خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

صفر تا صد روش نگهداری از گل شاه پسند و مشکلات رایج آن

زمان مطالعه: 11 دقیقه

گل شاه پسند از جمله گلهای آپارتمانی و همان گل‌های زیبا و رنگارنگی هستند که با آمدن بهار سر و کله‌شان در شهر و بازارهای گلفروشی پیدا می‌شود و می‌توانید آن‌ها را در پیاده‌روها نیز مشاهده کنید. شاه پسند شامل بیش‌از 250 گونه می‌شود؛ از گیاهان یک ساله گرفته تا گیاهان چندساله خالص و ترکیبی که گونه‌های خالص آن به‌ندرت و تنها توسط باغبانان حرفه‌ای کاشته می‌شوند. نام دیگر شاه پسند اشک‌های آیزیس الهه یونانی ازدواج و طبیعت است، در اصل این اسم جز اسامی مستعار این گیاه زیباست. خلاصه که شاه پسند از جمله گل‌هایی است که وجود آن در باغچه خانه‌تان به زیبایی هر چه بیشتر آن کمک می‌کند. اگر به‌تازگی در حال عبور از کنار پیاده‌رو یا یک گل فروشی این گل زیبا را دیده و قصد خرید آن را دارید یا نه مدت‌هاست این گل را دارید و دوست دارید روش نگهداری از آن را یاد بگیرید، با این مطلب از وبلاگ گل فروشی آنلاین گُل‌سِتان همراه شده و روش نگهداری از گل شاه پسند را یاد بگیرید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


مشخصات کلی گل شاه پسند

  • نام گیاه: شاه پسند
  • نوع گیاه: چندساله برگ ریز، معمولا به عنوان گیاه سالیانه رشد می‌کند
  • اندازه بالغ: بیش از 30 سانتی متر ارتفاع، 45 سانتی متر پهنا (بسته به گونه)
  • نور: نور کامل خورشید (حداقل 8 ساعت در روز)
  • نوع خاک: خشک تا نیمه مرطوب، دارای زه کشی عالی
  • Ph خاک: 5.8 الی 7.2 (اسیدی)
  • زمان گلدهی: بهار تا پاییز
  • رنگ گل: سفید، قرمز، بنفش، صورتی، هلویی
  • منطقه مقاومت: 9 الی 11 (طبق درجه بندی‌های آمریکا)
  • سمیت: سمی نیست
  • منطقه بومی: اروپا، آسیا یا آمریکا
  • جاذب: انواع رنگی و معطر شاه پسند، منبع خوبی از گرده را برای زنبور، پرنده‌های آواز خوان و انواع مختلفی از پروانه‌ها فراهم می‌کنند.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با انواع گلهای آپارتمانی


روش نگهداری از گل شاه پسند

نور

در نگهداری از گل شاه پسند باید در نظر داشته باشید که شاه پسند با نور میانه خوبی داشته و باید آن را در محلی بکارید که نور مستقیم خورشید به آن بتابد. این گیاه باید روزانه حداقل 10 ساعت نور خورشید را دریافت کند تا بتواند به‌خوبی به رشد و گلدهی خود ادامه دهد؛ در غیراینصورت گلدهی آن تاحد بسیار زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی: 18 گیاه آپارتمانی مقاوم به نور کم و سایه دوست که خشک نمی شوند!

نور مورد نیاز برای نگهداری از گل شاه پسند
گل‌های شاه پسند رنگارنگ

خاک مناسب برای نگهداری از گل شاهپسند

شاه پسند به خاک نسبتا خشک با ph اسیدی علاقه‌مند است، اما نیازی نیست خیلی حساسیت به خرج دهید، چراکه این گیاه خیلی نسبت به خاک حساس نیست. تنها ویژگی ضروری برای خاک شاه پسند، عالی بودن زهکشی آن است، به‌طوری‌که خاک سنگین با زهکشی ضعیف برای مثال رس سنگین، منجر به فاسد شدن ریشه خواهد شد. در نتیجه اگر محلی که قرار است شاه پسند را در آنجا بکارید خاکی سنگین با زهکشی ضعیف دارد، بهتر است با ترکیب کردن مقداری کمپوست و خاک برگ، خاک را سبک کنید.

