خرید باکس گل و گیاه آپارتمانی خاص با ارسال رایگان

30 ایده جذاب و متفاوت برای درست کردن باغچه گلدانی

زمان مطالعه: 16 دقیقه

گلدان‌های حاوی گل و هر گیاه دیگری می‌توانند رنگ و زیبایی را به محیط اضافه کنند. خوشبختانه ایده‌های متنوعی برای خلق این گلدان‌های باغچه‌ای وجود دارد تا نیازهای هر محیطی از بالکن‌های کوچک گرفته تا باغ‌های وسیع را برآورده کند. در واقع، باغچه گلدانی برای افرادی که فضای کافی برای ساخت باغچه ندارند بسیار مناسب است، زیرا می‌تواند درست مثل یک باغچه بستری برای کاشت گیاهان و گل‌های محبوب باشد و علاقه شما را به باغبانی برطرف کند. برای درست کردن باغچه گلدانی می‌توانید هر تعداد گلدانی که دوست دارید به کار بگیرید و اندازه آنها را نیز با توجه به فضای خود تنظیم کنید. به‌علاوه می‌توانید در گلدان‌های آویزی نیز گیاهان را بکارید یا آن‌ها را به‌صورت گروهی در یک گلدان مشترک قرار دهید تا باغچه آپارتمانی شما جلوه خاص‌تری پیدا کند. اگر دوست دارید یک باغچه گلدانی برای منزل خود تدارک ببینید و آن را در گوشه‌ای خانه‌تان بنا کنید، ادامه این مطلب از وبلاگ فروشگاه آنلاین گُل‌سِتان را از دست ندهید. در این مطلب، 30 ایده باغچه گلدانی را برای شما آماده کرده‌ایم تا بتوانید از آن‌ها ایده گرفته و یک باغچه گلدانی زیبا برای خانه‌تان درست کنید. تقریبا همه ایده‌هایی که گفته شده‌اند هزینه چندانی برای شما نداشته و می‌توانید با وسایل دورریختنی نیز آن‌ها را درست کنید. تنها چیزی که برای اجرای بیشتر ایده‌ها نیاز دارید خرید گل و گیاه و مقداری خاک است.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست ایده‌ها

  1. گلدانی با پیازهای بهاری
  2. یک صندلی با چشم‌انداز باغچه
  3. حیاط  و حیاط خلوت رنگی رنگی
  4. باغچه گلدانی با گلدان‌های بزرگ
  5. گلدان‌های طبقه‌بندی شده
  6. باغچه گلدانی افقی
  7. چکمه‌های گلدار
  8. تاک‌های گلدار
  9. ارکیده‌های موقتی فضای باز
  10. باغچه گلدانی با چرخ دستی یا فرغون
  11. گلدان دست‌ساز مترسکی
  12. باغچه گلدانی روستایی
  13. باغچه گلدانی ساحلی
  14. باغچه گلدانی رومیزی
  15. گلدان‌های آویزی
  16. باغچه‌ سایه
  17. باغچه گلدانی معطر
  18. باغچه گلدانی گیاهان خوراکی و دارویی
  19. باغچه‌ای با رنگ‌های منسجم و هماهنگ
  20. گلدان‌های نرده‌ای
  21. باغچه نیمکتی
  22. باغچه گلدانی گیاهان گرمسیری
  23. باغچه‌ای کوچک اما هنری
  24. چندساله‌ها با یک ساله‌ها
  25. باغچه کوزه‌ای
  26. گیاهان سنگفرشی در گلدان
  27. ترکیب ساکولنت‌ها
  28. باغچه گلدانی ترکیبی از علف‌های زیبا
  29. باغچه با درختچه‌ها
  30. باغچه گلدانی با گلدهی دوره‌ای و متناوب


1. باغچه گلدانی با پیازهای بهاری

در بین ایده‌های مختلف ساخت باغچه گلدانی هرگز به کاشت پیازهای بهاری شک نکنید. در فصل پاییز خاک و پیاز گل مورد نظر خود را در گلدان قرار داده و سپس گلدان را در محیطی سرپوشیده مثل گاراژ قرار دهید. به‌این‌منظور پیازهای سنبل یا لاله از جمله پیازهایی هستند که می‌توانید خریداری کرده و از زیبایی‌شان لذت ببرید. بعد از عبور از فصل‌های پاییز و زمستان و با ظاهر شدن جوانه‌های سبزرنگ در فصل بهار، گلدان را خارج کرده، آن را در محیط خارجی خانه قرار دهید و برای لذت بردن از گل‌های بی‌نظیر بهاری خود آماده شوید!

