچ جای نگرانی وجود ندارد.
اما اگر گیاه شما در حال از دست دادن برگهای متعددی از بخش‌های مختلف خود است، احتمالا مشکلی جدی برای آن پیش آمده است.
اگر به تازگی گیاه خود را خریداری کرده‌اید، این ممکن است نشانه عدم نگهداری صحیح از گیاه در فروشگاه باشد. در این شرایط تنها کاری که از دست شما بر می‌آید این است که نگهداری صحیح از گیاه را ادامه دهید و امیدوار باشید که گیاه با گذشت زمان سلامت خود را بازیابد.
ریزش برگ‌ها می‌تواند نشانه آبیاری بیش از حد برگ قاشقی نیز باشد. این نکته را به خاطر بسپارید و مرتبا خاک را از نظر رطوبت چک کنید. فقط زمانی آن را آبیاری کنید که خشک شده است.
اگرچه برگ قاشقی خیلی مستعد ابتلا به بیماری و آفات نیست، اما ریزش برگ گاهی اوقات می‌تواند نشانه‌ای از هجوم آفات باشد. با دقت پشت و روی برگها را نگاه کنید اگر علامت بیماری مثل لکه، وجود حشرات و … را روی برگ‌ها مشاهده کردید، به سرعت به آن رسیدگی کنید تا مقدار آلودگی و بیماری بیش‌تر از این نشود.

علت قهوه‌ای شدن برگهای گیاه برگ قاشقی چیست؟

ظاهر شدن لکه‌های سیاه و قهوه‌ای رنگ بر سطح برگهای این گیاه،موضوعی است که باید سریعا راهکاری برای آن بیاندیشید.
معمولا این مشکل در اثر ابتلای برگها به بیماری‌های عفونی رخ می‌دهد. بیماری‌هایی مانند سرکوسپورا، فیلوستیکتا یا ریزوکتونیا. تمام این بیماری‌ها برای برگها رخ داده و با ایجاد لکه‌های قهوه‌ای رنگ بر سطح آنها خود را نمایان می‌کنند.
راه حل این است که سریعا گیاه بیمار را از سایر گیاهان سالم دور کرده و در محیطی ایزوله قرار دهید. سپس بخش‌های آسیب دیده و درگیر را از گیاه جدا کنید. بهتر است تمام برگ‌ها را از گیاه جدا کرده و آن را به خوبی هرس کنید تا جایی که مطمئن شوید هیچ ردی از این بیماری باقی نمانده و تمام بخش‌های بیمار از گیاه جدا شده‌اند. برای هرس کردن و بریدن برگهای بیمار، از چاقوی تیز و استرلیزه استفاده کنید.

چگونه گیاه برگ قاشقی را تکثیر کنیم؟

تکثیر برگ قاشقی واقعا ساده است و راهی عالی برای گسترش مجموعه گیاهان به شمار می‌رود. می‌توانید به راحتی این گیاه زیبا را تکثیر کرده و به دوستان و اعضای خانواده خود هدیه دهید!
این کار به دو روش اصلی صورت می‌گیرد
تکثیر از طریق برگ
تکثیر از طریق ساقه
اینکه کدام روش برای شما مناسب‌تر است، به نوع گیاه و ترجیح شخصی خودتان بر می‌گردد.
اما نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که گونه‌های ترکیبی-پیوندی برگ قاشقی، بهتر از طریق ساقه تکثیر می‌شوند و در مقایسه با تکثیر از روش برگها ماندگاری و شانس بالاتری برای رشد کردن دارند.
بهتر است این کار را در آغاز فصل بهار، همزمان با ظاهر شدن جوانه‌های جوان روی گیاه انجام دهید.
یک ساقه از گیاه جدا کنید. بهتر است ساقه‌ای را انتخاب کنید که دارای چند برگ باشد. مهمترین نکته در این مرحله، این است که ساقه حتما باید از گیاهی کاملا سالم جدا شود. برگ‌های پایینی را جدا کرده و ساقه را به خوبی در پودر هورمون ریشه زنی فرو کنید سپس آن را با دقت در خاکی مخصوص گلدان با زه کشی عالی بکارید.
نباید در خاک زیاد یا گلدان بزرگ کاشته شود، حتی لیوان‌های پلاستیکی نیز برای آن مناسب هستند. حال می‌توانید کوچک‌ترین گلخانه دنیا را بسازید!
این قلمه‌های کاشته شده را در یک کیسه پلاستیکی بزرگ یا هر وسیله پلاستیکی دیگر مانند بطری‌هایی که از وسط نصف شده اند قرار دهید. برای فراهم کردن گردش هوای مناسب، حفراتی در بدنه پلاستیک ایجاد کنید. این روش رطوبت لازم برای جوانه زنی را فراهم می‌کند. هر چند روز یکبار گیاهان را خارج کرده و اجازه دهید در هوای آزاد نفس بکشند. این ساده‌ترین روش برای حفظ رطوبت بود.
اگر حوصله کافی دارید، می‌توانید آنها را در اتاقی با هوای مرطوب (مانند حمام) قرار داده و همواره رطوبت را چک کنید.
پس از چند هفته، شاهد جوانه‌های کوچک خواهید بود. هر زمان که به اندازه کافی بزرگ شدند، هر کدام از قلمه‌ها را در گلدانی مجزا کاشته و از تماشای آنها لذت ببرید!

