خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

معرفی 19تا از گیاهان زود رشد که می‌توانید آن‌ها را در خانه‌تان پرورش دهید

زمان مطالعه: 15 دقیقه

نگهداری از گیاهان خانگی همیشه لذت بخش است. آن‌ها فواید زیادی برای انسان‌ها دارند؛ برای مثال گیاهان خانگی می‌توانند هوا را تمیز کنند، سطح اکسیژن را افزایش دهند، به عنوان خوراک مصرف شوند و حتی در درمان بیماری‌ها به انسان کمک کنند، اما در کنار این موارد، نگهداری از گیاهان یک ایراد بزرگ دارد و آن هم صبر کردن است. برای اینکه یک گیاه بزرگ و بالغ شود گاهی باید ماه‌ها یا حتی سال‌ها صبر کرد و در دنیای سریع و خلاصه شده امروزی شاید خیلی از افراد چنین صبری نداشته و دوست دارند گیاهی که نگهداری می‌کنند، سریع رشد کرده و بزرگ شدن آن را تماشا کنند. برای این دسته از افراد گیاهان زود رشد بهترین انتخاب هستند؛ چراکه با رشد سریع خود، نیاز آن‌ها را برآورده کرده و با سرعتی که آن‌ها مد نظرشان است، هماهنگ هستند.

اگر شما هم جز دسته افراد یاد شده هستید تا پایان این مطلب از وبلاگ فروشگاه آنلاین گل و گیاه گُل‌سِتان همراه ما باشید. در این مطلب ابتدا دلیل رشد سریع گیاهان را بررسی کرده و سپس به معرفی گیاهان خوردنی و آپارتمانی زود رشد خواهیم پرداخت تا اگر قصد خرید گیاه را داشته و دنبال گیاهی زود رشد هستید، انتخاب آسان‌تری داشته باشید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


چرا برخی گیاهان سریع‌تر رشد می‌کنند؟

گیاهان تا جایی می‌توانند سریع رشد کنند و به اصطلاح زود رشد باشند که ریشه آن‌ها اجازه می‌دهد. ضمن اینکه معمولا گیاهانی که رشد سریع‌تری دارند عمر کوتاه‌تری نیز دارند. یک گیاه مشخص را درنظر بگیرید هرچقدر آن گیاه کوچک‌تر باشد رشد سریع‌تری نسبت به همان گیاه ولی در نوع بزرگ‌تر دارد. دلیل این اتفاق این است که ریشه گیاه بزرگ‌تر از خود گیاه است و این ریشه می‌تواند غذای بیشتری را برای گیاه فراهم کند. علاوه‌براین این نسبت ریشه به گیاه باعث می‌شود تا گیاه بتواند با سرعت بیشتری در جای خود محکم شود و تمام انرژی‌اش را به رشد قسمت بیرون از خاک متمرکز کند. چیزی که درختان یا گیاهان بزرگ‌تر از آن محروم هستند و باید انرژی خود را همزمان بر روی گسترش قسمت ریشه و گسترش قسمت بیرون از خاک بگذارند و به همین خاطر با رشد آهسته‌تری به زندگی ادامه می‌دهند.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان


معرفی گل‌ها و گیاهان آپارتمانی زود رشد

گل‌ها و گیاهان خانگی زود رشد مناسب آن دسته از افرادی است که عاشق خرید گیاهان آپارتمانی و پرورش آن‌ها بوده و دوست دارند خیلی سریع شاهد رشد و بزرگ شدن آن باشند.

1. ختمی

گل ختمی دو نوع مختلف دارد یکی نوع گرمسیری و دیگری نوع سرسخت آن است؛ نوع گرمسیری ختمی بیشتر به‌خاطر زیبایی و جذابیتش و البته خواص درمانی که دارد معروف است و جالب است بدانید چای ترش از این گل به‌دست می‌آید. این نوع از ختمی به مراقبت بیشتری نیاز داشته و تحمل هوای سرد را ندارد؛ درمقابل نوع سرسخت ختمی می‌تواند شرایط مختلف را تحمل کند و به مراقبت کمتری نیاز دارد و برخلاف نوع گرمسیری آن می‌تواند هوای سرد را به خوبی تحمل کند. ختمی عموما در بهار و تابستان رشد بهتری دارد و یک گیاه همیشه سبز به‌شمار می‌رود. این گل همچنین طول عمر بالایی دارد و برای ماه‌های متوالی گل می‌دهد.