مطلب پیشنهادی: آشنایی با انواع گلهای آپارتمانی

باغچه گلدانی با پیازهای بهاری
گلدان‌هایی با پیازهای بهاری


2. یک صندلی با چشم انداز باغچه

 می‌توانید با پر کردن فضای اطراف صندلی‌های موجود در حیاط یا بالکن خانه‌تان با گلدان‌های زیبا، یک باغچه دنج و بکر بسازید. گل اطلسی، شمعدانی و آهاری (زینیا) می‌توانند انتخاب‌های مناسبی برای این منظور باشند. البته اینها فقط پیشنهاد هستند و اگر با آن‌ها میانه خوبی ندارید یا فک می‌کنید به تنهایی کافی نیستند می‌توانید سایر گل‌های مورد علاقه‌تان را نیز به باغچه گلدانی خود اضافه کنید. از آنجایی که این فضا برای نشستن و سپری کردن وقت آماده می‌شود، توصیه می‌کنیم چند گل معطر و خوش بو مثل گل رز یا نرگس را نیز به باغچه خود اضافه کنید.


3. حیاط  و حیاط خلوت رنگی رنگی

آیا حیاط کناری یا حیاط خلوت شما صرفا به محیطی ساده برای رفت و آمد تبدیل شده است؟ اگر جواب‌تان به این سوال بله است، چرا معطلید آن را با لاله‌ها و بنفشه‌های جذاب پر کنید!

اگر تازه‌کار هستید پیشنهاد می‌کنیم گیاهانی که به رسیدگی کمتری نیاز دارند (مثل بگونیا) و می‌توانند سایه را نیز تحمل کنند، انتخاب کنید.

حیاط خلوت رنگی رنگی


4. باغچه گلدانی با گلدان‌های بزرگ

یک حیاط جلویی ساده می‌تواند با کمک گلدان‌های بزرگ و زیبا، به بخشی ویژه از منزل شما تبدیل شود. برای اینکار می‌توانید گیاهان ارزان قیمت مثل بگونیا را درنظر گرفته و بیشتر هزینه خود را برای خرید گلدان‌هایی بزرگ، باکیفیت، مقاوم در برابر یخ زدگی و مقاوم در برابر جانورهای جونده صرف کنید، چون بیش از هر چیز باید گلدان شما مقاوم باشد؛ با اینکه گلدان‌های فایبر گلاس و چوبی نیز در برابر تغییرات دمایی مقاوم اند، اما دوام کمتری دارند درنتیجه به‌این‌منظور گلدانی را انتخاب کنید که از آهن یا سنگ ساخته شده است. اگر در مکانی بدون زمستان زندگی می‌کنید، سرامیک و سفال نیز انتخاب‌های بدی نیستند.

بیشتر مطالعه کنید: آشنایی با پرورش زعفران


5. گلدان‌های طبقه‌بندی شده

اگر وجود گلدان‌های کوچک متعدد روی زمین، احساس آشفتگی به شما القا می‌کند می‌توانید آن‌ها را در  طبقه‌های مناسب به‌صورت مرتب قرار دهید. به‌این‌شکل دیگر نه اعصاب شما خرد می‌شود و نه بدنه گلدان‌ها! برای درست کردن باغچه گلدانی طبقه‌ای می‌توانید از دیوارهای باغی موجود در بازار استفاده کرده یا نگهدارنده‌های خودتان را بسازید.

اگر هیچکدام از موارد یاد شده برایتان کارساز نبود یا وقت تهیه آن‌ها را نداشتید، راه ساده‌تر این است که گلدان‌های بزرگ را به‌صورت برعکس روی زمین قرار دهید و گلدان‌های کوچک‌تر را روی آن‌ها بچینید؛ سریع و بدون دردسر!

