همه چیز درباره گیاهان چند ساله و معرفی 20 مورد از معروف‌ترین آن‌ها

زمان مطالعه: 15 دقیقه

گیاهان چند ساله که با نام گیاهان پایا نیز شناخته می‌شوند، بزرگترین گروه از گیاهان هستند که تنوع زیادی دارند و برای هر مکانی، چه سایه و چه نورگیر مناسب هستند. این گیاهان در اندازه‌های مختلفی وجود دارند؛ از گیاهانی که روی سطح زمین گسترده می‌شوند و چند سانتی‌متر بیشتر ارتفاع ندارند گرفته تا انواعی که می‌توانند بسیار غول‌پیکر باشند و چندین متر رشد کنند. رشد گیاهان چندساله معمولا سریع است و اغلب می‌توانند پس از طی کردن یک یا دو فصل رشد، بالغ شوند. اکثر گیاهان چند ساله برگ‌های زیبا و جذابی دارند و می‌توانند در بهار، تابستان یا پاییز گل بدهند، البته تعدادی انگشت‌شمار از آن‌ها نیز می‌توانند در زمستان گل بدهند. اگر دوست دارید با گیاهان چند ساله بیشتر آشنا شوید، در ادامه این مطلب با گل فروشی گُل‌سِتان همراه شده و ضمن آشنایی با گیاهان چند ساله و موارد مربوط به آن‌ها با 20 مورد از محبوب‌ترین آن‌ها نیز بیشتر آشنا شوید.

فهرست مطالب:


مقدمه‌ای بر گیاهان چندساله

گیاهان چند ساله اغلب از نوع گیاهان علفی هستند؛ به این معنی که آن‌ها در پاییز تحلیل می‌روند و به سطح خاک بر‌می‌گردند و در بهار مجددا رشد می‌کنند. برخی دیگر از این گیاهان گیاهان همیشه سبز هستند و در تمام طول سال برگ‌های خود را نگه می‌دارند. بسیاری از گیاهان چند ساله به عنوان گل شاخه بریده استفاده می‌شوند و انواع کوچک آن‌ها که جذابیت‌های ظاهری دارند، به‌عنوان گیاه خانگی در گلدان زندگی می‌کنند.  گیاهان چندساله در باغچه‌ها نیز عملکرد خوبی دارند و می‌توانند در کنار درختچه‌ها، گیاهان سوزنی برگ یا علف‌های زینتی ترکیب خوبی را بسازند و ظاهری زیبا و جذاب به محیط اضافه کنند.

گل‌های نارنجی زیبا


تفاوت گیاهان چند ساله و یک ساله

گیاهان یک ساله یا دو ساله گیاهانی هستند که چرخه زندگی آن‌ها در یک یا دو سال تمام می‌شود و در این مدت گل‌دهی یا بذردهی خود را انجام می‌دهند و درنهایت می‌میرند، اما گیاهان چند ساله یا پایا طول عمر بیشتری دارند و می‌توانند برای چند سال زندگی کنند. به‌طور دقیق گیاه چند ساله یا پایا هر گیاه غیر چوبی است که می‌تواند بیش از دو سال زندگی کند.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان


اقدامات قبل از خرید یک گیاه چندساله

برای اینکه گیاه چند ساله شما بتواند به‌خوبی رشد کند باید گیاهی مناسب را برای مکانی مناسب انتخاب کنید. ازاین‌رو شما در ابتدا باید شرایط محیط خود را از نظر نوع خاک، رطوبت، میزان نور یا سایه دریافتی و شدت بادی که در محیط وجود دارد را بررسی کنید. سپس باید نگاهی جامع‌تر به شرایط آب و هوایی منطقه خود کنید. با توجه به این شرایط می‌توانید گیاهی مناسب را انتخاب کنید تا وقت، انرژی و هزینه شما هدر نرود.

