خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

معرفی 22 تا از گیاهان سایه دوست و مقاوم به نور کم

زمان مطالعه: 19 دقیقه

اینکه خانه شما غرق در نور درخشان خورشید باشد بسیار دوست داشتنی است. چه نوری دلپذیر‌تر از نور آفتاب؟ اما خوب، نقاطی از خانه هستند که هیچگاه در معرض نور خورشید قرار نمی گیرند یا اینکه ممکن است خانه شما به‌طور کلی نورگیر نباشد. در این صورت اگر قصد نگهداری از گیاهان آپارتمانی را داشته باشید با محدودیت مواجه خواهید شد. در چنین شرایطی باید سراغ گیاهان سایه دوست و مقاوم به نور کم بروید. این دسته از گیاهان به نور چندان زیادی نیاز نداشته و در خانه‌های کم نور نیز به زندگی خود ادامه خواهند داد.

ازاین‌رو در این مطلب از سرویس فروش گل و گیاه گُل‌سِتان تصمیم گرفتیم یک لیست جامع از گیاهان سایه دوست و مقاوم به نور کم را به شما معرفی کنیم تا اگر قصد خرید گل و گیاه سایه دوست برای خانه‌تان را دارید و نور خانه شما کم است، گیاهی متناسب با نور خانه خود خریداری کنید.

قبل شروع مطلب یادتان باشد که منظور از محیطی با نور کم، یک محیط سایه نیست، بلکه محیطی است که نسبت به نزدیک پنجره‌ها نور کمتری دارد. بنابراین اساسا وقتی صحبت از گیاهان سایه دوست و مقاوم به نور کم می‌شود، منظور گیاهانی است که در محیط‌های کم نورتر نسبت به نزدیک پنجره نیز دوام آورده و می‌توانند به زندگی خود ادامه دهند.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

لیست گیاهان زود رشد و مقاوم به نور کم :

  1. گیاه گازمانیا یا بروملید
  2. آگلونما، از جمله گیاهان سایه دوست و بی آزار
  3. برگ عبایی
  4. زاموفیلیا، از جمله گیاهان سایه دوست و مقاوم به نور کم محبوب با ظاهری جذاب و دوست داشتنی
  5. دیفن باخیا
  6. هدرا انگلیسی، از جمله گیاهان سایه دوست رونده
  7. پرسیاوشان
  8. نخل شامادورا
  9. گیاه اسپاتی فیلوم یا زنبق صلح
  10. کالاتیا ماکویانا، جذاب و خیره‌کننده همچون طاووس
  11. پپرومیا یا برگ قاشقی
  12. فیلودندرون برگ انجیری
  13. پتوس، از جمله گیاهان مقاوم به نور کم جذاب و دوست داشتنی با نگهداری آسان
  14. مارانتا لوکونورا یا گیاه دعاخوان
  15. سانسوریا، یکی از مقاوم‌ترین گیاهان آپارتمانی و مقاوم به نور کم
  16. گیاه عنکبوتی
  17. شاخ گوزنی‌ها با پلاتیسریوم‌ها، گیاهان سایه دوست و مقاوم به نور کم جذاب و شگفت‌انگیز
  18. دراسنا یا گیاه اژدها
  19. لاکی بامبو، از جمله گیاهان سایه دوست و محبوب در فنگ‌شویی
  20. گل سنگ
  21. کالانکوئه
  22. ترادسکانتیا زبرینا، آخرین گیاه از لیست گیاهان سایه دوست و مقاوم به نور کم


گلهای آپارتمانی مقاوم به نور کم

در اینجا به معرفی گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم نوری می‌پردازیم :


1. گیاه گازمانیا یا بروملید

گازمانیا، گیاهی گرمسیری است که رنگ‌های مختلفی هم دارد. ظاهر منحصربه‌فرد این گیاه که یادآور حال و هوای مناطق گرمسیری است، آن را به یکی از گیاهان دوست داشتنی برای نگهداری در منزل تبدیل کرده است. گازمانیا تقریبا جز گیاهان سایه دوست و مقاوم به نور کم است و در نور غیر مستقیم خورشید به رشد خود ادامه خواهد داد.

پس حواستان باشد که این گیاه را زیر نور آفتاب قرار ندهید، چون نور مستقیم به برگ های آن آسیب می زند. بهترین مکان برای نگهداری این گیاه، نزدیک پنجره ای است که نور مستقیم آفتاب به آن نمی تابد. اگر نور خورشید در دسترس نبود، این گیاه حتی با نور لامپ فلوئورسنت یا همان لامپ رشد نیز، به‌خوبی رشد خواهد کرد. گازمانیا یکی از مقاوم‌ترین گلهای آپارتمانی سایه دوست است.

گل گازمانیا یا بروملید
گازمانیا یا بروملید


2. آگلونما ، از جمله گیاهان سایه دوست و بی آزار

آگلونما گیاه آپارتمانی بی آزاری است که به‌راحتی رشد می کند و از جمله گیاهانی است که برخی از گونه‌های آن خیلی به نور خورشید احتیاجی ندارد. به‌همین‌دلیل خیلی‌ها معتقدند که اگر تجربه کمی در زمینه نگهداری گیاهان دارید، بهتر است از این گیاه شروع کنید. میزان نیاز این گیاه به نور را می‌توانید از رنگ برگ های آن تشخیص دهید. اگر برگ های تیره ای داشت یعنی به نور کم، و اگر برگ های روشن‌تری مثل صورتی و یا نارنجی داشت، به نور متوسطی احتیاج دارد.

آگلونما در سایزهای کوچک، انتخاب مناسبی برای روی میز کار، میز پذیرایی و روی قفسه هاست. در مقابل آگلونمایی که سایز بزرگ و گل‌های زیبایی شیپوری شکل دارد را نیز می‌توانید کنار مبل، روی زمین قرار دهید تا هم از زیبایی آن لذت برده  و هم فضای خالی کنار مبل‌ها را پر کنید.

در نظر داشته باشید که آگلونما نیز مثل سایر گیاهان لیست گیاهان سایه دوست نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد تا برگ هایش سالم بمانند.

بیشتر مطالعه کنید: با بیش از 12 مورد از گیاهان گلدار بیشتر آشنا شوید


3. برگ عبایی

این گیاه مقاومت بالایی در برابر شرایط متفاوت محیطی دارد، همین موضوع باعث شده تا به گیاه آهنین معروف شود! اگر زمان زیادی برای رسیدگی به گیاهان ندارید اما دوست دارید از سبزی و طراوت آن‌ها بهره مند شوید، این گیاه انتخاب بسیار مناسبی برای شماست.

