آشنایی با روش نگهداری از گل فلوکس یا گل آتشی و بیماری‌ها و آفات آن

زمان مطالعه: 9 دقیقه

فلوکس یا گل آتشی‌ گیاهی با رشد آهسته است که روی زمین گسترده می‌شود و معمولا درون باغچه‌ها، باغچه‌های سنگی یا لبه دیوارها رشد می‌کند. این گیاه در اواخر بهار و اوایل تابستان گل‌هایی خوشه‌ای و خوشبو با پنج گلبرگ می‌دهد که هر کدام حدود 3 سانتی‌متر شده و پروانه‌ها و سایر حشرات گرده‌افشان را به‌سمت خود جذب می‌کنند. این گیاه پس از سپری کردن فصل گلدهی نیز کماکان سبز مانده و سبزی آن تا زمستان سرد و یخبندان ادامه دارد. اگر گیاه فلوکس یا گل آشتی را داشته یا قصد خرید گیاهان آپارتمانی را دارید و فلوکس را برای خرید انتخاب کرده‌اید؛ با این مطلب از وبلاگ فروشگاه آنلاین گل و گیاه گُل‌سِتان همراه شده و با یادگیری روش نگهداری فلوکس یا گل آشتی شرایطی ایده‌آل برای آن فراهم کنید.

فهرست مطالب:


مشخصات کلی گل فلوکس یا گل آتشی

  • نام علمی: Phlox
  • خانواده: گل آتشیان
  • نام‌های مرسوم: فلوکی، گل آتشی. گل ستاره‌ای


روش نگهداری از گل فلوکس یا گل آتشی

فلوکس جز گل‌هایی است که نگهداری تقریبا آسانی داشته و مراقبت زیادی را طلب نمی‌کند؛ به‌طور خلاصه در مورد نگهداری از گیاه فلوکس باید بگوییم که این گیاه هر هفته یا هر دو هفته یک‌بار به آبیاری نیاز دارد و سالی یک‌بار کوددهی می‌خواهد. همچنین نوع بالغ این گیاه ممکن است گاهی به هرس کردن نیاز داشته باشد تا ظاهر دلخواه شما را داشته باشد، اما اگر طرفدار رشد و شکل طبیعی گیاه هستید حتی به هرس کردن هم نیازی نیست. به‌طور دقیق برای اینکه گیاه فلوکس یا گل آتشی شما شرایطی ایده آل داشته باشد، لازم است شرایط زیر را برای آن فراهم کنید:

میزان آبیاری مورد نیاز در نگهداری از گل آتشی یا فلوکس

گل آشتی ترجیح می‌دهد خاکی با رطوبت مدیریت شده داشته باشد. یعنی خاک این گیاه نباید بیش‌از‌حد خیس یا نقطه مقابل آن یعنی بیش از حد خشک باشد. هرچقدر این گیاه بالغ‌تر شود تحمل بیشتری نسبت به کم آبی دارد. برای آبیاری گل آتشی به خاک گیاه دقت کنید و هرگاه چند سانتی‌متر بالایی خاک خشک بود مجددا به آن آب بدهید. برای اینکه راحت‌تر این موضوع را تشخیص دهید می‌توانید انگشت خود را در خاک اطراف آن فرو کرده و اگر خاک خشک بود به آن آب بدهید. با توجه به دمای منطقه شما و میزان نوری که این گیاه دریافت می‌کند ممکن است هفته‌ای یک بار یا دو هفته یک‌بار نیاز به آبیاری مجدد این گیاه باشد.

بیشتر مطالعه کنید: نکاتی که باید درباره آبیاری گیاه آپارتمانی خود بدانید

گل‌های فلوکس

خاک مناسب

در نگهداری از فلوکس باید بدانید که این گیاه به خاکی غنی با مواد غذایی زیاد اهمیت می‌دهد. بهتر است خاک این گیاه اسیدی باشد، اما می‌تواند خاکی با سطح PH خنثی یا قلیایی را نیز تحمل کند. زهکشی خوب نیز یکی از نیاز‌های این گیاه است؛ زهکشی ضعیف می‌تواند باعث پوسیدن ریشه‌های گیاه شود. خاک گل آتشی باید بتواند به‌خوبی خشک شود و جریان هوای مناسب را داشته باشد.

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
679,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,491,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
994,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
994,000 تومان
ولن ۲
1,517,000 تومان

نور مورد نیاز برای نگهداری از گل فلوکس یا آتشی

گل آتشی به نوری کامل و مستقیم نیاز دارد. روزانه 6 ساعت نور خورشید می‌تواند کمک زیادی به این گیاه بکند. البته این گیاه می‌تواند کمی سایه در طول روز را نیز تحمل کند، اما باید بدانید که سایه بیش‌ازحد می‌تواند باعث ضعیف شدن گیاه شود و در نتیجه نتواند گل بدهد؛ چراکه در این زمان گیاه تنها به رشد و گسترش برگ‌هایش اکتفا می‌کند و دیگر انرژی برای گل‌دهی نمی‌گذارد.

