خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

از سیر تا پیاز روش نگهداری از گل محمدی

زمان مطالعه: 9 دقیقه

گل محمدی از جمله گل های معطر و زیبایی است که وجود آن در هر خانه‌ای نه‌تنها زیبایی که عطر و رایحه‌ای خوش نیز به آن می‌دهد. این گل برخلاف بیشتر گل‌ها که صرفا جنبه زیبایی یا استفاده در عطرسازی دارند، کاربردهای طبی و غذایی نیز دارد و در صنایع غذایی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ ساده‌ترین و آشناترین کاربرد این گیاه در صنایع غذایی، گرفتن گلاب است که بی‌شک با آن آشنا هستید. البته که گل محمدی در پیشگیری و درمان بیماری‌ها نظیر یبوست نیز موثر است. باتوجه به مواردی که گفتیم پرورش گل محمدی در خانه می‌تواند هم فال باشد و هم تماشا، بنابراین اگر دنبال یک گل خوب برای پرورش در باغچه یا گلدان هستید که علاوه‌بر زیبایی خواص دیگری هم داشته باشد، گل محمدی انتخابی مناسب برای شماست. برای یادگیری روش نگهداری گل محمدی نیز روی گُل‌سِتان حساب کرده و تا پایان با این مطلب از وبلاگ گل فروشی آنلاین گُل‌سِتان همراه باشید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


روش نگهداری از گل محمدی

نور مورد نیاز برای نگهداری گل محمدی

گل محمدی باید در نور کامل قرار بگیرد. از آنجا که این گل باید حداقل تا قبل از ظهر، نور آفتاب را به صورت کامل و مستقیم دریافت کند، آن را دور از درختان بکارید تا مانع دریافت نور کافی نشوند.  برای مثال بخش‌های مسطح باغچه، یا تپه‌های کم شیب برای کاشت محمدی مناسب هستند.

حتی اگر محمدی شما در گلدان نیز کاشته شده است باز شرایط باید مشابه کاشت آن در باغچه باشد. چراکه محمدی باید در هر شرایطی نور خورشید را دریافت کند، در غیر این صورت شاهد ریزش برگ‌های آن خواهید بود. درنتیجه برای دریافت نور کافی گلدان را در فاصله‌ای کمتر از 90 سانتی‌متر نسبت به یک پنجره نورگیر جنوبی قرار دهید تا نور کافی برای گیاه فراهم شده و رشد آن به حداکثر برسد.

گل محمدی

دما و رطوبت

بهترین شرایط دما و رطوبتی برای گل محمدی، دمای نه خیلی گرم و نه خیلی سرد و رطوبت متوسط است. به‌عبارتی گل محمدی در مناطق معتدل بهترین شرایط رشد را دارد. در زمان گلدهی، دما باید 15 الی 20 درجه سانتی‌گراد و رطوبت هوا نیز بیشتر از 60 درصد باشد. نکته مهم در خصوص محمدی، این است که اگر حدودا 15 روز قبل از آغاز گلدهی دما در بازه 0 تا 5 درجه سانتی‌گراد باشد، مقدار و کیفیت گل‌ها بسیار افزایش خواهد یافت.

مطلب پیشنهادی: با 16 مورد از گیاهان رطوبت دوست بیشتر آشنا شوید

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان

خاک مناسب برای نگهداری از گل محمدی

اولین نکته در مورد خاک مناسب برای نگهداری از گل محمدی PH آن است. PH ایده‌آل برای خاک محمدی 5.5 الی 7.5 است. (کمی اسیدی تا خنثی) با توجه به این موضوع بهترین خاک برای این گل، خاک گلدان رسی یا خاک گلدان ماسه‌ای است. خاک انتخابی باید زهکشی را به‌خوبی انجام دهد، چراکه درغیراینصورت، باعث از بین رفتن ریشه گل محمدی می‌شود. همچنین خاک باید مقوی و از عناصر حیاتی گیاه سرشار باشد. به‌این‌منظور فرقی نمی‌کند که خاک شما بر پایه ماسه است یا رس؛ در هر دو حالت می‌توانید با افزودن مقداری مواد طبیعی، مثلا کود انسانی، پوسته موز یا مواردی ازاین‌قبیل آن را تقویت کنید. یادتان باشد اگر محمدی را در باغچه می‌کارید، تمام علف‌های موجود در آن محدوده را حذف کنید تا عناصر حیاتی خاک از بین نرفته و گل محمدی شما به‌خوبی به رشد خود ادامه دهد.