گیاه برگ عبایی جز گیاهان سایه دوست و مقاوم به نور کم است که به نور خیلی کمی برای رشد احتیاج دارد و تقریبا در هر نقطه ای از منزل شما رشد می کند! تنها کاری که باید بکنید این است که آن را دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید تا برگ‌هایش آسیب نبیند و قهوه‌ای نشود.

اگر دوست دارید برگ عبایی شما همیشه سرزنده و شاداب باشد، کافی است هفته ای یک بار با یک پارچه مرطوب برگ‌های آن را تمیز کنید تا گرد و غباری روی آن‌ها نباشد؛ اینکار به برگ‌های گیاه در جذب بهتر نور کمک خواهد کرد.

گل آپارتمانی برگ عبایی
برگ عبایی


4. زاموفیلیا، از جمله گیاهان سایه دوست و مقاوم به نور کم محبوب با ظاهری جذاب و دوست داشتنی

این گیاه از مقاوم‌ترین گیاهانی است که می توانید با خیال آسوده برای خانه خود تهیه کنید. برگ‌های باشکوه و براق و مقاومت بالای زامیفولیا، آن را به یکی از محبوب ترین گیاهان خانگی تبدیل کرده است. اگر قصد دارید فضای خالی در منزل خود را با یک گیاه زیبا پر کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به خرید زاموفیلیا فکر کنید.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
آگلونما با گلدان مواد آلی
787,000 تومان
سانسوریا ابلق با گلدان مواد آلی استوانه مشکی
996,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان

زامیفولیا جز گیاهان مقاوم به نور کم و سایه دوست است و درواقع بخشی از مقاومت بالای آن همین تحمل نور کم است. این گیاه حتی در غیاب نور خورشید و با نور فلوئورسنت هم رشد می‌کند. اگر قصد نگهداری از این گیاه را دارید، باید آن را در معرض نور مستقیم قرار ندهید چون برگ هایش به‌سرعت زرد رنگ میشوند. نور زیاد هم برای آن مناسب نیست چون باعث تغییر حالت برگ‌هایش می شود. علاوه‌براین به این گیاه زیاد هم آب ندهید تا سالیان سال در کنار شما رشد کند.


5. دیفن باخیا

دیفن باخیا یک گیاه بسیار زیباست که هم برای منزل و هم برای محیط‌های کاری و اداری بسیار مناسب است. توجه کنید که این گیاه سمی است، به‌همین‌علت به گیاه دوزخ هم معروف است. بنابراین مواظب باشید که آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی خود قرار دهید. همچنین درنظر داشته باشید که تماس پوست‌های حساس با آن باعث ورم کردن و ایجاد خارش می‌شود. پس اگر پوست حساسی دارید، سعی کنید تا حد امکان پوست دست‌تان به آن برخورد نکند.

میزان نور مناسب برای انواع دیفن باخیا بسته به نوعشان متفاوت است. بیشتر دیفن باخیاها به نور خیلی کمی احتیاج دارند و جز گیاهان سایه دوست و مقاوم به نور کم به‌حساب می‌آیند، اما گونه‌هایی از این گیاه هم وجود دارد که در نور کم از بین می‌روند.

مطلب پیشنهادی: 15 گیاه از گیاهان گران قیمت که زیبایی‌شان هوش از سر شما می‌برند

گل آپارتمانی دیفن باخیا
دیفن باخیا


6. هدرا انگلیسی، از جمله گیاهان سایه دوست رونده

هدرا انگلیسی یک گیاه سایه دوست رونده زیباست که می‌تواند هر دیوار ساده‌ای را به یک اثر هنری چشمگیر تبدیل کند. اگر قصد نگهداری از هدرا انگلیسی در خانه‌تان را دارید، بهتر است آن را در نزدیکی نرده‌ها و فنس‌ها نگهداری کنید که فضای کافی برای رشد و ایجاد یک پوشش سرسبز زیبا داشته باشد.

درست است که هدرا انگلیسی جز گیاهان مقاوم به نور کم و سایه دوست است، اما درنظر داشته باشید که هر چه نور بیشتری به آن بتابد، برگ هایش رنگ زیباتری خواهند داشت. البته منظورمان از نور بیشتر نور مستقیم نیست، بلکه نور غیرمستقیم است، چون نور مستقیم باعث آسیب رسیدن به برگ‌های هدرا انگلیسی خواهد شد.


7. پرسیاوشان

پرسیاوشان‌ها گیاهان سایه دوست ظریف و زیبایی هستند که جلوه بسیار زیبایی به منزل شما می‌دهند و بیشتر انواع آن در نور کم نیز می‌توانند زندگی کنند. نکته‌ای که در مورد پرسیاوشان‌ها وجود دارد این است که آن‌ها بسیار حساس هستند و اگر به‌خوبی به آن‌ها رسیدگی نشود، به‌راحتی از بین می‌روند.

اگر قصد خرید گیاه پرسیاوشان برای خانه خود را دارید، درنظر داشته باشید که خاک آن باید همیشه مرطوب باشد. البته این به‌معنای آبیاری بیش‌ازحد و غرقاب کردن گیاه نباید تلقی شود. پس در نگهداری از پرسیاوشان نه آنقدر به آن کم آب بدهید که خاکش خشک شود و نه آن قدر آن را آبیاری کنید که در آب غرق شود! همین که خاک گیاه مرطوب شود و ریشه‌اش خشک نماند کافی است.

از آنجایی که آب‌های لوله‌کشی دارای املاح سنگین هستند، پیشنهاد می‌کنیم برای آبیاری پرسیاوشان خود از آبی که داقل 24 ساعت در جای خود استراحت کرده یا آب جوشانده سرد شده استفاده کنید.

گل آپارتمانی پرسیاوشان
پرسیاوشان


8. نخل شامادورا

نخل شامادورا یک گیاه باشکوه و مناسب برای اتاق غذاخوری و سالن پذیرایی شماست. در زمان ویکتوریا، داشتن نخل شامادورا نشانه ثروت آن خانواده بود. اگرچه این روزها این گیاه نشانه ثروت نیست! اما هنوز هم در هر کجا که باشد چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

نخل شامادورا یکی از گیاهان سایه دوست است و در نور کم هم رشد می کند، اما بهترین نور برای آن میزان نور متوسط است. اگر قصد نگهداری از نخل شامادورا را دارید، بهتر است آن را در نزدیکی پنجره یا اتاق‌های پر نور قرار ندهید، این گیاه سایه را به روشنایی ترجیح می‌دهد. اگرهم دسترسی به هیچ نوری نداشتید، می‌توانید لامپ مخصوص رشد گیاهان تهیه کرده و گیاه را در زیر نور رشد نگهداری کنید.