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان

فراموش نکنید که بسیار مهم است که زهکشی خاک به‌خوبی صورت بگیرد، هم برای انواعی که در گلدان کاشته شده‌اند و هم برای انواعی که در باغچه کاشته می‌شوند؛ زیرا سلامت ریشه منوط به کیفیت زهکشی است.

میزان آبیاری در طول نگهداری از گل شاه پسند

اگر گیاه شما جوان است تا هنگام بزرگ شدن آن، گیاه را پیوسته مرطوب نگهدارید، اما پس از بلوغ نیازی انجام اینکار نیست، چرا که نیازهای آبی شاه پسند به حد متعادل رسیده و میزان آبیاری آن باید کمی کمتر شود. بسیاری از انواع شاه پسند متعلق به مناطق مدیترانه‌ای یا خشک هستند و می‌توانند دوره‌های کوتاه خشکی و کم آبی را تحمل کند، اما قطعا اگر این زمان طولانی شود منجر به مرگ و از بین رفتن گل شما خواهد شد. درنتیجه موقع خرید گل شاهپسند به این نکته توجه داشته و مطلع شوید که گونه شاهپسندی که می‌خرید تا چه حد به کم‌آبی و خشکی مقاوم است؛ چراکه بعضی از انواع این گیاه چنین ویژگی را ندارند.

در طول نگهداری از گل شاه پسند این مهم است که به‌اندازه کافی نه بیشتر و نه کمتر به آن آب بدهید، چون درغیراینصورت یا با آبیاری زیاد گل‌تان به بیماری بوتریتیس بلایت (پوسیدگی/ کپک خاکستری) مبتلا خواهد شد یا با کم آبی و خشکی کنه تار عنکبوتی را تجربه خواهند کرد.

اگر گیاهتان بالغ است، برای آبیاری درست به‌محض اینکه خاک آن خشک شد مجددا آن را آبیاری کنید و اگر هنوز جوان است، کمی زودتر اینکار را انجام دهید. برای دریافت نتیجه بهتر، توصیه می‌کنیم گل شاه پسند را در نزدیکی گیاهانی بکارید که نیازهای آبی مشابه با شاه پسند دارد.

مطلب پیشنهادی: نکاتی که باید درباره آبیاری گیاه آپارتمانی خود بدانید

گل شاه پسند زرد و قرمز فوق العاده زیبا
گل شاهپسند

دما و رطوبت

شاه پسند در هر منطقه آب و هوایی می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد و به دما و رطوبت چندان حساس نیست، اما ممکن است در گرم‌ترین روزهای تابستانی دچار ضعف جزئی شود. بنابراین اگر در منطقه‌ای با آب‌وهوای گرم زندگی می‌کنید، بهتر است گیاه را قسمتی از باغچه بکارید که کمی سایه‌گیر و هوای اطراف گیاه خنک و باب میلش باشد.

آنتوریوم قرمز در گلدان فلزی استوانه
1,077,000 تومان
آنتوریوم صورتی با گلدان فلزی استوانه
1,086,000 تومان
آنتوریوم صورتی با گلدان فلزی مخروطی
756,000 تومان
گیاه بنت قنسول با گلدان طوسی
491,000 تومان
گیاه بنت قنسول با گلدان مشکی
500,000 تومان

کوددهی در طول نگهداری از گل شاه پسند

شاه پسند خیلی اهل کود نیست، اما ماهی یکبار کوددهی در فصول رشد (بهار تا قبل از ظهور زمستان) باعث تقویت آن می‌شود. از کود متعادل، حلال در آب، با رهایش آرام و مخصوص گل استفاده کنید. در هنگام کاشت، بهتر است خاک را با الیاف طبیعی تقویت کنید.

