خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

معرفی و روش نگهداری پیچک سفید / شکوه صبح (Convolvulus Cneorum)

زمان مطالعه: 9 دقیقه

معرفی

گل‌های این گیاه، کمی شبیه به ساز ترومپت است. به همین دلیل می‌گویند شکوه صبح دوست دارد ترومپت خودش را بنوازد! می‌توانید این گلهای زیبا را از بهار تا تابستان بر روی این گیاه ببینید.
پیچک سفید که در اصل متعلق به مناطق مدیترانه ای است، عاشق مقدار زیادی نور است و می‌تواند شرایط محیطی سخت را هم تحمل کند. این گیاه اغلب به صورت درختچه به فروش می‌رسد.

سرعت رشد آن تقریبا آرام است و اگر به خوبی از پیچک سفید نگهداری کنید، بین 15 الی 20 سال زنده خواهد بود. پس از 5 الی 10 سال، نهایتا یک متر رشد می‌کند.
دارای ساقه های خزنده هست و گلهای زیبا و شیپور مانند آن از اوایل بهار ظاهر می‌شوند و تا پایان تابستان باقی می‌مانند. و گل پیچک برای تصفیه هوای خانه مورد استفاده قرار میگیرد.
همچنین اگر در آپارتمان ساکن هستید، می توانید با خرید گیاه آپارتمانی طراوت و شادابی را مهمان خانه خود کنید.
با گُل سِتان همراه باشید تا روش نگهداری پیچک سفید را بدانید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

شرایط نگهداری

نور

گفتیم که گیاه پیچک اصالتا مدیترانه ای است. پس شرایط مشابهی را ترجیح می‌دهد.
پیچک به دریافت نور کامل خورشید نیازمند است. بهتر است آن را در نزدیکی یک پنجره نورگیر جنوبی قرار دهید.

البته می‌تواند نور کم و سایه نسبی را نیز تحمل کند، اما در این شرایط سرعت گلدهی اش کاهش یافته و شکوفه‌هایش به طور کامل باز نخواهند شد. شکوفه‌های آن برای کامل باز شدن، باید نور خورشید را به صورت مستقیم دریافت کنند.

روش نگهداری گیاه پیچک سفید

آبیاری

پیچک سفید جوان باید در طول فصول رشد، هر هفته آبیاری شود. اگر شاهد بارش باران بودید، گلدان گیاه را به زیر آن ببرید و اجازه دهید به خوبی سیراب شود. در طول ماه‌های خیلی گرم، هر چند روز یکبار گیاه را کاملا آبیاری کنید، تا زمانی که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود.
برای پیچک سفید، این روش (آبیاری زیاد در دفعات کم)، بهتر از آبیاری هر روزه اما در مقدار کم است. و ریشه را تشویق می‌کند تا به عمق بیشتری در خاک نفوذ کرده و در نهایت گیاهی مقاوم‌تر و محکم‌تر خواهیم داشت.

برای تشخیص میزان رطوبت خاک، از انگشت خود کمک بگیرید. یک حفره کوچک در خاک ایجاد کنید و رطوبت را بسنجید. اگر 10-5 سانتی‌متر رویی خاک خشک بود، زمان آبیاری فرا رسیده است.
گیاهان تازه را در دو سال آغازین زندگی خود دائما تحت نظر بگیرید و مطمئن شوید که میزان مورد نیاز آب خود را دریافت می‌کنند. بعد از این مدت، به مقاومت لازم رسیده و قادر خواهند بود تا بدون نیاز به کنترل از پس نیازها و کمبودهای خود بر بیایند.

دما

به لطف ترکیب شدن با گیاهان مختلف از سراسر دنیا، پیچک سفید به گیاهی با قابلیت تطبیق پذیری بالا تبدیل شده است.
کمترین دمایی که این گیاه می‌تواند تحمل کند، سردترین بازه ممکن برای گیاهان است، یعنی دمای بین منفی 6 تا منفی 9 درجه سانتی گراد.

