روش نگهداری از ساکولنت سدوم مورگانیوم و تکثیر آن

زمان مطالعه: 10 دقیقه

ساکولنت سدوم مورگانیوم متعلق به مکزیک و هندوراس است و با اسامی متنوعی مثل خر دم، دم بره و دم اسب شناخته می‌شود. این ساکولنت زیبا دارای برگ‌هایی خاص، کوچک و گوشتی است که معمولا به رنگ سبز لیمویی یا سبز-آبی رشد می‌کنند. برگ‌های سدوم به‌صورت متراکم در اطراف ساقه خود قرار گرفته‌اند و ظاهری بسیار منظم را خلق کرده‌اند. شهرت اصلی ساکولنت سدوم مورگانیوم، مدیون برگ‌های خاص و ساقه‌های رونده آن است که حتی ممکن است تا بیش از یک متر نیز رشد کنند! سدوم موگانیوم معمولا به‌عنوان یک گیاه رونده در سبدهای آویزی زندگی می‌کند، اما این یک قانون نیست و می‌توان این ساکولنت زیبا را در هر ترکیب جذاب دیگری نیز قرار داد. اگر دقت کنید، سدوم را بیشتر در کناره گلدان‌ها مشاهده خواهید کرد؛ زیرا ساقه‌های آبشاری آن به زیبایی از گلدان خارج می‌شوند و جلوه‌ای بسیار زیبا به گلدان شما خواهند بخشید. اگر دوست دارید یک سکولنت زیبا را مهمان خانه خود کنید، ساکولنت سدوم مورگانیوم را انتخاب کرده و جهت یادگیری روش نگهداری ساکولنت سدوم مورگانیوم ادامه این مطلب از فروشگاه گل و گیاه اینترنتی گُل‌سِتان را از دست ندهید.

فهرست مطالب:


مقدمه‌ای بر روش نگهداری از ساکولنت سدوم مورگانیوم

سوالی که بیشتر اوقات از ما پرسیده می‌شود، این است که آیا این یک گیاه آپارتمانی است یا خیر؟ در جواب این سوال باید بگوییم که ساکولنت سدوم مورگانیوم مادامی که نور کافی خورشید به آن بتابد می‌تواند هم در داخل خانه و هم در محیط خارجی به‌خوبی رشد کند و هر چه نور بیشتری به آن برسد، خوشحال‌تر خواهد بود. به همین علت سدومی که در خارج از خانه و تحت دریافت حداکثری نور خورشید زندگی می‌کند، بی‌نهایت خوشحال است! اما اگر بتوانید آن را در نقطه‌ای قرار دهید که نور کافی به آن بتابد، داخل خانه نیز مکان ایده‌آلی برای سدوم خواهد بود. البته نور بیش‌از‌حد سبب سوختگی برگ‌ها می‌شود، درنتیجه بهتر است نکات بیشتر در این زمینه را در بخش نیازهای نوری گیاه در ادامه مطلب مطالعه کنید. بنابراین باتوجه به آنچه گفته شد، این گیاه نه‌تنها که یک گیاه خانگی بلکه مناسب کاشت در محیط بیرون از خانه نیز هست.

اما برویم سراغ روش نگهداری از ساکولنت سدوم مورگانیوم خوشبختانه نگهداری از این گیاه کار دشواری نیست. کافی است نکاتی که در ادامه گفته می‌شود زیر را رعایت کنید تا یک ساکولنت سدوم مورگانیوم سالم و خوشحال داشته باشید.

بیشتر مطالعه کنید: آشنایی با انواع کاکتوس ها به همراه تصویر

سدوم مورگانیوم با گلدان سفید


روش نگهداری از ساکولنت سدوم مورگانیوم

وقتی بحث، بحث نگهداری از ساکولنت‌هاست، بدون شک ساکولنت سدوم مورگانیوم یکی از کم دردسرترین‌ گیاهان این لیست است! اصلا به همین علت است که ما بخش تکثیر آن را نیز به مطلب اضافه کردیم. چون آنقدر زیبا و بدون مشکل است که مطمئنیم دوستانتان از شما می‌خواهند یکی دو قلمه از این گیاه بی‌نقص را برای آنها آماده کنید! البته که فراموش نکنید که ساکولنت سدوم مورگانیوم یکی از ظریف‌ترین ساکولنت‌هاست، پس هنگام کار با آن خیلی دقت کنید.