9. گیاه اسپاتی فیلوم یا زنبق صلح

شاید در جستجوی گلهایی که نیاز به نور ندارند هستید. زنبق صلح یکی از این گیاهان است. برخلاف باور عموم، اسپاتی فیلوم‌ها گونه‌ای از گل آنتوریوم نیستند. دفعه بعد که یکی از آن ها را دیدید با دقت به آن‌ها نگاه کنید! می‌بینید که گلبرگی سفید مثل یک برگچه دور یک گل زرد رنگ را احاطه کرده است.

اسپاتی فیلوم‌ها معمولا تا یک متر رشد می‌کنند، به‌همین‌دلیل بهتر است آن‌ها روی زمین قرار دهید. نور مناسب برای این دسته از گیاهان نور کم یا متوسط است و در نبود نور خورشید، با نور فلوئوروسنت هم رشد می‌کنند. جالب است بدانید هر چه نور بیشتری به اسپاتی فیلوم‌ها بتابد، گل‌های سفید بیشتری خواهند داشت و آن‌ها تصفیه کننده هوا هم هستند.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

اگر به دنبال گلی زیبا هستید که نور کمی بخواهید خرید یک اسپاتی فیلوم‌ انتخاب خوبی است. چون این گیاه جز گیاهان مقاوم به نور کم است و نگهداری آسانی هم دارد. تنها چیزی که در نگهداری از این گیاه مهم است آبیاری کافی است (نه بیش‌ازحد و نه کمتر از میزان مورد نیاز) وگرنه گیاه شما پژمرده خواهد شد. اسپاتی فیلوم‌به محیطی نیاز دارد که نور مستقیم به آن نرسد و البته بهتر است از دسترس حیوانات نیز دور باشد، زیرا جز گیاهان سمی است.

بیشتر مطالعه کنید: 120 نوع از گیاهان سمی برای انسان و حیوانات خانگی

گل اسپاتی فیلوم یا زنبق صلح
گل اسپاتی فیلوم


10. کالاتیا ماکویانا، جذاب و خیره‌کننده همچون طاووس

این گیاه اسامی مختلفی دارد که اکثرا برگرفته از ظاهر زیبای آن است. مثلا به‌دلیل شباهت برگ‌های زیبای این به پرهای طاووس، به آن گیاه طاووس هم گفته می‌شود. این گیاه به‌دلیل جلوه باشکوه و زیبایش مورد توجه عاشقان گل و گیاه است. کالاتیا ماکویانا جز گیاهان رطوبت دوست است و خاک آن نیز باید همیشه مرطوب باشد، البته مرطوب نه به این معنا که خاک آن غرقاب شود، چون دراین‌صورت باعث مرگ گیاه خود خواهید شد، بلکه منظور از مرطوب بودن خاک این است که چند سانتی‌متر رویی خاک رو به خشکی رفت، آن را مجددا آبیاری کنید.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
سانسوریا ابلق با گلدان مواد آلی استوانه مشکی
996,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان
فیکوس آلتیسیما سه شاخه در گلدان مواد آلی
1,183,000 تومان

به خاطر اینکه کالاتیا جزء گیاهان سایه دوست و مقاوم به نور کم است، بهترین نور برای آن نور کم یا متوسط است. بنابراین آن را در قسمتی از خانه خود نگهداری کنید که علاوه‌بر رطوبت کافی، شرایط نوری آن نیز کم تا متوسط باشد.


11. پپرومیا یا برگ قاشقی

گیاه قاشقی، یک گیاه کوچک و جذاب است که می‌تواند طراوت و سرسبزی را برای میز شما به‌ارمغان بیاورد. این گیاه نه‌تنها از گیاهان سایه دوست و مقاوم به نور کم است، بلکه جز گیاهان مقاوم در برابر کم آبی است. به‌عبارتی این گیاه به آبیاری کمی نیاز داشته و زمانی که خاکش خشک می‌شود باید آن را آبیاری کنید. گیاه قاشقی نور کم تا زیاد ولی غیرمستقیم را تحمل کرده و می تواند در نور فلوئورسنت هم رشد کند. جالب است بدانید که بیش از 100 نوع گیاه قاشقی کشف شده و این گیاه از تنوع بالایی برخوردار است.

مطلب پیشنهادی: معرفی 17 تا از بهترین گیاهان پوششی

پپرومیا یا برگ قاشقی با گلدان
پپرومیا یا برگ قاشقی


12. فیلودندرون برگ انجیری

برگ انجیری‌ها بخاطر برگ‌های شاداب و ظاهر زیبایشان مورد توجه هستند. فیلودندرون برگ انجیری نیز یک برگ انجیری محبوب است که می‌تواند در شرایط محیطی متفاوتی (مثل کمبود نور خورشید) و کمترین میزان رسیدگی دوام بیاورد به رشد خود ادامه دهد. فیلودندرون یکی از محبوب‌ترین درختچه های بدون نیاز به نور است.

تقریبا همه گونه‌های فیلودندرون جزء گیاهان مقاوم به نور کم هستند و در شرایط نوری ضعیف نیز رشد خواهند کرد. در طول نگهداری از فیلندرون برگ انجیری اگر ساقه گیاه شما بلند شده اما نازک است یا فاصله بین برگ‌ها خیلی زیاد شده، یعنی نور خیلی کمی به آن می‌تابد و باید آن را در محیط پرنورتری قرار دهید. دانستن این نکات در خرید فیلودندرون از پژمردگی و از بین رفتن گیاه تاثیر فراوانی دارد.


13. پتوس، از جمله گیاهان مقاوم به نور کم جذاب و دوست داشتنی با نگهداری آسان

آیا اولین بار است که تصمیم گرفتید از گیاهی مواظبت کنید، اما نمی‌دانید بهترین انتخاب کدام است؟ اگر جواب بله است، ما گیاه پتوس را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ گیاهی بی‌آزار و ماندگار و جز گیاهان مقاوم به نور کم و تقریبا سایه دوست. پتوس یکی از بهترین گلهای آپارتمانی سایه دوست است که در منزل و محل کار قابل نگهداری است.

پتوس جزء گیاهان رونده است و برگ‌های بلند و زیبایش، آن را به انتخابی برای زیباتر کردن دیوارها، میز کار یا میز نهار خوری تبدیل می‌کنند.

