خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

با 10 مورد از دلایل رایج زرد شدن برگ های آگلونما آشنا شوید

زمان مطالعه: 12 دقیقه

آگلونما که گاهی با نام همیشه سبز چینی نیز شناخته می‌شود گیاهی گل‌دار است که بومی مناطق گرمسیری آسیا است. با دانستن محل اصلی زندگی این گیاه می‌توان اطلاعات مهمی را در نگهداری و فراهم کردن شرایط مناسب برای زندگی این گیاه متوجه شد. این گیاه با زیبایی خاص خود و نیاز به مراقبت کم گزینه خوبی برای باغبان‌های حرفه‌ای و تازه کار است. باوجود نیاز به مراقبت کمی که آگلونما دارد، دلایل مخلتفی می‌‎تواند باعث زرد شدن برگ های آن شده و آگلونما را از جلوه بیاندازد.
اگر شما در خانه‌تان یک آگلونمای زیبا دارید احتمالا با زرد شدن یا قهوه‌ای شدن برگ های زیبای آگلونما خود مواجه شده‌اید؛ باید بدانید عموما این مساله به خاطر عامل‌های محیطی است و می‌توانید با اصلاح موارد مختلف از وقوع این مساله جلوگیری کرده یا مانع گسترش آن شوید تا گیاه شما بتواند سلامت خود را بازیابی کند. باتوجه به این مورد تصمیم گرفتیم در این مطلب از وبلاگ فروشگاه گل و گیاه گُل‌سِتان شما را با 10 مورد از دلایل رایج که به زرد شدن برگ های آگلونما منجر خواهند شد آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


1. آب‌دهی، یکی از معمول‌ترین دلایل زرد شدن برگ های آگلونما

آگلونما نسبت به آبدهی حساس است. یکی از معمول‌ترین دلایل زرد شدن برگ های آگلونما میزان نامناسب رطوبت خاک است. آگلونما به خاکی نیاز دارد که مرطوب باشد و بیش‌ازحد خیس یا خشک نباشد. آبیاری بیش از حد می‌تواند باعث خیس شدن خاک و به طبع آن عدم گردش هوا در اطراف ریشه شود. در نتیجه ریشه‌های گیاه بپوسد. زمان آبیاری مناسب به این گیاه وقتی است که چند سانتی‌متر بالایی خاک خشک شده باشد. در زمستان می‌توانید میزان آبیاری را کمتر کنید و اجازه دهید خاک خشک‌تر شود. از سوی دیگر کم‌آبی نیز به گیاه صدمه می‌زند و باعث می‌شود ریشه گیاه ضعیف شده و نتواند انرژی لازم را برای رشد برگ‌ها تامین کند؛ به‌طوری‌که کمبود آب باعث می‌شود گیاه شروع به انجام کاری کند که به آن بازیابی انرژی می‌گویند. در این حالت گیاه که با کمبود انرژی مواجه شده و شروع به قطع تامین انرژی برای برگ‌های پایینی می‌کند تا بتواند تمرکز خود را روی برگ‌های بالایی و نزدیک به نور قرار دهد. در نتیجه گیاه از سمت پایین شروع به زرد شدن می‌کند.


خیس بودن زیاد خاک محیطی عالی برای رشد قارچ‌ها و باکتری‌های مضر فراهم می‌کند. این اتفاقات درون خاک رخ می‌دهند بنابراین ممکن است به راحتی قابل تشخیص نباشند و زمانی متوجه مشکلی در ریشه‌ها شوید که برگ‌های گیاه زرد و پژمرده شده است. به محض اینکه اولین نشانه‌های آسیب در ریشه را دیدید باید اقدام به درمان گیاه بکنید تا بتوانید آن را نجات دهید. به این منظور مراحل زیر را طی کنید:

  1. آگلونما را به‌آرامی از خاک خارج کنید.
  2. ریشه‌های گیاه را به‌آرامی زیر جریان آب بشویید تا خاک اطراف ریشه‌ها از آن‌ها جدا شود.
  3. ریشه‌های آسیب دیده را از گیاه جدا کنید، تشخیص این ریشه‌ها کار ساده‌ای است؛ به‌طوری‌که این ریشه‌ها سیاه‌رنگ و نرم هستند.
  4. اگر تعداد ریشه‌های آسیب دیده زیاد است شاید مجبور باشید قسمتی از ریشه را به‌طورکامل برش بزنید. در این حالت باید بخشی از برگ‌های گیاه را نیز هرس کنید، چون در این حالت ریشه گیاه کوچک‌تر شده است و دیگر نمی‌تواند انرژی لازم برای همه برگ‌های گیاه را فراهم کند.
  5. می‌توانید ریشه باقی مانده را در محلولی از قارچ‌کش شناور کنید. البته این اقدام اختیاری است و به جهت جلوگیری از درگیری مجدد ریشه انجام می‌شود.
  6. خاک قدیمی را دور بریزید و گیاه را در خاکی با زهکشی عالی بکارید. سعی کنید عادت آب‌دهی خود را اصلاح کنید و زمانی به گیاه آب دهید که 5 الی 7 سانتی‌متر بالایی خاک خشک شده باشد. همچنین به‌یاد داشته باشید که آگلونما گیاهی است که آب کمی نیاز دارد.
فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان


2. رطوبت

رطوبت هوا دومین دلیل از دلایل زرد شدن برگ های آگلونما است و اگر به‌اندازه نباشد به زرد شدن برگ‌های گیاه منجر خواهد شد. گفتیم که این گیاه بومی مناطق گرمسیری است بنابراین جای تعجب ندارد که عاشق محیطی مرطوب باشد. البته رطوبت بیش از حد نیز ممکن است آسیب‌زا باشد، اما باید درنظر داشته باشید که این گیاه در مقابل یک محیط خشک کاملا آسیب‌پذیر است و محیط خشک بیش‌از هر چیز باعث آسیب رساندن به آن می‌شود. به‌طوری کلی آگلونما نیاز دارد تا در جایی زندگی کند که حدود 60% رطوبت در هوا باشد.
در داخل خانه، مخصوصا در فصل‌های سرد که وسایل گرمایشی روشن هستند، رطوبت بسیار کمی در هوا وجود دارد، در نتیجه باید حواستان به این موضوع بوده و اقداماتی را به‌منظور تامین رطوبت انجام دهید؛ در ادامه چندین راه ساده برای اینکار را به شما پیشنهاد می‌دهیم، البته که برای مطالعه بیشتر نیز می‌توانید مطلب روش های موثر برای افزایش رطوبت گیاهان آپارتمانی را در وبلاگ گُل‌سِتان مطالعه کنید.

  • ساده‌ترین راه برای تامین رطوبت آگلونما اسپری کردن آب به برگ‌های آن است. می‌توانید این کار را چند بار در طول روز انجام دهید تا رطوبت را به‌صورت مستقیم به برگ‌های گیاه برسانید.
  • روش دیگر برای افزایش رطوبت در اطراف آگلونما، قرار دادن یک ظرف آب در اطراف گیاه است. در این روش میزان رطوبت با سرعت کمتری نسبت به روش قبلی افزایش پیدا می‌کند، اما برای افرادی که نمی‌توانند دائما گیاه خود را چک کنند روشی عالی است.
  • اگر شما چندین گیاه گرمسیری مختلف دارید که همه آن‌ها نیاز به رطوبت دارند می‌توانند آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهید تا بتوانند در کنار یکدیگر محیط اطراف خود را مرطوب‌تر کنند و از همنشینی با یکدیگر لذت ببرند.
رابطه رطوبت و زرد شدن برگ های آگلونما
زرد شدن برگ های آگلونما


3. نور

آگلونما به محیطی با نور متوسط ولی غیرمستقیم نیاز دارد. در صورتی که این گیاه در طولانی مدت معرض نور شدید قرار بگیرد دچار سوختگی می‌شود و برگ‌های آن زرد می‌شود. نور زیاد باعث افزایش سرعت تبخیر آب و مواد مغذی از برگ‌ها می‌شود و گیاه فرصت لازم برای جذب انرژی لازم را ندارد؛ در نتیجه گیاه با کمبود انرژی مواجه شده و برگ‌های آن زرد و پژمرده خواهند شد.
برای اینکه آگلونما نور مناسبی را دریافت کند باید آن را در سایه قرار دهید و اجازه ندهید تا آفتاب مستقیم به آن بتابد. باید بدانید که نوع سبز آگلونما می‌تواند سایه بیشتری را نسبت به انواع دیگر آن تحمل کند.
نقطه مقابل نور زیاد کم نوری قرار داشته و می‌تواند از دلایل زرد شدن برگ های آگلونما باشد. در این شرایط گیاه اقدام به هرس کردن خود می‌کند؛ چرا که منابع انرژی آن کم شده و برای صرف‌جویی در مصرف انرژی برگ‌های پایینی خود را زرد می‌کند و آن‌ها را می‌ریزد تا برگ‌های بالایی بتوانند با وجود کمبود انرژی به زندگی خود ادامه دهند.

جالب است بدانید آگلونما می‌تواند خود را به‌خوبی با شرایط کم‌نور وفق دهد، اما نور بیش‌ازحد کم می‌تواند باعث آسیب رسیدن به آن شود؛ در نتیجه حتما حواستان به این مورد باشد.


4. چرخه طبیعی، از جمله دلایل طبیعی زرد شدن برگ های آگلونما

آگلونما مثل هر موجود زنده دیگری چرخه زندگی خود را دارد و در طول زمان رشد می‌کند و پیر می‌شود. در طی این چرخه گیاه مجبور است برگ‌های پیر و قدیمی خود را از دست بدهد تا راه را برای برگ‌های جوان‌تر و تازه نفس باز کند. زرد شدن برگ‌ها در این چرخه طبیعی از برگ‌های پایینی‌تر که قدیمی هستند آغاز می‌شود و با ریزش آن‌ها راه برای به دنیا آمدن برگ‌های جوان باز می‌شود. زمانی که برگ پیری به پایان زندگی خود می‌رسد و از گیاه جدا می‌شود در محل زخم ایجاد شده ساقه جدیدی رشد می‌کند تا برگ‌های جدید از آن رشد کنند.


5. دمای محیط

دمای کم و هوای سرد می‌تواند باعث اسیب به آگلونما شده و از دلایل پژمردگی و زرد شدن برگ های آگلونما باشد. همان‌طور که گفتیم این گیاه بومی مناطق گرمسیری است بنابراین نمی‌تواند یخبندان یا دمای زیر 12 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند. شاید آگلومنا بتواند مدت کوتاهی را در دمای زیر 12 درجه زندگی کند، اما برای رشد و سلامت خود نیاز به محیطی دارد که دمایی بین 20 الی 25 درجه سانتی گراد داشته باشد.

