خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

9 راز طلایی از رازهای نگهداری از گیاهان آپارتمانی که نمی‌دانستید

زمان مطالعه: 13 دقیقه

شما هم از شنیدن توصیه‌های بدیهی و تکراری در مورد نحوه نگهداری از گیاهان کلافه شده‌اید و هر کدام را که به کار می‌بندید جواب نمی‌دهد؟ دوست دارید بدانید چطور باید گلدان یک کاکتوس تیغ دار را عوض کنید؟ اگر جواب شما به این سوالات بله است در مورد نگهداری از گیاهان آپارتمانی و خانگی سوال دارید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مطلب را از دست ندهید و در ادامه با گل فروشی گُل‌سِتان همراه باشید. در این مطلب 9 راز درباره نگهداری گیاهان آپارتمانی به شما خواهیم گفت تا به کمک آن‌ها هم به سوالات شما درباره نگهداری از گیاهان خانگی جواب داده و هم کمک کنیم گیاهانی سرزنده و شاداب داشته باشید. آنچه در این مطلب به آن پرداخته شده رازهایی درباره مسائل عمومی نگهداری از گیاهان آپارتمانی و راز نگهداری از برخی گیاهان خانگی خاص و پرطرفدار است.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


اولین راز از رازهای نگهداری گیاهان آپارتمانی ؛ چگونه گلدان کاکتوس را عوض کنیم؟

اگر تجربه تعویض گلدان کاکتوس را دارید، می‌دانید که این کار می‌تواند بسیار سخت باشد؛ چراکه تقریبا غیرممکن است که بتوان تمام تیغ‌ها را مدیریت کرد و زخمی نشد! اغلب اوقات، توصیه می‌شود که دور کاکتوس را با چند لایه روزنامه بپوشانید، اما این راه خیلی کاربردی نیست و اوضاع را چندان عوض نمی‌کند. ما راهی جایگزین و در واقع رازی از رازهای نگهداری گیاهان آپارتمانی را به شما پیشنهاد می‌کنیم: به جای روزنامه، از پلاستیک‌های حبابدار استفاده کنید. با استفاده از پلاستیک‌های حباب‌دار همه تیغ‌ها در پلاستیک قفل شده و به پوست شما آسیبی نمی‌رسد. همچنین کاکتوس نیز در طی روند جابه‌جایی، یک پوسته محافظ قوی در اطراف خود دارد.

کاکتوس


راز دوم از رازهای نگهداری از گیاهان خانگی ؛ چگونه گیاه سروپژیا را تکثیر کنیم؟

آیا تاکنون به غده‌های سیب زمینی مانند روی سروپژیای خود توجه کرده‌اید؟ این غده‌های هوایی کوچک، بر پایه‌های برگ‌ها رشد کرده و سبب می‌شوند تا نام دیگری به این گیاه رونده نسبت داده شود: تاک تسبیحی؛ چون شبیه مهره‌های یک زنجیر هستند! این غده‌ها علاوه بر زیباتر کردن جلوه گیاه، کار تکثیر آن را نیز بسیار آسان می‌کنند. در همین مورد، کارشناسان ما روشی را توصیه می‌کنند: یک غده را در کمپوستی مرطوب فشار دهید، این کار باید در گلدانی جدا از گلدان مادر انجام شود، اما نباید غده را از گیاه جدا کنید، بلکه هنوز باید به گیاه اصلی متصل باشد و تا زمان پدیدار شدن نشانه‌های ریشه زنی باید صبور باشید. غده نیز باید روی  ساقه خودش رشد کند و این فرآیند ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد. در نهایت بعد از گذشت این زمان و ظهور نشانه‌ها، می‌توانید غده را از گیاه مادر جدا کنید.


