خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

راهنمای تصویری روش انتخاب گلدان برای گیاه آپارتمانی

زمان مطالعه: 10 دقیقه

گلدان‌ها تنوع زیادی دارند، تنوع در قیمت، اندازه، رنگ، شکل و جنس، که هر کدام از آنها دارای مزایا و معایب خاصی هستند. در روش انتخاب گلدان مناسب، شرایط اقلیمی محیط، راحتی نگهداری و قیمت فاکتورهای مهمی هستند که همواره باید به آنها توجه کنید.
 ما در گلستان، جنس‌های مختلف گلدان را کاملا بررسی و معرفی کردیم تا بتوانید راحت تر گلدان مورد نظر خود را انتخاب کنید.
همانطور که قبلا در مطلب زمان مناسب و روش تعویض خاک گلدان گیاهان گفتیم زمانی که نشانه های تعویض گلدان را مشاهده نمودید باید اقدام به خرید گلدان جدید نمایید، انتخاب های زیادی وجود دارد اما بهترین انتخاب کدام است؟ با گُل‌سِتان همراه باشد:

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

انواع گلدان برای گیاه آپارتمانی روش انتخاب گلدان

1 – گلدان الیافی (گلدان دوستدار محیط زیست)

گلدان‌های الیافی گلدان مناسب برای گیاه شماست و از نظر اقتصادی و زیست محیطی انتخاب مناسبی هستند. عموما از غلاف و پوسته‌ی نارگیل ساخته می‌شوند و با اینکه محکم‌تر هستند، اما مزایای گلدان‌های کاغذی را دارند. گلدان های الیافی به جز نارگیل از پوسته غلات و سایر پوسته‌ها هم ساخته می‌شوند.
گلدان الیافی تنوع بالایی در رنگ و اندازه دارد و گلدان گرانی نیست. قد این گلدان‌ها از حدودا سه سانتی متر شروع شده و در ابعاد بزرگ‌تری هم ارائه می‌شوند. در ایران این گلدان را برخی گل فروشی های سطح بالا وارد کرده و برای فروش دارند.
قیمت گلدان الیافی: متوسط

گلدان از جنس الیاف طبیعی برای گیاه
گلدان الیاف طبیعی

2 – گلدان سفالی

برای ساخت این گلدان‌ها، از نوع خاصی سفال استفاده می‌شود. گلدان سفالی از رایج ترین گلدان های موجود در ایران است که منبع تولید آنها شهر همدان است. منطقه لالجین در استان همدان را می تواند پایتخت گلدان سفالی ایران نامید. تنوع شکل و رنگ آنها بسیار زیاد است و از اندازه کوچک (5سانتی متر) تا سایز های بسیار بزرگ‌تر هم ساخته می‌شوند. معمولا قرمز مایل به قهوه ای، یعنی همرنگ خاک هستند. به همین دلیل هماهنگی زیبایی با رنگ باغچه دارند و گلدان مناسب برای گیاه های برون از خانه شماست. همیشه و به راحتی در دسترس بودن این گلدان‌ها، آنها را به یکی از مناسب ترین گلدان‌های موجود در بازار تبدیل کرده است.

اما قبل از خرید، باید دو نکته را در مورد این گلدان‌ها بدانید. آنها بسیار ظریف‌تر و شکننده‌تر از سایر گلدان‌ها هستند و باید بیشتر مواظب آن‌ها باشید. مسئله بعدی، در مورد نفوذپذیری آن‌هاست. این گلدان‌ها اغلب بدون لعاب کاری و به صورت خام ساخته می‌شوند. یعنی رطوبت خاک را جذب می‌کنند و بدنه کاملا مرطوب و خیس می‌شود.