هرس کردن

اغلب شاه پسندها برای گلدهی به هرس کردن نیازی ندارند، اما شاید لازم باشد انواع دنباله‌دار آن را هرس کنید، زیرا می‌توانند بیش‌ازحد رشد کرده و از گلدان خارج شوند یا روی گیاهان دیگر بیفتند. در مجموع توصیه می‌شود اگر گل شاه پسند خود را هر چند وقت یکبار هرس کنید تا ضمن حفظ زیبایی ظاهری، تراکم و گلدهی آن نیز تقویت شود.

تصویر گل شاه پسند زرد نارنجی
گل شاه پسند زرد نارنجی

تکثیر کردن شاه پسند در طول نگهداری از آن

از آنجایی که گل شاه پسند عموما گیاه بسیار ارزانی است، برای بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه توجیه اقتصادی برای تکثیر آن وجود ندارد، اما شما می‌توانید این کار را به‌سادگی از طریق قلمه زدن و کاشتن در خاک، انجام دهید؛ به‌این‌منظور مراحل زیر را دنبال کنید:

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان
  1. حدود 8 سانتی‌متر از ساقه را ببرید.
  2. برگ‌های پایینی را جدا کنید.
  3. آن را در مخلوط آغاز کننده رشد گیاه بکارید. (برای تهیه مخلوط آغاز کننده رشد گیاه، می‌توانید 4 قسمت کمپوست، 1 قسمت پرلیت، 1 قسمت ورمیکولیت و 2 قسمت پیت ماس را با هم مخلوط کنید.)
  4. خاک را مرطوب کنید.
  5. گلدان را در یک پلاستیک قرار داده و آن را ببندید تا رطوبت در داخل محیط کوچک ایجاد شده بماند.
  6. پس از چند هفته، شاهد رشد بخش‌های جدید خواهید بود. در این مرحله معمولا قلمه ریشه زده و می‌تواند به گلدان اصلی منتقل شود.

کاشت و نگهداری از گل شاه پسند در گلدان

شاه پسند معمولا در سبدهای آویزی و به‌صورت ترکیبی با سایر گل‌ها به فروش می‌رسد. برای کاشت و نگهداری از گل شاه پسند در گلدانی دیگر، از خاک چندمنظوره بر پایه زغال سنگ استفاده کرده و آن را در گلدانی با زهکشی عالی بکارید.

کاشت و نگهداری از گل شاه پسند در گلدان
گل شاه پسند از نمای نزدیک

آفات و بیماری‌های گل شاه پسند

شاه پسند مستعد ابتلا به سفیدک سطحی است. ممکن است سایر حشرات نیز به این گیاه حمله کنند، اما خوشبختانه تمامی آنها را می‌توان با اسپری کردن محلول صابون حشره‌کش یا اسپری‌های شیمیایی برطرف کرد و معمولا چنین مشکلاتی برای این گیاه، کشنده نیستند.

شاه پسند در برابر گوزن و خرگوش مقاوم است، پس اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که فرصت تماشای حیواناتی زیبایی نظیر گوزن یا خرگوش را داشته یا در خانه‌تان خرگوش دارید می‌توانید از این ویژگی مثبت گیاه نهایت استفاده را برده و آن را در خارج از خانه و در دسترس حیوان خانگی‌تان نیز بکارید.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان


مشکلات رایج در طول نگهداری از گل شاه پسند

در طول نگهداری از گل شاه پسند با مشکلاتی روبه‌رو خواهید شد که رایج‌ترین آن‌ها موارد زیر هستند:

