خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

به سادگی آب خوردن کاشت و تکثیر گل رز را یاد بگیرید

زمان مطالعه: 10 دقیقه

کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که از گل رز خوشش نیاید. این گل آنقدر متنوع است که تقریبا با هر سلیقه‌ای جور در می‌آید و هر کسی بالاخره گونه‌ای از آن را می‌پسندد. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که از گل رز خوشتان می‌آید و همچنین فضای کافی برای پرورش و تکثیر از گل رز را دارید، اما روش کاشت و تکثیر آن را بلد نیستید، این مطلب از فروشگاه گل وگیاه گُل‌سِتان را از دست ندهید. در این مطلب درباره روش تکثیر و کاشت گل رز برایتان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


انتخاب رز مناسب

قبل از اینکه سراغ کاشت گل رز بروید، انتخاب یک گل رز مناسب مهم‌ترین کاری است که باید انجام دهید. یک گل رز مناسب دارای شاخصه‌های زیر است:

  • به اندازه باغچه شما بخورد، چراکه بعضی از انواع گل رز نیاز به فضای زیادی برای رشد دارند
  • متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه‌ی شما باشد.
  • از نوع گلش خوشتان بیاید.
انتخاب رز مناسب ، قدم اول قبل از کاشت و تکثیر گل رز
گل رز آبی


محل مناسب برای کاشت گل رز

بعد از انتخاب نوع گل رز خود، نوبت به انتخاب محل مناسب برای تکثیر و کاشت گل رز می‌رسد. دراین‌باره باید درنظر داشته باشید که محل مناسب برای کاشت گل رز هلندی اولا باید آفتاب‌گیر و چرخش هوای خوبی داشته باشد. پس از آن نوبت به خاک می‌رسد، خاک گل رز باید خاکی مرطوب با زهکشی خوب و مقوی باشد. درشت شدن گل رز علاوه بر شرایط محیطی مناسب نیاز به تقویت و کوددهی منظم دارد.

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان

درنهایت نیز رز باید حداقل شش ساعت در روز آفتاب بگیرد؛ بنابراین محلی که برای کاشت گل رز انتخاب می‌کنید، باید آفتابگیر و نورانی باشد. اگر این میزان آفتاب در منطقه شما نیست، حداقل اطمینان حاصل کنید که آفتاب صبحگاهی به آن می‌خورد. آفتاب صبحگاهی، شبنم‌ها را خشک می‌کند و احتمال بیماری گل را کم می‌کند.

بیشتر مطالعه کنید: راهنمای انتخاب گل رز برای روز ولنتاین


روش کاشت رز در باغچه

کاشت گل رز در باغچه بسیار ساده است فقط باید حواستان باشد که بین گیاهان فضای خالی کافی وجود داشته باشد؛ این امر شیوع حشرات و بیماری‌ها را در بین آنان کم می‌کند. معمولا بین رز‌های استاندارد 60 سانتی‌متر فضا لازم است و اگر رز شما کوچک‌تر باشد این فضا هم کمتر می‌شود. بهترین نوع گل رز برای باغچه رزهایی با گلبرگ های دورنگ است که به صورت انبوه در باغچه رشد کرده و گل می‌دهد.

پس از یاد گرفتن روش کاشت گل رز باید به آبیاری آن دقت کنید. برای آبیاری بوته رز باید آب را دقیقا دور ساقه گل بریزید. به‌این‌منظور لوله‌های آبرسانی قطره‌ای برای عالی هستند ضمن اینکه با آن‌ها در مصرف آب نیز صرفه‌جویی می‌شود. در طول نگهداری از گل رز شاخ و برگ‌ها را تا جای ممکن خشک نگه دارید؛ این کار باعث کاهش بیماری در گل رز شما می‌شود. موقع کاشت گل رز یک لایه 3 الی 4 سانتی‌متری از مالچ هم پای آن بریزید. مالچ مانع از رسیدن نور به زمین و رویش علف‌های هرز در اطراف رز می‌شود و در نتیجه گل رز شما به‌خوبی رشد خواهد کرد و سر و کله علف‌های هرز اطراف آن پیدا نخواهد شد. همچنین فراموش نکنید که گلبرگ‌های رز را چند وقت یک بار بچینید. این کار جوانه‌های تازه را تحریک می‌کند و ریسک بیماری را کاهش می‌دهد. ضمن اینکه هرس کردن ساقه رزها نیز ضروری است، چرا که با این کار می‌توانید چوب‌های مرده را جدا کرده و باعث تقویت حرکت جریان هوا در اطراف گیاه شوید.

اگر دوست گل رز شما رشد خوبی داشته باشد و خیلی زود بالغ شود و آن را تکثیر کنید، به گل رز خوددر اوایل بهار و تابستان کود بدهید. همچنین اگر دوست دارید رز شما به شکوفه‌دهی ادامه دهد، کوددهی را قطع نکرده و اواسط تابستان هم به آن کود بدهید. فقط یادتان باشد بعد از عبور از اواسط تابستان تا سال بعد به گل رز خود کود ندهید، چرا که گیاه تا آخر تابستان کنار همراه شما خواهد بود و پس از این زمان یعنی در فصل پاییز گیاه کم‌کم رخت بربسته و آماده دوران خفتگی می‌شود تا در بهار سال بعدی با طراوت و تازگی و انرژی در کنار شما باشد.

مطلب پیشنهادی: مفهوم، تاریخچه و انواع گل رز

قلمه گل رز

روش تکثیر گل رز

بعد از کاشت نوبت به تکثیر گل رز می‌رسد. تکثیر گل رز عموما از طریق قلمه‌زنی صورت می‌گیرد. برای اینکار نیاز به ساقه‌چینی است. ساقه‌چینی را باید در بهار و زمانی که بوته فاقد گل است انجام دهید، چرا که انجام آن در پاییز باعث می‌شود که گیاه‌تان در زمستان ضعیف شود. برای انجام اینکار ابزار ساقه‌چینی شما باید تیز و استریل شده باشند.

درنظر داشته باشید اگر رز شما از نوع رونده است، در چند سال نخست آن را ساقه چینی نکنید و وقتی هم زمان چیدن ساقه‌هایش رسید، به میزان کم این کار را انجام دهید، چراکه خیلی از شکوفه‌های گل رز رونده روی ساقه‌های قدیمی رشد می‌کنند و با بریدن ساقه‌های قدیمی، شکوفه‌های کمتری خواهید داشت.

روش تکثیر گیاهان آپارتمانی را یاد بگیرید: همه آنچه درباره تکثیر گیاهان آپارتمانی و روش های آن باید بدانید

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

روش انتخاب قلمه مناسب برای تکثیر گل رز

مهترین بخش تکثیر گیاه رز انتخاب قلمه‌ی مناسب است. که در انتخاب آن باید توجه داشته باشید. به‌این‌منظور باید قلمه از یک مادر خوب (مرغوب) باشد و همچنین قلمه‌های انتخابی سالم و قوی و حدوداً یک ساله باشند. هر قلمه باید ضخامتی حدود یک مداد یا بیشتر و طول حداقل 10 سانتی‌متر داشته باشد. علاوه‌براین قلمه‌ها نیز باید داری جوانه یا همان برجستگی‌های روی ساقه که محل رویش شاخه‌های فرعی است، باشند.