در این صورت تشخیص مقدار آب مورد نیاز برای گیاه داخل گلدان سفالی کاری سخت خواهد بود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم گلدان های سفالی را خریداری کنید که بدنه داخلی گلدان لعاب کاری داشته باشد، تا آب کمتری از دسترس گیاه خارج شود. توجه کنید که در کف گلدان سوراخی برای خروج آب اضافه گلدان داشته باشد.
اگر محل زندگی شما زمستان‌های بسیار سردی دارد، گلدان‌های سفالی را به محیط داخل خانه بیاورید تا از تخریب و ترک خوردن گلدان جلوگیری کنید. گلدان های سفالی در فصل زمستان به دلیلی انبساط و انقباض احتمال ترک خوردنشان زیاد است.
قیمت گلدان سفالی: بسته به نوع و طراحی آن ارزان یا متوسط

مطلب مرتبط: ۵ نکته کلیدی برای خرید انواع گلدان شیشه ای برای دسته گل

3 – گلدان بتنی

گلدان بتنی ظاهری جذاب و متفاوت دارد، گلدان های بتنی این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است و ظاهر مینیمال آنها می تواند در طراحی دکوراسون خانه تاثیر گذار باشد.
حتما می‌دانید که این گلدان‌ها بسیار سنگین هستند. وزن زیاد برای مراقبت از گیاهان در برابر باد و افتادن و … بسیار خوب است. اما جابه‌جایی را سخت می‌کند. پس اگر قصد دارید این گلدان را تهیه کنید، ابتدا یک مکان مناسب برای او انتخاب کنید و آن را برای همیشه در آن نقطه قرار دهید! از طرف دیگر، وزن زیاد آن باعث می‌شود تا در اثر ضربه که ممکن است کودک شما به آن بزند کوچکترین آسیبی به گیاه نرسد. گلدان بتنی عایق بسیار خوبی است و گیاه را از تغییرات دمایی شدید حفظ می‌کند. گلدان های بتنی که رنگ آمیزی شده است می تواند یک انتخاب خوب برای روح بخشیدن به خانه ها شما باشد.
قیمت گلدان بتنی: بالا

گلدان بتنی
گلدان بتنی

4 – گلدان فلزی

این گلدان‌ها بسیار بادوامند و بسته به نوع فلز، مثل آهن، بسیار سنگین خواهند بود. فلزی مثل آلومینیوم، جنسی ایده آل برای این گلدان‌هاست. چون علاوه بر مقاومت بالا، سبک است و جابه‌جایی آن راحت است. آلومینیوم زنگ نمی‌زند، به رنگ آمیزی و ضد زنگ کردن نیازی ندارد و از سایر فلزها ارزان‌تر است. البته جنس‌های دیگری از فلز هم درساخت این گلدان‌ها استفاده می‌شود، مثل روی، مس، سرب و استیل.
گلدان های فلزی بدون رنگ (گالوانیزه) در دنیا طرافداران زیادی دارد و می تواند چشم هر مهمانی را به گلدان خانه شما جلب کند!
قیمت گلدان فلزی: بالا

5 – گلدان کاغذی

این گلدان بیشتر برای کشت سبزیجات و یا گیاهان بند انگشتی مناسب است. هواکشی خوب این جنس از گلدان باعث می‌شود تا ریشه سالم‌تر رشد کند و بهتر نفس بکشد. همچنین ریشه را از نوسانات دمایی حفظ کرده و به نوعی مثل عایق، از رسیدن آسیب‌های دمایی به گیاه جلوگیری می‌کند.
 این گلدان‌ها قابل تجزیه هستند و آسیبی برای طبیعت ندارند، اما باید هر سال آن‌ها را عوض کنید. البته با توجه به قیمت کم و مزایای بالای این گلدان‌ها، باز هم به صرفه و اقتصادی هستند. لایه داخلی بعضی از آن‌ها با موم پوشانده شده که عمر مفید آن‌ها را بیشتر می‌کند. روش انتخاب گلدان کاغذی به این صورت است که هر چقدر زخامت کاغذ بیشتر باشد گدان ماندگاری بیشتری خواهد داشت.
قیمت: گلدان کاغذی: ارزان

گلدان کاغذی
گلدان کاغذی

6 – گلدان سرامیکی

گلدان‌های سرامیکی، از سفال ساخته می‌شوند. سفال روشن رنگی که به خوبی شکل گرفته و بعد هم لعاب کاری شده. برای ساخت این گلدان، سفال را در کوره‌های با دمای بسیار بالا قرار می‌دهند تا تخلخل و آسیب پذیری آن بسیار کاهش پیدا کند. البته، اگر این گلدان در هوای خیلی سرد قرار بگیرد، احتمالا دارد ترک بخورد.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان


گلدان سرامیکی عموما سنگین است و وزن زیادی دارد. به همین دلیل برای گیاهانی که رشد زیادی دارند و سنگین هستند بسیار مناسب است وبه خوبی از آنها نگهداری می‌کند. اگرچه این گلدان‌ها کمی گران هستند، اما تنوع زیاد در طرح و رنگ آن‌ها پاسخگوی هر سلیقه ای هست. در بین اشکال مختلف، گلدان‌های گرد و کاسه ای شکل سرامیکی محبوب ترند.
قیمت گلدان سرامیکی: متوسط رو به بالا

7 – گلدان فایبرگلاس و رزینی

گلدان‌های فایبرگلاسی از مخلوط رزین و الیاف شیشه ساخته می‌شوند. این گلدان ها را طوری قالب می‌زنند تا شبیه گلدان‌های سفالی و سرامیکی به نظر برسند. گاهی کمی آهک به مخلوط رزین اولیه اضافه می‌کنند تا بافت و شکل بهتری به دست بیاید.
اگرچه این گلدان‌ها دوستدار طبیعت نیستند، اما مزایایی دارند که قابل توجه است. گلدان فایبرگلاسی سبک، با دوام و بسیار شبیه به گلدان‌های سفالی است. همچنین به فضا و هوای خاصی هم نیازی ندارند. هر هوایی را تحمل می‌کنند و آسیبی نمی‌بینند، و بر خلاف گلدان‌های سفالی لازم نیست در فصل سرما به محیط گرم تری منتقل شوند.
اما به شما پیشنهاد خرید این گلدان را نمی کنیم چرا که تولید این گلدان به محیط زیست بسیار آسیب می زند.
قیمت گلدان فایبرگلاس: بالا

گلدان فایبرگلاس برای گیاهان آپارتمانی
گلدان فایبرگلاس

8 – گلدان پلاستیکی

این نوع گلدان هم با شکل و بافت مختلفی تولید می‌شود، اما در واقع کپی ضعیفی از گلدان فایبرگلاس است! گفتیم ضعیف، چون ظاهر آن مصنوعی است و دوام کمتری نسبت به آنها دارد. نوع نازک‌تر گلدان پلاستیکی بسیار شبیه به گلدان سفالی است. اما خوب طبیعتا بسیار سبک‌تر است. اکثر گیاهانی که خریداری می‌کنید، با گلدان پلاستیکی به خانه شما می‌آیند. چون این گلدان‌ها ارزانترین نوعی هستند که فروشندگان می‌توانند از آنها برای فروش محصولات استفاده کنند.
تنوع رنگ، سایز و شکل این گلدان‌ها هم بسیار زیاد است.
قیمت گلدان پلاستیکی: بسیار ارزان

9 – گلدان چوبی

گلدان‌های چوبی ظاهر بسیار زیبایی دارند که به خوبی با هر گیاه و هر محیطی هماهنگ می‌شوند. عموما به شکل مربع و مستطیل عرضه می‌شوند، روی بعضی از آنها هم حکاکی‌های بسیار زیبا و هنرمندانه ای وجود دارد که آن را به یک آیتم مجلل برای دکوراسیون منزل تبدیل می‌کند.
گلدان چوبی در زمستان ترک نمی‌خورد. شاید تنها نکته ای که باید به آن توجه کنیم پوسیدن و فاسد شدن گیاه است. چون گلدان چوبی به راحتی خشک نمی‌شود و آب را در خود نگه می‌دارد. برای جلوگیری از چنین وضعیتی، با یک لایه پلاستیک داخل گلدان را بپوشانید. فراموش نکنید که پلاستیک را سوراخ کنید تا زه کشی به خوبی انجام شود.پس گلدان مناسب برای گیاه شما می تواند یک گلدان با طرح و بافت های زیبای چوب هم باشد.
قیمت گلدان چوبی: متوسط