یادتان باشد ترکیب کردن خاک با کمپوست، به بهبود بافت و افزایش ظرفیت زهکشی کمک شایانی خواهد کرد. اگر محمدی را در باغچه کاشته‌اید، بهتر است حدود 8 سانتی متر مالچ روی خاک بریزید تا رطوبت حفظ شود. تحقیقات نشان داده است که گیاهان دارای مالچ در مقایسه با گیاهان فاقد آن، رشد سریع‌تری دارند.

بیشتر بدانید: آشنایی با انواه گل شاخه بریده همراه با عکس

آبیاری

مرطوب و زهکشی شده! دقیقا همین کلمات همه نیازهای گل محمدی را توضیح می‌دهند؛ به‌معنای دقیق‌تر خاک باید ضمن مرطوب بودن، خیس و غرقاب نباشد؛ اینجاست که انتخاب خاک مناسب معنا پیدا می‌کند. خاک باید بتواند مقدار اضافی آب را از خود عبور دهد. مثل اغلب گیاهان، برای آبیاری گل محمدی باید انگشت خود را تاحدود 3 سانتی‌متر داخل خاک فرو کنید، اگر خاک خشک شده و رطوبتی احساس نمی‌کنید، موعد آبیاری گل محمدی فرا رسیده است، درغیراینصورت طی 1 الی 2 دو روز بعد مجددا خاک را تست کنید.

در مورد آبیاری در طول نگهداری از گل محمدی درنظر داشته باشید که در دو سال نخستین کاشت این گل، آبیاری باید در دفعات بیشتری انجام شود، ولی پس از تثبیت در خاک، نیازی به آبیاری مداوم نیست.

عکس گل محمدی زیبا از نمای نزدیک
گل محمدی زیبا از نمای نزدیک

کوددهی در طول نگهداری از گل محمدی

اغلب خاک‌های مناسب گلدان در ترکیبات خود حاوی عناصر ضروری برای رشد گیاهان هستند. با گذشت زمان و مصرف عناصر ضروری توسط گیاه این مقدار کاهش می‌یابد و در این زمان وقت کوددهی فرا می‌رسد.

در خصوص گل محمدی به نظر می‌رسد زمان به پایان رسیدن عناصر موجود در خاک با زمان مناسب برای تعویض گلدان یکی است. به‌همین‌علت توصیه می‌کنیم سالی یکبار یا هنگامی که گل شما به دو برابر اندازه خود رسید، گلدان گیاه را عوض کنید. به‌این‌ترتیب نیازهای مغذی آن نیز برطرف خواهند شد.

همچنین اگر محمدی خود را در باغچه کاشته‌اید، سالی یکبار به آن کود بدهید. قبل از اینکار بهتر است خاک را آزمایش کنید و میزان هر عنصر را منحصرا بررسی کنید تا به‌جای استفاده از کود چندمنظوره، سایر عناصر لازم را نیز به خاک اضافه کنید. یادتان باشد کودهای غنی از نیتروژن به‌جای آنکه رشد غنچه و برگ‌ها را بهبود ببخشند، رشد برگی گیاه را افزایش می‌دهند و این میزان اضافی نیتروژن می‌تواند حالتی علفی مانند برای گیاه ایجاد کند. همچنین فراموش نکنید که هرگز نباید در پایان فصل رشد به گیاه کود بدهید، زیرا با وادار کردن گیاه به ادامه رشد، بخش‌های ضعیفی ایجاد خواهند شد که هیچ شانسی برای بقا در سرما ندارند.

مطلب پیشنهادی: انواع کود‌های مناسب رشد گیاهان (پرلیت-پوکه-خاک برگ-پیت ماس-کوکوپیت)

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

هرس کردن

هرس کردن کل محمدی به دو علت ضروری است:

  1. با حذف بخش‌های قدیمی، آسیب دیده و مرده، گردش هوا افزایش پیدا می‌کند و نتیجه این اتفاق کاهش بیماری‌هاست.
  2. گیاه ترغیب به رشد شده و در نتیجه تولید گل افزایش می‌یابد.

در طول نگهداری از گل محمدی برای هرس کردن آن 4 نوع هرس پیش روی شماست که بسته به شرایط گیاه می‌توانید آ‌ن‌ها را انجام دهید.