گل‌های زیبا درکنارهم


زمان کاشت گیاهان چند ساله یا پایا

بهترین فصل برای کاشت گیاهان سرسخت چندساله پاییز است، زمانی که خاک هنوز گرم است تا گیاه بتواند تا بهار بعدی ریشه خوبی را درون خاک ایجاد کند. بعد از پاییز، بیشتر برای گیاهانی مناسب است که زیاد سرسخت نیستند بنابراین می‌توانند تا قبل از رسیدن زمستان ریشه خود را تقویت کنند تا بتوانند سرما را پشت سر بگذارند. تابستان نیز فصل خوبی برای کاشت گیاهان پایا یا چند ساله است. نکته حیاتی در این باره آن است که به خاطر گرمای هوا و ضعیف بودن ریشه در ابتدای کاشت، باید آبیاری دقیق و مناسبی انجام شود وگرنه گیاه نمی‌تواند زنده بماند. اگر در منطقه‌ای معتدل زندگی می‌کنید که زمستان خیلی سختی ندارید و گیاهی سرسخت دارید می‌توانید در زمستان نیز اقدام به کاشت آن بکنید به شرطی که دمای محیط به یخ‌زدگی نرسد.


طریقه کاشت گیاهان چند ساله

در ابتدا باید خاکی که گیاه قرار است در آن زندگی کند را آماده کنید. اگر قرار باشد گیاه شما در باغچه کاشته شود باید بدانید که قرار است سال‌ها در آنجا باشد، بنابراین باید محلی مناسب و عالی از باغچه را برای کاشت آن انتخاب کنید. همچنین بهتر است خاک را با مواد ارگانیک غنی کنید و علف‌های هرز را از ریشه در بیاورید تا گیاه شما بر سر منابع با این علف‌ها نجنگد.

برای کاشت گیاهان پایا خود گودالی بزرگ‌تر از ریشه آن حفر کنید و قبل از قرار دادن گیاه درون گودال سعی کنید به آرامی ریشه‌های گیاه را بررسی کنید تا هر گونه گره یا پیچ‌خوردگی را باز کنید و ریشه‌های خراب را نیز از آن جدا کنید. سپس گیاه را درون چاله حفر شده قرار دهید. در ادامه چاله را با خاک پر کنید و سعی کنید کمی خاک را فشرده کنید تا فضاهای خالی پر شود و هوای زیادی درون خاک باقی نماند. البته توجه کنید که فشار زیادی به خاک وارد نکنید و خاک را بیش‌ازحد متراکم نکنید، زیرا ریشه‌های گیاه چند ساله شما به هوا نیاز دارند و باید به‌اندازه نیازشان جریان هوا در اطراف‌شان وجود داشته باشد وگرنه دچار پوسیدگی می‌شوند. در نهایت نیز گیاه را آبیاری کنید تا ریشه بتواند به محل جدیدش عادت کند و شوک زده نشود.

بیشتر مطالعه کنید: 4 روش موثر برای نجات گیاه از دست رفته شما


طریقه مراقبت از گیاهان پایا یا چند ساله

  • در اوایل بهار گیاه چند ساله خود را با کودی که به‌آرامی تجزیه می‌شود تغذیه کنید. همچنین پاشیدن مالچ ارگانیک بر روی سطح خاک نیز می‌تواند برای گیاه مفید باشد.
  • اگر گیاه پایای شما قد بلند است در بهار یا تابستان برای آن تکیه‌گاهی درست کنید تا بتواند ایستاده و سرپا بماند و سقوط نکند. این کار را می‌توانید با کمک یک تکه چوب بلند، طناب یا کاشت گیاهانی کوتاه‌تر در کنار گیاه خود انجام دهید.
  • در طول بهار و تابستان مراقب رشد علف‌های هرز در اطراف گیاه چند ساله باشید. این علف‌ها شروع به مصرف منابع غذایی در اطراف گیاه می‌کنند و می‌توانند پس از مدتی تمام منابع غذایی گیاه را از او بدزدند و مصرف کنند.
  • گل‌های مرده یا ضعیف شده را در طول فصل رویش گیاه از روی آن هرس کنید تا گیاه شما بتواند مجدد گل بدهد و ظاهری زیباتر داشته باشد.
  • بهتر است در پاییز برگ‌های گوشتی گیاه چند ساله که دیگر مرده‌اند را از روی گیاه هرس کنید زیرا در غیر اینصورت این برگ‌ها پوسیده و باعث ایجاد بیماری می‌شوند.
  • گیاهان چند ساله ای که ساقه‌ای چوبی دارند می‌توانند تا آخر زمستان و اوایل بهار روی گیاه باقی بمانند. این ساقه‌ها علاوه بر اینکه ظاهری زیبا در زمستان پیدا می‌کنند می‌توانند از ریشه‌های گیاه در برابر سرمازدگی نیز محافظت کنند.
  • گیاهان چند ساله همیشه سبز را هر از گاهی هرس کنید تا برگ‌های مرده یا ضعیف را از روی گیاه جدا کنید.
  • بعد از حدود 3 الی 5 سال ممکن است ریشه گیاه پایای شما بیش‌از‌حد متراکم و ضعیف‌تر شود. این زمان می‌توانید گیاه را از خاک خارج کنید و آن را به چند گیاه کوچک‌تر تقسیم کنید تا هم گیاهی جدید داشته باشید و هم دوباره به رشد آن کمک کنید.
مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان


نحوه تکثیر گیاهان چندساله یا پایا

گیاهان چندساله برای باغبانانی که به مدیریت بودجه اهمیت می‌دهند گزینه‌های مناسبی هستند. بسیاری از این گیاهان می‌توانند از طریق بذر پرورش داده شوند و زمانی که به اندازه کافی بزرگ شدند می‌توان آن‌ها را از روش تقسیم ریشه نیز، تکثیر کرد. ضمن اینکه اکثر گیاهان چند ساله را می‌توان با تقسیم و چند تکه کردن توپ ریشه نیز به چند گیاه جدید تقسیم کرد.

مطلب مرتبط: همه آنچه درباره تکثیر گیاهان آپارتمانی و روش های آن باید بدانید

گل‌های صورتی


راهنمای خرید گیاهان چند ساله

گیاهان پایا یا چند ساله بسیاری در گل‌فروشی‌ها یا باغ‌های گل وجود دارند؛ علاوه‌بر عرضه گیاهان چندساله در گلدان برخی از این گیاهان با ریشه برهنه و بدون گلدان فروخته می‌شوند و برخی دیگر نیز به شکل شاخه یا ساقه‌های بریده هستند که نیاز دارند قبل از کاشته شدن در باغچه، مدتی را در گلدان زندگی کنند تا قوی‌تر شوند. این گیاهان شامل گیاهان چندساله جوان و بالغ می‌شوند که طبیعتا نوع بالغ و بزرگ آن‌ها قیمت بالاتری دارند. بهترین زمان برای خرید گیاهان چند ساله از پاییز تا اواخر زمستان است که گیاه در خواب و استراحت به سر می‌برد و انتقال آن‌ها به محلی جدید راحت‌تر است. در این زمان شانس کاشت موفق بالاست و احتمال خشک شدن و عدم موفقیت کاشت گیاه خیلی کم است.


معرفی 20 مورد از گیاهان چند ساله یا پایا محبوب

۱. بومادران

آچیلیا یا بومادران گیاهی چند ساله و رنگارنگ است که می‌تواند در آفتاب تابستان رنگ‌های زیبایی را به محیط خانه شما بیاورد. این گیاه گل‌های ریز و کوچکی را در بالای برگ‌های متراکم خود می‌دهد، برگ‌هایی که به رنگ سبز یا نقره‌ای رشد می‌کنند. این گیاه در رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی موجود است و بین این رنگ‌ها رنگ زرد بیشتر در دسترس است. بومادران می‌تواند بین 45 الی 75 سانتی‌متر ارتفاع داشته و بین 45 الی 60 سانتی‌متر روی زمین پخش شود.

مطلب مرتبط: معرفی گیاه بومادران (yarrow)

بومادران

۲. ستاره‌ای، از جمله گیاهان چند ساله گل‌دار

ستاره‌ای از جمله گیاهان پایا و گل‌دار است که در اواخر تابستان و پاییز می‌تواند گل‌هایی زیبا به‌رنگ صورتی، یاسی، بنفش یا سفید بدهد. ستاره‌ای گیاه محبوب حشرات گرده‌افشان است و حشراتی مثل زنبورها یا پروانه‌ها به این گیاه علاقه دارند. ستاره‌ای همچنین گیاهی آفتاب دوست است و می‌تواند تا 75 سانتی‌متر ارتفاع و 45 سانتی‌متر گستردگی داشته باشد.

گل ستاره‌ای

۳. برگنیا

برگنیا گیاهی چندساله و همیشه سبز است که به‌خاطر برگ‌های بزرگ و گردی که دارد، به گوش فیلی هم معروف است. این گیاه به‌خوبی سطح زمین را می‌پوشاند و می‌تواند در شرایط نوری مختلف و خاک‌های مختلف زندگی کند. گل‌های برگنیا در اواخر زمستان و اوایل بهار، به‌صورت خوشه‌ای در رنگ‌های صورتی، سفید یا بنفش می‌رویند. برگنیا می‌تواند تا 45 سانتی‌متر از ارتفاع و تا 75 سانتی‌متر از پهنا گسترش پیدا کند.

