خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

دلایل پژمردگی گیاه بعد از تعویض گلدان و راه حل آن‌ها

زمان مطالعه: 12 دقیقه

تا به حال شده گلدان گیاه خود را عوض کنید و ببینید که گیاه شما جلوی چشمانتان در حال پژمرده شدن است و دلیل آن را ندانید؟ اگر جواب شما به این سوال بله است باید بگوییم که در این باره عوامل مختلفی وجود دارد که ممکن است باعث پژمرده شدن گیاه بعد از تعویض گلدان شود، اما با یک سری اقدامات ساده می‌توان ریسک این اتفاق را کاهش داد. عموما پژمرده شدن یک گیاه بعد از تعویض گلدان می‌تواند به‌خاطر آسیب به ریشه آن یا تغییر شرایطی باشد که گیاه مجبور است با آن دست و پنجه نرم کند. در نتیجه هنگام تعویض گلدان و حتی بعد از آن باید مراقب باشید تا ریشه گیاه آسیب نبیند، اما علاوه‌براین مورد موارد دیگری هم وجود دارد که سبب پژمردگی گیاه بعد از تعویض گلدان می‌شود، ازاین‌رو در ادامه مطلب تمام دلایلی که می‌تواند منجر به پژمرده شدن گیاه بعد از تعویض گلدان شود را برایتان شرح خواهیم داد تا از رخ دادن این اتفاق در آینده جلوگیری شود. ضمن اینکه در مورد مراقبت‌های قبل، حین و بعد از تعویض گلدان نیز مطالبی را برایتان شرح خواهیم داد. پس برای آشنایی با دلایل پژمرگی گل ها و گیاهان بعد از تعویض گلدان در ادامه با گل فروشی آنلاین گُل‌سِتان همراه باشید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:

افوربیا قرمز با گلدان مواد آلی
448,000 تومان
سم اسبی با گلدان مواد آلی
432,000 تومان


مقدمه‌ای بر علت پژمرده شدن گل یا گیاه بعد از تعویض گلدان

پژمردگی بعد از تعویض گلدان اتفاقی است که معمولا در چند روز اول بعد از تعویض گلدان رخ می‌دهد، اما این اتفاق معمولا خفیف است و در حجم و زمان قابل توجهی رخ نمی‌دهد.

دلیل این موضوع نیز واضح است تعویض گلدان اتفاق استرس‌زایی برای گیاه شماست، زیرا قرار است از جایی که در آن زندگی می‌کرده و خوشحال بوده به جایی جدید و ناشناخته منتقل شود. گاهی اوقات با وجود اینکه دقت بسبار زیادی در زمان تعویض انجام می‌دهید باز هم ممکن است آسیب‌هایی جزئی به ریشه گیاه وارد شود که همین مساله ممکن است گیاه را آزار دهد و نتواند به‌سرعت به خانه جدیدش عادت کند. گاهی نیز ممکن است اتفاقات دیگری در قبل، حین یا بعد از تعویض گلدان رخ بدهد که باعث شود گیاه شما با شدت و سرعت بیشتری پژمرده شود. در ادامه به تفصیل به بررسی این دلایل خواهیم پرداخت.

بیشتر مطالعه کنید: با 12 مورد از مشکلات گیاهان خانگی بیشتر آشنا شوید

مقدمه‌ای بر علت پژمرده شدن گل یا گیاه بعد از تعویض گلدان
گیاه پژمرده


دلایل پژمردگی گیاه بعد از تعویض گلدان

اکثر گیاهان (نه همه آن‌ها) می‌توانند با انجام اقداماتی از این مرگ ناخواسته جان سالم ببرند و به زندگی خود ادامه دهند. در ادامه دلایلی که ممکن است باعث پژمردگی یا مرگ گیاه پس از تعویض گلدان شود را مرور می‌کنیم.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

آسیب به ریشه، اولین دلیل پژمردگی گیاهان بعد از تعویض گلدان

در زمان تعویض گلدان باید تا جای ممکن کمترین تماس و مزاحمت را برای ریشه گیاه ایجاد کنید. این مساله بستگی به بزرگی و وضعیت ریشه گیاه دارد، اما در حالت کلی ریشه بیشتر گیاهان به‌راحتی به‌خاطر تماس یا لمس بیش‌از‌حد آسیب می‌بینند و این آسیب باعث پژمردگی آن‌ها خواهد شد. درباره‌ریشه گیاهان باید درنظر داشته باشید که بسیاری از گیاهان حجم زیادی از آب مورد نیاز خود را نه‌تنها از ریشه‌های بزرگ خود بلکه از ریشه‌های نازک و باریکی می‌گیرند که از ریشه‌های بزرگ‌تر منشعب شده‌اند. این ریشه‌های نازک بسیار شکننده و حساس هستند و حتی شستن خاک از روی آن‌ها نیز می‌تواند باعث شکستن یا آسیب به آن‌ها شود و توانایی گیاه در جذب آب را تحت تاثیر قرار دهد. به‌همین‌خاطر است که باید در زمان تعویض گلدان به‌شدت مراقب ریشه‌های گیاه باشید تا گیاه شما دچار پژمردگی نشود.

این مراقبت را مخصوصا در شرایط زیر بیشتر انجام دهید:

  • تعویض گلدان جوانه یا نهالی که به‌تازگی شروع به ریشه دادن کرده است.
  • تعویض گلدان گیاهانی که حساس هستند مثل کالاتیا، آلوکازیا، بسیاری از سبزیجات و…
  • تعویض گلدان گیاهانی که وضعیت سلامتی خوبی ندارند. در این زمان اقدام بهتر آن است که اول سطح سلامت گیاه را بالاتر ببرید سپس دست به تعویض گلدان بزنید مگر اینکه شرایط فعلی گیاه باعث بیماری گیاه شده و تعویض گلدان راهی برای درمان گیاه باشد.

