روش نگهداری گیاه برگ بیدی (Tradescantia Fluminensis Quadricolour)

زمان مطالعه: 7 دقیقه

معرفی گیاه برگ بیدی

برگ بیدی یک گیاه آپارتمانی زیباست که به سرعت رشد می‌کند، همین باعث شده که به گیاه یک اینچی هم معروف باشد. چون اگر در شرایط مساعدی قرار بگیرد، هرهفته حدود یک اینچ رشد می‌کند!
برگ بیدی می‌تواند آزادانه در تمام طول سال گل بدهد. معمولا گلهای آن صورتی، بنفش یا سفید هستند. برگ بیدی برای گلدان‌های آویزی بسیار مناسب است. برگ بیدی صورتی بسیار رایج و پرطرفدار است.

گاهی ممکن است برگی رشد نکند و فقط گیاه قد بکشد، در چنین شرایطی در صورت بلند شدن بیش از حد ساقه کمی آن را ببرید تا مشکل را حل کند.
برگ بیدی مناسب آپارتمان است و با برگهای آویزی خود جلوه ای خاص به محیط میبخشد.
لازم است بدانید که گیاه برگ بیدی از گیاهان تصفیه کننده هوا میباشد و شما میتوانید با خرید گیاهان تصفیه کننده هوا به سلامت هوای محیط اطراف کمک کنید.
اکنون با گل‌سِتان همراه باشید تا روش نگهداری گیاه برگ بیدی را بدانید.

شرایط نگهداری گل برگ بیدی

آبیاری

اگر خاک گیاه را مرطوب ( و نه غرقاب ) نگه دارید، بدون شک برگ بیدی رشد سالمی خواهد داشت. در فصل تابستان هفته‌ای یک بار گیاه را آبیاری کنید و با رسیدن زمستان، این میزان را به تقریبا ماهی یکبار کاهش دهید.
غرقاب شدن ریشه برگ بیدی باعث از بین رفتن گیاه می‌شود. پس تنها هنگامی به آن آب بدهید که خاک کاملا خشک شده باشد. مطمئن شوید که گیاه بیش از حد آبیاری نشود.
بهتر است در فصل گرم دو یا سه بار در هفته آبیاری شود.

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,506,000 تومان 2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان

نور

بهترین رشد برگ بیدی در مکان پرنور، اما با نور غیرمستقیم خورشید رخ می‌دهد. در صورت عدم دریافت نور کافی خورشید، طرح‌های زیبای سطح برگ آن در مرور زمان کمرنگ شده و ناپدید می‌شوند. البته مواظب باشید، چون نور زیادی هم سبب سوختن برگ‌های او می‌شود.
پس مکان ایده آل برگ بیدی ، مکان‌های آفتابی است. اما در کل، برگ بیدی با مقدار کمی نور مستقیم خورشید و مقدار زیادی نور غیرمستقیم هم رشد می‌کند.

دما و رطوبت

همه انواع مختلف برگ بیدی، بازه دمایی 18 الی 23 درجه سانتی گراد را برای زندگی ترجیح می‌دهند. اما می‌توانند در دمای بالاتر (هوای گرم‌تر) هم رشد خوبی داشته باشند.
اگر دما به کمتر از 10 درجه سانتی گراد برسد، احتمال دارد رنگ برگها تغییر کرده و یا آسیب ببینند.

برگ بیدی به میزان رطوبت هوا حساس نیست. حتی می تواند در بی آبی هم دوام بیاورد. اما به شرط اینکه نور کافی به آن بتابد. پس آن را در نزدیکی پنجره قرار دهید. و یا اگر در یک اتاق جنوبی هستید، آن را فقط کمی از پنجره دور کنید. ( تا از تابش مستقیم افتاب آسیب نبیند)

خاک

برگ بیدی می‌تواند به خوبی در خاک مخصوص گیاهان تزئینی رشد کند، به شرط اینکه بیش از حد آبیاری نشود. ایده‌آل ترین حالت برای خاک مناسب برگ بیدی، ترکیب کردن کمی شن و ماسه با خاک گلدان معمولی است.

