خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

با 25 مورد از انواع گل رز آشنا شوید

زمان مطالعه: 11 دقیقه

در دنیای گیاهان خانگی و باغبانی، گل رز پادشاهی می‌کند و به‌عنوان محبوب‌ترین گل شناخته می‌شود. نام رز برای بیش از سیصد گیاه چوبی چند ساله به کار می‌رود که خود آن‌ها به هزاران نوع مختلف در طی قرن‌ها تقسیم می‌شوند. تقریبا هر قاره‌ای گونه‌ای بومی از رز دارد، اما اکثر گل‌هایی که امروزه می‌بینیم گونه‌هایی دو رگه هستند که اجداد اصیل و خالص آن‌ها دیگر فراموش شده‌اند. باتوجه به این موضوع اگر بخواهیم همه انواع گل رز را به‌شما معرفی کنیم، احتمالا باید یک تومار بزرگ برایتان بنویسیم که ساعت‌ها برای خواندن به زمان نیاز دارید. چیزی که تقریبا نشدنی است، براین‌اساس ما با توجه به سیستم تقسیم‌بندی انجمن رز آمریکا این کار را انجام داده و در ادامه انواع گل رز را به شما معرفی خواهیم کرد. پس برای آشنایی بیشتر با گونه های مختلف گل رز ادامه این مطلب از وبلاگ سرویس فروش گل آنلاین گُل‌سِتان را از دست ندهید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست گونه های مختلف گل رز :

  1. رز هیبریدی چای، از جمله محبوب ترین گونه های گل رز
  2. رز گراندیفلورا
  3. رز فلوریبوندا، یکی از انواع گل رز با گل‌های خوشه‌ای
  4. رز پولیانتا
  5. رز مینیاتوری، از جمله گونه های کوچک گل رز
  6. رز بوته‌ای
  7. رز بالارونده
  8. رز چینی، از جمله انواع گل رز با گل های کوچک
  9. رز دمشقی یا همان گل محمدی معروف
  10. رز ایرانی، از جمله گونه های گل رز متعلق به دو ملیت
  11. اِبوت فِیس
  12. بونیکا، از انواع بوته‌ای گل رز
  13. رز یادبود پرنس موناکو
  14. رز انگلیسی
  15. ایزی داز ایت
  16. فال‌ستاف، از دیگر گونه های گل رز بوته‌ای
  17. رز غروب تاهیتی
  18. ناک‌اوت رنگین کمان
  19. فرزند جولیا، گل از انواع گل رز با برگ‌های درخشان و گل‌های بزرگ
  20. ماردی گِرَس
  21. موردِن آتشین
  22. پَت آستین
  23. یاندر آبی وحشی، از جمله انواع گل رز که برخلاف اسمش آبی نیست
  24. الِه
  25. فرانکلی اسکارلت


1. رز هیبریدی چای، از جمله محبوب ترین گونه های گل رز

رز هیبریدی چای یکی از انواع گل رز و محبوب‌ترین گونه های گل رز است که اعضای آن گل‌هایی بزرگ با حدود 30 الی 50 گلبرگ دارند. گل های این نوع از انواع گل رز روی ساقه‌ای بلند شکوفا می‌شوند و حقیقتا زیبا هستند. از این گونه گل رز هزاران نوع مختلف وجود دارد و هنوز هم انواع جدیدی از آن تولید و جایگزین گونه‌های قدیمی‌تر می‌شود.

مطلب پیشنهادی: حقیت ها و رازهای گل رز که احتمالا تاکنون نمی‌دانستید!

گل رز هیبریدی چای ، از جمله محبوب ترین گونه های گل رز
گل رز هیبریدی چای


2. رز گراندیفلورا

رز گراندیفلورا خودش می‌تواند یک زیر دسته برای گروه قبلی باشد. این نوع از این گل رز معمولا قد بلندی دارد و گل‌های آن به جای آن‌که هر کدام روی یک ساقه باشند به‌صورت خوشه‌ای رشد می‌کنند.


3. رز فلوریبوندا، یکی از انواع گل رز با گل‌های خوشه‌ای

یکی دیگر از انواع محبوب گل رز، رز فلوریبوندا است. این نوع از رز نیز مثل گراندیفلورا به‌صورت خوشه‌ای گل می‌دهد. برخلاف دو گونه قبلی که در یک چرخه زمانی 6 الی 7 هفته‌ای گل می‌دهند، فلوریبوندا می‌تواند به‌صورت مداوم گل بدهد و نگهداری از آن نیز ساده‌تر است.

گل رز فلوریبوندا ، یکی از انواع گل رز با گل‌های خوشه‌ای
گل رز فلوریبوندا


4. رز پولیانتا

اعضای این طبقه شباهت زیادی به فلوریبوندا دارند با این تفاوت که جسه و گل‌های کوچک‌تری دارند.