افوربیا قرمز با گلدان مواد آلی
448,000 تومان
سم اسبی با گلدان مواد آلی
432,000 تومان

نور مورد نیاز برای نگهداری ساکولنت سدوم مورگانیوم

همان‌طور که اشاره کردیم، نور یکی از الزامات سدوم برای داشتن رشدی سالم و بدون مشکل است. ساکولنت سدوم مورگانیوم عاشق نور درخشان خورشید است و می‌تواند در مکانی با نور کافی خورشید یا سایه روشن به‌خوبی زندگی کند.  این گیاه باید به‌طور روزانه و به‌مدت 4 ساعت نور خورشید را دریافت کند. البته که فراموش نکنید نور زیاد (مثل نور خورشید در ظهر و بعدازظهر) سبب سوختن برگ‌های آن خواهد شد. پس بهتر است آن را در معرض دریافت نور صبحگاهی قرار دهید تا به رشد بهتری دست پیدا کند.

به‌این‌منظور می‌توانید سدوم را در مکان‌هایی مثل بالکن، نزدیکی یک پنجره نورگیر، پاسیو یا هر مکان دیگری که نور خورشید به‌قدر کافی در آنجا وجود دارد قرار دهید. درنظر داشته باشید دریافت نور برای سدوم آپارتمانی در فصل بهار اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا سبب تقویت شکوفه‌دهی خواهد شد. پس حتما در فصل بهار به نیازهای نوری این گیاه توجه بیشتری داشته باشید.

مطلب پیشنهادی: 9 راز طلایی از رازهای نگهداری از گیاهان آپارتمانی که نمی‌دانستید

ساکولنت سدوم مورگانیوم از نمای بالا

آبیاری

برخلاف بسیاری از انواع ساکولنت، سدوم موگانیوم برای حفظ طراوت و سلامت برگ‌های خود به دریافت میزان قابل توجهی از آب نیازمند است. درنتیجه در طول نگهداری سدوم موگانیوم برای رفع نیازهای آبی این ساکولنت خاک را به‌خوبی آبیاری کنید، به‌گونه‌ای که تمام بخش‌های آن خیس شوند. سپس چند روز صبر کنید تا سطح رویی آن خشک شود و مجدد این کار را تکرار کنید. برای اندازه‌گیری دقیق‌تر، می‌توانید انگشت خود را در خاک فرو کنید و میزان رطوبت آن را بسنجید. برای آبیاری مجدد، باید حداقل 3 سانتی‌متر از عمق سطحی خاک خشک شده باشد.

درعین‌حال همواره از غرقاب کردن و آبیاری بیش از حد آن خودداری کنید. اگر در مورد زمان مناسب برای آبیاری مطمئن نیستید، دست نگه دارید. برای گیاهان، کم‌آبی همواره بهتر از آبیاری بیش‌ازحد است. زیرا عوارض غرقاب شدن مثل پوسیدگی ریشه، بسیاری از اوقات جبران‌پذیر نیست. راه دیگر این است که تغییرات ظاهری گیاه را بررسی کنید. بین دفعات آبیاری، ظاهر گیاه را به‌خوبی تحت نظر بگیرید تا پس از مدتی بتوانید علائم تشنگی را از حالت برگ‌ها هم تشحیص دهید. توصیه ما این است که هر 14 روز یکبار ساکولنت سدوم مورگانیوم خود را آبیاری کنید. اگر در منطقه‌ای گرم و خشک زندگی می‌کنید، شاید لازم باشد این مقدار را به 10 روز یکبار افزایش دهید.

هنگام آبیاری، همیشه مقدار زیادی آب به گیاه برسانید و خاک آن را کاملا خیس کنید. بدین شکل، آب در مسیر خروجی خود خاک را هم شست و شو می‌دهد و نمک‌های جمع شده در آن را با خود خارج می‌کند.

سدوم مورگانیوم از نمای بالا

خاک مناسب برای نگهداری از ساکولنت سدوم مورگانیوم

مثل سایر ساکولنت‌ها، ساکولنت سدوم مورگانیوم نیز برای داشتن رشدی سالم به زهکشی مناسب نیاز دارد و این برای آن بسیار مهم است. همیشه به یاد داشته باشید که شرایط مناسب برای رشد گیاهان، به‌صورت زنجیروار به هم متصل‌اند و در کنار هم تکمیل می‌شوند. به‌عبارت دیگر، یک گیاه سالم برآیند تمامی شرایط موجود است.

