خرید باکس گل و گیاه آپارتمانی خاص با ارسال رایگان

نکات مهم برای انتخاب گلدان مناسب و معرفی چند گلدان زیبا و پرطرفدار

زمان مطالعه: 11 دقیقه

یکی از راه‌های نشان دهنده علاقه ما به گیاه خانگی‌مان، قرار دادن آن در گلدانی زیبا و مناسب است. زمانی که گیاه جدیدی تهیه می‌کنیم معمولا در گلدانی پلاستیکی قرار دارد که نه جلوه زیبایی دارد و نه معمولا مناسب نگهداری گیاه است. خرید گلدان زیبا نه‌تنها باعث بهتر شدن ظاهر گیاه شما و زیباتر جلوه کردن آن، بلکه باعث حال بهتر و انرژی مضاعف برای شما نیز می‌تواند. یک گلدان زیبا می‌تواند مرکز ثقلی برای خانه و یا اتاق شما باشد. معمولا در انتخاب گلدان جدید برای گیاه خانگی تنها به زیبایی توجه می‌شود و اینکه این گلدان چقدر مناسب گیاه ما است فراموش می‌شود. انتخاب یک گلدان زیبا ولی اشتباه نه‌تنها کمکی به گیاه ما نمی‌کند، بلکه ممکن است باعث مرگ آن نیز شود. ازاین‌رو در این مطلب می‌خواهیم نکاتی را مرور کنیم که در انتخاب یک گلدان مناسب برای گیاه خانگی تاثیرگذار است، در ادامه نیز به معرفی گلدان‌های مختلف پرداخته و خصوصیات و ویژگی‌های هر کدام را برای شما خواهیم گفت. اگر نمی‌دانید گدان مناسب برای گیاه شما کدام است، با این مطلب از گُل‌سِتان همراه شده و ادامه مطلب را از دست ندهید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


نکات مهم برای انتخاب گلدان مناسب و نگهداری از آن

پیش از اینکه زیبایی گلدان را مدنظر قرار دهید باید به چند نکته کلیدی و مهم توجه کنید. نکاتی مثل اندازه، زهکشی و حتی جنس گلدان که می‌توانند تاثیر زیادی در سلامت گیاه شما بگذارند.

1. اندازه گلدان، یک فاکتور مهم در انتخاب گلدان مناسب

اولین قدم برای انتخاب یک گلدان مناسب این است که اندازه مناسب برای گیاه خود را تشخیص دهید. طبق یک قاعده کلی اگر گیاه شما در گلدانی با قطر زیر 25 سانتی‌متر زندگی می‌کند، باید موقع خرید گلدان، گلدانی را برای آن درنظر بگیرید که 3 الی 5 سانتی‌متر در قطر، از گلدان قبلی گیاه بزرگ‌تر باشد و اگر گیاه شما در گلدانی بالای 25 سانتی‌متر زندگی می‌کند، گلدانی را برای آن درنظر بگیرید که 5 الی 8 سانتی‌متر بزرگ‌تر باشد.

به‌عنوان‌مثال اگر زاموفیلیایی خریده‌اید که در یک گلدان پلاستیکی با قطر 10 سانتی‌متر زندگی می‌کرده است می‌توانید آن را به گلدانی با اندازه قطر 12 سانتی‌متر یا نزدیک به آن منتقل کنید. یا مثلا اگر فیلودندرونی تهیه کردید که در گلدانی با قطر 30 سانتی زندگی می‌کند میتوانید آن را به گلدانی با قطر 35 سانتی‌متر منتقل کنید.