5. رز مینیاتوری، از جمله گونه های کوچک گل رز

رزهای مینیاتوری در واقع همان گونه کوچک‌تر و ریزتر دو طبقه اول هستند. این دسته گل های رز نمی‌توانند بیشتر از 30 الی 70 سانتی‌متر رشد کنند و برای خانه‌های که فضای زیادی ندارند انتخابی عالی به‌شمار می‌روند.

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان

گفتنی است در داخل این دسته گروهی دیگر به نام مینی‌فلورا (miniflora roses) نیز هستند که نمونه کوچک‌تر دسته سوم یا همان فلوریبونداها هستند و کمی از مینیاتوری‌ها بزرگ‌ترند.

با رز مینیاتوری بیشتر آشنا شوید: معرفی گل رز مینیاتوری

گل رز مینیاتوری ، از جمله گونه های کوچک گل رز
گل رز مینیاتوری


6. رز بوته‌ای

رز‌های این دسته به‌خاطر نوع رشد خود به‌راحتی قابل شناسایی هستند. این دسته از انواع گل رز بین 1.5 متر الی 4.5 متر رشد کرده و به‌خاطر مقاومت‌شان در برابر سرما و گل‌دهی زیادشان شناخته می‌شوند.

بیشتر مطالعه کنید: روش تولید گل رز سیاه (Black rose) و معنی و نماد آن


7. رز بالارونده

هر نوع از گونه های گل رز که ساقه‌های بلندی داشته باشد و بتواند از فنس‌ها یا دیواره‌ها بالا برود، در این دسته قرار می‌گیرد. این طبقه در واقع یک دسته واقعی نیست و می‌تواند شامل طبقه‌های دیگر نیز بشود. مثلا ممکن است یک رز گراندیفلورا به‌خاطر ساقه‌های بلند و بالارونده‌اش در این طبقه قرار بگیرد.

به‌عنوان نکته آخر در مورد این گونه از گل رز گفتنی است که این دسته از گل رز نمی‌تواند به خودی خود از چیزی بالا برود و معمولا نیاز به کمک و بسته شدن دارد تا به سمت بالا رشد کند.

گل رز بالارونده
رز بالارونده


8. رز چینی، از جمله انواع گل رز با گل های کوچک

 همان‌طور که از اسم این گل مشخص است، این گیاه قرن‌ها پیش و از شرق دور آمده است. بین گونه های گل رز این گل زیبا معمولا عطر کمتری دارد و گل‌های آن کوچک‌تر از رزهای دیگر هستند. رز چینی به این خاطر محبوب است که برخلاف هم‌نوعان خودش در طول زمان پررنگ‌تر و تیره‌تر می‌شود.

مطلب پیشنهادی: چطور گل رز ارزان بخریم؟


9. رز دمشقی یا همان گل محمدی معروف

 این گیاه حدود سال‌های 1254 تا 1276 میلادی از دمشق به اروپا سفر کرده است. این گل عطر قوی و شامه‌نوازی دارد که برخی از آن‌ها یک بار در طول سال و برخی دیگر دو بار در طول سال گل می‌دهند. اگر اسم گل محمدی را شنیدید بدانید که نام دیگر همین رز دمشقی است.

مطلب مرتبط: از سیر تا پیاز روش نگهداری از گل محمدی

گل رز دمشقی یا همان گل محمدی معروف
گل رز دمشقی


10. رز ایرانی، از جمله گونه های گل رز متعلق به دو ملیت

رز ایرانی بومی ایران و افغانستان است و با نام Persica شناخته می‌شود. این گیاه که به نام ورک هم شناخته می‌شود به‌صورت درختچه‌ای 50 الی 60 سانتی‌متری رشد می‌کند و گل‌های آن مرکزی عنابی رنگ و گلبرگ‌هایی زرد رنگ دارند.


11. اِبوت فِیس

اِبوت فِیس از انواع گل رز جز اعضای گروه گراندیفلورا است که گلبرگ‌هایی دو رنگ، ساقه‌ای بلند و برگ‌هایی به‌رنگ سبز تیره دارد. رنگ زرد طلایی و روشن این گل درون گلبرگ‌هایی به رنگ نارنجی و برنزی قرار گرفته است.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

ولن ۲
1,408,000 تومان
خانواده تدی
660,000 تومان
باکس بهگل
1,168,000 تومان
باکس میکی لاو
1,307,000 تومان
باکس دلبند
494,000 تومان

این گونه از گونه های گل رز به‌خوبی در برابر بیماری‌ها مقاوم است و از سمت دیگر عطر بسیار خوبی دارد که شبیه به سیب است. گل‌های زیبای این گیاه حدود 13 سانتی‌متر طول داشته و الگوی رشد بسیار خوبی دارند.