کوددهی

این گیاه خیلی به کوددهی نیاز ندارد. اگر خاکی غنی برای کاشتن آن انتخاب کنید، نیازی نیست نگران کود دادن به برگ بیدی باشید.
اما برای تقویت بیشتر گیاه، می‌توانید هر دو ماه یکبار از کود محلول در آب استفاده کنید. این کود را به اندازه نصف قدرت آن رقیق کنید و به گیاه بدهید. کوددهی افراطی می‌تواند سبب از بین رفتن طرح‌های ظریف سطح برگها شود.
هرگز کود را به خاک خشک اضافه نکنید و حتما قبل از کوددهی کمی خاک را آبیاری کنید؛ به خصوص اگر از کود جامد استفاده می‌کنید.

هرس کردن

برگ بیدی گیاهی با رشد سریع و متداوم است، به طوری که می‌تواند در مدتی کوتاه به گیاهی کاملا بد قیافه، ضعیف و علف مانند تبدیل شود. بریدن ساقه‌ها از محل رشد، ظاهر نامرتب گیاه را ازبین برده و به پر شاخ و برگ‌تر شدن گیاه کمک می‌کند. حداقل 25 درصد ساقه‌ها را مرتبا هرس کنید.

تکثیر

در ادامه روش نگهداری گیاه برگ بیدی به تکثیر این گیاه میپردازیم.
تکثیر برگ بیدی واقعا آسان است. کافی است یک تکه 3 سانتی‌متری از ساقه جدا کنید و آن را در گلدان با خاک تازه بکارید. این قسمت جدا شده باید دارای حداقل یک برگ هم باشد. نیازی به استفاده از کود و هورمون برای تحریک ریشه دادن نیست.
آبیاری مداوم به تنهایی ریشه را تشویق کرده و در عرض چند هفته یک گیاه جدید به شما تحویل می‌دهد! و بهتر است این کار در فصل بهار انجام شود.
اگر گلدان برگ بیدی را تغییر ندهید، آسیبی نخواهد دید. اما به طور کلی انتقال دادن آن به گلدانی بزرگتر به طور سالیانه، برای آن سودمند خواهد بود.

آفات و بیماری ها

رایج‌ترین مشکلی که در نگهداری از برگ بیدی با آن مواجه می‌شویم، پوسیدگی و فاسد شدن ریشه است.
این اتفاق در اثر آبیاری بیش از حد و یا کاشتن گیاه در خاکی با مقادیر خیلی زیاد الیاف طبیعی رخ می‌دهد. قبل از اینکه گیاه را در خاک جدید بکارید، به اندازه یک مشت ماسه یا پرلیت هم به آن اضافه کنید.
شپشک و کنه تار عنکبوتی بیشترین آفاتی هستند که برگ بیدی به آنها مبتلا می‌شود. آنها معمولا با یک شست و شوی ساده با آب از بین می‌روند.
دمای پایین یا کود بیش از حد می‌تواند سبب رنگ پریدگی برگ‌ها شود. تابش نور مستقیم خورشید هم ممکن است سوختگی برگها را به دنبال داشته باشد.

سمی بودن

گیاه برگ بیدی به میزان خیلی کمی برای انسان‌ها و حیوانات سمی است.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه درباره گیاه برگ بیدی و نگهداری آن در خانه یا محل کار لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق مشاوره گیاه پزشکی گُل‌سِتان استفاده نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در منزل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.