عکس چندین گلدان زیبا در کنار هم
گلدان‌های طبقه‌بندی شده


6. باغچه گلدانی افقی

این روزها باغچه‌های افقی به یک ترند جهانی تبدیل شده‌اند و به‌سرعت در حال محبوب شدن هستند؛ به‌ویژه برای خانه‌هایی که فضای کمی داشته و به ذخیره‌سازی فضا نیازمندند. ویژگی خوب دیگر این نوع باغچه‌ها این است که بدون زحمت خاصی با استفاده از آن‌ها می‌توانید ظاهری منظم و زیبا خلق کنید. سبدهای ارزان قیمت پلاستیکی و جعبه‌های پنجره‌ای از جمله مواردی هستند که می‌توانید برای درست کردن باغچه افقی از آن‌ها استفاده کنید.


7. چکمه‌های گلدار

یک گلدان کفشی گلدار از جذاب‌ترین و متفاوت‌ترین ایده‌های باغچه گلدانی است. به فروشگاه‌های محلی خود سری بزنید و به جست‌وجوی چکمه بارانی، چکمه کار، چکمه گاوبازی یا چکمه‌های پلاستیکی باغبانی بپردازید. می‌توانید از مغازه‌هایی که این نوع اجناس را به‌صورت دست دوم ارائه می‌کنند نیز خرید کنید؛ مشکلی نیست اگر کفش کمی قدیمی باشد، همین که ظاهر و استحکام خود را حفظ کرده باشد کافی است. بعد از تهیه چکمه با کمک دریل، چند حفره برای زهکشی در زیر آن ایجاد کنید. سپس، آن را با خاک و گل‌های مورد علاقه خود پر کنید؛ به‌همین سادگی و زیبایی!

مطلب پیشنهادی: با بیش از 12 مورد از گیاهان گلدار بیشتر آشنا شوید

ایده چکمه‌های گلدار برای باغچه گلدانی
چکمه‌های گلدار


8. تاک‌های گلدار

یک باغچه گلدانی زیبا از یک گیاه بلند، یک گیاه رونده و یک گیاه خزنده تشکیل می‌شود. شما می‌تواند گیاه بلند باغچه خود را تاک گلدار انتخاب کرده و باغچه‌ای زیبا با آن‌ها درست کنید. تاک‌های گلدار می‌توانند به‌عنوان پایه برای تکیه دادن گیاهان دیگر مورد استفاده قرار بگیرند. برای این منظور تاک‌های سالیانه کوچک را انتخاب کنید که بیش‌ازحد رشد نکنند.


9. ارکیده‌های موقتی فضای باز

اگر در شکوفه دهی مجدد ارکیده‌های خود به مشکل خورده‌اید، آن‌ها را برای یک تعطیلات کوتاه مدت به فضای باز بفرستید! رطوبت بالاتر و نور درخشان و فیلتر شده خورشید که عموما در فصل تابستان وجود دارند، می‌توانند مثل یک دکتر حاذق عمل کرده و روند گلدهی ارکیده را دگرگون کنند. به‌علاوه اینکه تماشای ارکیده در محیط خارج از خانه واقعا لذت‌بخش است. البته فراموش نکنید که قبل از سرد شدن هوا، مجدد ارکیده را به داخل خانه برگردانید، چراکه در غیراینصورت احتمالا باید برای سال بعد با ارکیده خود خداحافظی کنید.

عکس ارکیده در فضای باز
ارکیده‌های موقتی فضای باز


10. باغچه گلدانی با چرخ دستی یا فرغون

بخشیدن حیاتی دوباره به یک چرخ دستی یا فرغون قدیمی 2 مزیت دارد؛ اول اینکه بالاخره از شر این حجم بزرگی که یک گوشه افتاده بود خلاص می‌شوید و برای آن ماموریتی بهتر پیدا می‌کنید! دوم اینکه می‌توانید به‌راحتی گیاهان خود را جابه‌جا کرده و برای دریافت نور بهتر، بدون دردسر آن‌ها  را در حیاط حرکت دهید. مثلا می‌توانید گیاهان را به سایه برده یا در صورت وقوع طوفان، سریعا آنها را به محیطی حفظت شده منتقل کنید. به علاوه، چرخ دستی از جمله وسایلی است که هارمونی ظاهری خوبی با باغچه و حیاط دارد و حس خوبی به شما منتقل می‌کند.