 پتوس ، از جمله گیاهان مقاوم به نور کم جذاب و دوست داشتنی با نگهداری آسان
پتوس


14. مارانتا لوکونورا یا گیاه دعاخوان

برگ‌های مارانتا لوکونورا در شب شبیه دست‌های در حال دعا هستند و به‌سمت بالا جمع می‌شوند، ازاین‌رو این گیاه، به گیاه دعاخوان شهرت پیدا کرده است. برگ‌های مارانتا لوکونورا بیضی شکل و به‌رنگ صورتی-سبز هستند و جلوه‌ای جذاب و تماشایی دارند. اگر این گیاه را از سقف آویزان کنید، جلوه برگ‌هایش بیشتر خواهد شد. یکی از زیباترین گیاهان کم نور مارانتاست.

این گیاه از گیاهان سایه دوست و مقاوم به نور کم ، اگر در روز نور خیلی کمی دریافت کند، در نزدیکی عصر برگ‌هایش بسته می‌شوند و دیگر باز نمی‌شوند. ضمن اینکه نور بسیار کم باعث رنگ پریدگی برگ‌های این گیاه نیز می‌شود. در نتیجه اگر قصد نگهداری از این گیاه را دارید، حتما شرایط نوری مناسب را برای آن فراهم کنید.

بیشتر مطالعه کنید: 20 تا از بهترین گیاهان آپارتمانی زود رشد


15. سانسوریا، یکی از مقاوم‌ترین گیاهان آپارتمانی و مقاوم به نور کم

سانسوریا جز گیاهان مقاوم به نور کم است که رنگ راه‌راه آن و شباهتش به پوست مار باعث شده به آن گیاه ماری نیز گفته شود. این گیاه گونه‌های مختلفی داشته و جز خانواده ساکولنت‌ها به‌حساب می‌آید. گستره نور مناسب برای این گیاه وسیع است و در اغلب شرایط نوری رشد می‌کند، ازاین‌رو جز گیاهان سایه دوست به‌حساب می‌آید. شرایط نوری ایده‌آل برای سانسوریا نور غیرمستقیم متوسط تا زیاد است، اما شرایط نوری کم نیز برای آن قابل تحمل خواهد بود.

سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
سانسوریا ابلق با گلدان مواد آلی استوانه مشکی
996,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان
سانسوریا ابلق کراواتی پر غلاف ارتفاع45
502,000 تومان
سانسوریا ابلق پرغلاف در گلدان مواد آلی
1,007,000 تومان

اگر قصد خرید سانسوریا و نگهداری از آن را دارید، حواستان باشد که این دسته از گیاهان آپارتمانی سریعا دچار پوسیدگی ریشه می‌شوند، ازاین‌رو لازم است در آبیاری آن‌ها دقت زیادی به خرج داده و فقط زمانی که خاک‌شان خشک است، آن‌ها را آبیاری کنید.

سانسوریا ، یکی از مقاوم‌ترین گیاهان آپارتمانی و مقاوم به نور کم
سانسوریا


16. گیاه عنکبوتی یا گندمی

گیاه عنکبوتی برگ‌های بلند و نازکی دارد که با قوس زیبایی از ریشه خارج شده‌اند. برگ این گیاه شبیه پاهای عنکبوت هستند و همین موضوع باعث شده تا آن را با نام گیاه عنکبوتی هم بشناسند. اگر به‌خوبی از این گیاه مراقبت کنید، گل‌های سفید رنگ زیبایی روی آن شکوفا می‌شود و جذابیت آن دوچندان خواهد شد. گیاه برگ عنکبوتی به‌سادگی تکثیر شده و با قلمه زدن می‌توانید به‌راحتی آن را تکثیر کنید.

نور مناسب برای گیاه عنکبوتی مثل سایر گیاهان آپارتمانی نور غیرمستقیم است و می‌تواند در نور کم نیز رشد کند. به‌همین‌دلیل است این گیاه جز لیست گیاهان سایه دوست و مقاوم به نور کم ما قرار گرفته است. اگر در جستجوی گل برای راه پله بدون نور هستید گیاه گندمی برای شما مناسب است.

اگر برگ عنکبوتی را برای نگهداری و مراقبت در خانه خود انتخاب کرده‌اید، درنظر داشته باشید که گاهی اوقات برگ‌های این گیاه قهوه‌ای رنگ می‌شوند، این موضع نشان دهنده فلوراید زیاد آب است. در چنین شرایطی از آب تصفیه شده یا آب جوشانده سرد شده برای آبیاری گیاه خود استفاده کنید تا بتوانید از سبزی و طراوت آن دوباره لذت ببرید.


17. شاخ گوزنی‌ها یا پلاتیسریوم‌ها ، گیاهان سایه دوست و مقاوم به نور کم جذاب و شگفت‌انگیز

شاخ‌گوزنی‌ها گیاهان شگفت‌انگیز، زیبا و البته حساسی هستند که اسامی برای آن‌ها وجود دارد، مثل سرخس ستاره‌ای و یا سرخس دریایی. اگر به دنبال گیاهی هستید که به نور کمی نیاز داشته باشد و در عین حال ظاهری خاص و زیبا داشته باشد، این گیاه انتخاب بسیار مناسبی است.

شاخ گوزنی‌ها به نور غیرمستقیم و فیلترشده خورشید نیاز دارند و از نور مستقیم خورشید آسیب می‌بینند. این دسته از گیاهان نمی‌توانند منحصرا با نور مصنوعی مثل نور لامپ رشد کنند، پس باید آن‌ها را در محلی قرار دهید که به‌میزان کافی نور خورشید دریافت کند. شاخ گوزنی‌ها گیاهان رطوبت دوست هستند و محیط نگهداری از آن‌ها باید مرطوب باشد.

مطلب پیشنهادی: روش های موثر برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی

شاخ گوزنی ها یا پلاتیسریوم ها ، گیاهان سایه دوست و مقاوم به نور کم جذاب و شگفت‌انگیز
شاخ گوزنی یا پلاتیسریوم


18. دراسنا یا گیاه اژدها

دراسنا نیز مثل پتوس از جمله گیاهانی است که نگهداری از آن راحت است و انواع متنوعی دارد. همین موضوع باعث شده تا این خانواده‌ از گیاهان به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای قفسه‌ها، میز و حتی روی زمین باشند. انواع بزرگ‌تر این گیاهان مثل دراسنای بلالی، ظاهری شبیه به درخت دارند و می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان بخش مهمی از دکور منزل خود انتخاب کنید. دراسنا یکی از زیباترین گلهای مناسب آپارتمان کم نور است.