گل برگنیا

۴. کورتونوس

زنبق زعفرانی یا کورتونوس گیاهی است چند ساله که از از اوایل تا اواخر تابستان گل‌هایی زیبا به‌رنگ نارنجی، قرمز یا زرد بر روی ساقه‌هایی بلند می‌دهد. علاوه‌بر گل‌ها برگ‌های سبز و نیزه‌ای شکل کورتونوس نیز بسیار زیبا هستند و این موضوع یعنی برگ‌های زیبا در کنار گل‌های باعث شده تا کمتر کسی از تماشای این گیاه غرق لذت نشود. کورتونوس می‌تواند در آفتاب یا سایه رشد کرده و تا 90 سانتی‌متر قد بکشد.

گل کورتونوس

۵. دلفینیوم

دلفینیوم که با نام زبان پس‌قفا نیز شناخته می‌شود، ساقه‌هایی بلند و پوشیده از گل‌هایی زیبا دارد؛ گل‌هایی که به ترتیب از پایین به بالا شکفته می‌شوند و می‌توانند برای هفته‌ها رنگارنگ و زیبا بمانند. گل‌های دلفینیوم اغلب سایه‌ای آبی رنگ دارند، اما می‌توانید انواع سفید، صورتی یا ارغوانی از آن را نیز پیدا کنید.

مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,000,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
آگلونما با گلدان مواد آلی
787,000 تومان
سانسوریا ابلق با گلدان مواد آلی استوانه مشکی
996,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان

ساقه‌های جوان و برگ‌های این گیاه برای حلزون‌ها جذاب هستند و آن‌ها را به خود جذب می‌کند. زبان پس‌قفا می‌تواند تا 90 سانتی‌متر رشد کرده و با بودن در سایه یا آفتاب نیز مشکلی ندارد.

دلفینیوم

۶. زول

برگ‌های زیبا، چشم گیر و خوش رنگ و نگار این گیاه در ترکیب با ساقه‌های بلندی که گلی آبی‌رنگ روی آن‌ها نقش بسته است، هر چشمی را به خود خیره می‌کند. این گیاه از گیاهان پایا محیطی آفتابی و خاکی با زهکشی خوب را ترجیح می‌دهد و می‌تواند در باغچه‌های سنگی نیز رشد کند. زول تا 60 سانتی‌متر قد کشیده و تا 45 سانتی‌متر روی زمین گسترش پیدا می‌کند.

گل زول

۷. فرفیون

این گیاه که با نام شیرشیرک نیز شناخته می‌شود برگ‌هایی متقارن و زیبا دارد که در کنار گل‌های رنگی و درشتش حیقیقتا تماشایی است. گل‌های فرفیون در رنگ‌های لیمویی، زرد و قرمز نارنجی هستند. این گل‌ها در واقع برگک هستند و به‌همین خاطر می‌توانند برای چند ماه روی گیاه باقی بمانند. برخی از انواع فرفیون می‌تواند همیشه سبز باشد و در طول زمستان نیز کاملا سبز بماند، اما برخی دیگر نه، در نتیجه اگر دنبال گیاهی همیشه سبز هستید می‌توانید انواع همیشه سبز فرفیون را انتخاب کنید. فرفیون قد بلندی دارد و می‌تواند تا 120 سانتی‌متر رشد کند.

گیاه فرفیون

۸.  شمعدانی

یکی از مشهورترین گیاهان چند ساله شمعدانی است. گیاهی با تنوع بالا و گل‌هایی درشت و زیبا که اکثرا در تابستان گل می‌دهد. برخی از انواع شمعدانی می‌توانند ماه‌ها گل‌های خود را سرزنده نگه دارند. اکثر شمعدانی‌ها نور کامل خورشید را می‌پسندند، اما برخی دیگر ممکن است به سایه علاقه داشته باشند. شمعدانی بسته به گونه‌ای که دارد می‌تواند تا 90 سانتی‌متر رشد کرده و بزرگ شود.