تکثیر گل رز عموما از دو طریق امکان‌پذیر است:

  • قلمه زدن زمینی (قرار دادن آن در خاک گلدان یا باغچه)
  • قلمه زدن هوایی

قلمه زنی زمینی

برای تکثیر گل رز از روش قلمه زدن زمینی گام‌های زیر را طی کنید:

  • قلمه مناسب را انتخاب کنید.
  • انتهای قلمه‌ها را به‌صورت اریب و زاویه‌دار (۴۵ درجه) برش بزنید.
  • دو سوم از قلمه‌ها را در خاک قرار دهید و پای آن را محکم کنید. خاکی که انتخاب می‌کنید باید رطوبت را در خود حفظ کند به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که از ماسه استفاده کنید.
  • بعد از کاشت قلمه‌ها را به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.
  • در روز‌های ابتدایی هر روز قلمه‌ها را آبیاری و از مرطوب بودن خاک آن مطمئن شوید. به‌طور معمول قلمه‌های گل رز به دو ماه زمان برای ریشه‌زنی نیاز دارند؛ بعد از این مدت می‌توانید آن‌ها را از بستر خارج و در مکانی که می‌خواهید بکارید.

بیشتر مطالعه کنید: آموزش جامع نگهداری از گل رز رونده و تکثیر آن

قلمه زنی هوایی گل رز

قلمه زنی هوایی یکی دیگر از راه‌های مطمئن برای تکثیر گل رز است. اگر بعد از کاشت گل رز خود، تصمیم به تکثیر آن از طریق قلمه‌زنی هوایی دارید، گام‌های زیر را دنبال کنید:

  • بعد از انتخاب قلمه و جدا کردن شاخ و برگ آن، بدون اینکه آن را از گیاه مادر جدا کنید، محلی زیر برجستگی را انتخاب و به اندازه ۱.۵ تا ۲ سانتی‌متر پوست آن را دور تا دور جدا کنید. دقت کنید که به ساقه اصلی آسیبی نرسانید و فقط پوست را جدا کنید.
  • سپس با یک کیسه پلاستیکی ضخیم پایین آن را ببندید و درون آن را از کود و خاک برگ پر کنید و آن را ببنید (به نحوی که قسمت بدون پوست در بین خاک قرار گیرد)
  • بعد از حدودا 8 هفته و ریشه زدن، می‌توانید قلمه را جدا و داخل گلدان یا باغچه بکارید.
  • فصل جابجایی گل رز و تکثیر و قلمه زنی آن فصل بهار است.

مطلب پیشنهادی: چطور گل رز ارزان بخریم؟

قلمه زدن هوایی گل رز

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه درباره روش کاشت و تکثیر گل رز لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق مشاوره آنلاین گیاه گُل‌سِتان استفاده نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در محل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان


سوالات پرتکرار شما درباره روش نگهداری گل رز

نور مورد نیاز گل رز چه قدر است؟

بسیاری از انواع رزها روزانه حداقل به دریافت 6 الی 8 ساعت نور خورشید نیاز دارند تا بتوانند شکوفه بزنند و ظاهر زیبای خود را نیز حفظ کنند. اگر رز را در سایه قرار دهید، کمتر از رزی که در نور است شکوفه می‌دهد و ظاهری بلندتر و آشفته‌تر پیدا می‌کند.
علاوه بر این، رزی که در سایه قرار گرفته است بیشتر در معرض ابتلا به آفات و بیماری‌هاست. رز بر خلاف بسیاری از گیاهان از دریافت نور مستقیم خورشید لذت می‌برد. اگر در منطقه‌ای گرم و خشک زندگی می‌کنید که آفتاب در آنجا بسیار شدید می‌تابد، رز را در جایی قرار دهید که تا میانه روز نور خورشید را دریافت کند و پس از آن کمی سایه داشته باشد. جالب است بدانید نور خورشیدی که در آغاز روز می‌تابد برای رز بسیار مفید است. این نور سریعا رطوبت برگ‌ها را خشک کرده و با این کار، ریسک ابتلای گیاه به عفونت‌های قارچی را کاهش می‌دهد.

چه خاکی برای گل رز مناسب است؟

رزها عاشق خاک غنی هستند. برای کاشت گل رز فراموش نکنید که خاک آن‌ حتما باید دارای زهکشی مناسبی باشد. رزها بسیار انطباق پذیر بوده و خیلی در مورد خاک حساس نیستند، اما به هر حال بهترین نوع خاک برای آن‌ها، مخلوطی از خاک گلدان و کمپوست است. به‌این‌منظور باید دو سوم گلدان را با خاک گلدان و یک سوم باقی را با کمپوست پر کنید. می‌توانید کود گرانول مخصوص گل رز را نیز به این ترکیب اضافه کنید. این نوع خاک برای رز بسیار ایده‌آل است؛ چون ضمن متخلخل بودن و حفظ رطوبت، دارای مواد معدنی است و نیازهای گیاه را به خوبی برطرف می‌کند. برای بهبود عملکرد خاک جهت زهکشی آب اضافی، می‌توانید مقداری پرلیت به آن اضافه کنید. حدودا یک پیمانه کافی است. ضمنا می‌توانید در این مرحله برای غنی‌تر کردن خاک، به آن غذای ماهی نیز اضافه کنید!

چه فصلی مناسب کاشت گل رز است؟

دو زمان را به عنوان زمان‌های طلایی کاشت رز توصیه می‌کنیم، اولین زمان،در فصل بهار و پس از آخرین موج سرماست
رزی که در آغاز بهار کاشته می‌شود، قبل از آغاز گلدهی در زمین جای می‌گیرد و همچنین تا هنگام رسیدن گرمای تابستان، به‌خوبی در خاک مستحکم شده است. زمان بعدی،در فصل پاییز، حداقل 6 هفته قبل از آغاز سرمای جدی هواست. در این شرایط رز قبل از اینکه به خواب زمستانی فرو برود، فرصت کافی برای محکم شدن در خاک را دارد. توجه داشته باشید که بهتر است زمستان را برای این کار انتخاب نکنید، چون زمین کاملا یخ زده است و نمی‌تواند خانه خوبی برای رز تازه کاشته شده باشد. به‌طورکلی، هر چه زودتر برای کاشت رز اقدام کنید بهتر است. بخصوص اگر رز را به‌صورت نهال جوان خریداری کرده‌اید. بااین‌حال اگر رز شما گلدانی است و فقط قصد دارید آن را به خاک و یا گلدان بزرگتر منتقل کنید، می‌توانید در سایر ایام سال نیز این کار را انجام دهید.

