روش نگهداری گیاه فیکوس الاستیکا (Ficus elastica)

زمان مطالعه: 18 دقیقه

معرفی

گیاه فیکوس الاستیکا (معروف به گیاه لاستیکی، درخت لاستیکی، گیاه درختی لاستیک) به دلیل برگهای واکسی و ظاهر بزرگ آن یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب است. این گیاه بخاطر داشتن برگهای بزرگ و زیبا دکوراسیون هر خانه ای را تکمیل میکند.
این گیاهان میتوانند تا بیش از 30 متر در زیست بوم خود در جنوب شرقی آسیا رشد کنند.
به عنوان یک گیاه آپارتمانی ، فیکوس الاستیکا بین1 تا 3 متر در هر مکانی ارتفاع میگیرد.
فیکوس الاستیکا اسمش را مدیون شیره گیاهی اش است، که گاهی اوقات برای لاستیک سازی استفاده میشود. هم چنین برگهای فیکوس الاستیکا ظاهر براق و لاستیکی دارند. این گیاهان مرتفع هستند واگر نگهداری از آنها به درستی صورت گیرد برگهای زیبایی تولید میکنند.
فیکوس الاستیکا معمولا گونه هایی با رنگ سبز تیره یا برگ های رنگی دارند.
برای مثال: گونه هایی که تحت عنوان “پادشاه سیاه” یا “شرابی” نامیده میشوند، برگهای سیاه مایل به قرمز دارند.
نگهداری از فیکوس الاستیکا آسان است و اگر به دنبال یک گیاه آپارتمانی بلند هستید که مهمان هایتان را تحت تاثیر قرار دهد نگهداری از فیکوس الاستیکا ارزشمند است. و میتوانید به گل فروشی آنلاین گُل‌سِتان مراجعه کنید تا کمتر از 3 ساعت گیاهان آپارتمانی دلخواهتان در خانه شما باشد.
پس با گُل‌سِتان همراه باشید تا روش نگهداری گیاه فیکوس الاستیکا را بدانید.

روش نگهداری گیاه فیکوس الاستیکا

کلید نگهداری از فیکوس الاستیکا تعادل است که به معنای مقدار صحیح آب و نور است.
اگر بتوانید مقدار درستی از هر دو را برایش فراهم کنید، شما یک درخت فیکوس شاد، قوی و بلند خواهید داشت.
اگر گیاه فیکوس پژمرده شد به شما خواهد گفت نیاز به نور یا آب بیشتری دارد. درباره شرایط ایده آل و مراقبت از گیاه فیکوس الاستیکا در ادامه بخوانید.

نور

گیاه فیکوس نور غیر مستقیمی که گرم نباشد را ترجیح میدهد. نور مستقیم خورشید میتواند منجر به سوخته شدن برگهایش شود. میتوانید این گیاه را نزدیک به پنجره با پرده نگهدارید تا مقدار درستی از نور به گیاه برسد.
گونه های برگ رنگی این گیاه نیاز به نور بیشتر دارند تا رنگ برگهایشان بوجود آید، پس اطمینان حاصل کنید گیاه تان نور کافی دریافت میکند.

آب

این گیاهان در طول فصل رشد یعنی در تابستان نیاز به آب بیشتری دارند. باید خاک را مرطوب نگهدارید، اما نه غرقابی.
همچنین باید برگ های گیاه را با دستمال پارچه ای نمناک تمیز کنید تا آنها را مرطوب نگهدارید و به گیاه کمک کنید نور بیشتری را جذب کند. اگر نخواهید هر برگ را دستمال بکشید مه پاشی راه دیگر است. فیکوس را در خاک با زهکشی خوب بکارید تا همیشه با پوسیدگی ریشه بجنگد.
در فصل خواب یعنی در زمستان نیاز است خاک را خشک نگهدارید اما نه خیلی خشک.
اجازه دهید چند سانت بالای خاک بین دو آبیاری خشک شود تا مطمئن شوید آبیاری تان زیاد نیست. با پژمرده شدن برگها باید متوجه شوید که گیاه به آب بیشتری نیاز دارد.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

دما

گیاه فیکوس به طور کلی دماهای بین 15 تا 23 درجه سانتیگراد را ترجیح میدهد. اما میتواند در زمستان در دماهای پایین تا 10 درجه سانتیگراد هم زنده بماند.
مثل نیاز آبی و نوری، یک دمای خوب متعادل برای رشد این گیاه ایده آل است و هوای شرجی و مرطوب را میپسندد چون مثل هوای خاستگاهش آست، اما در دماهای پایین شرجی هم میتواند زنده بماند.
فیکوس الاستیکا به تغییرات دمایی حساس است و ترجیح میدهد در مناطق با دما و رطوبت ثابت زندگی کند.

سمی بودن

شیره گیاه فیکوس میتواند منجر به خارش پوست در بعضی از افراد شود. حتما بعد از حمل گیاه بخصوص اگر دستتان با شیره در تماس باشد، دست هایتان را به طور کامل بشویید. خورده شدن این گیاه میتواند باعث مشکل معده خفیف یا علائم شدیدتر مثل اسهال و استفراغ بسته به میزان مصرف شود.

آفات

حشرات آردی، کرم ریز، اسکال (Scale) و شته ها از آفات رایجی هستند که می توانند در فیکوس شما خانه برگزینند.
اگر به موقع متوجه شوید میتوانید این حشرات را با محلول آب گرم و صابون یا صابون حشره کش دور کنید.