مطلب پیشنهادی: 10 گیاه آپارتمانی مناسب زمستان برای فضای داخل خانه و روش نگهداری آن ها

گل ختمی
ختمی

2. پتوس، از جمله گیاهان زود رشد مقاوم به نور کم

اگر خانه یا محل کار شما نور زیادی را دریافت نمی‌کند پتوس گیاهی مناسب برای شماست؛ این گیاه درباره نور نیز سخت‌گیر نیست و نیاز به جابه‌جایی ندارد. ضمن اینکه توانایی فوق‌العاده‌ای در تصفیه هوا داشته و می‌تواند در تمیز کردن هوا از فرمالدید و سایر ترکیبات کربنی موثر باشد. اگر شرایط نگهداری پتوس مناسب باشد می‌تواند در عرض چند ماه تا 60 سانتی‌متر رشد کند. این گیاه می‌تواند گل‌های زیبا و چشمگیری بدهد که در کنار برگ‌های سبزش واقعا تماشایی خارق‌العاده خواهد بود. گفتنی است نوع کوچک این گیاه می‌تواند به‌خوبی و با سرعت زیادی در گلدان رشد کند.

3. سر نیزه‌ای

این گیاه در ایران بیشتر با نام علمی‌اش یعنی سینگونیوم پودوفیلوم شناخته می‌شود و در زمره گیاهان سریع رشد است. برگ‌های قلب شکل این گیاه که از چندین شاخه منشعب می‌شوند بسیار زیبا هستند و در رنگ‌های مختلفی از جمله سفید، سبز یا صورتی پیدا می‌شود. انواع رنگی سر نیزه‌ای به نور بیشتری نیاز دارند، اما نوع سبز رنگ آن نور زیادی نمی‌خواهد. نگهداری از سینگونیوم پودوفیلوم آسان است و می‌توانید با کمترین مراقبت شاهد رشد سریع این گیاه باشید. یکی از قابلیت‌های خوب این گیاه توانایی آن در تصفیه هوا است. سر نیزه‌ای گیاهی رطوبت دوست است؛ بنابراین بهتر است آن را در محیطی مرطوب قرار دهید یا توسط اسپری رطوبت مورد نیازش را تامین کنید.

گیاه سر نیزه ای
سر نیزه ای

4. رز مینیاتوری، پادشاه سرزمین گل‌ها و گیاهان زود رشد

شاید بیراه نباشد اگر بگویم که رز پادشاه سرزمین گل‌ها است. انواع مختلف رز در تمام دنیا به خاطر عطر، گلبرگ‌های زیبا و رشد سریعی که دارند معروف هستند. رز‌های مینیاتوری می‌توانند در عرض 2 الی 3 هفته جوانه بزنند و مانند خواهر و برادرهای خود به محیط بیرون وابسته نیستند که همین عامل باعث می‌شود که بتوان آن‌ها را داخل خانه نیز نگهداری کرد. زیبایی و نیاز کم رز‌های مینیاتوری به مراقبت باعث می‌شود این گیاه آرزوی هر باغبان خانگی باشد. این گیاه معمولا تا حدود 30 سانتی‌متر رشد می‌کند بنابراین می‌توان آن را در هر محلی از خانه قرار داد و برای آن‌ها گلدان‌های زیبایی فراهم کرد. گل‌های رز مینیاتوری در هر رنگی که تصور کنید وجود دارند و می‌توانید متناسب با سلیقه خود رنگ دلخواهتان را انتخاب کنید. برای نگهداری از این گیاه کافیست به‌طور منظم به آن آب داده و نور کافی برای آن فراهم کنید تا بتوانید زیبایی آن را در سریع‌ترین زمان ببینید.

5. نخل خوشبختی

نخل خوشبختی جز آن دسته از گیاهان است که اگر شرایط نگهداری مناسبی را برای آن فراهم کنید می‌توانید رشد سریع آن را ببینید و در عرض 1 الی دو 2 یک گیاه با اندازه‌ای متوسط داشته باشید. برگ‌های نخل خوشبختی خاصیت درمانی دارند و گل‌های زیبا و خوشبوی آن شما را از خرید هر گل زیبا و زینتی دیگری بی نیاز می‌کنند.