آیا می‌توان رز را در آپارتمان نگهداری کرد؟

بله، به‌این‌منظور رزهای مینیاتوری یک انتخاب عالی هستند. البته که امروزه تقریبا تمام انواع گل رز را می‌توانید در داخل خانه نیز نگهداری کنید، به‌شرطی‌که شرایط ایده‌آل برای آنها فراهم باشد. اکثر رزها باید در گوشه آفتابی یا کنار پنجره نورگیر قرار بگیرند، اما بعضی از آن‌ها تحت نورهای مصنوعی نیز رشد خوبی خواهند داشت. رزهای مینیاتوری، محبوب‌ترین نوع رزهای آپارتمانی هستند. این رزها در مقایسه با سایر اعضای خانواده خود، به بیشترین میزان نور نیاز دارند. پس آنها را فقط در صورتی انتخاب کنید که بتوانید نور مورد نیازشان را فراهم کنید. اگرهم دوست دارید سایر رزها را در خانه پرورش دهید، می‌توانید گونه‌های رز را انتخاب کنید که در سایه نسبی هم می‌توانند رشد کنند. اگر در منزل خود قفسه بلندی دارید، رز رونده می‌تواند جلوه دراماتیک و عاشقانه‌ای به فضای شما ببخشد. می‌توانید رزهای رونده را در تعداد بالا با رنگ‌بندی‌های مختلف در یک گلدان بزرگ بکارید تا رنگین‌کمانی از رزهای آبشاری داشته باشید.

بهترین روش تکثیر گل رز چیست؟

محبوب‌ترین و در عین حال ساده‌ترین روش برای تکثیر گل رز، قلمه زدن آن از طریق ساقه است. برای قلمه زدن رز از طریق ساقه، به گیاهی سالم احتیاج دارید. بعد از انتخاب گیاه باید ساقه گیاه را جدا کنید و آن را در گلدانی کوچک بکارید تا به گیاهی مستقل و زیبا تبدیل شود. بهار بهترین زمان برای جدا کردن این ساقه است، چون در این زمان جوانه‌های جدید شروع به رشد می‌کنند و هنوز گل‌های زیادی ندارند. بهترین منطقه برای جدا کردن این ساقه نیز، بخش‌های جانبی گیاه است. برای قلمه زدن گل‌های متصل به ساقه را از آن جدا کنید، چون گلها به انرژی نیاز دارند در فرایند تکثیر باید تمام انرژی ساقه صرف رشد مجدد آن شود نه گل‌ها. پس از آنکه ساقه را در گلدان کاشتید، روی گلدان را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید تا رطوبت گیاه حفظ شود. فقط مواظب باشید که این پلاستیک به سطح برگ‌ها برخورد نکند چون باعث ایجاد عفونت‌‌های قارچی روی آن‌ها می‌شود.

۱۳۵ نظرات
  1. ayob می گوید

    سلام بوتهای گل رز خاص هم دارین .ممنونم

    1. گُل‌سِتان می گوید

      سلام. ما فعلا در حوزه گل های شاخه بریده کار میکنیم و هیچ نوع بوته ای نداریم. اما امیدوارم در آینده نزدیک این امکان هم فراهم بشه.

      1. اهورا ربانی می گوید

        سلام من در باغچه یه رز بزرگ دارم میخوام چند شاخشو توی گلدون بکارم ولی هر کاری میکنم خشک میشن داخل اب گذاشت خشک شد داخل گلدون کاشتم خشک شد نمیدونم چطوری توی گلدون بکارم خشک نشه

        1. حسن می گوید

          بکار بعد ی نایلون روش بکش تا عادت کنه بعد ی هفته نم نم باز کن

      2. جواد می گوید

        سلام من گل رز خریدم گلهاش خشک شدن ریختن،برگ یکی از گلدانها کمرنگ شده توی حیاط گذاشتم بجز اب مواد مغذی خانگی چیزی هست که بدم

        1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

          سلام
          نیاز به آبیاری زیاد و کودهای تقویتی مناسب دارد

          1. زهره می گوید

            سلام من بذرو از خود گیاه تهیه کردم دو ماه هم در یخچال قرار دادم ولی در دستمال مرطوب نذاشتم الان چه موقع باید بکارمشون واینکه بازم باید در یخچال بین دستمال مرطوب قرار بدم میشه راهنمایی کنید لطفا

          2. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

            سلام وقت بخیر .
            برای سبز شدن بذر گل رز حتما برای یک مدت داخل دستمال مرطوب در یخچال قرار دهید و در اواخر پاییز در فضای باز در گلدان بکارید

      3. آسیه موسوی می گوید

        خیلی اطلاعات خوبی بدست آوردم
        ممنونم از گل ستان

  2. Farzaneh می گوید

    سلام ،من یه گلدان رز مخملی بزرگ خریدم موقع خریدن دو تا رز مخملی بزرگ خوشگل داشت بعد یه مدت گلبرگهاش و ریخت حالا ۳تا غنچه داده ولی وقتی غنچه ها باز کردن یه رز خیلی کوچک شدن شاید بگم ۱/۵رز قبلی، دلیلش چیه؟

    1. گل‌ستان می گوید

      گلدان رز در ابتدا در گلخانه با هوای مرطوب و آبیاری زیاد رشد کرده است و قطعا گلهای درشتی خواهد داشت .در مکان جدید احتمالا رطوبت کم است و هوا گرمتر است و آبیاری کمتر از اندازه ای که باید باشد بوده است . به همین علت برگها و گلهای بعدی ریز و تعداد آنها کم میباشد. سعی کنید موارد بالا را برای گیاهاتان فراهم کنید. اما لازمه بدونید که با خنک‌تر شدن هوا در اواخر شهریور و پاییز گلها درشت خوهند شد.
      سوالی بود باز در خدمت شما هستیم.

    2. اهورا ربانی می گوید

      سلام من در باغچه یه رز بزرگ دارم میخوام چند شاخشو توی گلدون بکارم ولی هر کاری میکنم خشک میشن داخل اب گذاشت خشک شد داخل گلدون کاشتم خشک شد نمیدونم چطوری توی گلدون بکارم خشک نشه

      1. مجتبی می گوید

        با درود من یه سوالی داشتم که ایا می‌شود دو نوع گل رز را در یک گلدان ده لیتری کاشت. مرسی

  3. Nari می گوید

    سلام. من دو تا گلدان رز گرفتم که یکیش رز زرد لب اتشی بود و اون یکی نارنجی لب قرمز بود وقتی اوردم خونه بعد از مدتی گلا ریخت و دوباره غنچه داد و گلا که باز شدن تک رنگ بودن و لبه هاشون رنگی نبود دلیلش چی میتونه باشه باید براشون کود بگیرم یا چی؟

    1. گل‌ستان می گوید

      سلام، شرایط محیطی مانند نور کم . جابجایی گلدان از گلخانه به خانه می تونه باعث تغییر رنگ گل شود. اما اگر ژنوتیپ گیاه همان رزلب آتشی باشه در آینده گلهای لب آتیشی خواهد داد.