راز سوم؛ چگونه به یک گیاه هوازی کود بدهیم؟

بیشتر ماها بر این باوریم که گیاه هوازی مثل سایر گیاهان به آبیاری نیازی ندارد و در عوض باید به‌طور مرتب با اسپری آب مرطوب شود. همچنین می‌دانیم که وقتی لبه برگ‌ها شروع به لوله‌های شدن کردند، یعنی گیاه بیش‌ازحد خشک است. اما می‌دانستید که برای داشتن یک گیاه هوازی سرحال و پرپشت (شبیه به تصاویر اینستاگرامی)، باید به گیاه خود کود نیز بدهید؟ این مورد نیز یکی از رازهای گیاهان آپارتمانی است که در مورد گیاهان هوازی باید بدایند. منتها درنظر داشته باشید که برای اینکار کودهای استاندارد گیاهان آپارتمانی مناسب نیستند، پس باید کودی را خریداری کنید که یکی از این واژه‌ها را در توضیحات خود داشته باشد: “مخصوص گیاهان هوازی”، “مخصوص گیاهان اپیفیت”، “کود بروملیاد و تیلادنسیا”.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

اما اگر به هر دلیلی کود مخصوص گیاهان هوازی را پیدا نکردید، نگران نباشید ما یک راز دیگر در مورد گیاهان خانگی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت؛ می‌توانید از آب آکواریوم یا چشمه نیز برای مرطوب کردن گیاهان هوازی استفاده کنید! این آب‌ها نیز حاوی مقادیر کافی از عناصر ضروری هستند و می‌توانند گیاه هوازی شما را از کود بی‌نیاز کنند.

راز سوم ؛ چگونه به یک گیاه هوازی کود بدهیم؟
گیاهان هوازی


راز چهارم از رازهای نگهداری گیاهان آپارتمانی ؛ چگونه ساکولنت‌ها را در خاک گربه بکاریم؟

کاکتوس و ساکولنت‌ها، گروهی از گیاهان آپارتمانی هستند که نمی‌توانند در خاک گلدان معمولی به زندگی خود بپردازند. اغلب کاکتوس‌های صحرایی و ساکولنت‌ها، به خاکی با زهکشی بسیار قوی نیاز دارند؛ به گونه‌ای که آب اصلا در اطراف ریشه جمع نشود و باعث پوسیدگی آن شود. راستش را بخواهید، هر متخصص ساکولنت، دستور ویژه خود را برای ساخت یک خاک عالی دارد؛ ما نیز همینطور!

برای فراهم کردن خاک مناسب برای کاکتوس و ساکولنت می‌توانید خاک گلدان بر پایه کمپوست را با بیش از 30 درصد از شن و سنگ‌ریزه ترکیب کنید. این کار به افزایش حجم خاک کمک می‌کند، اما اگر می‌خواهید کمی حرفه‌ای‌تر و البته عجیب‌تر باشید و در واقع یکی از رازهای نگهداری گیاهان خانگی را یاد بگیرید، این بار در فروشگاه به سراغ قفسه لوازم گربه‌ها بروید. می‌توانید به جای استفاده از سنگریزه و شن، از خاک مخصوص گربه استفاده کنید! احتمالا خیلی تعجب کرده‌اید، حق با شماست، اما توضیحات ما را به دقت بخوانید تا اهمیت این انتخاب جدید را درک کنید.

خاک گربه در مقایسه با شن و سنگریزه، دو مزیت اصلی دارد:

  1. سبک است. (ویژگی که هنگام جابه‌جا کردن گلدان به اهمیت آن پی می‌برید!)
  2. متخلخل است ( برخلاف سنگریزه) یعنی می‌تواند آب اضافی اطراف ریشه را جمع کرده و آن را به‌آرامی از خود خارج کند؛ ضمن اینکه به تعداد کافی حفره هوایی در داخل خود دارد. این حفرات متخلخل، امتیازی عالی برای کاکتوس و ساکولنت هستند.

در مورد مقدار کمپوستی که باید با خاک گربه ترکیب کنید، هم باید بگوییم که فرمول خاصی ندارد، اما ترکیب دو واحد کمپوست، دو واحد خاک گربه و یک واحد شن عموما کارساز است. فقط هنگام خرید خاک گربه، به ویژگی “کم گرد و خاک” بودن آن دقت کنید؛ زیرا این نوع خاک‌ها گزینه‌های بهتری هستند.  


