خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

دلایل زرد شدن برگ‌های مونسترا یا گیاه برگ انجیری و روش‌های درمان آن

زمان مطالعه: 10 دقیقه

گیاه مونسترا گیاهی با نگهداری آسان است و می‌تواند با شرایط مختلف خود را وفق دهد. این گیاه اصالتا اهل جنوب مکزیک است و در طبیعت قد بلند و برگ‌های بسیار پهنی دارد؛ نوع آپارتمانی این گیاه نیز مشابه نوع وحشی آن برگ‌های پهن دارد؛ منتها با مقیاس کوچک‌تر
یکی از زیباترین بخش‌های مونسترا، برگ‌های آن است. برگ‌های این گیاه با شکل خاص خود طوری در طبیعت تکامل یافته‌اند که نور از بین آن‌ها عبور کرده و به برگ‌های پایینی نیز برسد. طبیعتا وقتی برگ‌های این گیاه رنگ باخته و زرد شوند، جلوه و زیبایی آن از بین رفته و جذابیت آن کم خواهد شد. در نتیجه تصمیم گرفتیم در این مطلب از وبلاگ گُل‌سِتان دلایل زرد شدن برگ های مونسترا یا همان گیاه برگ انجیری را بررسی کنیم تا اگر در خانه خود این گیاه دوست داشتنی را داشته یا مونسترا را به‌عنوان یک انتخاب مناسب برای خرید گیاه آپارتمانی درنظر گرفته‌اید، بتوانید از زرد شدن برگ‌های آن جلوگیری کرده و همیشه آن را سبز و باشکوه نگه دارید. با گُل‌سِتان همراه باشد.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


دلایل زرد شدن برگ های مونسترا یا گیاه برگ انجیری

1. رطوبت خاک

یکی از معمول‌ترین دلایل برای زرد شدن برگ های مونسترا میزان رطوبت نامناسب در خاک است که اغلب به دلیل آب‌دهی زیاد رخ می‌دهد. در نتیجه برای جلوگیری از این مورد باید آبدهی به گیاه اصلاح شود. برای این منظور زمانی باید به این گیاه آب بدهید که 5 الی 8 سانتی‌متر بالایی خاک خشک شده باشد و خاک کمی نمناک باشد. خاکی که بیش از حد خیس شود و خیس بماند باعث عدم گردش هوا در اطراف ریشه و زمینه‌ساز ایجاد بیماری‌های قارچی در ریشه شده و در نهایت منجر به زرد شدن برگ های برگ انجیری می‌شود. در زمستان باید این میزان آب‌دهی را حتی کمتر کرد و اجازه دهید خاک گیاه کمی بیشتر خشک شود.
زمانی که به گیاه آب می‌دهید مواظب باشید که میزان آب به اندازه‌ای باشد که اضافی آن از سوراخ‌های کف گلدان خارج شود. همچنین باید مراقب باشید تا آب اضافی‌ای که از زیر گلدان خارج می‌شود با کف گلدان در تماس نباشد زیرا مونسترا از اینکه در آب بماند خوشش نمی‌آید و ممکن است باعث مرگ گیاه شود.
در مقابل آبدهی کم نیز می‌تواند عامل زرد شدن برگ های مونسترا باشد. آب‌دهی کم در اولین اثر، باعث زرد شدن یا قهوه‌ای شدن لبه برگ‌های جدید و جوان‌تر می‌شود و در ادامه به برگ‌های قدیمی‌تر نیز سرایت می‌کند.

زرد شدن برگ های گیاه مونسترا به خاطر تنظیم نبودن رطوبت خاک
برگ گیاه مونسترا

3. رطوبت محیط

از آنجایی که مونسترا یک گیاه گرمسیری است دوست دارد در محیطی با رطوبت بالاتر زندگی کند. رطوبت پایین در محیط اطراف گیاه و همچنین خشکی بیش از حد خاک باعث می‌شود تا لبه برگ‌های مونسترا قهوه‌ای شود و در ادامه رو به زردی برود. یک راه حل ساده برای حل این مشکل اسپری کردن آب روی برگ‌های مونسترا است. بااین‌حال اگر احساس می‌کنید این کار کافی نیست می‌توانید مطلب روش های موثر برای افزایش رطوبت گیاهان آپارتمانی را در وبلاگ گُل‌سِتان مطالعه کرده و رطوبت محیط را به روش‌های مختلف افزایش دهید.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