آسیب به ریشه که از دلایل پژمردگی گیاه یا گل شما بعد از تعویض گلدان است استثنا هم دارد؛ ممکن است گیاه شما ریشه‌های بسیار بزرگ و متراکم داشته باشد که در این حالت گیاه شما می‌تواند حمایت خوبی را از این حجم ریشه دریافت کند. چنین گیاهی از لمس شدن ریشه‌های آسیب نمی‌بیند و حتی باز کردن گره‌ها و پیچ‌خوردگی‌های ریشه گیاه می‌تواند به آن کمک کند. این کار باعث می‌شود که ریشه‌های گیاه بتواند در گلدان جدید به رشد خود ادامه داده، گسترده شوند و در نتیجه گیاه شما سالم و سرحال‌تر باشد.

تغییر در خاک

در انتخاب خاک جدید برای گلدان جدید خود دقت کنید چون این مورد نیز می‌تواند علتی بر پژمرده شدن گل یا گیاه شما بعد از تعویض گلدان باشد. باشد. گیاهان مختلف نیازهای مختلفی دارند، اما باید درنظر داشته باشید گیاهی که در گلدان قدیمی خود رشد خوبی داشته پس به‌خوبی توانسته خود را با آن خاک تطبیق دهد. درنتیجه اگر شما ناگهان گیاه را به خاکی با ترکیب و سطح pH متفاوت منتقل کنید، به آن آسیب زده و ریشه‌های گیاه را شوک زده می‌کنید که نتیجه آن پژمرده شدن گیاه شما خواهد بود.

کمبود آب

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است باعث پژمردگی گیاه بعد از تعویض گلدان شود، کمبود آب است. این اتفاق می‌تواند به‌خاطر کمبود رطوبت خاک یا ناتوانی ریشه‌های گیاه در جذب آب از درون خاک نیز باشد. بنابراین

همیشه بهتر است چند روز قبل از تعویض گلدان به گیاه خود آب بدهید. البته فراموش نکنید این کار را باید زمانی انجام بدهید که تعویض گلدان به‌خاطر آب‌دهی زیاد یا پوسیدگی ریشه نباشد درغیراینصورت باعث آسیب بیشتر به گیاه خواهید شد.

آبیاری که از آن صحبت شد به گیاه شما کمک می‌کند تا سیستم آبرسانی خود را بهینه کرده و پروسه تعویض گلدان را به‌شکل خوبی پشت‌سر برای تعویض گلدان پیشنهاد می‌کنیم زمانی که خاک اطراف گیاه کاملا مرطوب است گیاه را خارج کنید و وقتی آن‌را به مکان جدید منتقل کردید مجددا کمی خاک اطرافش را مرطوب کنید.

البته همان‌طور که اشاره شد گاهی ریشه گیاهان پس از انتقال به گلدان جدید برای چند روز ممکن است آبی را جذب نکنند و عملکرد نرمال خود را نداشته باشند. به‌همین‌علت در این زمان آبیاری می‌تواند باعث پوسیدن ریشه‌های گیاه شود، چراکه این ریشه‌ها در تماس با رطوبت قرار گرفته ولی هیچ رطوبتی را جذب نمی‌کنند و همین مساله باعث افزایش ریسک پوسیدگی آن‌ها می‌شود.

مطلب پیشنهادی: 4 روش موثر برای نجات گیاه از دست رفته شما

علت پژمرده شدن گل بعد از تعویض گلدان
گلدان با گل پژمرده

تغییر شرایط محیطی، از جمله دیگر دلایل پژمرده شدن گیاه بعد از تعویض گلدان

در بسیاری از اوقات وقتی گلدان گیاهی را عوض می‌کنید، مکان قرارگیری آن را نیز تغییر می‌دهید و همین مساله می‌تواند دلیلی برای پژمردگی گیاه یا گل شما بعد از تعویض گلدان باشد. البته این اتفاق معمولا برای گیاهان کوچکی می‌افتد که تازه جوانه زده و پس از تعویض گلدان به بیرون از خانه منتقل شده‌اند و این استرس به خاطر تغییر در دمای محیط، رطوبت محیط و نور دریافتی رخ می‌دهد. بنابراین بهتر است در این مواقع ابتدا گلدان گیاه خود را عوض کنید، حدود یک هفته صبر کنید و بعد آهسته‌آهسته گیاه خود را به شرایط بیرون از خانه عادت دهید.

برای گیاهان خانگی ممکن است تعویض گلدان باعث شود که مجبور شوید شرایط قبلی گیاه را مجددا بازسازی کنید، چراکه تغییرناگهانی شرایط نگهداری یا قرارگیری گیاه باعث ایجاد آسیب به آن در کوتاه مدت می‌شود.

نکته اساسی درباره این موضوع آن است سعی کنید همیشه تعادل را رعایت کنید. اگر گیاه شما قبلا در محیطی با نور بسیار زیاد و دمای بالا زندگی می‌کرده، پس از تعویض گلدان می‌توانید آن را به محیطی با نور متعادل و دمای متعادل منتقل کنید و مطمئن باشید که عملکرد بهتری خواهد داشت و راحت‌تر می‌تواند خود را تطبیق دهد.

ولن ۲
1,408,000 تومان
خانواده تدی
660,000 تومان
باکس میکی لاو
1,307,000 تومان
باکس دلبند
494,000 تومان

زمان نامناسب، از جمله دلایل پژمردگی گیاه بعد از تعویض گلدان

برای بیشتر گیاهان بهترین زمان تعویض گلدان در اواسط بهار است که گیاه در فصل رویش قرار داشته و رشد قوی‌تری را تجربه می‌کند؛ چراکه گیاه رشد سریعی داشته و هنوز برگ‌های زیادی ندارد که مجبور به تامین انرژی برای آن‌ها باشد. ضمن اینکه در بهار معمولا ریشه‌ها پس از انتقال به گلدان جدید رشد سریع‌تر و قوی‌تری دارند و گیاه راحت‌تر می‌تواند به خانه جدیدش عادت کند.

این نکته نیز ناگفته نماند که هر گیاهی با گیاه دیگر فرق دارد و ممکن است برخی از آن‌ها زمان دیگری از سال را برای تعویض گلدان بپسندند بنابراین بهتر است نوع خاص گیاه خود را بررسی کنید.