شاید برای شما سوال باشد و یا وسوسه شده باشید که چرا از اول گلدانی بسیار بزرگ‌تر انتخاب نکنید که برای سال‌ها خیالتان راحت باشد، دراین‌باره باید بگوییم که این کار به دو دلیل اشتباه است:

  • دلیل اول آن است که گیاهان رشد کندی دارند و برای سال‌ها گیاهی کوچک درون گلدانی بزرگ زندگی می‌کند که هیچ نمای زیبا و قشنگی نخواهد داشت.
  • دلیل دوم نیز آن است که گلدان بزرگ‌تر یعنی خاک بیشتر؛ که این خاک بیشتر نیز، نیاز به آب بیشتری هم دارد. در نتیجه حجم بالای خاک این خاک دیرتر خشک می‌شود و در نهایت گیاه شما با ریشه‌های کمی که نسبت به اندازه گلدان دارد، بیش‌ازحد درون این خاک خیس مانده و در نتیجه ریشه‌های گیاه دچار پوسیدگی یا بیماری‌های قارچی می‌شود. در مقابل گلدان خیلی کوچک نیز مناسب گیاه شما نبوده و باعث می‌شود گیاه شما نتواند رشد خود را ادامه دهد؛ چراکه ریشه‌ها فصای کافی برای رشد را نداشته و در نتیجه گیاه شما نمی‌تواند منابع غذایی را از خاک دریافت کند.
نکات مهم برای انتخاب گلدان مناسب و نگهداری از آن
گلدان و گیاه آپارتمانی

2. عامل کلیدی زهکشی در انتخاب گلدان مناسب

دومین نکته از نکات مهم برای تهیه گلدان مناسب، زهکشی است. همیشه گلدانی را انتخاب کنید که در کف آن سوراخ‌های تخلیه آب وجود داشته باشد. این سوراخ‌ها باعث می‌شود تا آب اضافی از زیر گلدان خارج شود و درون خاک باقی نماند. تخلیه آب اضافی همچنین باعث می‌شود تا خاک سبک‌تر شده و جریان هوا درون خاک برقرار شود. وجود جریان هوا و اکسیژن در اطراف ریشه بسیار مهم است و باعث جلوگیری از ایجاد قارچ یا باکتری می‌شود.

بااین‌حال اگر گلدانی دیدید که واقعا دوستش داشتید و سوراخ تخلیه آب نداشت نگران نباشید هنوز هم راهی وجود دارد؛ اولین راه این است که خودتان کف آن را با مته و دریل سوراخ کنید، اما اگر این امکان هم وجود نداشت باید سراغ راه دوم بروید که البته کمی کار شما را سخت‌تر می‌کند. برای این راه باید گلدانی کمی کوچک‌تر از گلدان اصلی تهیه کنید که سوراخ تخلیه آب داشته باشد و گیاه خود را در آن بکارید. سپس گلدان کوچک‌تر را در گلدان بزرگ‌تر قرار دهید به طوری که دیگر دیده نشود. حالا برای آبیاری باید گلدان کوچک‌تر را بیرون بیاورید، آب بدهید، اجازه دهید آب اصافی خارج شود و سپس آن را مجددا به گلدان اصلی منتقل کنید. این روش مخصوصا برای گیاهانی که آب کمتری نیاز دارند بسیار مناسب است.

مطلب پیشنهادی: دلایل پژمردگی گیاه بعد از تعویض گلدان و راه حل آن‌ها

3. سبک دلخواهتان را پیدا کنید

وقتی دو عامل مهم سایز و سوراخ زهکشی را بررسی کردید و خیالتان راحت شد، زمان آن فرا رسیده که نوعی از گلدان را انتخاب کنید که با طراحی داخلی فضای شما همخوانی داشته و البته، شما نیز دوستش داشته باشید.  بین انواع گلدان‌ها محبوب‌ترین نوع گلدان‌ها، گلدان‌های سرامیکی هستند. این گلدان‌ها در طرح‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های مختلفی پیدا می‌شوند. بعد از آن گلدان‌های سفالی قرار دارند. این گلدان‌ها جذاب و البته سنگین هستند. همچنین این گلدان‌ها زودتر از گلدان‌های دیگر خشک می‌شوند و گلدان های مناسب برای گیاهانی مثل ساکولنت‌ها، کاکتوس‌ها و ارکیده‌ها به‌شمار می‌روند. همین مساله باعث می‌شود گلدان‌های سفالی در دوره‌های کوتاه‌تری نیاز به آبیاری پیدا کنند و همچنین تمیز کردن آن‌ها سخت‌تر باشد.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