گیاه نخل خوشبختی
نخل خوشبختی

6. فیکوس

این گیاه حکمران دنیای گیاهان سریع رشد خانگی است. فیکوس بیشتر از اینکه یک گیاه خانگی باشد یک درخت مینیاتوری است و به‌همین خاطر نگاه‌های زیادی را به خود خیره می‌کند. این گیاه همیشه سبز معمولا در داخل خانه نگهداری می‌شود و می‌تواند بین 1 الی 2 متر رشد کند. فیکوس به ریزش زیاد برگ‌هایش مشهور است و ممکن است شما را مشغول به تمیز کردن برگ‌های ریخته شده‌اش کند!

7. بامبو، از جمله گیاهان زود رشد بی‌رقیب!

زمانی که صحبت از گیاهان زود رشد باشد کسی حریف بامبو نمی‌شود. معمولا این گیاه در بیرون از خانه رشد می‌کند اما انواعی از آن مانند لاکی بامبو در داخل خانه نیز رشد می‌کنند. بهتر است برای این گیاه محیطی فراهم کنید که نور مستقیم و کامل خورشید را دریافت کند. جالب است بدانید در فرهنگ باستانی چین این گیاه نمادی برای رفاه و ثروت برای صاحبش بوده است.

بامبو

8. دیفن باخیا

یکی از گیاهان زود رشد فوق‌العاده زیبا و تماشایی دیفن باخیا است. این گیاه حاوی شیره‌ای سمی است که در صورت بلعیده شدن می‌تواند توانایی تکلم را به‌صورت موقت از بین ببرد، به‌همین‌خاطر بهتر است این گیاه را از دسترس کودکان دور نگاه دارید. این گیاه به نور زیادی نیاز ندارد و عاشق محیط‌های مرطوب است و این یعنی شما می‌توانید دیفن باخیا را در داخل خانه و حتی در حمام نگهداری کنید. این یک معامله برد برد است زیرا هم حمام شما زیبا می‌شود و هم گیاه به محیط دلخواهش می‌رسد.

در صورتی که محیط خانه شما خشک است و قصد نگهداری و پرورش این گیاه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای تامین رطوبت مورد نیاز آن مطلب روش های موثر برای افزایش رطوبت گیاهان آپارتمانی از وبلاگ گُل‌سِتان را از دست ندهید.

9. فیلودندرون

این گیاه جزء گیاهان زود رشد است و می‌تواند مدت زیادی داخل خانه زندگی کرده و به رشد خود ادامه دهد، اما بهتر است هر از گاهی به بیرون از خانه به زیر نور مستقیم خورشید منتقل شود. فیلودندرون باید در محیطی با نور متوسط یا زیاد که نور مستقیم خورشید به آن نرسد قرار گرفته و بیش‌ازحد آبیاری نشود.

گیاه فیلندرون ؛ از جمله گیاهان آپارتمانی زود رشد
گیاه فیلندرون

10. پاپیتال

پاپیتال همیشه سبز چند ساله عاشق فضای داخلی خانه است و می‌تواند به‌سرعت رشد کند. این گیاه که به عَشَقه نیز شهرت دارد، توانایی تصفیه هوا را داشته و می‌تواند مشکلات تنفسی را برطرف کند. پاپیتال علاوه بر اینکه توانایی رشد در گلدان را دارد می‌تواند به‌عنوان یک گیاه رونده بر روی دیوارها یا فنس‌ها نیز رشد کند. اگر می‌خواهید پاپیتال را به عنوان یک گیاه رونده پروش دهید باید برای آن تکیه گاه مناسبی فراهم کنید و مراقب باشید که آن را به موقع هرس کنید؛ چراکه این گیاه به تصاحب فضای موجود در زمانی کم مشهور است.


معرفی گیاهان زود رشد خوردنی

اولین گیاهان زود رشد که قصد معرفی آن‌ها را داریم، گیاهان زود رشد خوردنی هستند، این دست از گیاهان معمولا برای استفاده در آشپزی یا سالادها استفاده می‌شوند و ضمن زیبایی شما را تا حد زیادی از خرید سبزیجات بی‌نیاز می‌کنند. شناختن گیاهان خوراکی که رشد سریعی دارند کمک زیادی به شما می‌کند تا بتوانید خوراکی‌های سالم و سبز خودمان را داشته باشید و البته انتظار زیادی برای به بار نشستن آن‌ها نکشید.

