خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روش نگهداری گل زیبای بنت قنسول

زمان مطالعه: 22 دقیقه

گیاه بنت قنسول که با نام‌های سرخ‌برگه یا گل کریسمس هم شناخته می‌شود گیاهی زیبا با برگ‌های درخشان و گل‌هایی سبز و زرد در مرکز آن است. بنت قنسول در طیف‌های رنگی مختلفی از سفید تا نارنجی وجود دارد، اما محبوب‌ترین رنگ آن قرمز است. برخلاف بیشتر گل ها که جز گل های بهاری هستند و در فصل بهار شکوفا می‌شوند، بنت قنسول گیاهی زمستانی و اوج شکوفایی آن در فصل زمستان است. این گل آپارتمانی زیبا برگک‌هایی قرمز و جذاب دارد که به‌عنوان گل‌های این گیاه به‌حساب می‌آیند. همه رنگ و زیبایی این گیاه به برگک‌های آن است، به‌طوری‌که گل‌های زرد رنگ آن نیز در زیبایی برگک‌ها محو می‌شوند. اگر در منطقه‌ای گرمسیر و نسبتا مرطوب زندگی می‌کنید، نگهداری از بنت قنسول برایتان سخت نخواهد بود، چون این گیاه بومی مناطق گرمسیری است و تا حد زیادی شرایط نگهداری آن برایتان فراهم است. با توجه به ویژگی‌ها و جذابیت ظاهری گل بنت قنسول، اگر دنبال خرید گل و گیاه برای خانه‌تان هستید و قصد دارید، سراغ یک گل متفاوت و جذاب بروید، ما خرید و نگهداری گل بنت قنسول را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این گیاه با جذابیت‌های ظاهری خود به مرکز ثقل زیبایی خانه شما تبدیل خواهد شد. باتوجه به آنچه گفته شد، اگر قصد خرید بنت قنسول را دارید، اما روش نگهداری آن را نمی‌دانید با این مطلب از گل فروشی گُل‌سِتان همراه شده و همه آنچه در مورد روش نگهداری گل بنت قنسول لازم است بدانید را یاد بگیرید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


مشخصات کلی گل بنت قنسول

  • نام علمی: یوفوریا پولچریما
  • نام مرسوم: سرخ‌برگه، بنت قنسول
  • نوع گیاه: پایا
  • اندازه: 60 سانتی‌متر
  • نیاز به نور: نور کامل
  • زمان گل‌دهی: زمستان
  • مقدار pH خاک: 5.5 الی 6.5
  • رنگ گل: زرد
  • زیست بوم: جنگل‌های گرمسیری مکزیک


مختصری درباره گل بنت قنسول

گیاه بنت قنسول بومی آمریکای مرکزی است و سال‌هاست مهمان خانه‌های مردمان دنیاست، به‌طوری‌که در قرن 14 میلادی آزتک‌ها از آن برای استفاده پزشکی یا دکور محل زندگی خود استفاده می‌کردند. این گل زیبا از گذشته تاکنون محبوب بوده و امروزه نیز از آن برای زیبایی و دکوراسیون منازل و مکان‌های عمومی استفاده می‌شود.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

برای این‌که این گیاه همیشه درخشان و سرزنده باشد باید مراقبت کافی از آن انجام شود. در فصل زمستان که فصل گلدهی آن است نیز این مراقبت باید بیشتر شود. بنابراین در طول نگهداری از گل بنت قنسول حتما به این موضوع توجه داشته باشید.

مختصری درباره گل بنت قنسول
گل بنت قنسول از نمای بالا


رنگ‌ها و گونه‌های مختلف بنت قنسول

شناخته شده‌ترین رنگ بنت قنسول رنگ قرمز آن است اما این گیاه در رنگ‌های دیگری مثل کرم، زرد و صورتی نیز یافت می‌شود. در مورد رنگ‌های مختلف بنت قنسول درنظر داشته باشید که بعضی رنگ‌های خاص این گیاه، مثلا آبی در واقع رنگ شده هستند و گیاه در گل دهی مجدد دیگر این رنگ را تکرار نمی‌کند. از رنگ‌های بنت قنسول گذشته انواع آن شامل موارد زیر می‌شوند.

  • سه رنگ که برگک‌هایی به رنگ قرمز، سفید و صورتی دارد.
  • پودینگ آلو که یک گیاه دوست داشتنی بنفش است.
  • مارون که برگ‌های آن به رنگ مارون است.
  • قطره لیمو که برگک‌هایی زرد دارد.
  • جینگل بلز که برگک‌هایی قرمز با نقطه‌های صورتی دارد.

بیشتر مطالعه کنید: معرفی 20 گونه از انواع گل سنبل


روش نگهداری گل بنت قنسول

نور مورد نیاز

برای تامین نور مورد نیاز برای نگهداری بنت قنسول پیشنهاد می‌کنیم که گیاه را نزدیک به یک پنجره قرار دهید تا بتواند نور کافی را دریافت کند. به‌این‌منظور بهتر است گیاه در کنار یک پنجره شرقی باشد تا بتواند با طلوع آفتاب نور مورد نیازش را دریافت کند و در سایه بعد از ظهر استراحت کند. هرچند پنجر‌های جنوبی و غربی نیز گزینه‌های خوبی هستند. فقط تنها نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مراقب باشید گیاه با شیشه در تماس نباشد، زیرا این موضوع باعث آسیب دیدن گیاه شما می‌شود.

مطلب پیشنهادی: روش آبیاری و نور مناسب گیاه آپارتمانی

نور مورد نیاز برای نگهداری گل بنت قنسول
بنت قنسول با گلدان

خاک مناسب برای نگهداری بنت قنسول

بنت قنسول به خاکی نرم نیاز دارد که به‌خوبی زهکشی شده باشد و آب را تخلیه کند. این نوع خاک فارق از اینکه چه خاکی باشد بهترین خاک برای نگهداری گل بنت قنسول است.