زرد شدن برگ فیکوس

مشکلات گیاه و راه حل آن

از آنجاییکه این گیاه نیاز به تعادل همه جانبه دارد، اگر توجه کافی به نیازهای آن نداشته باشید تشخیص اینکه گیاه تان خوشحال نیست خیلی آسان است.
بهترین راه برای مقابله با مشکلات این است که حواستان به نور دریافتی، رطوبت خاک و دمای کلی اتاقی که گیاه در آن است باشد.

فیکوس الاستیکا به آفات گیاهی که با آبیاری زیاد همراه هستند حساس می باشد. که پیش تر درباره آنها صحبت کردیم، باید اجازه بدهید بین دو آبیاری خاک خشک شود تا از غرقابی کردن گیاه جلوگیری کنید.
در ادامه علت زرد شدن و ریزش برگهای فیکوس را مفصل بررسی میکنیم.
اگر گیاهتان دچار مشکلات و آفات شده بهتر است نگاهی به مقاله روش احیا کردن گیاه بیاندازید.

علت زرد شدن برگهای فیکوس الاستیکا چیست؟

آبیاری

یکی از رایج‌ترین دلایل زرد شدن برگهای فیکوس الاستیکا، آبیاری بیش از حد یا بسیار کم آن است. بنابراین دانستن نحوه صحیح آبیاری این گیاه بسیار ضروری است.
قانون کلیدی این است که هر زمان چند سانتی متر سطحی خاک خشک شد (حدود 8 سانتی متر)، می‌توانید گیاه را به خوبی آبیاری کنید.
تشخیص این موضوع کار دشواری نیست و می‌توانید از انگشت خود کمک بگیرید : کمی سطح خاک را کنار زده و میزان رطوبت را بسنجید. اگر احساس خیسی داشتید، باید کمی صبر کنید.

اندازه گلدان

مسئله دیگر، اطمینان از مناسب بودن گلدان است. گیاه باید در گلدانی با حفرات زه کشی متعدد کاشته شود تا بتواند زه کشی را به بهترین شکل انجام دهد. وجود این حفرات برای عبور دادن آب اضافی و جلوگیری از خیس ماندن خاک حیاتی است.

نور و دما

سایر تغییرات محیطی، مانند تغییرات ناگهانی میزان نور و دما، نیز می‌توانند سبب زرد شدن برگهای فیکوس الاستیکا شوند. در این حالت زرد شدن نشانه تلاش گیاه برای همگام شدن با محیط است. فیکوس الاستیکا نور غیرمستقیم خورشید را ترجیح داده و باید در بازه دمایی 27-18 درجه سانتی گراد زندگی کند.

ریشه

زرد شدن برگهای فیکوس ممکن است نشانه‌ محصور شدن ریشه نیز باشد. اگر گیاه برای چندین سال متوالی در یک گلدان قرار بگیرد، رشد گیاه با افزایش حجم ریشه، منجر به فشرده شدن آن خواهد شد. در این شرایط باید فیکوس را به گلدانی بزرگتر منتقل کنید.
گلدانی جدید، دارای حفرات زه کشی متعدد و حدودا 2-1 سایز بزرگتر از گلدان قبلی انتخاب کنید. کف گلدان را با خاک گلدان تازه بپوشانید. حال باید گیاه را از گلدان قبلی خارج کرده و به خوبی ریشه را از خاکهای قبلی پاک کنید.
توصیه می‌کنیم ریشه را از نظر پوسیدگی یا بیماری به خوبی بررسی کرده و اگر بخش مشکوکی را مشاهده کردید، به وسیله قیچی یا تیغ تیز از سایر بخش‌ها جدا کنید. فیکوس را در گلدان جدید قرار دهید، طوری که بالای نوک توپ ریشه، چند سانتی متر پایین‌تر از لبه گلدان قرار بگیرد. گلدان را با بقیه خاک پر کرده و حدود 2.5 سانتی متر بالایی را برای آبیاری خالی بگذارید.

البته همیشه زرد شدن برگها نشانه خطرناکی نیست!
اگر همه چیز مرتب است و نمی‌توانید مشکلی در نگهداری گیاه پیدا کنید، شاید گیاه در حال طی کردن سیکل طبیعی رشد خود است. اگر برگهای بخش پایینی گیاه در حال زرد شدن هستند، جای نگرانی نیست. این برگها، برگهای قدیمی گیاه هستند. در چنین شرایطی، گیاه را هرس کرده و مجدد از ظاهر سرسبز آن لذت ببرید. یا حتی می‌توانید صبر کنید تا این برگهای خود به خود بریزند.

علت ریزش برگهای فیکوس الاستیکا چیست؟

قدم اول، شناسایی دلایل احتمالی ریزش برگهای فیکوس است

1- کاهش فشار ترژسانس (آماس) برگها

فشار ترژسانس، فشار بین پلاسما و دیوار سلول‌هاست. این فشار سبب حفظ ظاهر محکم و سالم گیاه می‌شود.
آبیاری خیلی کم/ زیاد گیاه اصلی‌ترین دلیل بروز این مشکل است. علت دیگر، میزان بالای نمک خاک است. این مقدار اضافی نمک می‌توانند عملکرد اسمز (برقراری فشار) را تحت تاثیر قرار داده و سبب پژمردگی گیاه شود.

2- کمبود فضا برای رشد ریشه

ریشه، قلب گیاه است. پس باید شرایط مناسب را برای رشد و توسعه ریشه فراهم کنید. گلدان‌های کوچک، سبب فشردگی ریشه شده و مانع از رشد و گسترش آن می‌شوند.

