خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

با 15 مورد از محبوب‌ترین انواع گل نرگس بیشتر آشنا شوید

زمان مطالعه: 13 دقیقه

اگر می‌خواهید بعد از سرمای زمستان، بهار خود را با گلی زیبا و در رنگ‌های لیمویی، کرم، سبز و صورتی آغاز کنید، پیشنهاد ما به شما خرید و نگهداری یکی از انواع گل نرگس است. اگر تا به حال از نرگس نگهداری نکرده‌اید پس حتما از تنوع بالا و زیبایی آن غافلگیر خواهید شد. این گل زیبا و اسطوره‌ای، بومی بخش‌هایی از اروپا، آفریقا، آسیا و مخصوصا سواحل مدیترانه است. امروزه اکثر مردم پیازهای پیوندی از این گیاه را تهیه می‌کنند و برای سال‌ها از آن نگهداری می‌کنند. نگهداری از نرگس کار سختی نیست و می‌تواند سال‌ها محیط زندگی شما را زیبا کند. این گیاه معمولا در پاییز کاشته می‌شود تا در بهار گل بدهد. مثل گل رز، نرگس نیز صدها سال است که توسط انسان‌ها کشت و نگهداری می‌شود. اگر دوست دارید شما هم به جمع دوست داران و نگهدارندگان گل نرگس بپیوندید، با این مطلب از وبلاگ سرویس فروش گل طبیعی گُل‌سِتان همراه شده و با گونه های مختلف گل نرگس بیشتر آشنا شوید. در ادامه به معرفی 15 مورد از محبوب‌ترین انواع گل نرگس خواهیم پرداخت.

یک نکته مهم قبل از شروع مطلب: تمام قسمت‌های گل نرگس و بیشتر از همه پیاز نرگس برای انسان‌ها، سگ‌ها، گربه‌ها و سایر حیوانات خانگی سمی محسوب می‌شود بنابراین حتما به این نکته توجه داشته باشید و اگر فرزند خردسال یا حیوان خانگی دارید، این گیاه را از دسترس او دور نگه دارید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

لیست 15 مورد انواع گل نرگس :


1. نرگس پتی فور، اولین گونه محبوب از انواع گل نرگس

نرگس پتی فور گلی زیباست که بهار شما را زیبا می‌کند. این گونه زیبا معمولا در بهار شکوفا می‌شود و در سیستم RHS (سیستم طبقه‌بندی گیاهان) این گونه در بخش چهارم و در کنار گیاهانی که قرار می‌گیرد که ساقه آن‌ها گل بیشتر و گل‌های آن یک گلبرگ اضافه دارد. این گیاه ظاهری کرک دار و چشم‌گیر دارد. اگر بین انواع گل نرگس قصد نگهداری از نرگس پتی فور را دارید باید درنظر داشته باشید که در طول زمان ممکن است پیاز این گل ضعیف‌تر شده و تنها یک ساقه گل‌دار داشته باشد. هرچند که با چنین اتفاقی دیگر نرگس شما دیگر پر از گل نخواهد بود، اما این موضوع از زیبایی این گیاه کم نمی‌کند.

مختصری درباره نرگس پتی فور

  • بومی: این گیاه پیوندی است
  • ارتفاع: 30 الی 45 سانتی‌متر
  • نور مورد نیاز: نور کامل خورشید و گاهی سایه

با حقیقت‌هایی درباره گل نرگس آشنا شوید: 10 تا از رازهای جالب در مورد گل نرگس که احتمالا نمی‌دانستید