  4. محمدرضا حاتمی می گوید

    سلام قلمه گل روز زدم در پاییز تو گلدان در مغازه جلو شیشه نگه میدارم جوانه زده وبرگهارا بازکرده برگهای تر دارد بعداز چند روز برگها سیاه شده و پژمرده میشود علت چیست

    1. گل‌ستان می گوید

      سلام، رطوبت زیاد و بیماری های قارچی علت سیاهی برگهای جدید و تازه می باشد. اگر رطوبت زیاده کنترلش کنید از قارچ کش برای گیاهاتان استفاده کنید.

  5. نیلو می گوید

    سلام
    شاخه ی گل رزی دارم ماههاست در اب گذاشتم برگ داده و غده های ریشه زده ولی ریشه هاش رشد نمیکنند و دراز و کشیده نمیشن تا بکارم تو خاک !
    باید چیکار کنم ؟ رشدش متوقف شده

    1. مهدي می گوید

      سلام. قلمه های رز به روش هوایی زده ام. ایا نیاز به ابیاری دارند؟

      1. مسئول سفارشات و موجودی می گوید

        در پاسخ به مهدی.
        سلام. رطوبت مورد نیاز هست.

    2. سیاوش می گوید

      تا زمانی که آب کافی در اطرافش هست رشد آن همینطور و ضعیف میماند شما اکنون آن را به خاک انتقال دهید

  6. مریم می گوید

    سلام خسته نباشید من قلمه رز رو داخل خاک برگ و ماسه کاشتم الان جونه زده کوچیکی زده بنظر شما تا کی میتونم صبر کنم آخه میترسم جابجا کنم از بین ببره و ریشه اش خراب بشه؟ و درضمن چهار قلمه با هم کاشتم داخل یک ظرف .

    1. کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان می گوید

      در پاسخ به مریم.
      سلام.جونه ها رز باید ۵تا ۸ سانت رشد کنند تا ریشه خوب داشته باشد تا اخر اردیبهشت می توانید انرا نگه دارید.

  7. مهدي می گوید

    سلام وتشکر طبق دستور قلمه هوایی رز زدم. نیاز به ابیاری هم دارد؟

  8. سیدعلی موسوی می گوید

    سلام
    عرض تبریک سال نو
    خسته نباشید ازاینکه پاسخ سول ها بامتانت میدهید بسیار ممنونم

    1. مسئول سفارشات و موجودی می گوید

      سلام خیلی ممنون سال نو شما هم مبارک
      انجام وظیفس

      1. نرگس می گوید

        سلام قلمه گل رز زدم تو خونه جوونه زدن روی گلدونارو نایلن کشیدم بخوام ببرم توگلخونه باید بازم روشون نایلن باشه ممنون میشم جواب بدین

        1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

          سلام دوست عزیز گل ستان وقتتون بخیر
          قلمه ها ۳ تا۴ ماه وقت لازم دارد تا ریشه کامل داشته باشد
          مکان مرطوب برای ریشه دادن مناسب است

  9. علیرضا می گوید

    باسلام
    عرض تبریک سال نو
    من سال گدشته یک بوته گل رز سفید داخل باغچه کاشته بودم
    الان که فصل بهار شده احساس میکنم که خشک شده

    امکان داره بنده را راهنمایی کنید

    1. مسئول سفارشات و موجودی می گوید

      سلام.احتمالا سرما زدگی زمستانه ویا کم ابی باعث ان شده با هرس قسمت های خشک و زیاد اب دادن گیاه شما زنده شده ورشد میکند.

  10. ناشناس می گوید

    سلام چند روز پیش چند بوته چند ساله گل رز رو از باغچه به باغچه بزرگتری جابجا کردیم و دقت کردیم ریشه ها با خاک و سالم در بیان اما بوته ها دارن پژمرده میشن نیاز هست کاری بکنیم و اصلا کارمون درست بوده؟

    1. کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان می گوید

      سلام. احتمالا درست کاشته نشده و ریشه های ان هوا خورده است. محل کاشت را چک کنید وخاک بیشتری ریخته و ابیاری زیاد انجام دهید.

  11. قیاسی می گوید

    سلام من ۴ گلدان رز ویک گل ‌کاغذی خریدم .و با فاصله ی ۴۰ سانتی از هم کاشتم به نظرتون مشکلی ایجاد نمیشه درضمن کنار دیوار کاشتم.

  12. ناشناس می گوید

    ..لابا تشکر از زحمات شما هر وقت قلمه رز رو میکارم جوانه که زد خشک میشه لطفا رردراهنما یی کنید

  13. AMIRASGHARI می گوید

    سلام . من تقریبا ۲۰۰ تا گل رز قلمه زدم تو ی گلخونه کوچیک اینا ریشه داده بودن و برگ هاشون درشت بود اما از وقتی گذاشتمشون تو گلدون برگ هایی ک تازه در اومده تازک ترشدنو نوکشون هم خشک میشه باید چیکار کنم ؟؟؟؟؟

  14. ناشناس می گوید

    سلام وقت بخیر .من در باغچه به طول دو و عرض یک تعداد پنج بوته گل رز کاشتم و گرفته وهمچنین گل هم دادن ولی بر روی برگها سفیدک زده ،بااینکه سم قارچ کش زدم در چند نوبت ولی از بین نرفته .چکار کنم .سپاس

    1. کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان می گوید

      سلام. سم قارچکش سقید سطحی از فروشگاه ها تهیه کنید مانند سلفور. دو گرم در یک لیتر اب حل کرده و برگه و ساقه ها را اسپری کنید.تکرار سمپاشی.

  15. ملیسا می گوید

    سلام
    من گل رز چیده شده رو کاشتم و روی گلدان و ساقه ها رو با پلاستیک کاملا پوشوندم و تو آفتاب قرار دادم . از بعضی جاهای ساقه ها جوانه زده . این به معنی اینه که کاشت رزهام داخل گلدان جواب داده؟الان محیط داخل گلدان مرطوب هست . چند روز باید با پلاستیک پوشانده بمونه؟

    1. کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان می گوید

      سلام.شما ساقه های گل رز رو قلمه زده اید و بعضی از انها ریشه دار شده اند باید محیط انرا مرطوب نگهداریدتاجوانه های انرشد کرده و ریشه های بیشتری داشته باشد بعداز ان میتوانید به گدان باخاک انتقال دهید.