مطلب پیشنهادی: چگونه و چه موقع گلدان و خاک گیاه را عوض کنیم؟


مراقبت‌های قبل و حین تعویض گلدان گیاه

بعد از بررسی دلایل پژمردگی گیاه بعد از تعویض گلدان در ادامه لیستی از اقدامات مفید را با یکدیگر مرور می‌کنیم که جلوی پژمرده شدن گل یا گیاه شما بعد از تعویض گلدان را می‌گیرد:

  • مطمئن شوید که از چند هفته قبل از تعویض گلدان، مراقبت خوبی از گیاه خود کرده‌اید. گیاهی که سالم باشد راحت‌تر قبول می‌کند که از خانه قبلی خود خارج شود و به خانه جدیدی منتقل شود.
  • کمی وقت بگذارید و درباره نیازهای گیاه خود تحقیق کنید. نوع خاک و گلدانی که گیاه شما دوست دارد را بدانید. فراموش نکنید که اندازه گلدان همان‌قدر مهم است که جنس گلدان اهمیت دارد. این مورد می‌تواند روی سلامت گیاه شما در طولانی مدت تاثیر زیادی داشته باشد.
  • مراقب باشید که خاک جدیدی که استفاده می‌کنید دارای آفت یا حشره نباشد. این مورد مخصوصا زمانی اتفاق می‌افتد که شما قصد استفاده مجدد از خاک قدیمی را داشته باشید.
  • هر ابزار یا وسیله‌ای که برای تعویض گلدان نیاز دارید را آماده کنید. قبل از آغاز مراحل انتقال، کمی خاک در کف گلدان جدید خود بریزید هر چقدر گیاه شما کمتر بیرون از خاک بماند بهتر است.
  • سعی کنید در زمان بیرون کشیدن گیاه خود از گلدان قدیمی آن را به آرامی خارج کنید و از کشیدن یا تکان دادن بیش از حد آن خودداری کنید. اگر احساس می‌کنید که گیاه شما برای بیرون آمدن مقاومت می‌کند کمی به دیواره‌های گلدان ضربه بزنید تا خاک اطراف ریشه شل شود.
  • هیچ‌گاه برای بیرون کشیدن گیاه از خاک، آن را از ساقه‌ها یا برگ‌هایش نگیرید. این کار می‌تواند آسیب به بدنه گیاه و یا حتی ریشه‌های گیاه شود و در بدترین حالت گیاه شما بمیرد.
  • اگر گیاه شما در گلدان رسی زندگی می‌کرده و اکنون برای بیرون آمدن مقاومت می‌کند، کافی است چاقویی را در لبه داخلی گلدان و بین گلدان و خاک بچرخانید تا خاک از گلدان جدا شده و به‌راحتی از گلدان بیرون بیاید.
  • گلدان را روی زمین بخوابانید و گیاه را به‌آرامی بیرون بیاورید. سپس گیاه را از طریق توپ ریشه بلند کنید و اگر لازم بود با دست خود مراقب ساقه‌ها یا برگ‌ها باشید تا سقوط نکنند. حال گیاه را به گلدان جدید منتقل کنید.
  • اگر گیاه شما ریشه‌های متراکم و گره خورده دارد بهتر است با دقت و حوصله آن‌ها را از یکدیگر باز کنید؛ چراکه می‌تواند علت پژمردگی گیاه شما بعد از تعویض گلدان شود، پس مراقب باشید که این کار شما به ریشه‌ها آسیب نزند، اما اگر ریشه‌های گیاه شما گره خورده نیست سعی کنید تا جای ممکن با آن تماس نداشته باشید.
  • بعد از این مراحل باقی فضای گلدان را با خاکی جدید پر کنید. سطح خاک باید تا جایی بالا بیایید که در گلدان قبلی بوده است. اگر سطح خاک بالاتر برود ممکن است گیاه دچار آسیب و پوسیدگی شود.
گیاه مونسترا


مراقبت‌های بعد از تعویض گلدان گیاه برای جلوگیری از پژمرده شدن گیاه بعد از تعویض گلدان

هیچ‌گاه شرایط نگهداری و محیطی گیاه را تا چند هفته بعد از تعویض گلدان به‌صورت ناگهانی تغییر ندهید، مگر اینکه شرایط زیر در جریان باشد:

  • اگر گیاه شما در محل قبلی خود نور نامناسب را دریافت می‌کرده است، اصلاح نور را به‌صورت آهسته و در طی زمان انجام دهید. به‌عنوان مثال هر چند روز یکبار بسته به نیاز گیاه‌تان مقدار نور را کمی بیشتر یا کمتر کنید تا پس از مدتی گیاه به شرایط جدید عادت کند.
  • اگر گیاه شما به رطوبت بیشتری نیاز دارد این کار را قدم‌به‌قدم انجام دهید و از اقداماتی شروع کنید که تاثیر کمتری دارند، مثل قرار دادن گیاهان در کنار یکدیگر، قرار دادن کاسه آب اطراف گیاه و…
  • دمای اطراف گیاه خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که در بازه مناسبی قرار دارد. می‌توانید از یک دماسنج معمولی یا دیجیتال استفاده کنید تا حداکثر دما و حداقل دما را مشاهده و ثبت کنید. این کمک می‌کند تا گیاه را به محلی منتقل کنید که بازه دمای بهتری دارد.
  •  تا 2 الی 3 هفته بعد به گیاه هیچ کودی ندهید. انتقال گیاه خودش به‌تنهایی استرس‌زا است و کوددهی به گیاه می‌تواند این استرس را برای گیاه بیشتر کرده و احتمال آسیب به گیاه را نیز بیشتر کند.
  • طبق یک برنامه‌ریزی قبلی به گیاه خود آب ندهید در عوض به‌صورت مداوم گیاه خود را بررسی کنید تا نشانه‌های کم‌آبی را مشاهده کنید و در زمان مناسب به گیاه خود آب بدهید.


کلام آخر

دیدن پژمرده شدن گیاه بعد از تعویض گلدان شاید اتفاق خوشایندی نباشد، اما شما می‌توانید با کمی وقت و مراقبت گیاه خود را دوباره بازیابی کنید و مجددا گیاهی سالم داشته باشید. همچنین این می‌تواند تجربه‌ای برای شما باشد تا در دفعات بعدی از رخ دادن مشکلات مشابه جلوگیری کرده و مطمئن شوید که گیاه شما همیشه سالم، سرزنده و خوشحال می‌ماند.