سوالات پرتکرار شما در مورد روش نگهداری گیاه برگ بیدی

چطور به برگ بیدی آب بدهیم؟

برگ بیدی حدودا به هفته‌ای یک بار آبیاری نیاز دارد. هر زمان 3 الی 5 سانتی‌متر بالایی خاک گیاه خشک شد زمان آبیاری مجدد گیاه است. فقط توجه داشته باشید که آبیاری بیش‌ازحد می‌تواند باعث از بین رفتن ریشه‌های گیاه شود و آبیاری کم نیز باعث قهوه‌ای شدن لبه برگ‌ها خواهد شد. بنابراین همیشه به‌اندازه به برگ بیدی خود آب داده و بعد از آبیاری نیز، آب خارج شده از زیر گلدان را دور بریزید تا با گلدان در تماس نباشد و به ریشه‌های گیاه آسیبی نرسد.

آیا برگ بیدی سمی است؟

خورده شدن یا جویدن برگ‌های این گیاه باعث ایجاد واکنش سمی نمی‌شود، اما می‌تواند باعث ایجاد آلرژی یا حساسیت شود؛ به‌طوری‌که خورده شدن این گیاه می‌تواند باعث ایجاد خارش، حساسیت و یا قرمزی در دهان شود.

نور مورد نیاز برگ بیدی چقدر است؟

این گیاه به محیطی نور گیر و نوری غیرمستقیم برای رشد خود نیاز دارد. بد نیست بدانید که نور مستقیم و شدید خورشید می‌تواند باعث سوختن برگ‌های گیاه شده و سایه بیش‌ازحد نیز می‌تواند باعث از بین رفتن رنگ برگ‌ها شود.

چرا برگ‌های برگ بیدی بی رنگ می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین دلایل بی‌رنگ شدن برگ‌های برگ بیدی کمبود نور است. در صورتی که این گیاه بیش‌ازحد در سایه بماند یا نور کمی به آن برسد آسیب می‌بیند و برگ‌های آن شروع به بی‌رنگ شدن می‌کند. بنابراین بهتر است گیاه را به محلی مناسب منتقل کنید.

چطور به برگ بیدی کود بدهیم؟

این گیاه نیاز خاصی به کوددهی ندارد و می‌تواند بدون کوددهی نیز رشد خوبی داشته باشد، اما در صورتی که قصد تقویت گیاه خود را داشته باشید می‌توانید در بهار و تابستان به‌صورت ماهانه از کودی متوازن استفاده کنید که 2 برابر بیشتر از دستور‌العمل روی بسته‌بندی رقیق شده باشد.

چرا برگ‌های برگ بیدی قهوه‌ای می‌شود؟

قهوه‌ای شدن لبه برگ‌های این گیاه نشانه‌ای از کوددهی زیاد است. همچنین کمبود آب و رطوبت در اطراف گیاه نیز می‌تواند باعث ایجاد این مشکل شود. در این باره باید بگوییم که کوددهی زیاد باعث آسیب به ریشه‌های گیاه شده و این موضوع باعث می‌شود تا گیاه نتواند آب کافی را از درون خاک جذب کند. نتیجه اینکار نیز به این شکل بروز پیدا می‌کند که گیاه با وجود آبیاری صحیح، همیشه تشنه خواهد ماند. علاوه‌بر موارد یاد شده بالا رفتن سن برگ‌ها نیز می‌تواند خود دلیلی بر قهوه‌ای شدن برگ‌های گیاه شما باشد؛ با بالا رفتن سن برگ‌های گیاه، از وسط شروع به قهوه‌ای شدن می‌کند و در انتها می‌میرد. این سیکل طبیعی زندگی گیاه است و مشکلی وجود ندارد. در این حالت شما می‌توانید برگ‌های پیر قهوه‌ای شده را از روی گیاه هرس کنید تا انرژی گیاه صرف این برگ‌ها نشود.

چطور برگ بیدی را پر پشت کنیم؟

برای پرپشت کردن برگ بیدی باید به‌طور مرتب آن را هرس کنید. هرس کردن به این گیاه کمک می‌کند تا بتواند رشد جدید‌تر و قوی‌تری داشته باشد. بهتر است این هرس کردن در فصل رویش گیاه یعنی بهار و تابستان انجام شود تا گیاه بتواند رشد بهتر و جدید‌تری را داشته باشد.