3- نامناسب بودن سیستم زه کشی

خیس بودن خاک در دراز مدت، با از بین بردن ریشه مانع از رشد آن خواهد شد.

4- کمبود نور کافی

کمبود نور کافی یا تغییر شدید و ناگهانی میزان نور ورودی نیز می‌تواند از دیگر دلایل ریزش برگ‌های فیکوس باشد. مانند منتقل کردن گیاه از خارج به داخل خانه. نشانه بارز این مشکل، نیاز گیاه به تکیه گاهی برای قائم ماندن است. در این شرایط حتما باید شرایط نوری را بررسی کنید.

5- کمبود رطوبت لازم

معمولا مشکلات رطوبتی فیکوس، در فصل زمستان مشاهده می‌شود.

6- کود بیش از حد

کوددهی بیش از حد و حضور آفات نیز می‌تواند منجر به ریزش برگهای فیکوس شود. شته، کنه تار عنکبوتی و انواع مختلف شپشک از آفات رایج این گیاه هستند.

7- نامناسب بودن دما :

دمای بسیار گرم یا بسیار سرد نیز ممکن است سبب لوله شدن و در نهایت ریزش برگهای فیکوس شود.

رز جاودان مهرسا
674,000 تومان
مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,000,000 تومان
زامیفولیا بلک 6 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه
1,146,000 تومان
پاچیرا پنج تنه ارتفاع50
746,000 تومان
فیکوس لیراتا دو شاخه در گلدان مواد آلی استوانه
955,000 تومان

حال باید راه حل‌های صحیح برخورد با این مشکلات را بررسی کنیم

1- مشکلات آبیاری

آبیاری کم و زیاد، عوارض مشابهی دارند؛ به همین علت تشخیص اینکه دقیقا کدام یک از این موارد برای گیاه ایجاد مشکل کرده است کمی دشوار است. اجازه بدهید راه تشخیص را به طور خلاصه برایتان شرح دهیم :
اگر خاک خشک است و گیاه بعد از آبیاری ظاهری باطراوت پیدا می‌کند، مشکل گیاه کم آبی است.
اما اگر خاک خیس است و گیاه دچار ریزش برگها شده، گیاه در حال رنج بردن از آبیاری بیش از حد است. زرد یا قهوه‌ای شدن برگها نیز از نشانه‌های آبیاری زیاد است.

2- مشکلات ریشه و زه کشی

برای چک کردن وضعیت ریشه، باید آن را از گلدان خارج کنید. اگر مشاهده کردید توپ ریشه بیش از حد فشرده شده است، باید گلدان گیاه را عوض کنید.
فراموش نکنید که فیکوس، باید در خاکی با زه کشی مناسب کاشته شود. ریشه را از گلدان خارج کرده و اجازه بدهید برای چند دقیقه در هوای آزاد بماند تا خشک شود. سپس گلدانی بزرگ‌تر را با خاک پر کنید و گیاه را در آن بکارید.

3- مشکلات نوری

ریزش برگها در نتیجه تغییرات محیطی، امری طبیعی و قابل انتظار است. اما اگر قصد دارید فیکوس خود را از خارج خانه به داخل منتقل کنید، قبل از هر چیز باید گیاه را با شرایط جدید تطبیق دهید. پس بهتر است از لامپ‌های مخصوص گیاهان کمک بگیرید تا کمبود نور گیاه جبران شود.

4- مشکلات رطوبتی

فیکوس الاستیکا عاشق رطوبت است. همانطور که می‌دانید میزان رطوبت هوا در فصل زمستان کاهش پیدا کرده و سبب ریزش برگها می‌شود. حال سوال این است که چگونه رطوبت محیط را برای گیاه خود افزایش دهید. می‌توانید این کار را با روش‌های زیر انجام دهید :

• گیاه را با آب اسپری کنید. از ترکیب کردن مواد شیمیایی با این آب خودداری کنید.
• گیاه را در سینی آب و سنگ ریزه قرار دهید. یک سینی بزرگ را انتخاب کرده و داخل آن را با سنگ ریزه بپوشانید، سپس در آن آب بریزید. سینی نباید از آب لبریز شود. سپس گیاه را بر روی سنگ ریزه‌ها قرار دهید، چک کنید که زیر گلدان تماسی با آب نداشته باشد.
• گیاه خود را در مکانی با هوای مرطوب قرار دهید. معمولا توالت و حمام مرطوب‌ترین نقاط منزل هستند.
• تراریوم‌ها نیز ایده خوبی برای حفظ رطوبت گیاهان هستند.

5- مشکلات کوددهی بیش از حد

کوددهی بیش از حد می‌تواند سریعا به ریزش برگها منجر شود. پس بهترین راه دقت در میزان کود مصرفی است. کودها، غذای گیاهان شما هستند. هرگز سعی نکنید در سیر کردن گیاهان زیاده روی کنید. بگذارید گیاه گرسنه شود، سپس به آن کود برسانید.
فیکوس الاستیکا به میزان کمی کود نیاز دارد. در طول فصول رشد، می‌توانید هر 4-3 هفته یکبار به گیاه کود بدهید.

6- مشکلات آفات و حشرات

برگها و ساقه را به خوبی بررسی کنید تا بتوانید آفات را به درستی تشخیص دهید. در صورت مشاهده، گیاه را با روغن چریش یا اسپری سیر درمان کنید.