گل رز ابوت فیس
رز ابوت فیس


12. بونیکا، از انواع بوته‌ای گل رز

بونیکا جز رزهای بوته‌ای است که گل‌هایی به‌رنگ صورتی روشن دارد. این گیاه گل‌هایی معطر داشته و گل‌های آن از بهار تا پاییز شکوفا می‌شوند. گل‌های بونیکا معمولا اندازه‌ای بین پنج تا هشت سانتی‌متر دارند و هرچقدر محیط آن خنک‌تر باشد، شاهد گل‌هایی بزرگ‌تر خواهید بود.


13. رز یادبود پرنس موناکو

این گیاه که با نام پارافیت گیلاسی هم شناخته می‌شود از طبقه فلوریبونداهاست. گل‌های این گیاه گلبرگ‌هایی دو رنگ دارد که در میان آن‌ها سفید و لبه آن‌ها قرمز گیلاسی است. اگر از دور به این گیاه نگاه کنید رنگ قرمز آن غالب است.

به‌عنوان نکته آخر در مورد رز یادبود پرنس موناکو نیز گفتنی است که این گونه از انواع گل رز برگ‌هایی سبز تیره دارد و تقریبا به‌صورت بوته‌ای رشد می‌کند.

گل رز یادبود پرنس موناکو
رز یادبود پرنس موناکو


14. رز انگلیسی

رز انگلیسی نیز از طبقه رزهای بوته‌ای است و جز رز‌هایی به‌شمار می‌رود که دیوید آستین معرفی کرده است. رز انگلیسی رنگی زرد دارد و تقریبا به رنگ زردآلو است. این رز می‌تواند مکررا به‌‌صورت گل‌هایی خوشه‌ای و فنجانی شکل و با اندازه 10 الی 12 سانتی‌متر شکوفا کند. این گونه از گونه های گل رز بر عطر خوبی که دارد می‌تواند نسبت به بیماری‌ها نیز مقاوم باشد.


15. ایزی داز ایت

ایزی داز ایت گلی با سایز متوسط و از طبقه فلوریبونداهاست که گل‌هایی با اندازه 10 الی 13 سانتی‌متر دارد. گل‌های پفکی ایزی داز ایت به رنگ‌های نارنجی، صورتی و زرد هستند و عطری میوه مانند دارند. این گیاه عادت رشد بوته‌ مانند دارد و تقریبا در برابر بیماری مقاوم است.

بیشتر مطالعه کنید: معنی رنگ های گل رز

گل رز ایزی داز ایت
رز ایزی داز ایت


16. فال‌ستاف، از دیگر گونه های گل رز بوته‌ای

یکی دیگر از اعضای طبقه رز‌های بوته‌ای که گل‌هایی ده الی دوازده سانتی‌متری با رنگ زرشکی دارد، فال‌ستاف است. این گیاه به‌صورت مداوم گل می‌دهد و گل‌های آن عطر خوبی را از خود منتشر می‌کنند.


17. رز غروب تاهیتی

رز غروب تاهیتی از طبقه گل های رز هیبریدی چای است. گل‌های این گیاه رنگی زرد صورتی دارند که حدود بیست سانتی‌متر هستند، اما عطر کمی دارند. گل‌های این رز از بهار تا پاییز شکوفا شده و برگ‌هایی تیره و سبز رنگ دارد. بین انواع گل رز رز غروب تاهیتی نیز در برابر بیماری‌ها مقاومت بالایی دارد.

مطلب پیشنهادی: راهنمای انتخاب گل رز برای روز ولنتاین

گل رز غروب تاهیتی
رز غروب تاهیتی


18. ناک‌اوت رنگین کمان

گل رز ناک‌اوت رنگین کمان از خانواده رزهای بوته‌ای است که بر خلاف سایر رزهای بوته‌ای چرخه شکوفایی خوبی دارد. این گل به‌صورت خوشه‌ای گل می‌دهد و گل‌های آن رنگی مرجانی دارند که مرکز آن‌ها به‌رنگ رزدی زیباست. برگ‌های این گل نیز مثل بیشتر انواع گل رز سبز تیره است بااین‌تفاوت که سبز آن حالتی نیمه براق دارد.


19. فرزند جولیا، گل از انواع گل رز با برگ‌های درخشان و گل‌های بزرگ

فرزند جولیا از گروه فلوریبونداهاست. برگ‌های این گل بسیار درخشان هستند و گل‌هایی با اندازه تقریبا هشت سانتی‌متر دارند. عطر این گیاه شیرین است و یکی از مزیت‌های آن این است که در برابر بیماری‌ها مقاومت دارد. به‌عنوان نکته آخر در مورد فرزند جولیا نیز گفتنی است که گل‌های این گیاه به‌صورت خوشه‌ای می‌روید و الگوی گل‌دهی خوبی دارد.