زرد شدن برگ های آگلونما
برگ زرد آگلونما


6. کوددهی

آگلونما گیاهی است که می‌تواند بدون کود هم گل بدهد بااین‌حال به گیاه کود داده می‌شود تا ترکیبی متوازن از پتاسیم، فسفر و نیتروژن برای گیاه تامین شده و موجود تقویت آن شود. اگر کوددهی متعادل و زیاد نباشد گیاه دچار مشکل نمی‌شود، درغیراین صورت کوددهی دلیلی بر زرد شدن برگ های آگلونما خواهد شد. کوددهی زیاد می‌تواند باعث تشکیل نمک در خاک شود و ریشه گیاه را از بین ببرد. این ساختار باعث می‌شود تا ریشه نتواند عملکرد خود را به‌خوبی انجام دهد و در نتیجه نیازهای گیاه تامین نمی‌شود و برگ‌های آن زرد یا قهوه‌ای خواهند شد. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. هیچگاه در زمستان یا زمانی که خاک گیاه بیش‌ازحد خیس یا خشک است به آن کود ندهید.
  2. فقط از کود‌هایی استفاده کنید که در طول زمان تجزیه می‌شوند؛ هرچیزی به جز این می‌تواند به گیاه آسیب بزند. می‌توانید برای اینکار سالی یک الی دوبار از کودی با نسبت سه:یک:دو استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: انواع کود‌های مناسب رشد گیاهان (پرلیت-پوکه-خاک برگ-پیت ماس-کوکوپیت)


7. کیفیت آب

کیفیت آب تاثیر مستقیمی روی سلامت آگلونما و هر گیاه دیگری دارد؛ به‌طوری‌که آب بی‌کیفیت می‌تواند باعث زردی برگ های آگلونما شود. در رابطه با آبدهی به گیاه آگلونما باید درنظر داشته باشید که آب شهری حاوی مواد شیمیایی است که می‌تواند باعث زردی برگ گیاه شود؛ ازاین‌رو بهتر است برای آبدهی به گیاه خود از آب شهر استفاده نکرده انواع مختلف آب می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روی سطح pH خاک بگذارد و خاک را قلیایی کند که در نتیجه جذب مواد غذایی را برای آگلونما سخت‌تر کند. بهتر است برای آبیاری این گیاه از آب مقطر یا آبی استفاده کنید که حداقل یک شبانه روز استراحت کرده باشد تا مواد شیمیایی آن ته‌نشین شده باشد. همچنین استفاده از آب جمع شده باران نیز روش خوبی برای آبیاری آگلونما است و باعث می‌شود گیاه شما رشد سریع‌تر و بهتری داشته باشد.

برگ های آگلونما
برگ های آگلونما


8. کمبود مواد غذایی

گیاهان روش‌های مختلفی برای جذب مواد غذایی دارند از جمله نور، آب و کود. آگلونما نیز از این قاعده مستثنی نیست و می‌تواند حتی از نور‌های مصنوعی نیز انرژی لازم را جذب کند. کمبود مواد غذایی یعنی گیاه نتواند این منابع انرژی را تبدیل به غذای لازم برای خود بکند و در نتیجه دچار کمبود انرژی و در نهایت زرد شدن یا پژرمدگی برگ‌هایش شود. در این زمان می‌توان با اضافه کردن مقداری کود یا اصلاح خاک به گیاه کمک کرد فراموش نکنید که آگلونما به خاکی کمی اسیدی نیاز دارد.

9. بیماری ها عامل زرد شدن برگ های آگلونما

مانند هر موجود زنده‌ای دیگری آگلونما نیز ممکن است دچار بیماری‌های باکتریایی یا قارچی شود که تاثیر مستقیمی بر سلامت برگ‌های آن دارد. در صورتی که به این مساله توجه نکنید ممکن است دیگر نتوانید گیاه خود را درمان کنید و مجبور به خداحافظی با آن شوید.
به‌عنوان مثال بیماری آتشک می‌تواند تاثیر مستقیم و مخربی روی برگ‌های گیاه بگذارد تا جایی که رشد گیاه را متوقف، برگ‌ها را زرد و ریشه‌ها را نرم کند. از نشانه‌های این بیماری ایجاد لکه‌های آب‌دار بر روی برگ، نرم شدن ساقه‌ها و بد بو شدن ساقه‌های گیاه است. پوسیدگی ریشه نیز یک بیماری قارچی است که از آب‌دهی زیاد ایجاد می‌شود و ریشه‌هایی که باید سفید باشند تبدیل به توده‌ای لزج و قهوه‌ای یا سیاه رنگ می‌شوند و نتیجه آن زرد شدن برگ های اگلونما خواهد بود.
برای اینکه گیاه شما دچار بیماری نشود لازم است:

  1. در زمان آبیاری سعی کنید آب را از قسمت پایینی گیاه بریزید و اجازه ندهید برگ‌ها یا قسمت بالایی گیاه خیس شود.
  2. بیماری آتشک در تابستان پدیدار می‌شود؛ می‌توانید به‌صورت هفتگی از قارچ‌کش‌های مخصوص استفاده کنید تا گیاه شما دچار این بیماری نشود.
  3. مطمئن شوید که خاک گیاه شما به خوبی آب را تخلیه می‌کند و جریان هوای کافی در گلدان وجود دارد؛ قارچ‌ها و باکتری‌ها محیط‌های خیس و بدون جریان هوا را دوست دارند.