چگونه روغن چریش یا اسپری سیر را به گیاه بزنید؟
1- یک قاشق غذاخوری روغن چریش یا عصاره مایع سیر را در 1.5 لیتر آب حل کنید. برای اثربخشی بیشتر، بهتر است از هر دو استفاده کنید.
2- محلول را در یک بطری اسپری دار بریزید.
3- تا زمان ناپدید شدن آفات، هفته‌ای یکبار این محلول را به برگها اسپری کنید.

علت خشک و قهوه‌ای شدن برگ های فیکوس الاستیکا

علت این مشکل، نامناسب بودن آبیاری است. در این صورت دو حالت ایجاد می‌شود :

• اگر برگ‌ها ضمن قهوه‌ای شدن، خشک و شکننده نیز شدند، یعنی گیاه دچار کم آبی است. اگر فیکوس آب کافی دریافت نکند، برگ‌ها به مرور زمان خشک شده و گیاه ناچار می‌شود تا آنها را از خود جدا کند؛ زیرا ترجیح می‌دهد تمام انرژی باقی مانده را صرف برگهای سالم بکند. عدم دریافت نور کافی نیز می‌تواند این علائم را تشدید کند.
برای درمان، بین دفعات آبیاری فاصله ایجاد نکنید و سعی کنید همواره خاک آن را مرطوب نگه دارید.
• اگر برگ‌ها ضمن قهوه‌ای شدن، نرم و لزج شدند، یعنی گیاه بیش از حد آب دریافت کرده است. در این صورت خاک از آب اشباع شده و ریشه نمی‌تواند آبی جذب کند. اگر خاک خیس بوده و بوی نامطبوعی داشته باشد، یعنی ریشه نیز درگیر شده است. هر زمان که یکی از این نشانه‌ها را در گیاه خود پیدا کردید، باید سریعا وارد عمل شوید.
ابتدا باید آبیاری را قطع کرده و اجازه دهید چند سانتی متر رویی خاک خشک شود. اگر فکر می‌کنید ریشه نیز دچار مشکل شده است، گیاه را از گلدان خارج کرده و ریشه را از خاک پاک کنید. با یک قیچی تیز و تمیز، بخش‌های قهوه‌ای و سیاه ریشه را ببرید. ریشه باید سفید و محکم باشد. اکنون می‌توانید گیاه را در خاکی تازه و گلدانی جدید بکارید.

نکات کلی نگهداری از فیکوس الاستیکا

• سعی کنید همیشه فیکوس را در دمایی بین 10 الی 28 درجه سانتی گراد نگه دارید. این گیاه می‌تواند چند روزی سایه را تحمل کند، اما هوای سرد را خیر. پس اگر قرار است برای مدتی به تعطیلات بروید، این موضوع را مدنظر داشته باشید.
• گیاه را دور از دستگاه‌های گرمایشی/ سرمایشی و نور مستقیم خورشید قرار دهید. فراموش نکنید که فیکوس الاستیکا عاشق نور غیرمستقیم است.
• هر چند سال یکبار، گیاه را به گلدان بزرگتری منتقل کنید.
• برگ‌ها را غبارروبی کنید. برای این کار، می‌توانید روغن چریش را به آنها اسپری کنید.
• برگ‌های زرد را از گیاه جدا کنید، زیرا راهی برای بازیابی آنها وجود ندارد.
• می‌توانید برای قرار دادن گیاه در معرض بهترین میزان نور، مکان آنرا تغییر دهید. اما هرگز در فصل زمستان ان را در کنار پنجره‌ای باز قرار ندهید.

تعویض گلدان

شما باید گلدان فیکوس تان را عوض کنید تا رشد کند. ممکن است هر چند سال یک بار یا هر سال نیاز به تعویض گلدان باشد که بستگی به میزان بزرگی گلدان و رشد گیاه دارد. اگر میخواهید گیاهتان در سایز فعلی بماند گلدانش را عوض نکنید.

تکثیر گیاه از راه ریشه دار کردن برگ

تکثیر گیاه فیکوس الاستیکا

آسانترین روش برای تکثیر گیاه، جدا کردن شاخه های کوچک از فیکوس سالم است که میتوانید این قلمه را در خاک یا آب ریشه دار کنید.
قبل از کاشت اجازه دهید شیره خارج شده از ساقه خشک شود.

روش دیگر برای تکثیر تکثیر هوایی (air layering) است.
برای این منظور، یک برش در گیاه سالم ایجاد کنید و یک خلال دندان در محل برش قرار دهید. با خزه محل را مرطوب نگهدارید و یک پلاستیک دور خزه بپیچید تا آن را روی خلال دندان نگهدارد. زمانی که رشد ریشه ها را در خزه دیدید، شاخه را برش دهید و در خاک جدید بکارید.

هرس

برای بهبود رشد فیکوس، رشد شاخه های جدید و کنترل سایز آن ، به طوریکه بیش از حد رشد نکند نیاز به هرس این گیاه دارید.
بهترین زمان هرس گیاه فیکوس الاستیکا بهار است، و در زمستان اصلا هرس نکنید و هشیار باشید که شاخه های بریده شده شیره گیاهی را آزاد میکنند که باید با دستکش این کار را انجام دهید.

