روش نگهداری علف آبنمایی و سوالات متداول شما درباره آن

زمان مطالعه: 8 دقیقه

علف آبنمایی همان‌طور که از اسمش مشخص است، گیاهی علفی، چند ساله با برگ‌های زیبا و رنگارنگ است. این گیاه زیبا در بهار، تابستان و پاییز گل‌هایی استوانه‌ای، زیبا و سبک را در بالای برگ‌های خود شکوفا می‌کند. این علف زینتی زیبا سرعت رشد بالایی دارد و گیاهی چند ساله و همیشه سبز (البته بهتر است بگوییم همیشه سرخ) است. البته سرسبز بودن دائمی این گیاه به‌شرطی است که در منطقه شما زمستان سخت و یخبندان وجود نداشته باشد. بنابراین اگر در منطقه‌ای با آب‌وهوای نسبتا گرم زندگی می‌کنید، این گیاه انتخابی مناسب برای شماست. اگر این گیاه را به عنوان گیاه خانگی خود انتخاب کرده و دنبال یادگیری روش نگهداری آن هستید، با مطلب روش نگهداری علف آبنمایی از وبلاگ گُل‌سِتان همراه شده و روش نگهداری این علف همیشه سرخ را یاد بگیرید.

فهرست مطالب:


مشخصات کلی علف آبنمایی

  • نام علمی: Pennisetum advena
  • بومی: جنوب و شرق آفریقا، جنوب غربی آسیا
  • خانواده: گندمیان (چمنیان)

بیشتر مطالعه کنید: روش نگهداری چمن علفی یا گیاه جگن


روش نگهداری از علف آبنمایی

قبل از معرفی و شروع نکات روش نگهداری علف آبنمایی خبر خوب این است که این گیاه روش نگهداری آسانی داشته و برای پرورش آن کار سختی پیش رو نخواهید داشت.

نور مورد برای نگهداری علف آبنمایی

این گیاه به محیطی با نور کامل نیاز دارد. اگر از آن به‌عنوان گیاهی یک ساله استفاده می‌کنید می‌توانید محیطی با نور زیاد ولی غیرمستقیم را برایش فراهم کنید، اما اگر می‌خواهید که گیاه شما برای سال‌ها بماند بهتر است محلی را در نظر بگیرید که نور مستقیم و کامل خورشید به آن برسد. علف آبنمایی هرچه‌قدر نور بیشتری دریافت کند برگ‌هایی زیباتر و پر رنگ‌تر خواهد داشت.

علف آبنمایی

خاک مناسب برای نگهداری از علف آبنمایی

علف آبنمایی به خاکی سبک نیاز دارد که زهکشی خوبی داشته باشد. این گیاه ترجیح می‌دهد خاکی متخلخل داشته باشد تا همانقدر که آب را به‌خوبی تخلیه می‌کند، بتواند رطوبت را نیز به اندازه کافی داخل خود نگه دارد. در طول نگهداری از علف آبنمایی درنظر داشته باشید اگر خاک آن به‌سرعت خشک شود این گیاه فرصت جذب انرژی را نخواهد داشت و اگر دیر خشک شود ریشه‌های آن آسیب می‌بیند. با توجه به این مورد خاک معمولی گلدان که با کمی پرلیت مخلوط شده باشد می‌تواند بهترین ترکیب برای این گیاه باشد تا علف آبنمایی از زندگی در آن لذت ببرد.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

آبیاری

اگر گیاه خود را به تازگی کاشته‌اید در 4 الی 12 هفته اول به‌طور منظم و هر موقع سطح رطوبت خاک کم شد به آن مجددا آب بدهید. بعد از این مدت این گیاه به آب زیادی نیاز ندارد، فقط هر گاه خاک گیاه شما کاملا خشک بود یک آبیاری ملایم برای آن کفایت می‌کند. در مورد علف آبنمایی گفتنی است که این گیاه طاقت زیادی درباره کم آبی دارد، اما در مقابل همانقدر که این گیاه طاقت کم آبی را دارد، درباره آب‌دهی زیاد کم طاقت است و در صورتی که بیش از حد آب دریافت کند به‌سرعت آسیب می‌بیند. بنابراین در طول نگهداری از علف آبنمایی حتما به این مورد توجه داشته و از آبیاری بیش‌از حد آن پرهیز کنید.

