خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

آموزش جامع نگهداری از گل رز رونده و تکثیر آن

زمان مطالعه: 11 دقیقه

رز رونده برای قرن‌هاست که جز گیاهان خانگی محبوب و پرطرفدار است. این گیاه می‌تواند فضای عاشقانه، خوشبو و البته زیبا را به محیط اطراف خودش اضافه کند و پوشش رنگین به فضای دیوار و باغچه شما اضافه کند. بر خلاف اسم این گیاه، رز رونده گیاهی خود رو و بالارونده نیست و نمی‌تواند مثل پیچک راه خودش را پیدا کند. اما می‌تواند با کمک و حمایت، تقریبا از هر چیزی بالا برود. این گیاه انواع مختلفی دارد و همه آن‌ها در واقع از گونه‌های سنتی یا مدرن رز مشتق شده‌اند. به همین خاطر رز رونده یک دسته‌بندی و گروه مجزا برای خودش ندارد. باتوجه به ویژگی‌های گل رز رونده اگر دوست دارید یک گیاه فوق‌العاده زیبا و دوست داشتنی در خانه خودتان داشته باشید، نگهداری از گل رز رونده پیشنهاد گُل‌سِتان به شماست. با رز رونده یک گل رز متفاوت در خانه خواهید داشت که ضمن زیبایی رنگ و لعابی تازه نیز به دیوارهای خانه و باغچه‌تان خواهد بخشید. اگر همه چیز بروقف مراد شماست و اینبار نگهداری از گل رز رونده را انتخاب کرده‌اید و روش نگهداری از رز رونده را نمی‌دانید، بااین مطلب از سرویس فروش اینترنتی گل و گیاه گُل‌سِتان همراه شده و همه آنچه در مورد نگهداری از گل رز رونده باید بدانید را یاد بگیرید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


مشخصات کلی گل رز رونده

  • نام انگلیسی: Climber rose
  • گل‌دهی: در اوایل تابستان
  • خانواده: رز


روش نگهداری گل رز رونده

نگهداری از این گیاه شباهت‌های زیادی با رز معمولی دارد، اما به خاطر نوع رشد در برخی موارد نیازهای متفاوت از رز معمولی خواهد بود. رز رونده معمولا در بیرون از خانه و درون باغچه نگهداری می‌شود، بااین‌حال می‌توانید برخی انواع آن را درون گلدان و درون خانه نیز نگهداری کنید.

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان

نور مورد نیاز

رز رونده مثل اکثر رزهای دیگر به نور کامل و مستقیم خورشید نیاز دارد. این گیاه باید در جایی زندگی کند که روزانه حداقل 6 ساعت نور کامل و مستقیم خورشید را دریافت کند. اگر برای نگهداری از گل رز رونده یک محیط با نور کم را انتخاب کنید، رز شما با مشکل روبه‌رو خواهد شد، به‌طوری‌که نور کم و سایه زیاد باعث ضعیف شدن رز شما شده و گل‌تان توانایی گل‌دهی خود را از دست خواهد داد. در نتیجه با گیاهی روبرو می‌شوید که پر از ساقه‌های سبز است اما خبری از گل‌های زیبایش نیست.

بیشتر مطالعه کنید: با 25 مورد از انواع گل رز آشنا شوید

نور مورد نیاز برای نگهداری از گل رز رونده
گل رز رونده گلبهی

آبیاری

رز رونده ریشه‌هایی عمیق و بزرگ دارد. همین مساله باعث می‌شود این گیاه نتواند در برخی فصل‌ها آب کافی را با تمام ریشه‌هایش دریافت کند. از سوی دیگر همین ریشه‌های عمیق باعث می‌شوند نشانه‌های کم‌آبی به سرعت سایر گیاهان نمایان نشده و در اثر کم آبی رشد گیاه شما کند یا حتی متوقف شود. ازاین‌رو باید آبیاری رز رونده عمیق باشد تا آب به همه ریشه‌ها برسد. برای آبیاری رز رونده خود سعی کنید صبحگاه گل را آبیاری کنید چون بهترین زمان برای آبیاری گل رز رونده است و همیشه آب را از پایین و نزدیک به ریشه گیاه بریزید. همچنین تا جای ممکن سعی کنید آبیاری باعث خیس شدن برگ‌های گل رز رونده شما نشود، چراکه خیس ماندن برگ‌ها می‌تواند باعث ایجاد قارچ یا بیماری در آن شود.

