خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

از سیر تا پیاز روش نگهداری از گیاه گل سنگ و آشنایی با انواع آن

زمان مطالعه: 11 دقیقه

گل سنگ یک گیاه کوچک، اما بسیار چشم‌گیر است که برگ‌هایی خال‌دار و خاص دارد. اکثر گونه‌های گل سنگ برگ‌هایی صورتی با خال‌هایی سبز رنگ دارند که ترکیبی استثنایی را می‌سازند، اما برخی گونه‌های دیگر از این گیاه نیز هستند که خال‌هایی بنفش، سفید، قرمز یا رنگ‌های دیگر دارند. حتی برخی از پرورش‌دهندگان رنگ‌های خاصی از این گیاه ایجاد می‌کنند که بسیار چشم‌گیر است. نگهداری از گل سنگ کار سختی نیست، اما از آنجایی که این گیاه بومی مناطق گرمسیر است، ممکن است در تمام مناطق به‌عنوان گیاهی چندساله طاقت نیاورد و مجبور باشید هر سال گیاه را با گیاهی جدید جایگزین کنید. بهترین زمان برای کاشت این گیاه در بهار است و باید بدانید که گل سنگ نرخ رشد متوسطی دارد و حتی زمان بلوغ نیز کوچک و جمع و جور می‌ماند، مخصوصا زمانی که در داخل خانه نگهداری می‌شود. بنابراین برای آن دسته از افراد که دنبال گیاه آپارتمانی جمع و جور هستند گل سنگ انتخابی مناسب است. اگر شما نیز جز این دسته از افراد هستید و قصد خرید گل و گیاه داشته و گل سنگ را انتخاب کرده‌اید یا این گیاه را در منزل خود دارید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با گُل‌سِتان و روش نگهداری از گیاه گل سنگ و آشنایی با انوع آن همراه باشید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


مشخصات کلی گیاه گل سنگ

  • نام علمی: Hypoestes phyllostachya
  • بومی: ماداگاسکار، آفریقای جنوبی، جنوب شرق آسیا
  • نوع گیاه: چند ساله
  • خانواده: پاخرسیان


انواع گل سنگ

علاوه بر گونه اصلی گل سنگ این گیاه گونه‌های دیگری نیز دارد که هر کدام برگ‌هایی با رنگ‌بندی خاص و زیبایی دارند. برخی از این انواع شامل موارد زیر می‌شود:

  • کامینا: کامینا بین گونه‌های گل سنگ گیاهی با برگ‌های سبز تیره است که خال‌هایی قرمز رنگ دارد.
  • کانفتی: این گونه از گل سنگ برگ‌هایی سبز رنگ دارد که خال‌های آن می‌تواند سفید، صورتی، قرمز یا شرابی باشد.
  • لکه‌ای: گل سنگ لکه‌ای نوعی از گل سنگ است که برگ‌های سبز رنگ آن با لکه‌هایی قطره مانند به رنگ‌های صورتی، قرمز یا سفید تزیین شده است.
روش نگهداری از گیاه گل سنگ
انواع گل سنگ


روش نگهداری گیاه گل سنگ

به‌طور خلاصه در مورد نگهداری از گل زیبای گل سنگ باید بگوییم که محیطی گرم و مرطوبت تمام چیزی است که گل سنگ برای رشد سالم به آن نیاز دارد. این گیاه یک آبیاری معمولی و کوددهی در فصل رویش را دوست دارد و در طول نگهداری ممکن است کم پشت شود که خوشبختانه می‌توانید با یک هرس به‌موقع و درست گیاه را پر پشت‌تر کنید.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

برای داشتن گل سنگی همیشه زیبا و سرحال لازم است موارد حیاتی مثل نور، آبیاری و سایر موارد که در ادامه به تفصیل به آن‌ها اشاره کرده‌ایم را رعایت کرده و درنظر بگیرید:

نور مورد نیاز برای نگهداری از گیاه گل سنگ

اگر گل سنگ را بیرون از خانه نگهداری می‌کنید بهتر است آن را در جایی قرار دهید که کمی از روز را در سایه باشد. در واقع نور بیش‌ازحد می‌تواند باعث کم‌رنگ شدن برگ‌های گیاه شود. اما اگر گیاه را درون خانه نگهداری می‌کنید باید نوری زیاد ولی غیرمستقیم یا فیلتر شده را برای آن تامین کنید. البته گل سنگ می‌تواند مقدار کمی نور مستقیم یا نور کم را در طول روز تحمل کند، اما باید بدانید که نور کم در طولانی مدت باعث بی‌رنگ شدن یا کم پشت شدن برگ‌های گیاه می‌شود. به‌این‌منظور پنجره شرقی یا جنوبی خانه محلی مناسب برای نگهداری از آن گل سنگ است و نور خوبی را برای گیاه فراهم می‌کند.