10. آفات

برخی از آفات نیز می‌توانند باعث تغییر رنگ در برگ‌های آگلومنا شوند. برخی از آفاتی که ممکن است به این گیاه آسیب بزنند شامل کنه‌ها، مگس‌های سفید، ریشک بال‌ها و شپشک‌های آردی هستند. این حشرات با چسبیدن به برگ‌ها و ساقه‌های گیاه شروع به مکیدن شیره گیاه می‌کنند و به آن آسیب می‌زنند. ساده‌ترین راه برای خلاصی از دست این آفات استفاده از صابون‌های آفت‌کش و تمیز کردن برگ‌ها با کمک آن است.
بهتر است حداقل هفته‌ای یک بار گیاه خود را بررسی کنید تا در صورت وجود نشانه‌ای از این حشرات اقدامات درمانی را آغاز کنید زیرا اگر به سرعت جلوی تکثیر آن‌ها گرفته نشود ممکن است دیگر راهی برای بازیابی سلامت گیاه شما وجود نداشته باشد و گیاه بمیرد.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم 10 مورد از دلایل رایج که به زرد شدن برگ‌های آگلونما می‌انجامد را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق مشاوره تخصصی گیاهان آپارتمانی گُل‌سِتان استفاده نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان


سوالات متداول شما درباره زرد شدن برگ های آگلونما

چرا برگ های آگلونما زرد می‌شود؟

برگ های آگلونما به دلایل مختلفی ممکن است زرد شوند. معمولا زرد شدن برگ‌های آگلونما به خاطر آبیاری کم یا زیاد است. آبیاری بیش از حد یا آبیاری بسیار کم هر دو می‌تواند به این گیاه آسیب بزند و باعث زرد شدن برگ‌های آن شود. در نتیجه در چنین شرایطی اصلاح روش آبیاری کمک زیادی به جلوگیری از زرد شدن اگلونما می‌کند.
البته که زهکشی نامناسب نیز باعث خیس ماندن یا خشک شدن زیاد خاک می‌شود و در نتیجه گیاه برای دریافت انرژی کافی دچار مشکل می‌شود. بنابراین برای حل این مشکل نیز لازم است خاک و گلدانی با زهکشی مناسب برای گیاه فراهم کنید.

آیا برگ‌های زرد شده آگلونما دوباره سبز می‌شود؟

زمانی که برگ‌های یک گیاه زرد شود دیگر نمی‌تواند مجددا سبز شوند مگر اینکه این زرد شدن حاصل کمبود مواد غذایی باشد که گاهی می‌توان با جبران مواد غذایی رنگ برگ‌ها را بازگرداند، اما معمولا زمانی که برگ گیاهی زرد شود، دیگر قابل بازیابی نیست.

آیا نور نامناسب باعث زرد شدن آگلونما می‌شود؟

بله، نور ناکافی می‌تواند باعث کم‌رنگ شدن و زرد شدن برگ‌های گیاه آگلونما شود. نشانه‌های نور کم و آبیاری اشتباه معمولا به یک شکل بروز پیدا می‌کند و برگ‌های گیاه زرد می‌شوند، اما اگر این زرد شدن برگ‌ها همزمان با توقف رشد گیاه باشد نشانه‌ای از نور کم است.

آیا باید برگ‌های زرد آگلونما را هرس کرد؟

بهتر است برگ‌هایی که کاملا زرد شده است از گیاه جدا شوند تا باعث ایجاد بیماری یا هدر رفت انرژی گیاه نشوند. هیچ‌گاه برگی که هنوز سبز است را از گیاه جدا نکنید زیرا کماکان می‌تواند به تامین انرژی برای گیاه کنک کند.
در صورتی که برگ‌های زیادی را از گیاه جدا کنید باعث کم‌پشت شدن و ایجاد ظاهری نامناسب در گیاه می‌شوید. بنابراین در صورت انجام چنین کاری بهتر است با قلمه زدن برگ‌های گیاه در همان گلدان، مجددا به پر پشت شدن گیاه کمک کنید.

۵۴ نظرات
  1. زهرازمانی می گوید

    سلام خسته نباشیدگیاه اگلونمابرفی سرحالی داشتم که پاجوش داشت اومدم جدا کردم داخل دوتاگلدون کاشتم خاک برگ وکوکوپیت زهکشی خوب وجزیره الان گلدان مادر برگهای پایین همگی زردشدندولی گدان جدید که پاجوش بودسرحال چکارکنم خیلی ناراحتم چون واقعا گلهایم رودست دارم وجونم به گل وگیاهامه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ممکن هست به ریشه گیاه مادر آسیب وارد شده باشد
      از کود هیومیک اسید برای تقویت ریشه گیاه استفاده کنید

  2. مجتبی غفاری مهر می گوید

    آگلونما ی برفی دارم برگ ها سوراخ سوراخه.حالت سوختگی وخوردگی.مشکلش چیه ممنون میشم از راهنماییتون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      سوراخ شدن برگ ها اکثرا به دلیل وجود آفات جونده و یا واکنش های فوق حساسیت خود گیاه هست بنابراین در درجه اول گیاه و خاکش رو از نظر وجود آفات چک کنید
      حالت های سوختگی هم می تواند به دلیل خشکی هوا و نور مستقیم آفتاب باشه که در این صورت بهتر هست رطوبت محیطی رو زیاد کنید و گیاه رو دور از نور مستقیم آفتاب قرار بدین

