خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روش نگهداری گیاه پاپیتال / عشقه (Hedera Helix)

زمان مطالعه: 7 دقیقه

معرفی گیاه پاپیتال

احتمالا پاپیتال را در فیلم‌های انگلیسی زیاد دیده اید. پاپیتال گیاهی است که به سرعت رشد می‌کند و بخش ثابت باغچه‌های انگلیسی است. به همین دلیل به پیچک انگلیسی هم معروف است و از آن بیشتر برای پوشاندن دیوارها و به نوعی عایق بندی آنها استفاده می‌شود.
گاهی هم می‌تواند به درمان بیماری شما کمک کند! بعضی از قسمت های عشقه برای درمان سرفه مفید است.
حال با گُل‌‌‌‌‌سِتان همراه باشید تا پس از معرفی، روش نگهداری گل پاپیتال را بدانید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

این گیاه رونده زیبا در طول تابستان و پاییز شکوفه های زیبایی به رنگ سبز و زرد خواهد داشت که حدود 70 نوع حشره می‌توانند از شیره آنها استفاده کنند.
در زمستان، این شکوفه‌ها تبدیل به میوه‌های ریزی به رنگ زرد و یا نارنجی می‌شوند که غذای دل چسبی برای پرندگان به شمار می‌رود. دقت کنید! گفتیم پرنده ها. بهتر است خودتان آنها را امتحان نکنید، چون برای انسانها بسیار سمی هستند.
پیشنهاد می‌کنیم مطلب گیاهان سمی برای حیوانات و کودکان را مطالعه کنید.

گل عشقه حتی در بهار هم بسیار زیباست، چون برگهای سبز رنگ آن شروع به رشد می‌کنند و پوشش زیبایی ایجاد می‌کنند و به لطف سلامت بالای این گیاه، پاپیتال رونده به ندرت دچار آفات و بیماری می‌شود. پاپیتال مینیاتوری گونه ظریف و زیبایی است که در آپارتمان نیز قابل نگهداری است.
امروزه با وجود گل فروشی های آنلاین و امکان خرید اینترنتی گل و گیاه آپارتمانی ، براحتی می‌توانید طراوت و نشاط را در خانه خود داشته باشید.

شرایط مطلوب گیاه پاپیتال
گل رونده پاپیتال

شیوه نگهداری گیاه عشقه

نور

مکان ایده‌آل برای قرار دادن گیاه رونده پاپیتال، مکانی خنک است. پاپیتال خیلی طرفدار گرما نیست، بنابراین کنار یک پنجره نورگیر گرم و یک رادیاتور روشن جای خوبی برای آن نخواهد بود.
با اینکه اهل سرماست، اما عاشق نور هم هست، به همین دلیل یک اتاق روشن که نور غیرمستقیم خورشید را دریافت می‌کند برای آن بسیار ایده‌آل است. پاپیتال حتی در سایه نسبی هم رشدی فوق العاده دارد.

گیاه پاپیتال یا عشقه در نور زیاد، سایه و تقریبا هر نوع خاکی خوشحال و راضی است! ولی بیشتر قرار گرفتن در کنار پنجره ی نورگیر را دوست دارد. در صورت نگهداری پاپیتال در منزل دقت کنید، پاپیتال ابلق نسبت به پاپیتال سبز به نور بیشتری نیاز دارد.

آبیاری

گل پاپیتال ابلق هم مانند بسیاری از گیاهان دیگر از غرقاب شدن خوشش نمی‌آید. همیشه سعی کنید خاک آن را مرطوب نگه دارید، نه خیس. دقت گنید آبیاری زیار باعث ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ عشقه می‌شود.
اگر خیلی در زمینه آبیاری گیاهان مهارت و تجربه ندارید، می‌توانید برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی ناشی از آبیاری زیاد کمی سنگ و ماسه به خاک اضافه کنید. این کار به عبور آب کمک می‌کند.

استفاده از خاک رس منبسط شده هم ایده خوبی است. بخصوص برای مناطق گرم و خشک، چون رس آب را در خود ذخیره کرده و در نتیجه گیاه می‌تواند در دوران خشکی از آن استفاده کند.
دانه‌های رس منبسط شده لیکا نام دارند. لیکا می‌تواند به عنوان ذخیره کننده آب برای گیاهان عمل کند و به خوبی از خیس ماندن خاک جلوگیری کند.

با استفاده از روش لمس کردن خاک به راحتی می‌توانید متوجه شوید که گیاه به آبیاری نیاز دارد یا خیر. اگر سطح خاک خشک بود، گیاه به آب نیاز دارد. شرایط و میزان خشکی خاک بسته به تغییر فصل و میزان رطوبت هوا تغییر خواهد کرد.

  • مستقیما از آب لوله کشی استفاده نکنید.
  • از آب باران یا آب لوله کشی که یک شب در ظرفی رو باز ریخته شده استفاده کنید.
  • آب اضافی جمع شده در زیرگلدانی را سریعا خالی کنید.
  • در طول زمستان آبیاری را کاهش دهید؛ اما اجازه ندهید گیاه وارد خشکی کامل شود. هر از گاهی گیاه را مرطوب کنید.