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه درباره پژمرده شدن گیاه یا گل شما بعد از تعویض گلدان لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق تماس با دکتر گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات طراحی فضای سبز گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

ضمن اینکه در بخش پایانی مطلب نیز به سوالات متداول شما در مورد پژمردگی گیاه یا گل بعد از تعویض گلدان پاسخ داده‌ایم و می‌توانید پاسخ برخی از سوالات خود را نیز از آن‌ها دریافت کنید.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
رز جاودان مهرسا
674,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
زامیفولیا بلک 6 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه
1,146,000 تومان
پاچیرا پنج تنه ارتفاع50
746,000 تومان
فیکوس لیراتا دو شاخه در گلدان مواد آلی استوانه
955,000 تومان


سوالات متداول شما در مورد پژمردگی گیاه یا گل بعد از تعویض گلدان

آیا بعد از تعویض گلدان باید به گیاه آب بدهیم؟

بعد از تعویض گلدان کمی خاک گیاه را مرطوب کنید و از خیس کردن تمام خاک خودداری کنید. این کار باعث می‌شود که خاک مرطوب شود اما بیش از حد خیس نباشد که ریشه آسیب نبیند. همچنین برای تعویض گلدان مطمئن شوید که یک یا دو روز قبل از اقدام به تعویض گلدان، به گیاه خود آب داده باشید.

چقدر طول می‌کشد تا گیاه از شوک تعویض گلدان خارج شود؟

این زمان کاملا متغیر است. برای گیاهان کوچک‌تر ممکن است چند هفته طول بکشد، اما برای گیاهان بزرگ‌تر یا حتی درخت‌ها ممکن است ماه‌ها و شاید حتی سال‌ها طول بکشد که گیاه از شوک این انتقال خارج شده و بتواند به خانه جدیدش عادت کند. درنظر داشته باشید اگر این استرس و شوک خودش را با یک پژمردگی ساده نشان دهد، می‌توان با مراقبت و نگهداری خوب، گیاه را دوباره شاداب کرد، به‌طوری‌که نشانه‌ای از آسیب در آن باقی نماند، اما اگر استرس انتقال باعث ایجاد آسیب‌های جدی در گیاه شود و مثلا برگ‌ها آسیب جدی ببینند یا بمیرند دیگر نمی‌توان آن برگ‌ها را سرزنده کرد و باید منتظر جوانه زدن برگ‌های جدید در گیاه بود.

آیا ممکن است تعویض گلدان باعث مرگ گیاه شود؟

این اتفاق ممکن است رخ بدهد و مردن یک گیاه به خاطر تعویض گلدان، اتفاقی غیرمعمول نیست. برخی از گیاهان ممکن است در حین تعویض گلدان طاقت نیاورند و بمیرند. به عنوان مثال گیاهی که بیمار باشد یا گیاهی که پس از تعویض مراقبت خوبی دریافت نکند به‌احتمال‌زیاد خواهد مرد.

۶۹ نظرات
  1. صفری می گوید

    سلام وقت بخیر من مجبورشدم گلدان گل سنگم روتعویض کنم چون ریشه ها از سوراخ زهکشی خارج شده بود گلم کاملا سرحال بود ودر حال گلدهی اما بعداز تعویض گلدان کاملا پژمرده شده ودرحال خشک شدنه آیا دوباره احیامیشه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ممکن هست هنگام تعویض گلدان ریشه گیاه هوا خورده باشه
      رطوبت محیطی رو با دستگاه بخور سرد و یا غبارپاشی آب (با فاصله از گیاه البته) زیاد کنید
      از کود هیومیک اسید هم برای تقویت ریشه استفاده کنید

      1. mohadeseh می گوید

        سلام وقت بخیر.من گل دیفن کاملیام رو به دلیل بزرگ بودن بیش از حد گلدان عوض کردن و در گلدان کوچک تر کاشتم ولی بعد از گذشت یک شب گلم پژمرده شده لطفا بگید چه کنم گلم دوباره سر حال بشه؟میتونم غبار پاشی انجام بدم؟

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          به احتمال زیاد در هنگام تعویض گلدان به ریشه گیاه آسیب رسیده. بله رطوبت محیطی رو زیاد کنید و از یک کود ضد تنش برای گیاه استفاده کنید

  2. شیما می گوید

    سلام من تازه اولین باره ک گل حنا خریدم ولی گلم بعد از دو روز کاملا پژمرده شده و افتاده همونجا توی گل فروشی گلدون گلم رو عوض کردن ،حالا کاملا پژمرده شده ،لطفا اگر میدونید دلیلشو منو راهنمایی کنید…لطفا….🙏🙏🙏

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      ‍‌سلام
      احتمالا در هنگام تعویض گلدان به ریشه گیاه آسیب وارد شده
      گیاه رو در یک مکان با نور متوسط رو به زیاد قرار بدین، برای گیاه جزیره تشکیل بدین و از دستگاه بخور سرد استفاده کنید، از کود هیومیک اسید یک مرحله و دو هفته بعد از اون از کود ۱۰:۵۲:۱۰ برای تقویت ریشه گیاه استفاده کنید‎

  3. زهرا می گوید

    سلام وقتتون بخیر، من گل فیلتوس رو بخاطر اینکه جاش کوچک بود عوض کردم الان بعد از یک هفته پژمرده شده چندتا از برگاش هم ریخته به نظرتون چیکار کنم؟!