مطلب پیشنهادی: روش آبیاری و نور مناسب گیاه آپارتمانی

خاک

گل سنگ ترجیح می‌دهد در یک خاک ارگانیک، غنی و با زهکشی خوب زندگی کند. هر ترکیبی از خاک که ارگانیک باشد برای این گیاه مناسب است. در مورد زهکشی نیز اگر می‌خواهید زهکشی بهتری داشته باشید می‌توانید از پرلیت یا پوکه در ترکیب خاک استفاده کنید.

سیکل آبیاری در طول نگهداری از گیاه گل سنگ

خاک گیاه گل سنگ باید همیشه رطوبتی و رطوبت آن مدیریت شده باشد. یعنی باید مراقب باشید که خاک گیاه گل سنگ بیش‌ازحد خشک یا بیش‌ازحد خیس نشود؛ چراکه خشک شدن بیش‌ازحد خاک می‌تواند باعث پژمرده شدن گیاه و در طولانی مدت مرگ گیاه شود. همچنین خیس بودن بیش‌ازحد خاک نیز می‌تواند باعث پوسیدن ریشه‌های گیاه و مرگ آن شود.

طبق یک قاعده کلی هر زمان که نیمه بالایی خاک گیاه خشک شد، زمان آبیاری مجدد آن فرا می‌رسد. در نظر داشته باشید گیاهی که درون خانه نگهداری می‌شود آبیاری بیشتری را نسبت به گیاهی که درون زمین کاشته می‌شود نیاز دارد. پس مرتبا خاک گیاه را چک کرده و در صورت نیاز آن را آبیاری کنید.

در زمستان اما میزان آبیاری را به آهستگی کم و کم‌تر کنید، زیرا این گیاه در زمستان در حال استراحت است و به آب کمتری نیاز دارد. درعوض هر زمان به فصل رویش بعدی رسیدید، مجددا به روتین آبیاری گیاه برگردید.

سیکل آبیاری در طول نگهداری از گیاه گل سنگ
گل سنگ

 دما و رطوبت مورد نیاز در طول نگهداری گل سنگ

گیاه گل سنگ به دمایی حدود 21 الی 26 درجه سانتی‌گراد نیاز دارد؛ ازاین‌رو اگر گیاه خود را بیرون از خانه نگهداری می‌کنید باید قبل از آغاز سرمای زمستان آن را به داخل خانه منتقل کنید.

در مورد رطوبت نیز باید بگوییم که گل سنگ نیاز به محیطی مرطوب دارد و ترجیح می‌دهد جایی زندگی کند که رطوبت بالای 50% داشته باشد. در نتیجه لازم است محیط نگهداری گیاه مرطوب باشد. اگر محیط خانه‌تان خشک است برای تامین رطوبت این گیاه می‌توانید از اسپری کردن آب اطراف گیاه، قرار دادن دستگاه بخور در نزدیکی گیاه یا قرار دادن گیاه در مکان‌هایی مثل آشپزخانه یا حمام کمک بگیرید.

ضمن اینکه برای یادگیری روش‌های افزایش رطوبت نیز می‌توانید سری به مطلب روش های موثر برای افزایش رطوبت گیاهان آپارتمانی در وبلاگ گُل‌سِتان زده و رطوبت محیط نگهداری گل سنگ را افزایش دهید.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان

کوددهی

گل سنگ گیاهی است که علاقه زیادی به تغذیه شدن دارد. بنابراین چه در باغچه و چه داخل گلدان از آن نگهداری می‌کنید لازم است به آن کود بدهید. به‌این‌منظور اگر گیاه خود را درون باغچه کاشته‌اید می‌توانید در هر بهار مقداری کامپوست را با خاک گیاه مخلوط کنید تا غذای کافی برای آن تامین کنید. اگر هم گل سنگ شما در گلدان و در داخل خانه زندگی می‌کند می‌توانید در طول فصل رویش گیاه، ماهانه از کود‌های ارگانیک مخصوص گیاهان خانگی استفاده کنید.

گفتنی است که یک کود استاندارد با مقیاس 20-20-20 نیز انتخابی مناسب برای استفاده به‌عنوان کود گل سنگ است.

هرس کردن

همان‌طور که گفتیم گل سنگ بسیار مستعد کم پشت شدن است و برای جلوگیری از این مساله نیاز به هرس کردن دارد. برای این کار نیاز به ابزار خاصی ندارید و می‌توانید دو برگ بالایی هر ساقه را به‌صورت هفتگی با ناخن‌های خود هرس کنید. با هرس کردن گل سنگ گیاه دوباره قوی‌تر و سالم‌تر از جای هرس شده رشد خواهد کرد.

