خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

راهنمای جامع نگهداری از گل حسن یوسف

زمان مطالعه: 25 دقیقه

حسن یوسف یک گیاه علفی دولپه‌ای است. این گیاه یک ریشه عمودی بلند و ضخیم دارد که توسط ریشه‌های کوچک‌تر احاطه شده و رگبرگ‌هایی شبکه مانند روی برگ‌هایش دارد. همچنین به جای اینکه هر ساقه یک گل داشته باشد، چند گل دارد. با وجود اینکه اکثر مردم حسن یوسف را سالانه تهیه می‌کنند، اما این گیاه می‌تواند گیاهی پایا باشد و چندین سال عمر کند. نکته‌ای که در نگهداری حسن یوسف باید مدنظر داشته باشید این است که حسن یوسف به‌شدت در برابر سرما آسیب‌پذیر است. بنابراین در طول نگهداری از حسن یوسف به این نکته توجه داشته و آن را در محیطی که سوز سرما به آن برسد قرار ندهید، به‌خصوص اگر در منطقه‌ای سردسیر زندگی می‌کنید.

اگر در خانه خود حسن یوسف دارید یا به‌تازگی قصد خرید گیاهان آپارتمانی داشته و حسن یوسف را در لیست خرید خود قرار داده‌اید، اما روش نگهداری صحیح از حسن یوسف را نمی‌دانید، تا پایان این مطلب با گل فروشی آنلاین گُل‌سِتان همراه شده و صفر تا صد روش نگهداری گل حسن یوسف را یاد بگرید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


مشخصات کلی گل حسن یوسف

  • بومی: آسیا و استرالیا
  • نام علمی: Plectranthus Scutellarioides
  • خانواده: نعنائیان
  • گونه: همیشه سبز
  • دمای ایده‌آل: 21 الی 37 درجه سانتی گراد
  • نور: روشن، غیر مستقیم و سایه فراوان
  • آب‌دهی: خاک بین هر نوبت آب دادن خشک باشد
  • رطوبت: رطوبت بالای مدیریت شده
  • بیماری و آفت: مستعد به هجوم شپشک، شته، کنه تار عنکبوتی، حلزون و مگس سفید. همچنین احتمال ابتلا به قارچ ریشه و پوسیدگی ساقه وجود دارد.


روش نگهداری گل حسن یوسف

آبیاری

وقتی برای اولین بار حسن یوسف را می‌کارید، چه در باغچه و چه در گلدان، باید آب زیادی به آن بدهید تا جایی که خاک اشباع شود، اما در ادامه نگهداری حسن یوسف باید فقط زمانی به گیاه آب بدهید که خاک گیاه رو به خشکی رفته باشد. به‌عبارت دقیق‌تر خاک حسن یوسف باید مرطوب باشد و بیش‌از حد خیس نشود، چون ریشه‌های این گیاه در صورت خیس ماندن مستعد پوسیدگی است. البته که ناگفته نماند چه در نگهداری گل حسن یوسف و چه در نگهداری سایر گیاهان آپارتمانی آبیاری بیش‌از حد و غرقاب کردن گیاه یک حرکت اشتباه بوده و باعث پوسیدگی ریشه‌های گیاه می‌شود.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

حسن یوسفی که در گلدان کاشته شده باشد نسبت به گیاهی که در باغچه کاشته شده باشد آب بیشتری طلب می‌کند. ازاین‌رو اگر برای نگهداری حسن یوسف گلدان را انتخاب کرده‎اید در طول فصل‌های گرم سال، مرتبا خاک آن را با فرو کردن انگشت‌تان داخل خاک چک کنید تا گیاه تشنه نماند.

روش نگهداری گل حسن یوسف
گل حسن یوسف

نور مورد نیاز برای نگهداری گل حسن یوسف

حسن یوسف در زادگاه اصلی خود اکثرا در سایه است به همین خاطر باید در خانه نیز شرایطی مثل محل زندگی‌اش فراهم کنید و آن را از آفتاب مستقیم دور نگه دارید.

نکته‌ای که در نگهداری از حسن یوسف باید به آن توجه داشته باشید این است که آن را به‌هیچ‌وجه در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید، چون نور مستقیم و شدید باعث می‌شود تا برگ‌های حسن یوسف بسوزد و رنگ‌های چشم نواز برگ‌ها محو شود. همچنین ممکن است لبه برگ‌ها قهوه‌ای شود یا لکه‌های بی‌رنگی روی برگ ایجاد شود.

باتوجه به آنچه گفته شد، بهترین محل برای حسن یوسف جایی است که نور صبح را دریافت کند و در بعداز ظهر در سایه بماند، زیرا آفتاب بعدازظهر بسیار قوی‌تر از آفتاب صبح است و به گیاه آسیب می‌زند. با این کار گیاه هم نور طبیعی خورشید را دریافت می‌کند و هم سایه دلخواهش را می‌گیرد تا رنگ برگ‌ها حفظ شود.

اگر شرایط ایجاد سایه در بعداز ظهر را ندارید می‌توانید سراغ گونه‌هایی از حسن یوسف بروید که طاقت آفتاب بعداز ظهر را داشته باشند. ازاین‌جهت بهتر است قبل از تهیه این گیاه از محل نگهداری و گونه‌ای از این گیاه که قصد خریدش را دارید آگاهی لازم را کسب کنید.

مطلب مرتبط: روش آبیاری و نور مناسب گیاه آپارتمانی

دمای مناسب برای نگهداری حسن یوسف

حسن یوسف یک گیاه گرمسیری است پس قاعدتا گرما را دوست دارد. این گیاه می‌تواند دمایی بین 21 درجه تا 37 درجه را تحمل کند و با فصل‌های گرم مشکلی ندارد، اما درباره سرما کم طاقت است، به‌طوری‌که وقتی دمای هوا به 10 درجه سانتی‌گراد برسد این گیاه طاقتش را از دست می‌دهد.

اگر برای نگهداری از گل حسن یوسف گلدان را انتخاب کرده‌اید، بهترین کار این است که در زمان سرما گلدان را به محلی گرم نورگیر با نور غیرمستقیم منتقل کنید.