گل فلوکس یا آتشی

باتوجه به اینکه گل فلوکس به نور زیادی احتیاج دارد، اگر چنین شرایطی در خانه شما فراهم نیست پیشنهاد می‌کنیم سری به مطلب 18 گیاه آپارتمانی مقاوم به نور کم و سایه دوست که خشک نمی شوند! و یکی از این گیاهان را انتخاب کنید. گفتنی است که برای خرید گیاهان مقاوم به نور کم می‌توانید روی گُل‌سِتان حساب کرده و از بین گیاهان موجود، گیاهان مورد نظرتان را درب منزل با بالاترین کیفیت همراه با کارت پستال رایگان تحویل بگیرید.

دما و رطوبت

در مورد دمای مورد نیاز برای نگهداری از گل آتشی باید بگوییم که گل آتشی یا فلوکس گیاهی سرسخت است و می‌تواند گرما را تحمل کند. سرمای کوتاه مدت نیز برای این گیاه خطرناک نیست. در واقع فلوکس می‌تواند تابستان را بدون دردسر پشت سر بگذارد، اما ممکن است یک سرمای سخت و طولانی مدت در زمستان به این گیاه آسیب بزند. درنتیجه بهتر است این گیاه برای طولانی مدت در دمای زیر 4 درجه سانتی‌گراد نماند؛ چراکه آسیب دیده و ازبین می‌رود.

در مورد رطوبت نیز باید بگوییم که رطوبت مساله‌ای مهم و حیاتی برای فلوکس نیست و این گیاه می‌تواند شرایط مختلف رطوبت را تحمل کند. بنابراین در طول نگهداری از گل آشتی نیازی به فراهم کردن شرایط رطوبتی خاصی برای آن نخواهید داشت.

گل فلوکس صورتی

کوددهی در طول نگهداری از گل فلوکس

برای کود دادن به این گیاه در اواخر زمستان یا اوایل بهار اقدام کنید. این کار باعث تقویت رشد گیاه می‌شود و به فلوکس کمک می‌کند تا بتواند گل‌دهی بهتری داشته باشد. برای کوددهی به گل آتشی بهتر است از کود معمولی مخصوص گیاهان گل‌دار و کودی که آرام و در طول زمان تجزیه شود استفاده کنید. یادتان باشد که در طول نگهداری از گل فلوکس سالی یک‌بار کوددهی برای آن کافی است و کوددهی زیاد می‌تواند برای آن خطرناک باشد.

مطلب پیشنهادی: روش تهیه کود خانگی برای گل و گیاه

آنتوریوم قرمز در گلدان فلزی استوانه
1,176,000 تومان
آنتوریوم صورتی با گلدان فلزی استوانه
1,185,000 تومان
آنتوریوم صورتی با گلدان فلزی مخروطی
806,000 تومان
ارکیده سفید زرد دوتایی
2,442,000 تومان
گیاه بنت قنسول با گلدان طوسی
500,000 تومان

هرس کردن فلوکس

همان‌طور که در ابتدای توضیحات مربوط به روش نگهداری از فلوکس یا گل آتشی گفتیم، این گیاه نیاز اساسی برای هرس کردن ندارد و این کار بستگی به سلیقه شما دارد؛ درنتیجه اگر می‌خواهید فلوکس خود را آرایش کنید بهتر است این کار را بعد از پایان فصل گل‌دهی گیاه انجام دهید. این کار می‌تواند باعث شود که گیاه برای رشد بیشتر برگ‌ها تحریک شود و گیاه شما پرپشت‌تر شود.

 گفتنی است که هرس نکردن فلوکس کار اشتباهی نیست و می‌توانید اجازه دهید که گل آتشی به‌صورت طبیعی نیز رشد کند. همچنین پس از پایان عمر گل‌ها نیز نیازی به هرس کردن و چیدن آن‌ها نیست و مشکلی برای گیاه ایجاد نمی‌کند هرچند که گاهی چیدن گل‌های مرده می‌تواند باعث شکوفه زدن گلی جدید در همان قسمت شود.

گل فلوکس

تکثیر گل فلوکس

تکثیر گل آتشی به‌سادگی و از روش تقسیم قابل انجام است. برای این کار در بهار و پس از پایان زمان گل‌دهی اقدام کنید. به‌این‌منظور گیاه را به‌صورت کامل از خاک خارج و توپ ریشه را به دو نیم قسمت کنید. سپس هر قسمت را مجددا در مکانی دلخواه و البته مناسب بکارید. شما می‌توانید هر 2 تا 3 سال یک‌بار فلوکس را تقسیم کرده و نگران ایجاد مشکل برای آن نباشید.

بیشتر مطالعه کنید: همه آنچه درباره تکثیر گیاهان آپارتمانی و روش های آن باید بدانید

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
807,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان


آفات و بیماری‌ها در طول نگهداری از گل فلوکس یا گل آتشی

فلوکس گیاهی مستعد به ابتلای سفیدک سطحی است. در مناطق خشک و گرم نیز آفت‌هایی مثل کنه تارعنکبوتی می‌توانند برای آن مشکل‌ساز شوند. برای خلاصی از این مشکلات می‌توانید از صابون‌های آفت‌کش استفاده کنید، همچنین می‌توانید با کمک جریان آب این حشرات را از روی گیاه جدا کنید و در ادامه از آن مراقبت کنید تا مجددا به گیاه حمله نکنند.