  • رشد علفی و گلدهی پراکنده: این اتفاق در اغلب اوقات نتیجه سایه بیش‌ازحد است. اگر برای گل شاه پسند شما چنین اتفاقی افتاد، شاه پسند را به مکانی ببرید که روزانه حداقل 8 ساعت نور خورشید را دریافت کند. اگر مجبور به کاشت مجدد گیاه در نقطه دیگری از باغچه شده‌اید، نگران نباشید پس از کاشت، بهبودی مجدد در این گیاه با سرعت بالایی انجام شده و گیاه زود خودش را بازیابی می‌کند.
  • سفیدک سطحی: رایج‌ترین مشکل در نگهداری از شاه پسند، ظهور سفیدک سطحی است که در بخش قبلی نیز به آن اشاره‌ای کوتاه شد. برای جلوگیری از بروز این مشکل در اطراف گیاه فضای کافی برای گردش هوا ایجاد کرده و گیاه را از بالا آبیاری نکنید. همچنین آبیاری نباید در بعدازظهر صورت بگیرد، زیرا برگ‌ها در طول شب مرطوب باقی‌مانده و دچار بیماری خواهد شد. برای آبیاری گیاه حتما آب را مستقیما روی خاک ریخته و بدنه گیاه را آبیاری نکنید.
  • زرد شدن برگ‌ها، گلدهی ضعیف و پوسیدگی ریشه: همه این موارد، نشانه زهکشی ضعیف است که با کاشت دوباره گیاه در خاکی با زهکشی مناسب می‌توانید آن را حفظ کنید. اگر هم شاه پسند شما گلدانی است، می‌توانید حفرات زهکشی بیشتری در زیر گلدان ایجاد کرده یا خاک گلدان را تعویض کنید.
  • کنه تار عنکبوتی: این آفت نیز می‌تواند برای شاه پسند ایجاد مشکل کند. اگر متوجه تشکیل شبکه‌های تاری در گیاه شدید و برگ‌ها ظاهر رنگ پریده پیدا کردند، برگ‌ها را با جریان آب به‌خوبی شست‌وشو داده یا از صابون حشره کش استفاده کنید. یادتان باشد اگر شاه پسند شما میزبان زنبور، پروانه یا سایر حشرات دوست داشتنی و مفید است، از اسپری‌های شیمیایی برای از بین بردن کنه تار عنکبوتی استفاده نکنید.

مطلب پیشنهادی: با 12 مورد از مشکلات گیاهان خانگی بیشتر آشنا شوید


نگهداری از گل شاه پسند در زمستان

شاه پسندهای کاشته در گلدان می‌توانند به راحتی زمستان را سپری کنند، اما آنهایی که در گلدان نیستند، احتمالا با اولین سرمای سخت زمستانی درست وقتی که دما به زیر صفر برسد از بین خواهند رفت؛ مگر اینکه زمین را حفر کرده و گیاه را در گلدان بکارید و سپس به محیط داخل خانه منتقل کنید. اگر قصد انجام چنین کاری دارید لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. گیاه را تا حدود نصف اندازه آن، کوتاه کنید
  2. پس از خارج کردن گیاه، توپ ریشه را نیز تا نصف اندازه هرس کنید.
  3. گلدانی را انتخاب کنید که بدنه آن تا ریشه چندین سانتی‌متر فاصله داشته باشد و آن را با خاک گلدان مناسب پر کنید.
  4. گیاه تازه کاشته شده را به محیط داخل خانه آورده و در مکانی نورانی قرار دهید.
  5. برای چند هفته، مقداری آب به گیاه اسپری کنید.
  6. قبل از آخرین سرمای زمستان و قبل از اینکه گیاه را مجدد به خارج از خانه ببرید، آن را هرس کنید تا رشد آن تقویت شود.
  7. پس از آخرین موج سرما یا اوایل بهار،  گلدان را به خارج از خانه برده یا گیاه را دوباره در خاک بکارید.
روش نگهداری از گل شاه پسند در زمستان
گل‌های شاه پسند در کنارهم

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری گل شاه پسند و مشکلات رایج آن و همچنین روش نگهداری آن در زمستان لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با دکتر گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات کوددهی و رفع آفت گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان


سوالات پرتکرار شما در مورد روش نگهداری گل شاه پسند

آیا گل شاه پسند سمی است؟

بله، برخی از انواع گونه‌های این گیاه سمی هستند. به‌عبارت دیگر حدود یک درصد وزن برگ‌های این گیاه حاوی مواد سمی است. در واقع این سم در تمام قسمت‌های گیاه و خاصه میوه‌های آن وجود دارد و در صورت خورده شدن می‌تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود.