گلدان‌های پلاستیکی و فایبرگلس هم خوبی هستند. طرح‌ها و رنگ‌های این نوع گلدان‌ها نسبت به گلدان‌های سرامیکی و سفالی بسیار بیشتر است، وزن کمی دارند، به راحتی تمیز می‌شوند و البته ارزان‌تر هم هستند. این گلدان‌ها به‌خاطر جنسی که دارند، آب کمتری نسبت به نوع سفالی می‌خواهند. گلدان‌های پلاستیکی برای قرار دادن گیاه روی طاقچه‌ها یا جاهایی که وزن زیادی را نمی‌توانند تحمل کنند بسیار مناسب‌اند.

علاوه‌بر گلدان‌های یاد شده گلدان‌های چوبی، شیشه‌ای، فلزی، حصیری یا لعابی نیز در بازار موجود است که در صورت تمایل برای نگهداری از گیاه خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

بیشتر مطالعه کنید: راهنمای تصویری روش انتخاب گلدان برای گیاه آپارتمانی

گلدان های مختلف با گیاهان آپارتمانی
گیاهان آپارتمانی

4. تمیز نگه داشتن گلدان

بعد از انتخاب گلدان مناسب تمیز نگه داشتن آن یک عامل مهم است که باید به آن توجه داشته باشید؛ چراکه پاکیزه نگه‌داشتن گلدان تاثیر مهمی در جلوگیری از آفت و بیماری دارد. همچنین اگر می‌خواهید از گلدانی قدیمی مجددا استفاده کنید بسیار مهم است که بیرون درون آن را به‌خوبی تمیز کنید.

اگر به گلدان‌های سفالی و قدیمی خود دقت کنید لایه‌ای سفید رنگ را می‌بینید که در دیواره‌های آن جمع شده است. این لایه سفید رنگ همان رسوباتی است که از تبخیر آب حاصل شده است. برای خلاصی از دست این رسوبات باید گلدان خود را با کمک محلول سرکه، آب و سیم ظرفشویی یا برس بسیار زبر بشویید. سپس گلدان را برای بیست دقیقه در محلولی از آب و مایع سفید کننده (یک قسمت مایع سفید کننده و 9 قسمت آب) قرار دهید. این کار باعث می‌شود که باکتری‌های مضر، قارچ‌ها و یا تخم حشراتی که احیانا درون گلدان باقی مانده‌اند از بین بروند. در نهایت گلدان را آبکشی و بعد از خشک شدن استفاده کنید.

برای گلدان‌های پلاستیکی نیز می‌توانید از پارچه‌ای تمیز و آب گرم و صابون استفاده کنید. در نهایت وقتی ظاهر گلدان از خاک و آلودگی پاکیزه شد آن را مانند همان روشی که بالاتر گفتیم در محلول آب و مایع سفید کننده قرار دهید و سپس آب‌کشی کنید.


معرفی چند گلدان زیبا

حالا که متوجه شدیم یک گلدان مناسب باید چه خصوصیاتی داشته باشد سراغ بخش بعدی مطلب یعنی معرفی چندین نوع گلدان زیبا می‌رویم.

1. گلدان سرامیکی کروی

گلدانی به سبک مینیمال، ساده و زیبا! این نوع گلدان از جنس سرامیک است، در کف آن سوراخ تخلیه آب وجود دارد و به همراه آن سینی زیر گلدان را نیز دریافت می‌کنید تا مجموعه‌ای زیبا و یک دست داشته باشید. اگر اهل ساده‌گرایی و مینیمالیسم هستید این گلدان برای شما مناسب است.