4. آفات

اگر گیاه شما ضعیف یا دچار استرس شود طعمه خوبی برای حشرات و آفات خواهد شد. برخی آفات مانند کنه تارعنکبوتی می‌توانند با مکیدن شیره گیاه آن را خشک کنند. این مشکل خودش را به سرعت با زرد شدن برگ‌ها و ساقه‌ها نشان می‌دهد. شته‌ها، شپشک‌های اردی و کنه‌های تارعنکبوتی معمولا در گیاهان داخل خانه نمایان می‌شوند و اگر به‌سرعت با آن‌ها مقابله نشود می‌توانند به سرعت پخش شوند و تمام گیاه را درگیر کنند. این حشرات در طول زمان باعث زرد شدن برگ های مونسترا شده و در طولانی مدت باعث مرگ گیاه می‌شوند.
برای جلوگیری از ابتلای برگ انجیری خود به آفات، علاوه بر تامین شرایط مناسب نگهداری سعی کنید هفته‌ای یک‌بار برگ‌های گیاه را تمیز کنید. این کار علاوه بر تمیز شدن برگ‌ها و کمک به تنفس بهتر گیاه، می‌تواند احتمال ابتلا و تجمع حشرات مزاحم بر روی برگ‌ها را کاهش دهد.

5. نور نامناسب

معمولا مونسترا محلی با نور متوسط و غیر مستقیم را ترجیح می‌دهد. زمانی که این گیاه در طولانی مدت در معرض نور زیاد و مستقیم قرار بگیرد دچار سوختگی می‌شود. مونسترا شاید بتواند خود را با شرایط نوری زیاد تطبیق دهد اما رشد آن آهسته میشود. از سوی دیگر اگر گیاه در شرایط نور بسیار کم قرار بگیرد برگ‌های آن زرد می‌شود. نور بسیار کم باعث می‌شود که گیاه نتواند کلروفیل (ماده‌ای که باعث سبز شدن برگ‌های گیاه می‌شود) لازم را تولید کند. در نتیجه برای جلوگیری از زرد شدن برگ های مونسترا بهتر است شرایط گیاه خود را در نور‌های مختلف بررسی کنید و آن‌را در محلی نگهداری کنید که عملکردی بهتری دارد.

دلیل زرد شدن برگ های گیاه مونسترا
گیاه مونسترا

6. دما و شرایط محیطی

مونسترا یک گیاه گرمسیری است به همین خاطر ترجیح می‌دهد در دمایی بین 18 الی 28 درجه زندگی کند. در نتیجه اگر دمای محیط در این بازه دمایی نباشد دما می‌تواند خود عاملی بر زرد شدن برگ های برگ انجیری شما شود.
علاوه‌براین این گیاه علاقه‌ای به تغییرات شدید دما و آب و هوا ندارد و نمی‌تواند دمای بسیار بالا یا پایین را تحمل کند. بنابراین اگر گیاه شما در نزدیکی وسایل گرمایشی یا در کنار پنجره یا دری باشد که هوای سرد از آن عبور می‌کند، برگ‌هایش زرد خواهد شد.

7. شوک انتقال

یکی دیگر از دلایل زرد شدن برگ های مونسترا شوک شدن و استرس گیاه از انتقال به محلی جدید است. این اتفاق معمولا در زمانی رخ می‌دهد که در زمان نامناسبی از سال گلدان گیاه را عوض کنید، از خاک جدیدی استفاده کنید یا ریشه‌های گیاه بیش از حد بیرون از خاک بمانند.

مطلب پیشنهادی: چگونه و چه موقع گلدان و خاک گیاه را عوض کنیم؟

8. کوددهی

کوددهی خود یکی از عوامل زردی گیاه برگ انجیری است؛ به‌طوری‌که کود زیاد می‌تواند باعث افزایش بیش از حد غلظت نمک در خاک و تغییر ساختار pH خاک شود. در نتیجه این اتفاق برگ‌های گیاه پژمرده و زرد شده و همچنین لبه‌های برگ قهوه‌ای می‌شوند. در مقابل کمبود مواد مغذی و کوددهی کم نیز می‌تواند باعث ضعیف شدن گیاه و زرد شدن برگ‌های مونسترا شود. بهترین روش برای کوددهی به این گیاه استفاده از یک کود محلول در آب است که دو برابر رقیق شده باشد. کوددهی باید ماهی یک بار و در طول فصل رشد گیاه انجام شود.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

9. ترکیب خاک

انتخاب یک ترکیب خاک مناسب برای گیاه برگ انجیری یکی دیگر از عوامل اساسی برای رشد مناسب و سالم آن است. این گیاه به خاکی با زهکشی مناسب نیاز دارد که بتواند هوا را در اطراف ریشه خود جریان بدهد. گیاهی که در خاکی سنگین و بیش از حد متراکم کاشته شود آسیب می‌بیند و برگ‌هایش زرد خواهد شد.
اگر فکر می‌کنید دلیل زرد شدن برگ های مونسترا خاک آن است باید گیاه را از آن خارج کنید و به گلدانی جدید منتقل کنید. می‌توانید با اضافه کردن مقداری پرلیت یا خاک ارکیده، زهکشی خاک را بهبود ببخشید و جلوی زرد شدن برگ‌های آن را بگیرید.