11. گلدان دست‌ساز مترسکی

دیدن زیبایی در گلدان‌های ارزان قیمت پلاستیکی، کار ساده‌ای نیست، اما تبدیل کردن آنها به یک مترسک قابل کشت، راهی بی‌نظیر برای جان بخشی به این عضو از اعضای قدیمی باغچه است. پس بدون معطلی خلاقیت به خرج دهید و یک اثر هنری ارزان قیمت برای باغچه خود بسازید!

گلدان دست ساز مترسکی
گلدان مترسکی


12. باغچه گلدانی روستایی

برای همراه شدن با ترند باغچه روستایی، سری به انبار خود زده و بکشه‌های چوبی خود را به گلدان‌هایی برای گیاهان خود تبدیل کنید. علاوه‌بر بشکه‌های چوبی جعبه‌های چوبی و پالت‌های حمل وسایل نیز می‌توانند به‌سادگی به گلدان‌های مناسبی تبدیل شوند. بشکه‌ها و سایر وسایل چوبی که می‌توانید از آن‌ها به‌عنوان گلدان استفاده کنید را از خاک پر کرده و گیاهان مورد علاقه‌تان را داخل آن‌ها بکارید. همچنین برای اینکه عمر گلدان شما زیاد شود نیز می‌توانید آن را روی سطحی که زیر آن آزاد است قرار دهید. اینکار فرایند خشک شدن چوب را پس از آبیاری تسهیل کرده و از پوسیدن آن جلوگیری می‌کند، در نتیجه گلدان شما ماندگارتر خواهد شد.

یک گل آرایی جذاب را از دست ندهید: در 7 مرحله یک گل آرایی در گلدان زیبا و خاص یاد بگیرید


13. باغچه گلدانی ساحلی

در مناطق ساحلی که خاک در آنجا نادر و کمیاب است، باغچه‌های گلدانی تنها راه برای آوردن گیاهان و گل‌ها به خانه و نگهداری از آن‌ها به‌شمار می‌رود. برای درست کردن باغچه گلدانی ساحلی گل‌هایی را انتخاب کنید که بتوانند در برابر ذرات نمک و باد مقاومت کنند؛ گل‌های مثل رعنای زیبا، گل ناز، شاه پسند یا رز روگوزا. البته فراموش نکنید که اگر سایه کافی در محیط خود ندارید، نیازهای نوری گیاهان را در اولویت قرار دهید و گیاهانی را انتخاب کنید که می‌توانند آفتاب تیز عصرگاهی را تحمل کنند.

باغچه با تم ساحلی


14. باغچه گلدانی رومیزی

اگر برای گل‌ها فقط بالکن یا فضای روی میز را دارید، درست کردن یک باغچه گلدانی رومیزی را آغاز کنید؛ گلدان‌های کوچک را به‌صورت گروهی روی میز یا بالکن خود بچینید و سپس آن‌ها را با گیاهان متناسب با شرایط محیطی که قرار است باغچه خود را در آنجا بنا کنید پر کنید. بهتر است گیاهان انتخابی همواره در اندازه کوچک باقی بمانند و خیلی رشد نکنند؛ چون احتمالا دوست ندارید که گیاهان بلند، دید بیرونی شما را از بین ببرند. همچنین از انتخاب گیاهان رونده اجتناب کنید تا فضای روی میز بیش‌ازحد اشغال نشود.


15. گلدان‌های آویزی

یکی از بهترین ایده‌ها برای ساخت باغچه گلدانی در فضای محدود، استفاده از گلدان‌های آویزی است. برای این منظور باید قلاب‌های متعددی آماده کنید؛ می‌توانید از قلاب‌های چوپانی استفاده کنید که در زمین فرو می‌روند. سپس گل‌ها را در گلدان کاشته و آنها را به قلاب آویزان کنید. برای پیاده‌سازی این ایده می‌توانید از گیاهان رونده که به‌صورت آبشاری آویزان می‌شوند استفاده کنید؛ شک نکنید که جلوه نهایی بسیار طبیعی و باطراوت خواهد بود.

