خرید انواع دسته،سبد و باکس گل با ارسال فوری

مفهوم، تاریخچه و انواع گل رز

زمان مطالعه: 11 دقیقه

شکی نیست که گل رز یکی از پرطرفدار‌ترین و قدیمی‌ترین گل‌ها و شناخته‌ شده‌ترین آن‌ها در میان مردم ایران و سراسر دنیاست.
همچنین رز یکی از پر تنوع‌ترین خانواده‌ها را در میان گل‌ها دارد که شامل بوته‌ای، حصاری، مینیاتور، کوهستانی، خوشه‌ای و حتی زمینی است. که هر کدام از این‌ها خود انواع مختلفی دارند. به همین علت تصمیم گرفتیم تاریخچه گل رز و معنی گل رز و انواع گل رز را برای شما بنویسیم.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

تاریخچه گل رز

گل رز، تاریخی غنی و طولانی دارد. فسیل‌هایی از آمریکای شمالی، اروپا و آسیا یافت شده که نشان می‌دهد گل رز 35 میلیون سال قدمت دارد.
در چین نیز رز‌های زراعتی تاریخی ۵ هزار ساله دارند، و از آن زمان به دست انسان کشت می‌شده است. اما تا قرن 18 میلادی به اروپا معرفی نشدند که البته سر منشا بیشتر رزها به همین‌جا باز می‌گردد.
در سال 107 میلادی، تاجی از گل رز در مقبره‌ای پیدا شد که قدیمی‌ترین نوع رز محسوب می‌شود که امروزه نیز موجود است. اما قدیمی ترین بوته گل رزی که هنوز زنده است، اکنون روی دیوار کلیسای جامع هیلد شایم در آلمان است.

قدیمی ترین گل رز
گل دیوار کلیسای جامع هیلد شایم در آلمان

رزهای طبیعی فقط به رنگ های صورتی و سفید بودند، اما کشور چین رزهایی داشت که رنگ زرد داشتند و باغبانان چینی سال‌های زیادی تلاش کردند تا گل‌های رز زرد را تبدیل به نژاد قوی تر و با دوام تر کنند. حالا بعد از قرن‌ها، گل‌های رز در رنگین‌کمانی از رنگ‌ها در گل فروشی‌ها موجود هستند.

رز و رومی ها

رومی‌ها در زمان امپراطوریشان آنقدر به گل رز علاقه داشتند که مردم تمایل داشتند به جای محصولات غذایی، گل‌های رز را پرورش دهند.

رومی‌ها از گلبرگ‌های رز برای مهمانی‌ها، عطر و امور پزشکی استفاده می‌کردند. آن ها حتی کف تالارها را با گلبرگ‌های رز پر می‌کردند و باور داشتند که این کار باعث افزایش میل جسنی و باروری می‌شود.

این علاقه تا جایی بود که طبقه‌ی اشراف و مرفه روم حتی حمام‌هایشان را هم، با رز پر می‌کردند.

تاریخ گل رز می گوید که آنها در ابتدا انواع گل رز را از مصر وارد می‌کردند، اما پس از مدتی گلخانه‌هایی درست کردند تا گل‌های رز بیشتر و در دسترس‌تری داشته باشند.

رسم گذاشتن رز قرمز بر روی مزار معشوق و گذاشتن رز بر روی مزار دختران جوان از زمان رومی‌ها شروع شده است. بعد از سقوط امپراطوری روم، سنت‌های رز به دست پرورش دهندگانش افتاد و در گذر زمان تغییرات زیادی پیدا کرد.

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان

تاریخچه گل رز در یونانیان

در یونان باستان، سرزمین افسانه‌ها نیز رز از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار بود. آنها اعتقاد داشتند که گل رز این‌گونه به وجود آمده است.

کلوریس(الهه گل ها)؛ رز را ساخت.
آفرودایت (الهه عشق)؛ آن را نام گذاری کرد.
دایونیسیس (الهه شراب)؛ شهد و عطری دلپذیر به آن داد.
سه خواهر؛ به رز خوشی، شادی و لذت عطا کردند.
زفیر( الهه باد‌ها)؛ ابرها را کنار زد.
آپولو (الهه خورشید)؛ بر رز تابید و شکوفه ای از آن رشد کرد.
و این‌گونه رز ایجاد شد.