بهترین نور برای دراسناها نور زیاد و غیرمستقیم خورشید است، ولی اگر آن را در نور متوسط حتی کم هم قرار دهید، باز هم رشد می‌کند. به‌همین‌دلیل ما آن‌ها را جز لیست گیاهان مقاوم به نور کم و به‌نوعی سایه دوست قرار دادیم.

یکی از دلایل اصلی افراد در خرید دراسنا مقاومت و تصفیه کنندگی هوا توسط این گیاه است. علاوه‌بر مقاومت دراسناها در برابر نور کم، چون این دسته از گیاهان تصفیه کننده هوا نیز هستند، می‌توانید از آن‌ها در اتاق کودک نیز نگهداری کنید.


19. لاکی بامبو، از جمله گیاهان سایه دوست و محبوب در فنگ‌شویی

در اطراف خود می‌توانید این گیاه را به‌وفور پیدا کنید. لاکی بامبو هم در دفاتر و محل کار محبوب است و هم در خانه‌ها. اصلا این گیاه یکی از اجزای اساسی فرهنگ فنگ‌شویی است. این گیاه نشانه‌ای از خوش شانسی و رفاه است مخصوصا اگر به‌عنوان هدیه دریافت شود. لاکی بامبو با وجود نور کم مشکلی ندارد، اما ترجیح می‌دهد در سایه کامل زندگی کند تا سر حال‌تر باشد.

به‌عبارتی یک گیاه سایه دوست تمام عیار است. یکی دیگر از خوبی‌های خرید بامبو این است که نیاز به خاک هم ندارد و می‌تواند مستقیما در آب قرار بگیرد و سرسبز بماند. فقط باید مراقب باشید که این گیاه در نزدیکی سوز سرما قرار نگیرد. همچنین بهتر است از دسترس حیوانات خانگی دور باشد، زیرا خورده شدن آن توسط حیوانات باعث مسمومیت آن‌ها می‌شود.

 لاکی بامبو ، از جمله گیاهان سایه دوست و محبوب در فنگ شویی
لاکی بامبو


20. گل سنگ

اگر به‌دنبال گیاهی با برگ‌های جذاب و رنگارنگ می‌گردید گل سنگ انتخاب مناسبی برای شماست. این گیاه معمولا برگ‌هایی با زمینه صورتی دارد که با نقطه‌هایی سبز رنگ آراسته شده‌اند. البته می‌توان ترکیب‌های رنگی دیگری را نیز از این گیاه پیدا کرد. گل سنگ چه در داخل خانه زندگی کند و چه خارج از خانه ترجیح می‌دهد در سایه باشد و جز گیاهان سایه دوست و مقاوم به نور کم است. نور بیش‌ازحد باعث می‌شود تا برگ‌های گیاه بی‌رنگ شوند. برای نگهداری از این گیاه یک پنجره شرقی و یا جنوبی بهترین مکان برای زندگی آن است.

بیشتر مطالعه کنید: از سیر تا پیاز روش نگهداری از گیاه گل سنگ و آشنایی با انواع آن


21. کالانکوئه

اصلا وقتی این گیاه زیبا را ببینید نمی‌توانید عاشق آن نشوید. گیاهی با گل‌های جذاب و برگ‌هایی که ظاهری خاص دارند. گل‌های این گیاه می‌توانند صورتی، قرمط، زرد و یا سفید باشند. نگهداری از کالانکوئه نیز بسیار آسان است. این گیاه از گیاهان آپارتمانی مقاوم به نور کم است و آبیاری کمی نیاز دارد. برای همین می‌تواند در محیط‌هایی که نور کمی دریافت می‌کنند یا بیشتر اوقات سایه دارند نیز به رشد خود ادامه دهد.

گل زیبای کالانکوئه
کالانکوئه

22. ترادسکانتیا زبرینا، آخرین گیاه از لیست گیاهان سایه دوست و مقاوم به نور کم

این گیاه با اسم یهودی سرگردان نیز شناخته می‌شود؛ گیاهی گل‌دار که می‌تواند در سایه رشد کند. برگ‌های زیبای این گیاه می‌تواند به رنگ‌های نقره‌ای، بنفش یا سبز باشد. ترادسکانتیا زبرینا یا یهودی سرگردان برای نگهداری در محیط‌های داخلی بسیار مناسب است. معمولا این گیاه را در سبدهای آویز قرار می‌دهند تا برگ‌ها به‌صورت آبشاری پایین بریزند و نمای جذاب‌تری داشته باشند. خوبی ترادسکانتیا زبرینا در این است که اندازه بزرگی ندارد و بین 30 الی 90 سانتی‌متر رشد می‌کند، همین موضوع آن را به گیاهی مناسب برای محیط‌های کوچک تبدیل کرده است.

در این مطلب سعی کردیم لیستی کامل از گیاهان سایه دوست و مقاوم به نور کم را به شما معرفی کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق مشاوره اینترنتی گیاه پزشکی گُل‌سِتان استفاده نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات گل و گیاه در منزل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
سانسوریا ابلق کراواتی پر غلاف ارتفاع45
502,000 تومان
پتوس ابلق در گلدان آویز
517,000 تومان
گیاه سانسوریا سبز پرغلاف
459,000 تومان
گیاه آگلونما متوسط
512,000 تومان
آنتوریوم قرمز با گلدان فلزی مخروطی
726,000 تومان

سوالات پرتکرار شما درباره گیاهان سایه دوست و مقاوم به نور کم

مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی کدام‌‌اند؟

برگ انجیری، پوتوس طلایی، گیاه ذرت، اسپاتی فیلوم، بروملیاد، سانسوریا، زامیفولیا، فیکوس الاستیکا و…

کدام گیاهان آپارتمانی به نور کمتری نیاز دارند؟

سانسوریا، گندمی، آگلونما، پوتوس طلایی، برگ انجیری، برگ قاشقی، زامیفولیا، فتونیا و…

منظور از نور مستقیم و غیر مستقیم و نور کم چیست؟

نور مستقیم نوری است که بصورت مستقیم از شیشه ساده (نه مشجر) عبور کرده و به گیاه شما می‌تابد. در صورتیکه نور بعد از عبور از شیشه از پرده عبور کند و از شدت آن کم شود، نور غیرمستقیم خواهد بود و درنهایت نور در فاصله یکی دو متری پنجره‌ها و حتی بیشتر از آن نور کم گفته می‌شود.