دمای مناسب برای نگهداری حسن یوسف
گل حسن یوسف نارنجی

رطوبت مورد نیاز برای نگهداری گل حسن یوسف

حسن یوسف به محیطی مرطوب نیاز دارد، محیطی که سطح رطوبت آن متوسط باشد؛ ازاین‌رو اگر محیطی که برای نگهداری حسن یوسف انتخاب کرده‌اید به‌اندازه کافی مرطوب نیست، از تکنیک های تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی استفاده کرده و میزان رطوبت محیط را به بالای 50 درصد برسانید.

خاک مناسب برای نگهداری از حسن یوسف

خاک مناسب برای نگهداری از گل حسن یوسف خاکی است که زهکشی عالی داشته باشد، ازاین‌رو موقع خرید خاک برای گیاه حتما به این نکته توجه داشته و خاکی با زهکشی عالی برای آن تهیه کنید.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان

اگر هم فکر می‌کنید خاک فعلی گیاه‌تان زهکشی مناسبی ندارد، می‌توانید با اضافه کردن پرلیت به ترکیبات خاک زهکشی آن را بهبود دهید.

خاک مناسب برای نگهداری از حسن یوسف
گل حسن یوسف آبی

کوددهی

در طول نگهداری از گل حسن یوسف بهتر است در فصل‎های بهار و تابستان ماهی یکبار به آن کود بدهید. در فصل‌های پاییز و زمستان نیز گیاه نیاز به کوددهی نداشته و نباید به آن کود بدهید، چون حسن یوسف در این فصل‌ها در حال استراحت است. کود مناسب برای حسن یوسف یک کود مایع متعادل است، البته برای داشتن برگ‌هایی بزرگ و خوش‌رنگ بهتر است از کودی استفاده کنید که سطح نیتروژن بالایی دارد.

مطلب پیشنهادی: انواع کود‌های مناسب رشد گیاهان


بررسی سمی بودن یا نبودن حسن یوسف

برای انسان‌ها

به‌طور کلی حسن یوسف برای انسان‌ها سمی و خطرناک نیست. در واقع، به نظر نمی‌رسد لمس و خوردن برگ‌های این گیاه سبب بروز بیماری در بدن انسان‌ها شود، اما اگر پوست حساسی داشته  یا دستگاه گوارشی حساسی دارید، باید مواظب باشید. بعضی از انواع حسن یوسف حاوی عناصر سمی مثل دیترپن کولئونول هستند. برای مثال شیره موجود در برگ‌های یک نوع خاص از حسن یوسف، ممکن است منجر به التهاب پوستی شود. اگر برگ این گونه خورده شود، این التهاب در دهان و گلو رخ خواهد داد. پس بهتر است کمی در کار با آن دقت کنید و اگر فرزند خردسالی دارید، گیاه را از دسترس او دور نگه دارید تا در اثر کنجکاوی مبادا هوس خوردن آن به سرش بزند.

بررسی سمی بودن یا نبودن حسن یوسف
چندین حسن یوسف در کنار هم
خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

برای حیوانات خانگی (سگ و گربه)

در حالی که حسن یوسف خطر خاصی برای انسان‌ها ندارد، اما روغن‌های موجود در این گیاه برای حیوانات خانگی کاملا سمی و خطرناک هستند. اگر یک سگ یا گربه بخشی از حسن یوسف را بخورد، عوارضی مثل اسهال، تهوع، افسردگی یا از دست دادن اشتها در او ایجاد می‌شود. بنابراین محلی را برای نگهداری از گل حسن یوسف انتخاب کنید که نه‌تنها از دسترس کودک شما بلکه، از دسترس حیوانات خانگی‌تان نیز به دور باشد.

در طول نگهداری از حسن یوسف نیز اگر احتمال می‌دهید که حیوان خانگی شما این گیاه را خورده است، سریعا او را به دامپزشکی ببرید.

بیشتر مطالعه کنید: 9 تا از گیاهان خانگی محبوب اما سمی برای سگ هامعرفی 9 تا از گیاهان خانگی محبوب اما سمی برای گربه ها


هرس کردن حسن یوسف

حسن یوسف گیاهی پر شاخ و برگ است. ازاین‎رو اگر می‎خواهید این گیاه مرتب و پرپشت رشد کند، باید ساقه‌های پایینی گیاه را هرس کنید.

زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
زامیفولیا بلک 9 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه بلند
1,611,000 تومان
دراسنا کامپکت با گلدان مواد آلی
523,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان

برای هرس کردن حسن یوسف، ساقه‌های پایینی آن را با یک قیچی استریل شده و تیز از کمی بالاتر از گره برگ قیچی کنید. این کار باعث می‌شود تا ساقه گیاه چند رشته شده و گیاه متراکم‌تر شود.

روش هرس کردن حسن یوسف
گل حسن یوسف لبه سبز


روش تکثیر حسن یوسف

حسن یوسف را می‌توانید به دو طریق قلمه زدن ساقه و کاشت بذر تکثیر کنید:

1. تکثیر از طریق قلمه زدن ساقه

در طول نگهداری از حسن یوسف برای تکثیر گیاه از طریق قلمه زدن ساقه می‌توانید یک ساقه به طول حدود 13 سانتی‌متر را از گیاه مادر جدا کنید. این ساقه باید از زیر گره برگ بریده شود. می‌توانید تمام برگ‌های روی ساقه، به‌جز جفت بالایی را نیز جدا کنید.

همچنین اگر تمایل داشتید می‌توانید ساقه را در هورمون رشد ریشه قرار دهید. این یک کار اختیاری است و تنها به روند ریشه دادن گیاه سرعت می‌بخشد.

بعد از جدا کردن ساقه و قرار دادن آن در هورمون رشد، می‌توانید آن را در آب یا خاک قرار دهید.