گلدان گیاه از جنس چوب
گلدان چوبی

مطلب مرتبط: روش تمیز کردن برگهای گیاهان آپارتمانی

نکات مهمی که قبل از خرید گلدان باید بدانید

اکنون که روش انتخاب گلدان و انواع مختلف گلدان را بررسی کردیم، احتمالا گلدان ایده آل خود را انتخاب کرده اید. اما به طورکلی، هنگام خرید باید به موارد دیگری هم توجه کنید. مثل :
اندازه گلدان باید به اندازه ای باشد که به ریشه ها آسیبی نرسد. نباید ریشه درست در کف گلدان قرار بگیرد. تقریبا برای هر گیاهی، باید حدودا 4 سانتی متر خاک در زیر ریشه وجود داشته باشد. مسئله بعدی وزن گلدان است. حتما گلدان خالی را دست بگیرید و وزن آن در حالتی که خاک داخل آن هست را تجسم کنید. آیا به اندازه ای هست که بتوانید بعدا آن را حرکت دهید؟

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

اندازه و شکل گلدان

اندازه مناسب گلدان هم یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید. یک گلدان بزرگ، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی برای ریشه گیاه شود چون آب نمی‌تواند به راحتی از آن خارج شود و در خاک و بین ریشه باقی می‌ماند. در حالی که گلدان کوچک هم می‌تواند به دلیل کم بودن فضا، از رشد گیاه جلوگیری کند. معمولا،یک گیاه می‌تواند حداقل دو سال ( و بیشتر ) در یک گلدان باقی بماند.

گلدان‌ها تنوع زیادی دارند، اما می‌توانیم آن‌ها را در دو دسته کلی طبقه بندی کنیم : منفذ دار و بدون منفذ. گلدان‌های منفذ دار، گلدان‌های سفالی و گلی هستند. ما این نوع گلدان را بسیار پیشنهاد می‌کنیم، چون هوا دهی بسیار بهتری را برای گیاه فراهم می‌کنند و هوا به خوبی بین بخش‌های مختلف خاک و گلدان تبادل می‌شود. گلدان‌های بدون منفذ، پلاستیکی و چینی هستند.

این گلدانها آب و رطوبت را بیشتر حفظ می‌کنند و از جابه‌جایی هوا جلوگیری می‌کنند. مسئله دیگری که در انتخاب یک گلدان بسیار مهم است، وجود حفره‌های مناسب برای زه کشی است. گلدان‌ها معمولا این حفرات را در زیر خود دارند. حفرات زه کشی کمک می‌کنند تا آب اضافی در زیر گیاه جمع نشده، به راحتی خارج شود تا به ریشه آسیبی نرسد. اگر گلدانی فاقد این حفرات بود، توصیه می‌کنیم گیاه را در دو گلدان قرار دهید. در این حالت، می‌توان گلدان اصلی را بیرون آورد و آب جمع شده در گلدان زیرین را به راحتی تخلیه کرد. گلدان‌های قدیمی را به خوبی در مخلوط آب و سفید کننده قرار دهید تا باکتری‌ها را از بین ببرید. ( نسبت آب و سفید کننده، بسته به میزان آلودگی گلدان می‌تواند 1 الی 10 قسمت باشد. )

 با توجه به استفاده خود از گلدان آن را انتخاب کنید. مثلا اگر قرار است گلدان را در بیرون از منزل قرار دهید، بهتر است سراغ گلدان‌های سنگین تر بروید که در اثر وزش باد و تغییرات محیطی آسیب نبیند و نیفتد.
به حفره‌های زیر گلدان هم توجه کنید. تمامی گلدان‌ها باید حداقل یک یا دو حفره در کف برای زه کشی داشته باشند.

اکنون با خیال راحت گلدان مناسب را انتخاب کنید، هنگام خرید موارد گفته شده در روش انتخاب گلدان را فراموش نکنید و از پرورش گیاهان زیبای خود لذت ببرید!