زرد شدن برگ گیاه مونسترا به خاطر خاک
برگ زرد شده گیاه برگ انجیری یا مونسترا

10. نوع گلدان

گلدان مناسب برای مونسترا گلدانی است که سوراخ تخلیه آن در کف آن باشد. این نوع گلدان‌ها فارغ از جنس‌شان اجازه می‌دهند تا آب اضافه از زیر آن خارج شود و خاک گلدان بیش از حد خیس نماند.
اندازه گلدان نیز عامل تاثیرگذاری است. اگر اندازه گلدان بیش‌ازحد بزرگ باشد آب‌دهی سخت می‌شود. در این حالت فضای زیادی وجود دارد و باید آب زیادی به آن داد که در نتیجه زمان بیشتری را برای خشک شدن لازم دارد و ریشه‌ها مدت بیشتری را در محیط خیس می‌مانند.
از سوی دیگر سایز کوچک گلدان باعث می‌شود تا ریشه‌ها فضای کافی برای رشد نداشته باشند و نتوانند مواد مغذی را برای ادامه رشد گیاه تامین کنند. با این اتفاق برگ‌های گیاه زرد می‌شوند زیرا گیاه نمی‌تواند مواد مغذی را تامین کند.

برای جلوگیری از زرد شدن برگ های مونسترا بر اثر نوع گلدان پیشنهاد می‌کنیم مطلب راهنمای تصویری روش انتخاب گلدان برای گیاه آپارتمانی را در وبلاگ گُل‌سِتان مطالعه کنید.

11. هرس

هرس کردن منظم و درست یکی از اقدامات مهم در نگهداری مونسترا است. عدم هرس این گیاه گاهی می‌تواند باعث زرد شدن برگ‌های آن شود. هرس کردن برگ‌های آسیب دیده و مرده باعث می‌شود تا گیاه دیگر انرژی خود را صرف آن‌ها نکند و به جای آن روی برگ‌های سالم خود تمرکز کند و همچنین باعث می‌شود تا بتواند برگ‌های جدیدی را رشد بدهد.


12. زرد شدن طبیعی برگ های مونسترا

گاهی زرد شدن برگ های گیاه برگ انجیری علت خاصی ندارد و دلیل بر وجود مشکل نیست. هر گیاهی طول غمر مشخص و چرخه طبیعی برای زندگی دارد و برای رشد و پرورش برگ‌های جدید خود مجبور است برگ‌های قدیمی و پیرتر را بریزد تا تمرکز خود را روی رشد برگ‌های جدید قرار دهد. در این پروسه که از برگ‌های پایینی گیاه آغاز می‌شود، گیاه تامین انرژی برای برگ‌های پیرتر را قطع می‌کند. درنتیجه برگ‌های پایینی زرد شده و می‌ریزند تا با این کار انرژی بر روی برگ‌ها بالاتر و جوان‌تر متمرکز شود.

زرد شدن طبیعی برگ های مونسترا
برگ زرد شده مونسترا


روش‌های درمان زرد شدن برگ های مونسترا یا برگ انجیری

اگر برگ‌های مونسترا زرده شده باشد می‌توان با اقدامات زیر طی چند هفته الی چند ماه دوباره سلامت گیاه را بازیابی کرد و مجددا برگ‌های زیبا و سبزرنگ گیاه را مشاهده کرد.