آبیاری

برای آبیاری بنت قنسول هرگاه حس کردید سطح خاک گیاه خشک است یا برگ‌های گیاه پژمرده شده، زمان آب دادن به آن است. موقع آبیاری باید آب را تا جایی بریزید که از زیر گلدان خارج شود و مواظب باشید که گیاه در آب غوطه‌ور نباشد. در طول نگهداری گل بنت قنسول اگر دوست گیاهی همیشه سرحال داشته باشید، هر چند روز یکبار خاک آن را با انگشت خود بررسی کنید و اگر رطوبت آن رو به خشکی رفته مجددا آن را آبیاری کنید. به‌این‌منظور کافی است نوک انگشت خود را داخل خاک فرو کرده و میزان رطوبت خاک بررسی کنید.

نکته‌ای که در مورد آبیاری بنت قنسول باید درنظر داشته باشید این است که حتما مطمئن شوید علاوه‌بر زهکشی مناسب خاک، زیر گلدان نیز سوراخ است و آب اضافی خارج می‌شود، چون در غیراینصورت آب اضافی خارج نشده و گیاه دچار پوسیدگی ریشه می‌شود.

مطلب مرتبط: نکاتی که باید درباره آبیاری گیاه آپارتمانی خود بدانید


دما و رطوبت برای نگهداری گل بنت قنسول

اگر می‌خواهید بنت قنسول شما گل بدهد، دمای محیط در روز را بین 18 الی 25 درجه سانتی‌گراد نگه دارید. در شب نیز نگذارید دمای محیط به زیر 15 درجه سانتی‌گراد برسد. همچنین مراقب باشید که دمای محیط به‌طور ناگهانی کم نشود، چراکه این موضوع باعث شک به گیاه و پژمرده شدن آن خواهد شد. در طول نگهداری بنت قنسول سعی کنید گیاه را در اتاقی مطبوع و گرم نگه دارید و هر روز فضای اطراف آن را آب‌پاشی کنید. این کار باعث می‌شود تا گیاه حس کند در خانه خود در مناطق گرمسیری است.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

علاوه‌بر تغییرات ناگهانی دما درنظر داشته باشید که بادهای سرد، تماس برگ‌ها با پنجره سرد یا از همه مهم‌تر کمبود نور باعث آسیب به برگ‌ها و در نهایت ریزش برگ‌ها می‌شود. شاید بعضی از بنت قنسول‌ها را دیده باشید که با ظاهری غمگین و تنها چند برگ، گل داده‌اند به احتمال قوی این گیاه در معرض سرما بوده یا از تغییرات ناگهانی دما آسیب دیده است.

در نهایت نیز درنظر داشته باشید که علاوه‌بر موراد یاد شده کمبود رطوبت در فصول خشک، به خصوص زمستان نیز یکی از مشکلات گیاهان خانگی است. ازاین‌رو اگر خانه شما خشک است و گیاه شما در معرض نور قرار دارد بهتر است میزان آب‌دهی را بیشتر کنید.

بیشتر مطالعه کنید: با 16 مورد از گیاهان رطوبت دوست بیشتر آشنا شوید

دما و رطوبت برای نگهداری گل بنت قنسول
بنت قنسول صورتی

کوددهی

در طول نگهداری از گل بنت قنسول بهترین زمان برای کوددهی به آن، آغاز بهار است و باید درنظر داشته باشید که هرگز نباید در زمان گلدهی به این گیاه کود بدهید. به‌منظور کوددهی به بنت قنسول یک کود چندمنظوره مخصوص گیاهان آپارتمانی را انتخاب کرده و هر دو یا سه هفته یکبار، آن را در نصف غلظت توصیه شده به بنت قنسول خود بدهید. مثلا اگر روی بسته‌بندی کود ذکر شده که یک میلی‌لیتر آن را در 1 لیتر آب حل کنید، شما 1 میلی‌لیتر کود را در 2 برابر مقدار آب گفته شده یعنی 2 لیتر آب حل کنید.

رز جاودان مهرسا
674,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
زامیفولیا بلک 6 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه
1,146,000 تومان
پاچیرا پنج تنه ارتفاع50
746,000 تومان
فیکوس لیراتا دو شاخه در گلدان مواد آلی استوانه
955,000 تومان

به‌منظور کوددهی به بنت قنسول حین آبیاری کود را به خاک اضافه کنید. سپس مثل همیشه، تا زمان خارج شدن آب اضافی از زیر گلدان به آبیاری خود ادامه دهید. فقط یادتان باشد هنگامی که رشد جدید گیاه آغاز شد، این روند را متوقف کنید.

اگر در آب و هوایی گرم زندگی می‌کنید، در فصل تابستان خاک را مرطوب نگه دارید و به قدر کافی به بنت قنسول کود برسانید. به‌یاد داشته باشید که اگر شرایط نگهداری بنت قنسول را برای آن فراهم کنید و به قدر کافی به آن کود بدهید، شاهد برگ‌های رنگی جذاب و تماشایی روی این گیاه خواهید بود.


