خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

همه آنچه درباره روش نگهداری سرخس استرالیایی باید بدانید

زمان مطالعه: 8 دقیقه

استرالیا سرزمین حیوانات و گیاهان عظیم الجثه است. سرخس استرالیایی نیز ویژگی‌های گیاهان سرزمین خود را به ارث برده و بر خلاف اسمش بیش از آن که یک سرخس باشد، یک درخت است. وقتی صحبت از سرخس‌ها می‌شود معمولا بوته‌های کوچکی مثل سرخس بانوی خاوری به ذهن می‌آید که نهایتا به 45 سانتی‌متر می‌رسند، اما سرخس استرالیایی در طبیعت و خانه خودش (که قاعدتا استرالیا است) می‌تواند بیش از 60 سانتی‌متر رشد کند. نگهداری سرخس استرالیایی در داخل خانه با توجه به اندازه بزرگی که دارد معمولا کار سختی است، اما اگر فضای کافی برای نگهداری از آن را داشته باشید می‌تواند تبدیل به نقطه ثقل زیبایی فضای داخلی شما شود. با توجه به ویژگی‌های سرخس استرالیایی اگر دنبال یک گیاه آپارتمانی بزرگ هستید، ما نگهداری از سرخس استرالیایی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای یادگیری روش نگهداری آن نیز کافیست تا پایان این مطلب با سرویس فروش گل و گیاه گُل‌سِتان همراه باشید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


مشخصات کلی سرخس استرالیایی

  • نام علمی: Cyathea cooper
  • خانواده: فنجانکیان
  • بومی: استرالیا
  • نام‌های مرسوم: سرخس استرالیایی، سرخس توری


روش نگهداری سرخس استرالیایی

سرخس استرالیایی با سرعت رشد تقریبا زیاد و برگ‌هایی پَر شکل که به نرمی موی سر هستند و اطراف تنه اصلی رشد می‌کنند شناخته می‌شود. راز نگهداری درست از سرخس استرالیایی تامین رطوبت کافی برای آن است. بهترین زمان برای کاشتن این گیاه در اوایل بهار است. ضمن اینکه سرخس استرالیایی ترجیح می‌دهد در محیطی گرم و نورگیر زندگی کند تا همیشه سبز و جذاب بماند.

سرخس استرالیایی در جنگل‌های استوایی که ارتفاع متوسطی از سطح دریا دارند رشد می‌کند. جنگل‌هایی که قدمت آن‌ها به دوران ماقبل تاریخ باز می‌گردد و بیشتر اوقات در مه غلیظی غوطه‌ور هستند.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

نور مورد نیاز

به‌طورکلی سرخس استرالیایی جز گیاهان سایه دوست است، اما می‌تواند محیطی نیمه آفتابی یا حتی شش ساعت نور کامل در روز را نیز تحمل کند. این گیاه هرچقدر نور بیشتری را دریافت کند نیاز به آبیاری بیشتری خواهد داشت. از آنجایی که سرخس استرالیایی گیاهی رطوبت دوست است نور زیاد می‌تواند باعث خشک شدن سریع آن شود. ازاین‌رو حتما در طول نگهداری از سرخس استرالیایی به این نکته توجه داشته باشید.

مطلب پیشنهادی: معرفی 22 تا از گیاهان سایه دوست و مقاوم به نور کم

روش نگهداری سرخس استرالیایی
برگ های سرخس استرالیایی

خاک مناسب برای نگهداری سرخس استرالیایی

سرخس استرالیایی توانایی زندگی در خاک‌های مختلف را دارد و از جمله چیزهایی که باید برای آن تامین شود رطوبت کافی در خاک، سبک بودن و زهکشی خوب خاک است تا ریشه‌های آن دچار مشکل نشوند. همچنین بهتر است سطح PH خاک گیاه نیز اسیدی باشد.