ایده گلدان‌های آویزی


16. باغچه‌ سایه

یک ایوان با نورگیر کم یا محیطی نسبتا تاریک در زمین، بهترین مکان برای یک باغچه گلدانی سایه‌ای است. بسیاری از گیاهان گلدار مانند گل مغربی و ویرجینیا بلوبلز، سایه جزئی یا کامل را ترجیح می‌دهند و شرایط نوری ضعیف را دوست دارند، پس اگر محیط خانه شما چنین قسمتی دارد، یک حرکت عالی تبدیل آن به باغچه سایه است.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان


17. باغچه گلدانی معطر

باغچه گلدانی معطر هم فال است و هم تماشا! ساخت این باغچه در کنج دنج خانه‌تان نه‌تنها زیبایی را به خانه‌تان می‌آورد، بلکه عطری خوش همواره مهمان خانه شماست. برای درست کردن این باغچه حتما گیاهانی را انتخاب کنید که ضمن دارا بودن عطر خوش، بتوانند در کنار هم رایحه‌ای دلنشین ایجاد کنند. بعد ازاینکه باغچه گلدانی خود را درست کردید می‌توانید آن را به بالکن و محل نشستن خود ببرید یا در کنار پنجره‌ای قرار دهید که آن را اغلب اوقات باز می‌کنید تا بعد از باز کردن پنجره و وزیدن نسیمی دلنشین نهایت لذت را از نسیم و رایحه‎های بهشتی که همراه خود به فضای اتاق می‌آورد ببرید!

اگر برای ساخت باغچه معطر با گل‌های معطر آشنایی چندانی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب آشنایی با گل های خوشبو بخش اول و مطلب آشنایی با گل های خوشبو بخش دوم را در وبلاگ گُل‌سِتان مطالعه کنید.


18. باغچه گلدانی گیاهان خوراکی و دارویی

یک باغچه گلدانی مشتکل از گیاهان خوراکی هم زیباست و هم کاربردی؛ بسیاری از گیاهان این چنینی شرایط رشد یکسانی دارند؛ این دسته از گیاهان عموما همگی به مقدار زیادی از نور خورشید و خاکی با زهکشی مناسب نیازمندند. پس می‌توانید به‌راحتی انواع مختلفی از آنها را در یک گلدان بکارید. برای پیاده‌سازی این ایده پیشنهاد گُل‌سِتان این است که گیاهانی را انتخاب کنید که ترجیح می‌دهید با آن‌ها آشپزی کنید، به‌ویژه آنهایی که گل‌های زیبایی نیز دارند؛ مثل اسطخدوس.

باغچه گلدانی گیاهان خوراکی و دارویی
گلدانی با گیاهان خوراکی و دارویی


19. باغچه‌ای با رنگ‌های منسجم و هماهنگ

اگر باغچه‌ای یکدست و منظم را دوست دارید، این ایده یک ایده عالی برای شماست. برای داشتن یک طراحی هماهنگ در باغچه گلدانی خود، انواع مختلفی از گل‌ها را انتخاب کنید که رنگ یکسانی دارند. برای مثال، پتونیا و حنای قرمز در کنار هم فوق‌العاده می‌شوند. حتی اگر از گلدان‌هایی با اندازه‌ و شکل متفاوت استفاده می‌کنید نیز استفاده از گل‌های همرنگ ظاهر باغچه را یکدست می‌کند.


20. گلدان‌های نرده‌ای

مثل گلدان‌های آویزی، گلدان‌های نرده‌ای نیز فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند، به‌همین‌دلیل انتخاب بسیار مناسبی برای بالکن‌ها و ایوان‌های کوچک هستند. همچنین آبیاری و رسیدگی به آن‌ها نیز بسیار آسان است؛ چون فقط چند قدم از خانه شما فاصله دارند! برای داشتن ظاهری طبیعی‌تر، گیاهانی را انتخاب کنید بر روی لبه‌های گلدان آویزان می‌شوند.

اگرهم ظاهر مرتب و منظم را می‌خواهید، می‌توانید برای داشتن جلوه‌ای مرتب و منظم، از گیاهان کوچک عمودی استفاده کنید.