راز پنجم؛ چگونه یک گیاه رونده را به حالت بالارونده نگه داریم؟

اگر شما هم محو تصاویر اینستاگرامی گیاهان رونده شده‌اید و در عجبید که چگونه از دیوار بالا رفته‌اند، پس احتمالا دوست دارید این نوع گیاهان را در خانه خود نیز داشته باشید. دراین‌باره باید بگوییم که به‌جز گیاهانی که به‌طور طبیعی بالا رونده هستند مثل عشقه و پیچک، باید برای سایر گیاهان یک تکیه‌گاه یا نگهدارنده تهیه کنید. برای مثال، نوعی از لامپ‌‌ها هستند که حالت گیره مانند داشته و به دیوار می‌چسبند. می‌توانید با کمک چنین گیره‌هایی، ساقه گیاه خود را (مانند پوتوس) به دیوار متصل کنید. در این صورت انگار که ساقه خود به صورت طبیعی از دیوار بالا رفته است! اما به طور کلی، گیره‌ای که بتواند ساقه را به دیوار متصل نگهدارد شما را به هدفتان می‌رساند و راز اینکار است.

بیشتر مطالعه کنید: اسم گیاهان آپارتمانی با عکس

چگونه یک گیاه رونده را به حالت بالارونده نگه داریم؟
گیاه رونده


راز ششم؛ چگونه از شر پشه سیاه گلدان خلاص شویم؟

بدون شک بزرگترین کابوس گیاهان آپارتمانی پشه سیاه گلدان، مگس سفید و شته است. چسب‌های کاغذی زرد، معمولا به‌عنوان راهی ساده برای کنترل این آفات به شمار می‌روند، اما چگونه می‌توان بهترین بهره را از این چسب‌ها برد؟ این مورد یکی از رازهای نگهداری از گیاهان آپارتمانی است.

برای پاسخ به این پرسش، به سراغ یکی از خبره ترین کارشناسان خود در حوزه آفات گیاهان آپارتمانی رفتیم. او بیان کرد که در میان تمام ابزارهای تولید شده برای گیاهان، این چسب‌های زرد بیشتر برای تحت نظر گرفتن جمعیت حشرات استفاده می‌شوند، به جای اینکه برای کنترل آنها مورد مصرف قرار بگیرند. این چسب‌ها، راهی ساده و دم دستی هستند تا مطمئن شوید جمعیت حشرات از یک حدی بیشتر نمی‌شود، اما حتی نصب این چسب‌ها نیز خود یک مهارت مهم است.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

ازاین‌رو در قدم اول مطمئن شوید که چسب هیچ تماسی با برگ‌های گیاه ایجاد نمی‌کند. تحقیقات متعددی در خصوص عملکرد این چسب‌ها برای گیاهان کاشته شده در خارج از منزل انجام شده است. طبق نتایج حاصله، بهتر است چسب را طوری نصب کنید که به سمت جنوب باشد؛ زیرا در این حالت نور از آن بازتاب می‌شود و این صفحه زرد را برای حشرات جذاب‌تر می‌کند، اما انجام چنین کاری در منزل می‌تواند کمی سخت باشد، به‌همین دلیل پیشنهاد ما این است که دو حالت را برای چسب خود امتحان کنید: یکی عمودی و دیگری مماس روی خاک. پس از مدتی، چک کنید که کدام حالت توانسته حشرات بیشتری را جذب کند.

ست اداری بلوط
578,000 تومان
تراریوم دایموند
826,000 تومان
تراریوم بونسای جینسینگ بسته
653,000 تومان
تراریوم بونسای دارک
670,000 تومان

بااین‌حال اگر این روش کاربردی نبود و واقعا می‌خواهید از شر پشه سیاه گلدان رها شوید، می‌توانید از کرم لوله‌ای steinernema feltiae استفاده کنید. این کرم، یک میکروارگانیسم طبیعی است که می‌تواند این آفات را به سادگی و بدون دردسر از بین ببرد.

مطلب پیشنهادی: همه چیز درباره انواع آفت گیاهان از تشخیص تا درمان


راز هفتم از رازهای نگهداری گیاهان آپارتمانی ؛ چگونه گیاهان حشره‌خوار کوزه دار را تقسیم کنیم؟

برای برملا کردن این راز از رازهای نگهداری گیاهان خانگی با یک سوال شروع می‌کنیم، وجه اشتراک گیاهان کوزه دار آمریکای شمالی (حشره خوار ساراسنیا) و زنبق چیست؟ واضحا شباهت زیادی با هم ندارند، اما هر دوی آن‌ها از ریزوم (یک ساقه ضخیم زیرزمینی) رشد می‌کنند و این یعنی می‌توان تعداد این گیاه گوشت خوار را از طریق تقسیم کردن انواع بالغ آن به‌راحتی افزایش داد.