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان

1. آروگولا، از جمله گیاهان زود رشد تند مزه

این گیاه از گیاهان زود رشد خوراکی کمی مزه تند دارد و از آن در سالاد یا به‌جای ریحان در پستو استفاده می‌شود. نام دیگر این سبزی، خوراکی راکت است که از واژه ایتالیایی روچتا به معنای سبز گرفته شده است.
بذرهای آروگولا را می‌توانید مستقیما در زمین یا گلدان کاشته و زمانی که به‌اندازه کافی رشد کرد برگ‌های آن را جدا و استفاده کنید. آروگولا بعد از گذشتن 7 الی 14 روز از زمان کاشت سر از خاک بیرون آورده و بعد از 3 الی 4 هفته نیز گیاه بالغ شده و آماده برداشت می‌شود. در مورد استفاده از آروگولا درنظر داشته باشید هرچه‌قدر برگ‌های آن زودتر برداشت شوند لطیف‌تر و شیرین‌تر خواهند بود. برای نگهداری از این سبزی خوراکی باید محیطی نورگیر با کمی سایه برای آن فراهم کنید و آن را در خاکی با زهکشی خوب و غنی بکارید.

گیاه آروگولا، از جمله گیاهان زود رشد تند مزه
گیاه آروگولا

2. کلم بوک چوی

یکی دیگر از گیاهان سریع رشد یک نوع کلم چینی به نام کلم بوک چوی است. دو گونه مختلف از این گیاه وجود دارد که یکی از آن‌ها نهایتا تا 25 سانتی‌متر رشد می‌کند و نوع دیگر آن که تا حدود یک متر نیز می‌رسد. اگرچه این گیاه می‌تواند آفتاب کامل را تحمل کند، اما بهتر است آن را در محیطی قرار دهید که کمی سایه داشته باشد تا گیاه رشد بهتری داشته باشد. کلم بوک چوی را باید مدام آبیاری کنید، زیرا خشک شدن خاک می‌تواند باعث پیچ خوردن و از بین رفتن آن شود. بسته به کلم چینی که انتخاب می‌کنید و آب و هوای منطقه شما بین 45 الی 60 روز طول می‌کشد تا گیاه بالغ شده و آماده مصرف شود.

3. بروکلی راب

این گیاه که با نام راپینی نیز شناخته می‌شود از جمله گیاهان زود رشد و بر خلاف اسمش بیشتر به خانواده شلغم نزدیک است. رگ‌ها و ساقه‌های راپینی قابل خوردن هستند و هرچقدر زودتر برداشت شوند طعم بهتری دارند. طعم این گیاه تلخ، در نور کامل خورشید رشد خوبی دارد و در کمتر از 60 روز رشد می‌کند و آماده مصرف خواهد شد. بدر مورد برداشت راپینی نکته‌ای که باید درنظر داشته باشید این است که به محض اینکه خوشه آن پدیدار شد باید آن را برداشت کنید، چراکه در غیراینصورت بعد از مدت کوتاهی گل می‌دهد و قابل خوردن نیست.

گیاه بروکلی راب
بروکلی راب

4. شاهی، از جمله گیاهان زود رشد خوردنی معروف

یکی از سبزیجات معروف و خوشمزه که تقریبا همه آن را می‌شناسند، شاهی است و می‌تواند در تمام طول سال رشد کند. بهترین راه برای کاشتن شاهی این است که بذر‌های آن را در یک سینی کم عمق روی دستمال‌هایی مرطوب بریزید و تمام سینی را با یک پلاستیک شفاف بسته‌بندی کنید تا رطوبت آن حفظ شود. بعد از چند روز بذر‌های شاهی جوانه می‌زنند؛ زمانی که برگ‌های آن به 5 سانتی‌متر رسید زمان برداشت شاهی شده و می‌توانید آن را برداشت و مصرف کنید. باتوجه به اینکه شاهی خیلی سریع آماده مصرف می‌شود شما می‌توانید این پروسه را هر هفته انجام دهید. به‌عنوان آخرین نکته در مورد کاشت و برداشت شاهی نیز درنظر داشته باشید هرچقدر هوا گرم‌تر شود طعم شاهی تندتر می‌شود، در نتیجه اگر با طعم تند این گیاه میانه خوشی ندارید آن را در هوایی نسبتا خنک بکارید.