چگونه گیاه را در نور کم زنده نگه داریم؟

می‌توانید از آینه استفاده کنید. آینه‌ها نه تنها محیط را بزرگ‌تر نشان داده و به زیبایی محیط اضافه می‌کنند، بلکه با بازتاب کردن نور کمک می‌کنند تا تاریکی گوشه‌های منزل شکسته شود و خانه روشن‌تر باشد. راه دیگر، استفاده از لامپ‌های LED است. این نوع لامپ‌ها با حرارت کم و صرفه‌جویی در انرژی، می‌تواند در کمک کردن به گیاهان بسیار مفید واقع شوند. برای گیاهان برگ‌دار از لامپ‌های آبی، و برای گیاهان گلدار از لامپ قرمز استفاده کنید و به‌طور میانگین روزانه 8 الی 12 ساعت گیاه خود را تحت نور مصنوعی قرار دهید. همچنین اگر روی زمین نور گیر خوبی ندارید، می‌توانید آن‌ها را روی قفسه‌های مرتفع قرار داده یا از سقف آویزان کنید تا نور بیشتری دریافت کنند.

چگونه برای گیاه نور مصنوعی ایجاد کنیم؟

لامپ با طول موج آبی برای رشد برگ‌ها مناسب بوده و نور قرمز برای گلدهی و میوه‌دهی ایده‌آل است. گیاهان به دریافت و بازتاب کمی نور سبز نیز نیاز دارند، در واقع همین باعث سبز ماندن گیاه می‌شود. برای ساخت تشکیلات نور مصنوعی، به یک پایه با ظرفیت سه لامپ نیاز دارید.بهتر است یکی از شاخه‌ها متحرک باشد. یک لامپ رشته‌ای و دو لامپ فلوئورسنت را انتخاب کنید. این لامپ‌ها باید در بالاترین توان ممکن باشند، قبل از نصب لامپ‌ها توان حداکثری پایه را با توان لامپ‌ها چک کنید تا سبب سوختن جریان پایه و لامپ‌ها نشود. لامپ‌ها را دقیقا به طرف گیاهان قرار دهید. اگر هر سه شاخه قابل حرکت است، لامپ‌های فلوئورسنت را نسبت به لامپ رشته‌ای به گیاه نزدیک‌تر کنید تا از سوختگی در برابر حرارت جلوگیری شود. زیر گلدان‌ها نیز یک آینه قرار دهید تا با بازتاب کردن نور، بخش‌های زیرین برگ‌ها نیز نور دریافت کنند. می‌توانید یک تایمر نیز به لامپ‌ها وصل کنید تا روزانه برای 16 ساعت روشن بمانند.

۷۰ نظرات
  1. زهرا می گوید

    سلام ممنون ازراهنمایی های خوب ازگلهای آپارتمانی خیلی علاقه به گل دارم تاحدودی گل دارم ولی متأسفانه یک گل عنکبوتی ۳ساله دارم ولی اصلا رشدنمیکنه چندبارهم خاکشو تعویص کردم بازهم موفق به رشدش نشدم ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. گل‌ستان می گوید

      سلام. گیاه عنکبوتی ویا گندمی جزو گیاهان کم مراقبت ومقاوم هست و رشد خوبی در اکثر منازل داره.احتمالا سایز گلدان رو کوچک میکیرید ویا خاک سبک برای تهیه نکرده اید لذا گیاه شما کند رشد میمند وریشه زایی ندارد.

    2. ناشناس می گوید

      گیاه عنکبوتی خیلی اب کمی میخواد و نور زیاد غیر مستقیم. منم همین مشکل رو داشتم که با بی توجهی به گلدان، رشدش بیشتر و برگ هاییش دو رنگ و زیبا شد. اب زیاد برگ ها را سبز میکند و زیبایی گل از بین میرود

      1. ناشناس می گوید

        بسیار عالی وخوب متشکرم

    3. آروشا می گوید

      درود به نظرم گل عنکبوتی علاوه بر موارد اعلام شده از طرف دوستان یه کم نور بیشتری میخواد مثلا پشت پنجره تو

  2. ناشناس می گوید

    آیا گل محمدی در منزلی که نورش کم باشه قابل رشد است یانه

    1. مسئول سفارشات و موجودی می گوید

      سلام. رز محمدی نیاز به نور زیاد دارد. رشد ان متوقف میشود.

      1. زهرا می گوید

        ممنون

  3. امیر می گوید

    سلام
    من یه گلدون گل دارم که اسمشو نمیدونم ولی شبیه قاشقی است. از آخر های تابستون سال پیش اوردمش خونه. خوب رشد میکرد. ولی تازکی ها یکی دو ماهه خراب میشن .به طوری که اول برگ هاشون میریزه بعد از زیر ساقه شروع به سیاه شدن میکنن. الان هم دو شاخه ازش مونده و خم شده؟ چی کار باید بکنم؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام لطفا از طریق whatsapp عکس های مربوطه را ارسال بفرمایید

      1. نازنین می گوید

        سلام لطفا شماره واتساپتون بفرمایید من بتونم عکس گلهام بفرسم و راهنمایی بگیرم ممنون

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
          https://dr.golsetan.com

    2. Sam می گوید

      اسم گیاه شما آگلونما هست

    3. Sam می گوید

      ببخشید احتمالا اسم گیاه شما کالانکوئه هست

  4. رسا می گوید

    من یک حیاط ۵۰ متری دارم که اصلا نور نداره
    از سه طرف با اپارتمان احاطه شده و اون یک طرف دیگه جنوبیه و نور نداره
    چی بکارم توش که تو سرما و گرمای بیرون مقاوم باشه و نور کم هم بخواد

  5. سودابه می گوید

    سلام
    من یه گلدون یاس کبود دارم ولی رشدش خیلی کمه یعنی هر دو برگ جدید که میزنه دو برگ قبلش میفته و کلا هر سری ۶برگ بیشتر روی شاخه نمی مونه
    میشه راهنماییم کنین چکارش کنم که پربرگ بشه ؟؟؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      این گیاه نیاز به آبیاری منظم – نور مناسب – رطوبت محیطی زیاد دارد
      موفق باشید

    2. زهرا می گوید

      منم دارم

  6. پریسا می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید ،خونه ما اصلا نور نداره به معنای واقعی گیاهی میتونم نگهداری کنم بنظرتون سالیان سال داشته باشمش سرحال و سرزنده بدون نور بدون لامپ نور خونمون واقعا خیلی کمه خیلی خیلی اگه بتونید کمکم کنید کمک ارزشمندی هست از همین الان سپاسگزارتونم با تشکر بسیار

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام گیاهانی مثل کامپکت و زامفولیا را می توانید در نور کم و با لامپ های LED نگه داری کنید