نظرات (۴۹)
ثبت نظر
  • ناشناس

    نگهداری ازبنجامین

    • مشاور گل و گیاه گُل سِتان

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      گیاه بنجامین به رطوبت محیطی زیادی نیاز دارد
      شما میتوانید گیاهتان را هر ۲ هفته یک بار ابیاری کنید
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  • زهره

    من گل برگ بیدی صورتی رو گرفتم.اما چون قبلاً توی آب واسه ریشه زدن گذاشتم و گندیده الان میترسم دوباره توی آب بذارم.چطور قلمه هامو ریشه دار کنم

    • غزال شاه مرادی

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      قلمه سالم گیاه را از گیاه مادری جدا کنید و داخل مخلوط پرلایت و کوکوپیت بگذارید
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

    • Shirin

      سلام عزیز،اگه از آب جوشیده سرد برای قلمه استفاده کنید و حتماً هم یک تکه ذغال داخل ظرف بزارید.ریشه گیاه نمیگنده.

  • فرشاد

    با سلا و خسته نباشید
    من یه گل برگ بیدی دارم و به صورت ناگهانی شروع کرده به سوختن برگ ها تک تک
    جلو نور مستقیم نیست دمای خونه هم حدود ۳۵ تا ۳۹ درجه اس
    آب هم مرتب و به به موقع میدم
    ممنون میشم راهنمایی بکنید

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      سوختن برگ ها دلایل مختلفی دارد از جمله آبپاشی جلوی نور خورشید، کوددهی زیاد و آفتاب مستقیم
      خشکی هوا نیز می تواند از دلایل خشکی برگ باشد

    • مژی

      سلام یه گیاه آکلونما دارم برگاش آویران شده چکار کنم

      • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

        دوست گُل‌سِتانی سلام
        آویزان شدن برگ آگلونما میتونه به دلیل آبیاری نامناسب، رطوبت پایین یا کوددهی زیاد باشه بنابراین شرایط نگهداری گیاه رو به دقت چک کنید

  • ###

    راهنمایی کنین برگ بید بنقش و صورتی مستقیم زدم خاک چن روز یبار اب بدم

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      هر زمان که سطح خاک خشک شد، خاک را مرطوب کنید
      از آبیاری زیاد پرهیز کنید

  • ناشناس

    سلام من چند شاخه گل برگ بیدی قلمه زدم الان اون هارو داخل آب بزارم که ریشه بزنن یا بکارمشون تو خاک

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      فرقی ندارد در هر دو ریشه‌دار میشه
      فقط خاک باید سبک باشه مثل مخلوطی از کوکوپیت و پرلیت یا هر کدام به تنهایی.

  • ناشناس

    سلام من چند شاخه کوچک حدودا ۳ تا ۵ سانت برگ بیدی قلمه زدم الان اون هارو داخل آب بزارم یا همینطوری بکارم تو خاک

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      فرقی ندارد در هر دو مورد ریشه دار خواهد شد فقط خاک باید سبک باشد

      • فاطیما

        سلام و عرض ادب و احترام، ممنون از مطالب پر مغزتون ببخشین من گل نانوک خریدم و یک هفته طول نکشید که داره از پایین ساقه نازک میشه و از بین می‌ره و حتی قلمه هاشم که تو پرلیت و کوکو پیت کاشتم همین بلا داره سرشون میاد توروخدا راهنماییم کنین که چه کنم ؟؟؟؟؟؟ابیاری هم منظم بوده

        • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          این گیاه به آبیاری زیاد، سرمای هوا و کمبود نور حساس هست
          اگر گیاه جلوی باد کولر هست حتما جابه جا شود و بین دو آبیاری حتما سطح خاک تا عمق پنج س.م خشک شده باشه
          برای قلمه ها هم فقط زمانی که خاک خشک شده سطح خاک مرطوب بشه و به هیچ‌وجه قلمه هارو غرقاب نکنید