در مورد خاک مناسب برای نگهداری سرخس استرالیایی درنظر داشته اشید که ریختن مالچ روی خاک گیاه نیز می‌تواند مفید باشد، چون این کار باعث می‌شود تا هم مواد مغذی خوبی برای آن تامین شود و هم رطوبت درون خاک برای مدت بیشتری حفظ شود.

آبیاری

خاک سرخس استرالیایی باید همیشه مرطوب باشد چون این گیاه طاقت کم آبی را ندارد. البته این موضوع نباید با غرقاب کردن خاک گیاه اشتباه گرفته شود. برای اینکه چنین شرایطی را برای گیاه خود فراهم کنید، هر چند روز یکبار خاک گیاه را بررسی کنید، اگر رطوبت خاک کم شده و خاک رو به خشکی بود، مجددا آن را آبیاری کنید تا به‌این‌شکل خاک آن همیشه مرطوب بماند. یکی از نکات مهم در هنگام آبیاری این گیاه، خیس نشدن برگ‌های آن است. بنابراین تا جای ممکن آب را از قسمت پایینی و نزدیک به خاک بریزید تا برگ‌ها دچار پوسیدگی نشوند.

بیشتر مطالعه کنید: همه آنچه درباره آبیاری کاکتوس باید بدانید

سرخس استرالیایی
سرخس استرالیایی با گلدان سفید

دما و رطوبت مورد نیاز برای نگهداری سرخس استرالیایی

سرخس استرالیایی به محیطی گرم و مرطوب، درست شبیه طبیعت اصلی خود نیاز دارد و تغییرات شدید دما و رطوبت می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای آن شود؛ مشکلاتی که معمولا منجر به قهوه‌ای شدن برگ‌های گیاه می‌شود. اگر برای نگهداری از سرخس استرالیایی فضای بیرون از خانه را انتخاب کرده‌اید، درنظر داشته باشید که باید در فصل‌های سرد از آن حفاظت کنید و محیطی گرم برایش فراهم کنید. اگر هم در خانه از آن نگهداری می‌کنید، درنظر داشته باشید که سرخس استرالیایی که در خانه نگهداری می‌شود باید از وسایل گرمایشی دور بماند، چون این وسایل باعث خشک شدن محیط اطراف خود می‌شوند و این باعث آزار گیاه می‌شود.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

رز جاودان مهرسا
659,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
باکس بهگل
1,168,000 تومان
زامیفولیا بلک 6 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه
1,146,000 تومان
پاچیرا پنج تنه ارتفاع50
698,000 تومان

برای تامین رطوبت سرخس استرالیایی می‌توانید از دستگاه بخور استفاده کرده، یک ظرف آب در نزدیکی گیاه قرار دهید یا گیاه را در محیط‌هایی مثل حمام یا آشپزخانه که رطوبت بیشتری دارند قرار دهید، البته به‌شرطی که این محیط‌ها نور کافی داشته باشد. اگر هم هیچ یک از روش‌های یاد شده کارآمد نبود، می‌توانید سری به مطلب روش های تامین رطوبت گیاهان زده و با روش‌های گفته شده در این مطلب رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از سرخس استرالیایی را تامین کنید.

کوددهی

در طول فصل رویش گیاه می‌توانید آن را با کودی آرام تجزیه شونده تغذیه کنید. منتها درنظر داشته باشید که هرچقدر گیاه شما بزرگتر باشد به کود بیشتری نیاز دارد. در حالت معمولی بهتر است این کود را ماهی یک بار به گیاه بدهید، اما اگر گیاه شما بسیار بزرگ است می‌توانید هر دو هفته یک بار این کار را انجام دهید.

مطلب مرتبط: انواع کود‌های مناسب رشد گیاهان

روش کوددهی به سرخس استرالیایی
سرخس استرالیایی از نمای بالا


سمی بودن یا نبودن سرخس استرالیایی

این گیاه در صورت خورده شدن می‌تواند برای انسان و حیوانات خانگی سمی باشد.