  16. نگین می گوید

    سلام، من سه تا رز مینیاتوری دارم که هرسه سرحال هستن و گل هم دادن . فقط چند روزه متوجه شدم چندتا از برگها روشون خال های سفید ایجاد شده. شکل پودری نیست و داخل برگهاست. میتونه به خاطر غبارباشی در آفتاب باشه؟

  17. حسن می گوید

    من میخام گل رز قرمز خوش بو مخملی (میسترلینکلن) بخرم از کجا بخرم

    1. کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان می گوید

      بوته رزرا از تولید کنندگان و بازار گل محلاتی تهیه کنید.

  18. Fatemeh می گوید

    سلام خسته نباشید
    من یه هفته پیش از گلایی که برام هدیه اورده بودن قلمه زدمو گذاشتم تو خاک همینطوری
    بعد الان میبینم که جوونه زدن
    به نظرتون ریشه دار میشن؟؟؟؟

    1. کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان می گوید

      باسلام . گیاه باید دارای ریشه های سفید قوی باشد و حداقل ۵ تا ۱۰ سانت بلند باشد .

  19. ابوالفضل می گوید

    سلام خسته نباشید
    میخواستم بدونم میشه رز را در گلدان بزرگ کاشت؟ البته تو حیاط چون باغچه نداریم

    1. کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان می گوید

      با سلام . بله بستگی به سایز بوته دارد میتوانید بوته رز مینیاتوری را در یک گلدان کوچک کاشت و پرورش داد.

  20. زهرا می گوید

    سلام من یه گل رز توی حیاط داشتم از اون توی گلدون قلمه زدم و الان رشد کرده و جوانه زده و توی محیط حیاط نگداری میکنمش.واسه این گل چه کار هایی باید انجام بدم؟

    1. کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان می گوید

      با سلام . آبیاری منظم . نور زیاد . مواد مغذی گیاهی

  21. ناشناس می گوید

    سلام گل رز رو اگر با ریشه و خاک و گل همراه ریشه ش از یه مکان باغچه جدا کنیم و به یه جای دیگه ای از باغچه انتقال داده بشه . با هوای الان خشک میشه ؟؟؟

    1. کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان می گوید

      سلام. اگر با ریشه کامل درآورده شود و اطراف آن را خاک بریزید بعد از کاشت و آبیاری هیچ مشکلی پیش نمی آید.

    2. اقا می گوید

      سلام من گل رز رونده را در گلدان کاشته ام بعد از چند روز ساقه خشک میشود به روشی که در عکس بالا است

      1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

        سلام لطفا از طریق whatsapp عکس های مربوطه را ارسال بفرمایید

  22. محمد می گوید

    من چند گل رز دارم توی باغچه که خیلی خوبن اما جدیدن روی ساقهاش پشه داره چه کار کنم

  23. ناشناس می گوید

    سلام ممنون از مطالب بسیار خوبتون من تا حالا گل و باغچه نداشتم ولی الان دارم و با راهنمایی های شما میخوام یک باغچه پر از گل درست کنم.با تشکر سارا

  24. مهدی می گوید

    سلام. وقت بخیر. من چند سال پیش یه گل محمدی پر از گل توی باغچه خونه کاشتم. الان چند ساله اصلا گل نمیده. فقط شاخ و برگ میده

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام کودهای تقویتی به گل بدهید

    2. kaveh. می گوید

      درود.
      باید هم نور کافی دریافت کنه و هم اینکه هرس بشه تا از شاخ وبرگ‌های تازه گل بده.

  25. فاطمه می گوید

    سلام خسته نباشید من یه گل رز خریدم فروشنده بهم گفت روز دوبار بهش آب بده ولی الان برگاش دارن زرد میشن چیکار کنم از آب زیاده یا نور آفتاب شدید؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      نور آفتاب برای گل رز بسیار خوب می باشد و البته که آبیاری زیاد و عدم زهکش مناسب گلدان سبب این عارضه شده است

  26. محمد می گوید

    با سلام من یک گل رز رونده خریدم گلدونش کوچیک بود عوضش کردم چند روز بعد کم کم برگهاش خشک شد وریخت وغنچه هاش هم کامل باز نشد الان بدون برگه ولی ساقه خشک نشده لطفا راهنماییم کنید

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      لطفا خاک اطراف ریشه را چک بفرمایید و خاکی بیشتری بریزید و همچنین آبدهی را بیشتر بفرمایید

  27. یلدا می گوید

    سلام من گل رز رونده خریدم هر روز ابیاری میکنم و زیر نور افتاب مستقیم هست حدودا ۱۲ساعت زیر نور افتاب هست ولی گلهاش پژمرده شده و غنچه هاش باز نمیشن و قهوه ای شدن؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام لطفا از طریق whatsapp عکس مربوطه را ارسال بفرمایید

    2. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام لطفا از طریق whatsapp عکس مربوطه را ارسال بفرمایید تا بررسی شود

  28. علی می گوید

    سلام وقتتون بخیر گل رزقلمه زدم بعد ۲۰روز جونه زدو سرحال بودن تا چند رو پیش که هوا گرم تر شدجونه ها سیاه شدن و خشگ شدن روزی یک وعده عصر ابیاری میکنم امکان داره قلمه هادوباره جون بگیرند؟ممنون میشم راهنمایم کنید

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت شما هم بخیر
      اگر قلمه ها ریشه دار شده باشند نیاز به آبیاری زیاد و اسپری آب روی برگها و ساقه اصلی گیاه می باشد

  29. مسعود می گوید

    بنظر خودم شش ماه گذشته دلقک بازی در آوردم البته با راهنمای عوضی بهترین بوته گل محمدی چندین قلمه در انواع خاک زدم همه آنها با آنهمه وقت نگرفت حالا فهمیدم که ده روز یک‌مرتبه آب دادن و خشکی باعث این شکست بد شده بهرحال سوم خرداد است و با آموزش های شما دست بکار میشم تشکر و عیدتان مبارک ابوالقاسمی کرمان

  30. سمیه می گوید

    سلام ممنون ازراهنمایی هاتون اوایل اسفندچندقلمه رزکاشتم توباغچه شاخه وبرگشون هم سبزشده حالادارن خشک میشن اول برگهازردوپژمرده میشه بعدقلمه ازبالاپایین خشک میشن دلیلش چی میتونه باشه ممنون میشم راهنمایی کنید

  31. الناز می گوید

    سلام خسته نباشید.من علاقه زیادی به داشتن بوتع رزهای گل فروشی که شاخه بریده میفروشند هستم. انواع رونده و…. رو تهیه کردم. ولی بوته اون رز اصلی اینجا پیدا نمیشه. به نظر جنابعالی میتونم گل شاخه بریده تهیه کنم و به صورت گفته شده قلمه بزنم؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام . وقت عالی بخیر
      با خرید بوته رز هلندی و کاشت و مراقبت از آن میتوانید گل رز شاخه بریده داشته باشید .
      موفق باشید