چرا برگ‌های شاه‌پسند زرد می‌شود؟

نور کم و آبیاری زیاد می‌تواند باعث تغییر رنگ برگ‌های این گیاه شود. این گیاه به محیطی گرم و نور مستقیم خورشید نیاز دارد تا بتواند سرسبزی برگ‌های خود را حفظ کند. ضمن اینکه در شرایط نامناسب ممکن است کپک خاکستری نیز به این گیاه آسیب رسانده و باعث زرد شدن برگ‌های آن شود.

چرا شاه پسند گل نمی‌دهد؟

عدم تامین نور مورد نیاز برای این گل باعث این اتفاق می‌شود. این گیاه برای تامین انرژی مورد نیاز خود به نور مستقیم و کامل خورشید دارد و وقتی دسترسی به نور کافی را نداشته باشد انرژی خود را روی گسترش برگ‌ها و تقویت ریشه‌ها می‌گذارد تا کمبود نور جبران شود. در نتیجه دیگر انرژی لازم برای گل‌دهی را نخواهند داشت.

نور و آب مناسب شاه پسند چقدر است؟

این گیاه به نوری مستقیم و کامل نیاز دارد که حداقل 6 و حداکثر 8 ساعت در روز به آن بتابد. در مورد آبیاری آن نیز باید بگوییم که این گیاه کم آبی را به آبیاری بیش‌ازحد ترجیح می‌دهد. از این روز برای آبیاری گل شاه پسند صبر کنید تا نیمه بالایی خاک خشک شود، بعد آن را آبیاری کنید.

خواص برگ‌های گل شاه پسند چیست؟

از برگ‌های این گیاه برای درمان بیماری‌هایی مثل مالاریا، آبله مرغان، آسم، اگزما، فشار خون و حتی سرماخوردگی استفاده می‌شود. البته خوردن برگ‌های این گیاه به‌صورت مستقیم بسیار خطرناک است و باعث ایجاد مشکلات گوارشی می‌شود.

۶ نظرات
  1. گلی می گوید

    ممنون از راهنمایی مفیدتون

  2. ظرافت می گوید

    مطلب مفیدی بود. متشکرم

  3. الناز می گوید

    سلام ممنون از وقتی ک گذاشتید من مشکلم با گیاه شاهپسند فقط شپش های سفید پشت برگ هستن وقتی هنوز تخم هستن هیچ هشره کش یا داروی تاثیر نداره روشون وقتی ک اندازه پشه کوچک میشن پرواز میکنن ولی وقتی هنوز تخم هستن پشت برگها کامل پر میشن مجبور میسم برگ رو جدا کنم از ساقه بندازم دور هیچ چاره ای ندارن؟؟.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      تا جای ممکن تخم و لارو های حشره رو با دست جدا کنید و از بین ببرین در مرحله بعدی هم دو تا سه مرحله از سم کلروپریفوس استفاده کنید
      گیاه آفت زده از سایر گیاهان جدا شود و همه قسمت های گیاه حتی خاک به دقت سمپاشی بشه.

  4. رکسانا می گوید

    سلام پارسال گل شاهپسند رو با خاک و گلدان جدید خریدم تا پاییز خوب گل میداد اما متاسفانه اوایل پاییز به اشتباه کود گلدهی مایع پاش ریختم دیدم در حد غنچه استوپ کردن و برگا رنگ پاییزی گرفتن ازون موقع تاحالا غنچه ها با ساقه بودن و رشد نکردن و بهار فقط ساقه برگای ضعیف و کوچکی زد هنوز که هنوزه گل نداد امروز همه غنچه هارو که خشک شده بودن چیدم متاسفانه متوجه شدم از بهار دارم زیاد بهش اب میدم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      دوز و نحوه مصرف کود بسیار مهم است و اگر به آن ها دقت نشود می تواند به گیاه آسیب رساند.
      از کود مارمارین برای تقویت گیاه هر دو هفته استفاده کنید و هر زمان که بستر گیاه خشک بود، آبیاری رو انجام بدین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.