به‌طورکلی در فصل‌های بهار و تابستان تقریبا هفته‌ای یکبار آبیاری برای رز رونده کفایت می‌کند، بااین‌حال اگر تابستان بسیار گرمی دارید شاید مجبور شوید هر روز به گیاه خود آب بدهید.

مطلب مرتبط: نکاتی که باید درباره آبیاری گیاه آپارتمانی خود بدانید

کوددهی

رز روند از تغذیه با کود لذت می‌برد و این کار می‌تواند به رشد و سلامت گیاه کمک کند. در طول نگهداری از گل رز رونده برای کود دادن به آن می‌توانید در بهار و تابستان که فصل رشد رز رونده است اقدام کرده و برای اینکار از کودهای پودری یا گرانوله مخصوص رز استفاده کنید. کود را باید یکبار در اوایل بهار و بار دیگر در اواسط تابستان به گیاه بدهید. این کار باعث می‌شود تا گیاه گل‌دهی بهتر و ساقه‌هایی سالم‌تر داشته باشد.

هرس کردن

در یکی دو سال اول نگهداری از گل رز رونده نیازی به هرس کردن نیست. مگر اینکه قصد داشته باشید برگ‌ها و ساقه‌های آسیب دیده را از روی آن تمیز کنید. پس از این مدت و زمانی که گیاه توانست جای خود را بشناسد و تطبیق پیدا کند، می‌توانید در اوایل هر بهار آن را هرس کنید. برای این منظور ابتدا شاخه‌های مرده، آشفته یا خشک شده را هرس کنید، سپس به سراغ ساقه‌هایی بروید که گل می‌دهند و دو سوم آن‌ها را ببرید. بعد از تمام شدن فصل گل‌دهی نیز می‌توانید گل‌های مرده یا خشک شده را از روی گیاه هرس کنید. این کار نه‌تنها مضر نیست بلکه باعث می‌شود انرژی گیاه برای گل‌های مرده هدر نرود. همچنین جلوی ایجاد بیماری‌های احتمالی و پوسیدگی را نیز خواهد گرفت.

رز جاودان مهرسا
674,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
زامیفولیا بلک 6 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه
1,146,000 تومان
پاچیرا پنج تنه ارتفاع50
746,000 تومان
فیکوس لیراتا دو شاخه در گلدان مواد آلی استوانه
955,000 تومان

خاک مناسب

رز رونده می‌تواند در بیشتر خاک‌ها زندگی کند و مشکلی با آن ندارد، اما اگر می‌خواهید گیاه شما بهترین عملکرد را داشته باشد باید خاکی غنی، سبک و با زهکشی عالی برای آن فراهم کنید. همچنین می‌توانید خاک خود را با مواد ارگانیکی مثل کمپوست، مالچ و یا پیت ماس ترکیب کنید تا هم غنی‌تر شود و هم زهکشی بهتری داشته باشد. 

مطلب پیشنهادی: چگونه و چه موقع گلدان و خاک گیاه را عوض کنیم؟

خاک مناسب برای نگهداری از گل رز رونده
گل رز رونده زرد

کاشت رز رونده

برای کاشت رز رونده یک ساعت پیش از کاشتن گیاه خود، به آن آب بدهید. سپس به سراغ محل کاشت گیاه بروید. خاکی ترکیب شده از خاک گلدان، کمپوست و غذای طبیعی گل رز را در ظرفی جدا آماده کنید. در ادامه چاله‌ای به اندازه دو برابر اندازه ظرفی که آماده کردید در زمین بکنید. اکنون رز را از گلدان پلاستیکی یا بسته‌بندی‌اش خارج کنید و ریشه‌ها را تمیز کنید و هر ساقه و شاخه‌ای که آسیب دیده را هرس کنید. حال گیاه خود را در چاله کنده شده قرار دهید و در لایه اول همان خاک ترکیب شده درون ظرف را روی گیاه بریزید. سپس باقی چاله را با خاک باغچه پر کنید. مراقب باشید که این خاک را بیش‌ازحد فشار ندهید تا خیلی سفت و محکم نشود.


کاشت گل رز رونده در باغچه

قبل از کاشتن رز رونده در بیرون از خانه باید محلی را برای آن انتخاب کنید که در کنارش دیوار، فنس یا نرده‌ای برای بالا رفتن ساقه‌های گیاه وجود داشته باشد. این ساقه‌ها شاید به نظر سبک و لاغر بیایند، اما زمانی که گل‌های درشت آن شکوفا شوند دیگر سبک نخواهند بود. از آنجایی که این گیاه نمی‌تواند بدون کمک و حمایت به جایی بچسبد بنابراین باید محلی که انتخاب می‌کنید امکان زدن گیره یا بست را نیز داشته باشد.