  • آرزو

    سلام این گیاه باید در آب ریشه دار بشه یا مستقیم بعد از قلمه زدن کاشته شود؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      در هر دو ریشه زایی امکان پذیر است و موردی ندارد

  • وحید هلان

    سلام من چندتا گلدون کوچک برگ بیدی دارم با اینکه هیچ وقت غرقابشون نمیکنم ولی ساقه هاشون از پایین نرم میشن بعد خشک میشن خواهش میکنم منو راهنمایی کنید

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      نرم شدن ساقه برگ بیدی می تونه به دلایل آبیاری بیش از حد و یا سرمای هوا باشد.
      آبیاری زمانی انجام شود که خاک خشک شده است چون آبیاری پیاپی باعث قارچی شدن ریشه و طوقه میشه

      • فاطیما جعفری

        سلام گل من هم همین مشکل رو پیدا کرده در حالیکه اصلا آب زیاد یا سرما بهش نرسیده، ممنون میشم بفرمایین چه کنم؟؟؟؟

        • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          خیس شدن ساقه ی برگ بیدی و آبیاری زیاد از دلایل اصلی نرم شدن ساقه ی این گیاه هست
          فواصل آبیاری رو بیشتر کنید و سعی کنید برگ ها و ساقه های گیاه در زمان ابیاری خیس نشوند و اینکه به تهویه گیاه هم توجه کنید

  • اعظم رمضانی

    چطوری میتونم سوالمو بپرسم

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com

  • مصطفوی

    با سلام برگ بیدی رو وقتی خریدم برگها متمایل به بنفش بود الان کمرنگ شده دلیل چیه؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      کمبود نور یکی از دلایل کمرنگ شدن رنگ برگ های برگ بیدی هست

  • لیلییی

    سلام عرص خدمت خدمت مشاورین عزیز
    ببخشید یه سوالی داشتم من یه گل نانوک خریدم گلم رشد نداره و یه کوچلو حالت برگاش عوض شده شادابی زمان خریدو نداره نور و ابدهی شم مناسب بوده میشه راهنماییم کنید مشکل از کجاس

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ممکن هست نور مورد نیاز گیاه تامین نشده باشد و یا گیاه دچار بیماری یا آفت شده باشد
      آبیاریتون هم باید زمانی که خاک خشک شده انجام بشه و گیاه سیراب بشه

  • محمدزاده

    سلام خسته نباشید
    گیاه برگ بیدی روی تراس اپارتمان شمالی با نور خیلی زیاد خراب نمیشه؟ من گل یخ دارم روی تراس رشدش عالیه و پر گل هست میخوام بدونم نور مستقیم و زیاد اسیبی بهش نمیزنه؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      نور زیاد برای گیاهانی که نام بردید بسیار خوب هست ولی بهتر هست نور شدید و سوزاننده به برگ بیدی نخورد

  • شیوا

    سلام روز خوش ببخشید من یه برگ بیدی بنفش دارم گذاشتم توی اب دوتاش ریشه در اورد دوتاش نیورد بعدم با خاک سبک کاشتمشون میشه مقادر دقیقه ابیاریشو بگین برای گلدون متوسط رو به کوچیک

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      هر زمان که خاک خشک شد آبیاری کنید

  • یا فاطمه زهرا

    سلام
    ممکنه این پیوند رو باز کنین و بگین چی باعث شده که برگ بیدی من اینطور بشه؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      نرم شدن و حالت پوسیدگی نزدیک طوقه برگ بیدی معمولا از آبیاری زیاد هستش
      آبیاری فقط زمانی باشه که حداقل نصف خاک گلدان خشک باشه

  • زینب

    سلام خسته نباشید من یک گل برگ بیدی دارم که برگ هایش سوخته و پژمرده شده و برگ هایش دارد میریزد باید چه کار کنم؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      سوختن برگ های برگ بیدی در اکثر مواقع به دلیل نور مستقیم، خشکی محیط اطراف گیاه، آبیاری زیاد و یا وجود بیماری و آفات هست
      بنابراین شرایط نگهداری گیاهتون رو به دقت چک کنید