  32. الشن می گوید

    سلام چهارخرداداز باغ برای حیاط ریشه رز اوردم پای درخت کاشتم چون باغ ندارم وقتی اوردم پر از گل و برگ بودچند روز بعد کل برگها و گلاش خشک شداما ساقه کامل خشک نشده فقط از بالا شروع به خشک شدن کرده وتیره شده کمی چکارکنم به نظرتون سبز میشه یا قطع امید کنم ازش ممنون که وقت میذارین

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام به دلیل این که در فصل گرم گیاه را منتقل کرده اید این عارضه پدید آمده است .
      آبیاری زیاد – چک کردن خاک اطراف ریشه – بالا بردن رطوبت محیطی میتواند در رشد گیاه کمک کند

  33. ابوالفضل می گوید

    سلام
    حداکثر اندازه ی قلمه ها باید چند سانت باشد و
    هوایی که در ان است نیاز به رطوبت زیادی دارد یا رطوبت هوا کافیست

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      قلمه رز از ۱۰ تا ۱۵ سانت میتواند باشد. برش بصورت کج و زیر بند برگها و قراردادن در ماسه بادی مرطوب ، از جمله مراحل تکثیر گل رز میباشد.

  34. Kosar می گوید

    سلام چه گله رزی توی گلدان زودتر رشد میکنه؟؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام . اکثر گل های رز در گلدان با رعایت میزان آبیاری مناسب و منظم رشد خوبی دارند

  35. Kosar می گوید

    سلام وقت بخیر
    میخوام یه گل رز بگیرم که بعدش تو گلدون بزارم رشد کنه
    وقتی گرفتم همون زمان باید پایینشو برش بزنم تو آب بزارم یا نه اشکال نداره یه نیم ساعت همونجوری تو آب بمونه بعدش برش بزنم و بزارم تو گلدون؟؟؟؟؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      انواع رزها در گلدان، قابل رشد هستند.
      البته گل رز رونده، رشد بهتر و بیشتری دارند.

  36. مریم م می گوید

    با سلام. من در منطقه گرم و خشک جنوب فارس زندگی می کنم. ماه آبان امسال چند گل رز در باغچه کاشتم. اما باغچه ام به هیچ وجه در زمستان آفتاب نمی گیرد. البته فعلا رزها در حال جوانه زدن هستند. میخواستم بدانم چه اقدامی میتوانم انجام دهم که گل ها سالم بمانند. ممنون

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گل ستان وقتتون بخیر
      گل نیاز به نور خورشید دارد
      در مکان پر نور کاشته شود
      سپاس

  37. زارعی می گوید

    سلام گل رزی را خریدم و با سیب زمینی درون خاک قلمه زدم و روی آن را با بطری پوشاندم و خاک دور بطری را آبیاری کردم و درون بطری آبی نریختم ولی خاک داخل بطری مرطوب بود بنظرتون جواب میدهد

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  38. رنجبری امیدی می گوید

    تعداد صد عدد رز از رقم های مختلف قلمه زدم و بعداز مایع هورمون ریشه زایی . داخل ماسه بادی زدم . همه جوانه زدن ولی . تعدادی از انها دچار پزمردگی و بعد خشک شدن . وقتی انها را خارج کردم دیدم انتهای انها سیاه شده . وانهایی هم که سبز هستند ضعیف هستند ولی ده سانت ساقه و برگ داده اند . چطور می تونم سبز ها را تقویت کنم و از خشگ شدن بقیه جلو گیری کنم . خیلی سپاسگذارم

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید
      رطوبت قلمه ها و برگ های تازه را افزایش دهید
      همچنین از قارچکش های گیاهی برای کنترل بیماری های قلمه های کاشته شده

  39. امید می گوید

    سلام خدمت استاد محترم
    اگر لطف کنید جواب بدین خیلی ازتون ممنون میشم
    ۹۹/۱۰/۱۵
    داخل زمین به محدوده ۲ متر مربع تعداد زیادی قلمه رز زدم و در ماسه قراردادم و پلاستیک بزرگ کشیدم و همه رزها جوانه زدن
    چه موقع میتوانم به داخل گلدان ها منتقل کنم و در هوای آزاد قرار بدم؟
    ممنون از سایت خوبتون

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      قلمه ها باید ریشه پر و کافی داشته باشند
      از اواخر اسفند ماه میتوانید ان هارا به داخل گلدان منتقل کنید

      1. babak می گوید

        سلام وقت بخیر از مطالب مفیدی که گذاشتید متشکرم.با توجه به روشی که گفتید من تعداد سی تا قلمه زدم و همشون جوانه زدن و برگ دادن اما اوایل هرروز ابیاری میکردم دیدم دارن سربرگهاشون خشک میشن ابیاری رو سه روز در میون کردم نگرانم دارند خشک میشن .چکار کنم ؟ نمیدونم کی به کی باید اب بدهم.این اولین باری که قلمه زدم و گرفته خیلی خوشحال بودم اما الان میترسم خشک بشه.لطفا راهنمایی کنید.ممنون

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          تا زمانی که ریشه ی قلمه ها به حجم مناسبی برسند، هر روز باید خاک آنها رو مرطوب کرد.
          همچنین از پاشیدن آب به برگ ها جلوگیری کنید چرا که برخورد نور خورشید به قطرات آب روی برگ ها باعث سوختگی برگها میشود.

  40. بابک می گوید

    سلام .وقتتان بخیر با توضیحات و راهنمایی های سایت شما قلمه زدم و همشون جوونه و برگ دادند الان دقیقا ۲۵ روزه که در گلدان قلمه زدم و داخل نایلون شفاف قرار دادم . دقیقا طبق عکسی که اینجا گذاشتید نزدیک بهم . الان نایلونی که روش کشیدم ازین کیسه های نان هستش بزرگه اما به برگ هاش میخوره .میخواستم بدونم تا اینکه مدت دوماه بشه باید صبر کنم و بعد از همدیگر جداشون کنم و در گلدان های جدا بکارمشون؟ و اینکه چطور باید از گلدان دربیارمشون که اسیب نبینند. خیلی ممنون از مطالب بسیار مفیدتان. خیلی خوشحالم که قلمه هام بالاخره گرفته.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گٌل سِتانی سلام
      خیلی خوشحالیم که مطالبمون براتون مفید بوده.
      حداقل زمان لازم برای ریشه دار شدن قلمه های رز دو ماه هستش بنابراین تا ریشه دهی این قلمه ها صبر کنید و سپس قلمه ها رو به خاک اصلی منتقل کنید.
      با استفاده از یک یا چند چوب بلند جلوی برخورد کیسه با برگ های قلمه رو بگیرید.
      در هنگام تعویض گلدان دقت کنید که ریشه لخت نشود و کمی خاک اطراف آن باشد تا ریشه آسیب نبیند.