گلدهی

گل سنگ از جمله گیاهان آپارتمانی که گلدهی نیز دارد، اما جذابیت گل‌های آن به اندازه برگ‌هایش نیست؛ در واقع این گیاه بیشتر به‌خاطر برگ‌های زیبایش هست که معروف است. ازاین‌رو می‌توانید گل‌های گل سنگ را هرس کنید تا تمرکز گیاه روی رشد سالم و قوی برگ‌هایش باشد. برگ‌هایی که نقطه قوت این گیاه هستند و البته عامل اصلی زیبایی‌اش!

عکس گیاه گل سنگ با گلدان
گیاه گل سنگ با گلدان سفالی

سمی بودن یا نبودن گل سنگ

به‌صورت کلی گیاه گل سنگ گیاهی غیر سمی است و برای انسان‌ها، سگ‌ها، گربه‌ها و حتی حیوانات حیات وحش بی‌خطر محسوب شده و باعث ایجاد مسمومیت نمی‌شود. البته این به این معنی نیست که خوردن این گیاه هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کند؛ بلکه در صورت بلعیده شدن حجم زیادی از برگ‌ها یا ساقه‌های این گیاه، ممکن است مشکلات گوارشی ایجاد شود.

زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
زامیفولیا بلک 9 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه بلند
1,611,000 تومان
دراسنا کامپکت با گلدان مواد آلی
523,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان

تکثیر گل سنگ

برای تکثیر این گیاه می‌توانید از دو روش پرورش بذر یا قلمه زدن ساقه استفاده کنید.

اگر می‌خواهید از روش کاشت بذر اقدام کنید باید در اوایل بهار با خیساندن بذرها شروع کنید، سپس بذرها را به خاکی مرطوب و گرم منتقل کنید تا بعد از چند روز جوانه بزنند. بعد از یک یا دو هفته این بذرها به قدری رشد کرده‌اند که بتوانید آن‌ها را به گلدان منتقل کنید.

اما اگر می‌خواهید از روش دوم برای تکثیر گل سنگ استفاده کنید، به یک ساقه حدودا 10 سانتی‌متری از گیاه نیاز دارید که سالم و قوی باشد. بعد از پیدا کردن ساقه مورد نظر و برش زدن آن، انتهای ساقه را درون هورمون ریشه قرار دهید سپس آن را درون خاکی گرم و مرطوب بکارید. بعد از حدود یک هفته قلمه شما ریشه داده و رشد خود را آغاز خواهد کرد.

مطلب مرتبط: همه آنچه درباره تکثیر گیاهان آپارتمانی و روش های آن باید بدانید

آفات و بیماری‌ها در طول نگهداری از گیاه گل سنگ

در مورد بیماری‌های گل سنگ مورد خاصی وجود ندارد، اما در مورد آفت‌ها، آفت‌هایی مثل مگس‌های سفید، شپشک آردی یا شته‌ها می‌توانند به گیاه شما حمله کنند. وقتی آفت‌های یاد شده به گل سنگ حمله می‌کنند ممکن است برگ‌های آن بی رنگ، سوراخ‌سوراخ یا در مجموع ناسالم به نظر بیاید. در نتیجه اگر چنین مواردی را مشاهده کردید، حتما به‌سرعت برای از بین بردن آفات اقدام کنید.

درنظر داشته باشید معمولا گیاهی که داخل خانه و در شرایط نامناسب زندگی کند نسبت به گیاهی که در باغچه زندگی می‌کند، احتمال بیشتری دارد که مورد آزار این آفات قرار بگیرد. در نتیجه اگر گل سنگ شما داخل خانه زندگی می‌کند، حتی باوجود شرایط مناسب، مرتبا گیاه را بررسی کنید تا مبادا دچار آفت شده و اگر هم دچار آفت شده است، بتوانید به‌موقع برای از بین بردن آن‌ها اقدام کنید.