اگر ساقه را در آب قرار می‌دهید بهتر است یک لیوان یا پارچ انتخاب کنید و آن را تا جایی از آب پر کنید که نیمه پایینی ساقه در آب قرار بگیرد. سپس ظرف خود را در محیطی گرم قرار دهید. بهتر است این گرما از پایین به ظرف وارد شود نه از بالا و هر زمان احساس کردید آب کثیف است، نسبت به تعویض آب اقدام کنید.

بعد از چند هفته باید جوانه زدن ریشه‌ها را ببینید. حالا وقت انتقال ساقه به گلدانی کوچک یا باغچه با شرایط نگهداری معمول گل حسن یوسف است.

اگر هم قرار است از ابتدا ساقه را در گلدان بکارید باید همین مراحل را طی کنید و به جای لیوان از یک گلدان کوچک استفاده کنید. برای کاشت ساقه در خاک از انگشت کوچک خود یا انتهای یک خودکار استفاده کنید. زمانی که ساقه را در خاک گذاشتید با دست خاک را در اطراف ساقه محکم کنید تا از افتادن آن جلوگیری شود.

بعداز چند هفته اگر رشد جدیدی در قلمه مشاهده کردید، یعنی ریشه‌های گیاه شکل گرفته و تکثیر شما موفقیت‌آمیز بوده است. درغیراینصورت باید مدت زمان بیشتر منتظر بمانید تا گیاه شما ریشه بزند.

مطلب مرتبط: همه آنچه درباره تکثیر گیاهان آپارتمانی و روش های آن باید بدانید

تکثیر از طریق بذر

تکثیر حسن یوسف از طریق بذر بسیار آسان است و اکثرا نتیجه می‌دهد. در طول نگهداری از گل حسن یوسف، برای تکثیر آن از طریق بذر، یک سینی برداشته و آن را با خاک گلدان پر کنید. سپس بذرهای حسن یوسف را همه جای سینی پخش کرده و یک لایه خاک روی آن‌ها بریزید تا بذرها دیده نشوند. بعداز انجام اینکار سینی را به مکانی نورگیر و روشن منتقل کرده و خاک آن را همیشه نمناک نگه دارید و اجازه ندهید بیش‌از حد خیس شود.

می‌توانید یک پلاستیک نیز روی سینی بکشید تا رطوبت آن حفظ شده و خاک سریعا خشک نشود. با انجام کارهای یاد شده بعد از دو هفته باید شاهد جوانه زدن بذرها باشید. بعد از اینکه بذرها جوانه زدند پلاستیک را برداشته و اجازه دهید تا جوانه‌ها به‌اندازه‌ای رشد کنند که بتوانید آن‌ها را به گلدان منتقل کنید.

نکته‌ای که در این باره باید درنظر داشته باشید این است که در زمان آب‌دهی دقت کنید که آب را از قسمت پایینی سینی بریزید تا ریشه گیاه بتواند آب را از زیر جذب کند. این کار باعث محافظت از نهال‌های جوان و ضعیف شما می‌شود.

عکس گل حسن یوسف
حسن یوسف

گلدهی

حسن یوسف در تابستان گل می‌دهد، گل‌هایی که در مقایسه با برگ‌های زیبای این گیاه، رنگ پریده هستند. ازاین‌رو در طول نگهداری از گل حسن یوسف می‌توانید به محض مشاهده جوانه این گل‌ها، آن را از شاخه جدا کنید.

این گل‌ها در برابر برگ‌های گیاه، نمای زیبایی ندارند و فقط انرژی زیادی را از گیاه جذب می‌کنند. با جدا کردن گل‌ها از ساقه، گیاه انرژی خود را روی سلامت و رشد برگ‌هایش متمرکز می‌کند.

مطلب پیشنهادی: با بیش از 12 مورد از گیاهان گلدار بیشتر آشنا شوید


تعویض گلدان در طول نگهداری از گل حسن یوسف

حسن یوسفی که در گلدان کاشته شده پس از مدتی نیاز به گلدانی بزرگتر دارد زیرا فضای گلدان برایش کوچک می‌شود، از طرفی اگر ریشه‌های گیاه فضای گلدان را پر کند و بیش‌از حد متراکم شود، رشد گیاه متوقف می‌شود.

در طول نگهداری از گل حسن یوسف برای تعویض گلدان آن باید گیاه را با دقت تمام از گلدان قدیمی‌اش خارج کنید سپس تا جایی که می‌توانید و به ریشه‌ها آسیب نرسد خاک باقیمانده روی ریشه‌ها را بتکانید. اگر ریشه‌های گیاه شما به‌دلیل کمبود فضا متراکم شده و گره خورده است باید به نرمی ریشه‌ها را ماساژ دهید تا گره ریشه‌ها باز شود و شکل مناسب را بگیرد.

بهتر است گلدان جدیدی که انتخاب می‌کنید حدود پنج سانت از ارتفاع و قطر بزرگتر باشد. قبل از انتقال گیاه به گلدان جدید نیز باید کمی خاک تازه به گلدان اضافه کنید تا بتوانید گیاه را در همان عمقی بکارید که در گلدان قبلی کاشته بودید.

یادتان باشد بعد از تعویض گلدان آب زیادی به گیاه بدهید و در دفعه‌های بعدی مثل قبل آبیاری را انجام دهید.

بهترین زمان برای تعویض گلدان حسن یوسف در اوایل بهار و زمانی است که خاک گیاه کمی نمناک باشد. اگر برای نگهداری از حسن یوسف از گلدانی سفالی استفاده می‌کنید باید بدانید که این گلدان‌ها رطوبت را از خاک گرفته و به خود جذب می‌کنند، پس بهتر است اطراف گلدان را با پلاستیک بپوشانید تا رطوبت خاک حفظ شود.

تعویض گلدان در طول نگهداری از گل حسن یوسف
گل های حسن یوسف در رنگ های مختلف


آفات در طول نگهداری از گل حسن یوسف

آفاتی که در طول نگهداری از حسن یوسف می‌توانند این گیاه را درگیر کنند، شامل شپشک‌ها، کنه‌ها، مگس‌های سفید، کنه‌های تار عنکبوتی و حلزون‌ها می‌شوند.