 در واقع، از آنجایی که روش آبیاری برای این گیاه به‌صورت کامل و خیس شدن تمامی بخش‌های خاک است، زهکشی باید آنقدر قوی باشد تا بتواند سریعا مقدار اضافی آب را عبور دهد؛ تا به‌این‌شکل از جذب بیش‌ازحد آب توسط خاک و ریشه جلوگیری شود. بنابراین بهتر است خاکی را انتخاب کنید که برای مدت طولانی آب را حفظ نکند. برای‌این‌منظور، خاک کاکتوس بهترین گزینه است. این خاک به‌صورت صنعتی تولید می‌شود و می‌توانید آن را از فروشگاه‌های مخصوص گیاهان تهیه کنید. حتی اگر بخواهید می‌توانید خودتان نیز به یک ترکیب مناسب برسید، به‌این‌منظور مقدار مساوی از پرلیت یا پومیس را با خاک گلدان معمولی ترکیب کنید برای مثال 5 قسمت پرلیت با 5 قسمت خاک گلدان، به‌همین‌سادگی! برای افزایش سلامت گیاه نیز، در فصل بهار مقداری کرم خاکی و کمپوست به خاک سدوم اضافه کنید.

مطلب پیشنهادی: چگونه و چه موقع گلدان و خاک گیاه را عوض کنیم؟

ساکولنت سدوم مورگانیوم آویزان از سقف

کوددهی

در طول نگهداری ساکولنت سدوم مورگانیوم کوددهی به آن ضروری نیست، اما اگر تمایل به انجام این کار دارید، می‌توانید یک کود حلال در آب را رقیق کرده و در طول فصول رشد دو مرتبه به آن کود بدهید. فقط یادتان باشد در یک ماه، دو بار به ساکولنت سدوم مورگانیوم کود ندهید و با رسیدن فصل زمستان نیز کوددهی را کاملا متوقف کنید.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

دمای مناسب برای نگهداری ساکولنت سدوم مورگانیوم

در کمال تعجب، ساکولنت سدوم مورگانیوم می‌تواند در تمام طول سال خارج از خانه بماند و به مشکلات دمایی بر نخورد؛ البته در مناطق گرمسیری! بنابراین اگر شما در منطقه‌ای با زمستان‌های سرد و یخبندان‌های شدید زندگی می‌کنید، در این ایام حتما سدوم خود را به داخل خانه منتقل کنید. در طول زمستان، بهتر است دمای محیط ساکولنت سدوم مورگانیوم بین 10 الی 15 درجه سانتی‌گراد باشد. در طول تابستان نیز دمای محیط خانه برای گیاه مناسب خواهد بود.

ساکولنت سدوم مورگانیوم با گلدان

تعویض گلدان

مثل هر گیاه آپارتمانی دیگری در طول نگهداری ساکولنت سدوم مورگانیوم نیز لازم است هر چند وقت یکبار، بسته به سایز  و مقدار ریشه‌های گیاه گلدان آن را تعویض کنید. برای‌این‌منظور گیاه را در گلدانی بزرگ‌تر بکارید و خاک را نیز با خاکی تمیز و تازه جایگزین کنید. منتها برای تعویض گلدان عجله نکنید و اگر سدوم شما بالغ است تاحدممکن از تعویض گلدان آن بپرهیزید، زیرا سبب وارد شدن آسیب به گیاه خواهد شد. در مجموع بهتر است تا حد امکان گلدان این گیاه را عوض نکنید و زمان تعویض گلدان نیز به‌خاطر ظریف و حساس بودن آن، نهایت دقت را به‌کار بگیرید.

سمی بودن یا نبودن ساکولنت سدوم مورگانیوم

طبق اطلاعات ارائه شده توسط سازمان‌های معتبر، ساکولنت سدوم مورگانیوم برای حیوانات خانگی و انسان‌ها سمی نیست، بااین‌حال سعی کنید آن را از دسترس حیوانات خانگی و کودکان دور نگه دارید.

سدوم مورگانیوم


روش تکثیر ساکولنت سدوم مورگانیوم

در طول مدت نگهداری از ساکولنت سدوم مورگانیوم راحت‌ترین و سریع‌ترین راه برای تکثیر آن، جدا کردن قلمه از ساقه است. می‌توانید این کار را از طریق قلمه زدن برگ‌ها نیز انجام دهید، اما ساقه روشی مطمئن‌تر است.تکثیر از طریق برگ، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد و درصد موفقیت آن هم خیلی بالا نیست، اما از آنجایی که ریزش برگ‌ها به دلایل متعددی رخ می‌دهد، می‌توانید از برگ‌های ریخته شده استفاده کرده و با کمی تلاش سدوم‌های بیشتری ایجاد کنید. به‌این‌منظور گام‌های زیر را طی کنید:

گام اول

چند قلمه (برش) از ساقه و یا برگ‌ها جدا کنید. ساقه‌ها/ برگ‌هایی را انتخاب کنید که گوشتی و سالم هستند و سراغ بخش‌های پژمرده و دهیدراته نروید. اگر انتخاب شما برگ است، حتما برگی را انتخاب کنید که کامل و سالم است، چراکه یک برگ آسیب دیده اصلا به کار نمی‌آید.