  41. مرتضی می گوید

    من چند تا گل رز تو گلدون دارم که تو بالکن نگه میدارم، وقتی غنچه می زنن قبل از اینکه غنچه هاش باز شه در همون حالت می مونه و غنچه خشک میشه. به نظر شما دلیلش چی می تونه باشه؟ اگه از خاکش باشه چه کودی بدم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      مهمترین نکته در نگهداری رز، مرطوب بودن همیشگی خاک آن است و اینکه در فصل رشدی(بهار و تابستان) از کودهای تقویتی استفاده کنید تا خاک غنی ای داشته باشید. از نظر وجود آفت، پشت و روی برگ های رز خودتون رو چک کنید.
      حتما روش نگهداری رز رو از سایت گُل‌سِتان به دقت مطالعه کنید:
      https://www.golsetan.com/blog/breeding-the-rose/

  42. محسن علامه می گوید

    سلام خسته نباشید
    چند تا قلمه گل رز تهیه و در گلدان در داخل خاک قلمه کاشته ام و ظرف چند روز جوانه های بزرگی زده اند . نمیدانم ریشه کرده اند یا خیر، چند سال پیش همین جوری شد و بعداز چند روز کاملا خشک شدند . سوالم این است بعداز چند روز باید قلمه های ریشه کنند و بعد از چند روز باید قلمه ها جوانه بزنند وبا چه سرعتی ررشد نمایند. ممنون می شوم اگر پاسخ دهید.
    با تشکر

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      قلمه گل رز بعداز ۳ ماه که در ماسه کاشته شود ریشه دار میشوند
      رطوبت محیطی گیاهتان را افزایش دهید و حتما اب روی برگ های گیاهتان اسپری کنید

  43. رنجبر می گوید

    سلام خسته نباشید چند قلمه گل رز را درون خاک کوکوپیت زدم الان سه هفته است و جوانه زدن همشون ولی جوانه ها دارن پژمرده و سیاه میشن و روی شاخه بعضیشون کپک زده باید چکار کنم ممنون از جوابتون

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  44. محمد می گوید

    گل رز چقدر آب میخواد

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      گل رز بوته ای بستگی به زمان ومکان و نوع گلدان و خاک ابیاری متفاوتی دارد

  45. حداد می گوید

    سلام
    من چطوری میتونم از خود گل رز بذر تهیه کنم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      در اواخر دوره ی گلدهی رز، زمانی که کپسول میوه یا همان کپسول بذر رسیده است، آن را برداشت کرده. بذر ها را از کپسول خارج کرده سپس به مدت ۳۰-۷۰ روز داخل یخچال قرار دهید.
      بعد از این مدت که دوره ی سرمادهی بذر تکمیل شد، آنها را در سینی های نشا بکارید

  46. حداد می گوید

    سلام من چطوری میتونم از خود گل رز بذر تهیه کنم ؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      در اواخر دوره ی گلدهی رز، زمانی که کپسول میوه یا همان کپسول بذر رسیده است، آن را برداشت کرده. بذر ها را از کپسول خارج کرده سپس به مدت ۳۰-۷۰ روز داخل یخچال قرار دهید.
      بعد از این مدت که دوره ی سرمادهی بذر تکمیل شد، آنها را در سینی های نشا بکارید

  47. رضا می گوید

    سلام من یه گل رز خریدم توی باغچه کاشتم ولی بعد ازیک هفته برگاش خشک شدن الان باید چیکار کنم که خودش خشک نشه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      خشک شدن برگ رز شما دلایل مختلفی می تونه داشته باشه از جمله آسیب به ریشه به هنگام انتقال اون به باغچه، نور شدید خورشید، خشکی هوا، آبیاری کم و….
      اگر شرایط رشدی مناسب رو برای گیاهتون فراهم کنید به قطع تقویت خواهد شد و خشک نخواهد شد
      از جمله این شرایط نور زیاد، خاک غنی و آبیاری منظم است
      حتما زمانی که خاک خشک شد آبیاری را انجام بدین و خاک مدت زیاد خشک نماند

  48. زهرا می گوید

    سلام خسته نباشید
    میخواستم توی باغچه خونمون گل رز بکارم ولی توی منطقه کوهستانی هستم ونمیدونم چه مراقبتی باید از گل رز داشته باشم وامکانش هست توی زمستون گل رز کلا از بین بره؟ واینکه گل رز توی سایه درخت گردو هم میتونه رشد خوبی داشته باشه و گل بده ؟ و چه نوع گلی باید بکارم؟ دانه بکارم بهتره یا قلمه بزنم؟
    ممنون میشم توضیح بدین

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گل رز به نور زیادی احتیاج دارد و در سایه رشد خوبی نخواهد داشت
      اگر از گونه های وحشی و ارقام فضای سبزی استفاده کنید مقاومت خوبی نسبت به سرما دارند
      قلمه زدن روش مرسوم تر و بهتری هست

  49. هلاله می گوید

    سلام. من با استفاده از فیلمای شما تو اینستا ریشه زایی هوایی برای گل محمدی انجام دادم (کارتون عالیه) یکیش ریشه زده و یکیش فعلا نزده. اونی که ریشه زده قطر ساقه ش یک مقدار ضحیم بود و اونی که ریشه نزده قطر ساقش اندازه قطر یک مداد بلکه باریک تر هم بود بنظرتون این دلیل ریشه نزدنشه؟ بنظرتون اصلا ریشه میزنه یانه چون نزدیک به یک و نیم ماه گذاشته دورش و باز نکنم؟ سوال دومم اینه روی ساقه های سبز که رو به رشد هستن میشه ریشه زایی هوایی کرد یا باید کمی صبر کنیم تا پوسته ش ضخیم تر شده بعد؟ سوال سومم اینه از این روش از ابتدای فصل بهار تا آخر فصل تابستان که کم کم گل به خواب میره میشه استفاده کرد؟ ببخشید زیاد شد اگه جواب بدید ممنونم.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ساقه هایی که برای تکثیر انتخاب می کنید بهتر است هم قطر مداد و حتی کمی بیشتر باشند چون این شاخه ها قویتر هستند و ریشه زایی بهتری هم دارند، می تونید باز کنید و آن را چک کنید. استفاده از هورمون ریشه زایی هم می تونه موثر باشه
      جواب سوال دومتون این هست که ساقه باید یکساله باشد و جواب سوال سومتون این هست که بهتر است در اسفند ماه و اوایل بهار انجام شود

  50. حیدری می گوید

    ۳گلدان گل رز خریدم اما بالکنم نور غیر مستقیم داره تمام روز ایا گل هام زنده میمونن

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      رزها نیاز نوری زیادی دازند و بهتر است روزی ۶-۸ ساعت مقابل نور مستقیم خورشید باشند
      زنده می مانند ولی ممکن است مستعد به گرفتن بیماری های قارچی باشند و یا رشد کمی داشته باشند