شپشک‌ها می‌توانند در محل اتصال ساقه به گیاه بچسبند و شیره گیاه را بیرون بکشند. کنه‌ها نیز همین کار را می‌کنند و اگر تعدادشان زیاد شود باعث آسیب به گیاه می‌شوند.

مگس‌های سفید هم حمله‌ای مشابه کنه‌ها انجام می‌دهند و شما می‌توانید به سرعت آسیب‌های وارده را مشاهده کنید. کنه‌های تار عنکبوتی علاوه بر شیره گیاه، برگ‌های گیاه را نیز خورده و یک سطح تار مانند از خود به جای می‌گذارند. گروه آخر یعنی حلزون‌ها، در طول شب فعالیت خود را آغاز می‌کنند و در روز در زیر گیاه پنهان می‌شوند.

تمام آفت‌ها به جز حلزون‌ها را می‌توانید با استفاده از یک صابون حشره‌کش از بین ببرید. برای حلزون‌ها سم‌هایی به شکل طعمه وجود دارد که حلزون‌ها با خوردن آن از بین میروند. علاوه‌براین می‌توانید برای پیشگیری از هجوم آفات به این گیاه از روغن نیم نیز استفاده کرده یا از حشراتی مفید مثل کفشدوزک یا بال‌توری‌سانان کمک گرفته و با آفت‌های یاد شده (به‌جز حلزون‌ها) مبارزه کنید.

مطلب مرتبط: همه چیز درباره انواع آفت گیاهان از تشخیص تا درمان


مشکلات و بیماری‌های احتمالی در طول نگهداری از گل حسن یوسف

اگرچه حسن یوسف نسبت به اغلب آفات و بیماری‌ها مقاوم است، اما گاهی اوقات خطرات دیگری نیز آن را تهدید می‌کنند. در این میان، چند مورد فراوانی بیشتری دارند و در اغلب حسن یوسف‌ها مشابه‌اند:

1. آفتاب سوختگی

از آنجا که حسن یوسف جزء گیاهان سایه دوست است اگر در آفتاب شدید قرار بگیرد ممکن است برگ‌هایش بسوزد. این مساله باعث می‌شود برگ‌ها کم‌رنگ شوند، لبه برگ‌ها چروکیده یا سوخته شود و همچنین گاهی لکه‌هایی شفاف روی برگ ایجاد شود که بعدا تبدیل به سوراخ می‌شود.

این نشانه‌ها با کم‌آبی یا آب‌دهی زیاد نیز تشدید می‌شوند. برای جلوگیری از این مشکلات گیاه باید بخشی از روز را در سایه باشد مخصوصا در طول مدت آفتاب بعد از ظهر، ازاین‌رو اگر مجبورید گیاه را در آفتاب دائمی قرار دهید بهتر است سراغ گونه‌هایی از حسن یوسف بروید که طاقت بیشتری دارند.

مشکلات و بیماری‌های احتمالی در طول نگهداری از گل حسن یوسف
گل آپارتمانی زیبای حسن یوسف

2. پوسیدگی و فاسد شدن ریشه

حسن یوسف خاکی مرطوب و دارای زهکشی عالی را برای زندگی خود ترجیح می‌دهد، نه خاکی خیس و غرقاب شده را؛ ازاین‌رو اگر خاک نتواند آب اضافی را از خود عبور دهد، می‌تواند سبب پوسیدگی ریشه و ساقه شود. این پوسیدگی در نهایت به قهوه‌ای شدن برگ‌های حسن یوسف منجر شده و حتی ممکن است آن را نابود کند.

برای داشتن خاکی مرطوب ریختن مالچ روی خاک یک حرکت عالی است، اما باید درنظر داشته باشید که اگرچه مالچ به حفظ رطوبت در داخل خاک کمک شایانی کرده و مانع از رشد علف‌های هرز می‌شود، اما می‌تواند مشکل‌ساز نیز باشد، به‌طوری‌که اگر مالچ در تماس مستقیم با بدنه و ساقه‌های نازک گیاه قرار بگیرد، سبب ایجاد پوسیدگی در آن‌ها خواهد شد.

اگر قصد استفاده از مالچ داشتید، سراغ مالچ چوب نروید، چون چوب آب زیادی را به خود جذب می‌کند و از آنجایی که این خاکپوش با ساقه گیاه تماس دارد باعث گندیدن آن می‌شود. ازاین‌رو به جای مالچ چوبی از مالچ شنی استفاده کنید تا سریع‌تر خشک شود.

در طول نگهداری از گل حسن یوسف اگر هرگونه نشانه‌ای از پوسیدگی یا گندیدن در ریشه یا ساقه گیاه خود مشاهده کردید به‌سرعت قسمت‌های خراب را از گیاه جدا و گیاه را به خاک تمیز دیگری منتقل کنید.

برای این‌کار باید گیاه را به‌آرامی از گلدان یا باغچه خود خارج کنید، مقداری آب تمیز آماده کنید و ریشه‌ها را به‌آرامی شست‌وشو دهید تا کثیفی‌ها تمیز شوند. سپس ریشه را بررسی کنید و قسمت‌های خراب را ببرید. همین کار را با ساقه‌های خراب هم انجام دهید. فقط باید درنظر داشته باشید که اگر قسمت مرکزی ریشه خراب شده باشد، گیاه قابل بازیابی نیست و به‌زودی از بین خواهد رفت.

بعد از جداکردن ریشه‌ها گیاه را به خاکی تمیز منتقل کنید و یادتان باشد که هیچ‌گاه گیاه را به همان خاک قبلی منتقل نکنید. حین انجام کار نیز قیچی خود را استریل کنید تا هیچ گونه کثیفی و قارچی روی آن نماند. به‌منظور استریل کردن قیچی یک قسمت مایع سفید کننده را با سه قسمت آب ترکیب کنید و قیچی را با آن استریل کنید.