  3. بهروز می گوید

    سلام من اگلونما قرمز دارم برگ هاش یکی یکی زرد شد داحلش هزار پا بود خاکش رو عوض کرد گل فروشی بعد الان حالت بی حال داره چه کنم دوباره زنده بشه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      آگلونما قرمز به نور زیادی نیاز دارد بنابراین گیاه رو در یک مکان پرنور قرار بدین، آبیاری متناسب با نیاز گیاه انجام بدین(نه من نه زیاد) و از کودهای ضد تنش و تقویتی مثل هیومیک اسید و سه بیست برای تقویت گیاه استفاده کنید

  4. سارا می گوید

    سلام آگلنومای سبز قشنگم داره زرد میشه سه تا از برگا زرد شده دو سال و‌نیم دارمش
    آبیاری با اسپری هست و نورش مناسب،کود و مواد غذایی و قارچ کش هم ماهی یکبار میزنم،نمیدونم چرا زرد شده
    پتوس مرمری هم با وجود رسیدگی هام هنوز رشد نکرده گلدانشم خوبه
    میشه راهنماییم کنین

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اگر آبیاری رو با اسپری انجام میدین ممکن هست اشکال از کمبود آبیاری باشه و یا حتی کمبود نور و مواد غذایی
      آگلونما بهتر هست هفته ای دوبار کامل سیراب بشه، اگر مدت زیادی هست گیاه رو نگهداری می کنید و از سالم بودن ریشه های گیاه هم مطمئن هستید ماهی یکبار کود سه بیست هم استفاده کنید
      برای رشد بهتر پوتوس مرمری هر دو هفته از کود های سه بیست و یا ۳۰:۱۰:۱۰ استفاده کنید

  5. ملکی می گوید

    سلام وقت بخیر اگلو نمایی من دوتا چاجوش زده که هرکدام دارن برگ جدید میدن اما گیاه اصلی از پایین برگهاش زرد میشه وبرگ جدید نمیده تمام مواردی که شما اشاره کردین رو رعایت کردم اما بازهم این مشکل ادامه داره امکان داره راهنمایی کنید ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      زرد شدن برگ های پایینی آگلونما شما می تونه به دلیل کمبود مواد غذایی، آبیاری زیاد یاکم، نور نامناسب و… باشه.
      اگر گیاه به نظر سالم و علائم خاصی از بیماری نداره(مثل نرم شدن یا تغییر رنگ ساقه ها) از کود سه بیست هر دو هفته برای تقویت گیاه استفاده کنید

  6. محمد می گوید

    سلام من اگلونما دارم برفی بعد این از موقعی که گرفتم ۳ یا ۴ تا از برگاش زرد شد ولی به همون نسبت دراومد ولی روند رشدش اگه همینجوری باشه تا یه مدت دیگه ای همس از بین میره چیکار کنم هفته ای ۱ لیوان معمولی اب بهش میدم بعد احساس میکنم باید برای چاره بهش کود ملایم بدم راهنمایی میکنید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گیاه رو در یک مکان با نور ملایم قرار بدین، براش جزیره تشکیل بدین و ماهی یکبار از کود هیومیک اسید استفاده کنید
      زرد شدن برگ در گیاهانی که تازه خریداری شدن و به مکان جدید منتقل شدن تا حدود زیادی طبیعی هست

  7. ن.پالیزدان می گوید

    سلام گل خوشکل من هم تازه به یه مکان پرنور منتقل شده و برگاش به خصوص برگ جدیدا دارن از بالا خشک و زرد میشن چکار کنم؟؟؟؟اگه تو همین مکار بمونه ممکنه به شرایط جدید عادت کنه و درست بشه یا از بین میره؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      نور خیلی زیاد برای آگلونما مناسب نیست، بهتره گیاه رو به مکانی با نور متوسط منتقل کنید

  8. amene می گوید

    سلام وقتون بخیر
    من اگلونما برفی دارم اواخر تابستان چهارتا برگ جدید داد پشت هم اما دیگه برگ جدید باز نکرد و برگ های گیاه من سبز پسته ای هستن رنگ برگاش یه جوری ک انگار به زردی میزنه رنگشون تغییر نکرده از همون موقع ک برگ های جدید دراومدن همین رنگی هستن برگاشون ، اما امروز دیدم یکی از برگ های قدیمی گیاهم ک نسبت به بقیه برگ ها کوچکتر هم هست داره از نوک برگ زرد میشه خیلی ناراحتم دلیلش چی میتونه باشه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      با توجه به اطلاعات اندکی که در اختیار من گذاشتید نمیشه نظر کارشناسی و دقیق داد ولی زرد شدن برگ های آگلونما معمولا به دلایل زیر هست:
      ۱-آبیاری زیاد و بیماری های ریشه ای
      ۲- نور خیلی زیاد و یا خیلی کم
      ۳-خشکی هوای محیط و…
      در درجه اول بهتون پیشنهاد می کنم گیاه رو به آرامی از خاک خارج و ریشه گیاه رو چک کنید. قسمت های نرم و پوسیده ریشه رو جدا و با یک قارچکش ریشه گیاه رو سمپاشی کنید و مجدد در یک خاک استریل بکارید
      برای تامین رطوبت گیاه از جزیره استفاده کنید و نور گیاه در حد متوسط رو به زیاد و فیلتر شده باشه
      اگر مدا زیادی هست که از کودهای تغذیه ای استفاده نکردید می تونید در بهار از کود های سه بیست و یا کود های فسفر بالا برای تقویت گیاه استفاده کنید