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ممکن هست در هنگام تعویض گلدان به ریشه گیاه آسیب رسیده باشه
      بهتر هست از کودهای ضد تنش و تقویت کننده ریشه مثل هیومیک اسید و آمینو اسید برای گیاه استفاده کنید و حتما روز دوبار با فاصله ۲۰ سانتی از گیاه اون رو غبارپاشی(اسپری با ذرات ریز آب) کنید

  4. محمد محبی می گوید

    سلام خسته نباشید.من گردو پرورش میدادم.بزرگ شده بود گلدونشو عوض کردم موقع در اوردن گیاه خاک دور ریشه ریخت و مجبور شدم همون حالتی که ریشه ها داشت بذارمشون تو خاک.منتهی الان برگاش داره پژمرده میشه.ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      به احتمال خیلی زیاد ریشه هوا خورده و آسیب دیده
      با کود های هیومیک اسید و آمینو اسید ریشه گیاه رو تقویت کنید، اگر آسیب جدی نباشه با فراهم بودن شرایط مناسب گیاه مجدد جون میگیره

  5. محمدرضا می گوید

    سلام یک هفته پیش یه گلدون پتوس از بازار گل و گیاه خریدم. از یکی دو روز پیش بعضی از برگهای زرد شده. با اینکه نور کافی داره و به‌بعد از یک هفته آبش دادم. چرا این اتفاق میفته؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      چون گیاه تازه خریداری شده و به مکان جدید منتقل شده زرد شدن تعداد کمی برگ طبیعی هست تا گیاه به شرایط جدید عادت کنه

  6. hatameieila110@gmail.com می گوید

    با سلام.
    من به تازگی گل پتوس ک یکسال در آب بود در گلدان کاشتم.اما روز به روز شاهد ریختن برگ های آن هستم.علتش چیست؟؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گیاهانی که در آب ریشه دار می شوند بعد از اینکه طول ریشه اونها به حدود ۴-۳ سانتی متر رسید بهتر هست که به خاک منتقل شوند
      در غیر اینصورت اگر مدت زمان زیادی در آب باشند و بعد به خاک منتقل بشوند امکان پژمردگی گیاه وجود داره

  7. فاطیما می گوید

    سلام
    من یک کاکتوس هویا کری دارم در اصل یک برگ قلمه زده شده از گیاهش که حدود ۲ ساله ازش مراقبت میکنم.
    چندین روزه که شل شده و داره پژمرده میشه. منم گلدانش رو عوض کردم ولی باهمون خاک..
    فکر میکنم به ریشش هم آسیب زده شد.
    خیلی ممنون میشم اگه راهنماییم کنین تا نجاتش بدم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      شل شدن برگ گیاه هویا کری می تونه به دلیل آبیاری زیاد، نبود زهکش مناسب و بیماری باشه
      بنابراین بهتر هست ریشه رو چک کنید، قسمت های خشک و یا نرم ریشه رو جدا و گیاه رو با قارچکش سمپاشی و در یک خاک استریل و جدید بکارید
      آبیاری بهتره هفته ای یکبار باشه و حتما چک کنید که کف گلدان سوراخ باشه

  8. سیما بانو می گوید

    سلام
    روزتون بخیر
    من چندین شاخه پتوس ساده، ابلق و مرمری داشتم که نزدیک یکسال تو آب بودن. دیروز همه رو توی خاک گذاشتم و تا اونجایی هم که تونستم مراقب بودم تا آسیبی بهشون نرسه اما متاسفانه خیلی پژمرده و بیحال شدن لطفا بهم بگید چی کار کنم آیا خوب میشن؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گیاهانی که در آب ریشه دار می شوند بعد از اینکه طول ریشه اونها به حدود ۳-۴ سانتی متر رسید بهتر هست که به خاک منتقل شوند
      در غیر اینصورت اگر مدت زمان زیادی در آب باشند و بعد به خاک منتقل بشوند امکان پژمردگی گیاه وجود داره
      از کود جلبک دریایی و آمینو اسید برای تقویت ریشه ها استفاده کنید

  9. نگین می گوید

    سلام من چنتا قلمه ریشه دار شده در آب دارم ریشه های بلند و مویی هم تشکیل دادن الان میخوام بکارمشون داخل گلدان مادری ،انتقال میدم و میکارم داخل خاک آب نمیدم دیگه معمولا یکی دو روز بعد شروع به پژمردگی میکنن و برگ هاشون شل میشه قلمه ها چیکار کنم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گیاهانی که در آب ریشه دار می شوند بعد از اینکه طول ریشه اونها به حدود ۲-۳ سانتی متر رسید بهتر هست که به خاک منتقل شوند
      در غیر اینصورت اگر مدت زمان زیادی در آب باشند و بعد به خاک منتقل بشوند امکان پژمردگی گیاه وجود داره
      از خاک سبک برای کاشت این قلمه های استفاده کنید و بعد از کاشت یک آبیاری ملایم انجام بدین تا گیاه در بسترش استقرار پیدا کنه

  10. زهرا می گوید

    یک گلدون پتوس سنگی داشتم که گلدون و خاکشو عوض کردم.برگاش بی‌حال و افتاده شدن.البته مجبور شدم جاشو عوض کنم.چکار کنم؟
    یه آکوا دارم که بعد از تعویض براش از پایین داره میریزه .علتش چیه؟
    اگر سر برگهای گیاهی بسوزه و خشک بشه،باید چکار کرد؟
    اگر اگلونما از پایین برگاش یکی یکی زرد بشه،دلیلش چیه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com

  11. زهرا می گوید

    یک گلدون پتوس سنگی داشتم که گلدون و خاکشو عوض کردم.برگاش بی‌حال و افتاده شدن.البته مجبور شدم جاشو عوض کنم.چکار کنم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      با توجه به توضیحاتی که دادین به نظر میرسه ریشه گیاه بعد از تعویض گلدان و خاک دچار آسیب شده
      گیاه رو در یک مکان با دما و نور متعادل نگهداری کنید و هر دو هفته با کود هیومیک اسید پوتوستون رو تقویت کنید

  12. سمیرا می گوید

    سلام و وقت بخیر
    تعدادی قلمه گیاه کولیوس و برگ بیدی داشتم که در آب بودن ریشه های مویی زیادی هم در حدود ۳ سانت زده بودن ، من قلمه هارو در کود برگ گذاشتم که نرم و خوب بود اما چون تجربه اولم بود فکر میکنم شاید توی خاک گذاشتن به ریشه ها آسیب رسوندم ، الان گیاه پژمرده شده. ممکنه حالش خوب بشه؟؟ دارم فکر میکنم کاش دوباره برش گردونم به آب 😢

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      گیاهانی که در آب ریشه دار می شوند بعد از اینکه طول ریشه اونها به حدود ۲-۳ سانتی متر رسید بهتر هست که به خاک منتقل شوند
      در غیر اینصورت اگر مدت زمان زیادی در آب باشند و بعد به خاک منتقل بشوند امکان پژمردگی گیاه وجود داره

  13. زهرا می گوید

    گیاه رو به موقع از آب به خاک منتقل کردم، فقط شاید ریشه اذیت شده باشه رو نمیدونم. اما پژمرده و کج شده. آیا صبر کنم سرحال میشه یا نه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله صبوری از شروط لازم در پرورش و نگهداری از گیاهان هست
      حتما براش جزیره تشکیل بدین و از کود هیومیک اسید استفاده کنید.