  1. هرس جزئی که برای حذف بخش‌های مرده، بیمار، آسیب دیده یا شاخه‌های شکسته صورت می‌گیرد. این نوع هرس را می‌توانید در اوایل بهار انجام دهید.
  2. هرس بهاری که در بهار انجام می‌شود. این هرس رشد گیاه را چشمگیر و آن را تشویق به دادن گل‌های تابستانی می‌کند؛ به عبارت دیگر گل‌ها در ساقه‌های جدید هم ایجاد می‌شوند.
  3. هرس تابستانی کهپس از گلدهی انجام می‌شود. برای انجام دادن این هرس پس از گلدهی، جوانه‌ها را بریده و قسمتی از بخش‌های قدیمی را تا نزدیکی زمین کوتاه کنید.
  4. هرس تنه‌جوش که موقع نمایان شدن تنه‌جوش از محل اتصال دمبرگ‌ها روی تنه اصلی گیاه باید انجام شود. برای این‌منظور باید تنه‌جوش‌ها را از همان ابتدای ظهور از گیاه جدا کنید.

در طول هرس کردن گل محمدی یادتان باشه که همیشه اولویت در هرس کردن، با حذف بخش‌های مرده، آسیب دیده و بیمار است. پس در هر نوعی از هرس، ابتدا این بخش‌ها را جدا کنید.

آنتوریوم قرمز در گلدان فلزی استوانه
1,077,000 تومان
آنتوریوم صورتی با گلدان فلزی استوانه
1,086,000 تومان
آنتوریوم صورتی با گلدان فلزی مخروطی
756,000 تومان
گیاه بنت قنسول با گلدان طوسی
491,000 تومان
گیاه بنت قنسول با گلدان مشکی
500,000 تومان


روش تکثیر گل محمدی

محمدی را می‌توان از طریق قلمه ساقه یک ساله، تقسیم گیاه قدیمی، جوانه‌‌های جانبی با ریشه و دانه تکثیر کنید. بین این راه‌ها قلمه‌زنی آسان‌ترین روش تکثیر گل محمدی است. برای این‌منظور قلمه‌ای به اندازه 20 سانتی‌متر طول و 1.5 سانتی‌متر عرض در آبان ماه از گیاه جدا کنید و 2/3 طول ساقه را در خاک بکارید، می‌توانید از هورمون مخصوص ریشه زنی نیز استفاده کنید. تبریک می‌گوییم تکثیر گیاه انجام شده است و پس از یک سال، جوانه برای انتقال به باغچه آماده شده است. فقط یادتان باشد برای اینکه احتمال موفقیت‌آمیز بودن قلمه‌زنی 100 درصد نیست، حتما چندین قلمه از گیاه بگیرید.


آفات و بیماری‌ها در طول نگهداری از گل محمدی

کنه تارعنکبوتی، مگس سفید، شته، شپشک آردی، تخم پروانه، قارچ و بلایت از جمله آفاتی هستند که ممکن است گل محمدی دچار آن‌ها شود. به‌منظور جلوگیری از ابتلای گیاه به این آفات از رشد علف هرز اطراف گیاه جلوگیری کرده و حواستان به پاکسازی خاک باشد. همچنین درنظر داشته باشید که هوای خشک شرایط را بدتر می‌کند؛ پس آبیاری به‌موقع و درست را فراموش نکنید. برای حذف حشرات و قارچ‌ها، به گیاه اسپری حشره یا قارچ کش اسپری کنید. دقت کنید که در این صورت، نمی‌توان از گلبرگ‌ها برای مصارف خوراکی استفاده کرد، اما اگر آسیب سطحی بود (مثل مشاهده تخم روی برگ‌ها و …) لزوما نیازی به اسپری حشره یا قارچ‌کش نیست و شست‌وشوی برگ‌ها کافیست.

بیشتر مطالعه کنید: همه چیز درباره انواع آفت گیاهان از تشخیص تا درمان

در حالت کلی قبل از آوردن هر گیاهی به منزل یا کاشت آن در باغچه حتما آن را بررسی کنید تا حامل ورود آفات و بیماری جدیدی به محیط شما نباشد. پس از ابتلای گیاه به بیماری و آفت نیز ابتدا بخش‌های آسیب دیده را از گیاه جدا کرده و سپس تا زمان بهبودی، گیاه بیمار را دور از سایر گیاهان سالم نگه دارید. این نکته را نیز فراموش نکنید که دریافت نور کافی و جریان کافی هوا در گیاه برای سلامت آن ضروری است.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه درباره روش نگهداری گل محمدی ، روش تکثیر و آفات و بیماری‌های آن لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق مشاوره گیاه پزشکی گُل‌سِتان استفاده نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از سرویس باغبانی گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان


سوالات پرتکرار شما در مورد روش نگهداری گل محمدی

دلیل زرد شدن برگ‌های گل محمدی چیست؟

دلایل مختلفی برای این اتفاق وجود دارد، از جمله بالا بودن سطح PH خاک، کمبود آهن، کمبود اکسیژن درون خاک که ناشی از آبیاری بیش‌ازحد است یا زهکشی نامناسب خاک که باعث می‌شود خاک گیاه دیرتر خشک شود.