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,506,000 تومان 2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه درباره روش نگهداری گیاه فیکوس الاستیکا در خانه یا محل کار لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق مشاوره گیاه پزشکی گُل‌سِتان استفاده نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در منزل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

چه مکانی برای نگهداری فیکوس الاستیکا مناسب است؟

فیکوس الاستیکا نور درخشان و غیر مستقیم خورشید را ترجیح می‌دهد. نور مستقیم و خیلی گرم خورشید سبب سوختن برگهای آن خواهد شد. بهتر است آن را در کنار پنجره‌ای نورگیر که دارای پرده‌ای نازک است قرار دهید تا بتواند نور خورشید را به بهترین شکل ممکن دریافت کند. انواع چند رنگ آن برای نمایش دادن رنگ‌های خود، به نور بیشتری نیاز دارند. پس اگر فیکوس شما چند رنگ است، باید کمی بیشتر از سایر گیاهان نور دریافت کند.
به طور کلی فیکوس تمایل دارد در دمای بین 15 الی 28 درجه سانتی گراد زندگی کند. اما می‌تواند در فصل زمستان تا دمای 10 درجه را نیز به خوبی تحمل کند. بنابر ریشه گرمسیری اش، به محیط‌های گرم و مرطوب علاقه بیشتری دارد، ولی با زندگی در محیط‌هایی با رطوبت کمتر به مشکل بر نخواهد خورد. فیکوس به تغییرات دمایی حساس است، پس آن را در مکانی قرار دهید که پیوسته دما و رطوبت ثابتی داشته باشد.

فیکوس الاستیکا به چه میزان آبیاری نیاز دارد؟

فیکوس به خاکی همواره مرطوب (بدون غرقاب شدن) نیاز دارد. اما برای تشخیص میزان صحیح آبیاری این گیاه، باید به نکات زیر آگاه باشید
چک کردن میزان رطوبت خاک
می‌توانید زمان صحیح آبیاری این گیاه را با وارد کردن سیخ چوبی (یا حتی انگشت خود) به داخل خاک بفهمید. اگر تقریبا 5 سانتی متر رویی خاک خشک بود، می‌توانید گیاه را آبیاری کنید. البته ما روش سیخ چوبی را ترجیح می‌دهیم، زیرا می‌توان سیخ را به نزدیکی ریشه برد و با تکان دادن، حفراتی در اطراف آن ایجاد کرد. این حفرات به بهبود زه کشی کمک کرده و مهمترین خاصیت آنها، برقراری جریان هوا در اطراف ریشه است.
زمان آبیاری فیکوس
تعداد دفعات به اندازه گیاه، فاصله قرار گیری آن از پنجره و فصلی از سال که در آن هستیم بستگی دارد. پس باید با توجه به این موارد و تغییرات خاک، بهترین زمان آبیاری گیاه خود را پیدا کنید. هر زمان 5 سانتی متر از سطح خاک خشک شد، گیاه را آبیاری کنید.
میزان آبیاری فیکوس
این گیاه باید عمیقا آبیاری شود؛ یعنی آنقدر که آب از طریق حفرات زه کشی موجود در زیر گلدان خارج شود. اگر گلدان شما فاقد حفرات زه کشی است، باید میزان آب را ملاک قرار دهید. ارتفاع آب، باید با یک چهارم اندازه گلدان برابر باشد؛ به عبارت دیگر اگر گیاه شما در گلدانی با حجم 4 لیتر کاشته شده است، باید یک لیتر به آن آب بدهید.
نحوه آبیاری در زمستان
زمستان، زمان خفتگی فیکوس الاستیکاست. در این مدت باید خاک را تقریبا خشک نگه دارید. اما اجازه ندهید کل خاک خشک شده و رطوبت خود را از دست بدهد. اجازه بدهید سطح خاک کمی بیشتر از فصول رشد خشک شود، و سپس گیاه را آبیاری کنید. اگر در این مدت گیاه شروع به ریزش برگ کرد، یعنی به آبیاری بیشتر نیاز دارد.
تمیز کردن برگ‌ها
در فصول رشد (به ویژه تابستان) با یک دستمال نم دار، سطح برگها را تمیز کنید. این کار به برگها کمک کرده تا مرطوب بمانند و در عین حال با پاک کردن گرد و غبار، به جذب بیشتر نور کمک خواهد کرد. اگر زمان و حوصله کافی برای این کار ندارید، می‌توانید با یک اسپری آب آنها را مرطوب کنید