بیشتر مطالعه کنید: گل رز جاودان چیست؟

گل رز فرزند جولیا ، گل از انواع گل رز با برگ‌های درخشان و گل‌های بزرگ
گل رز فرزند جولیا


20. ماردی گِرَس

ماردی گِرَس گونه‌ای زیبا از رز است که مثل فرزند جولیا از گروه فلوریبونداها به‌شمار می‌رود. این گیاه گل‌هایی چند رنگ دارد که معمولا ترکیبی از نارنجی و صورتی هستند و کمی زرد نیز با آن‌ها مخلوط شده است.

رز جاودان مهرسا
674,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
باکس بهگل
1,168,000 تومان
زامیفولیا بلک 6 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه
1,146,000 تومان
پاچیرا پنج تنه ارتفاع50
746,000 تومان

ماردی گرس در ابتدا شکوفه‌هایی زردآلویی رنگ دارد که به آهستگی شکوفا شده و به پنج الی هفت سانتی‌متر می‌رسند. این گونه از گونه های گل رز به‌صورت بوته‌ای رشد کرده، در برابر بیماری‌ها مقاوم است، عطر خوبی دارد و برگ‌های آن نیز به‌رنگ سبز تیره است.


21. موردِن آتشین

موردِن آتشین نیز یکی دیگر از اعضای گروه فلوریبونداهاست که گل‌هایی نارنجی و سرخ دارد. این رز زیبا گل‌هایی فنجانی شکل و مات دارد که عطر متوسطی پخش می‌کنند. موردِن آتشین تقریبا سرسخت است و با برگ‌های درخشان و سبزش یکی از محبوب‌ترین گل های شاخه بریده به‌شمار می‌رود.

گل رز موردن آتشین
رز موردن آتشین


22. پَت آستین

بین انواع گل رز یکی دیگر از رز‌هایی که توسط دیوید آستین (یکی از مشهورترین پرورش دهندگان رز در دنیا) پیشنهاد شده است، پَت آستین است. نام آن نیز از نام همسر دیوید گرفته شده است. این گل زیبا با شکل فنجانی شکل خود 10 الی 12 سانتی‌متر رشد کرده و عطری شبیه به چای دارد.


23. یاندر آبی وحشی، از جمله انواع گل رز که برخلاف اسمش آبی نیست

یاندر آبی وحشی عضو گروه گراندیفلوراست. این گونه از گونه های گل رز گل‌هایی کبود رنگ یا قرمز بنفش دارد که هرچقدر به مرکز نزدیک می‌شود تیره‌تر می‌شود. یاندر آبی وحشی بر خلاف اسمش هیچوقت رنگ آبی را به خود نمی‌بیند و به‌صورت مداوم گل‌هایی با اندازه 5 الی 8 سانتی‌متر می‌‌دهد که به صورت خوشه‌ای رشد می‌کنند.

به‌عنوان نکته آخر در مورد این گل از انواع گل رز نیز گفتنی است که گل‌های یاندر آبی وحشی عطری تقریبا قوی و شبیه به مرکبات از خود منتشر می‌کنند.

گل رز یاندر آبی وحشی ، از جمله انواع گل رز که برخلاف اسمش آبی نیست
گل رز یاندر آبی وحشی


24. الِه

الِه از خانواده رزهای هیبریدی چای انتخابی خوب برای کسانی است که به دنبال گلی متوسط با رنگ صورتی زیبا هستند. این گیاه نسبت به بقیه اعضای گروهش اندازه‌ای جمع و جورتر دارد و به‌صورت مداوم و همیشگی گل‌هایی با اندازه 10 الی 13 سانتی‌متر می‌دهد که عطر زیادی دارند.

بیشتر مطالعه کنید: آموزش جامع کاشت، پرورش و تکثیر گل رز در باغچه و گلدان


25. فرانکلی اسکارلت

فرانکلی اسکارلت گلی با برگ‌های سبز تیره است که می‌تواند مکررا گل بدهد. این گیاه که عضو گروه فلوریبونداست تقریبا قد کوتاهی داشته و به‌صورت بوته رشد می‌کند. گل‌های این گونه از انواع گل رز حدود 5 الی 8 سانتی‌متر بوده و عطری شامه‌نواز و تازه دارند.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم یک لیست کامل و جامع از انواع گل رز که شامل 25 مورد می‌شد را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از سرویس باغبانی گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

سانسوریا ابلق کراواتی پر غلاف ارتفاع45
502,000 تومان
قاشقی بلک در گلدان فلزی
433,000 تومان
پتوس ابلق در گلدان آویز
517,000 تومان
گیاه سانسوریا سبز پرغلاف
459,000 تومان
گیاه آگلونما متوسط
512,000 تومان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.