پیشنهاد ما این است که تقسیم این گیاه را در اواخر زمستان انجام دهید، هنگامی که آنها در حال رسیدن به پایان دوره استراحت زمستانی خود هستند.  

برای اینکار ریزوم‌ها را با دقت به قطعات مختلف تقسیم کنید- هر قسمت باید دارای سیستم ریشه‌ای و تعدادی غده رشد باشد- سپس آنها را در گلدان‌های مختلف بکارید. بعد از اینکار وقتی فصل بهار رسید سراغ این گیاهان جوان بروید، آن موقع شاهد رشد جوانه‌های متعددی در هر گیاه خواهید بود.

مطلب مرتبط: معرفی گل و گیاهان دافع حشرات

گیاه حشره خوار


راز هشتم؛ چگونه از نخل مرداب نگهداری و آن را کنیم؟

اگر به‌علت بخشندگی و آبیاری بیش‌از‌حد تمامی گیاهان خود را نابوده کرده‌اید، نخل مرداب گیاه ایده‌آل شماست. نخل مرداب متعلق به آفریقاست و در آنجا در زمین‌های باتلاقی رشد می‌کند. به همین علت می‌توانید آن را در یک بطری شیشه‌ای پر از آب همراه با مقدار کمی خاک شنی بکارید.

نویسندگان کتاب بی‌نظیر Potted Histories، به‌خوبی توضیح می‌دهند که این گیاهان که متعلق به خانواده جگن‌ها هستند چگونه بر مشکل تجمع آب در ریشه‌های خود غلبه می‌کنند: ” هزار توهایی از کانال‌های پر شده از هوا” در ساقه‌ها و ریشه‌های گیاه وجود داشته که اجازه می‌دهند اکسیژن به تمامی نقاط گیاه برسد.

آن‌ها یک راه جالب برای تکثیر کردن این گیاه نیز ارائه کرده‌اند: کافی است یک ساقه از نخل مرداب را به همراه برگ‌های چتری آن از گیاه جدا کرده و آن را به حالت برعکس در مقداری آب قرار دهید. نویسندگان می‌گویند: “گرچه ممکن است این روش کمی عجیب به نظر برسد، اما از آنجایی که این گیاهان به صورت طبیعی در باتلاق و کنار گذرگاه‌های آبی رشد کرده و  به سمت آب خم می‌شوند، قرار دادن آنها به‌صورت برعکس در آب کمک می‌کند تا جوانه‌های جدید بهتر و سریع‌تر ایجاد شوند. “هنگامی که گیاه جدید شما به رشد قابل قبولی رسید، می‌توانید آن را به حالت صحیح در ظرف خود بکارید.

مطلب پیشنهادی: 8 روش کاربردی که به تقویت گیاهان آپارتمانی شما کمک می‌کنند


راز نهم از رازهای نگهداری از گیاهان خانگی ؛ چگونه می‌توان برگ‌های پول چینی از شر کریستال‌های ریز سفیدرنگ خلاص کرد؟

آیا تا کنون متوجه وجود کریستال‌های ریز سفیدرنگ در سطح زیرین برگ گیاه پول چینی (پیله آ) خود بوده‌اید؟ در واقع، ارائه نظر دقیق در خصوص نحوه مبارزه با این کریستال‌ها و به‌طورکلی شرح آن‌ها کمی دشوار است. در پی تحقیقات متعددی که توسط کارشناسان به عمل آمده است، کارشناسان متوجه شده‌اند که این کریستال‌ها برای پول چینی کاملا طبیعی و قابل انتظار هستند. یک مقاله علمی در این خصوص می‌گوید: “وجود این کریستال‌های سفیدرنگ، الزاما برای گیاه خطرناک نخواهد بود” بنابراین بهتر است آن‌ها را به حال خود رها کنید.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم 9 راز طلایی از رازهای نگهداری گیاهان آپارتمانی را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با اورژانس گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در تهران گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