نرگس پتی فور ، اولین گونه محبوب از انواع گل نرگس
نرگس پتی فور


2. نرگس نیو بِیبی، زیبای مینیاتوری

نرگس نیو بِیبی مینیاتوری و پیوندی است. نیو بیبی نرگسی زیباست که قرار دادن آن در سبدهای آویزان بر زیبایی آن اضافه می‌کند. لبه گلبرگ‌های نیو بیبی زرد رنگ است و عطر شیرینی دارد. گل‌های این گیاه کوچک هستند، اما در عوض هر پیاز می‌تواند 3 الی 4 ساقه گل‌دار داشته باشد که همین باعث می‌شود گیاهی پر از گل داشته باشید. این گیاه که در بهار شکوفا می‌شود و عضو بخش هفتم سیستم RHS است. برگ‌های کوچک و متراکم و ساقه‌هایی با 1 الی 5 گل از مشخصه‌های این گونه از گونه های گل نرگس است.

ولن ۲
1,408,000 تومان
خانواده تدی
660,000 تومان
باکس میکی لاو
1,307,000 تومان
باکس دلبند
494,000 تومان

مختصری درباره نرگس نیو بیبی

  • بومی: این گیاه پیوندی است
  • ارتفاع: 10 الی 20 سانتی‌متر
  • نور مورد نیاز: نور کامل خورشید


3. نرگس کریوینا

نرگس کریوینا عضوی از بخش یک سیستم RHS است؛ گلی با ظاهر کلاسیک و شیپوری شکل که احتمالا خیلی دیده‌اید. این نوع نرگس یک تاج میانی فنجانی شکل دارد که در کوچک‌ترین حالت به اندازه گل‌برگ‌های بیرونی‌اش است. این گل زیبا در اوایل بهار و زمانی که سرمای زمستان به پایان برسد شکوفا می‌شود. نرگس کریوینا همچنین یکی از قد بلندترین گونه های گل نرگس است که نمای زیبایی را در باغچه شما ایجاد خواهد کرد.

مختصری درباره نرگس کریوینا

  • بومی: این گیاه پیوندی است
  • ارتفاع:  45 الی 50 سانتی‌متر
  • نور مورد نیاز: نور کامل خورشید و گاهی سایه

مطلب پیشنهادی: 30 ایده جذاب و متفاوت برای درست کردن باغچه گلدانی

گل نرگس کریوینا
نرگس کریوینا


4. نرگس دِوُون سرخ، یکی از انواع خاص گل نرگس

هنوز هیچ باغبانی نتوانسته است که یک نرگس به رنگ قرمز واقعی تولید کند اما دوون سرخ با تاج قرمز نارنجی و گلبرگ‌های زردش بسیار به این رنگ نزدیک است. این گیاه توسط یک پیوند دهنده انگلیسی پرورش یافته است و نام آن از نوعی گاو قرمز در شهرستان دوون انگلستان گرفته شده است. این گیاه در اواسط بهار گل‌های خاص و زیبایش را شکوفا می‌کند و با تاج بزرگی که دارد عضو بخش دو سیستم RHS که شامل گل‌هایی با تاج بزرگ می‌شود است. تاجی که حداقل نصف اندازه گلبرگ‌ها می‌شود، اما هیچوقت بزرگتر از آن‌ها نمی‌شود و حقیقتا زیباست.

مختصری درباره نرگس دوون

  • بومی: این گیاه پیوندی است
  • ارتفاع: 40 الی 45 سانتی‌متر
  • نور مورد نیاز: نور کامل خورشید و گاهی سایه


5. نرگس والدروم

والدروم عضوی از بخش یازدهم سیستم RHS است. گروهی که به‌خاطر ساقه‌های دو تکه‌ و گلبرگ‌های سفیدی که در اطراف یک تاج  پفکی و فنجانی شکل رشد می‌کنند شناخته می‌شوند. این گونه نرگس شباهت زیادی به زنبق رشتی دارد. برخلاف بیشتر گونه‌های این گیاه، والدروم به جای اینکه نوید آمدن بهار را بدهد، نوید آمدن تابستان را می‌دهد؛ درواقع این گیاه در اواسط و اواخر خرداد شکوفا می‌شود.