  14. نهال می گوید

    سلام وقتتون بخیر ،گلدان برگ انجیری‌ رو تعویض کردم بعد از ۲۴ساعت تقریبا برگها و ساقه‌هاش بیحال شده ،ابیاری با کود انجام دادم ایا درست خواهد شد؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      بستگی دارد که از چه کودی استفاده کرده باشید چرا که بعد از تعویض گلدان معمولا کود توصیه نمی شود مگر کودهای ضد تنش.
      فعلا رطوبت اطراف گیاه رو با دستگاه بخور سرد و یا غبارپاشی روزانه زیاد کنید و هر دو هفته با کود هیومیک اسید گیاه رو آبیاری کنید.

  15. علیرضا مرادی می گوید

    سلام خسته نباشید من گل چیدانه داشتم خاکش کمی مورچه داشت و هم گلدون عوض کردم هم هم خاک با مورچه ریختم و الان برگاش پژمردست یک هفته هست کاشتم چجوری میتونم نجاتش بدم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      پژمردگی گیاه بعد از تعویض گلدان و خاک گیاه تا حدودی طبیعی هست ولی در موارد شدید می تونه به دلیل آسیب به ریشه گیاه باشه که بهتر هست با افزایش رطوبت هوای محیط و استفاده از کودهای ضدتنش مثل هیومیک اسید گیاه رو تقویت کنید

  16. نازنین می گوید

    سلام خیلی ممنون از مطلب مفیدتون
    من حدود دو هفته ای هست که یه مانسترا آدانسونی خریدم ولی از همون روز اول یه قسمتی از برگاش درحال سوختنه و هی بیشتر میشه. نورش غیر مستقیم و کمه و کلا یه بار آبیاریش کردم تاحالا. نمیدونم مشکلش چیه میشه لطفا راهنماییم کنید؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      نور گیاه شما نباید خیلی هم کم باشه بنابراین گیاه رو در یک مکان پرنور اما با نور فیلتر شده قرار بدین و نکته بعدی اینکه رطوبت محیطی گیاه رو از طریق غبارپاشی روزانه و یا استفاده از دستگاه بخور سرد زیاد کنید
      هر زمان که خاک خشک میشه حتما گیاه رو آبیاری کنید، فکر میکنم هر ۱۰ روز یکبار آبیاری برای گیاه شما مناسب باشه.

  17. علی می گوید

    سلام عرض ادب اگه بخوایم گیاه که ریشه هاشون بهم پیچید شده چطوری میتونیم با کمترین آسیب از هم جدا کنیم . مثلا من در یک گلدان ۳ گل دارم نزدیک بهم هست حالا می خوام به صورتی اون ها را از هم جدا کنم که آسیب نبیند سالم بمونند میشه لطفعا راهنمایی بفرمایید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      باید گیاهان رو با احتیاط از خاک خارج کنید و ریشه هارو با دقت از هم جدا کنید.
      راه دیگری وجود ندارد.

  18. زهرا می گوید

    سلام.وقتتون بخیر.من یه گلدان فیکوس خریدم و متأسفانه سریع گلدانش رو عوض کردم و بعد از چند روز برگاش حالت افتاده شدن،الان یکماه گذشته اما به حالت عادی برنگشته.آبیاریش هم به اندازه هست و نور کافی و رطوبت هم داره.برای بهتر شدنش چیکار کنم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      گونه و ورایته فیکوس خودتون رو مشحخص نکردین.
      با توجه به توضیحات شما و آسیب های احتمالی که ممکن هست به ریشه وارد شده باشد بهتر هست فعلا تا سه ماه هر دو هفته از کود هیومیک اسید استفاده کنید.
      برای تامین رطوبت بهتر هست هر روز برگ های رو غبارپاشی کنید و یا از دستگاه بخور سرد استفاده کنید.

  19. زهرا می گوید

    سلام ممنون از مطلب خوبتون
    ما دوتا گلدون پتوس داریم گلدونشون رو عوض کردیم سطح خاکش هم خیلی اومده بود پایین خاک هم اضافه کردیم، از بعد جابجاییشون بیحال شدن و برگا دارن زرد میشن دونه دونه چیکار کنیم؟ جاشو تغییر ندادیم، اب هم داریم میدیم، قبلش خیلی خوشحال بودن

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      تعویض خاک و گلدان گیاهان باید با دقت انجام شود چراکه احتمال آسیب به ریشه و تنش به گیاه وجود دارد.
      از کود هیومیک اسید هر دو هفته حداقل تا دو ماه برای تقویت ریشه گیاه استفاده کنید.

  20. نازنین می گوید

    سلام
    ببخشید من کاکتوسم از روی میز افتاد زمین و خودش اسیب ندید فقط خاکش بیرون ریخت
    بعد برای اینکه محکم بمونه سرجاش تمام خاک رو خالی کردم تا دوباره بذارمش تو گلدون
    وقتی میخواستم بذارم اصلا زیرش خاک نریختم چون دفعه اول که ریختم یکمش بیرون بود و شل وایمیساد
    ولی خود ریشش خاک بهش چسبیده بود
    بعد که گذاشتمش تو گلدون خاکو دور تا دورش ریختم
    الان خراب نمیشه؟
    اب بدم بهش که سفت بشه ریشه هاش یا خراب میشه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      تمام قسمت های ریشه گیاه باید با خاک احاطه شود بنابراین گیاه رو در یک گلدان مناسب بکارید و خاک هم به اندازه ریخته شود تا ریشه آسیب نبیند.
      بعد از کاشت هم گیاه آبیاری شود.