درباره گل رز بیشتر بدانید: آیا می‌دانید معنی هر رنگ از رنگ های گل رز چیست؟

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

مثلا قرار دادن این گیاه در کنار یک دیوار سیمانی صاف، انتخابی اشتباه است زیرا دیگر امکان بستن ساقه‌ها به دیوار را ندارید. در مورد کاشت گل رز رونده در باغچه درنظر داشته باشید که بهترین زمان برای کاشت پاییز یا اوایل بهار است؛ زمانی که هنوز هوا خنک و بیش‌ازحد گرم یا سرد نباشد؛ بااین‌حال اگر گیاه خود را در تابستان گرفتید باید سریعا آن را از گلدان پلاستیکی یا بسته‌بندی‌اش خارج کنید، به‌خوبی به آن آب بدهید و سریعا آن را داخل خاک بکارید.


نگهداری از رز رونده در گلدان

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم نگهداری از گل رز رونده در داخل گلدان نیز امکان‌پذیر، اما دو مشکل وجود دارد که هر دو مشکل به اندازه این گیاه بر می‌گردد و باید برای آن‌ها آماده باشید.

  1. از آنجایی که رز رونده گیاهی است که می‌تواند تا بیش از 3 متر هم رشد کند، بنابراین نگهداری از آن در داخل خانه کمی سخت به نظر می‌رسد. مگر اینکه جای کافی برای رشد گیاه وجود داشته باشد.
  2. مشکل دوم هم آن است که این گیاه به‌خاطر این اندازه رشد، سیستم ریشه بزرگ و عمیقی دارد و طبیعتا این ریشه بزرگ نیاز به گلدانی بزرگ دارد که معمولا در داخل خانه فضای کافی برای نگهداری از آن وجود ندارد.

باتوجه به آنچه گفته شد، هر دو مشکلات به عدم وجود فضای کافی برای نگهداری از گل رز رونده برمی‌گردد، ازاین‌رو اگر فصای کافی برای رشد این گیاه درون خانه را دارید، تقریبا مشکلی پیش رویتان نیست. می‌توانید گیاه را در مقابل یک دیوار یا پرده قرار دهید و خانه‌ای جذاب بسازید.

بااین‌حال اگر فضای کافی ندارید می‌توانید سراغ نمونه‌های کوچک‌تر این گیاه بروید. اگر یادتان باشد گفتیم که رز رونده در واقع از رز‌های دیگر ساخته می‌شود. پس می‌توانید به دنبال یک رز رونده مینیاتوری باشید که اندازه‌ای کوچک‌تر دارد و به فضای خیلی زیادی نیاز ندارد. حتی از آنجایی که این گیاه با هرس کردن هم مشکلی ندارد می‌توانید نوع رشد و اندازه آن را نیز به‌خوبی کنترل کنید و به‌این‌شکل به‌راحتی از آن در داخل خانه نگهداری کنید.

گل رز رونده سفید
رز رونده سفید

نگهداری از رز رونده در فصل زمستان

اگر گیاه خود را در بیرون از خانه کاشته باشید و در منطقه شما زمستان سرد و طاقت‌فرسایی وجود داشته باشد گیاه شما نیاز به سرپناه پیدا می‌کند. این محافظ را می‌توانید با گونی، پلاستیک یا هرچیزی که فکر می‌کنید جلوی سرمای شدید را می‌گیرد بسازید. آنچه مهم است این است که این گیاه را از یخبندان، برف یا سوز سرما محافظت کنید. برای محافظت از ریشه‌های گیاه نیز می‌توانید کمی کمپوست اضافه روی خاک اطراف گیاه بریزید تا گرم‌تر بماند. بعد از اینکه فصل سرما نیز به پایان رسید، محافظ‌های اطراف گل را برداشته و طبق روال قبل نگهداری از رز رونده خود را ادامه دهید.

مطلب پیشنهادی: روش نگهداری گل رز ایرانی


تکثیر رز رونده

گل رز رونده را می‌توانید از طریق قلمه زدن تکثیر کنید. برای این کار می‌توانید هم از قلمه چوب سخت و هم از قلمه شاخه‌های نیمه‌سخت استفاده کنید. قلمه چوب سخت را باید در زمستان و زمانی که گیاه در خواب زمستانی است بگیرید، اما قلمه شاخه نیمه سخت را باید در اواخر تابستان و زمانی که گل‌دهی رز رونده‌تان به پایان رسیده است از آن بگیرید. برای گرفتن قلمه نیمه‌سخت، شاخه‌ای حدودا ده سانتی‌متری و نیمه سفت شده را از بالای گره ساقه برش بزنید و این کار را با چاقویی تیز و تمیز انجام دهید تا گیاه دچار بیماری نشود. سپس قلمه را به گلدانی پلاستیکی که با کمپوست پر شده انتقال دهید. این قلمه را تا نیمه درون کمپوست قرار دهید و به آن آب بدهید.