مختصری درباره نرگس والدروم

  • بومی: این گیاه پیوندی است
  • ارتفاع: 30 الی 65 سانتی‌متر
  • نور مورد نیاز: نور کامل خورشید

با گل‌های بیشتری آشنا شوید: آشنایی با 25 مورد انواع گل رز

گل نرگس والدروم
نرگس والدروم


6. نرگس وینستون چرچیل، از جمله گونه های معطر گل نرگس

گل‌های بلند و معطر نرگس چرچیل ارزش صبر کردن را دارند. این گیاه معمولا اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد شکوفا می‌شود و هر پیاز آن به‌طور میانگین چهار ساقه گل‌دار با گلبرگ‌هایی کرم رنگ و تاجی زرد رنگ دارد. گلبرگ‌های این گل در دو ردیف قرار گرفته‌اند و شبیه به میخک هستند که همین مساله این گل را تبدیل به یک گل شاخه بریده محبوب کرده است. نرگس وینستون چرچیل در طبقه 4 سیستم RHS قرار دارد. جایی که گل‌هایی با گلبرگ‌های دو تایی قرار می‌گیرند.

مختصری درباره نرگس وینستون چرچیل

  • بومی: این گیاه پیوندی است.
  • ارتفاع: 25 الی 30 سانتی‌متر
  • نور مورد نیاز: نور کامل خورشید و گاهی سایه

مطلب‌های پیشنهادی: معرفی 46 تا از بهترین گل های خوشبو – بخش اول


7. نرگس تاهیتی

در سال 1950 یک پرورش دهنده نرگس به نام جی لیونل ریچاردسون مجموعه‌ای از گل‌ها را با اسم‌های خاص پرورش داد که یکی از آن‌ها نرگس تاهیتی بود. این گل با تاج نارنجی رنگ و گلبرگ‌های طلایی رنگش یک کنتراست عالی را ایجاد می‌کرد و به‌همین‌خاطر یکی از گیاهان محبوب ریچاردسون بود. تاهیتی با گل‌های بزرگش که حدودا 10 سانتی‌متر قطر دارند جزئی از بخش چهارم (گلبرگ‌های دو تایی) به‌شمار رفته و در اواسط بهار شکوفا می‌شود.

رز جاودان مهرسا
674,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
زامیفولیا بلک 6 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه
1,146,000 تومان
پاچیرا پنج تنه ارتفاع50
746,000 تومان
فیکوس لیراتا دو شاخه در گلدان مواد آلی استوانه
955,000 تومان

مختصری درباره نرگس تاهیتی

  • بومی: این گیاه پیوندی است
  • ارتفاع: 30 الی 45 سانتی‌متر
  • نور مورد نیاز: نور کامل خورشید و گاهی سایه
گل نرگس تاهیتی
نرگس تاهیتی


8. نرگس زیوا پیپر وایت، از جمله گونه های معطر گل نرگس با عطری فوق‌العاده و بی‌نظیر

کافیست از یک باغبان آگاه درباره رایحه نرگس زیوا پیپر وایت سوال کنید تا برایتان از عطر فوق‌العاده این گل بگوید؛ برخی عطر این گیاه را شیرین و برخی دیگر آن را مانند عطر مشک توضیف می‌کنند، اما چیزی که تمام باغبانان درباره نرگس زیوا پیپر وایت اتفاق نظر دارند آن است که نگهداری از زیوا در داخل خانه و گلدان بسیار آسان است. پیاز این گیاه تنها بعد از گذشت چند هفته از کاشته شدن در گلدان می‌تواند شروع به گل دادن کند. این گونه نرگس جزء اولین گیاهانی است که در بهار شکوفا می‌شود و عضو گروه هشتم طبقه‌بندی RHS یعنی “تازتا” به‌شمار می‌رود؛ گروهی که شامل نرگس‌هایی با تاج کوچک و عطری زیاد است.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