سمی بودن یا نبودن گل بنت قنسول

بنت قنسول جز گیاهان سمی به‌شمار رفته و خورده شدن آن توسط انسان یا حیوانات خانگی می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی در معده شود. علاوه‌براین نکته‌ای که درباره این گیاه باید بدانید و در طول نگهداری از گل بنت قنسول مواظب آن باشید، ایجاد التهابات پوستی در اثر تماس مستقیم است؛ گیاهان خانواده یوفوریا که بنت قنسول هم شامل آن می‌شود در هنگام شکستن شیره‌ای ترشح می‌کنند که بیشتر آدم‌ها نسبت به این شیره حساسیت دارند و در صورت تماس با پوست‌شان باعث ایجاد جوش‌های پوستی می‌شود. ازاین‌رو حتما به این موضوع توجه داشته و حتما در مواقعی که با گیاه تماس دارید، به‌خصوص موقع هرس کردن، از دستکش استفاده کنید.


هرس کردن

بنت قنسول (هم نوع گلدانی و هم کاشته شده در خاک) باید سالی دو بار هرس شود. اولین هرس در بهار و هرس دوم نیز در آخر تابستان. برای نخستین هرس در بهار، تمام برگ‌ها را از گیاه جدا کنید و شاخه‌ها را طوری کوتاه کنید که فقط 22 الی 10 سانتی‌متر از آن‌ها باقی بماند. این هرس برای بنت قنسول‌های کوچک نیز صادق است اما با توجه به اینکه اندازه کوچک‌تری دارند، طبیعتا باید آن‌ها را تا نزدیکی سطح خاک آن‌ها کوتاه کنید. شاید انجام این کار برای عده‌ای نگران کننده باشد، اما باور کنید که در طول نگهداری گل بنت قنسول این بهترین لطف در حق آن است. علاوه‌براین یادتان باشد که اگر می‌خواهید گلدان آن را عوض کنید، همین موقع باید این کار را انجام دهید.

وقتی گیاه شروع به رشد و جوانه زنی کرد (اواسط اردیبهشت)، موقع خوبی است که آن را با کود تقویت کنید. بعد از گذر از بهار در اواخر تابستان، همه ساقه‌ها را هرس کنید، طوری که فقط 3 الی 4 برگ روی آن‌ها باقی بماند. این کار، گیاه را برای شکوفه زدن آماده می‌کند.

در طول هرس کردن بنت قنسول توجه کنید که این گیاه دارای شیره سمی است که در تماس با پوست، در بعضی از افراد التهاب ایجاد می‌کند. بنابراین برای جلوگیری از بروز ناگهانی التهاب حتما هنگام هرس کردن بنت قنسول خود دستکش بپوشید.

روش هرس کردن گل بنت قنسول
گل بنت قنسول قرمز


گل دهی مجدد بنت قنسول

گلدهی مجدد در طول نگهداری همه گیاهان از جمله گل بنت قنسول کمی متفاوت است و اگر مراقبت‌های لازم انجام نشود، ممکن است نتوانید شاهد گلدهی مجدد گیاه خود باشید. برای اینکه در طول نگهداری بنت قنسول تان همواره شاهد گلدهی آن باشید کافی است تا شرایط گلخانه‌ای برای آن فراهم کنید تا بنت قنسول شما بتواند همواره در فصل گلدهی خود گل بدهد.

در ادامه یک راهنمای ماه به ماه برای شما آماده کرده‌ایم تا بتوانید برای وادار کردن آن به گلدهی بهتر پیش بروید.

  • دی تا اسفند
    هر زمان که متوجه شدید سطح خاک گیاه خشک است به آن آب دهید.
  • فروردین
    در فروردین میزان آب‌دهی را کمتر کنید و اجازه دهید که خاک گیاه در فواصل بین آب‌دهی کاملا خشک شود. مواظب باشید که ساقه‌ها چروکیده نشوند زیرا این نشانه مرگ گیاه است. بعد از گذشت 1 الی 2 هفته، هر شب گیاه را برای 12 الی 15 ساعت به محلی فاقد نور منتقل کنید و دمای محیط را حدود 15 درجه سانتی‌گراد نگه دارید.
  • اردیبهشت
    در اواسط اردیبهشت گلدان گیاه بنت قنسول را تعویض کنید و خاک تازه برای آن فراهم کنید. سپس گیاه را در کنار یک پنجره نورگیر قرار دهید و به‌خوبی آن را آبیاری کنید.
  • بنت قنسول در این زمان باید در دمایی بین هجده الی بیست و سه درجه باشد و هر دو هفته کوددهی شود.
  • خرداد
    در این زمان گلدان بنت قنسول خود را به بیرون از خانه برده و در سایه قرار دهید و آب‌دهی و کوددهی را به همان صورت قبل ادامه دهید.
  • تیر
    حال نوبت بخش سخت ماجرا است. از ابتدای تیرماه باید گیاه خود را از ساعت 17 الی 8 صبح روز بعد در محیطی کاملا تاریک قرار دهید. به‌این‌منظور بهتر است بنت قنسول را در یک کمد دربسته قرار دهید تا هیچ نوری به آن نرسد. چون کمترین نور ممکن است، باعث تاخیر در گل دادن مجدد گیاه شود. در طول روز نیز گیاه را کنار پنجره‌ای نورگیر قرار دهید و مثل گذشته به آن کود و آب بدهید. ضمن اینکه ساقه گیاه را نیز باید حدود سه سانتی‌متر کوتاه کنید. کوتاه کردن ساقه را می‌توانید با ناخن دستتان هم انجام دهید، اما ما اینکار را پیشنهاد نمی‌کنیم و بهتر است به‌جای ناخن از یک قیچی باغبانی استریل شده و تیز کمک بگیرید تا ساقه زخمی نشود. همچنین در طول انجام اینکار به‌هیچ‌وجه دستکش را فراموش نکنید. انجام این کار باعث می‌شود تا گیاه مجبور شود دوباره ساقه جدیدی برویاند و بیش‌ازحد بلند و ضعیف نشود.
  • مرداد
    کوتاه کردن ساقه‌های جدید را کماکان ادامه دهید و اجازه ندهید روی هر شاخه 3 الی 4 برگ بیشتر باقی بماند. در اواسط مرداد بنت قنسول را به داخل خانه بازگردانید. سپس آن را کنار پنجره زیر نور مستقیم خورشید قرار داده و آب‌دهی و کوددهی را مثل قبل ادامه دهید.
  • شهریور
    مطمئن باشید که گیاه‌تان در دمای حدود 18 درجه قرار دارد و کماکان مثل قبل به آن آب و کود بدهید.
  • مهر و آبان
    تا هفته آخر آبان باید مراحل قبل را تکرار کنید، در هفته آخر آبان باید متوجه جوانه زدن گل‌های بنت قنسول شوید. بعد از مشاهده جوانه‌های جدید، دیگر نیازی به قرار دادن گیاه در تاریکی نیست و فقط کافی است تا در پنجره‌ای نورگیر قرار گیرد.
  • آذر
    از میانه‌های آذر می‌توانید کود دادن را متوقف کنید. اگر همه چیز به درستی انجام شده باشد بنت قنسول شما دوباره گل می‌دهد و ابتدای فصل زمستان شاهد گل‌های زیبای آن خواهید بود.