5. کلم برگ

یکی دیگر از گیاهان که طاقت سرمای زیادی دارد و می‌تواند زود رشد کند کلم برگ است. این گیاه را در شرایط مناسب می‌توانید در تمام سال پرورش دهید، اما باید بدانید کلم برگی که در بهار کاشته می‌شود نسبت به کلم برگی که در اواخر تابستان یا پاییز کاشته می‌شود دیرتر رشد می‌کند. کلم برگ هم قابلیت کاشت در گلدان را داشته و هم می‌توانید آن را در باغچه خانه خود بکارید؛ منتها اگر قصد کاشتن آن در باغچه خانه خود را دارید، توجه داشته باشید که این گیاه وقتی در باغچه کاشته شود به آب زیادی نیاز دارد. بعد از کاشت گیاه زمانی که برگ‌های آن به اندازه کافی رشد کرد می‌توانید آن‌ها را برداشت کرده و کماکان به گیاه اجازه بدهید که برای چند هفته به رشد خود ادامه دهد و مجددا از آن استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: 18 گیاه مناسب برای فصل پاییز

آشنایی مختصر با کلم برگ
کلم برگ

6. خردل چینی

خردل چینی از جمله گیاهان سریع رشد است که به آب زیادی نیاز دارد و در صورتی که دچار کم آبی شود تلخ می‌شود. این گیاه کمی طاقت سرما را دارد، اما به‌اندازه کلم برگ قوی نیست. خردل چینی در برابر گرما آسیب‌پذیر است و بهترین عملکرد را در اوایل بهار و بعد از میانه تابستان دارد. اگر قصد کاشت و استفاده از این گیاه را دارید، در مورد زمان برداشت آن درنظر داشته باشید هر زمان که برگ‌های گیاه به اندازه کافی بزرگ شدند می‌توانید آن‌ها را برداشت کرده و مصرف کنید.

7. تربچه، از دیگر گیاهان زود رشد خوردنی معروف

یکی دیگر از گیاهان زود رشد معروف تربچه است. این گیاه می‌تواند برای کودکانی که علاقه به باغبانی دارند جذاب باشد؛ چراکه هم ظاهر جذابی داشته و هم حدود 3 هفته بعد از کاشت، آماده مصرف می‌شود. برای کاشتن تربچه کار زیادی پیش روی شما نیست، فقط کافی است بذر‌های آن را درون خاک داشته و رشد سریع آن‌ها را نظاره‌گر باشید. در نگهداری و پرورش تربچه بهتر است محلی نورگیر و خاکی شنی برای آن فراهم کنید تا عملکرد بهتری داشته باشد.

تربچه

8. شلغم

یکی دیگر از گیاهان مشهور و زود رشد خوراکی که برای کاشت در خانه عالیست، شلغم است. برگ‌ها و ریشه این گیاه هر دو قابل خوردن هستند. این گیاه درباره شرایط آب و هوایی سخت‌گیر نیست و تقریبا در هر فصلی رشد می‌کند. در مورد برداشت ریشه شلغم درنظر داشته باشید زمانی که ریشه‌های آن 5 الی 8 سانتی‌متر رشد کرد زمان مناسبی است. در مورد برگ‌های آن نیز تا زمانی که برگ‌ها جوان هستند باید آن‌ها را برداشت کنید.