  21. مهدوی می گوید

    سلام خسته نباشید من گل شمعدونیم رو تعویض گلدون انجام دادم الان گل های پژمرده شدن؟؟چندتا غنچه ی باز نشده ام داشت پژمرده شده؟؟چیکارش کنم؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      زمانی که گیاه سرگل هست نباید گلدان و خاک تعویض شودچون گیاه دچار تنش و در پی اون ریزش گل خواهد شد.
      فعلا از کودهای ضد تنش مثل هیومیک اسید برای تقویت گیاه استفاده کنید.

  22. مریم می گوید

    سلام ۲ تا سوال دارم اگر جواب بدید ممنون میشم. اول اینکه میگن هنگام تعویض گلدان ریشه هوا نخوره یعنی چی؟ چکار باید بکنیم تا ریشه هوا نخوره؟ سوال دوم اینکه من داخل گلدون بذر گردو کاشتم و تقریبا ۳۰ سانت رشد کرد. چند روز قبل گلدون و خاک رو عوض کردم ( تقریبا نسبت ۵۰ ۵۰ کوکوپیت و خاک معمولی) و با کود ۳بیست هم آبیاری کردم. اما از ۲۴ ساعت بعد شروع کرد به پژمرده شدن و شل شدن برگ و ساقه… نهال گردو از بین رفته یا…؟ لطف کنید و راهنماییم کنید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      هوا نخوردن ریشه در واقع به این معناست که خاک اطراف ریشه خالی نشود و ریشه در معرض آسیب نباشد.
      بعد از تعویض خاک و گلدان استفاده از هر نوع کودی جایز نیست و به گیاه و مخصوصا جوانه تازه رشد کرده آسیب خواهد زد.
      برای دادن نظر کارشناسی دقیق باید عکس و یا خود گیاه بررسی شود.

  23. الینا می گوید

    سلام من ۲۰ روزه گل شفرا رو خریدم گلدونش رو عوض کردم همه برگ هاش پژمرده شده باید چیکار کنم؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      در درجه اول باید علت پژمردگی گیاه با توجه به شرایط نگهداری شما باید برسی بشه.
      رطوبت محیطی رو از طریق دستگاه بخور سرد و یا اسپری کردن آب (با فاصله از گیاه) زیاد کنید، خاک گیاه رو چک کنید که زیاد سنگیین نباشه و زهکش مناسب برای خروج آب اضافی داشته باشه.
      اگر ریشه ها سالم هستند و شرایط نگهداری گیاه صحیح هست از کودهای تقویت کننده ریشه برای استحکام بخشیدن به ریشه گیاه استفاده کنید.

  24. راضیه می گوید

    سلام من یک گل افوربیا خریداری کردم توی خود گلخانه گلدان را تعویض کردن بهم گفتن گل را تا چند روز ابیاری نکنم الان برگهاش دارن زرد میشن، لطفا راهنمایی کنید و آیا جای برگهایی که میریزن برگ جدید در میاورد؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      چون گیاه تازه خریداری و به مکان جدید منتقل شده، زرد شدن و ریزش برگ تا حدودی طبیعی هست.
      بله جای برگ های ریخته شده برگ جدید می روید.

  25. علیرضا می گوید

    سلام‌ وقت بخیر..من نهال پاپایا مو از زمین در اوردم به گلدون بزرگ ۵۰ در ۵۰ منتقلش کردم..بهش اول اب دادم بعدش کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ دادم..فرداش متوجه شدم بهش شوک وارد شد دو تا برگ بزرگ قبلیش در حال پژمرده شدنه اما ۳ ۴ تا برگ کوچیک جدید داره میزنه اونا ولی سالم اند..راهی هست که نجاتش بدم از این شوک و تنش؟حس‌میکنم ریشه واسه لحظاتی لخت شد برای همین اینطوری شد.. در ضمن تو گلخونم نگه داریش میکنم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      از آنجایی که ریشه گیاهان اندام بسیار حساسی هست، آسیب رسیدن به این بخش نیز باعث بروز علائمی از جمله پژمردگی، ریزش برگ و… در گیاه می شود.
      از کود آمینواسید فعلا هر هفته برای آبیاری گیاه استفاده کنید و بعد از دو هفته هم از کود “میکرو کامل” استفاده بشه.

  26. z.ah می گوید

    سلام. متشکرم از راهنمایی های خوب سایتتون.
    من بعد از ریشه دادن گیاه برگ انجیری اون رو در بستر خاک برگ کاشتم و بعد از کاشت ابیاری کامل انجام دادم و از انتهای گلدون اب خارج شد، دو روز اول سرحال بود، بعد از اون بی حال و پژمرده شد و بعد از چند روز از ساقه شروع کرد به نرم شدن، از خاک درش اوردم دیدم ریشه اش سوخته، و سریع قلمه زدم ازش، مشکل از کجا بوده؟ و ایا بستر کاشتم رو اشتباه انتخاب کردم؟ چون گیاه پتوس رو هم که بعد از ریشه زایی میکارم همین مشکل رو دارم و ریشه ها میسوزن. ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      با توجه به توضیحات شما به نظر میاد که احتمالا از خاک استریل استفاده نشده و خاک آلوده بوده و قلمه ها رو درگیر بیماری کرده.
      حتما از خاک های استریل و جدید برای کاشت قلمه ها استفاده کنید و سعی کنید گلدان هایی که برای کاشت قلمه ها استفاده می کنید متناسب با سایز قلمه ها باشد و زیاد بزرگ نباشد.

  27. فرهادی می گوید

    ضمن عرض سلام و خسته نباشی ، بعد از قلمه زدن و کاشت قلمه گل سنگ در گلدان گیاه پژمرده شده است ، آیا این طبیعی است یا گیاه در حال مرگ است ، لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      چند نکته در ارتباط با قلمه گیری از گیاهان هست که با رعایت کردن اونها احتمال از بین رفتن قلمه ها کم می شود:
      ۱- قلمه رو از قسمت های سالم و قوی گیاه گرفته شود.
      ۲-قبل از کاشت قلمه ها، خاک و خود قلمه با قارچکش ضدعفونی شود.
      ۳- آبیاری قلمه ها به هیچ عنوان نباید زیاد باشد و فقط زمانی انجام شود که خاک گیاه کاملا خشک باشد.