گل محمدی چه زمانی گل می‌دهد؟

گونه‌های مختلف این گل زمان گلدهی متفاوتی دارند، به‌طوری‌که برخی از انواع این گل می‌توانند در تابستان گل بدهند و در تمام این فصل گل‌های خود را حفظ می‌کنند. برخی دیگر نیز می‌توانند گل‌های خود را در پاییز و حتی زمستان هم حفظ کنند. در واقع این دسته از اواخر بهار شروع به گل دادن می‌کنند و در اواسط زمستان متوقف می‌شوند.

گل محمدی نماد چیست؟

برای قرن‌ها این گل نمادی از زیبایی و عشق بوده است. از عطر این گل در صنایع عطرسازی استفاده می‌شود.

آیا گل محمدی خوردنی است؟

از گذشته‌های دور تا به امروز عصاره این گل که همان گلاب معروف است گرفته می‌شده و استفاده‌های زیادی از آن می‌شود.

چرا گل محمدی گل نمی‌دهد؟

کمبود انرژی مهم‌ترین دلیل گل ندادن در این گیاه است. این کمبود انرژی می‌تواند حاصل از نور ناکافی، آبیاری کم، خاک ضعیف یا کوددهی اشتباه باشد. ضمن اینکه باید درنظر داشته باشید که این گیاه برای گل‌دادن نیاز به نوری خوب و کامل دارد.

چرا برگ‌های گل محمدی قهوه‌ای می‌شود؟

مهم‌ترین دلیل این مساله دمای زیاد محیط یا خاک است. این اتفاق باعث وارد شدن استرس به گیاه و در نتیجه قهوه‌ای شدن برگ‌ها می‌شود. ضمن اینکه آبیاری بیش‌ازحد نیز می‌تواند باعث تغییر رنگ برگ‌ها و در نهایت ریزش آن‌ها شود.

چرا گل محمدی شته می‌زند؟

گرم بودن بیش‌ازحد محیط باعث می‌شود آفاتی مثل شته به این گیاه حمله کنند. آن‌ها از شیره گیاه می‌نوشند تا آن را خشک و مرده کنند. برای خلاصی از دست این حشرات باید سریع اقدام کنید. به‌این‌منظور می‌توانید با استفاده از روغن نیم و یا آفت کش‌های صنعتی جمعیت آن‌ها را کم و در نهایت آن‌ها را از بین ببرید.

۱۸ نظرات
  1. خاپور می گوید

    با سلام یک گلدان محمدی داریم که فقط سر شاخه ها برگ تازه داره وبدنه عاری از برگه و حدودا سه ساله داربم وهنوز گل نداده وخاکش تقریبا رسیه کمی کود گاوی دادیم گلدان از سطل بزرگ پلاستیکی است

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      توقع برگ و گلدهی رو باید در بهار داشته باشید نه الان
      کود های حیوانی هم بهتره که کاملا پوسیده باشه چون در غیر این صورت جز بیماری فایده دیگری نداره
      فعلا تا آخر آذر هر دو هفته کود ۱۲:۱۲:۳۶ استفاده کنید
      و ماهی یکبار هم کود هیومیک اسید پای گیاه بریزید
      اگر گیاه بیرون از منزل هست دورش رو پلاستیک شفاف سوراخدار بکشید تا جلوی سرمازگی رو بگیره

  2. علی اکبر احمدی می گوید

    با سلام واحترام
    گل محمدی من غنچه هاش سفیدن
    میخواستم دلیلشو بدونم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      گل محمدی سفید هم وجود دارد و شما گل محمدی سفید رو خریداری کردین.

  3. مهدی می گوید

    سلام
    چند عدد گل محمدی در باغچه کاشتیم یعنی از گلدان به باغچه منتقل کردیم داری گل و غنچه بود که گلها و غنچه ها باز شدن ولی کمتر از ۱۵ روز گلها خشک و غنچه بعضا باز نشده خشک شدن و اینکه زیر گل ساقه های آن سیاه میشد میزان آب و رطوبت را رعایت کردم ،زهکشی هم خوبه یعنی نفوذ آب سریع رخ میده نور هم ساعتی ردی آن به صورت مستقیم میزنه .اما سیاه شدن زیر گل و خشک و افتادنش نگرانم کرده

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      با توجه به توضیحات شما لازم به ذکر هست که در هنگام آبیاری به هیچ عنوان نباید روی گل های گیاه آب پاشیده بشه.
      بهتر هست حداقل سه مرحله با قارچکش رورال تی اس گیاه رو سمپاشی کنید و گل و برگ های سیاه و بیمار رو از روی گیاه جدا کنید و دور بریزید.