درادامه گلدان را با پلاستیک محبوس کنید و آن را در محلی به دور از سرما قرار دهید. همچنین جایی برای آن فراهم کنید که نور کافی به آن برسد. حال هر چند روز یکبار پلاستیک را باز کنید تا جریان هوا بر قرار شود و دوباره به قلمه خود آب بدهید. اگر این کار را درست انجام داده و شانس با شما همراه باشد تا بهار بعدی گیاه شما ریشه می‌دهد و می‌توانید مثل یک گیاه بالغ آن در هر جایی که دوست دارید بکارید.

مطلب مرتبط: همه آنچه درباره تکثیر گیاهان آپارتمانی و روش های آن باید بدانید

روش نگهداری و تکثیر گل رز رونده
گل رز صورتی

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم هر آنچه در مورد نگهداری گل رز رونده لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره آنلاین گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می‌توانید از خدمات باغبانی گیاهان زینتی گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان


سوالات پرتکرار شما در مورد روش نگهداری از گل رز رونده

چقدر به رز رونده آب بدهیم؟

این گیاه ریشه‌هایی عمیق و بزرگ دارد، به‌همین‌خاطر باید در هر نوبت آبیاری یک آبیاری عمیق و کامل را برای گیاه انجام دهید. بهترین زمان آبیاری این گیاه در صبح‌گاه است و در فصل‌های گرم سال هر زمان که احساس کردید سطح بالایی خاک خشک شده است می‌توانید دوباره به آن آب بدهید، اما در فصل‌های سردتر باید میزان آبیاری را بسیار کمتر کنید، زیرا گیاه در حال استراحت است.

نور مورد نیاز رز رونده چقدر است؟

گل رز رونده علاقه زیادی به نور خورشید دارد. ازاین‌رو محلی نورگیر با نور مستقیم و کامل خورشید برای آن کامل مناسب است. براین‌اساس گیاه را در محلی قرار دهید که حداقل 6 ساعت در روز نور کامل خورشید را دریافت کند.

چطور رز رونده را تکثیر کنیم؟

برای تکثیر گل رز رونده می‌توانید از روش قلمه زدن یکی از شاخه‌های چوبی و سخت شده یا یکی از شاخه‌های نیمه چوبی استفاده کنید. بین این دو روش روش دوم ساده‌تر و موثرتر است و باید در اواخر تابستان انجام شود.

چرا برگ‌های گل رز رونده لکه قهوه‌ای دارد؟

اگر روی برگ‌های گل رز رونده لکه‌هایی قهوه‌ای رنگ می‌بینید نشانه‌ای از بیماری قارچی در گیاه است. این اتفاق ممکن است به‌خاطر خیس ماندن برگ‌های گیاه یا بخاطر اسپورهای قارچ‌ها باشد. اگر رز رونده شما دچار چنین مشکلی شده است برای خلاصی از آن‌ها باید برگ‌های آلوده را هرس کنید. همچنین خاک زیر برگ‌ها را نیز تعویض کنید تا اگر احیانا آلوده‌اند این آلودگی به سایر بخش‌های گیاه سرایت نکند.

چرا رز رونده گل نمی‌دهد؟

مهم‌ترین دلیل گل ندادن گل رز رونده عدم وجود نور کافی برای آن است. گل‌دهی فرآیندی سخت و انرژی بر برای گیاه است، به‌همین‌دلیل زمانی که نور کافی به گیاه نرسد توان لازم برای گل‌دهی را نخواهد داشت. در نتیجه تمرکز خود را روی رشد شاخ و برگش می‌گذارد تا این کمبود انرژی را از طریق برگ‌هایش جبران کند.

چطور رز رونده را پر پشت کنیم؟

مراقبت کافی و مخصوصا کوددهی مناسب بهترین روش برای پرپشت شدن گل رز رونده است. از سوی دیگر هرس کردن در اوایل بهار و همچنین بعد از پایان گل‌دهی نیز می‌تواند به رشد بیشتر و شکل دادن درست گیاه کمک کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.