اما نباید به این موضوع تکیه کرد، چون پیچک سفید نیز مانند سایر گیاهان از سرمای شدید و بادهای سهمگین آسیب می‌بیند. از کاشتن یا قرار دادن آن در مسیر باد خودداری کنید.
عملکرد پیچک سفید در دماهای بالا بسیار بهتر است.و می‌تواند در دمای 40 درجه نیز به خوبی رشد کند، بدون اینکه آسیبی ببیند.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

خاک

در ادامه روش نگهداری پیچک سفید در مورد خاک گیاه صحبت میکنیم:
پیچک سفید، خاک سبک تا کمی ملایم را ترجیح می‌دهد. قطعا عالی بودن زه کشی، شرط اصلی انتخاب خاک است. این گیاه در طبیعت اصلی خود، در خاکی حاوی سنگریزه، حتی در مناطق سنگی و ساحلی رشد می‌کند.
اما در خصوص ph، توصیه می‌کنیم شکوه صبح را در خاکی خنثی تا کمی باز بکارید، یعنی ph بین 8-7.
برای اینکه پیچک سفید بتواند بدون مشکل زمستان را سپری کند، باید آن را از بادهای سرد حفظ کنید. این بادهای زمستانی، دشمن اصلی این گیاه هستند. ریختن مالچ برگ کافی در پایه گیاه، می‌تواند به این امر کمک کند. اگر شکوه صبح شما گلدانی است، حتما با رسیدن پاییز آن را به داخل خانه منتقل کنید. منطقه‌ای را برای آن انتخاب کنید که خیلی گرم نباشد و نور کافی به آن بتابد. حتی بردن آن به مکانی مسقف نیز می‌تواند در برابر سرما از آن حفاظت کند. پس از پایان آخرین موج سرما، می‌توانید گلدان آن را مجدد به خارج از خانه ببرید. با نور کم شروع کنید و به مرور زمان او را بیشتر در معرض نور قرار دهید. اما آبیاری را مانند گذشته از سر بگیرید.

کوددهی

پیچک سفید پس از استقرار کامل در خاک، باید هر 3-2 سال یکبار کود دریافت کند. کوددهی را در آغاز فصل بهار، یعنی زمانی که گیاه رشد خود را آغاز می‌کند، انجام دهید.
کودهای متنوعی در بازار وجود دارند، مانند کودهای دانه‌ای، مایع، ارگانیک و هوشمند. انتخاب هر کدام از این کودها به شما بستگی دارد؛ وضعیت گیاه خود را بررسی کنید و یکی از این انواع را انتخاب کنید.
پیشنهاد ما استفاده از یک کود چند منظوره متعادل با فرمول 10-10-10 است.

همیشه کوددهی را طبق دستور و جدول نوشته شده بر روی آن انجام دهید. کوددهی بیش از حد یا خارج از زمان ذکر شده، می‌تواند سبب وارد شدن آسیبهای جدی به گیاه شود. فراموش نکنید که قبل از کوددهی خاک را خیس کنید.

هرس کردن

به طور کلی هرس کردن مداوم برای پیچک سفید ضروری نیست؛ تا زمانی که از گلدان خود خارج شود.
اگر گیاه تمایل داشت بیشتر از حد معمول رشد کند و از حریم گلدان خود خارج شود، می‌توانید آن را در پایان زمستان الی اوایل بهار هرس کنید. حدود 30-20 سانتی‌متر از آن را کوتاه کنید. در غیر این صورت، هرس کردن می‌تواند هر 4-3 سال یکبار انجام شود.

اگر دوست دارید گیاه خود را برای داشتن رشدی بهتر تشویق کنید و مایلید زمانی را برای رسیدگی به آن در نظر بگیرید، می‌توانید هرس کردن را در دفعات بیشتری انجام دهید.
در طول این کار، شاخه‌های مرده را حتما جدا کنید تا گیاه برای تولید شکوفه زیباتر و داشتن ظاهری سالم‌تر ترقیب شود. همیشه از قیچی کاملا تیز استفاده کنید، داشتن دست کش را فراموش نکنید.