  9. محمد مهدی می گوید

    سلام خسته نباشید
    ده روزه که آگلونمای سفید خریدیم اما الان از ته ساقه هاش داره زرد میشه
    و اینکه برگ هاش باز نشده
    اگه میشه راهنمایی کنید…

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      زرد شدن آگلونما دلایل زیادی داره. ممکن هست ریشه گیاه پوسیده بوده باشه و یا آبیاری خیلی زیاد بوده که باعث ایجاد بیماری شده
      باز نشدن برگ معمولا به دلیل خشکی هوا و یا آسیب های ریشه ای و بیماری هست
      بهتر هست گیاه رو با احتیاط از خاک خارج و ریشه رو از نظر سلامت چک کنید

  10. امیری می گوید

    سلام . آگلونمایی دارم برگ های پایینی اویزن و نوک سوخته و برگ های بالایی سبز کم رنگ مایل ب زرد هستند و رنگ طبیعی خود ندارند و پاجوش نمیزنه فقط ارتفاع میگیره میشه لطفا راهنمایی کنید??

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      طبق توضیحات شما به نظر میاد گیاه کمبود نور و عماصر غذایی دارد
      گیاه رو در یک مکان با نور متوسط رو به زیاد قرار بدین و هر از گاهی گلدان رو بچرخونید تا همه قسمت های گیاه به یک اندازه نور ببینه
      از کود سه بیست و کود ۱۰:۵۲:۱۰ یک در میان با فاصله هر ۲۱ روز تا سه ماه استفاده کنید
      نوک سوزی برگ هم در اکثر مواقع به دلیل خشکی هوا هست بنابراین بهتره برای گیاه جزیره تشکیل بدین

  11. زهرا باشتنی می گوید

    گیاه آگلونما برفی دارم
    تقریبا ۳ ماه پیش درگیر شپشک ارد الود شد که ۱ مرتبه سم پاشی کردم و فایده نداش
    و بار دیگ با الکل و گوش پاکن همه رو جمع کردم
    گیاهم خوب بود
    تا اینک از ۱ ماه پیش شروع کرده و برگهای قدیمی تر تاره زرد میشه و تقریبا من هفته ای ۳یا۴ برگ رو می کنم

    بردمش گل فروشی گفت از آبیاری زیاد هستش
    ولی من درپاییز هفته ۱ بار کامل اب میدم و تابستان ۲ باد و اب ک از زیر خارج شد
    اب زیر گلدانی روخالی میکنم

    روش اب دهی به گیاهم اینجوریه که وقتی میبینم تقریبا۲ بند انگشتم تو خاک خشک میره مجدد اب میدم

    به نظر شما خاک درگیر شپش یا قارچ شده
    یا ابیاری مشکل داره

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      هفته ای یک تا دو بار آبیاری برای آگلونما مناسب هست و مشکلی نداره
      زرد شدن برگ آگلونما می تونه به دلیل خشکی هوا، کمبود مواد غذایی خاک و بیماری باشه
      برای احتیاط بهتر هست با دقت گیاه رو از گلدان خارج و ریشه گیاه رو چک کنید چرا که احتمال داره حجم ریشه کم باشه و یا در اثر بیماری پوسیده و نرم شده باشه
      اگر ریشه ها بیمار بوده بهتر هست قسمت های آسیب دیده‌ اون رو جدا کنید و در مرحله بعدی با قارچکش بنومیل ریشه و برگ رو سمپاشی و مجدد گیاه رو داخل خاک بکارید

  12. فرناز می گوید

    سلام دوست عزیز
    من اگلونمای برفی سرحالی داشتم اما همینکه پاییز شد خیلی برگاش از پایین دارن زرد میشن ابیاری درست انجام میدم اما کلا خونه ی ما نورش زیاد نیست نور غیر مستقیم میخوره یه کم هوای دم پنجرمون سردتر از بقیه ی خونست ممنون میشم راهنمایی بفرمایید ممکنه از ریشش باشه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      سردی هوا در زرد شدن برگ های گیاه تاثیر دارد بنابراین گیاه رد در موقعیتی قرار بدین تا در معرض هوای سرد نباشد و در عین حال نور متوسط رو به زیاد(اما فیلتر شده) دریافت کند
      آبیاری و کمبود مواد غذایی هم تاثیر دارد بنابراین هفته ای یکبار گیاه رو کامل سیراب کنید و حتما چک کنید که کف گلدان سوراخ با خروج آب داشته باشه

  13. آیدا می گوید

    سلام خسته نباشید من اگلونما برفی دارم برکاش زرد شدن من تو خونه روبروی این لامپ رشد گیاه گذاشتم میتوته دلیلش این باشه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      لامپ های رشدی باید با فاصله مناسب و صحیح از گیاه قرار بگیرند
      آبیاریتون رو چک کنید که زیاد نباشه، هفته ای یکبار آبیاری کافیه و حتما چک کنید که کف گلدان سوراخ باشه و آب اضافی از زهکش کف گلدان خارج بشه
      رطوبت اطراف گیاه رو از طریق تشکیل جزیره و یا دستگاه بخور سرد زیاد کنید
      دمای محیط هم نباید خیلی گرم و یا خیلی سرد باشه بنابراین گیاه رو در یک مکان با تعادل دمایی نگهداری کنید تا دچار تنش نشه

