معرفی گل زنبق (Iris) و مصارف آن

زمان مطالعه: 5 دقیقه

معرفی گل زنبق

در قدم اول به معرفی گل زنبق می‌پردازیم. گل زنبق پیوندی نزدیک با اشرافیت، شکوه و تجمل دارد. زنبق گلی زیبا، قد بلند و رنگارنگ است. رشد و نگهداری آسانی دارد و می‌توانید آن را در تابستان و حتی پاییز در باغچه منزل خود بکارید.
اگر گل زنبق را در باغچه بکارید، می‌توانید در فصل تابستان شاهد گل‌های زیبای رنگارنگ آن باشید، گل‌های بنفش، آبی، زرد، سفید، صورتی، قرمز، چندرنگ، قهوه‌ای تیره و گاهی مشکی. زنبق برای هر مراسم و هر موقعیتی یک رنگ مخصوص برای شما دارد.

جالب است بدانید حدود 325 نوع اصلی و حدود 50,000 زیر شاخه برای گل زنبق ثبت شده است. ولی خوب برای راحتی کار، ما تمام این پنجاه هزار نوع را همان زنبق صدا می‌کنیم!
گل زنبق از گل‌‌های ویژه‌ای بوده‌ است که از دیرباز به صورت ترکیبی با گل های دیگر در سبد و باکس گل استفاده می‌شده است .
امروزه با خرید اینترنتی گل میتوانید با کیفیت ترین گلها را در منزل خود داشته باشد.

عکس گل زنبق

تاریخچه گل زنبق یا آیریس

پس از معرفی گل زنبق یا آیریس به نوبت به تاریخچه آن می‌رسد؛ در مورد خواستگاه اصلی این گیاه اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، اما به احتمال زیاد متعلق به آلمان و ژاپن است. گل زنبق به دلیل تطابق پذیری خوب با محیط، درمکان‌های مختلفی کشت شده و طی این جا‌به‌جایی،  گونه‌های مختلفی از آن به وجود آمده است.

نام لاتین زنبق، “Iris” است. این اسم، برگرفته از نام یکی از خدایان روم باستان، یعنی خدای رنگین کمان است. در افسانه‌ها ذکر شده که آیریس، پیامبری از جانب خداوند بوده که با ایجاد یک رنگین‌کمان زیبا در آسمان، پلی بین زمین و بهشت ایجاد کرده است. عده‌ای فکر می‌کردند که این رنگین کمان، تعدادی زنبق رنگارنگ هستند که در هوا شناور شده و این پل را خلق کرده‌اند. عده دیگر معتقد بودند که این زنبق‌های معلق، دنباله لباس آیریس هستند. به همین دلیل نام این گل زیبا را، آیریس (زنبق) گذاشتند.

در ابتدا رومیان باستان کاشتن این گل را یاد گرفتند و برای شروع، آن را در مزارع همسران خود می‌کاشتند تا از این طریق از آیریس درخواست کنند که معشوقه آن‌ها را با همان پل رنگین‌کمانی زیبا به بهشت ببرد. این پیام به مصر هم رسید، آن‌ها گل زنبق را در مزار فرعون‌ها و در کاخ‌های خود می‌کاشتند تا به این وسیله بتوانند نمادی از ورود به بهشت را همیشه در کنار خود داشته باشند. پس از سال‌ها، این گل به فرانسه هم رسید، اما در آنجا به نمادی برای قدرت و ثروت تبدیل شد. اگر به نشان ملی فرانسه دقت کرده باشید، می‌بینید که گل زنبق بخش مهمی از آن را تشکیل داده است.

نماد گل زنبق

رنبق دارای 6 گلبرگ و 3 پرچم است. گل‌های زنبق برگ گل زنبق در گونه‌های وحشی کوتاه و ساقه آن کوتاه است. معنی زنبق، در هر فرهنگی متفاوت است، اما به طور کلی زنبق نمادی از ایمان، اشرافیت، پختگی، امید و ارزش است. رنگ‌های مختلف این گل می‌توانند حامل پیام‌های متفاوتی باشند.

انواع گل زنبق

گل آیریس یا زنبق بنفش رنگ در باورهای قدیمی به معنی اشرافیت بود، اما این روزها نشانگر عقل، پختگی، احترام و تمجید کردن است.
زنبق آبی نیز نماد امید، اطمینان و ایمان است.
گل زنبق بنفش ، نشان دهنده شور و اشتیاق است و گل زنبق سفید، معصومیت و خالص بودن را بیان می‌کند.
گل زنبق صورتی، نماد پاکی و بی گناهی است.
گل زنبق قرمز که نسبتا کمیاب است و دارای رنگ زیبا و دلربایی است.
زنبق ایرانی گل بومی ایران است که در بهار نمایان می‌شود. گیاه زنبق با گلی معطر و دوست داشتنی نزد ایرانیان است.

روش کاشت

زنبق گل زیبایی است که کاشت و نگهداری آن نسبتا آسان است. نگهداری گل زنبق در گلدان نیز امکان پذیر است، بنابراین می‌توانید زنبق را هم در باغچه و هم در گلدان بکارید. برای این منظور، مکانی پرنور و خاکی زه کشی شده انتخاب کنید. اگرچه زنبق می‌تواند نور کم را هم تحمل کند، اما بهترین عملکرد این گل در نور کافی خورشید همراه با آبیاری مناسب است. فصل گل زنبق بهار است.

عکس زنبق بنفش

سمی بودن

زنبق حاوی ترکیباتی سمی است که می‌تواند باعث ایجاد التهاب و مشکلات پوستی، و در صورت خورده شدن باعث ایجاد تب و حالت تهوع شود. بنابراین اگر آن را داخل گلدان می‌کارید بعد از سبز شدن گیاه آن را از دسترس کودک خردسال خود دور نگه دارید تا مبادا هوای خوردن آن به سرش بزند.

مصارف زنبق

به عنوان آخرین نکته درباره گل زنبق پس از معرفی این گل و سایر موارد مربوط به آنریال نوبت به مصارف آن می‌رسد. ریشه‌های زنبق در گذشته برای درمان التهاب پوستی، آبله، ورم و دل درد استفاده می‌شده است. امروزه از زنبق برای پاک‌سازی کبد استفاده می‌شود. در بعضی از داروهای طب سنتی، از زنبق زرد برای درمان شوره سر، و از زنبق سفید برای درمان آسم، برونشیت و فشارخون استفاده می‌شود.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد گل زنبق لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با اورژانس گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در منزل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

نظرات (۰)
ثبت نظر