بیشتر مطالعه کنید: رازهای روش نگهداری گل شمعدانی (Pelargonium)

شمعدانی

۹. خربق

یکی دیگر از گیاهان چندساله خربق است که می‌تواند در زمستان یا بهار گل بدهد. برگ‌های زیبای این گیاه همیشه سبز است و گل‌های رنگارنگی از سفید و سبز گرفته تا صورتی و بنفش می‌دهد. معمولا خربق گیاهی سایه دوست است، اما کمی آفتاب نیز حال آن را خوب می‌کند. خربق گیاهی کوتاه قد است و معمولا بیش از 50 سانتی‌متر رشد نمی‌کند.

گل خربق

۱۰. سوسن یک روزه

سوسن یک روزه از جمله گل های آپارتمانی زیبایی است که می‌توانید برای منزل خود انتخاب کنید. گل‌های شیپوری شکل و خوشه‌ای سوسن یک روزه تنها یک روز روی گیاه باقی می‌مانند، اما خوشبختانه این گل‌های زرد، سفید یا نارنجی مدام تولید می‌شوند و در تابستان برای چند هفته محیط خانه شما را زیبا می‌کنند. سوسن یک روزه به نور کامل خورشید و خاکی با زهکشی خوب نیاز دارد.

سوسن یک روزه

۱۱. برگ گیلاسی

این گیاه از گیاهان پایا یا چند ساله برگ‌های لبه‌دار و زیبایی دارد که می‌توانند به رنگ‌های سبز لیمویی، زرد بتفش یا حتی نارنجی باشند. هرچند که بیشتر زیبایی این گیاه به برگ‌های خاصش است، اما کنار برگ‌های زیبایی که برگ گیلاسی دارد، تابستان نیز گل‌های سفیدی شکوفا می‌کند و زیبایی آن دو چندان خواهد شد. باتوجه به ویژگی‌های برگ گیلاسی اگر دنبال گیاهی چند ساله، گل دار و زیبا با برگ‌های رنگی هستید، برگ گیلاسی انتخابی عالی برای شماست.

۱۲. سوسن پلانتین

سوسن پلانتین از دیگر گیاهان برگ رنگی و چند ساله است که می‌توانید برای منزل خود انتخاب کنید. یکی از دلایل محبوبیت این گل زیبا برگ‌های بزرگ و زیبای آن است. برگ‌های این گیاه بیشتر به رنگ‌های سبز یا متمایل به آبی هستند و فقط برخی از انواع آن رگه‌هایی سفید یا زرد روی خود دارند. این گیاه در تابستان گل می‌دهد، اما زیبایی گل‌هایش به‌واقع در برابر زیبایی برگ‌هایش به چشم نمی‌آید هر چند که گل‌های آن نیز در نوع خود زیبا هستند. سوسن پلانتین در سایه کامل نیز می‌تواند رشد کند و تنها مشکلی که دارد جذب حلزون‌ها به خود است.

سوسن پلانتین

۱۳. گیاه یخ

گیاه یخ که برخی به آن شادی پاییزه نیز می‌گویند می‌تواند از اواخر تابستان شروع به گل دادن کند و پاییز شادی را برایتان به‌ارمغان بیاورد. این گیاه از گیاهان چند ساله برای پروانه‌ها یا زنبورها جذاب است و در بالای ساقه‌های صاف خود تعداد زیادی گل‌های کوچک به رنگ صورتی یا قرمز می‌دهد. اگر قصد نگهداری از گیاه یخ را دارید درنظر داشته باشید که این گیاه ترجیح می‌دهد در نور خورشید زندگی کند. بنابراین محل نگهداری آن را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که چنین شرایطی را داشته باشد. گیاه یخ می‌تواند تا 45 سانتی‌متر قد کشیده و بزرگ شود.

گیاه یخ

۱۴. زنبق

یکی دیگر از گیاهان معروف و محبوب چند ساله زنبق است. زنبق‌ها انواع مختلفی دارند و تقریبا برای هر باغچه‌ای مناسب هستند. برخی از انواع زنبق رطوبت دوست هستند، برخی دیگر باغچه‌های سنگی را دوست دارند و برخی نیز به محیطی با نور کامل خورشید و خاک سبک نیاز دارند. اکثر زنبق‌ها در تابستان گل می‌دهند و انواع مختلف آن‌ها می‌توانند بین 15 الی 90 سانتی‌متر رشد کنند.