  51. فائزه می گوید

    سلام من یک گل ساناز رونده خریدم بعد روش نگهداریشو که نگاه میکنم بعضی سایت ها زده نیاز به نور خورشید داره حداقل ۶ ساعتو محیط گرم و بعضی سایت هانوشته نیاز به فضایی خنک داره ….
    الان من نمیدونم بزارمش جلوی نور یا توی سایه تا حدی..‌‌
    من توی گلدون کاشتمش و میخوام توی تراس جنوبی نگهداریش کنم و حدود ۴ ساعت افتاب ظهر رو هم داره…از ۱۱ تا ۳ بعد از ظهر…در خراسان رضوی هستم.
    ممنون میشم راهنمایی کنید و اینکه در زمستون باید گل رو انتقال داد به خونه یا روش رو پوشوند یا نه نیازی نیست

  52. میثم می گوید

    من یک شاخه گل رز دارم ایا میتونم تکثیرش کنم ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      اگر روی گل نیست بله می تونید از طریق قلمه ساقه در یک خاک سبک مثل پرلیت تکثیر کنید

  53. فاطمه می گوید

    سلام
    من ۱۵ گل بوته گل رز هلندی با رنگ های مختلف خریدم که یایز گلدونشون ۴
    میتونم گلدونشون رو عوض کنم وتوکلدون بزرگ بکارم….گلدون ارتفاع ۳۰ قطره دهانه ۲۵

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      چون بوته ها تازه خریداری شده و احتمالا روی گل هستند بهتر هست الان گلدان آن عوض نشود
      فقط به به آبیاری به موقع و تغذیه گیاه دقت کنید

  54. سینا می گوید

    سلام امکان داره ساقه هایی که حرس مکنیم توی زمستتان قلمه بزنیم؟؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      در شرایط گلخانه ای و محیط گرم منزل بله امکان دارد

  55. 09901034464 می گوید

    سلام
    من یه گل رز دارم در گلدان و دوتا گل داشت بعد از چندوقت پژمرده شد و از چند سانا پائینتر بریدم و الان یه جوانه از ساقه اصلی زده و یک غنچه در حال رشد هست، آیا میتوان دوبار دوتا گل بده یا همین یکی بیشتر نمیشه؟؟
    ممنون از سایت پر بارتون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اگر رز شما از ارقام فضای سبزی باشد بله در انتهای هر ساقه چند گل خواهد داد

  56. رز می گوید

    با سلام و عرض خسته نباشید بنده یک گلدان رز هلندی خریدم اون رو در جایی که از ساعت ۱۱و۴۰ دقیقه تا حوالی ۴ ونیم آفتاب مستقیم بهش میخوره قرار دادم این میزان آفتاب کافیه؟ فقط احساس میکنم دمایی که تحمل میکنه بالاست اگر اون رو پشت پنجره با همان میزان آفتاب مستقیم قرار بدم ایرادی داره؟ چون در جایی خواندم که رز هلندی دمای پایین تر رو میپسنده، ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      رز هلندی حداقل روزی ۶-۸ ساعت نور مستقیم احتیاج دارد و دمای تقریبا خنک رو میپسنده ولی نگهداری این گیاه داخل منزل و پشت پنجره زیاد توصیه نمیشه

    2. ارزو می گوید

      سلام من قلمه در ماسه زدم روش بطری نوشابه گذاشتم به از پنج روز گره ها سبز شد چه موقعی بطری رو در بیارم

      1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

        همراه گُل‌سِتانی سلام
        بعد از اینکه طول ریشه ها به حدود ۴-۵ سانت رسید و حجم خوبی هم پیدا کرد می تونید اون رو به خاک اصلی منتقل کنید.

  57. فهیمه می گوید

    سلام و وقت بخیر،من یه باغچه ۲*۳ دارم آیا میتونم گل رز کشت و تکثیر کنم و درآمد داشته باشم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      برای تکثیر رز از شرایط گلخانه ای استفاده کنید بهتر هست

  58. محمدرضا می گوید

    سلام وقت بخیر چند تا شاخه از یک رز را بریدم و حدود دوهفته داخل آب گذاشتم و سبز کرده حتی تعدادی برگ های کوچک هم داده ولی ریشه نداده آیا می‌توان الان بدون ریشه در گلدان گذاشت یا خیر
    ممنون از راهنماییتون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      بهتر هست قلمه گیاه رو داخل یک بستر سبک(مثل ماسه) ریشه دار کنید و بعد از ریشه دار شدن به خاک اصلی منتقل کنید.

  59. مهدی رشیدی می گوید

    با سلام . سه تا گل رز چند روز پیش تو باغچه کاشتم که دو تاشون گل و غنچه داشتن یکیش فقط غنچه . هیچکدوم از غنچه ها بعد از کاشت رشد نکردن . آبیاری رو هر روز انجام میدم کاره دیگه ای باید بکنم؟ ضمنا تبریز هستم و دمای هوا بین ۲۰ و ۸ درجه بالای صفر هست

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      جابه جایی گیاهان بهتر هست زمانی باشد که گیاه رو گل نیست چون در این حالت گیاه دچار تنش شده و ممکن هست ریزش گل داشته باشد و یا غنچه ها اصلا باز نشوند.
      از کود های تقویت ریشه برای رشد بهتر ریشه ها استفاده کنید.

  60. صالح می گوید

    سلام با تشکر از مطالب مفیدتون . یه سوال سوال داشتم . ما الان یه گل رز شاداب برامون هدیه اوردن و برای نگهداریش آیا میشه اون رو روی پنجره شمالی نگهداری کرد ؟ یا باید حتما نور جنوبی بهش برسه . یا میشه نگهداری کرد ولی شرایطی داره ؟

    ممنون میشم پاسخ بدین

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      از آنجایی که گل رز به نور زیادی نیاز دارد بهتر هست گیاهتون رو نزدیک پنجره جنوبی نگهداری کنید البته در نظر داشته باشید که گل رز یک گیاه بیرونی هست و در محیط داخلی عملکرد مناسبی ننخواهد داشت.

  61. ارا می گوید

    سلام . می خواستم گل رز در حد چند شاخه بکارم . چقدر بذر نیاز دارم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      تعداد بذور بستگی به سایز گلدان و مساحت محیط کشت شما دارد.

  62. رضا می گوید

    باسلام و تشکر ازراهنماییاتون .باتوجه به اینکه بوته گل رز ابی یارنگ های خاص توشهرما برای خریداری نیست و نحوه کاشت بذرنیز سخت است ایا میشود از گلفروشی هایی که تک شاخه رز ابی برای فروش یا دسته گل می اورند را بخریم و ازهمان ساقه از طریق قلمه زدن درخاک پرورش داد؟ ایا همان رنگ و مدل در می اید یاممکن است ساده باشد؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      برای قلمه گیری از این نوع گیاه شما باید از گل رز آبی وارداتی استفاده کنید که این گیاهان قابلیت تکثیر ندارند مگر اینکه شما حق امتیاز تکثیر این گیاه رو از شرکت مربوطه خریداری کرده باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.