اگر سوالی هم در رابطه با انتخاب گلدان مناسب گیاه داشتید می توانید زیر همین پست کامنت بگذارید تا کارشناسان گل و گیاه گُل‌سِتان به شما پاسخ دهند.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش انتخاب گلدان لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره آنلاین گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات کاشت و کوددهی گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
۱۸ نظرات
  1. علی قموشی رامندی می گوید

    برای گل کروتون رشته‌ای چه نوع گلدانی خوب است

    1. مسئول سفارشات و موجودی می گوید

      سلام. گیاه کرتن نیاز به رطوبت محیطی زیاد دارد و میتوانید از هر گلدانی برای ان استفاده کنید.

  2. علیرضا می گوید

    سلام ببخشید برای گیاه دیفن باخیا میتونم از گلدان پلاستیکی استفاده کنم یا واسه ی هر گل دیگه ای از پلاستیکی استفاده کنم؟؟؟
    چون شنیده بودم که بهترین گلدان برای گیاه سفالی و سرامیکیه نظر شما چیه این حرف درسته؟؟؟؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      گلدان پلاستیکی برای دیفن و گیاهان دیگر مشکل خاصی ندارد

  3. ياس می گوید

    سلام ببخشید من یه گلدون بامبو خاکی دارم امروز متوجه شدم یه حشرات ریز بسیار سفید توی خاکش هست سریع خاک گلدون رو خالی کردم وتا اونجا که میشد خاک رو از ریشه ها پاک کردم وباسم کاربندازیم ریشه هار و سم‌پاشی کردم مدتی بود متوجه شدم که آبی که به گلدون میدم با اینکه اضافی اش از زیر گلدون خارج میشه خاک همش خیسه وخشک نمیشه ، ممکن از جنس گلدون باشه که لعابی هست؟ ممنون از شما

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      زهکشی گلدان را چک کنید
      معمولا نصف اب ابیاری باید از گلدان خارج شود

  4. کردی می گوید

    با سلام ،در مورد گلدانهای فلزی رنگی سوال داشتم ، آیا باید ته آن را سوراخ کنیم ؟ ( ممکنه زنگ بزند ؟) یا یک گلدان سوراخ دارکه گیاه در آن باشد را داخل آن قرار دهیم ؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر.
      باید انتهای گلدان سوراخ باشد و میزان ابیاری کنترل شود

  5. سمیرا می گوید

    سلام وقتی گیاهی میخریم از کجا میتونیم تشخیص بدیم که چه سایز گلدون براش مناسبه ؟
    سوال دوم گلدون سرامیکی استوانه ایی دارم که ارتفاعش به نسبت قطر دهانه ش تقریبا زیادی بلندتره ، شفلرا گذاشتم قارچی شد آیا میتونه به خاطر سایز ارتفاع زیادش باشه ؟ از نظر خارج نشدن آب

    1. ویدا رضایی می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      معمولا برای تعویض گلدان بهتر است گلدان جدید یک سایز بزرگتر باشد.

  6. افسانه می گوید

    سلام.گلدان های پلاستیکی که زیر گلدانی هم بهش وصل شده و جدا نمیشه برای کاشت گل خوبه؟؟یا برای گل مشکل ایجاد میکنه؟؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      خوب هست ولی اب مازاد از گیاه حتما باید از گلدان خارج شود.

  7. امید می گوید

    سلام آیا گلدون سرامیکی لعابدار برای خشک شدن خاک مشکل ایجاد میکنه ؟ و به نسبت گلدونهای پلاستیکی باید دیرتر ابیاری بشه ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اگر داخل گلدان هم لعابکاری شده باشد، دفعات آبیاری زیاد تفاوتی ندارد ولی در کل مبنای آبیاری شما باید زمانی باشد که سطح خاک خشک شده است.

  8. زهرا می گوید

    سلام من گل پتوس را در شیشه های بلند باخاک گلخونه نشوندم خراب نمیشه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گلدونتون حتما باید سوراخ برای خروج آب داشته باشد و نبود سوراخ در کف شیشتون میتونه ریشه گیاه رو بپوسونه.
      و نکته بعدی اینکه اگر سایز شیشه مناسب هست مانعی از جهت کاشت وجود ندارد.

  9. نا شناس می گوید

    سلام برای گل شفلرا از چه گلدانی استفاده کنم یا بخرم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گلدان های پلاستیکی و سرامیکی برای شفلرا مناسب هست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.