  28. دنیش می گوید

    سلام.وقت بخیر.
    خاک پدی لانتوس رو عوض کردم و بدون اینکه ریشه ها شکسته بشن،از هم جداشون کردم.
    که هر بخشی رو تو گلدون جدا بکارم.
    از وقتی خاک رو عوض کردم اصلا قسمتای بالایی گل شاداب نمیشن و خم شدن.😔تقریبا ۴ روزه خاک رو تغییر دادم.
    دلیل این کارمم این بود ک پایین گل اصلا دیگه برگ نداشت.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      جدا کردن ریشه گیاهان باید با دقت زیادی انجام شود چرا که آسیب به ریشه می تواند باعث پژمردگی و ضخم های ایجاد شده در ریشه باعث ورود پاتوژن های بیماری زا شود.
      در حال حاضر کود آمینواسید تهیه کنید و هر دو هفته گیاه رو با این کود آبیاری کنید و حتما گیاه رو در یک مکان پرنور و با تهویه بالا نگهداری کنید.

  29. دارابی می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    من ده روز پیش خاک گیاه کوردلینم رو عوض کردم حالا برگهاش از پایین شروع به زرد شدن کرده.
    با گل فروشی مشورت کردم بهم ریز مغزی داد
    استفاده کنم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      با توجه به توضیحات شما الان ریز مغذی برای گیاه شما ضروری و لازم نیست بلکه بهتر هست از کود های تقویت کننده ریشه مثل آمینواسید استفاده کنید.

  30. mmd می گوید

    سلام گیاه پتوس من سریع رشد میکرد و اصلا پژمرده نبود بعداز تعویض گلدانش شاهد پژمرده شدنش شدم و روز به روز بدتر میشه چیکار کنم به حالت اولش برگرده ؟

  31. محمد می گوید

    سلام گیاه پتوس من سریع رشد میکرد و اصلا پژمرده نبود بعداز تعویض گلدانش شاهد پژمرده شدنش شدم و روز به روز بدتر میشه چیکار کنم به حالت اولش برگرده ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      در هنگام تعویض گلدان باید خیلی دقت کنید که به ریشه گیاه آسیبی وارد نشود و بعد از تعویض گلدان هم یک زمان یک تا دو ماهه به گیاه بدهید تا به شرایط جدید عادت کند.
      در این مدت ممکن هست تعدادی کمی برگ زرد شود که طبیعی هست.
      در صورت ادامه دارد بودن زرد شدن برگ ها بعد از دو ماه بهتر هست از کود های تقویت کننده ریشه گیاه استفاده کنید.

  32. سیدرضاموسوی می گوید

    عرض سلام و خداقوت خدمت شما ، با پوزش از مزاحمت بعرضتون میرسونم که ، یک دیفن باخیای نسبتا بزرگ که برگهایی به اندازهء حدود سی سانتی متر و قطر ساقهء تقریبا پنج شش سانتی متر را یکی از دوستان گذاشته بود توی آب و ریشه هایی حدود چهار پنج سانت زده بود ، من اونو ازش گرفتم و با خاکی مخلوط از ماسه شستهء رودخونه و کمپوست پوست میوه جات و مقداری سبوس برنج توی گلدون کاشتم. بعد از چهار پنج روز برگها یکی یکی شروع به سفید شدن و نهایتا افتادن کردند تا اینکه تنها سه برگ باقی مونده و روند افتادن برگها متوقف شده ولی علی رغم گذشت حدود سه ماه کوچکترین رشدی نداره و کوچکترین برگ که جوانترینشونه فقط از حالت لوله ایی شکل ابتدایی در اومده ولی هیچ رشدی نداره. کود اورگانیک که شیرهء کمپوسته هم بهش دادم. الان چکار میتونم بکنم که روند رشد شروع بشه.؟
    با سپاس از زحمات و حوصلهء شما.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      با توجه به توضیحات شما باید شرایط نگهداری گیاه و همین تصویر گیاه بررسی شود تا بتوان نظر تخصصی داد.
      ولی به نظر می رسد که گیاه کمبود مواد غذایی دارد و یا ممکن هست با توجه به استفاده شما از کمپوست، کمپوست کاملا پوسیده نبوده باشه و گیاه دچار بیماری شده باشد.
      وارد لینک زیر بشین و بعد از ثبت نام عکس گیاه رو ارسال بفرمایید تا دقیق تر راهنماییتون کنیم:
      https://dr.golsetan.com

  33. سحر می گوید

    سلام ممنون از توضیحاتتون…
    چندروزه خاک گیاه بنجامین ابلقم رو تعویض کردم تمام برگهاش خشک شده و کم کم درحال ریختن هستند…راهی برای نجاتش هست؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      گیاه بنجامین به جابه جایی و تعویض گلدان بسیار حساس هست و معمولا بعد از جابه جایی و تعویض گلدان دچار ریزش برگ شدید می شود.
      تنها راه حلی که در حال حاضر می تواند تا حدودی به شما کمک کند، استفاده از کود های تقویت کننده ریشه از برند های خارجی است که همزمان حاوی ریز مغزی های لازم برای گیاه هم باشد.

  34. حدیث می گوید

    سلام روزتون بخیر من گیاه بابا ادمم رو دیروز خاکش رو عوض کردم به دلیل اینکه خاکش حالت گل شده بود و داشت زرد میشد از خاک برگ استفاده کردم و جابه جا کردم امروز صبح دیدم همه برگا شل شده و هر کدوم یه وری افتاده اما سبز فقط یکیشون رو به زردی میره که اونم قبل تعویض خاک اینجوری بود
    باید چجبکار کنم؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      استفاده از خاک برگ به تنهایی برای هیچ گیاهی آپارتمانی توصیه نمی شود.
      بهتر هست کمی خاک باغچه و خاک کمپوست استریل به خاک گیاه اضافه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.