مطلب پیشنهادی: معرفی گل زنبق (Iris) و مصارف آن

زنبق

۱۵. آنِمون ژاپنی

آنِمون ژاپنی گیاهی چند ساله با نگهداری آسان است که در اواخر تابستان روی ساقه‌های بلند خود گل‌هایی نعلبکی شکل در رنگ‌های سفید یا صورتی می‌دهد. این گیاه می‌تواند هم در آفتاب و هم درسایه رشد کرده و نزدیک 90 سانتی‌متر قد بکشد.

گل آنمون ژاپنی

۱۶. لوپن

لوپن یکی از گل‌های قدیمی و محبوب باغبانان است که به‌خاطر خوشه گل‌های عمودی و بلندش که با تعداد زیادی گل کوچک پوشانده شده محبوب است.

زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
زامیفولیا بلک 9 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه بلند
1,611,000 تومان
دراسنا کامپکت با گلدان مواد آلی
523,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان

گل‌های این گیاه از گیاهان پایا یا چندساله در رنگ‌های مختلفی مثل صورتی، قرمز، آبی، زرد و سفید شکوفا شده و زیبایی را به محیط هدیه می‌دهند. لوپن محیطی آافتابی و خاکی غنی را می‌پسندد، درنتیجه اگر قصد نگهداری از آن را دارید حتما به این موارد توجه داشته باشید.

لوپن

۱۷. نعنا ترنجی

نعنا ترنجی گیاهی چند ساله است که شهد فراوانی دارد و یکی از گیاهان مورد علاقه زنبورها و پروانه‌هاست. این گیاه با ساقه‌های بلندش گلی درشت و قرمز یا صورتی‌رنگ دارد و تابستان‌تان را رنگارنگ می‌کند. اگر نعنا ترنجی را برای نگهداری انتخاب کرده‌اید درنظر داشته باشید که این گیاه به آفتاب کامل و خاکی حاصل‌خیز نیاز دارد و برای نگهداری از آن باید این شرایط را برایش فراهم کنید.

نعنا ترنجی

۱۸. خشخاش زینتی

خشخاش زینتی در بهار و اوایل تابستان گل‌هایی زیبا می‌دهد که به رنگ‌های صورتی، قرمز، فیروزه‌ای یا سفید هستند و اکثرا مرکز آن‌ها مشکی است. برگ‌های سرخس شکل و سبز این گیاه در ابتدای بهار شروع به رشد کردن می‌کنند و با آغاز سرما به خواب زمستانی می‌روند تا در بهار بعدی مجددا سبز شوند. بین گیاهان پایا که در این مطلب معرفی کردیم، نگهداری از این گیاه چند ساله ساده است و برای زندگی به خاکی معمولی نیاز دارد. ضمن اینکه می‌تواند در آفتاب یا سایه نیز به زندگی خود ادامه دهد.

خشخاش زینتی

۱۹. پامچال

پامچال گلی معروف و از اولین گیاهانی است که در بهار گل می‌دهد. پامچال می‌تواند در مناطق معتدل حتی در زمستان هم گل بدهد. این گیاه گل‌هایی رنگارنگ دارد و می‌توانید انواعی از آن با رنگ‌های مختلف را پیدا کنید.

گل پامچال

۲۰. سینه دارو

سینه دارو آخرین گیاه از گیاهان پایا یا چند ساله است که قصد معرفی آن را داریم. این گیاه در بهار گل می‌دهد و علاوه بر زیبایی ظاهری خواص درمانی نیز دارد و برخی از انواع آن برگ‌هایی مرمری دارند. سینه دارو قدی کوتاه دارد حدود 30 سانتی‌متر دارد و روی زمین گسترده می‌شود. بنابراین می‌توانید آن را زیر درخت یا درختچه‌ها کاشته و نگران تامین نور برای آن نباشید زیرا این گیاه می‌تواند سایه و آفتاب را تحمل کند.

گیاه سینه دارو

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم درباره گیاه چند ساله یا پایا سخن بگوییم و 20 تا از محبوب‌ترین آن‌ها را به شما معرفی کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره آنلاین گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می‌توانید از خدمات باغبانی گیاهان آپارتمانی گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

مانسترا غول پیکر
24,064,000 تومان 19,000,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان
مانسترا متوسط با گلدان مواد آلی استوانه
922,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
نظرات (۰)
ثبت نظر