در مناطق مرطوب و خیس نیز ممکن است گیاه دچار نماتدهای برگی شود. این نماتدها باعث ایجاد ضایعاتی روی برگ می‌شوند که در ابتدا قهوه‌ای رنگ و سپس سیاه می‌شود. کنترل این ارگانیسم‌ها کار سختی است و نمی‌توان به‌راحتی با آن مبارزه کرد، در نتیجه در چنین شرایطی گیاه معدوم شده و زمین پاکسازی شود.

مثل بسیاری از گیاهان زمینی دیگر، علف‌های هرز نیز ممکن است در اطراف این رشد کنند و با فلوکس در استفاده از منابع خاک رقابت کنند. بهتر است در اوایل بهار و پیش از اینکه گیاه شروع به گل‌دهی کند با این علف‌های هرز مقابله شود. یکی از بهترین روش‌ها برای مبارزه با علف‌های هرز بیرون کشیدن آن‌ها از درون خاک به کمک دست است. بنابراین بهتر است از ابزارهای صنعتی یا سموم استفاده نشود. در صورتی که حجم علف‌های هرز از کنترل خارج شود توصیه می‌کنیم فلوکس را از خاک خارج کرده و پس از حذف علف‌های هرز مجددا آن را بکارید.

گل فلوکس از نمای نزدیک

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم هر آنچه در مورد روش نگهداری گیاه فلوکس یا گل آشتی و آفات و بیماری‌های آن لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می‌توانید از خدمات باغبانی تهران گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.


سوالات پرتکرار شما در مورد روش نگهداری گل فلوکس یا آشتی

نور مورد نیاز فلوکس چقدر است؟

این گیاه نیاز دارد تا در مکانی نورگیرو با نور کامل کاشته شود تا بتواند حدود شش ساعت در روز نور مستقیم خورشید را دریافت کند. وجود کمی سایه در روز مشکل خاصی را برای گیاه ایجاد نمی‌کند.

 چقدر به فلوکس آب بدهیم؟

 این گیاه معمولا هر یک هفته یا هر دو هفته یک‌بار به آب نیاز دارد. بهتر است مراقب باشید که خاک این گیاه کاملا خشک نشود. درهر بار آبیاری، تا جایی آب بدهید که تمام ریشه گیاه سیراب شود. در زمان آبیاری مراقب باشید که تا جای ممکن آب بر روی برگ‌ها ریخته نشود تا دچار بیماری‌های قارچی نشود.

آیا فلوکس سمی است؟

گل آتشی گیاهی غیر سمی برای سگ‌ها، گربه‌ها یا کودکان است و نمی‌تواند تهدیدی برای آن‌ها تلقی شود. در صورتی که حیوان خانگی یا کودک در خانه دارید می‌توانید به راحتی از این گیاه مراقبت کنید و نگران مشکل خاصی نباشید.

چرا فلوکس گل نمی‌دهد؟

این گیاه برای گل دادن نیاز به انرژی زیادی دارد و عمده این انرژی از طریق نور خورشید دریافت می‌شود. گیاهی که مدت زیادی از روز را در سایه قرار داشته باشد توانایی گل‌دهی خود را از دست می‌دهد. هر جقدنور بیشتری به فلوکس برسد، گل‌دهی راحت‌تر و موفق‌تری خواهد داشت.

چرا برگ‌های فلوکس زرد می‌شود؟

زرد شدن و مردن برگ‌های پایینی فلوکس می‌تواند نشانه‌ای از استرس خشکی، تراکم بیش از حد گیاه، سفیدک سطحی و یا ضعیف بودن خاک است. اگر گیاه شما بیش از حد متراکم و پر پشت شود ممکن است برگ‌های پایینی نتوانند به نور کافی دسترسی داشته باشند و زرد شوند.

چرا برگ‌های فلوکس قهوه‌ای می‌شود؟

افزایش رطوبت و هوای گرم می‌تواند باعث افزایش شانس ابتلای گیاه به سفیدک شود. این مشکل در ابتدا خودش را به شکل پودری سفید یا خاکستری رنگ نشان می‌دهد و در ادامه برگ‌ها یا ساقه‌های گیاه بی رنگ می‌شود، سپس قهوه‌ای می‌شود و شروع به ریزش می‌کند.

بعد از گل‌دهی چطور از فلوکس مراقبت کنیم؟

بسیاری از گونه‌های مختلف فلوکس چند ساله است و می‌تواند پس از پایان فصل سرما دوباره رشد کند اما اگر سرمای شدیدی در محل زندگی شما است بهتر است برگ‌های گیاه را کوتاه کنید چون ممکن است سیاه شده و باعث مرگ گیاه شود.

نظرات (۰)
ثبت نظر