دما

اگر می‌خواهید بیشتر در مورد دمای مناسب برای پاپیتال بدانید، دمای حدودا 18 درجه سانتی‌گراد با کمی رطوبت هوا برای آن مناسب است. چون در نور کم هم رشد خوبی دارد و در عین حال به مرطوب بودن هوا نیاز دارد، می‌توانید آن را در حمام نیز قرار دهید. در غیر این صورت فراموش نکنید که مرتبا هوای محیط را مرطوب نگه دارید.
گیاه پاپیتال دمای زیر صفر درجه را نمیتواند تحمل کند و در گرمای زیاد هم دچار سوختگی برگها میشود و دمای ایده آل برای آن 16-25 درجه میباشد.

خاک

به عنوان یک گیاه کم دردسر، خاک گل معمولی برای پاپیتال مناسب است.
برای تقویت بیشتر گیاه، می‌توانید از کود تراشه شاخ حیوانات نیز استفاده کنید. متخلخل بودن خاک بسیار مهم است، یک خاک خوب باید بتواند آب را از خود عبور دهد و غرق در آب باقی نماند.
اگر به انواع گیاه پیچک علاقه دارید پیشنهاد میکنیم مطلب روش نگهداری گیاه پیچک سفید را نیز مطالعه کنید.

کود

در ادامه روش نگهداری گیاه پاپیتال از کوددهی این گیاه صحبت می‌کنیم که منابع معدنی خاک گلدان محدود است، به همین علت پس از گذشت مدتی با تمام شدن منابع خاک، غذارسانی به گیاه هم متوقف می‌شود. به همین دلیل کوددهی به پاپیتال گلدانی ضروری است.
اگر می‌خواهید گیاه رشدی سالم و قوی داشته باشد، باید از فروردین تا شهریور به آن کود مناسب بدهید.

اگر کود مایع انتخاب شماست، هر دوهفته یکبار آن را به گیاه برسانید؛
اما اگر کود هوشمند را انتخاب کردید، طبق دستورالعمل خود کود جلو بروید. این نوع کودها می‌توانند نیاز گیاه به عناصر ضروری را برای مدتهای طولانی برطرف کنند.

گیاهان برگ دار زینتی کود با پایه نیتروژن را ترجیح می‌دهند. کود مایع را به مقدار بسیار کم در آب گیاه بریزید و به این طریق به خاک اضافه کنید. هرگز به خاک خشک کود ندهید. کوددهی باید همراه یا بعد از آبیاری خاک صورت بگیرد.
از شهریور به بعد دیگر نیازی به کود نیست، چون پیچک عشقه شما کم کم به خواب زمستانی فرو می‌رود.

هرس کردن

اگر آن را هرس نکنید، در هر سال تقریبا 20 سانتی متر رشد می‌کند. پس بهتر است آن را به خوبی توسط قیچی مخصوص مرتبا هرس کنید. در صورت نگهداری پاپیتال در باغچه نیز گیاه نیاز به هرس دارد.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

مروری سریع بر پاپیتال/عشقه :
نام علمی : Hedera Helix
نام رایج : پیچک انگلیسی، پیچک اروپایی
نوع گیاه : همیشه سبز / مناسب فضای بیرونی
سمی بودن : اگر خورده شود به شدت سمی است.
دشواری نگهداری : آسان و کم دردسر

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری گیاه پاپیتال لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با گیاه پزشک آنلاین گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان


سوالات پرتکرار شما درباره روش نگهداری گیاه پاپیتال یا عشقه

آیا پاپیتال استفاده پزشکی دارد؟

بله، از پاپیتال در موارد دارویی مختلفی استفاده می‌شود؛ برگ‌های پاپیتال خاصیت ضد التهابی دارند و به اندازه داروی آمبروکسول برای برونشیت موثر هستند. این گیاه همچنین حاوی پلی‌ساکارید است که اثری تسکین دهنده دارد. ضمن اینکه در طب قدیم نیز از پاپیتال برای درمان زگیل‌های خوش‌خیم استفاده می‌شده است.

آیا پاپیتال سمی است؟

پاپیتال گیاهی تقریبا سمی است و بلعیدن آن می‌تواند باعث ایجاد تهوع، دل‌پیچه یا حتی اختلال در سیستم عصبی شود. ضمن اینکه برگ‌های این گیاه ممکن است برای برخی افراد آلرژی‌زا باشد و تماس آن با پوست باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی شود.

چقدر به پاپیتال آب بدهیم؟

میزان آبیاری پاپیتال کاملا به میزان نوری که دریافت می‌کند بستگی دارد، اما در شرایط نرمال هر 5 الی 7 روز یک‌بار زمان آبیاری مجدد به گیاه است. برای تشخیص زمان دقیق آبیاری پاپیتال می‌توانید خاک آن را بررسی کنید. هر زمان نیمه بالایی خاک گیاه خشک بود یعنی زمان آبیاری مجدد است.