21. باغچه نیمکتی

اگر نیمکتی زبر و قدیمی دارید که نشستن روی آن دشوار است، می‌توانید آن را به بستری برای ساخت باغچه گلدانی تبدیل کنید. مثل گلدان چرخ دستی، یک نیمکت چوبی زیبا نیز می‌تواند ظاهری عالی به باغچه ببخشد. به علاوه، قرار دادن گیاهان روی نیمکت (به جای گذاشتن روی زمین)، خطر حمله آفات و جوندگان را نیز کاهش می‌دهد.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با گل های شاخه بریده

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان


22. باغچه گلدانی گیاهان گرمسیری

اگر در منطقه گرمسیری زندگی نمی‌کنید، نمی‌توانید گیاهان گرمسیری را در تمام طول سال در فضای خارجی منزل نگه دارید، اما می‌توانید برای بخشی از سال آن‌ها را در گلدان گذاشته و به خارج از خانه ببرید و مجدد با رسیدن زمستان، گیاهان را به خانه بازگردانید. فقط یادتان باشد بسیاری از گل‌های گرمسیری به نور درخشان خورشید، گرما و رطوبت بالای هوا نیاز دارند. پس اگر می‌توانید این موارد را فراهم کنید، سراغ درست کردن چنین باغچه‌ای رفته و شک نکنید که بعد از درست کردن آن باغچه‌ای منحصربه‌فرد و باطراوت خواهید داشت.

گلدان‌هایی با گیاهان گرمسیری


23. باغچه‌ای کوچک اما هنری

اگر نمی‌توانید تعداد زیادی گلدان داشته باشید، بازهم فرصت ساختن نمایی چشم‌نواز با گل‌های بزرگ و پرزرق و برق را خواهید داشت؛ درچنین شرایطی به‌جای چندین گلدان می‌توانید تعداد محدودی گلدان تهیه کرده و هر گلدان را با سلیقه خود به یک اثر هنری تبدیل کنید. به‌این‌شکل که گلدان را با تزییات مختلف تزیین کرده و آن را زیبا و خاص کنید.

بیشتر مطالعه کنید: معرفی 19تا از گیاهان زود رشد که می‌توانید آن‌ها را در خانه‌تان پرورش دهید


24. چندساله‌ها با یک ساله‌ها

گل‌ها تا ابد گل نمی‌دهند! بسیاری از گیاهان ظاهر مرتب خود را در دوران خفتگی از دست می‌دهند، با برگ‌هایی پژمرده و حتی در حال مرگ؛ بنابراین یک ایده مناسب برای ساخت باغچه گلدانی، ترکیب کردن گیاهان چندساله با یک ساله است. به‌این شکل وقتی که بعضی گیاهان در پایان چرخه زندگی خود هستند، تعدادی دیگر از آن‌ها هنوز جذاب و زنده بوده و به رشد خود ادامه می‌دهند. پس اگر می‌خواهید گلدان شما در تمام طول سال تماشایی باقی بماند، گیاه همیشه سبز را با گل‌های سالیانه ترکیب کرده و باغچه خود را درست کنید.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان


25. باغچه کوزه‌ای

یک راه ساده برای خلق گلدانی کلاسیک و شیک، استفاده از گلدان‌های کوزه‌ای به‌جای گلدان‌های معمولی است. به‌این‌منظور کوزه‌های سنگی دکوراتیو مثل مجسمه‌هایی هنری برای باغچه بوده و باغچه کوزه‌ای شما را فوق‌العاده جذاب و تماشایی می‌کنند. ضمن اینکه کوزه‌های سنگی برای ترکیب کردن گیاهان بلند یا آبشاری و متمایل به پایین با سایر گیاهان نیز گزینه‌هایی عالی هستند. برای درست کردن باغچه کوزه‌ای خود کوزه‌های سنگی را با گیاهان همیشه سبز و گلدار ترکیب کرده و باغچه‌ای متفاوت خلق کنید.


26. گیاهان سنگفرشی در گلدان

گیاهان سنگفرشی فقط برای زمین خلق نشده‌اند و می‌توانید آن‌ها را داخل گلدان نیز بکارید. اتفاقا اگر می‌خواهید رشد آن‌ها را محدود کنید کاشتن این نوع گیاهان در گلدان راهی عالی خواهد بود. بسیاری از گیاهان سنگفرشی، سیستم ریشه‌ای عمقی ندارند؛ به همین جهت می‌توانند به‌خوبی در گلدان رشد کنند، منتها به‌این‌شکل رشد محدودتری خواهند داشت. فلوکس خزنده یک انتخاب خوب برای این کار است و با گل‌های فراوان خود، لبه گلدان را نیز می‌پوشاند.