علت ریزش برگ های فیکوس الاستیکا چیست؟

قدم اول، شناسایی دلایل احتمالی ریزش برگهای فیکوس است
1- کاهش فشار ترژسانس (آماس) برگها
فشار ترژسانس، فشار بین پلاسما و دیوار سلول‌هاست. این فشار سبب حفظ ظاهر محکم و سالم گیاه می‌شود.
آبیاری خیلی کم/ زیاد گیاه اصلی‌ترین دلیل بروز این مشکل است. علت دیگر، میزان بالای نمک خاک است. این مقدار اضافی نمک می‌توانند عملکرد اسمز (برقراری فشار) را تحت تاثیر قرار داده و سبب پژمردگی گیاه شود.
2- کمبود فضا برای رشد ریشه
ریشه، قلب گیاه است. پس باید شرایط مناسب را برای رشد و توسعه ریشه فراهم کنید. گلدان‌های کوچک، سبب فشردگی ریشه شده و مانع از رشد و گسترش آن می‌شوند.
3- نامناسب بودن سیستم زه کشی
خیس بودن خاک در دراز مدت، با از بین بردن ریشه مانع از رشد آن خواهد شد.
4- کمبود نور کافی
کمبود نور کافی یا تغییر شدید و ناگهانی میزان نور ورودی نیز می‌تواند از دیگر دلایل ریزش برگ‌های فیکوس باشد. مانند منتقل کردن گیاه از خارج به داخل خانه. نشانه بارز این مشکل، نیاز گیاه به تکیه گاهی برای قائم ماندن است. در این شرایط حتما باید شرایط نوری را بررسی کنید.
5- کمبود رطوبت لازم
معمولا مشکلات رطوبتی فیکوس، در فصل زمستان مشاهده می‌شود.
6- کود بیش از حد
کوددهی بیش از حد و حضور آفات نیز می‌تواند منجر به ریزش برگهای فیکوس شود. شته، کنه تار عنکبوتی و انواع مختلف شپشک از آفات رایج این گیاه هستند.
7- نامناسب بودن دما
دمای بسیار گرم یا بسیار سرد نیز ممکن است سبب لوله شدن و در نهایت ریزش برگهای فیکوس شود.
حال باید راه حل‌های صحیح برخورد با این مشکلات را بررسی کنیم
1- مشکلات آبیاری
آبیاری کم و زیاد، عوارض مشابهی دارند؛ به همین علت تشخیص اینکه دقیقا کدام یک از این موارد برای گیاه ایجاد مشکل کرده است کمی دشوار است. اجازه بدهید راه تشخیص را به طور خلاصه برایتان شرح دهیم
اگر خاک خشک است و گیاه بعد از آبیاری ظاهری باطراوت پیدا می‌کند، مشکل گیاه کم آبی است. اما اگر خاک خیس است و گیاه دچار ریزش برگها شده، گیاه در حال رنج بردن از آبیاری بیش از حد است. زرد یا قهوه‌ای شدن برگها نیز از نشانه‌های آبیاری زیاد است. تشخیص خیلی ساده بود، نه؟!
2- مشکلات ریشه و زه کشی
برای چک کردن وضعیت ریشه، باید آن را از گلدان خارج کنید. اگر مشاهده کردید توپ ریشه بیش از حد فشرده شده است، باید گلدان گیاه را عوض کنید.
فراموش نکنید که فیکوس، باید در خاکی با زه کشی مناسب کاشته شود. ریشه را از گلدان خارج کرده و اجازه بدهید برای چند دقیقه در هوای آزاد بماند تا خشک شود. سپس گلدانی بزرگ‌تر را با خاک پر کنید و گیاه را در آن بکارید.
3- مشکلات نوری
ریزش برگها در نتیجه تغییرات محیطی، امری طبیعی و قابل انتظار است. اما اگر قصد دارید فیکوس خود را از خارج خانه به داخل منتقل کنید، قبل از هر چیز باید گیاه را با شرایط جدید تطبیق دهید. پس بهتر است از لامپ‌های مخصوص گیاهان کمک بگیرید تا کمبود نور گیاه جبران شود.
4- مشکلات رطوبتی
فیکوس الاستیکا عاشق رطوبت است. همانطور که می‌دانید میزان رطوبت هوا در فصل زمستان کاهش پیدا کرده و سبب ریزش برگها می‌شود. حال سوال این است که چگونه رطوبت محیط را برای گیاه خود افزایش دهید. می‌توانید این کار را با روش‌های زیر انجام دهید :
گیاه را با آب اسپری کنید. از ترکیب کردن مواد شیمیایی با این آب خودداری کنید.
گیاه را در سینی آب و سنگ ریزه قرار دهید. یک سینی بزرگ را انتخاب کرده و داخل آن را با سنگ ریزه بپوشانید، سپس در آن آب بریزید. سینی نباید از آب لبریز شود. سپس گیاه را بر روی سنگ ریزه‌ها قرار دهید، چک کنید که زیر گلدان تماسی با آب نداشته باشد.
گیاه خود را در مکانی با هوای مرطوب قرار دهید. معمولا توالت و حمام مرطوب‌ترین نقاط منزل هستند.
تراریوم‌ها نیز ایده خوبی برای حفظ رطوبت گیاهان هستند.
5- مشکلات کوددهی بیش از حد
کوددهی بیش از حد می‌تواند سریعا به ریزش برگها منجر شود. پس بهترین راه دقت در میزان کود مصرفی است. کودها، غذای گیاهان شما هستند. هرگز سعی نکنید در سیر کردن گیاهان زیاده روی کنید. بگذارید گیاه گرسنه شود، سپس به او کود برسانید.
فیکوس الاستیکا به میزان کمی کود نیاز دارد. در طول فصول رشد، می‌توانید هر 4-3 هفته یکبار به گیاه کود بدهید.
6- مشکلات آفات و حشرات
برگها و ساقه را به خوبی بررسی کنید تا بتوانید آفات را به درستی تشخیص دهید. در صورت مشاهده، گیاه را با روغن چریش یا اسپری سیر درمان کنید.
چگونه روغن چریش یا اسپری سیر را به گیاه بزنید؟
1- یک قاشق غذاخوری روغن چریش یا عصاره مایع سیر را در 1.5 لیتر آب حل کنید. برای اثربخشی بیشتر، بهتر است از هر دو استفاده کنید.
2- محلول را در یک بطری اسپری دار بریزید.
3- تا زمان ناپدید شدن آفات، هفته‌ای یکبار این محلول را به برگها اسپری کنید.
نکات نهایی
سعی کنید همیشه فیکوس را در دمایی بین 10 الی 28 درجه سانتی گراد نگه دارید. این گیاه می‌تواند چند روزی سایه را تحمل کند، اما هوای سرد را خیر. پس اگر قرار است برای مدتی به تعطیلات بروید، این موضوع را مدنظر داشته باشید.
گیاه را دور از دستگاه‌های گرمایشی/ سرمایشی و نور مستقیم خورشید قرار دهید. فراموش نکنید که فیکوس الاستیکا عاشق نور غیرمستقیم است.
هر چند سال یکبار، گیاه را به گلدان بزرگتری منتقل کنید.
برگ‌ها را غبارروبی کنید. برای این کار، می‌توانید روغن چریش را به آنها اسپری کنید.
برگ‌های زرد را از گیاه جدا کنید، زیرا راهی برای بازیابی آنها وجود ندارد.
می‌توانید برای قرار دادن گیاه در معرض بهترین میزان نور، مکان آنرا تغییر دهید. اما هرگز در فصل زمستان او را در کنار پنجره‌ای باز قرار ندهید.