سمی بودن

گیاه پیچک برای کودکان و حیوانات خانگی سمی نیست.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری گیاه پیچک سفید لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با اورژانس گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از سرویس باغبانی سیار گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

سوالات پر تکرار در مورد پیچک سفید

چگونه از فاسد شدن ریشه شکوه صبح جلوگیری کنیم؟

انتخاب بستر مناسب برای کاشت و آبیاری اصولی، برای پیشگیری از فاسد شدن ریشه ضروری هستند. شکوه صبح باید در خاکی با زه کشی عالی کاشته شود. اگر قصد دارید این گیاه را در باغچه بکارید، مناطق پست و فرورفته را برای آن انتخاب نکنید؛ زیرا ممکن است در اطراف آن چاله آب ایجاد شود.
عفونت ناشی از پوسیدگی هنگامی رخ می‌دهد که ریشه و محل تماس بدنه گیاه با خاک، برای ساعات طولانی غرقاب شده باشد. اگر حدس می‌زنید شکوه صبح شما در آستانه پوسیدگی است، بلافاصله اشتباهات خود را در آبیاری تصحیح کنید:
آب را به طور مساوی در تمام سطوح خاک بریزید. مواظب باشید بدنه و ساقه گیاه، هیچگونه تماسی با آب نداشته باشد. تنها زمانی شکوه صبح را آبیاری کنید در فصول رشد است. برای آبیاری مجدد، ابتدا خاک را چک کنید. اگر 7-5 سانتی متر رویی خاک خشک بود، می‌توانید به گیاه آب بدهید.
مالچ را از نزدیکی پایه گیاه کنار بزنید تا خاک فرصت کافی برای خشک شدن داشته باشد.

چرا برگ‌های شکوه صبح زرد می‌شود؟

1-یک دلیل رایج برای زرد شدن برگ‌های این گیاه، عدم تعادل آبیاری است. تا زمانی که زه کشی مناسب باشد، آبیاری به این سادگی نمی‌تواند مشکلی برای گیاه ایجاد کند. اما اگر آب در داخل خاک باقی بماند، پوسیدگی ریشه آغاز شده و به زرد شدن برگ‌ها منجر می‌شود.
2-زرد شدن برگ‌ها می‌تواند بر اثر کوددهی بیش از حد نیز ایجاد شود. شکوه صبح خیلی به کود نیازی ندارد، پس در این مورد زیاده روی نکنید.
3-دلیل دیگر، نور خورشید است. همانطور که از نامش پیداست، شکوه صبح در آغاز روز باز می‌شود و برای این کار، به مقدار کافی از نور خورشید نیاز دارد. مطمئن شوید که گیاه شما حداقل 6 ساعت در روز نور خورشید را دریافت می‌کند. در غیر این صورت، برگ‌ها نمی‌توانند به اندازه کافی فتوسنتز کنند و سبزینه کافی تولید نمی‌شود. نتیجه کمبود نور، زرد شدن برگ‌هاست.
4-زرد شدن برگ‌های شکوه صبح، الزاما نگران کننده نیست و ممکن است نشانه تغییر فصل باشد. در مناطقی با زمستان‌های بسیار سرد، شکوه صبح مانند گیاهان سالیانه عمل می‌کند. هوای سرد شب سبب زرد شدن تعداد کمی از برگ‌ها شده و یخ بندان، اغالب آنها را زرد می‌کند. اگر در طول زمستان این گیاه را به داخل خانه نیاورید، زرد شدن نشانه طبیعی سپری شدن عمر آن است.