گام دوم

اجازه دهید قلمه‌ها برای چند روز خشک شوند تا محل برش و زخم آن‌ها ترمیم شود. در این مدت آن‌ها را در مکانی خشک و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. در این مرحله، می‌توانید قلمه‌ها را از محل بریدگی در هورمون رشد نیز فرو ببرید؛ هورمون رشد می‌تواند فرآیند ریشه زنی و تکثیر را تسریع کند، اما این کار اختیاری است.

گام سوم

خاکی با زهکشی مناسب آماده کنید. پس از خشک شدن قلمه‌ها، آن‌ها را در خاک فرو کنید. برگ‌ها را می‌توانید به‌صورت عمودی در خاک فرو برده و یا آن را مماس روی سطح خاک بخوابانید.

گام چهارم

صبر کنید تا قلمه‌ها ریشه بزنند و رشد‌های جدید انجام شود. این مرحله ممکن است 2 هفته یا بیشتر طول بکشد.

گام پنجم

گلدان را دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. نور مستقیم سبب سوختن قلمه‌ها خواهد شد.

گام آخر

ساکولنت‌های بالغ نسبت به ساکولنت‌های جوان ظرفیت بیشتری برای ذخیره آب دارند. درنتیجه هر چند روز یکبار (یا هر زمان که سطح خاک خشک شد) به قلمه‌ها آب بدهید. هنگامی که ریشه‌ها ایجاد شدند و گیاه استقرار بیشتری در خاک پیدا کرد، دفعات آبیاری را به هفته‌ای یکبار و حتی کمتر کاهش دهید.

مطلب مرتبط: همه آنچه درباره تکثیر گیاهان آپارتمانی و روش های آن باید بدانید


آفات و بیماری‌های رایج در طول نگهداری از ساکولنت سدوم مورگانیوم

خوشخبتانه ساکولنت سدوم مورگانیوم مستعد ابتلا به بیماری‌ها و آفات گوناگون نیست، اما در اغلب اوقات تنها “شته” به این گیاه حمله می‌کند. اگر گیاه شما دچار این آفت شده است، هر ماه آن را با جریان آب به‌خوبی تمیز کنید. اگر این کار موثر نبود، ترکیب 5/4 واحد آب و 5/1 واحد الکل سفید (نه صنعتی) را به ساکولنت خود اسپری کنید. همچنین می‌توانید از روغن چریش هم برای حذف شته‌ها از گیاه خود استفاده کنید.

از آفات گذشته رایج‌ترین مشکل در نگهداری از ساکولنت سدوم مورگانیوم آبیاری بیش‌ازحد و یا تشنه نگه داشتن آن است، به‌طوری‌که:

  • پژمردگی، نشانه کم آبی است. وقتی سدوم پژمرده می‌شود، یعنی ذخایر آبی آن به اتمام رسیده و باید آب کافی دریافت کند. برای حل این مشکل کافی است آن را به‌خوبی آبیاری کنید. پس از چند روز مشکل برطرف خواهد شد
  • نرم و کپکی شدن برگ‌ها و ریزش آسان‌ آن‌ها نیز نشانه آبیاری بیش از حد است. در این حالت سریعا آبیاری را متوقف کنید و اجازه دهید گیاه کاملا خشک شود. معمولا پس از طی شدن این پروسه، گیاه سلامت خود را بازیابی می‌کند، اما اگر خاک پس از گذشت مدتی خشک نشد و آب را بیش‌ازحد در خود نگه داشت، باید آن را با خاکی تازه و دارای زهکشی مناسب تعویض کنید.
ساکولنت سدوم مورگانیوم کوچک

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم هر آنچه در مورد روش نگهداری ساکولنت سدوم مورگانیوم لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره فوق تخصصی گیاه پزشکی گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می‌توانید از خدمات باغبانی تهران گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

ولن ۲
1,408,000 تومان
خانواده تدی
660,000 تومان
باکس میکی لاو
1,307,000 تومان
باکس دلبند
494,000 تومان
نظرات (۲)
ثبت نظر
  • مهدی

    سلام، وقتتون بخیر، آیا این گیاه رونده است؟ سرعت رشدش چطوره؟

    • مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گیاه سدوم مورگانیوم حالت رونده به اون صورت که به دیوار بچسبد ندارد ولی حالت آویزان از اطراف گلدان رو خواهد داشت
      سرعت رشد گیاه به شرایط نگهداری شما بستگی دارد ولی در کل سرعت رشدی متوسطی دارد