بیشتر مطالعه کنید: آموزش گام به گام تعویض گلدان گیاه

گلدان سرامیکی کروی
گلدان‌های سرامیکی کروی

2. گلدان مواد عالی استوانه‌ای، یک گلدان مناسب و عالی برای گیاهانی که به خاک خشک‌تری نیاز دارند

این گلدان جنسی متخلخل دارد و آب در آن با سرعت بیشتری خشک می‌شود. گلدان مواد عالی مناسب گیاهانی است که به خاک خشک‌تری نیاز دارند و ترجیح می‌دهند مدت کمتری را در خاک خیلی مرطوب بمانند.

رز جاودان مهرسا
674,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
زامیفولیا بلک 6 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه
1,146,000 تومان
پاچیرا پنج تنه ارتفاع50
746,000 تومان
فیکوس لیراتا دو شاخه در گلدان مواد آلی استوانه
955,000 تومان

این محصول در دو اندازه مختلف ارائه می‌شود که هر کدام دو رنگ سفید و طوسی دارند. سبک ساده و مینیمال این گلدان باعث می‌شود تا مناسب هر فضایی باشد و زیبایی گیاه شما را چند برابر کند.

3. گلدان بتنی مخروطی

اگر به دنبال گلدانی هستید که رنگ‌های زنده و جذابی داشته باشد این نوع گلدان یک انتخاب مناسب برای شماست. رنگ‌های شاد و چشمگیر این گلدان در کنار جنس بتنی و مقاومی که دارد انتخاب را بسیار ساده می‌کند. کافی است رنگبندی محیط داخلی خود را در نظر بگیرید، یکی از این گلدان‌ها را سفارش بدهید، سپس گیاه خود را به خانه جدیدش منتقل کنید و هر دوی شما خوشحال و خندان شوید.

مطلب پیشنهادی: 30 ایده جذاب و متفاوت برای درست کردن باغچه گلدانی

گلدان های بتنی مخروطی
گلدان بتنی مخروطی

4. گلدان بتنی استوانه‌ای، یک گلدان مناسب و مقاوم

اگر طرفدار طرح مخروطی نیستید نگران نباشید. طرح استوانه‌ای این گلدان با 3 سایز مختلف و رنگ‌های کلاسیکی که دارد بیشتر سلیقه‌ها را راضی می‌کند. با توجه به اندازه گیاه خود و فضای در دسترسی که دارید گلدان مناسب خود را انتخاب کنید و از زیبایی آن لذت ببرید.

5. گلدان سرامیکی هنری

گلدان سرامیکی هنری مناسب کسانی است که گیاهی کوچک دارند و طرفدار طرح‌هایی فانتزی‌تر هستند. پایه زیر این گلدان باعث می‌شود که خیال شما بابت آب اضافه خارج شده از زیر آن راحت باشد و با خیال راحت گیاه خود را آبیاری کنید. همچنین رنگ‌بندی جذابی که این نوع گلدان‌ها دارد کار شما را برای ست کردن آن با محیط اتاق راحت‌تر می‌کند.

یک گلدان سرامیکی هنری زیبا

6. گلدان فلزی استوانه‌ای

گلدان‌های فلزی استوانه‌ای گلدان‌هایی سبک با رنگ‌هایی شاد و چشمگیراند که اگر آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهید رنگین کمانی از رنگ‌ها را خواهید داشت. این نوع گلدان ها برای آویزان کردن بسیار مناسب هستند، زیرا بسیار سبک هستند و در میان آن‌ها معمولا شیاری قرار دارد که به‌راحتی می‌توانید طنابی دور آن پیچیده و نگران سر خوردن آن نباشید.