تعویض گلدان در طول نگهداری از سرخس استرالیایی

همان‌طور که کمی قبل‌تر هم گفتیم این گیاه سرعت رشد بالایی دارد و طبیعتا اندازه بزرگی هم خواهد داشت. به‌همین‌خاطر اگر قصد نگهداری از سرخس استرالیایی را دارید باید فضای کافی را در اختیار آن قرار دهید. بنابراین اگر برای نگهداری از آن محیط بیرون از خانه را انتخاب کردید، حتما فضای کافی برای رشد آن نیز فراهم کنید، اگر هم گلدان را انتخاب کردید، سالی یک بار خاک و گلدان گیاه را با گلدانی با یک سایز بزرگ‌تر تعویض کنید. با این کار هم خاک تازه با مواد مغذی جدید را فراهم می‌کنید و هم مانع متراکم شدن ریشه‌های گیاه می‌شوید.

در طول نگهداری از سرخس استرالیایی بعد از بالغ شدن آن می‌توانید دیگر گلدان گیاه را تعویض نکنید، به‌این‌شکل می‌توانید جلوی رشد بیش‌ازحد آن را نیز بگیرید.

بیشتر مطالعه کنید: دلایل پژمردگی گیاه بعد از تعویض گلدان و راه حل آن‌ها

تعویض گلدان در طول نگهداری از سرخس استرالیایی
گیاه زیبای سرخس استرالیایی


بیماری‌ها و آفات

سرخس استرالیایی به بیماری یا آفت خاصی مبتلا نمی‌شود، بااین‌حال شته و شپشک آردی می‌توانند به این گیاه آسیب بزنند. این حشرات به ساقه‌های گیاه می‌چسبند و از شیره آن تغذیه می‌کنند تا در نهایت باعث مرگ گیاه شوند. اگر گیاه شما به این آفات مبتلا شد، برای خلاصی از دست این آفات در قدم اول می‌توانید از اسپری کردن آب و پاک کردن برگ‌ها با دستمال تمیز استفاده کنید، اما در صورتی که حجم این آفات بیشتر بود می‌شود سراغ گزینه‌هایی مثل روغن نیم یا آفت‌کش‌های صنعتی بروید.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری سرخس استرالیایی لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره گیاه پزشکی آنلاین گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از مجموعه خدمات باغبانی گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

سانسوریا ابلق کراواتی پر غلاف ارتفاع45
502,000 تومان
پتوس ابلق در گلدان آویز
517,000 تومان
گیاه سانسوریا سبز پرغلاف
459,000 تومان
گیاه آگلونما متوسط
512,000 تومان
آنتوریوم قرمز با گلدان فلزی مخروطی
726,000 تومان


سوالات پرتکرار شما در طول نگهداری از سرخس استرالیایی

آیا سرخس استرالیایی سمی است؟

بله، این گیاه در صورت خورده شدن می‌تواند برای انسان و حیوانات خانگی سمی باشد.

چرا برگ‌های سرخس استرالیایی قهوه‌ای می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق، خشک بودن محیط اطراف یا خاک گیاه است. نور شدید خورشید نیز می‌تواند باعث افزایش سرعت تبخیر در این گیاه و در نتیجه قهوه‌ای شدن برگ‌های آن شود.

چرا برگ‌های سرخس استرالیایی زرد می‌شود؟

اگر زرد شدن برگ‌ها از قسمت پایینی گیاه آغاز شود می‌تواند نشانه‌ای از روند رشد طبیعی گیاه و افزایش سن آن باشد. ضمن اینکه دلایلی مثل فضای کم گلدان یا کمبود مواد غذایی درون خاک نیز می‌تواند باعث زرد شدن برگ‌ها شود.

آیا سرخس استرالیایی نیاز به هرس کردن دارد؟

این گیاه نیاز خاصی به هرس کردن ندارد و بدون آن هم می‌تواند به‌خوبی رشد کند، اما می‌توانید برای شکل دادن به گیاه و کنترل رشد آن را هرس کنید و خیالتان راحت باشد که گیاه آسیب نمی‌بیند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.