مختصری درباره نرگس زیوا پیپر وایت

  • بومی: مناطق مدیترانه‌ای
  • ارتفاع: 35 الی 45 سانتی‌متر
  • نور مورد نیاز: نور کامل خورشید و گاهی سایه

مطلب پیشنهادی: معرفی 46 تا از بهترین گل های خوشبو – بخش دوم


9. نرگس توتو

یکی از گونه های سفید و زیبای گل نرگس که می‌تواند بهار زیباتری را برای شما به‌ارمغان بیاورد، نرگس توتو است. این گونه از انواع پاکوتاه گل نرگس است که ارتفاع آن نهایتا 30 سانتی‌متر و در اوایل بهار شکوفا می‌شود؛ ازاین‌رو این گیاه بهترین انتخاب برای نگهداری در گلدان یا استفاده در گوشه‌های باغچه است. هر ساقه از نرگس توتو شامل تعداد زیادی گل به شکل ستاره با گلبرگ‌های سفید و تاجی زرد رنگ است و زیبایی خاص خود را داراست. توتو در بخش دوازدهم سیستم RHS قرار می‌گیرد؛ جایی که شامل تمام نرگس‌هایی است که ویژگی‌های مختلف آن‌ها باعث شده تا در طبقه‌های دیگر جای نگیرند.

مختصری درباره نرگس توتو

  • بومی: این گیاه پیوندی است
  • ارتفاع: 15 الی 30 سانتی‌متر
  • نور مورد نیاز: نور کامل خورشید

بیشتر مطالعه کنید: گل نرگس هلندی را بیشتر بشناسید

گل نرگس توتو
نرگس توتو


10. نرگس آیس فولیس، از انواع گل نرگس با ساقه‌های بلند

این گونه از گونه های نرگس ساقه‌های بلند دارد که در اواسط بهار گل می دهد. روی هر ساقه از نرگس آیس فولیس گل‌هایی با تاج زرد رنگ و گل برگ‌هایی به رنگ سفید برفی قرار دارد. این نوع از انواع نرگس می‌تواند برای سال‌ها زندگی کرده و هر سال مجددا گل بدهد. اگر به هلند سفر کنید که خانه اصلی این گیاه است می‌توانید نوعی از آن را ببینید که در اوایل بهار گل می‌دهد و این درحالی است که این گیاه جزء بخش سوم از سیستم طبقه بندی RHS است؛ بخشی که شامل گل‌‌هایی با تاج بزرگ هستند که در میانه بهار گل می‌دهند.

مختصری درباره نرگس آیس فولیس

  • بومی: این گیاه پیوندی است
  • ارتفاع: 45 الی 50 سانتی‌متر
  • نور مورد نیاز: نور کامل خورشید و گاهی سایه


11. نرگس رپتور

طبقه ششم نرگس‌ها که رپتور نیز بخشی از آن است تاجی برجسته و گلبرگ‌های خمیده و رو به عقب دارند. روی ساقه‌های این گیاه زیبا یک گل می روید که معمولاً ساقه را خم می‌کند. گل‌های این نوع نرگس برای حشرات گرده‌افشان مثل زنبور‌ها و پروانه‌ها بسیار جذاب است، ازاین‌رو اگر این گونه از انواع گل نرگس را در خانه‌تان داشته باشید، میزبان زنبورهای دوست داشتنی و پروانه‌های زیبا خواهید بود. نرگس رپتور در اوایل بهار شکوفا شده و جزء اولین گیاهانی است که گل می‌دهد.