بیشتر مطالعه کنید: آشنایی با روش نگهداری از گل فلوکس یا گل آتشی و بیماری‌ها و آفات آن

عکس گیاهان سنگفرشی
گیاهان سنگفرشی


27. ترکیب ساکولنت‌ها

یکی از راحت‌ترین باغچه‌های گلدانی برای مناطق آفتابی گرم و خشک گلدان ترکیبی از ساکولنت‌هاست. در این باغچه تا زمانی که گلدان شما زهکشی خوبی داشته باشد، رشد ساکولنت‌ها نیز موفقیت‌آمیز خواهد بود. برای درست کردن باغچه گلدانی با ترکیبی از ساکولنت‌ها حتما چک کنید که ساکولنت‌های انتخابی، نیازهای نوری و آبی مشابهی داشته باشند. به‌این‌شکل ترکیبی خاص از ساکولنت‌های متفاوت و رنگارنگ خواهید داشت که بعضی از آنها گل هم خواهند داد!


28. باغچه گلدانی ترکیبی از علف‌های زیبا

علف‌های تزیینی شامل دو نوع گلدار و سبز می‌شوند. عموما نوع دوم یعنی سبز آن‌ها بیشتر در خانه نگهداری می‌شوند. شما می‌توانید با ترکیب کردن علف‌های تزیینی سبز و گلدار باغچه‌ای زیبا درست کنید.

باغچه گلدانی با ترکیبی از علف‌های زیبا


29. ساخت باغچه با درختچه‌ها

احتمالا از خواندن واژه درختچه کمی تعجب کرده‌اید، حق باشماست! هنگامی که اسم درختچه به میان می‌آید، به یاد انواعی از درختچه می‌افتیم که رشد بسیار زیادی دارند و هرگز برای کاشته شدن در گلدان مناسب نیستند، اما گونه‌های دیگری از درختچه نیز وجود دارند که به‌علت داشتن اندازه نسبتا کوچک خود، برای کاشتن در گلدان‌های بزرگ کاملا مناسب هستند. ضمن اینکه می‌توانید درختچه‌های بزرگ را نیز برای مدتی در گلدان بکارید و سپس آنها را به زمین منتقل کنید. اگر دنبال درست کردن باغچه گلدانی با درختچه‌ها هستید، برای داشتن بهترین نتیجه، به دنبال درختچه‌های کوتوله و مینیاتوری باشید. مثلا چندین نوع بن‌سای در کنار یکدیگر که شرایط نگهداری یکسانی دارند می‌تواند ایده خوبی برای درست کردن این باغچه باشد. حتی می‌توانید برای اطمینان از اینکه در نگهداری از بن‌سای‌ها با مشکلی مواجه نمی‌شوید، هر کدام را داخل یک گلدان کاشته و کنار یکدیگر قرار دهید.


30. ساخت باغچه با گلدهی دوره‌ای و متناوب

بعضی از گیاهان مثل نرگس، در اوایل بهار گل می‌دهند و این در حالی است که بعضی دیگر مثل سوسن چشم سیاه (کوکب کوهی)، گل‌های خود را تا تابستان و حتی اوایل پاییز نمایان نمی‌کند. همین موضوع خود یک ایده عالی برای درست کردن باغچه گلدانی به شما می‌دهد؛ باغچه گلدانی با گلدهی دوره‌ای و متناوب؛ باغچه‌ای که در همه فصل‌های سال زیبایی خود را داشته و مثل نگینی در خانه شما می‌درهد. برای درست کردن این باغچه باید گل‌هایی را بکارید که زمان گلدهی آن‌ها به‌صورت دوره‌ای و شرایط نگهداری‌شان نیز یکسان باشد؛ چراکه قرار است همگی در یک گلدان کاشته شوند.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم 30 ایده جذاب برای درست کردن باغچه گلدانی را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با دکتر گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات گل و گیاه در منزل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
دراسنا کامپکت با گلدان مواد آلی
523,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان
سانسوریا ابلق پرغلاف در گلدان مواد آلی
1,007,000 تومان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.