مطلب پیشنهادی: 4 روش موثر برای نجات گیاه از دست رفته شما

گیاه علف آبنمایی

کوددهی

علف آبنمایی به کوددهی نیاز خاصی ندارد و بدون کمک کود نیز می‌تداند رشد خوبی داشته باشد. بااین‌حال اگر می‌خواهید برای تقویت گیاه خود به آن کود بدهید از کودهای گرانوله استفاده کنید که به‌آرامی و در طول زمان تجزیه می‌شوند. کوددهی را در بهار انجام دهید و حتما پس از ریختن کود به گیاه آب بدهید تا بتواند مواد لازم را جذب کرده، رشد قوی‌تری داشته باشد و ریشه آن نیز آسیب نبیند.

برای کوددهی به علف آبنمایی اگر از کودهای مایع استفاده می‌کنید از یک کود استاندارد گیاهان خانگی استفاده کنید و این کود را طبق دستورالعمل و ماهی یک‌بار در بهار تا تابستان به گیاه بدهید.

هرس کردن

خوشبختانه در طول نگهداری از علف آبنمایی نیاز چندانی به هرس کردن آن نخواهید داشت، چراکه علف آبنمایی نیاز خاصی به هرس کردن ندارد. فقط در صورتی که می‌خواهید به گیاه خود شکل داده، رشد آن را کنترل کنید یا به رشد جدید آن کمک کنید هرس کردن آن مطرح می‌شود. برای هرس کردن این گیاه در اواخر زمستان یا اوایل بهار اقدام کنید. یادتان باشد هرس کردن آسیبی به گیاه نمی‌رساند و حتی می‌تواند باعث تقویت رشد گیاه نیز شود. توصیه گُل‌سِتان این است که در زمان هرس کردن از دستکش استفاده کنید، زیرا برگ‌های این گیاه تیز و برنده هستند و ممکن است به دستان شما آسیب وارد شود.

گیاه خانگی علف آبنمایی

دمای مورد نیاز برای نگهداری از علف آبنمایی

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که دمای هوا به زیر 6 درجه نمی‌رسد می‌توانید علف آبنمایی خود را برای تمام سال بیرون خانه نگهداری کنید و برای سال‌ها در کنار شما بماند. این گیاه در طول سرما به استراحت می‌پردازد و پس از اینکه دما کمی بالاتر رفت دوباره گیاه از خواب بیدار شده و به رشد خود ادامه می‌دهد؛ در مقابل اگر شما در منطقه‌ای سرد زندگی می‌کنید، باید برای علف آبنمایی خود سرپناه درست کنید تا در سرما آسیب ندیده و بتواند زنده بماند.

مطلب پیشنهادی: 8 روش کاربردی که به تقویت گیاهان آپارتمانی شما کمک می‌کنند

بیماری و آفات در طول نگهداری از علف آبنمایی

تقریبا می‌توان گفت که علف آبنمایی توسط بیماری یا آفت خاصی تهدید نمی‌شود، اما برخلاف سایر اعضای خانواده علف‌ها، این گیاه ممکن است دچار قارچ زنگار شود. ازاین‌رو اگر گیاه شما در محیطی و گرم و بیش‌ازحد مرطوب زندگی کند و جریان هوای کافی وجود نداشته باشد احتمال ابتلای آن به قارچ زنگار وجود دارد. این بیماری در ابتدا به‌صورت لکه‌های زرد رنگ ظاهر شده و پس مدتی تبدیل به لکه‌های قهوه‌ای و قرمزی می‌شود که مثل زنگ زدگی هستند.

در صورتی که گیاه شما به این بماری مبتلا شده است بهترین راه استفاده از قارچ‌کش‌های صنعتی فراهم کردن گردش هوای بهتر برای گیاه و جلوگیری از آبیاری بیش‌ازحد آن است.

علف آبنمایی از خانواده گندمیان

تکثیر علف آبنمایی

این گیاه را می‌توا‌ن‌ از طریق روش تقسیم، تکثیر کرد. برای این کار باید در فصل بهار اقدام کنید زیرا گیاه در بهترین شرایط رشد خودش قرار داشته و می‌تواند با شرایط تقسیم شدن راحت‌تر کنار بیاید. همچنین ریسک شکست خوردن تکثیر نیز بسیار کمتر خواهد بود.