مختصری درباره نرگس رپتور

  • بومی: این گیاه پیوندی است
  • ارتفاع: 30 الی 45 سانتی‌متر
  • نور مورد نیاز: نور کامل خورشید و گاهی سایه

بیشتر مطالعه کنید: آموزش کاشت و نگهداری گل نرگس

گل نرگس رپتور
نرگس رپتور


12. نرگس مری گی لیرت، نرگسی با گل‌های متفاوت

نرگس مری گی لیرت برخلاف بیشتر گونه های گل نرگس که زرد، سفید یا ترکیبی از این دو رنگ هستند، گل‌هایی صورتی رنگ و گاها گلبهی دارد که می‌تواند هر باغچه‌ای را زیبا کند. این نرگس گونه از انواع گل نرگس در سال 2013 معرفی شده و از مشخصات آن ساقه‌هایی دو تکه است که بیشتر از یک نرگس شبیه گل صد تومانی است. این گیاه معمولا در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت شکوفا می‌شود و در سیستم RHS این گیاه عضو بخش یازدهم و جزء گیاهانی است که تاجی به اندازه نصف گلبرگ‌ها دارد. همین مساله باعث شده تا نرگس مری گی لیرت ظاهری پفکی به خود بگیرد.

مختصری درباره نرگس مری گی لیرت

  • بومی: این گیاه پیوندی است
  • ارتفاع: 30 الی 45 سانتی‌متر
  • نور مورد نیاز: نور کامل خورشید و گاهی سایه

مطلب پیشنهادی: زیباترین گل های آپارتمانی که محو زیبایی‌شان خواهید شد


13. نرگس داچ مستر، از جمله گونه های محبوب گل نرگس با گل های زرد رنگ

نرگس داچ مستر از گونه بسیار قدیمی “کینگ آلفرد” گرفته شده است و یکی از گونه های محبوب گل نرگس به‌شمار می‌رود. گل‌های زیبا و زرد رنگ این نرگس ظاهری شیپوری شکل دارند و معمولا در اوایل تا اواسط بهار شکوفا می‌شوند. داچ مستر می‌تواند از طریق پیاز خود در طول چند سال تکثیر شود و عصو بخش اول سیستم RHS است؛ بخشی که شامل نرگس‌هایی با تاجی به اندازه یا بزرگتر از گلبرگ‌ها می‌شود.

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان

مختصری درباره نرگس داچ مستر

  • بومی: این گیاه پیوندی است
  • ارتفاع: 35 الی 40 سانتی‌متر
  • نور مورد نیاز: نور کامل خورشید
گل نرگس داچ مستر ، از جمله گونه های محبوب گل نرگس با گل های زرد رنگ
گل نرگس داچ مستر


14. نرگس شاعر

نرگس شاعر یک گونه بومی است و جزء اولین نرگس‌هایی است که برای کشت و پرورش دادن استفاده شده است. امروزه این گونه از انواع نرگس نیز جزء یکی از گیاهان محبوب در دنیاست. بیشتر گونه های گل نرگس گونه شاعر نیز می‌تواند به‌سرعت بزرگ و گسترده شود بی‌آنکه مهاجم باشد و همه فضای اطرافش را به تسخیر خود در آورد. گلبرگ‌های سفید این گیاه در اطراف تاجی زرد رنگ با لبه‌های سرخ آراسته شده‌اند و گل‌هایی سفید رنگ و زیبا با عطری دلنشین را به رخ می‌کشند. نرگس شاعر نیز از جمله نرگس‌های معطر است که عطری شبیه به یاسمن یا سنبل دارد و در صنعت عطرسازی از آن استفاده می‌شود. این نرگس در بخش نهم سیستم RHS قرار دارد؛ بخشی که کاملا مختص به نرگس شاعر و گونه‌هایی است که از آن مشتق شده‌اند.