بیشتر مطالعه کنید: با 12 مورد از مشکلات گیاهان خانگی بیشتر آشنا شوید

3. سفیدک کرکی

سفیدک کرکی از جمله بیماری‌هایی است که برای حسن یوسف‌های درون باغچه رخ می‌دهد و معمولا گیاهان داخل خانه از این بیماری در امان هستند. بروز سفیدک کرکی در گلخانه‌ها شایع‌تر است، در واقع هر محیطی که دارای رطوبت بالایی باشد زمینه را برای حضور این قارچ فراهم می‌کند.

رز جاودان مهرسا
674,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
زامیفولیا بلک 6 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه
1,146,000 تومان
پاچیرا پنج تنه ارتفاع50
746,000 تومان
فیکوس لیراتا دو شاخه در گلدان مواد آلی استوانه
955,000 تومان

سفیدک کرکی یک بیماری قارچی است که توسط اسپورهای هوابرد ایجاد می‌شود. نشانه‌های درگیری گیاه با این قارچ، ظاهر شدن نقاط و لکه‌های ریز روی برگ‌ها یا تغییر شکل ساقه، و در موارد حاد ریزش برگ‌ها هستند. برای حل این مشکل کافی است از روغن نیم استفاده کنید. به‌این‌شکل که روغن نیم را به زیر و روی برگ حسن یوسف اسپری کرده و هر چند روز یک‌بار اینکار را تکرار کنید تا نشانه‌های سفیدک از بین برود. بعد از درمان نیز برگ‌های آسیب دیده را هرس کنید.

در طول نگهداری از گل حسن یوسف اگر احساس کردید حسن یوسف شما به این بیماری مبتلا شده است، آن را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید و از سایر گیاهان دور کنید. به‌این‌شکل از پخش قارچ جلوگیری خواهید کرد. سپس با محلول ضدقارچ یا محلول آب و صابون باغبانی تمام سطح گیاه را اسپری کنید.

به‌عنوان آخرین نکته در مورد مشکلات حسن یوسف نیز گفتنی است، اگر می‌خواهید گیاه شما به مشکلات یاد شده کمتر دچار شود، در طول نگهداری از حسن یوسف از اسپری کردن آب روی سطح برگ‌ها یا ریختن آب موقع آبیاری روی ساقه و برگ‌ها جلوگیری کنید. به‌این‌شکل گیاه شما کمتر در معرض مشکلات و بیماری قرار خواهد گرفت.

گل خانگی زیبای حسن یوسف
عکس گل خانگی زیبای حسن یوسف


مشکلاتی که ممکن است در طول نگهداری از گل حسن یوسف برای برگ‌ها و ساقه‌های آن ایجاد شود

1. ریزش برگ‌ها

ریزش برگ به‌طور معمول نتیجه کم بودن میزان آبیاری، قرار گیری گیاه در نزدیکی دستگاه‌های سرمایشی/ گرمایشی یا سرد بودن بیش‌از حد هواست. خوشبختانه درمان ریزش برگ‌های حسن یوسف آسان است، کافی است آبیاری را اصلاح کرده و گیاه را به مکانی گرم‌تر ببرید. همچنین آن را کنار پنجره یا دری که مدام باز می‌شود نیز قرار ندهید. بدیهی است که نزدیکی شوفاژ، کولر و بخاری نیز نمی‌توانند مکان‌های خوبی برای نگهداری از گل حسن یوسف باشند.

مطلب پیشنهادی: صفر تا صد روش نگهداری از گل شاه پسند و مشکلات رایج آن

2. فاسد شدن ساقه

خاک مرطوب برای سلامت حسن یوسف یک فاکتور ضروری است، اما این مرطوب بودن نباید با خیس و غرقاب شدن اشتباه گرفته شود، چون همان‌طور که در بخش‌های بالاتر مطلب گفتیم، خاک خیس زمینه را برای ابتلای ساقه و ریشه به پوسیدگی فراهم می‌کند. بنابراین در طول نگهداری از حسن یوسف همواره مواظب باشید که بیش‌از حد نیاز به گیاه آب ندهید.

بهترین حالت برای آبیاری حسن یوسف این است که تا خشک شدن لایه رویی خاک صبر کنید و سپس به آن آب بدهید. حدودا نیم ساعت پس از آبیاری نیز، زیر گلدانی را خالی کنید، چون درغیراینصورت آب باقی‌مانده مانع از خشک خاک گلدان شده و در نهایت به پوسیدگی ریشه منجر خواهد شد.

گل حسن یوسف قرمز از نمای بالا
حسن یوسف قرمز از نمای بالا

3. رشد علفی (رشد نامتوازن و ضعیف)

این اتفاق محصول مشترک کم بودن نور و نگهداری نامناسب از گل حسن یوسف است. برای حل مشکل و نگهداری درست از حسن یوسف باید برای آن نور کافی و درخشان خورشید فراهم کرده و هر ماه، نوک بخش‌های جوان را هرس کنید تا گیاهی زیبا و مرتب داشته باشید. اگر خیلی دیر شده و دیگر ظاهر مرتب گیاه از بین رفته است، توصیه ما این است که گیاه را کاملا هرس کنید تا مجددا و این بار زیباتر رشد کند.

بیشتر مطالعه کنید: با 10 مورد از دلایل رایج زرد شدن برگ های آگلونما آشنا شوید

4. زرد شدن برگ‌ها

به‌طور طبیعی، برگ‌های قدیمی زرد شده و می‌ریزند تا برگ‌های جوان جایگزین آن‌ها شوند. این زردی و سپس ریزش معمولا از بخش پایینی گیاه و به‌مرور زمان رخ می‌دهد. در این حالت جای نگرانی نیست، چون بخشی از چرخه طبیعی زندگی حسن یوسف است، اما اگر به‌طور ناگهانی تعداد زیادی از برگ‌ها زرد شدند و گیاه ظاهری بیمارگونه به‌خود گرفت، یعنی بیش‌از حد به آن آب داده‌اید.