1. درمان زردی شدن برگ های برگ انجیری که به واسطه رطوبت زرد شده‌اند

  • زمانی به مونسترا آب بدهید که چند سانت بالایی خاک خشک شده باشد. معمولا هفته‌ای یک بار آب دادن روش مناسبی است.
  • مطمئن شوید که گیاه در خاکی با زهکشی مناسب کاشته شده باشد. این کار باعث می‌شود تا ریشه گیاه دچار پوسیدگی نشود.
  • اگر به موقع متوجه شدید که آب زیادی به گیاه خود می‌دهید، آب‌دهی را متوقف کنید تا خاک گیاه کاملا خشک شود.
  • اگر حتی بعد از اصلاح عادت آب‌دهی، باز متوجه زرد شدن برگ های مونسترا خود شدید، ممکن است به دلیل بزرگ شدن ریشه‌های گیاه و سایز کوچک گلدان باشد. برای حل این مشکل گیاه را به گلدانی با یک سایز بزرگتر منتقل کنید تا فضای کافی برای ریشه‌ها وجود داشته باشد.
  • اگر در منطقه‌ای خشک زندگی می‌کنید هفته‌ای یک بار گیاه خود را اسپری کنید تا رطوبت مورد نیازش تامین شود. همچنین می‌توانید از یک ظرف آب در اطراف گیاه یا دستگاه بخور نیز استفاده کنید.

2. درمان زرد شدن برگ های گیاه برگ انجیری که به دلیل هجوم آفات زرد شده‌اند

  • برای پیشگیری از حمله آفات به گیاه سعی کنید هفته‌ای یک بار برگ‌های گیاه خود را با یک دستمال تمیز پاک کنید.
  • در صورت حمله ریشک‌بال‌ها می‌توانید برگ‌های آلوده شده را هرس کنید، اما اگر تعداد آن‌ها زیاد بود می‌توانید از روغن نیم یا آفت‌کش‌های طبیعی دیگر استفاده کنید.
  • شپشک‌های آردی را می‌توانید با یک پارچه تمیز و نخی که به الکل آغشته شده باشد از بین ببرید و از روی برگ‌های مونسترا تمیز کنید.
  • برای خلاصی از کنه‌های تارعنکبوتی می‌توانید گیاه را با جریان آب ولرم بشویید و این حشرات را از روی گیاه پاک کنید.
گیاه مونسترا یا برگ انجیری با گلدان سفید
گیاه برگ انجیری با گلدان سفید

3. درمان زردی برگ‌های مونسترا که به‌خاطر تغییرات دمایی زرد شده‌اند

  • اگر گیاه شما بیرون از منزل زندگی می‌کند در فصل‌های سرد آن‌را به داخل خانه بیاورید.
  • همیشه گیاه را در طی روز در دمایی بین 18 الی 26 درجه نگهداری کنید و در طی شب اجازه ندهید دمای اطرافش به زیر 15 درجه برسد.

4. درمان زردی برگ‌های گیاه برگ انجیری که بر اثر شوک انتقال زرد شده‌اند

  • گیاه را مجددا به محل زندگی قبلی‌اش برگردانید و همان شرایط نور و دمای قبل از انتقال را برای آن فراهم کنید.
  • برگ‌های مرده یا در حال مرگ را هرس و از گیاه دور کنید.

5. درمان زرد شدن برگ های مونسترا براثر عدم تامین نور مناسب

  • هیچ‌گاه گیاه را در محیطی با نور مستقیم خورشید قرار ندهید
  • اگر مونسترا در کنار پنجره زندگی می‌کند باید با یک پرده، نور را فیلتر کنید تا از نور مستقیم در امان باشد.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه درباره دلایل زرد شدن گیاه مونسترا یا برگ انجیری آن لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره آنلاین گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از سرویس باغبانی گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان
۴ نظرات
  1. زهرا می گوید

    سلام و وقت بخیر..برگ انجیری من با توجه به مطالبتون متوجه شدم از رطوبت زیاد برگاش رو به زردی میره…اگر آب دهی رو متوقف کنم برگهایی که رو به زردی رفته،سبزیش برمی گرده یا نه دیگه همون میمونه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      برگ های زردی که دلیل زرد شدن اونها آبیاری زیاد و یا بیماری هست متاسفانه مجدد به حالت سبز اولیه باز نمیگردند.

  2. گلی می گوید

    سلام وقت بخیر من برای برگ انجیری جزیره درست کردم و از زیرگلدون کمی ریشه زده و اصلا از روی گلدون اب نمیدم بلک داخل جزیره رو اب میریزم و تا جایی که نگاه میکنم هربار خاکش مرطوبه. چند روزی هست برگش زرد شده ایا به خاطر همین موضوعه یا خیر؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      هدف از تشکیل جزیره بیشتر تامین رطوبت هوای گیاهان هست به جز برای یکسری از گیاه خاص مثل بنفشه آفریقایی.
      بنابراین برای تشکیل جزیره از دو تا زیر گلدانی استفاده کنید و جزیره رو در زیر گلدانی زیرین تشکیل بدین.
      اگر ریشه ها از کف گلدان خارج شده باید گیاه رو به یک گلدان بزرگ تر منتقل کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.