مختصری درباره نرگس شاعر

  • بومی: مرکز و جنوب آمریکا، آمریکای شمالی
  • ارتفاع: 30 الی 45 سانتی‌متر
  • نور مورد نیاز: نور کامل خورشید و گاهی سایه

یک دسته گل زیبا درست کنید: آموزش مرحله به مرحله درست کردن یک دسته گل رز زیبا


15. نرگس پروفسور انیشتین، آخرین مورد از لیست انواع گل نرگس

گل‌هایی بزرگ با تاجی واکسی و براق که در کنار گلبرگ‌های سفید و براقش جلوه زیبایی دارد نشانه‌های گل نرگس پروفسور انیشتین است. این گیاه عموما در اواسط بهار شکوفا می‌شود و عطری دلنشین دارد. نرگس پروفسور انیشتین یکی از گیاهان مناسب برای نگهداری در باغچه است که می‌تواند هر سال مجددا گل بدهد. این نرگس در دسته دوم سیستم RHS جایی که تاج گیاه حداقل یک سوم اندازه گلبرگ‌ها است، قرار دارد.

مختصری درباره نرگس پروفسور انیشتین

  • بومی: این گیاه پیوندی است
  • ارتفاع: 40 الی 45 سانتی‌متر
  • نور مورد نیاز: نور کامل خورشید و گاهی سایه
گل نرگس پروفسور انیشتین ، آخرین مورد از لیست انواع گل نرگس
گل نرگس پروفسور انیشتین

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم یک لیست شامل 15 مورد از انواع گل نرگس را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاور اینترنتی گل گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می‌توانید از خدمات کودهی و آفت کشی گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

سوالات پرتکرار شما درمورد انواع گل نرگس

چند نوع نرگس در دنیا وجود دارد؟

با احتساب گونه‌های بومی و پیوندی، بیش از 13 هزار گونه از این گیاه وجود دارد که هر کدام مشخصات و ظاهر خاص خود را دارند.

آیا نرگس صورتی وجود دارد؟

متاسفانه در طبیعت چیزی به نام نرگس صورتی وجود ندارد، اما برخی باغبانان و پرورش دهندگان، گونه‌هایی پیوندی از این گیاه را تولید کرده‌اند که رنگی نزدیک به رنگ صورتی دارد. این دسته از نرگس‌ها به‌شدت نادر و کمیاب هستند و شاید نتوانید به‌راحتی یکی از آن‌ها را پیدا کنید. جالب است بدانید نرگس‌های صورتی نیز در ابتدا که شکفته می‌شوند سفید، زرد یا نارنجی هستند و برای صورتی شدن نیاز به سایه دارند. در مجموع باید بگوییم که هیچ موقع نیز یک نرگس صورتی واقعی ندیده و در نهایت یک نرگس گلبهی رنگ‌ خواهید دید.

خوشبوترین گونه نرگس کدام است؟

همان‌طور که می‌دانسد همه گونه‌های نرگس معطر و خوشبو هستند، بااین‌حال برخی از آن‌ها عطر بیشتری دارند مثل نرگس بیبی مون (baby moon)، نرگس ژرانیوم (geranium) و نرگس دالیا (thalia) که بین این 3 نرگس دالیا یکی از معطرترین و خوشبوترین انواع گل نرگس است.

آیا نرگس مینیاتوری وجود دارد؟

نرگس مینیاتوری در واقع همان نوع پاکوتاه گل نرگس است. مثل نرگس‌های معمولی، نرگس مینیاتوری نیز در پاییز کاشته شده و در بهار شکوفا می‌شود. گفتنی است اندازه نوع پاکوتاه گل نرگس با توجه به گونه آن متغیر است، اما معمولا گونه‌های پاکوتاه آن بین 10 الی 15 سانتی‌متر رشد می‌کنند.

گل نرگس نماد چیست؟

گل نرگس جزء اولین گل‌هایی است که در بهار شکوفا می‌شود و خبر از پایان زمستان و آمدن بهار را می‌دهد. به‌همین‌خاطر این گیاه نمادی از تولد دوباره و آغازی تازه است. اگر می‌خواهید به کسی که شروعی تازه و مسیری جدید را آغاز کرده هدیه‌ای بدهید، گل نرگس انتخابی عالی برای شماست.

1 نظر
  1. حسین می گوید

    سپاس‌گزارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.