یونانی ها حتی جزیره ای را با نام رز نام گذاری کرده اند: جزیره یونانی رودس (Rhodes) به معنی رز

گل رز در اروپا

تاریخچه گل رز در اروپا کمی متفاوت است! در قرن ۱۵ میلادی در انگلستان دو سلسله برای رسیدن به سلطنت می‌جنگیدند: با نام‌های “یورک” و دیگری “لانسستر”.
نماد یورک‌ها گل رز سفید و نماد لانسستر گل رز قرمز بود. به همین خاطر است که اسم این جنگ‌ها به « نبرد رز‌ها » معروف است!

جنگ رزها
جنگ رز ها

در اروپا در قرن 17 میلادی گل رز به قدری محبوب بود که گاهی به عنوان پول در مبادله کالا با کالا استفاده می‌شد. این که مردم مالیات‌شان را به دربار با ارسال گل رز یا گلاب بپردازند امری کاملا عادی بود.

کشیش‌های انگلیسی، باغچه‌ی عبادتگاه‌ها را پر از گل‌های رز قرمز می‌کردند چرا که باور داشتند گل رز، خون حضرت عیسی است و زمانی که حضرت مسیح را به صلیب کشیده‌اند به جای خون رز بر زمین می‌ریخته است. و پنج گلبرگ گل رز نماد پنج زخم مسیح هستند.
در کلیساها، باغچه‌ها با رزهای زیادی تزئین می‌شد و شیشه‌های کلیسا‌ها نقش‌هایی از گل رز در خود داشتند.

در کشور فرانسه نیز، جوزفین همسر ناپلئون، علاقه زیادی به گیاه‌شناسی داشت و از عاشقان گل رز بوده است. او بعد از طلاقش به قصر مالمیسون رفت و آنجا به کشت انواع گونه گل رز مشغول شد. باغچه‌هایی بزرگ از رز ساخت که بالغ بر 250 گونه رز را در خود جای داده بودند.
نقاشی معروف «رز» اثر پیتر جوزف ردوت، همین‌جا و در همین باغچه‌ها خلق شده است و هنوز هم یکی از برجسته ترین آثار گل و گیاه تاریخی محسوب می‌شود.
همچنین در طی جنگ‌های ناپلئون، گل‌های رز، به خاطر حمایت جوزفین همسر ناپلئون از گل رز بی هیچ مشکلی بین انگلستان و فرانسه مبادله می‌شد.

مطلب مرتبط: پرورش و تکثیر گل رز در گلدان و باغچه

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

گل رز در چین

با این که چینی‌ها برای هزاران سال رز را پرورش می‌دادند، مطالب کمی راجع به گل نوشته‌اند. اما چیزی که می‌دانیم این است که کنفوسیوس 500 سال قبل از میلاد، از آمار رزهایی که در حیاط امپراطوری پرورش می‌داده، یاد داشت‌هایی برداشته است و نشان از این دارد که چینی‌ها در پرورش گل‌های رز تلاش‌هایی کرده‌اند که شاید بتوان گفت هیچ قوم دیگری انجام نداده است.

تاریخچه گل رز نشان می دهد که این گل با رنگ‌های دیگر در قرن 18 میلادی وارد اروپا شد و اروپایی‌ها از این که می‌توانستند این گل را در طیف رنگی و گونه‌ای بیشتر پرورش دهند و سالانه بیش از یک فصل این گل‌ها را داشته باشند خوشحال بودند.

گل رز در طی تاریخ، تمدن‌های زیادی را مجذوب خود کرده و در فرهنگ‌های متفاوت، معانی متفاوتی گرفته است و امروزه هم در صدر محبوب‌ترین گل دنیا قرار دارد.


معنی گل رز

نماد عشق و احساسات
بیشتر مردم از بین معنای مختلف گل رز، تنها با معنای عشقی آن آشنا هستند، و دسته گل رز را به همین علت به یکدیگر هدیه می‌دهند. به همین دلیل می‌توان گفت اصلی‌ترین نماد رز عشق و دوست داشتن است.
نماد دینداری در مسحیت
مسحیان، رز را نماد دینداری می‌دانند. رز به زندگی جاوید و زنده شدن مجدد انسان‌ها اشاره دارد. گل‌های رز به معنی وفاداری به خدا و یکی شدن با خدا هستند. که در بالا هم به ارتباط گل رز و به صلیب کشیده شدن مسیح صحبت کردیم.
نماد خیر و شر
آیا این ضرب المثل که «هر گلی خاری دارد» را شنیده اید؟ این در واقع بر تضاد بین خیر و شر دلالت می‌کند. شکوفه‌های زیبا و معطرش به معنای خیر هستند و تیغ های تیز و دردناکش به شر اشاره دارند.
نماد راز
رز همچنین نمادی از رازداری و حریم خصوصی است. اصطلاح ساب روزا sub-rosa (به معنی زیر رز) در زمان روم مرسوم بود. اگر مکالمه‌ای در زیر گل رز انجام می‌شد، به معنی آن بود که بسیار محرمانه است و برای مخفی نگه داشتنش باید تلاش کرد.