مطلب پیشنهادی: با بیش از 12 مورد از گیاهان گلدار بیشتر آشنا شوید


مشکلات رایج در طول نگهداری گل بنت قنسول

زرد شدن برگ‌های بنت قنسول

در صورتی که نگهداری از بنت قنسول به خوبی انجام نشود، برگ‌های آن رو به زردی می‌روند. این مسئله به‌دلایل زیر رخ می‌دهد:

1. آبیاری نامنظم

درست است که زرد شدن بنت قنسول دلایل مختلفی دارد، اما مهم‌ترین دلیل آن آب است. حال سوال اینجاست که دلیل این اتفاق کم آبی است یا پر آبی؟ متاسفانه باید بگوییم هردو. چه این گیاه خشک باشد چه به ریشه‌هایش بیش‌از حد آب برسد برگ‌های آن زرد می‌شود و شروع به ریزش می‌کند.

برای جلوگیری از این زرد شدن برگ‌ها در طول نگهداری از گل بنت قنسول خاک گیاه شما باید همیشه مرطوب باشد و اجازه ندهید که کامل خشک شده یا بیش‌از حد خیس باشد. برای جلوگیری از بروز این مشکل مرتب خاک گیاه را با انگشت خود چک کنید و در صورتی که رطوبت خاک به خشکی رفته بود آن را آبیاری کنید.

بیشتر مطالعه کنید: روش آبیاری گیاهان در مسافرت

مشکلات رایج در طول نگهداری گل بنت قنسول
گل بنت قنسول قرمز از نمای بالا

2. کمبود مواد معدنی

یکی دیگر از دلایل زرد شدن بنت قنسول، کمبود مواد معدنی (منیزیم یا مولیبدن) است. ضمن اینکه نقطه مقابل آن یعنی کود‌دهی بیش‌از حد به‌ بنت قنسول نیز باعث سوختن و زرد شدن آن می‌شود.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
آگلونما با گلدان مواد آلی
787,000 تومان
سانسوریا ابلق با گلدان مواد آلی استوانه مشکی
996,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان

3. پوسیدن ریشه

ریشه‌های پوسیده دلیل دیگری است که باعث زرد شدن برگ‌های بنت قنسول می‌شود. اگر فکر می‌کنید ریشه گیاه شما پوسیده ،می‌توانید از قارچ‌کش‌ها استفاده کنید. همچنین تعویض خاک گلدان گیاه نیز راه خوبی برای حل این مشکل است. به‌منظور گیاه را از گلدان خارج کرده و خاک آن را دور بریزید، سپس گیاه را با خاکی تازه و مناسب برای نگهداری گل بنت قنسول در گلدانی جدید بکارید.

ریزش برگ‌ها

نگهداری از بنت قنسول کار آسانی نیست و ریزش برگ‌ها یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که به احتمال زیاد در نگهداری از این گیاه با آن برخورد خواهید کرد. اما علت چیست؟ چرا بلافاصله پس از آوردن گیاه از فروشگاه به خانه، برگ‌ها شروع به ریختن می‌کنند؟ یا چرا با اینکه به‌نظر می‌رسد همه چیز برای بنت قنسول ایده‌آل است، ناگهان گیاه با ریختن برگ‌های خود شما را شوکه می‌کند؟ در جواب باید بگوییم که همه چیز به اضطراب گیاه برمی‌گردد؛ البته اگر به تازگی این گیاه را خریداری کرده‌اید، باید یکی دو ماه صبر کنید. اگر پس از این مدت با اینکه تمام شرایط را برای آن فراهم کردید، باز هم ریزش ادامه داشت باید اقدام جدی‌تری بکنید.

در مجموع ریختن برگ‌ها، نتیجه اضطراب گیاه است. در این شرایط، گیاه خوشحال نیست و نارضایتی خود را با از دست دادن برگ‌ها به شما نشان می‌دهد. معمولا برگ‌های بخش پایینی گیاه زودتر قربانی می‌شوند. به‌این‌شکل که آن‌ها ابتدا زرد شده و سپس می‌ریزند.