خانواده تدی
660,000 تومان
باکس بهگل
1,168,000 تومان


سوالات پرتکرار شما در مورد رازهای نگهداری گیاهان آپارتمانی

آیا سرکه برای گیاهان آپارتمانی مفید است؟

بستگی دارد، سرکه میزان اسیدی بودن خاک را افزایش می‌دهد. گیاهانی که خاک‌های خنثی یا قلیایی را برای رشد خود می‌پسندند، با افزودن سرکه دچار مشکل خواهند شد، اما گیاهانی که به خاک اسیدی علاقه دارند (مثل هورتانسیا)، از کمی سرکه لذت می‌برند. ازاین‌رو اگر گیاهی دارید که به خاک اسیدی علاقه دارد، یک فنجان سرکه را در یک لیتر آب حل کرده و گهگاهی برای آبیاری از این ترکیب استفاده کنید.

آیا دانه قهوه برای گیاهان آپارتمانی سودمند است؟

بستگی دارد، قهوه منبعی عالی از نیتروژن است. گیاهانی که از اسیدی بودن خاک لذت می‌برند، می‌توانند از مقداری دانه قهوه نیز بهره ببرند (مثل آزالیا). اگر گیاه شما خاک اسیدی می‌پسندد تفاله قهوه خود را خشک کرده و روی خاک بریزید تا تاثیر کافی داشته باشد.

اسپری کردن مایع ظرفشویی و آب چه خاصیتی برای گیاهان دارد؟

افزودن چند قطره مایع ظرفشویی به آب، یک حشره‌کش خانگی می‌سازد. می‌توانید از این ترکیب برای کشتن و رفع بسیاری از آفات موجود در گیاه استفاده کنید. فقط حتما دقت داشته باشید که مقادیر بالای مایع ظرفشویی می‌تواند برای گیاه عوارضی به دنبال داشته باشد، پس همیشه کمی مایع ظرفشویی کافی است.

چرا نباید گیاهان آپارتمانی را در شب آبیاری کنیم؟

آبیاری در شب، انتخاب خوبی برای سلامتی گیاه و برگ‌های آن نیست، چون در صورت خیس شدن گیاه در شب، برگ‌ها به‌دلیل عدم وجود آفتاب خشک نشده و برای مدت طولانی خیس و مرطوب باقی خواهند ماند و همین موضوع، گیاه را مستعد ابتلا به بیماری‌های قارچی خواهد کرد.

چگونه باید برگ گیاهان آپارتمانی را تمیز کرد؟

دو روش برای این کار وجود دارد: می‌توانید یک پارچه نرم را در آب (یا محلول آب و صابون) خیس کرده و با دقت به تمیز کردن برگ‌ها بپردازید یا دستان خود را به آب آغشته کرده و به‌آرامی برگ‌های را با دست خود غبار روبی کنید. در هر حالت، از تمیز کردن زیر برگ‌ها غافل نشده و تمامی بخش‌ها را کاملا پاک کنید.

چه موقعی از روز بهترین زمان برای آبیاری گیاهان آپارتمانی است؟

صبح زود (5 الی 9 صبح) بهترین زمان برای آبیاری گیاهان است. فرقی نمی‌کند که از چه روشی برای انجام این کار استفاده می‌کنید، در این زمان برگ‌ها فرصت کافی برای خشک شدن دارند و خشک شدن مداوم برگ‌ها، از گسترش و تکثیر قارچ‌ها جلوگیری می‌کند.

چه خاکی برای گیاهان آپارتمانی مناسب است؟

یک خاک مناسب برای گیاهان آپارتمانی معمولا ترکیبی از پیت ماس، ورمیکولیت و پرلیت است. این ترکیبات فاقد خاک رطوبت را به‌خوبی جذب کرده و از خیس شدن خاک جلوگیری می‌کنند، در عین اینکه سریعا نیز خشک می‌شوند. از آنجایی که این موارد فاقد عناصر ضروری هستند، خاک باید با کمی کود نیز ترکیب شود.

چگونه متوجه شویم که گیاه آپارتمانی به کود نیاز دارد؟

زرد شدن و پژمردگی برگ‌های پایینی گیاه، قهوه‌ای شدن دور و نوک برگ‌ها، سیاه یا قهوه‌ای شدن ریشه و پوسیدگی آن، توقف یا کاهش سرعت رشد، ریزش برگ و جرم گرفتن سطح خاک (کبره بستن کود قبلی) از نشانه‌های نیاز گیاه به دریافت کود است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.