در طول نگهداری برای تکثیر علف آبنمایی کافی است آن را از خاک خارج کرده و توپ ریشه آن را به دو قسمت تقسیم کنید، طوری‌که در هر قسمت برگ‌های کافی وجود داشته باشد. سپس هر دو قسمت را جداگانه بکارید. با این کار شما گیاه جدیدی خواهید داشت.

مطلب مرتبط: همه روش های تکثیر گیاهان آپارتمانی

علف آبنمایی بزرگ

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم هر آنچه در مورد روش نگهداری علف آبنمایی لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره گل آپارتمانی گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می‌توانید از خدمات رسیدگی به باغچه گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

ست اداری بلوط
578,000 تومان
تراریوم دایموند
826,000 تومان
تراریوم بونسای جینسینگ بسته
653,000 تومان
تراریوم بونسای دارک
670,000 تومان


سوالات پرتکرار شما درباره روش نگهداری علف آبنمایی

چقدر به علف آبنمایی آب بدهیم؟

این گیاه طاقت زیادی برای کم آبی دارد و می‌تواند یک یا دو هفته را بدون آبیاری تحمل کند و مشکلی نداشته باشد. در 2 الی 3 هفته اولی که گیاه را کاشتید آب بیشتری به آن بدهید، اما پس از این مدت هر زمان خاک گیاه کاملا خشک شد به آن آب بدهید.

چرا برگ‌های علف آبنمایی قهوه‌ای می‌شود؟

اگر لبه برگ‌های گیاه شما قهوه‌ای شده است احتمالا آب زیادی به گیاه داده‌اید و ریشه‌های آن آسیب دیده است. بنابراین برای رفع مشکل آبیاری گیاه را اصلاح کرده و همیشه زمانی به گیاه خود آب بدهید که خاک آن کاملا خشک شده باشد. ضمن اینکه درنظر داشته باشید کوددهی زیاد نیز می‌تواند باعث سوختن و آسیب به ریشه‌های گیاه و بروز این مشکل شود.

نور مورد نیاز علف آبنمایی چه‌قدر است؟

این گیاه به نور زیاد چه مستقیم و چه غیرمستقیم نیاز دارد و در هر دو حالت گیاه راضی است. درنظر داشته باشید که علف آبنمایی که هرچه‌قدر نور بیشتری دریافت کند برگ‌هایی خوش‌رنگ‌تر و زیباتر خواهد داشت.

چطور به علف آبنمایی کود بدهیم؟

این گیاه نیاز خاصی برای کوددهی ندارد و می‌تواند بدون کود نیز سالم مانده و رشد خوبی داشته باشد، اما اگر ترجیح می‌دهید به گیاه کود بدهید این کار را در بهار و تابستان و با یک کود استاندارد انجام دهید. ضمن اینکه حتما بعد از کوددهی به گیاه آب بدهید تا هم بتواند مواد مغذی را جذب کند و هم کود درون خاک گیاه باعث تشکیل نمک نشود و ریشه‌های گیاه آسیب نبینند.

چرا علف آبنمایی گل نمی‌دهد؟

یکی از مهم‌ترین دلایل گل ندادن در طول نگهداری از علف آبنمایی عدم تامین نور کافی برای آن است. در صورتی که گیاه شما نور کافی را دریافت نکند کم‌رنگ شده و در گل دادن ضعیف می‌شود. علاوه‌براین نیتروژن بیش‌ازحد نیز می‌تواند عاملی برای این مشکل باشد. توجه داشته باشید گیاهی که نیتروژن زیادی دریافت کند تمرکزش را روی رشد برگ‌هایش گذاشته و دیگر نمی‌تواند انرژی لازم برای گل دادن را جمع کند. از دو دلیل یاد شده گذشته یکی دیگر از دلایلی که باعث عدم گل دهی در گیاه می‌شود هرس کردن اشتباه و بی‌موقع آن است که باعث هدر رفتن انرژی گیاه می‌شود.

نظرات (۰)
ثبت نظر