مطلب پیشنهادی: با 15 مورد از محبوب‌ترین انواع گل نرگس بیشتر آشنا شوید

همه چیز درباره روش نگهداری گل بنت قنسول
گل بنت قنسول از نمای نزدیک

اگر علت اضطراب برطرف نشود، ریزش برگ‌ها تا جایی ادامه خواهد یافت که دیگر جز چند برگچه رنگی و برگ سبز در نوک گیاه، چیز دیگری در بدنه باقی نماند، اما چه چیزی باعث این اضطراب می‌شود؟

بیایید با هم در ادامه 10 علت اصلی ریزش برگ‌ها در طول نگهداری از گل بنت قنسول را بررسی کنیم


10 علت اصلی ریزش برگ‌ها در طول نگهداری از گل بنت قنسول

دلیل اول؛ سرما

بنت قنسول معمولا در ایام کریسمس خریداری می‌شود و مسئله‌ای که وجود دارد این است که در اغلب مناطق دنیا مثل کشور ما، کریسمس در فصل زمستان و اوج سرمای هواست. بنابراین هنگامی که آن را خریداری می‌کنید و از محیط سرد فروشگاه به خانه می‌آورید، قطعا گیاه دچار اضطراب می‌شود. حتی چند دقیقه قرار گرفتن در دمای کمتر از 10 درجه سانتی گراد کافی است تا برگ‌ها را بریزاند.

راه حل:

برای حل این مشکل، قبل از خروج از فروشگاه حتما از فروشنده بخواهید که بنت قنسول شما را به‌خوبی بسته‌بندی کند و بپوشاند. بعد از آن نیز برای انتقال گیاه را روی صندلی یخ زده ماشین قرار ندهید و با زدن تهویه هوا، محیط ماشین را از قبل گرم کنید.

مطلب مرتبط: دلایل پژمردگی گیاه بعد از تعویض گلدان و راه حل آن‌ها

2. پوشاندن گیاه با کاغذ و پلاستیک جهت جلوگیری از شوک دمایی برای یک مدت طولانی

بنت قنسول گازی سمی به نام “اتیلن” از خود ساطع می‌کند. وقتی گیاه در هوای آزاد است و در پلاستیک پوشیده نیست، اتیلن مرتبا تولید می‌شود و خطری برای گیاه نخواهد داشت، اما اگر برای چند روز، بنت قنسول خود را در پوشش نگه دارید، تجمع این گاز منجر به ریزش برگ‌ها خواهد شد.

راه حل:

برای جلوگیری از این اتفاق، به محض اینکه به خانه می‌رسید پوشش اطراف گیاه را باز کنید. اگر هم می‌خواهید بنت قنسول را هدیه دهید، همان روز گیاه را در کاغذ یا پلاستیک هدیه بپیچید، نه چند روز زودتر.

3. قرار گرفتن در معرض گاز کربن مونوکسید

بنت قنسول یک معیار خوب برای سنجش میزان گاز کربن مونوکسید در هواست. این گاز بی‌بو، بدون طعم و سمی است. بنت قنسول قبل از اینکه کوچک‌ترین علائمی در بدن انسان ظاهر شود، به‌حضور این گاز واکنش نشان می‌دهد. اگر به‌محض اینکه این گیاه را به خانه آوردید شروع به ریختن برگ کرد، احتمالا میزان گاز کربن مونوکسید در منزل شما بسیار بالاست و حتما این موضوع را بررسی کنید، چون این گاز کشنده است.

راه حل:

همان‌طور که گفتیم این موضوع خطرناک است! برای بررسی این موضوع اتصالات گازی منزل را چک کنید و اگر هر نشتی یا منبع احتمالی برای خروج گاز یافتید، سریعا از خانه خارج شده و به آتش نشانی زنگ بزنید.

بییشتر مطالعه کنید: آموزش گام به گام تعویض گلدان گیاه

گل بنت قنسول قرمز
گیاه آپارتمانی زیبای بنت قنسول قرمز

4. هوای بیش از حد خشک

بنت قنسول خشکی هوا را به‌خوبی تحمل می‌کند، به ویژه در مقایسه با سایر گیاهان آپارتمانی، اما این میزان قابل تحمل خشکی نیز حدی دارد؛ به‌طوری‌که اگر در طول نگهداری از گل بنت قنسول هوا بیش‌از حد خشک باشد (معمولا رطوبتی کمتر از 30 درصد) برگ‌ها شروع به ریزش می‌کنند. در اغلب اوقات قبل از ریختن برگ، دور و نوک آنها قهوه‌ای می‌شود. علاوه‌براین نشانه دیگر برای خشکی هوا، سرعت خشک شدن خاک است. اگر پس از یک آبیاری کامل، خیلی زود خشک می‌شود، مثلا 2 یا 3 روز بعد، یعنی هوا بیش‌از حد خشک است و باید چاره اندیشی کنید.

راه حل:

با یک دستگاه مرطوب کننده هوا رطوبت هوای اطراف بنت قنسول را بالا ببرید. همچنین می‌توانید سری به مطلب روش های تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی نیز زده و از بین روش‌های یاد شده یکی را انتخاب و اجرا کنید.

5. آبیاری ناکافی

اگر تمام برگ‌ها و برگچه‌های گیاه شما پژمرده و مثل یک کاهوی پلاسیده شده است و خاک نیز موقع لمس کردن خیلی خشک است، قطعا مشکل کمبود آب است. معمولا گیاه پس از آبیاری مفصل طراوت و استحکام خود را باز می‌یابد و در برخی موارد پس از چند روز برگ‌های بخش پایینی شروع به زرد شدن کرده و در نهایت می‌ریزند. البته این ریزش همیشه به علت کوتاهی شما در آبیاری رخ نمی‌دهد. شاید گیاه قبل از اینکه توسط شما خریداری شود، دچار اضطراب شده باشد. به ویژه اگر بنت قنسول خود را از سوپر مارکت یا دکه‌های فروش گیاهان خریده باشید، چون در سوپر مارکت‌ها یا دکه‌های فروش گیاهان معمولا به‌طور صحیح از گیاهان نگهداری نمی‌کنند.