آفات و بیماری ها در طول نگهداری از گیاه گل سنگ
گل سنگ صورتی

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه درباره روش نگهداری گیاه گل سنگ، مشکلات و آفات گل سنگ، تکثیر و گلدهی در خانه یا محل کار لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاور گیاه پزشکی گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی و گل کاری گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان
مانسترا متوسط با گلدان مواد آلی استوانه
922,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان


سوالات پرتکرار شما در مورد نگهداری از گیاه گل سنگ

گل سنگ چقدر نور می‌خواهد؟

این گیاه به نوری متوسط رو به زیاد نیاز دارد، اما این نور باید غیر مستقیم یا فیلتر شده باشد. البته گل سنگ می‌تواند مقدار کمی نور مستقیم یا نور کم را در طول روز تحمل کند، اما در طولانی مدت باعث بی رنگ شدن یا کم پشت شدن برگ‌های گیاه می‌شود. بنابراین بهتر است گیاه همیشه در شرایط نوری متعادل و غیرمستقیم بماند.

چقدر به گل سنگ آب بدهیم؟

با توجه به دمای محیط خود و اینکه گیاه شما در داخل یا بیرون از خانه زندگی می‌کند میزان آبیاری متفاوت خواهد بود، اما به‌عنوان یک قانون کلی هر زمان نیمه بالایی خاک گیاه خشک بود، زمان آبیاری مجدد آن فرا رسیده است. البته توجه داشته باشید که در زمستان میزان آبیاری گل سنگ باید کمتر شوید، زیرا در این فصل گیاه در حال استراحت است و نیاز زیادی به آب نخواهد داشت.

چرا برگ‌های گل سنگ زرد می‌شود؟

زرد شدن برگ‌های گیاه گل سنگ به‌خاطر آبیاری بیش‌ازحد است؛ چراکه آبیاری بیش‌ازحد باعث خیس ماندن خاک گیاه و در نتیجه آسیب دیدن ریشه‌ها می‌شود و در نهایت منجر به زرد شدن برگ‌های گیاه می‌شود. متاسفانه برگ‌ها نیز بعد از زرد شدن به حالت اولیه خود برنگشته و پس از مدتی می‌ریزند.

چرا برگ‌های گل سنگ قهوه‌ای می‌شود؟

دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند باعث قهوه‌ای شدن برگ‌های گل سنگ شود. از جمله این دلایل می‌توان به خشک شدن بیش‌ازحد خاک، استفاده از آب سنگین (دارای املاح زیاد)، کوددهی زیاد، محیط بسیار گرم، رطوبت پایین و نوردهی بیش‌ازحد یا کمترازحد اشاره کرد. بنابراین اگر برگ‌های گیاه شما قهوه‌ای شده است بهتر است موارد بالا را بررسی کرده و پس از یافتن مشکل در صدد برطرف یا اصلاح کردن عادت در نگهداری گل سنگ برآیید.

چرا گل سنگ کم پشت می‌شود؟

این گیاه با افزایش سن به‌صورت طبیعی کم پشت‌تر می‌شود. البته نور کم نیز می‌تواند باعث کم پشت شدن گیاه شود. درنتیجه اگر این مشکل به‌خاطر نور نامناسب نیست می‌توانید با هرس کردن برگ‌های بالایی گیاه، به‌صورت هفتگی این مشکل را حل کنید و گیاه را متراکم‌تر و پر پشت‌تر کنید.

چطور به گل سنگ کود بدهیم؟

برای کود دادن به گل سنگ می‌توانید از یک کود استاندارد با مقیاس 20-20-20 استفاده کنید و این کود را طبق دستورالعمل روی بسته‌بندی به گیاه بدهید. کوددهی بهتر است ماهی یک‌بار و در طول فصل رویش گیاه یعنی از بهار تا پاییز انجام شود و در زمستان نیز، نباید به آن کود بدهید.

آیا گل سنگ سمی است؟

به‌صورت کلی گیاه گل سنگ گیاهی غیر سمی است و برای انسان‌ها، سگ‌ها، گربه‌ها و حتی حیوانات حیات وحش بی‌خطر محسوب شده و باعث ایجاد مسمومیت نمی‌شود. البته این به این معنی نیست که خوردن این گیاه هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کند؛ بلکه در صورت بلعیده شدن حجم زیادی از برگ‌ها یا ساقه‌های این گیاه، ممکن است مشکلات گوارشی ایجاد شود.

آیا گل سنگ گل می‌دهد؟

بله این گیاه گل‌هایی کوچک و بنفش رنگ می‌دهد. متاسفانه این گل‌ها نشانه‌ای از پایان یک دوره برای گل سنگ است. در واقع این گل‌دهی می‌گوید که گیاه بعد از پایان این دوران یا می‌میرد یا به خواب زمستانی فرو می‌رود. دراین‌باره باید بگوییم در صورتی که مراقبت خوبی از گیاه خود انجام داده باشید می‌توانید امید داشته باشید که بعد از پایان گل‌دهی گیاه شما به خواب برود و پس از مدتی دوباره سالم و سلامت از خواب زمستانی خود بیدار شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.