چگونه باید پیچک سفید را آبیاری کنیم؟

شکوه صبحی که به تازگی کاشته شده است، برای چند هفته اول باید به صورت روزانه آبیاری شود. بعد از این مدت، بسته به نوع خاک و آب و هوا، شاید لازم باشد این مقدار را به دو بار در هفته کاهش دهید. خاک‌های رسی رطوبت را بیشتر از خاک‌های ماسه‌ای در خود حفظ می‌کنند. پس اگر گیاه خود را در خاک ماسه‌ای کاشته‌اید، باید بیشتر آن را آبیاری کنید.
به طور کلی، نیازهای آبی شکوه صبح متوسط است و اگر در خاک به خوبی مستقر شود، می‌تواند دوره‌های طولانی خشکی را نیز سپری کند. پیشنهاد ما این است که زمانی این گیاه را آبیاری کنید که 5-3 سانتی متر از سطح خاک خشک شده باشد.
آب باید در محدوده ریشه گیاه ریخته شود و هرگز بدنه آن را خیس نکند. محدوده ریشه، حدودا 30-15 سانتی متری اطراف پایه گیاه را اشغال می‌کند. سیستم آبیاری قطره‌ای برای چنین گیاهانی بسیار مناسب است. جایگزین خانگی آن، می‌تواند آب پاش‌های دارای سری سوراخ باشد. بدین شکل بسیار راحت‌تر از آب پاش‌های بدون سری می‌توانید میزان آبیاری را کنترل کنید. شکوه صبح را مانند گیاهان دیگر، در آغاز روز آبیاری کنید تا برگ‌ها تا پایان روز برای خشک شدن زمان داشته باشند. خیس ماندن برگ‌ها احتمال حضور بیماری و کپک را تقویت کرده و در نهایت سب تضعیف آن‌ها می‌شود.
آبیاری کامل خاک (حدودا تا عمق 20 سانتی متری) که هر چند روز یک بار انجام می‌شود، در مقایسه با آبیاری کم روزانه بسیار مفیدتر است. آبیاری عمقی ریشه را تشویق می‌کند تا بیشتر در درون خاک نفوذ کند؛ نتیجه این نفوذ عمقی، داشتن گیاهی مستحکم‌تر است که می‌تواند خشکی را راحت‌تر تحمل کند.

آیا پیچک سفید به کوددهی نیاز دارد؟

قبل از کاشت شکوه صبح‌های جوان و نوپا در بستر، خاک را با کود مناسب ترکیب کنید.
اما شکوه صبح‌های بالغ و مستقر شده در خاک، باید در آغاز بهار کوددهی شوند و مجدد در میانه فصول رشد نیز کود کافی دریافت کنند. پس حدودا دو بار کوددهی برای آن کافی است، یک بار در آغاز بهار و یک بار هم در آغاز تابستان.
از کوددهی این گیاه در اواخر فصل رشد (تابستان) خودداری کنید، زیرا این کار رشد بخش‌های جدید را متوقف کرده و زمینه ساز نابودی آنها در نخستین موج‌های سرما می‌شود.
از میان کودهای مایع، گرانوله، ارگانیک، هوشمند و … به فراخور نیاز خود، یکی را انتخاب کنید. اما در مورد ترکیبات، توصیه می‌کنیم محصولی با فرمول متعادل ویژه گلدهی استفاده کنید. مانند 5-10-5؛ و یا کودی با میزان برابر عناصر مانند 20-20-20.
می‌توانید نیاز به کوددهی را با ریختن یک لایه 5-3 سانتی متری از مالچ یا کمپوست بر روی خاک کاهش دهید. زیرا مالچ ضمن وارد کردن عناصر ضروری موجود در خود به خاک، کیفیت کلی آن را نیز افزایش می‌دهد.

شکوه صبح به چه دمایی برای رشد نیاز دارد؟

خوشبختانه پیچک سفید گیاه تطبیق پذیری است. این گیاه در طی زمان به طور مکرر با گیاه دیگران پیوند خورده و ترکیب شده است، به همین دلیل مقاومت بالایی در برابر خشکی و دماهای مختلف دارد. کمترین بازه دمایی قابل تحمل برای او، بین 6- و 9- درجه سانتی گراد است.
اما فراموش نکنید که این گیاه نسبت به موج‌های شدید سرما و یخ بندان بسیار حساس است؛ پس آن را در معرض وزش بادهای سرد و شدید قرار ندهید.
واکنش این گیاه در برابر دماهای بالا بسیار شگفت انگیز است؛ حتی دمای 40 درجه سانتی گراد نیز هیچ اثر منفی بر آن نمی‌گذارد! پس تا کنون متوجه شده‌اید که اگر در مکانی بسیار سرد یا بسیار گرم زندگی می‌کنید، پیچک سفید می‌تواند برای شما یک استثنای عالی در بین گیاهان مختلف باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.