اینفوگرافیک راهنمای نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا

اینفوگرافیک روش نگهداری از فیکوس الاستیکا
نظرات (۲۶)
ثبت نظر
  • سمیرا

    توضیحات عالی و کامل بود ممنونم .

  • محمد

    سلام، توضیحات عالیه، البته میتونست بهتر هم باشه، موفقیت برای شما و آرزو میکنم

  • محمد

    سلام و سلامت برای تان ارزو میکنم، مطالب آموزنده بود

  • رضا

    سلام من گلدان فیکوس بلک دارم ولی برگ های جدیدش رنگ تیره نداره و سبز است علت چیه البته برگ جدید هم مدتی است نداده؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      روشن ماندن برگ های جدید فیکوس مشکی در اغلب موارد به دلیل نور کم هست
      از کودهای سه بیست هر دوهفته برای تقویت گیاه و دادن برگ های جدید استفاده کنید به علاوه اینکه شرایط رشدی ایده‌آل گیاه رو هم فراهم کنید

  • طاها

    سلام . گیاه فیکوس من برگهاش اویزون شده و از پایین چند تا برگش یکم رنگش عوض میشه و میریزه علتش چیه ؟ نور سایه از صبح تا شب داره ابیاری هم ۱۰ روز یک بار و اینکه خاک گلدونم سبک هست به محض اب دادن از انتهای گلدون خارج میشه ؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      درست هست که فیکوس الاستیکا به نور کم تا حدودی مقاوم هست ولی رشد بهتر اون در نور متوسط تا زیاد ولی غیر مستقیم هست و به نظر میرسه نور محیط شما کم هست.
      هر زمان که حداقل نصف خاک گلدان خشک میشه آبیاری رو انجام بدین و اینکه حتما رطوبت اطراف گیاه رو با یک دستگاه بخور سرد و یا روش های دیگه زیاد کنید.
      زردی برگها هم ممکن هست به دلیل کمبود مواد غذایی، کمبود نور و یا وجود آفات و بیماری ها باشه

    • سعید

      ابیاریت کمه خب. هر چهار روز یک بار در حدود یک لیوان سرخالی بهش اب بده

  • طهوری

    سلام یه فیکوس دارم که برگاش قهوه ای شده شپشک آرد الودم داشت سمپاشی کردم فایده نداشت چیکار باید انجام بدم

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      قهو‌ه ای شدن برگ فیکوس شما می تونه به دلیل آبیاری زیاد و یا بیماری قارچی باشد. آبیاری رو تنظیم کنید و با قارچکش دکتر پلنت برگ ها رو سمپاشی کنید.
      برای شپشک آردآلود، قسمت های آلوده رو با یک پنبه آغشته به آب و الکل تمیز کنید و از یک حشره‌کش مناسب برای سمپاشی استفاده کنید. دفعات استفاده رو بیشتر کنید تا سمپاشی اثرگذار باشد

  • لیلا

    سلام. ممنون میشم پاسخ بدین. ۵ ماهه که یک فیکوس خریدم. همون سه ماه اول ماهی یه برگ داد. ولی الان هبچی. متوقف شده انگار. ۴ تا از برگهای وسطی هم رو به پایین خم شده.

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      با داشتن اطلاعات اندک از شرایط نگهداری گیاه شما، به طور دقیق نمی توان راهنمایی کرد
      لطفا بفرمایید که شرایط نگهداری گیاه شما به چه صورت هست؟(آبیاری، نور گیاه، تامین رطوبت و…)

  • سحر

    سلام گلدون فیکوس من برگهای پایینش زرد میشه و‌میفته و کل برگها بی حال و افتاده شدند
    نور طبیعی نداره خواستم ببینم میتونم از لامپهای مخصوص گیاه استفا‌ده کنم
    و اینکه چیکار کنم که برگها از بی حالی و افتادگی خارج بشه و مثل روز اولش بشه 🙏

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گیاه فیکوس الاستیکا به نور زیاد نیاز داره و در نبود نور گیاه آسیب می بینه و چار بیماری میشه بنابراین بله اگر نور ندارید ازلامپ های رشدی مخصوص گیاه استفاده کنید
      با توجه به توضیحات شما به نظر میاد ریشه گیاه بیمار باشه بهتره حداقل دو مرحله از قارچکش بنومیل استفاده کنید و حتما چک کنید که کف گلدان سوراخ باشه و آبیاری رو هفته ای یک بار انجام بدین

  • متین

    سلام وقت بخیر
    گل فیکوس آلاستیکا ابلق شرابی رو یک و نیم ماهه که خریدم گلدون هم جابجا نکردم
    نزدیک پنجره گزاشتم نور آفتاب ملایم هم چندساعتی از روز بهش میخوره
    ولی یکی ازبرگهاش لکه قهوه ای در حاشیه برگ ایجاد شده و روبه پیشروی هست نمیدونم علتش آفت هست یاچیز دیگه ای
    بخاطر شرابی موندن برگهاش و اینکه گیاهان ابلق و تری کالر به نور ببشتری احتیاج دارن گزاشتم نور آفتاب از پنجره بهش بتابه
    ولی هم سوختگی برگ پیدا کرده هم دوتا برگ جدیدی که درآورده فقط ابلق هستن و رنگ شرابی گیاه خیلی کم شده، شنیدم کود خاصی برای شرابی موندن این گل بهش میدن ممکنه لطفا اسم اون کود رو بگید تهیه کنم
    ممنون میشم راهنمایی بفرمائید.