  4. مهدی شفیعی می گوید

    چندوقت درهفته ابیاریش کنیم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      با توجه به نیاز آبی بالای این گیاه، حدودا آبیاری یک روزدرمیان برای گیاه توصیه می شود.

  5. مهدی شفیعی می گوید

    روی پشت بام میتونیم این گل رو بزاریم.جواب میده

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      با توجه به اینکه گل محمدی نیاز نوری بالایی دارد بله می توانید در بام های سبز هم از این گیاه استفاده کنید.

  6. باران می گوید

    با سلام
    حدود دو سه هفته‌اس، چند شاخه گل محمدی رو تو آب گذاشتیم، یکی دو تاش یه ریشه کوچولو دارن، ولی دیگه چند وقتی هست، سایز ریشه تغییر نکرده، اما برگ جدید زده، الان می تونیم تو گلدون بکاریم؟
    برای این که تو گلدان یا باغچه کاشته باشه، باید حتما ریشه داشته باشه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      برای تکثیر گل محمدی بهتر هست گیاه رو داخل ماسه ریشه دار کنید.
      بله قبل از انتقال قلمه گیاه گل محمدی به باغچه بهتر هست ریشه پر تر باشه و در ابتدا به گلدان و سپس به باغچه منتقل شود.
      از هورمون های ریشه زا برای پر شدن ریشه استفاده کنید.

  7. مهری صفری می گوید

    سلام گل محمدی داخل باغچه دارم رشد داره گلدهی هم داره ولی بیشتر گلها کامل باز نمیشن یعنی یطرف گل کامل باز شده طرف دیگه گلبرگها کوچک مونده و رشد کامل نداشته ضمنا اصلا عطر و بو ندارن دلیلش چی میتونه باشه چکار باید کنم ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      باز نشدن کامل گل های گیاه شما می تواند به دلیل کمبود عناصر ریز مغذی باشد.
      سعی کنید هر دو هفته برگ های گیاه رو با کود ریز مغذی محلولپاشی کنید.

  8. اسد می گوید

    سلام
    گلبرگهای گل محمدی کامل باز نمیشه ونصفش قهوه ای رنگ میشه دلیلش چی میتونه باشه
    ممنون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      شرایط نگهداری گیاه باید به دقت بررسی شود چرا که احتمال کمبود مواد غذایی وجود دارد.
      نکته مهم بعدی این هست که در هنگام آبیاری روی گل های گیاه آب ریخته نشود.

  9. مهربانو می گوید

    سلام
    حدود یک ماهه دو بوته گل خریداری شده ،یک بوته گل محمدی و یک بوته رز با گلهای ریز دسته ای و در گلدان سفالی بزرگ کاشتم ،همسرم مقداری بار حیوانی لابلای خاک قرار داد گل رز دسته ای مرتب گل دهی داره و خوبه.
    اما گل محمدی اوایل خوب و سرحال بود و غنچه داد ،ولی غنچه اصلا باز نشد و همونطور بسته روی بوته خشک شد، برگها هم در حال خشک شدن هستن بعضی زرد و بعضی سبز خشک شدن !
    تصمیم ب تعویض خاک گرفتم تا خاک گلدانی استفاده کنم متوجه شدم در لایه های خاک اصلی که زمان خرید دور ریشه بود ،حاوی سفیدک هست ک نمیدونم از اول بوده یا نه ،و بیرون گلدان روی دیواره سفیدک زده ،در حالیکه مقداری گلدان شیب هست و اب در سمت دیگه بیشتر جمع میشه و این سفیدک فقط سمت گل محمدی ایجاد شده !!پودر محلول گل دهی تهیه کردم اما هنوز استفاده نکردم !
    لطفا راهنمایی کنید این گل از دست ندم !😢🙏

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      با توجه به توضیحات شما به نظر گیاه درگیر بیماری قارچی هست و قسمت های سفید رنگ داخل خاک، اسپور های قارچ هست.
      بهترین کار این هست که حداقل دو تا سه مرحله خاک گیاه رو با یک قارچکش مثل قارچکش کاربندازیم آبیاری بفرمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.