سانسوریا ابلق کراواتی پر غلاف ارتفاع45
502,000 تومان
قاشقی بلک در گلدان فلزی
433,000 تومان
پتوس ابلق در گلدان آویز
517,000 تومان
گیاه سانسوریا سبز پرغلاف
459,000 تومان
گیاه آگلونما متوسط
512,000 تومان

در اغلب اوقات به این راحتی نمی‌توان گیاه را نجات داد، اما این به معنای عدم تلاش برای بازیابی گیاه نیست، برای حل مشکل گیاه، آن را از گلدان خارج کرده و ریشه را بررسی کنید. بخش‌های بیمار را جدا کنید، طوری که فقط بخش‌های سالم ریشه باقی بماند. سپس گیاه را مجدد در خاکی تازه بکارید و این بار با دقت بیشتری نیازهای آبی گیاه را فراهم کنید.

با توجه به آنچه گفته شد، توصیه ما در گُل‌سِتان به شما این است که در طول نگهداری از گل حسن یوسف در آبیاری آن دقت زیادی به‌خرج داده و آن را بیش‌از حد آبیاری و غرقاب نکنید.

حسن یوسف از نمای نزدیک
گل آپارتمانی زیبای حسن یوسف از نمای نزدیک


انواع حسن یوسف

بعد از روش نگهداری گل حسن یوسف نوبت به معرفی گونه‌های مختلف آن می‌رسد؛ حسن یوسف گونه‌های مختلفی داشته و اکثر گونه‌های آن رنگارنگ هستند. اکثر حسن یوسف‌ها از ترکیب سایه و آفتاب لذت برده و برخی از آن‌ها نیز به آفتاب مستقیم مقاوم‌اند.

در ادامه معروف‌ترین گونه‌های حسن یوسف را به شما معرفی خواهیم کرد:

1. انگشت جوهری inky finger

حسن یوسف انگشت جوهری به خاطر برگ‌هایش که به شکل انگشتان دست یا پا هستند به این نام خوانده می‌شود. این گونه از انواع حسن یوسف معمولا لبه‌هایی سبز رنگ دارند که مثل یک حاشیه، قسمت قرمز داخل را احاطه کرده‌اند. اگر قصد نگهداری از یک گل حسن یوسف جذاب دارید، انگشت جوهری یک انتخاب عالی برای شماست.

بیشتر مطالعه کنید: با 25 مورد از انواع گل رز آشنا شوید

2. واسابی Wasabi

حسن یوسف واسابی رنگ‌بندی خاصی نداشته و در یک رنگ سبز درخشان خلاصه می‌شود. برگ‌های سبز این گونه ظاهری لطیف و چشم نواز دارند. نگهداری از حسن یوسف واسابی به‌تنهایی نبوده و معمولا این گونه را در کنار گونه‌های دیگر حسن یوسف می‌کارند تا ترکیب زیبایی به دست آید.

گل حسن یوسف واسابی
حسن یوسف واسابی

3. هندوانه‌ای watermelon

حسن یوسف هندوانه‌ای گونه‌ای بامزه بین انواع حسن یوسف هاست که برگ‌هایی نیم‌دایره دارد. قسمت بیرونی برگ‌های این گیاه سبز رنگ و قسمت داخلی آن قرمز است. برگ‌های این گونه حسن یوسف شبیه به هندوانه است و به‌همین خاطر به این نام خوانده می‌شود.

مطلب پیشنهادی: با گونه های اصلی و محبوب ترین انواع گل میخک بیشتر آشنا شوید

4. آتشین campfire

اگر رنگ‌های پاییزی را دوست دارید، حسن یوسف آتشین بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. رنگ نارنجی که روی برگ‌های موزون این گیاه قرار گرفته می‌تواند خانه شما را زیبا کند. جالب است بدانید گاهی لبه‌های این گیاه، خطی نارنجی‌تر یا قرمزتر، از داخل آن دارد که زیبایی آن را دوچندان می‌کنند. باتوجه به ویژگی‌های حسن یوسف آتشین، اگر خرید گیاه خاص مدنظر شماست، ما خرید و نگهداری از گل حسن یوسف آتشین را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

گل حسن یوسف آتشین
حسن یوسف آتشین

5. شکوه لوکزامبورگ glory of Luxembourg

این گونه حسن یوسف برگ‌هایی به رنگ قهوه‌ای پررنگ دارد که با حاشیه‌ای سبز رنگ احاطه شده است. لبه بیرونی برگ‌های این گیاه به شکل دندانه‌دار است که با رنگ متضادی که دارد بیشتر به چشم می‌آید. این گیاه گاهی در طول سال گلی آبی رنگ می‌دهد که البته در مقایسه با برگ‌هایش اصلا به چشم نمی‌آید و مثل گونه‌های دیگر حسن یوسف بهتر است این گل‌ها جدا شوند تا انرژی گیاه صرف برگ‌های خاصش و زیبایش شود.

بیشتر مطالعه کنید: با 15 مورد از محبوب‌ترین انواع گل نرگس بیشتر آشنا شوید

6. طلوع فلوریدا sunrise of Florida

این گونه از حسن یوسف‌ها برگ‌هایی صورتی رنگ دارند. ظاهر برگ‌های این گیاه بسیار خاص و متفاوت از سایر گونه های حسن یوسف است؛ به‌طوری‌که رنگ برگ‌های این گیاه از صورتی کم رنگ تا صورتی پر رنگ در تغییر است؛ کنار این تغییر رنگ زیبا مرکز برگ‌ها رنگ بنفش پر رنگی وجود دارد که گاهی به سیاهی می‌زند.

گل حسن یوسف طلوع فلوریدا
حسن یوسف طلوع فلوریدا

7. اژدهای سیاه black dragon

رنگ‌های این گونه حسن یوسف بسیار زنده و درخشان است. بافت برگ‌های این گونه از حسن یوسف به گونه‌ای است که آن‌را شبیه به مخمل می‌کند. این بافت مخملی در کنار رنگ زنده برگ‌های گیاه یک ترکیب استثنایی درست کرده و جذابیتی ظاهری خاصی به گیاه می‌دهد.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

جالب است بدانید ظاهر برگ‌های این گیاه نیز کمی خاص و غیر معمول است و لبه‌های نامرتب آن این حس را منتقل می‌کند که برگ‌های این گیاه پارچه‌ای است!