راه حل:

در طول نگهداری بنت قنسول مرتبا خاک گیاه را بررسی کرده و هر زمان که خاک هنگام لمس کردن، خشک به نظر می‌رسید گیاه را آبیاری کنید. اگر گیاه شما پژمرده شده است هم باید به‌قدر کافی به او آب برسانید، زیرا هنوز شانسی برای نجات آن وجود دارد. نکته مهم این است که باید آبیاری صحیح بنت قنسول را یاد بگیرید. هنگامی که خاک را لمس کردید و خشک بود، به‌خوبی آن را آبیاری کنید و تا زمانی آبیاری را ادامه دهید که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود. برای اینکه مطمئن شوید بنت قنسول کاملا سیراب شده است، اجازه دهید حدود 20-15 دقیقه در آب باقی بماند و سپس زیر گلدانی را خالی کنید.

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان

نمی‌توانید بنت قنسول را مجبور کنید تا با برنامه مد نظر شما هماهنگ شود. روش من هفته‌ای یکبار به بنت قنسول آب می‌دهم هرگز کارآمد نیست. شما باید متناسب با شرایط و نیازهای گیاه به آن آب برسانید. مثلا ممکن است یک هفته هوا سرد و خنک باشد، شما گیاه را آبیاری می‌کنید و زمان بیشتری طول می‌کشد تا خاک گیاه خشک شود، اما بلافاصله هفته بعد گرم و آفتابی می‌شود و خاک زودتر خشک می‌شود. درنتیجه این مسئله باعث تغییر در سیکل آبیاری شده و طبیعتا اگر طبق هفته‌ای یکبار به گیاه آب بدهید، اوضاع را کاملا به هم خواهید زد. شما در نگهداری از گل بنت قنسول یا هر گیاه آپارتمانی دیگری ناگزیر هستید با چک کردن خاک و بسته به شرایط گیاه را آبیاری کنید، چون شرایط محیطی مدام تغییر می‌کند و نمی‌توانید براساس زمان ثابتی به گیاه خود آب بدهید و همه چیز تقریبی است.

به طور ایده‌آل شما باید هر 3 الی 4 روز یکبار خاک را چک کنید؛ به‌این‌منظور انگشت خود را تا بند دوم در خاک فرو کنید. اگر خاک خشک بود، گیاه را آبیاری کنید، اما اگر هنوز مرطوب بود، این کار را یکی دو روز دیگر تکرار کنید. یادتان باشد تنها زمانی به گیاه آب بدهید که واقعا به آن نیاز دارد. این روش، رمز آبیاری همه گیاهان است، نه فقط بنت قنسول.

فراموش نکنید که بنت قنسول‌های جوان و کوچک (اغلب قلمه‌های بنت قنسول) در گلدان‌های کوچکی زندگی می‌کنند و بسیار مستعد کم آبی هستند. خاک آن‌ها به سرعت زه کشی را انجام می‌دهد، پس بهتر است آن‌ها را هر 2 روز یکبار یا شایدم هر روز چک کنید.

مطلب پیشنهادی: 9 راز طلایی از رازهای نگهداری از گیاهان آپارتمانی

6. آبیاری بیش از حد

شاید کمی دور از ذهن به نظر برسد، اما بنت قنسولی که بیش‌ازحد آبیاری شده باشد، واکنشی دقیقا مثل زمان تشنگی از خود بروز می‌دهد: برگ‌ها پژمرده می‌شوند و می‌ریزند، اما چرا؟ دلیل این بروز این اتفاق این است که اگر خاک برای مدت طولانی بیش‌از حد خیس باقی بماند، ریشه‌ها به‌دلیل کمبود اکسیژن برای تنفس فاسد می‌شوند. وقتی این اتفاق می‌افتد، برگ‌ها پژمرده شده و به مرور زمان خواهند ریخت. در این حالت اصلا مهم نیست که خاک پر از آب است، چون ریشه دیگر نمی‌تواند آن‌ها را جذب کند.

راه حل:

نجات دادن یک بنت قنسول غرق در آب، کار راحتی نیست، زیرا در این حالت فاسد شدن ریشه به وسیله یک قارچ به نام پیتیوم اتفاق می‌افتد، قارچی که از گیاه بیمار به گیاهان سالم سرایت می‌کند. ازاین‌رو ابتدا باید گیاه را از سایر گیاهان دور کنید، سپس با حذف بخش‌های درگیر شده‌ ریشه، آن را در خاکی تمیز بکارید و مواظب باشید دیگر آن را غرقاب نکنید. در شرایط یاد شده، اگر پوسیدگی ریشه زیاد نباشد، گیاه شما شانس تجدید قوا را دارد، در غیراینصورت احتمالا بازگشت گیاه خیلی پایین خواهد آمد.

7. دمای هوا

دمای ایده‎آل برای این گیاه، 15 الی 24 درجه سانتی گراد است. اگر هوا سردتر یا گرم‌تر از این بازه باشد یا تغییرات دمایی زیاد باشد، به ویژه اگر این سرما یا گرما برای مدت طولانی ادامه دار باشدبنت قنسول شروع به از دست دادن برگ‌های خود می‌کند و این خود یکی از عوامل ریزش برگ‌ها در طول نگهداری از بنت قنسول است.

راه حل:

گیاه را به محیطی با دمای ثابت و بین بازه دمایی یاد شده منتقل کنید.

بیشتر مطالعه کنید: 17 تا از بهترین گیاهان پوششی برای باغچه

عکس گل بنت قنسول
گیاه آپارتمانی زیبای بنت قنسول

8. کمبود نور

این مشکل معمولا در طولانی مدت دیده می‌شود؛ زیرا 7 الی 8 هفته طول می‌کشد تا بنت قنسول به بودن در تاریکی و سایه واکنش نشان دهد و طبیعتا واکنش آن منفی است و با ریختن برگ‌ها همراه است. ازاین‌رو نباید بنت قنسول را در هر نقطه‌ای از منزل قرار دهید، بخصوص در گوشه‌های تاریک. چون این گیاه به نور خوب نیاز دارد.