    2. لیلی می گوید

      من مشکل شمارو داشتم خونه قبلیم توش کاکتوس های زیبایی مدل به مدل و آلاورا و عنکبوتی و پاتوس اگه درست بگم توش بود عالی زمستون مشما میکشم روشون هوا باید بره فقط سرما الیته بهار همش خشگل خوب ترم میشن

    3. Shbnam می گوید

      گل پتوس خیلی خوب جواب میده حتی توی دست شویی

  7. صالحی می گوید

    سلام یک کاج مطبق دارم که دو ماه خریدم و خاکش رو عوض کردم پشت پنجره با نور غیر مستقیم گذاشته ام هفته ای دو بار آبیاری میکنم اما برگهای آن کمی خشک شده و خودش رو جمع کرده حالت افتادگی پیدا کرده لطفاً راهنمایی کنید

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر
      رطوبت محیطی را بیشتر کنید همچنین آبیاری هفته ای یک نوبت انجام شود

  8. محمد می گوید

    با سلام
    چرا اینقدر گیاهاتون گرونه. به خدا انصاف نیست. هزینه کردن برای خرید گیاه رو دوست دارم ولی گیاهان شما واقعا گرونتر از هرجایی هستن!

  9. حسنا رضایی می گوید

    توضیحات جالب است سوالی در مورد گیاهان اپارتمانی دارم میشه بپرسم

  10. نرجس می گوید

    سلام خسته نباشید من پتوس ابلق دارم مرتب برگاش زرد میشه

  11. zakiyeh83 می گوید

    عرض سلام و خسته نباشید.من گل های کاکتوسم رو تازه قلمه زدم ولی چروک شدن.نمیدونم چیکار کنم.
    برای کاکتوس های خار دار و گل عنکبوتی چه خاکی مناسبه؟!

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      خاک کاکتوس بیشتر از ماسه خاک رس تشکیل میشود.

  12. روژین حائری‌فر می گوید

    سلام
    ممکنه گیاهان مقاوم به کم آبی رو هم معرفی کنین؟ کسی که خارج شهر ویلا داره و دو هفته یکبار میرسه سر بزنه چجوری میتونه گیاه نگهداری کنه؟
    زامیفولیا و سانسویریا رو میدونم باید کم آب داد، گیاه دیگه‌ای هم هست که مثل اینا مقاوم باشه، در مورد زامی هم مطمئن نیستم بتونه دو تا سه هفته آب نخوردن رو تحمل کنه

    1. ژیلا می گوید

      من زاموفیلیا دارم و دو هفته یکبار اب می خواهد حتی قلمه هاشم باز شد

    2. آنیتا کیانی فر می گوید

      فکرر میکنم که بتونید هر نوع گیاهی رو از روش ابیاری توسط فیتیله نگهداری کنید

  13. سمیه می گوید

    سایت بسیار مفید و جذابی دارید
    حدود دوهفته پیش چندسری گل و گیاه خریدم یکی از آنها گل زنگوله ای با گل نارنجی رنگ بود اون رو توی گلدان بزرگ سفالی باخاک مخلوط توی بالکن گذاشتم اول صبح نیم ساعت و بعداز ظهرحدود یک ساعت آفتاب میخورد هر روز خاکش رو چک میکنم و درصورت نیاز آبش میدم اما از روز سوم برگهاش شروع کرد دونه دونه به زرد شدن وخشک شدن رشدش هم خیییلیییی کنده میتونیدراهنماییم کنید و بگید علتش چیه ?

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام . ممنون
      لطفا عگس گیاه را داخل واتس آپ شرکت ارسال نمایید .
      ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱
      گل ستان

  14. الهام می گوید

    سلام روز بخیر
    من ماسورم و اطاق ماساژم پنجره نداره و خیلی دوست دارم یه گباه سبز داشته باشم
    شما چه گیاهی رو پیشنهاد می کنید

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      گیاهانی مانند سانسوریا با انواع مختلف کوتاه وبلند و کوچک و بزرگ زاموفیلیا نیز میتوانید استفاده کنید …

    2. شبنم می گوید

      پتوس خیلی خوب جواب میده

  15. بهار می گوید

    سلام
    گلدون عروس دارم که گل نداره گذاشتم پشت پنجره شمالی که شیشه مشجر داره و البته هوای اونجا هم گرمه برگها شروع به کمرنگ شدن کرد
    جابجاش کنم؟
    نورش خیلی زیاده ولی من دیدم تو سایت نوشته بودن نور کم باعث کمرنگ شدن برگها میشه.
    لطفاً راهنماییم کنید

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام . گلدون عروس نیاز به نور زیاد و رطوبت محیطی دارد . برای رشد بهتر گیاه تنظیم اب و نور همچنین رطوبت محیطی با اسپری کردن اب ضروری است

  16. Miladnavabi می گوید

    سلام خسته نباشید یک سوال داشتم من ۱ماهی هست که یک گیاه باباآدم کوچیک خریداری کردم ولی فقط ۱ برگ داده و رشد چشمگیری نداره یه حالت نقاط زرد رنگ پیدا کرده و رگهاش پهن نمیشه و یا قد بکشه
    بهترین خاک رو استفاده کردم هر ۱۵روز بهش آب میدم بهمراه کود ۲۰۲۰۲۰ و دستگاه بخور سرد هم داره برگها رو هم بعد ابیاری مه پاشی میکنم ولی یه جوریه نور هم ملایم داره

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام . نیاز به ابیاری منظم هر هفته ۲ نوبت دارد . همچنین می توانید رطوبت محیطی گیاه را با اسپری کردن اب روی برگ ها فراهم کنید.

  17. راحله می گوید

    سلام. خانه من بسیار کم نور هست‌. من تا حالا ۳ بار گیاه گندمی خیلی سرحال و شاداب به خانه آوردم و هر۳ بعد از مدت کوتاهی برگهای آن قهوه ای شد و گیاه از بین رفت! برای آبیاری هم فقط از آب جوشیده استفاده کردم. گیاهان دیگری دارم که همگی شاداب هستند ولی گندمی اصلا در خانه من نمیماند. ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز وقتتون بخیر
      ابیاری منظم و خروجی اب از ته گلدان توصیه میشود
      همچنین افزایش رطوبت محیطی و اسپری اب روی برگ گیاه

  18. رضا می گوید

    سلام یه گل کوچیک یا بنسای خوب برای روی میز تحریرم میخوام،کنار پنجره نیس اما نور داره به نظرتون چی خوبه
    یه هاوریتا دارم خوبه یا نور زیاد میخواد
    ممنون

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر .
      گیاه بن سای جنسینگ در گلدان بتنی و یا تراریوم بن سای بتنی را امتحان کنید