برگ قاشقی به چه مقدار رطوبت نیاز دارد؟

اگرچه بعضی از انواع برگ قاشقی به نیازمندی بالای خود به رطوبت معروف هستند، اما این موضوع در مورد تمام انواع این گیاه صادق نیست.
اغلب انواع برگ قاشقی، دارای برگهایی با شخصیت ساکولنت مانند هستند،
پس می‌توانند آبیاری نامنظم و میزان پایین رطوبت را به خوبی تحمل کنند. این موضوع برگ قاشقی را به یک گیاه آپارتمانی ایده آل تبدیل کرده است، زیرا میزان رطوبت هوا در اغلب منازل و فضاهای داخلی پایین است.
اما نمی‌توان یک قاعده کلی را برای تمام این گیاهان صادر کرد. پس بهتر است نوع گیاه خود را تشخیص دهید تا بتوانید به خوبی نیازهای رطوبتی آن را پاسخگو باشید. ساده‌ترین راه، بررسی برگهاست.
برگ گیاه خود را به خوبی نگاه کنید، هرچه برگها ضخیم‌تر بوده و به برگهای ساکولنت شبیه‌تر باشند، گیاه بهتر می‌تواند میزان پایین رطوبت را تحمل کند.
لازم است بدانید که برگ قاشقی نسبت به سرمای هوا مقاوم نیست. همواره آن را در دماهای بالای 10 درجه سانتی گراد نگهداری کنید.
با اینکه برگ قاشقی به رطوبت بیشتری نسبت به محیط خانه نیازی ندارد، اما می‌تواند عضوی عالی برای تراریوم‌ها نیز باشد.

برگ قاشقی به چه میزان نور آفتاب نیاز دارد؟

برگ قاشقی در نور کامل و غیرمستقیم خورشید عملکردی عالی خواهد داشت. قرار گرفتن در کنار پنجره نورگیر شرقی یا غربی، در اغلب ایام سال برایش ایده آل است. تنها مسئله‌ای که باید در خصوص نور برگ قاشقی به آن توجه کنید، عدم تابش نور مستقیم خورشید است. برگ قاشقی نباید تحت تابش مستقیم قرار بگیرد، بخصوص در طول ماه‌های گرم تابستان، زیرا سبب سوختن برگهای آن خواهد شد.
اگر برگ قاشقی را در محیطی قرار دهید که نور به صورت کافی به آن نتابد، گیاه به مرور زمان ضعیف شده و به سمت نور موجود خم می‌شود. در چنین شرایطی، می‌توانید به راحتی آن را هرس کرده و به حالت متراکم و مرتب قبلی برگردانید. پس از هرس کردن، فراموش نکنید که آن را به محیطی با میزان نور کافی منتقل کنید.
برگ قاشقی تحت نور لامپهای فلوئورسنت نیز رشد می‌کند! بنابراین برای قرار گرفتن در ادارات و محیط‌های کاری کاملا مناسب است.
بعضی از انواع برگ قاشقی رشد آرام‌تری دارند. قرار دادن این گیاهان در نور کامل خورشید، به آنها کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری به رشد خود ادامه دهند.

نظرات (۵)
ثبت نظر
  • محمد

    سلام.
    به نظرتون این گیاه پپرومیا رشدش طبیعیه؟
    چون به نظر خودم نسبت به عکس های این صفحه و دیگر عکس های وب، برگهای گلدون من کم هستند و مثل این عکس ها گیاه پر نیست. البته گیاه کاملا سالم و سرحاله و داره رشد میکنه ولی فقط به صورت خیلی معمولی قد میکشه و میره بالا و در عرض هیچ رشدی نداره.
    شرایط نگهداری:
    دمای معمولی منزل
    آبیاری هنگام خشکی سطح خاک-تقریبا هر هفته یکبار-هر بار یک فنجان
    خاک مناسب-کود دهی با کود npk هر ۱۵ روز یک بار
    کنار پنجره شمالی با نور نسبتا خوب

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      متاسفانه عکستون برای ما باز نمیشه ولی با توجه به توضیحاتی که دادین به نظر میاد نور گیاهتون کم هست

      • محمد

        عکس گیاه:

        • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          به نظر میاد که گیاهتون کمبود نور داره. گیاه رو به مکان پرنور تری منتقل کنید و هر دو هفته از کودهای سه بیست استفاده کنید

  • Farzane

    خیلی ممنون خیلی خوب توضیح دادین.