راه حل:

برای حل مشکل گیاه را در نزدیکی یک پنجره پرنور قرار دهید تا نور خورشید را در طول روز دریافت کند، منتها فراموش نکنید که نور نباید به طور مستقیم به این گیاه بتابد.

دسته گل استرلیتزیا ( پرنده بهشتی )
874,000 تومان

9.  درگیری با آفات

متاسفانه مگس سفید عاشق بنت قنسول است و برگ‌های آن را سوراخ می‌کند تا شیره درون آنها را کاملا بمکد و خارج کند. اتفاق تلخی که سبب زرد شدن تدریجی و در نهایت ریختن برگ‌ها می‌شود. علاوه‌بر مگس سفید کنه تار عنکبوتی، شپشک آردی و شپشک معمولی نیز از سایر آفات مکنده هستند که می‌توانند گیاه را درگیر کرده و نتایج مشابهی حاصل کنند.

راه حل:

معمولا بنت قنسول از قبل (هنگامی که در فروشگاه بوده) با آفات درگیر بوده است. پس اولین و بهترین راه برای پیشگیری از این مشکل، چک کردن سلامت گیاه قبل از خرید آن است. برای این منظور زیر برگ‌ها و محل اتصال آن‌ها به ساقه را چک کنید، زیرا آفات معمولا در آنجا پنهان می‌شوند.

بااین‌حال اگر قبل از خرید متوجه حضور آفات نشده و در طول نگهداری از گل بنت قنسول متوجه حضور آن‌ها شدید، نگران نباشید برای ازبین بردن آن‌ها راه‌های مختلفی مثل اسپری کردن صابون حشره کش، روغن چریش، روغن باغبانی و الکل برای از بین بردن این آفات وجود دارد که می‌توانید از یکی از آن‌ها بهره‌گیری کنید. فقط یادتان باشد به محض اینکه متوجه حضور آفات در بنت قنسول شدید، آن را از سایر گیاهان جدا کرده و در محل دیگری به درمان بپردازید، زیرا آفات شده و سایر گیاهان شما را نیز آلوده می‌کنند.

مطلب پیشنهادی: همه چیز درباره انواع آفت گیاهان از تشخیص تا درمان

10. سالخورده شدن برگ‌ها

هر چند وقت یکبار از دست دادن یکی دو برگ، اتفاقی طبیعی برای بنت قنسول است. این راهی برای خلاص شدن از دست برگ‌های قدیمی و کم فعالیت است.

راه حل:

تنها باید برگ‌های مرده را جدا کنید.

بنت قنسول قرمز
بنت قنسول قرمز با گلدان طلایی

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد گیاه بنت قنسول، روش نگهداری و بیماری‌ها و آفات گیاه لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره آنلاین گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در منزل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان


سوالات پرتکرار شما در مورد روش نگهداری گل بنت قنسول

چرا برگ‌های بنت قنسول زرد می‌شوند؟

این مشکل عموما به‌خاطر عدم دریافت نور کافی، تغییر دمای محیط به کمتر از بازه دمایی مناسب گیاه یعنی 15 الی 24 درجه سانتی‌گراد، آبیاری بیش‌ازحد یا کمتر از میزان مورد نیاز و آفات و بیماری‌ها که اغلب به‌دلیل آبیاری نادرست به‌خصوص آبیاری بیش‌ازحد به سراغ بنت قنسول می‌آیند و کمبود عناصر ضروی رخ می‌دهد.

آیا بنت قنسول گیاهی سمی است؟

بنت قنسول جز گیاهان سمی به‌شمار رفته و خورده شدن آن توسط انسان یا حیوانات خانگی می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی در معده شود. علاوه‌براین نکته‌ای که درباره این گیاه باید بدانید و در طول نگهداری از گل بنت قنسول مواظب آن باشید، ایجاد التهابات پوستی در اثر تماس مستقیم است؛ گیاهان خانواده یوفوریا که بنت قنسول هم شامل آن می‌شود در هنگام شکستن شیره‌ای ترشح می‌کنند که بیشتر آدم‌ها نسبت به این شیره حساسیت دارند و در صورت تماس با پوست‌شان باعث ایجاد جوش‌های پوستی می‌شود. ازاین‌رو حتما به این موضوع توجه داشته و حتما در مواقعی که با گیاه تماس دارید، به‌خصوص موقع هرس کردن، از دستکش استفاده کنید.

علت ریزش برگ های بنت قنسول چیست؟

این مسئله می‌تواند به‌خاطر یکی از 10 علتی باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم؛ 1- گیاه در معرض سرما بوده است، 2- گیاه برای مدت طولانی با کاغذ و پلاستیک پوشانده شده است، 3- گیاه در معرض گاز کربن مونوکسید قرار گرفته است، 4- هوا بیش‌از حد خشک است، 5- گیاه به میزان کافی آبیاری نشده است، آبیاری گیاه بیش‌از حد بوده، 7- دمای هوا مرتبا تغییر کرده یا در بازه دمایی 15 الی 24 درجه سانتی گراد که دمای ایده‌آل بنت قنسول است قرار ندارد، 8- گیاه دچار کمبود نور است و نور کافی دریافت نمی‌کند، 9- گیاه شما با آفات درگیر شده است، 10- برخی از برگ‌ها سالخورده شده و به‌طور طبیعی شروع به ریختن کرده‌اند. در طول نگهداری از گل بنت قنسول اگر برگ‌های آن دچار ریزش شدند، 10 علت یاد شده را بررسی کرده و در صدد رفع آن‌ها برآیید.