  19. Nazanin می گوید

    سلام خسته نباشید ‌
    فیکوس الاسکام بی حال شده تازه گلدونشو تعویض کردیم نوره غیر مستقیم داره
    برگاش اویزون شدن و بی حالن از LED ابی هم براش استفاده میکنم چیکار کنم از بی حالی در بیاد:(

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر .
      رطوبت محیطی را با اسپری کردن اب روی برگ ها افزایش دهید . خاک مرغوب استفاده کنید . ابیاری منظم انجام دهید به طوری که نصف ان از انتهای گلدان خارج شود

  20. معصومه می گوید

    سلام خسته نباشید
    گل سنگ در کدام پنجره جنوبی یا شمالیباشد بهتر است

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      گل سنگ نیاز به نور زیادی دارد تا رنگی و ابلق شود
      پنجره های جنوبی برای این گیاه خوب هستند

  21. ناشناس می گوید

    ایا گل پرنده بهشتی را میتوان با نور لامپ خانگی نگه داری کرد ؟؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      پرنده بهشتی گیاهی است که به نور زیادی احتیاج دارد
      لطفا گیاهتان را در معرض نور افتاب ( پشت پنجره) قرار دهید

  22. حمیدرضا می گوید

    سلام بسیار ممنون

  23. مهدیع می گوید

    سلام گیاه سانسوریا دارم .وزیر لامپ گذاشتم میمونه بنظرتون ؟یا باید بزارم سمته پنجره ؟
    یا اگ جاشو عوض کنم خراب نمیشه ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      سانسوریا در نور طبیعی رشد بهتری دارد و برای رشد خوب باید نور زیاد و غیر مستقیم دریافت کند
      با یکبار جابه جایی مشکل پیش نمیاد

  24. زیبا می گوید

    با سلام خسته نباشید مقاله شما رو مطالعه کردم توضیحات آموزنده و عالی بودن
    من یک کاکتوس کره ای دارم که گلچه زیاد زده میخوام تکثیرش کنم لطف میکنید نحوه تکثیرش رو بفرمایید ممنونتون میشم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      عکس گیاهتون رو به واتساپ گُل‌سِتان ارسال کنید تا دقیق‌تر راهنماییتون کنیم
      ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱

  25. ناشمتس می گوید

    سلام گلی هست که اصلا به افتاب نیازی نداشته باشه حتی یک دقیقه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      همه ی گیاهان آپارتمانی نیاز به نور دارند، برخی کمتر و برخی بیش‌تر

  26. مارال می گوید

    سلام.من چندنوع گل گرفتم مثل گندمی.ساکولنت.گوش گرگی چند مدل کاکتوس.پتوظ..ولس همشون بی حال شدن.گندمی و گوش گرگی هم از بین رفتن..خونم هم اصلا نورگیر نیست و پنجره نداره چیکارکنم؟؟چه گلی بخرم..

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اکثر گیاهانی که نام بردین به نور زیادی احتیاج دارند
      پیشنهاد می کنم از لامپ های رشدی برای تامین نور گیاهاتون استفاده کنید چون همه ی گیاهان آپارتمانی به نور احتیاج دارند و در نبود نور پژمرده شده و به مرور از بین میروند.

  27. فرشاد می گوید

    بإسلام. گل شفلرا ابلق داخل خونه دارم اما با توجه به فصل اصلا نور افتاب ب صورت غیر مستقیم بهش نمیخوره و فقط کنار پنجره روشنایی هوا ی مقداری بهش میخوره. ایا أین وضعیت باعث خراب شدن گل میشه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله گیاه شفلرا نور تقریبا زیادی نیاز داره بهتر هست اون رو در یک مکان نورگیر قرار بدین تا گیاه دچار آسیب نشه

  28. Reza می گوید

    سلام استاد
    من چند مدل گیاه میخوام بهم معرفی کنید که تو پرورشگاه پرندگانم ازشون استفاده کنم
    که نور خورشید احتیاج نداشته باشه چون اونجا زیرزمینه.
    و تو دمای ٢٧-٣٠ درجه بمونه
    و رطوبت ۴٠_۵٠ بمونه
    و عمل فتوسنتز یا تولید اکسیژن انجام بده؟
    میشه ١٠ نوع گیاه معرفی کنید؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اگر هیچ نوری در محل نگهداری شما وجود ندارد حتما از لامپ های رشدی مخصوص گیاهان استفاده کنید و نکته مهم بعدی داشتن تهویه مناسب هست در کنار رطوبت هست چرا که رطوبت بالا و نبود تهویه باعث ایجاد بیماری برای گیاه می شود
      با توجه به شرایط گفته شده می تونید از گیاهانی مثل: آلوئه ورا، بنفشه آفریقایی، برخی سبزی های خوراکی، شمعدانی، پیله آ، نخل شامادورا و….
      پیشنهاد می کنم مقاله زیر رو حتما مطالعه بفرمایید:
      https://www.golsetan.com/blog/poisonous-plants-flowers/

  29. ترانه می گوید

    واقعا پر طاوس بسیار زیباس 🙂

  30. الهام می گوید

    سلام یک ساله یه گلدان آنتوریوم گرفتم خیلی قشنگ بود گلهای قرمز داشت اما الان برگای اولیه که داشت همه زرد شدن و کندمشون و برگای جدیدش همه ریز درمیاد

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گیاه رو در یک مکان با نور متوسط قرار بدین، هر روز برگ های گیاه رو غبارپاشی کنید و ماهیانه از کود هیومیک اسید برای تقویت گیاه استفاده کنید

  31. م.شیاسی می گوید

    باسلام
    ضمن تشکرازمطالب خوب ومفیدشما،گیاه شفلرا هم درسایه متوسط بهترین رشدرا دارد.

  32. ناصر می گوید

    با سلام و خسته نباشید من چندتا از همین گیاهای که به نور کم ضرورت داره رو دارم و در گوشه از پزیرائی گذاشتم هیچ نوری دریافت نمیکنه بجز نور مهتابی که تو دیوار هست .
    باید لامپ مخصوص بگیرم ؟
    در ضمن شبا حدودأ ۴ساعت یه لامپ ۶۰روشن میکنم با فاصله خیلی نسبت به گیاه فایده دارد؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      گیاه با نیاز نوری کم، به نور نیاز دارند ولی لازم نیست که مقدار این نور زیاد باشد.
      لامپ های مهتابی تاثیر چندانی در رشد گیاه ندارند و اینکه اگر نور طبیعی در منزل ندارید بهتر هست لامپ های رشدی مخصوص گیاه تهیه بفرمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.