  14. آمنه می گوید

    سلام خسته نباشین یک دونه برگ اگلونمای من زرد شده حالشم خوبه پژ مرده نیست فقط رنگش دیگه سبز نیست زرده علت چیه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      می تونه به دلیل نور خیلی کم، آبیاری زیاد، کمبود رطوبت، کمبود مواد غذایی و… باشه
      در این فصل هفته ای یکبار گیاه رو سیراب کنید، نور گیاه متوسط رو به زیاد و فیلتر شده باشه و حتما چک کنید که کف گلدان سوراخ برای خروج آب اضافی داشته باشه

  15. فاطمه می گوید

    سلام گل آگلونما من سه برگش زرد شده باید چهکار کنم
    من دوروز یک بار به آن آب میدهم و کودشم سه چهار ماه که عوض نکردم و پشت پنجره قرار دادم
    اگر من را راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      آبیاریتون خیلی زیاد هست. در این فصل هفته ای یکبار سیراب کردن آگلونما کافیه.
      از آنجایی که آبیاریتون زیاد بوده بهتره حداقل دو مرحله با فاصله هر ۱۰-۷ روز گیاه رو با یک قارچکش آبیاری کنید چرا که احتمال بیماری و پوسیدگی ریشه ها وجود دارد.

  16. بهمن می گوید

    سلام. من یه گل آگلونما طلایی گرفتم دچار پوسیدگی ریشه شد برگاش یکی یکی ریخت و کلا از بین رفت. الان فقط یه ساقه ازش مونده که اونم در خاک گذاشتم که ریشه بزنه باز پوسید. در آب گذاشتم و با اینکه آب رو هر روز عوض میکنم و در آب ذغال قرار دادم باز هم دچار پوسیدگی شده. ریشه نمیده چکارش کنم. آیا قارچ کش بزنم و در خاک قرار بدم ریشه میزنه؟ چه قارچ کشی بزنم؟ لطفا راهنماییم کنید. ممنون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اگر ریشه گیاه پوسیده و بیمار بوده به احتمال زیاد این بیماری به قسمت های دیگر گیاه هم منتقل شده
      بنابراین بله حتما باید قلمه ها رو با یک قارچکش مثل کاپتان یا مانکوزب سمپاشی کنید و بعد در آب یا بستر های دیگر قرار بدین تا ریشه دار بشه.

  17. شادی می گوید

    سلام
    آگلونما سفید خریداری کردم بعد از گذشت ۴ روز چند برگ درحال زردشدن هستند و چندتای دیگر نوک برگها زرد شده چکاری باید انجام دهم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      شرایط نگهداری گیاه در این چند روز به چه صورت بوده؟

  18. سامان می گوید

    تجربه من نشان داده که چند عدد درب نوشابه یا اب معدنی یا سنگ یک سانتی متری بین کف گلدان و گلدان قرار دهید که کف گلدان به ته نچسبد و اب خارج شود و متصل به اب نماند. اب زیرگلدانی را حتما تخلیه کنید تا گلهای شما رشد خوبی داشته باشد

  19. سامان می گوید

    از جنبه علمی یک نفر توضیح بدهد که زرد شدن برگهای پائینی اگلونما در اثر ابیاری به چه دلیل است؟ ایا مواد غذایی خاصی از دسترس برگهای پائینی خارج میشود؟ چطور امکان دارد که ابیاری شود ولی برگهای زیرین زرد نشود؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      آبیاری زیاد می تونه باعث ایجاد بیماری های ریشه ای و انتقال این بیماری به قسمت های هوایی مثل ساقه و برگ و در نهایت زردی برگ ها شود
      و همچنین آبیاری زیاد باعث میشه عناصر غذایی لازم از خاک شسته و از دسترس گیاه خارج شود.

  20. فهیمه می گوید

    سلام وقت بخیر من یک گلدان آگلونمای سبز تیره ۵ ساله که دارم ولی خیلی سرحال و خوب بودش گلدانش رو تو این مدت تعویض نکرده بودم اما تقریبا ۳ هفته هست که گلدانش رو تعویض کردم از خاک قبلی خودش استفاده کردم یه مقدار هم خاک جدید بهش اضافه کردم. اما متاسفانه نصف بیشتر برگاش از پایین زرد شد و مجبور شدم هرس کنمش. خیلی ناراحتم یکی از دلایلی که هیچ وقت دوست ندارم گلدون عوض کنم همین از بین رفتن گیاه هستش. احساس میکنم ساقه هاش هم داره و به زردی میره. الان خیلی گلداننم خالی شده. نور و آبیاریش مثل قبله. آیا این زرد شدن برگاش طبیعیه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      در هنگام تعویض گلدان خیلی باید دقت کرد که به ریشه گیاه آسیبی نرسد چون در غیر این صورت گیاه دچار تنش شده و حتی ممکن هست از بین برود
      بهتر هست که گیاه رو در یک مکان با رطوبت محیطی بالا نگهداری کنید و براش جزیره هم تشکیل بدین و هر دو هفته هم با کود هیومیک اسید گیاه رو آبیاری کنید

  21. مرضیه می گوید

    سلام و عرض ادب
    بنده یک دو سالی میشه یه آگلونما دارم که تا ۴و ۵ ماه پیش حالش کاملا خوب بود و رشد میکرد اما منزلمون رو که عوض کردیم کم کم برگاش از نوک شروع کردن به زرد شدن و به مرور زمان هم برگای بیشتری این حالت رو پیدا کردن، الان یه قسمتی از ساقه هم زرد شده و میتونم بگم به ندرت برگ جدید در میاره…
    چند هفته پیش هم ریشه گیاه رو چک کردم پر بود و مشکلی نداشت دوباره برش گردوندم تو همون خاک و یه مقدار خاک از بالا بهش اضافه کردم
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      شرایط نگهداری گیاه رو برام توضیح ندادین که به چه صورت هست.
      برای گیاه جزیره تشکیل بدین و اگر ریشه ها سالم بوده فعلا تا دو ماه هر دو هفته از کود جلبک دریایی استفاده کنید.