8. باترمیلک buttermilk

این نوع حسن یوسف برگ‌هایی بلند و مثلثی شکل دارد که انتهای آن تیز است. ترکیبی مساوی از رنگ‌های سبز در گوشه و زردی ملایم در وسط برگ‌ها چیزی است که در ظاهر جذاب این گیاه می‌توانید نظاره کنید.

مطلب پیشنهادی: معرفی 20 گونه از انواع گل سنبل

9. هنا henna

هنا نیز به‌خاطر رنگ‌های جذاب و پاییزی خود یادآور پاییز است. بنابراین اگر به‌هر دلیلی امکان نگهداری از گل حسن یوسف آتشین برایتان فراهم نبود، می‌توانید سراغ نگهداری از حسن یوسف هنا بروید. شکل ظاهری برگ‌های این گیاه کاملا شبیه به برگ‌های پاییزی است که در خیابان می‌ریزد. لبه‌های قرمز رنگ با مرکزی زرد رنگ که لکه‌های قرمز روی آن وجود دارد از مشخصات ظاهری برگ‌های این گونه از انواع حسن یوسف‌هاست.

گل حسن یوسف هنا
حسن یوسف هنا

10. تلاطم صورتی

یکی از محبوب‌ترین گونه های حسن یوسف تلاطم صورتی است که برگ‌هایی بزرگ با ترکیبی از زرد، سبز و صورتی دارد. رنگ زمینه برگ‌های این گیاه زردی متمایل به دارد است که با شکلی پر مانند سبز شده است. لبه‌های برگ، ساقه برگ و رگ‌ها نیز صورتی هستند و که در ترکیب با رنگ زرد تضادی چشم نواز را ایجاد می‌کنند.

اگر دوست دارید بدانید حسن یوسف تلاطم صورتی محبوب است، ترکیب خاص رنگی‌اش را در کنار شکل نامعمول برگ‌هایش بگذارید تا متوجه شوید چرا این گونه اینقدر محبوب است.

11. رنگین‌کمان بی‌نقص Superfine Rainbow

این گونه از حسن یوسف، خود به گونه‌های مشابه دیگری تقسیم می‌شود. به عنوان مثال “آتشفشان” و “مخمل سرخ” انواعی از این گونه هستند که برگ‌های قرمز با رگ‌هایی صورتی دارند و با حاشیه‌ای باریک سبز یا زرد احاطه شده‌اند.

نوع دیگری از این گونه وجود دارد که ترکیب سبز و قرمز در آن حفظ شده، اما رگه‌هایی از ارغوانی یا نارنجی بر روی آن نقش بسته است. خصوصیت دیگر این گونه آن است که بافت برگ‌های این گیاه بسیار لطیف است و با لمس آن احساس خوشایندی به شما دست می‌دهد. باتوجه به ویژگی‌های حسن یوسف رنگین‌کمان بی‌نقص اگر دنبال نگهداری از یک گونه گل حسن یوسف با تنوع رنگی بالا هستید، قطعا حسن یوسف رنگین‌کمان بی‌نقص یک انتخاب عالی برای شماست.

بیشتر مطالعه کنید: معرفی 19 تا از بهترین انواع گلهای آویز آپارتمانی

12. کنگ kong

رنگ اصلی این گونه از حسن یوسف سبز است و از حاشیه ضخیم آن شروع می‌شود و هرچقدر به مرکز نزدیک می‌شود به رنگ قرمز یا صورتی تغییر رنگ می‌دهد. این گونه از حسن یوسف نیز خودش انواع دیگری دارد که رنگ‌بندی‌های آن متفاوت است.

گل حسن یوسف کنگ
حسن یوسف کنگ


ایده‌هایی برای طراحی محیط

رنگ‌بندی درخشان و زنده حسن یوسف باعث می‌شود تا این گیاه یکی از انتخاب‌های افراد برای استفاده در طراحی محیط باشد. ازاین‌رو برای تکمیل مطلب تصمیم گرفتیم در این بخش ایده‌هایی برای طراحی محیط با حسن یوسف به شما معرفی کنیم تا اگر قصد نگهداری از گل حسن یوسف را دارید، بتوانید آن را به نقطه ثقل زیبایی منزل خود تبدیل کنید.

ایده‌هایی برای طراحی محیط با گل حسن یوسف:

  • حسن یوسف را در سبد‌هایی زیبا قرار دهید و آن‌را آویزان کنید.
  • یک ستون زیبا انتخاب کنید و حسن یوسف را مثل تندیسی خاص روی آن قرار دهید.
  • گلدان‌های مختلف را ترکیب کنید تا رنگ‌های متضاد یا مکمل یکدیگر داشته باشید.
  • گوشه‌های تاریک‌تر محیط را با رنگ‌های درخشان حسن یوسف زنده کنید.
  • چند حسن یوسف با رنگ‌های مختلف را در یک گلدان بکارید تا ترکیب بهتری داشته باشید.

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد نگهداری گل حسن یوسف لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق مشاوره گیاه پزشکی گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناس باتجربه گیاه پزشکی آماده پاسخگویی به سوالات شما در رابطه با گیاه حسن یوسف هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می‌توانید از خدمات باغبانی در محل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان
مانسترا متوسط با گلدان مواد آلی استوانه
922,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان


سوالات پرتکرار شما درباره روش نگهداری گل حسن یوسف

آیا حسن یوسف سمی است؟

بله، حسن یوسف جز گیاهان سمی است. ازاین‌رو در طول نگهداری از گل حسن یوسف آن را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی خود دور نگه دارید.

آیا می‌توان از حسن یوسف در داخل گلدان و به عنوان گیاهی آپارتمانی نگهداری کرد؟

بله، حسن یوسف جز گیاهان آپارتمانی است و قابلیت نگهداری در گلدان و داخل خانه را دارد.