۲۰ نظرات
  1. محمد مهدی می گوید

    سلام گل بنت قنسول من خود به خود داره پژمرده میشه نمی دونم چرا همه چیزشم رعایت کرده بودم نور،اب ولی نمی دونم چرا یه هو ایجور میشه .

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      دلایل زیادی برای ریزش برگ بنت قنسول وجود دارد مثل کمبود رطوبت، نبود سوراخ زهکش کف گلدان، آبیاری غیر اصولی، وجود آفات و…
      بنابراین حتما برگ و ساقه را از نظر وجود آفات و علائم بیماری چک کنید، دوم آبیاری زمانی که خاک خشک شد انجام بشه و رطوبت اطراف گیاه را افزایش بدین
      و نکته بعدی اینکه اگر گیاه بنت قنسول شما وارد فاز گلدهی شده، پژمزدگی برگ های آن عادی است چرا که بعد از گلدهی گیاه کم کم رو به ضعف و پژمردگی و در نهایت مرگ می رود

    2. ناشناس می گوید

      سلام من گیاه بنت قنسول رو هرس نکردم یه مقدار رنگ برگها صورتی شده بود ولی برگهای تازه بالا باز سبز شدن و شپشکهای سفید زیادی رو برگا هس باید چیکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنید

      1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

        دوست گُل‌سِتانی سلام
        برای درمان شپشک از یک حشره کش مثل کنفیدور طبق دستور روی بسته ی آن استفاده کنید

      2. ناشناس می گوید

        منم دارم این گیاه رو کاملا پژمرده شده خیلی دلم میخواد بدونم چیکار کنم
        محیط جزیره براش درست کردن ومرتب حواسم به آبیاری ونورش بوده

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          آبیاری حتما زمانی باشه که خاک خشک شده. آبیاری زیاد یکی از دلایل پژمردگی برگهای این گیاه هست
          نکته بعدی اینکه نور گیاه نباید شدید و مستقیم باشه و اینکه اگر ساقه ها هم حالت پژمردگی یا پوسیدگی دارند ممکن هست به دلیل نوعی بیمارگر قارچی باشه که در این صورت باید از قارچکش استفاده کنید

  2. ناشناس می گوید

    سلام خسته نباشید . بنت قنسول که خریدم روی بعصی از برگهای قرمزش سفیدی است و پاک نمیشه علتش چیه آیا مدلشه یا بیماری هست ممنونم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com

  3. هانیتا می گوید

    سلام.
    گل کریسمس من پشه سفید زده . چیکار کنم، می توان حشره هارا از بین برد یا فایده ای ندارد؟ میشه سم دیازینون را با آب رویش اسپری کرد؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله می تونید از سم دیازینون برای سمپاشی گیاه استفاده کنید
      بسته به شدت آفت ۳-۲ مرحله از سم استفاده کنید

  4. هانیه می گوید

    سلام گیاه من برگ داره اما همش سبزه .اصلا رنگ قرمز نداره چه کنم .

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      سبز شدن برگ گیاه بنت قنسول به دلیل نور زیادی هست که این گیاه دریافت می کند
      بنت قنسول یک گیاه روز کوتاه هست که برای قرمز شدن برگ های اون بهتر هست در طول روز حداقل ۱۲ ساعت تاریکی ببیند
      بنابراین هر روز گیاه رو به مدت ۱۲ ساعت در یک مکان تاریک نگهداری کنید.

  5. گلی می گوید

    سلام
    گیاهم ۲ روز خریدم و گلدونش موقع خرید عوض کردم و تو اتاق هوا مقداری سرده الان برگاش زرد شده و میرزه ؟دلیلش چیه؟ دیگه کلا میرزه برگاش؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      تعویض گلدان بلافاصله بعد از خریداری و هوای سرد باعث تنش در گیاه میشه.
      گیاهتون رو در یک مکان با دمای متعادل نگهداری کنید و حتما رطوبت محیط رو از طریق غبارپاشی و دستگاه بخور سرد زیاد کنید

  6. آیدا می گوید

    سلام من این گل رو تازه خریدم
    و وقتی آوردم خونه هم برگ های قرمز و هم برگای سبزش شروع کردن به زرد شدن و ریختن
    زوی برگ های قرمزش هم لکه های سفید و قهوه ای هست میشه بگید علتش چی هست

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      وارد لینک زیر بشین و بعد از ثبت نام عکس گیاه و آفتی که روش هست رو بفرستید تا دقیق تر راهنماییتون کنیم:
      https://dr.golsetan.com

  7. یوسف می گوید

    من تازه این گیاه رو کادو گرفتم و خیلی در موردش اطلاعات ندارم ، محل زندگی من نور مستقیم افتاب زیاد نداره ، نور غیر مستقیم براش کافی هستش؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      گیاه بنت قنسول نیاز به نور مستقیم آفتاب ندارد.
      نور زیاد و غیر مستقیم کافی هست.

  8. مژگان می گوید

    سلام اول اینکه واقعا ممنونم مطالب خیلی عالی بودن من یکساله این گیاه دارم دوروزه پشه های ریز سیاه رنگ زده که تعداد کمی هست میبینم خیلی ناراحتم و فعلا فقط الکل در منزل دارم الان اسپری کنم روی خاک گلدان؟؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      در درجه اول فواصل بین آبیاری رو کم کنید، اگر سنگریزه و یا شن روی سطح خاک هست اونها رو بردارید و در نهایت از تله های چسبی زرد نزدیک خاک گیاه استفاده کنید تا جمعیت حشره ها کم شود و به مرور از بین برود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.