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      نکته اول اینکه فیکوس الاستیکا شرابی به نور زیاد نیاز داره اما این نور باید فیلتر شده و غیر مستقیم به گیاه بتابد تا باعث سوختگی برگ ها نشه
      قهوه ای شدن برگ در این فصل می تونه به دلیل سرما باشه بنابراین اگر نزدیک شیشه یا پنجره ای هست که سرما از اون درز می کند حتما جای گیاه رو عوض کنید
      سوختگی برگ می تونه به دلیل خشکی هوا هم باشد بنابراین هر روز گیاه رو غبارپاشی کنید تا نیاز رطوبتی اون تامین بشه
      برای فیکوس الاستیکا شرابی می تونید از کود سه بیست استفاده کنید

  • یگانه

    سلام ممنون از توضیحات خوبتون.
    چطوری می تونیم گیاه رو پرتر بکنیم؟ یعنی تعداد برگ هاش بیشتر بشه؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      تعداد برگ های این گیاه معمولا یک تعداد مشخصی هست
      ولی با مهیا کردن شرایط نگهداری خوب مثل کودهی ماهیانه، غبارپاشی روزانه، آبیاری به موقع و…. می توان باعث تسریع در رشد گیاه شد

  • هدی

    باسلام و وقت بخیر
    من روز شنبه یک فیکوس آلاستیکا برام اوردن خونه امروز که چهارشنبه هست نگاه میکنم میبینم برگاش داره برمیگرده انگاری یک پیچی توی برگاش افتاده باید چیکار کنم؟ ممکنه قارچی باشه گیاه؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      همراه گل‌سِتانی سلام
      باید عکس گیاه بررسی بشه ولی با توجه به اینکه گیاه تازه خریداری شده و به مکان جدید منتقل شده امکان دارد که پیچیدگی برگ ها به دلیل خشکی هوا باشد.
      برای تامین رطوبت هوا بهتر هست از دستگاه بخور سرد استفاده کنید و یا برگ های گیاه رو هر روز غبارپاشی کنید.

  • مریم

    سلام گیاه فیکوس بلک دارم دو تا گلدون جدا
    یکی برگهاش اویزون شده و یکی دیگه با اینکه ظاهر سالمی داره اما برگهاش ار پایین شروع کردن به سوخته شدن و لکه عای کوچک و بزرگ قهوه ای
    دو هفته اس از کاشتنشوت میگذره
    هفته ای یک بار میذارم داخل حمام و کامل اب میدم که سیراب شه و از زیر گلدون اب خارج بشه
    دمای اتاقم پایینه با اینکه زامیفولیا و پوتوس و سانسوریا دارم که تو این دما حالشون خوبه
    نیاز به رطوبت داره؟ ایا نیازه روشون پلاستیک بذارم و اب پاشی کنم که روژلت کافی داشته باشن یا داخل حمام بذارم؟ چی کار کنم براشون

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      همراه گل‌سِتانی سلام
      گیاه باید بررسی شود
      وارد لینک زیر بشین و بعد از ثبت نام، عکس گیاه رو ارسال کنید تا مشاور مجموعه گل‌ستان راهنماییتون کنند:
      dr.golsetan.com

  • احمد

    سلام
    من یک فیکوس بلک دارم که چندین ساله که برگ جدیدی نداده و به نظر می‌آید جوانه انتهای آن صدمه دیده،
    راهی برای رشد برگهای جدید وجود دارد یا خیر

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      همراه گل‌سِتانی سلام
      شرایط نگهداری گیاه باید بررسی شود چرا که ممکن هست گیاه کمبود مواد غذایی داشته باشد و یا نور و آبیاری گیاه صحیح نباشد.
      بهتر هست فیکوس بلک رو در یک محیط پرنور نگهداری کنید و با کودهای محرک رشد برگ گیاه رو تقویت کنید.

  • یسنا

    سلام. من گیاه فیکوس بلک و فیکوس شرابی رو خریداری کردم و بعد دوروز خاکش رو تعویض کردم.و اولین آبیاری هم هیومیک اسید و قارچکش استفاده کردم.
    الان برگهاشون حالت افتاده رو به پایین داره .
    برای احیا شدنش باید چیکارکنم؟
    چه شرایطی (نور و رطوبت و دما) براش مهیا کنم؟
    دوباره برگهاش درست میشه و به حالت قبل برمیگرده؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      همراه گل‌سِتانی سلام
      برای تعویض خاک گلدان گیاه تازه خریداری شده بهتر هست حداقل یک ماه به گیاه فرصت بدهید تا به شرایط محیطی جدید خود عادت کند.
      گیاهرو در یک مکان پرنور(با نور غیر مستقیم) نگهداری کنید، حتما هر روز برگ های گیاه رو اسپری کنید و هر دو هفته با کود آمینواسید گیاه رو آبیاری کنید.