  • خیرخواه

    سلام خسته نباشید
    من یک گل کراسولا دارم که برگ هایش ریخته است وفقط چند تا برگ دیگر دارد باید چه کار کنم تا پر برگ شود؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      در ابتدا باید دلیل ریزش برگ های گیاه رو پیدا کنید که به احتمال زیاد مربوط به شرایط نگهداری شما میشود
      و نکته دیگه اینکه کراسولای شما از چه نوعی هست؟ گونه های متفاوتی از کراسولا وجود دارد

  • فاطمه زهرا

    سلام
    من یک گل حسن یوسف دارم چگونه از آن نگه داری کنم؟

  • سارا صالحی

    سلام من امروز ی گل برگ بیدی ازتون گرفتم که تو گلدون شیشه ای ارسال شده ولی روش نگهداری که میخونم همش نگهداری تو گلدون خاکی اینکه میخواستم بدونم الان باید این گل انتقال بدیم به گلدان خاکی یا تو آب هم میتونیم نگهداریم و خراب نمیشه ؟؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله داخل آب هم میشه از این گیاه نگهداری کرد فقط هر ۳ روز یکبار آب گلدان کلا عوض شود و از آب بدون کلر استفاده کنید، گلدان رو هر هفته کامل بشورید و ضدعفونی کنید تا محل تجمع عوامل بیماری زا نباشد
      برای تغذیه هم می توانید از کودهای برگی که به صورت محلول‌پاشی و از طریق برگ جذب گیاه می شوند هر دو هفته درمیان استفاده کنید (فقط دقت کنید غلظت کودی که استفاده می کنید زیاد نباشد چون گیاه دچار برگ سوزی می شود).
      از نظر نوری هم گیاه در یک مکان پرنور به دور از نور مستقیم و شدید خورشید باشد

  • هانا

    سلام ممنون از سایت خوبتون.من برگ بیدی مینیاتوری سبز یاهمون کالیسیا دارم میتونم در آپارتمان در سایه نگهش دارم؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      خیر در سایه رشد خوبی نخواهد داشت، بهتر هست در یک مکان پر نور با نور غیرمستقیم نگهداری شود

  • فهیمه

    سلام . ممنون از مطالب مفیدتون
    من حدود سه هفته هست برگ بیدی خریدم ولی تو این سه هفته هیچ رشدی نکرده،شکل و ظاهرش دقیقا مثل روز اولش هست ولی اصلا رشد نمیکنه. تو اتاق کنار پنجره ای که پرده داره نگهداری میکنم، وقتی خریدم گفتن نور زیاد نمیخواد، از خاک مخلوط کاکتوس و خاک برگ استفاده کردم.ممنون میشم راهنماییم کنید

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      برگ بیدی به نور زیاد ولیی غیر مستقیم احتیاج دارد
      اگر رشد گیاه شما کم هست احتمال داره که شرایط نگهداریش مناسب نبوده باشه
      گیاه رو در یک مکان پرنور با نور غیر مستقیم نگهداری کنید و هر زمان که خاک خشک بود سریعا آبیاری کنید
      نور کم رشد گیاه رو کند می کند

  • مهدیه

    سلام
    من یک گلدان خیلی کوچک با دو برگ که برگ بیدی است خریدم
    یکی از این دو برگ یک خط قهوه ای وسط آن افتاده
    من آن را در آشپزخانه وسط میز و روبروی پنجره گذاشتم،، نور مستقیم نمی خوره،، ولی آب زیاد دادم بهش، اصلا تجربه گل و گلدان ندارم.
    می خواستم عکسش و بفرستم،
    سوال :آیا باید گلدان را عوض کنم؟ چون کوچک است با دو برگ وسط آن، کی می توانم عوض کنم گلدان را؟ من آنکارا هستم،، آب و هوای خشک و سرد،، دمای هوا ۱۷ در روز و ۷ در شب است،، ممنون

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com