  22. مهی می گوید

    سلام من از کجا بدانم خاک ۶-۷ سانت خشک شده داخل گلدون که دیده نمیشه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      از سیخ های چوبی برای چک کردن رطوبت خاک استفاده کنید.
      سیخ چوبی رو داخل خاک کرده و بعد از بیرون آوردن آن اگر سیخ خیس بود و خاک به آن چسبیده بود یعنی بستر گیاه هنوز مرطوب هست و نیازی به آبیاری ندارد.

  23. ماندانا جوینده می گوید

    سلام دوست عزیز خسته نباشید من تقریبا یک سال و نیم است گیاه اگلونما دارم و یک چندتایی از برگ هایش کمی زرد شده بودند من تقریبا نمیدونم چطوری باید آبیاری کنم یا چگونه در نوز افتاب بگذارم اگر میشه راهنمایی کنید مرا که چگونه گیاهم زرد نشود

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      آبیاری گیاه آگلونما هفته ای یکبار و نور گیاه یک نور متوسط هست(حدودا دو تا سه متری یک پنجره نورگیر باشد خوب هست).
      برای تامین رطوبت محیطی گیاه هم بهتر هست جزیره تشکیل بدین.

  24. زهره می گوید

    سلام خسته نباشید من یک آگلونمای برفی دارم که خیلی زنده و سرحال بود اما خاکش به شدت کم شده بود بردمش و خاکش رو دادم عوض کنن کود برگ ریختن اما به اندازه ی دو سانت کمپوست روش ریختن و اینکه در حین تعویض خاک دور ریشه کامل جدا شد و ریشه ها کامل مشخص بود بعد که آوردم خونه یکی یکی برگ هاش زرد شدن من کمپوست رو برداشتم و کود برگ ریختم اما بازم دارن زرد میشن چکار کنم مشکل چیه خیلی ناراحتم دوسال داشتمش و تند تند برگ جدید و خوشکل میداد و انقدر زیبا بود که هر کسی می اومد منزلمون توجهش رو جلب میکرد لطفا راهنماییم کنید خیلی ناراحتم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      باتوجه به توضیحات شما احتمال آسیب به ریشه وجود دارد بنابراین بهتر هست فعلا تا دو الی سه ماه از کود اسید آمینه استفاده کنید.

  25. دلی می گوید

    سلام خسته نباشید من اگلونمای نقره‌ای خریدم به تازگی شاخه ای که تو خاکه داره زرد میشه میاد سمت بالا علتش چیه؟هرموثع خاکش خشک میشه آب میدمم تو نور غیر مستقیم هم هست

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      اگر تمام ساقه ها زرد شده حتما باید ریشه گیاه چک بشه چرا که احتمال بیماری و پوسیدگی ریشه گیاه وجود دارد.

  26. مریم می گوید

    با سلام
    حدود یکساله که آگلونما خریدم، حدود ۵ ۴ ماهه برگهاش شروع کردن به زرد شدن و تقریبا ۹۰ درصد گیاه از بین رفت. از توی خاک درش ا.ردم ببینم ریشه هاش در چه وضعیتیه، دیدم توی خاک چندتا کرم سیاه به طول ۴ ۵ سانت هستش، ریشه آنچنانی هم نداشت، ینی پراکنده نشده بود توی خاک
    حالا بنظرتون چکارش کنم؟ اون کرم ها باعث زرد شدن و از بین رفتن گیاه شدن؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      بهتر هست کرم ها از خاک خارج شوند، زرد شدن برگ ها می تواند به دلیل پوسیدگی ریشه و کم بودن حجم ریشه گیاه باشد که در این صورت بهتر هست ۴-۳ مرحله از قارچکش استفاده شود.

  27. ترانه می گوید

    *آلگونما

  28. ترانه می گوید

    سلام…من گیاه آگلونمام رو ۳ ماهه خریدم روی اپن آشپز خونه در فاصله دو متریه پنجره نور گیر گذاشتم…هفته ای دوبار هم بهش آب میدم و برگ هاش رو با دستمال مرطوب پاک میکنم…ولی یک ماهی هست که پاجوش هاش زرد و خشک میشه و قبلا هم یکی دوتا از برگ های پایینش زرد شد که من کندمشون…دلیل زرد شدن پاجوش هاش و راه حلش چیه به نظر شما؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      امکان پوسیدگی ریشه گیاه و یا کمبود مواد غذایی وجود دارد.
      در درجه اول بهتر هست ریشه گیاه رو چک کنید و در صورت پوسیده بودن و داشتن علائم بیماری حتما از قارچکش استفاده بشه.
      اگر هم ریشه سالم بود به احتمال زیاد گیاه کمبود مواد غذایی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.