مطلب مرتبط: روش تولید گل رز سیاه (Black rose) و معنی و نماد آن

رنگ شناسی گل رز

مطمئنا اگر معنی رنگ‌های مختلف رز را بدانید هنگام خرید گل رز انتخاب بهتری خواهید داشت. می توانید به صورت رمزی پیامتان را به کسی که دوستش دارید، برسانید یا با تلفیق رنگ ها در دسته گل، بدون گفتن کلمه ای، منظور خود را برسانید. اگر دریافت کننده شما به معنی رنگ ها آگاه نیست، معنی رنگ‌ها را حتما در کارت ذکر کنید. و یا این مقاله در رابطه با گل رز را می‌توانید برای طرف مقابل‌تان ارسال کنید.


معنی رز قرمز

چند معنی مختلف برای گل رز قرمز وجود دارد که معروف‌ترینش عشق و دوست داشتن است. باقی معانی تبریک، تحسین زیبایی و شجاعت هستند. جالب است بدانید نحوه باز بودن رز هم معنی آن را تغییر می دهد. مثلا جوانه رز به معنی شروع عشق و رزی که کاملا شکفته شده است، به معنی عشقی بلند مدت و ابدیست.

معنی گل رز صورتی

رز صورتی ، به معنی قدردانی است؛ راهی مناسب برای تشکر کردن. رز صورتی روشن هم معنی همدردی، تحسین، شادی و حتی «مرا باور کن» دارد.

معنی رز سفید

به معنی پاک دامنی و معصومیت است و این خود نشان می‌دهد که چرا این رنگ رز انقدر در عروسی‌ها استفاده می‌شود. رز سفید، همچنین معنی جوانی و تواضع می‌دهد و اگر با رنگ قرمز ترکیب شوند به معنای «یکی شدن» است.

معنی رز زرد

معنی گل رز زرد به معنای دوستی، خوشی و لذت است. آن‌ها حتی به معنای آغاز جدید، یادگاری و خوش آمدگویی هستند. اگر رزی که داده می شود زرد با رگه‌های قرمز باشد، به معنای آن است که دهنده آن در حال دل باختن است.

معنی رز گلبهی

این رنگ به معنای قدرشناسی و سپاس‌گزاری است.

معنی رز نارنجی

این رنگ مجذوب کننده، به معنای عطش است. معانی دیگرش هیجان و تبریک است. همچنین این معنی را دارد که دهنده گل، شیفته شما شده است.

معنی رز بنفش

نمادشناسی رز بنفش در زمینه عشق است و می‌تواند به این معنا باشد که در نگاه اول عاشق شده اید؛ توجه داشته باشید که میزان بنفش بودن آن خیلی مهم است. مثلا بنفش روشن به معنای عشقی نو شکفته است و بنفش تیره معمولا در بیست و پنجمین سالگرد همسر فوت شده استفاده می‌شود. هر چه این بنفش تیره تر باشد، یعنی صمیمیت هم بیشتر است.

مطلب مرتبط: هر گل چه معنایی می‌دهد


انواع گل رز

رز دو نژادی (Hybrid Tea Roses)- رز استاندارد

این گل‌های رز در هر شاخه یک گل دارد و هر گل به بلندی 6 الی 10 سانتی متر است! این گونه، زمان زیادی برای گل دادن نیاز دارد (چرخه تولید طولانی‌تری دارد) و بر روی ساقه‌هایی رشد می‌کنند که طولشان بین 80 الی 100 سانتی متر است.

انواع:

– رز سلطنتی (Royalty )
– رز سامانتا (Samantha)
– رز لیویا (Livia)
– رز اِمبلم (Emblem)
– رز ایسیانا (Isiana)
– رز دالاس (Dallas)
– رز کریستالین (Crystalline)
– رز دولورس (Dolores)
– رز سونی (Soni)

گل رز واسطه

رز واسطه (Intermediates)

گل‌های رز این دسته از نوع قبلی (رز استاندارد) کوچک‌تر هستند و تاج گل‌هایشان معمولا صاف است. سایز ساقه‌های این رزها حداکثر به 40 تا 50 سانتی‌متر می‌رسد و با توجه به زمان مورد نیاز کوتاه‌تر برای تولید، تولید بیشتری دارند.