9. اسفناج

اسفناج نیز مثل تربچه، شاهی و شلغم از گیاهان سریع رشد خوراکی مشهور و مغذی است. این گیاه در هوای سرد رشد سریعی دارد. در نتیجه اگر قصد کاشتن این گیاه را دارید، بهتر است آن را در محیطی با نور کامل خورشید همراه با کمی سایه بکارید. شش هفته بعد از کاشت، اسفناج‌های شما آماده برداشت شده و می‌توانید آن‌ها را مصرف کنید.
برای بالا بردن بازدهی اسفناج و استفاده بیش از یکبار از آن، می‌توانید با روش برش و رشد مجدد چندین بار از این گیاه استفاده کنید؛ به‌این‌منظور برگ‌های قدیمی‌تر را برداشت کرده و اجازه دهید برگ‌های داخلی جوان‌تر به رشد خود ادامه دهند؛ سپس وقتی برگ‌های جوان رشد کردند، آن‌ها را برداشت کرده و استفاده کنید. این کار را می‌توانید چندین بار تکرار کرده و تا مدت‌ها از اسفناج یا اسفناج‌هایی که کاشته‌اید استفاده کنید. درباره برش زدن برگ‌های اسفناج درنظر داشته باشید اگر برگ‌ها را از حدود 3 سانتی‌متر بالاتر از پایه گیاه برش بزنید گیاه می‌تواند دوباره آن برگ را رشد دهد و برگ جدیدی به شما تقدیم کند.

اسفناج، از جمله گیاهان زود رشد
اسفناج

در این مطلب سعی کردیم مطالبی را درباره بیش از 19 مورد از گیاهان زود رشد که شامل گیاهان زود رشد آپارتمانی و خوراکی برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق تماس با گیاه پزشک گُل‌سِتان استفاده نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از سرویس باغبانی در محل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
آگلونما با گلدان مواد آلی
787,000 تومان
سانسوریا ابلق با گلدان مواد آلی استوانه مشکی
996,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان


سوالات پرتکرار شما درباره گیاهان زود رشد

چرا برخی گیاهان رشد سریع‌تری دارند؟

بعضی از گیاهان ریشه بزرگ‌تر و قوی‌تری نسبت به تنه خود دارند. همین مساله باعث می‌شود تا بتوانند مواد مغذی را با سرعت بیشتری جذب کنند و رشد سریع‌تری نسبت به سایر گیاهان داشته باشند.

کدام سبزیجات خوراکی رشد سریعی دارند؟

بیشتر سبزیجات خوراکی سریع رشد می‌کنند. سبزیجاتی مثل نعنا، تربچه، شاهی و شلغم ازاین‌دست سبزیجات هستند و به‌سرعت رشد می‌کنند و آماده مصرف می‌شوند. گفتنی است در بین سبزیجات یاد شده، نعنا سرعت رشدی به‌مراتب بیشتر از سایر موارد دارد که اگر مراقب آن نباشید می‌تواند تبدیل به یک گیاه مهاجم شود و تمام باغچه را اشغال کند.

آیا کوددهی باعث سریع‌تر شدن رشد گیاهان می‌شود؟

در حالت کلی خیر؛ درواقع کوددهی برای جبران مواد مغذی از دست رفته درون خاک است که در طول زمان و با آبیاری شسته شده و خارج شده است. ضمن اینکه کوددهی زیاد نه‌تنها به سریع‌تر شدن رشد گیاه کمک نمی‌کند بلکه باعث تجمیع نمک و سوختن ریشه‌های گیاه نیز می‌شود.

چطور گیاهان را مجبور به رشد سریع‌تر کنیم؟

دراین‌باید بگوییم که هر گیاهی محدودیت‌ها و توانایی‌های خودش را دارد. در واقع نمی‌توانید گیاهی را بیشتر از ظرفیتش مجبور به رشد سریع کنید، اما با فراهم کردن بهترین شرایط نگهداری مثل آبیاری، نور کافی، کوددهی، دمای مناسب و… می‌توانید یک گیاه را به بازدهی حداکثری برسانید.

۲ نظرات
  1. فرزان می گوید

    سپاس از دانش کمک کننده تون. در اینجا گیاهان زودرشد نام برده شدن و من می خواستم بدونم گونه های چمنی که به کمترین رسیدگی و آب در محیط پرنور نیاز داشته باشند کدامها هستند یعنی آسانترین باشند برای رشد؟ و در ایران معمولا چمنهایی که در کنار خیابانها کاشته می شن کدامها هستند اونهایی که کل سال سبزند و هم برای انسان و هم حیوانات سمی هم نباشند؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      با توجه به اقلیم ایران استفاده از گیاهان پوششی که نیاز آبی و هزینه ای کم داشته باشند بیشتر توصیه می شود.
      گیاهانی مثل: یال اسبی، لیزماکیا، کیاشیتو و….

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.