چرا رنگ برگ‌های حسن یوسف در حال محو شدن است؟

این موضوع سه دلیل دارد: دلیل اول نور نامناسب است؛ حسن یوسف باید نور صبحگاهی خورشید را به طور مستقیم دریافت کند. در باقی ساعات روز، نور باید کاملا غیرمستقیم به آن بتابد. دلیل دوم دمای نامناسب محیط است؛ حسن یوسف باید در گرما رشد کند. دما نباید در تمام فصول سال به کمتر از 15 درجه (یا نهایت 10 درجه) سانتی‌گراد برسد. دلیل سوم نیز مربوط به زهکشی و عدم وجود مواد مغذی کافی در خاک حسن یوسف است؛ خاک حسن یوسف باید کاملا غنی و زهکشی شده باشد تا بتواند مقدمات لازم برای رشد سریع حسن یوسف را فراهم کند. همچنین این خاک باید حاوی کمی شن و الیاف طبیعی باشد. مقداری کود نیز برای حفظ رنگ گیاه لازم است. برای کوددهی به حسن یوسف اگر مدت طولانی است که گیاه را در یک خاک کاشته‌اید و آن را کوددهی نکرده‌اید، کودهای غنی از نیتروژن برای گیاه شما مناسب هستند. در غیراین‌صورت از کودهای متعادل 10-10-10 استفاده کنید.

چگونه حسن یوسف را تکثیر کنیم؟

حسن یوسف را می‌توانید از دو طریق قلمه زنی و کاشت بذر آن تکثیر کنید؛ برای تکثیر حسن یوسف از طریق قلمه، یک قلمه حدودا 13 سانتی‌متری از زیر گره برگ‌های حسن یوسف جدا کرده و آن را در یک ظرف آب دهید. می‌توانید قبل از اینکار قلمه را داخل هورمون رشد نیز قرار دهید. بعد از گذشت چند هفته شاهد ریشه‌های جدید و رشد جدید گیاه خواهید بود، آن موقع وقت انتقال قلمه به گلدان است. بعد از انتقال قلمه به گلدان فرایند تکثیر کامل شده است. می‌توانید به‌جای آب قلمه را بعد از قرار دادن در هورمون رشد مستقیما داخل خاک بکارید. برای تکثیر گیاه از طریق کاشت بذر نیز، خاک مناسب حسن یوسف را تهیه کرده و خاک را کف یک سینی پهن کنید. سپس بذرها را روی سطح خاک ریخته و یک لایه خاک روی آن‌ها بریزید. بعد از کاشت بذر نیز خاک را مرطوب نگه دارید. این روند باید تا چندین هفته و زمانی که بذرها جوانه می‌زنند ادامه دهید. درنهایت بعداز اینکه جوانه‌ها به اندازه مناسب رسیدند، آن‌ها را به گلدان منتقل کنید.

۱۰ نظرات
  1. شاهپورقاسمی می گوید

    محبت بفرمایداگرحسن یوسفهای متنوع موجوددارید درخدمتتان باشیم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      نه متاسفانه حسن‌یوسف موجود ندایم

  2. مسعود می گوید

    سلام،خسته نباشید…یه راهکار برای تمیز کردن برگ حسن یوسف بدید،چون برگهاش پرزی هستن نمیدونم چطور تمیزشون کنم…..ممنونم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      راهکار خاصی برای تمیز کردن برگ گیاه حسن یوسف وجود ندارد
      می توانید از یک پارچه نمدار برای تمیز کردن برگ گیاه استفاده کنید

  3. حسین می گوید

    سلام خسته نباشید
    حسن یوسف من گل داده و میخوام گلشو نگه دارم تا بذر بده.
    گل هنوز بزرگ و کامل نشده ولی بعضی از اون قسمت های شامل پرچمش که قابل مشاهده هست (دقیقا نمیدونم بهش چی باید بگم!) ریزش میکنه.
    مشکل کجاست؟
    از نظر شرایط نگهداری هم وضعیتش نسبتا خوبه. توی یک اتاق روشن با یک پنجره جنوبی قرار داره و…
    ضمنا یه توضیح کلی راجع به گل حسن یوسف و نحوه بذر گرفتن از اون هم بهم بدید اگر ممکنه. آبیاری در زمان گلدهی تغییری باید بکنه؟
    این هم عکسش:
    https://s6.uupload.ir/files/20220307_082824_mui.jpg
    https://s6.uupload.ir/files/20220307_082719_f56r.jpg
    https://s6.uupload.ir/files/20220307_082905_togi.jpg
    ممنون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      با تکان دادن آرام گیاه، گرده های گیاه روی گل های دیگر ریخته و از این طریق می توانید گیاه رو تلقیح کنید.
      دو تا سه بار در هفته گیاه رو آبیاری کنید و برای تامین رطوبت براش جزیره تشکیل بدین.

  4. raha می گوید

    سلام خسته نباشید
    ببخشید من گلمو۳روز یکبار آب میدم ولی الان بو گرفته و برگاش خشک شده
    برای برگشتش چیکار کنم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      بو گرفتن خاک گیاه می تواند به دلیل استفاده از یکسری از کودها، استفاده از خاک های غیراستریل و یا نبود زهکش کف گلدان باشد.
      بهتر هست ریشه های گیاه رو چک کنید چرا که احتمال پوسیدگی و یا بیماری وجود دارد اگر اینطور بود حتما باید قسمت های بیمار و خرا ریشه جدا بشه و گیاه با قارچکش سمپاشی بشه.

  5. آنا می گوید

    سلام و عرض ادب بنده گل حسین یوسف کاشتم
    اما خیلی ساقش ضعیف چون قلمه اون رو در آب قرار دادم آیا این روند طبیعیه و اگر بله تا چه زمانی ادامه خواهد داشت
    از پاسخ گویی شما بی نهایت سپاسگزارم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      اگر قلمه همچنان در آب نگهداری می شود و ریشه های آن هم پر شده، بهتر هست آن را به خاک انتقال دهید تا بتواند مواد غذایی لازمه رو از خاک جذب کند.
      از کود های تغذیه ای مثل کود آمینواسید و سه بیست برای تامین مواد غذایی لازمه گیاه استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.