حرف پایانی

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد نحوه انتخاب گلدان مناسب لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره تخصصی گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در منزل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

افوربیا قرمز با گلدان مواد آلی
448,000 تومان
سم اسبی با گلدان مواد آلی
432,000 تومان


سوالات پرتکرار شما درمورد انتخاب گلدان مناسب

آیا جنس گلدان در مراقبت از گیاه تاثیر گذار است؟

بله، موادی که در ساخت گلدان به کار می‌رود می‌تواند در نگهداری گیاه تاثیرگذار باشند؛ به‌عنوان‌مثال یک گلدان سفالی زودتر از یک گلدان پلاستیکی خشک می‌شود، ازاین‌رو به زهکشی بهتر خاک بیشتر کمک کرده و گیاه شما بیشتر به آبیاری نیاز خواهد داشت.

چه گلدانی برای گیاه من مناسب است؟

این مساله کاملا به گیاه شما بستگی دارد؛ اگر گیاه شما به آب کم و گردش هوای زیاد نیاز دارد می‌توانید از گلدانی سفالی استفاده کنید، اما اگر نیاز دارید که گیاه خود را به‌طور مداوم جابه‌جا کنید به سراغ گلدان‌های پلاستیکی یا فلزی بروید که وزن کمتری دارند. گفتنی است گیاهان بسیار بزرگ بهتر است در گلدان‌های سفالی زندگی کنند.

اندازه گلدان مناسب برای گیاه من چقدر است؟

طبق یک قاعده کلی بهتر است همیشه گلدانی را انتخاب کنید که نهایتا یک سایز از گلدان قبلی یا توپ ریشه گیاه بزرگتر باشد. دراین‌باره باید بگوییم که گلدان خیلی بزرگ باعث دیرتر خشک شدن خاک و گلدان خیلی کوچک باعث جلوگیری از رشد ریشه‌ها و آسیب به گیاه می‌شود.

گلدان سرامیکی بهتر است یا پلاستیکی؟

برخلاف سفال و رس، گلدان‌های پلاستیکی متخلخل نیستند. یعنی اجازه نمی‌دهند رطوبت یا اکسیژن از جداره‌های آن داخل یا خارج شود. به‌همین‌خاطر رطوبت در گلدان‌های پلاستیکی حدود 2 برابر بیشتر ماندگار می‌شود. ازاین‌رو اگر معمولا در آبیاری گیاهان خود فراموشکار هستید گلدان‌های پلاستیکی برای شما بهتر است.

کدام گیاهان گلدان سرامیکی را دوست دارند؟

برای گلدان‌های سرامیکی، سفالی یا بتنی بهتر است گیاهی را انتخاب کنید که خاکی تقریبا مرطوب را دوست داشته باشد. برخی از گیاهانی که ترجیح می‌دهند خاکشان مرطوب باشد، اما این رطوبت خیلی ماندگار و زیاد نباشد شامل پوتوس، فیلودندرون و ارکیده می‌شوند.

آیا گلدان باید سوراخ داشته باشد؟

وجود سوراخ در کف گلدان نکته بسیار مهمی است. این سوراخ باعث می‌شود که آب اضافه از زیر گلدان خارج شده و داخل آن باقی نماند. گفتنی است ماندن آب اضافه در خاک گلدان به ریشه گیاه شما آسیب می‌زند. ازاین‌رو اگر گلدان شما سوراخ ندارد، با یک دریل یا ابزار مشابه آن را سوراخ کنید.

چطور گلدان را زهکشی کنیم؟

برای این کار باید از خاکی مناسب استفاده کنید. به‌این‌منظور خاک برگ و خاک گلدان انتخاب‌های مناسبی هستند چون معمولا بافتی درشت دارند. همچنین می‌توانید از شن یا سنگ‌ریزه نیز در کف گلدان استفاده کنید یا اینکه در سوراخ‌های کف گلدان تکه‌ای سنگ یا تکه‌ای شکسته از گلدان دیگر بگذارید. این کار باعث می‌شود ضمن خارج نشدن خاک گلدان، آب اضافی نیز در گلدان باقی نماند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.