نور مورد نیاز پاپیتال است؟

پاپیتال به نور زیاد ولی غیرمستقیم نیاز دارد. این گیاه می‌تواند نور کم تا متوسط را نیز تحمل کند، اما این موضوع می‌تواند باعث کاهش سرعت رشد گیاه یا تغییر رنگ برگ‌های آن شود. بنابراین اگر می‌خواهید گیاه شما رشد خوبی داشته باشد باید محیطی نورگیر با نور غیرمستقیم برای آن فراهم کنید.

چرا برگ‌های پاپیتال زرد می‌شود؟

زرد شدن برگ‌های پیچک انگلیسی معمولا به‌خاطر وارد شدن شوک به گیاه است. این شوک معمولا به‌خاطر انتقال گیاه به مکان جدید، سوز سرما، محیط بیش‌ازحد خشک یا کوددهی زیاد که منجر به تشکیل نمک درخاک گیاه می‌شود، رخ می‌دهد.

چرا برگ‌های عشقه قهوه‌ای می‌شود؟

دلیل قهوه‌ای شدن برگ‌های پاپیتال خیس بودن بیش‌ازحد ریشه‌های آن است. این گیاه از خاکی خیس و همیشه مرطوب بودن خوشش نمی‌آید و ریشه‌های آن از خیس ماندن زیاد آسیب می‌بینند؛ در نتیجه این آسیب، ریشه‌ها دیگر توانایی انتقال انرژی به گیاه را ندارد و برگ‌های گیاه درواکنش به این مساله قهوه‌ای می‌شود.

چطور عشقه را تکثیر کنیم؟

گیاه پاپیتال یا پیچک انگلیسی را می‌توانید از طریق قلمه زدن تکثیر کنید. برای این کار کافی است یک ساقه 10 الی 12 سانتی‌متری را از گیاه بریده و برگ‌های قسمت پایینی را از روی آن هرس کنید. سپس انتهای قلمه را درون هورمون ریشه قرار دهید و آن را در آب بگذارید. پس از مدتی این قلمه ریشه می‌دهد و می‌توانید آن را به خاک منتقل کنید.

۱۳ نظرات
  1. ناشناس می گوید

    خوب بود

    1. محمود بختیاری می گوید

      سلام ممنون بابت توضیحات خوبتان یک سوال روش تکثیر میشه توضیح داد ممنون میشم

  2. افسانه می گوید

    سلام …آیا میتونم گل عشقه رو تو باغچه بکارم زمستان سرما نمیزنه ؟؟؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اگر در منطقه زندگی شما دمای هوا به زیر صفر درجه نمی رسد، عشقه مشکلی از بابت نگهداری در باغچه ندارد

  3. Nasstaran می گوید

    عالی بود ممنون از اطلاعات مفید شما

  4. Nasstaran می گوید

    لطفاً بفرمایید این گیاه در عرض یک ماه چند سانت رشد می کند چون من می خوام روی پنجره تراس منو که غرق نور آفتاب است هر چه زودتر بپوشاند تابه گل های توی تراس خونه نور زیاد آسیب نرساند

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      سانت دقیقی برای رشد هر ماه این گیاه گزارش نشده چرا که بستگی به شرایط نگهداری شما دارد

  5. دلیری می گوید

    سلام خوبین من جدیدا عشقه خریدم اونو از گلدون گذاشتم تو تریایوم والان دیدم پژمرده شده علتش چیست ممنون میشم رهنمایی کنید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      دلایل متعددی دارد ممکن هست موقع انتقال به ریشه ها آسیب رسیده باشه و یا به دلیل آبیاری زیاد ریشه پوسیده باشه
      بهتر هست در درجه اول ریشه گیاه رو چک کنید که سیاه و پوسیده نباشد

  6. بردیا می گوید

    سلام وقتتون بخیر ! پاپیتال رو داخل اتاق پر نور میتونم نگه داری کنم؟ بابام هی میگه حشره میوفته تو خونه.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      اگر نورتون غیر مستقیم هست مشکلی ندارد می توانید نگهداری کنید.
      برای جلوگیری از ایجاد و تولید مثل حشرات بایستی از خاک های استریل استفاده کنید و حداقل ماهی یکبار تا دو ماه یکبار خاک گیاهان رو با سموم حشره‌کش سمپاشی کنید

  7. مهناز می گوید

    سلام. ازاین گیاه زیبا ایام عیدخریداری کردم گذاشتم داخل منزل ولی نور بهش نمیرسید ِپذیرایی گذاشتم دور از پنجره
    .یکهفته پیش بیشتر برگاش سوختن نمیدونم چکار کنم بردم گذاشتم داخل حیاط بنظرتون تو حیاط درست میشه چکار کنم خواهش میکنم راهنمایی کنید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      برگ و ساقه های خشک شده رو جدا و اینکه بله بهتر هست گیاه عشقه رو در محیط بیرونی و با نور نسبتا زیاد نگهداری کنید.
      از کود آمینواسید هم برای تقویت گیاه استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.