انواع:

– رز گابریلا (Gabriella)
– رز گلدن تایم (Golden Times)
– رز پرایو (Prive)
– رز آتش و یخ (Fire & Ice)
– رز سفید عروس (Bridal White)
– رز شامپاین (Champagne)
– رز صورتی عروس (Bridal Pink)
– رز فیسکو (Fisco)
– رز کاردینال (Kardinal)
– رز نقره ای براق (Sterling Silver)

رز اسپری (Spray Roses)

این رز‌ها در هر شاخه سه یا شش گل کوچک دارند که اندازه‌شان بین 1.5 تا 2 سانتی‌متر است. این گل‌ها روی ساقه‌هایی در اندازه بین 20 تا 60 سانتی‌متر رشد می‌کنند، ولی گونه‌هایی با ساقه‌هایی بین 40 تا 50 سانتی‌متر بیشتر کشت و یافت می‌شوند. این نوع از رزها سریع ترین چرخه‌ی تولید را دارند و بسیار زود به گل می‌نشینند.

انواع:

– رز جُی (Joy)
– رز زیبای هلند (Dutch Beauty)
– رز پُرسِلین (Porcelain)
– رز فرانسیس (Francis)
– رز نیکیتا (Nikita)
– رز شاهین قرمز (Red Hawk)
– رز اِوِلین (Evelien)
– رز سلین (Seline)

گل رز دلبر

رز دلبر (Sweethearts)

این گل‌های رز ، گونه‌هایی کوچک از رز به شمار می‌روند که گل‌هایشان بین 1 الی 2 سانتی‌متر هستند و روی ساقه‌هایی به بلندی 20 الی 30 سانتی‌متر رشد می‌کنند. این رزها سریع‌ترین چرخه و بیشترین تولید را دارند. گل‌های این رز هم از نوع گل رز استاندارد و هم از نوع گل رز واسطه، کوچک‌تر هستند.

انواع:

– رز جک فراست (Jack Frost)
– رز لاوندر (Lavendar)
– رز لا مینوئت (La Minuette)
– رز لستا (Ilseta)
– رز عروسک زرد (Yellow Doll)
– رز موش کلیسا (Church Mouse)
– رز ادنا ماری (Edna Marie)
– رز جادوی پری (Fairy Magic)
– رز بند لاوندر (Lavender Lace)
– رز پوپی لاو (Puppy Love)

رز رونده (Climbers)

انواع گل رز رونده معمولا گونه‌های تلفیقی و اصلاح نژاد شده هستند و تعداد کمی از آن‌ها اصالت خود را دارند چون همه‌ی آن‌ها نژاد اصلی مشابه و اندازه مشابهی ندارند و در سایزهای مینیاتوری تا سایز استاندارد موجود‌اند. بیشتر گل‌های این نوع به اندازه بقیه رزها شکوفا نمی‌شوند.

انواع:

– رز خورشید پاییز (Autumn Sunlight)
– رز پسر سیاه (Black Boy)
– رز خوشی دوبل (Double Delight)
– رز قرن طلایی (Golden Century)
– رز یخچال (Iceberg)
– رز لیدی ایکس (Lady X)
– رز نوزومی (Nozomi)
– رز فریب (Seduction)
– رز اثر هنری (Work of Art)

خرید باکس گل لاکچری

گل رز جاودان

امروزه با پیشرفت تکنولوژی گلهای رز را به وسیله فرایندهای ماندگار می کنند که از بسته به کیفیت و نوع تکنولوژی استفاده شده این گلهای رز عمری بین 1 تا 5 سال دارد که به آنها گل رز جاودان گفته می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم مطلب روش نگهداری گل رز جاودان و انواع گل رز جاودان را مطالعه کنید.

این گل ها در شمار خاص ترین و لاکچری ترین محصولات گل رز قرار می گیرند و برای مناسبت های مختلف قابل استفاده هستند. در صورتی که تمایل به خرید اینترنتی گل رز جاودان دارید محصولات ما را بررسی فرمایید.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد تاریخچه و انواع گل رز لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره تخصصی گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات طراحی فضای سبز گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
۲ نظرات
  1. فاطمه می گوید

    من خیلی گل رزقرمزو…رادوست دارم به ادم دلخوشی میده

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      رز قرمز به معنی عشق شورانگیز، اشتیاق در عشق، محبت و علاقه قلبی میباشد…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.